پاسخ مشاوران
2 پاسخ ثبت شدهاستدلال کارفرما برای کاهش قانونی حق مرخصی استحقاقی مبنای قانونی ندارد و تخلف محسوب میشود
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر میتوانید با من تماس بگیرید
طبق قانون کار این مرخصی به ازای هر ماه، 2.5 روز است. اما به طور کلی، تعداد روزهای مرخصی معادل ۲۶ روز مرخصی استحقاقی در نظر گرفته میشود. در پایان سال، در صورتی که مرخصی استفاده نکرده داشته باشید، میتوانید به اندازه 9 روز آن را به سال بعد منتقل کنید. باقی روزهای مرخصی استفاده نشده باید محاسبه و پرداخت شود.
....آیا این کار کارفرمای شما قانونی است؟
خیر، این روش محاسباتی که منجر به کاهش تعداد روزهای مرخصی شما نسبت به قانون میشود، وجاهت قانونی ندارد.
طبق رای دیوان عدالت اداری و عرف حاکم بر قانون کار:
مبنای کسر مرخصی باید «روز» باشد. اگر شما در روزی که موظف به ۹ ساعت کار هستید، مرخصی بگیرید، باید «یک روز» از مرخصی شما کسر شود.
تلاش برای تبدیل روز به ساعت به گونهای که حق قانونی ۲۶ روز مرخصی در سال (برای کارکرد کامل) کاهش یابد، تضییع حق کارگر محسوب میشود.
مشاورین مرتبط
در حوزه بیمه و قانون کار میتوانید مشاوره تخصصی بگیرید