خدمات ثبت برند در کمترین زمان
ثبت برند و علامت تجاری یکی از مهمترین اقدامات مدیران باتجربه است. با انجام این کار تمامی حقوق مادی و معنوی فعالیتهای شرکت بهصورت قانونی برای سازمان محفوظ میماند و قابل انتقال بهغیر نیست. مراحل پیچیده ثبت برند خود را به مشاورین امور ثبتی کارمنتو بسپارید و از بروز مشکلات و طولانی شدن پروسه ثبت برند خود جلوگیری کنید.
مراحل درخواست انجام پروژه در کارمنتو
- برقراری تماس جهت هماهنگی توسط کارشناسان
- تخصیص متخصص جهت انجام پروژه
- پرداخت هزینه توسط کارفرما
- انجام و تحویل پروژه
- ارزیابی و رضایتسنجی پس از انجام پروژه
ثبت برند و علامت تجاری چیست؟
ثبت برند یکی از اقدامات مهمی است که افراد حقیقی و حقوقی میتوانند به آن اقدام کنند، این اقدام با این که علاوه بر هزینه، نیاز بهصرف زمان دارد ولی برای صاحب برند منافع بسیاری به همراه دارد.
این روزهای ثبت برند در ایران به دلیل افزایش آگاهی مردم و رقابتیتر شدن بازار رشد چشمگیری داشته و سازمانها یا حتی افراد برای فعالیتهای خود اقدام به ثبت برند میکنند.
مزایای ثبت برند و علامت تجاری
ثبت برند در ایران برای موارد تجاری و حتی غیرتجاری از اهمیت زیادی برخوردار است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ثبت برند و علامت تجاری از سو استفاده و سودجوی افراد با نام و برند متقاضی جلوگیری میکند.
- برند ثبت شده یک دارایی رسمی تشخیص داده میشود و قابل ارزش گذاری مالی است.
- با اعطای حق استفاده از نام برند در قالب فرانچایز میتوان درآمد کسب کرد.
- برای محصولات یا خدمات شهرت و تمایز ایجاد میکند و در ذهن مخاطب برند اثر مثبت میگذارد.
این موارد تنها بخش کوتاهی از مزایای ثبت برند و علامت تجاری با کارمنتو است که افراد حقیقی و حقوقی میتوانند از آن استفاده کنند.
اهمیت ثبت برند و علامت تجاری
ثبت برند برای حضور در بازار رقابتی اهمیت زیادی دارد، میتواند به قدرت محصول و خدمات کمک کند، از کپیکردن توسط رقبا جلوگیری کند، به محصولات و خدمات هویت اعطا کند.
با ثبت علامت تجاری میتوان محصول یا خدمت را در یک طبقه خاص یا چندین طبقه بهصورت انحصاری در اختیار گرفت.
مراحل ثبت برند و علامت تجاری
ثبت برند تجاری یکی از اقدامات اولیه شروع فعالیتهاست که به تشکیل یک سیستم قانونی برای محافظت از منافع مالی و معنوی طرحهای مختلف منجر میشود. در ادامه بهصورت خلاصه و مفید مراحل ثبت یک برند را با هم مرور میکنیم.
در مرحله اول بهتر است از کارشناسان خبره این حوزه مشاورههای لازم گرفته شود. در واقع مشاوره ثبت برند به متقاضی ثبت برند کمک میکند تا درک درستی از رویهها، مدارک موردنیاز، شرایط اخذ برند و.... داشته باشد و با دید باز وارد این فرایند شود. مشاورین کارمنتو در این حوزه به خوبی میتوانند به متقاضیان کمک کنند.
در مرحله دوم باید از ثبت نشدن برند مورد تقاضا توسط شخص دیگر اطمینان حاصل کنید. به همین منظور باید به سایت سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور مراجعه نمایید و با جستوجو در پایگاه داده آن اطمینان حاصل کنید که آیا برند مورد تقاضا توسط شخص دیگری ثبت شده یا خیر؟
در مرحله سوم در صورتی که برند قبلاً ثبت نشده باشد باید مدارک و ملزومات موردنیاز برای ثبت برند جمعآوری کنید. توجه داشته باشید که این مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی کاملاً متفاوت است.
مرحله چهارم پس از ثبتنام اولیه و بارگذاری اطلاعات در سامانه به منظور احراز هویت باید به دفترخانه رسمی رفته و گواهی امضا ارائه شود.
در مرحله پنجم کارشناسان و مشاوران کارمنتو به منظور موفقیت در اخذ برند اقدام به تکمیل اظهارنامه میکنند در این مرحله تجربه کارشناس ثبت برند و علامت تجاری اهمیت به سزایی دارد.
مرحله ششم اظهارنامه ارسال شده توسط سازمان بررسی میشود درصورتیکه پرونده توسط هر چهار نفر کارشناس سازمان ثبتاسناد تأیید شود، متقاضی باید اقدام به پرداخت سایر هزینه کند.
در مرحله آخر پرونده فیزیکی در اداره ثبت برند تشکیل شده و با پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول منتشر میشود و بعد از 30 روز نوبت دوم باید پرداخت و منتشر شود و در نهایت سند برند در اختیار متقاضی قرار میگیرد.
استعلام برند قبل ثبت
بعد از انتخاب نام برند باید از طریق سامانه سازمان ثبتاسناد و املاک کشور بخش جستوجو علامت تجاری وارد شده و مشخصاتی مانند نام علامت، طبقه موردنیاز و... را وارد کنید. سپس بر روی دکمه جستوجو کلیک میکنید، وضعیت ثبت برند مشخص میشود.
مدارک موردنیاز برای ثبت برند
مدارک موردنیاز برای ثبت برند و علامت تجاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است که در زیر به این مدارک اشاره میشود.
اشخاص حقیقی برای ثبت برند و علامت تجاری مدارک زیر موردنیاز است:
- آمادهکردن گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
- کارت بازرگانی (درصورتیکه برند لاتین باشد اخذ کارت بازرگانی لازم است، این مدرک برای اسامی فارسی نیاز نیست)
برای سازمانها و شرکتهای حقوقی هم مدارک زیر ضروری است:
- تصویر مدارک شناسایی مدیرعامل (شناسنامه و کارت ملی)
- ارائه آگهی تأسیس شرکت (حوزه فعالیت برند باید در موضوع فعالیت شرکت قید شده باشد)
- کارت بازرگانی (درصورتیکه برند لاتین باشد اما اگر علامت به زبان فارسی باشد نیازی به کارت بازرگانی نیست)
- درصورتیکه ثبت برند توسط وکیل یا نماینده قانونی صورت گیرد باید مدارک قانونی و وکالت ضمیمه درخواست شود.
مدتزمان ثبت برند و لوگو
برای ثبت برند و لوگو در صورتی که از ثبت نبودن برند اطمینان حاصل شود 45 روز زمان نیاز است این در صورتی است که مشکل خاصی در فرایند کار ایجاد نشود.
این زمان برای بررسی اولیه اظهارنامه (تقریباً 15 روز) و زمان درج آگهی روزنامه رسمی برای تقاضای برند (تقریباً 30 روز) است. لازم به ذکر است که مدت اعتبار هر برند 10 ساله است و از سمت صاحب برند قابل تمدید است.
شرایط ثبت برند و علامت تجاری
برای ثبت برند باید به نکات و موارد مهمی توجه شود که در ادامه به مهمترین شرایط ثبت برند اشاره میشود.
- در ثبت برند باید به قوانین و مقررات حاکم بر کشور درخواست دهنده توجه شود و نام برند و حوزه فعالیت نباید برخلاف قوانین کشور باشد.
- نام برند درخواست شده برای ثبت نباید توسط شخص دیگر قبلاً ثبت شده باشد در غیر این صورت امکان ثبت علامت تجاری وجود ندارد مگر این که با صاحب آن مذاکره شود و مالکیت آن به متقاضی انتقال داده شود.
- برند درخواستتی برای ثبت نباید با برندهای ثبت شده تشابه اسمی داشته باشد.
- فرد متقاضی باید شرایط حقیقی و حقوقی لازم را داشته باشد.
- برند درخواست شده نباید با اسامی عمومی، دولتی و مشابه سازمانهای بینالمللی درخواست شده باشد، این مدل نامها قابلیت ثبت ندارند.
- طبقات موردنیاز برای برند ثبت شده باید مشخص باشد و در اظهارنامه ثبت شود که برند در چه طبقهای فعالیت میکند.
این موارد مهمترین نکات و شرایط ثبت برند به شما میرود و باید به آن توجه کرد.
برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیتهای اقتصادی شرکت استفاده میشود. برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح، نماد، عبارت، نام و… است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز میشود. همیشه شرکت ها برای شروع فعالیت خود نیاز به ثبت برند دارند. نشان تجاری یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگیهای آن را با دیدن، شنیدن، حس کردن و... به صورت ذهنی، دیداری و یا شنیداری در ذهن و قلب خود تداعی میکند. در ادامه با کارمنتو همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد برند و چگونگی ثبت آن با شما صحبت کنیم.
برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه انواع امور ثبتی در صفحه مشاوره امور ثبتی درخواست خود را مطرح کنید.
برند یا نشان تجاری چیست؟
هر برند یا علامت تجاری، به طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت میکند.
مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظامها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید میشود. بنابراین ثبت برند برای هر شرکتی واجب است.
از دیدگاه وسیعتر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج میدهد. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف، مثل متقلبان برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت میشوند. این نظام، آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم میدهد و از این راه تجارت بینالمللی را تسهیل میکند.
نکات قابل توجه برای انتخاب برند مناسب
در زیر نکاتی برای شما آماده کرده ایم که در انتخاب عنوان مناسب برای برند بسیار حائز اهمیت هستند:
- اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قابل ثبت هستند.
- اسامی غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابلیت ثبت ندارند.
- صفتها و اسمهایی که بیانگر توصیف میباشند و یا عام هستند، به تنهایی قابل ثبت نیستند.
- استفاده از نامهای چند سیلابی و ترکیبی از شانس بالایی برای ثبت بر خوردارند.(در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی).
- در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت میتواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح، رنگ، شکل و… باشد.
- اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.
- شباهت نزدیک به 50 درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف میکند.
- در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنیها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد میکند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نامهای هوشمندانه و خاص به کار برد.
- ثبت برند یا علامت به صورت حقوقی(ایرانی و غیر ایرانی)و حقیقی(ایرانی و غیر ایرانی)قابل انجام بوده، لذا میتوان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.
- عنوان یا نام علامت میتواند فارسی، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
- اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.
اگر سوالی در این زمینه دارید در قسمت نظرات برای ما بنویسید، یا در اپلیکیشن و مشاوره رایگان کارمنتو با ما در ارتباط باشید. مطالب بیشتر در زمینه ثبت برند را از مشاوران متخصص اپلیکیشن کارمنتو بخواهید.
چه برندهایی ثبت می شوند و چه برندهایی ثبت نمی شوند؟
انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیتهایی برای آن پیش بینی شده است. به موجب ماده 5 قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:
-
علامت هلال احمر، نشانها، آرمهای دولت ایران.
-
پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی.
-
پرچمهای منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران.
-
علامت تجاری موسسات رسمی مانندهلال احمرو صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و ... .
-
کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و ایران و امثال آن.
-
علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.
-
واژههای عام: به عنوان مثال کلمه رایانه و یا کتاب به تنهایی قابل ثبت نیستند زیرا این کلمات واژههایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند.
-
واژههای توصیف کننده: این کلمات به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار میروند. مثلا ثبت برند خوشمزه و شیرین برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند، قابل ثبت نخواهد بود.
-
علائم گمراه کننده: به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد. چرا که موجب تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان شده و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.
-
علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین، هنجارهای اخلاقی، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت است.
-
پرچم، نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمانهای بینالمللی که نمونه آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیتدار بینالمللی داشته باشند.
-
در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه ازهم، قابل تمایز نباشند.
-
علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا، خدمات و طبقه، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
-
عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.
البته در هنگام ثبت برندتان باید تصمیم بگیرید و انتخاب نمایید که برندتان در چه طبقهای میخواهید ثبت شود.
طبقه بندی علائم تجاری
موضوعات علائم تجاری برای ثبت برند بسیار زیاد هستند و نزدیک به 45 طبقه مختلف در بین آن ها وجود دارد! که به 2 دسته کلی کالاومحصولات و خدمات تقسیم بندی می شوند. برای اینکه ذهنیتی راجع به کلیت این طبقه بندی ها و موضوعات داشته باشید در ادامه آن هارا بر اساس دسته بندی ها، برایتان طبقه بندی کرده ایم:
الف) کالا و محصولات
طبقه 1: مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت، علوم و عکاسی و همچنین در کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، رزین های مصنوعی پردازش نشده، پلاستیکهای پردازش نشده، کودهای گیاهی، ترکیبات اطفاءحریق، مواد آبکاری و لحیم کاری، مواد شیمیایی برای نگهداری مواد غذائی، مواد دباغی، چسب های مورد استفاده در صنعت.
طبقه 2: رنگها، روغن جلاها، لاکها(لاک و الکلها)، محافظت کنندهها در مقابل زنگ زدگی و جلوگیری کنندهها از فاسد شدن چوب و رنگ کنندهها، مواد شیمیایی تثبیتکننده رنگ، رزینها یا صمغهای طبیعی خام، فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان، دکوراتورها، چاپگرها و هنرمندان.
طبقه 3: ترکیبات سفیدکننده و سایر مواد برای استفاده در رخت و لباس شویی، ترکیبات مخصوص تمیز کردن، براق کردن، رنگ زدایی، لکه گیری و صیقل دادن و ساییدن، صابونها، عطریات، روغنهای با اسانس، مواد آرایشی و لوسیونهای مخصوص مو، دندان شویهها و خمیر دندانها.
طبقه 4: روغنهای صنعتی و نفتی و گریسها، روان کنندهها، گردگیرها، مرطوب کنندهها و ترکیبات مخصوص وصل، سوختها(شامل سوخت موتور)، مواد روشنایی و شمعها و فتیلهها برای روشنایی.
طبقه 5: مواد دارویی و دامپزشکی، ترکیبات بهداشتی برای(اهداف پزشکی، برای مواد رژیمی و تغذیهای، برای استفاده در مصارف پزشکی یا دامپزشکی، غذای کودکان، مکملهای رژیمی و تغذیهای برای انسان و حیوانات، انواع گچ برای مصارف پزشکی، لوازم زخم بندی(پانسمان)، مواد مخصوص پرکردن دندان، موم دندان سازی، ضدعفونی کنندهها، ترکیبات برای نابود سازی حشرات موذی، قارچ کشها، علف کشها.
طبقه 6: فلزات معمولی و آلیاژهای آنها، مواد ساختمانی فلزی، ساختمان های فلزی قابل حمل و نقل و انتقال، مواد فلزی خطوط راهآهن، کابلها و سیمهای غیر الکتریکی انواع سیمها از فلزات معمولی، آهن آلات، اقلام کوچک سخت افزار فلزی، انواع لوله و تیوب فلزی(مجراهای فلزی)، گاوصندوقها، کالاها از فلز معمولی که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند، سنگهای معدنی فلزات.
طبقه 7: ماشینها و ماشین آلات(ابزار ماشین)، انواع موتورها(به غیر از موتورها برای خودروها و وسایل نقلیه زمینی)، اتصالات مربوط به ماشینآلات و قطعات انتقال نیرو(غیر از موارد مربوطه به خودروهای زمینی)، ابزار کشاورزی(غیر از ابزاری که با دست کار میکنند)، ماشینهای جوجه کشی، دستگاههای اتوماتیک فروش که با سکه کار میکنند.
طبقه 8: ابزارآلات و وسایل دستی(با کارکرد دستی)، کارد و قاشق و چنگال، اسلحه کمری، تیغها.
طبقه 9: تجهیزات علمی، مسافتیابی، مساحی، الکتریکی، عکاسی، سینمایی، بصری، وزن کردن، اندازه گیری، علامت دادن، بازرسی وچک کردن، نجات ازمرگ، وابزارهای کمک آموزشی، ابزارهای ضبط صوت، انتقال وتکثیر مرتبط، باصدا و تصویر، حافظههای مغناطیسی، دیسکهای ضبط، ماشین های فروش خودکار، ماشینهای فروش.
طبقه 10: دستگاهها و وسایل جراحی، پزشکی، دندان سازی و دامپزشکی، دست و پای مصنوعی، چشم و دندان مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد مخصوص بخیه زنی.
طبقه 11: دستگاههای مخصوص روشنایی، گرمایشی، مولد بخار، آشپزی(طبخ)، تبرید(سردکننده)، خشککن، تهویه، تأمین و ذخیره آب و اهداف و مصارف بهداشتی.
طبقه 12: خودروها(وسایط نقلیه)، دستگاههای حمل و نقل زمینی، هوایی یا آبی.
طبقه 13: سلاحهای گرم، مهمات و پرتابهها(موشک، راکت، خمپاره و غیره)، موادمنفجره، مواد و وسایل آتشبازی.
طبقه 14: فلزات گرانبها و آلیاژهای آنها و کالاهای ساخته شده یا روکش شده از آنها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، جواهرات، سنگهای قیمتی، وسایل ساعت سازی و زمان سنجی.
طبقه 15: آلات موسیقی.
طبقه 16: کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقههای دیگر ذکر نشدهاند، کار چاپ شده، لوازم صحافی، عکس، لوازم التحریر، چسبها برای مصارف تحریری یا خانگی، لوازم نقاشی، قلم موهای نقاشی، ماشینهای تحریر، ملزومات دفتری(به استثناء مبلمان)، لوازم آموزشی و تدریسی(به استثناء دستگاهها)، لوازم پلاستیکی برای بسته بندی(که در سایر طبقات ذکر نشده باشند)، حروف چاپ، کلیشههای چاپ.
طبقه 17: لاستیک، گوتا پرچا(نوعی کائوچو)، صمغ، پنبه نسوز، میکا و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پلاستیکها به شکل پرس شده و با فشار از قالب عبور داده شده برای استفاده در ساخت سایر کالاها، مواد بسته بندی، در پوشگذاری، انسداد و عایق بندی، لوله های قابلانعطاف غیر فلزی.
طبقه 18: چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات ذکر نشدهاند، پوست حیوانات، چمدانها و کیف و کیسههای مسافرتی، چترها، چترهای آفتابگیر و عصاهای مخصوص راه رفتن، شلاقها، زین و یراق و زین برگ و سراجی.
طبقه 19: مصالح ساختمانی(غیر فلزی)، لولههای غیرفلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان، آسفالت، انواع قیر، ساختمان های قابل انتقال غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی.
طبقه 20: مبلمان، آیینهها و قابهای عکس، کالاهای ساخته شده(که در طبقات دیگر ذکر نشده اند) از چوب، چوب پنبه، نی، بامبو، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، پوسته داخلی مروارید ساز، صدف مروارید، پیپها و چپقهای کف دریایی و جایگزین های این مواد یا ساخته شده از پلاستیک.
طبقه 21: ظروف خانگی یا وسایل آشپزخانه و ظروف، شانه و اسفنجها، برسها(غیر از قلم موها)، مواد مخصوص ساخت برس، وسایل برای نظافت و تمیزکاری، سیم ظرفشویی، شیشههایی که بر روی آنها کار نشده یا نیمه ساختهاند(به استثناء شیشههای مورد استفاده در ساختمان)، شیشه آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند.
طبقه 22: طنابها، ریسمان، تورها، چادرها، سایبانها، برزنتها(تارپولین)، بادبانها، ساکها و گونیها و کیسهها(که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند)، مواد لائی و آکندنی(به استثناء لاستیکی یا پلاستیکی)، مواد فیبری خام برای نساجی.
طبقه 23: انواع نخ و رشته برای مصرف نساجی.
طبقه 24: مصنوعات نساجی و پارچهای که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند، روتختیها، رومیزیها.
طبقه 25: پوشاک، پاپوش(کفش)، پوشش سر.
طبقه 26: انواع پارچه توری و گلدوزی، روبانها و قیطانها، دکمهها، قلابها، قزن قفلیها، سوزنها و سوزنتهگردها و سوزن خیاطی، گلهای مصنوعی.
طبقه 27: فرشها، قالیچهها، پادریها و مواد مخصوص پادریها، حصیرها، لینولئوم و مواد دیگر برای پوشش کفهای موجود، قالیچهها و شیشههای تابلویی(غیر پارچهای).
طبقه 28: انواع بازیها و اسباب بازیها، وسایل ورزشی و ژیمناستیک که در سایر طبقات طبقهبندی نشدهاند، تزئینات برای درختهای کریسمس.
طبقه 29: گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصارههای گوشت، میوهها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوتها، تخممرغ، شیر و محصولات لبنی، روغنهای خوراکی و چربیهای خوراکی.
طبقه 30: قهوه، چای، کاکائو، و قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز(نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآوردههای ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینیها، یخهای خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس(چاشنیها)، یخ و بستنی.
طبقه 31: غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقهبندی نشدهاند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گلها، مواد غذایی مختص حیوانات، مالت(جوانه جو).
طبقه 32: ماءالشعیرها، آبهای معدنی و گازدار و سایر نوشابههای غیرالکلی، آب میوهها و نوشابههای میوهای، شربتها و سایر فراوردهها برای ساخت نوشابهها.
طبقه 33: محصولات این طبقه جهانی بوده و در ایران قابل ثبت نیستند.
طبقه 34: توتون، اقلام دخانی، کبریتها.
ب) خدمات
طبقه 35: تبلیغات، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی و تجاری، عملیات دفتری واداری.
طبقه 36:
بیمه، امورمالی، امور پولی، امور مربوط به املاک و مستغلات.
طبقه 37: ساختمانسازی، تعمیرات، خدمات نصابی.
طبقه 38: مخابرات از راه دور.
طبقه 39: حمل و نقل، بستهبندی و انبارسازی کالاها، ترتیبات مسافرت.
طبقه 40: عملآوری مواد.
طبقه 41: آموزش و پرورش، ارائه آموزش و کارآموزی، تفریح و سرگرمی، ورزش و فعالیتهای فرهنگی.
طبقه 42: خدمات علمی و فن آوری و پژوهشی و طراحی مربوطه، خدمات مربوط به تجزیه و تحلیل صنعتی و پژوهشی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه.
طبقه 43: خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی، مسکن و محل اقامت موقت.
طبقه 44: خدمات پزشکی، خدمات دامپزشکی، مراقبت بهداشتی و زیبایی برای انسانها و حیوانات، خدمات کشاورزی، باغبانی و جنگلداری.
طبقه 45: خدمات حقوقی، خدمات امنیتی برای حفاظت از اموال و اشخاص، خدمات شخصی و اجتماعی ارائه شده به وسیله دیگران برای رفع احتیاجات افراد.
چند نکته بسیار مهم در مورد ثبت علامت تجاری و صنعتی
- برای ثبت علامت گواهی صادر خواهد شد.
- مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار 10 سال است.
- برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود.
- اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
- تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
- داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
- علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
- برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی میباشد.
- برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بینالمللی کنید، ابتدا باید آن را در کشور مبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در 85 کشور عضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.
چگونه برند خود را ثبت کنیم؟ (آموزش گام به گام ثبت برند)
- گام اول: انتخاب نامی مناسب است، پیشتر به همراه نکات آن، توضیح دادیم.
- گام دوم: جهت ثبت برند تکمیل مدارک مورد نیاز است.
- فتوکپی مدارک هویتی مالک یا مالکین حقیقی و حقوقی نظیر: فتوکپی مدارک شناسایی شخص حقیقی(خود متقاضی)شامل: کپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی(کارت تجاری)، جواز کسب و کار و پروانه بهرهبرداری.
- فتوکپی مدارک شناسایی شخص حقوقی(نماینده رسمی متقاضی)شامل: فتوکپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی(کارت تجاری)، آگهی درج شده شرکت با قید آخرین تغییرات آن در روزنامههای کثیرالانتشار و رسمی، جواز کسب و کار و پروانه بهرهبرداری.
- اگر در علامت تجاری از حروف لاتین استفاده شده باشد، متقاضی باید فتوکپی کارت بازرگانی خود را ارائه دهد، در غیر اینصورت نیازی به ارائه آن نیست.
- ارائه مدارک نماینده قانونی در صورتی که وی کار ثبت برند را انجام دهد.
- باید متقاضی ثبت برند 1 نمونه از برندهای مود نظر خود برای ثبت را به صورت گرافیکی در ابعاد 10*10سانتیمتر ارائه دهد.
- چنانچه در ثبت علامت تجاری متقاضی درخواست ثبت برند سه بعدی داشته باشد، میبایست نمونه گرافیکی از شش زاویه متفاوت تهیه و در واقع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
- ارائه مدارک مبنی بر فعالیت متقاضی با توجه به جواز و پروانه تأسیس(مرتبط بودن).
- طبق ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی که باید متقاضی نسخه تأیید شده از آن را ارائه دهد.
- ارائه فیش واریزی هزینه های قانونی ثبت برند.
- گام سوم: استعلام نام برند، بعد از آن که مشخص کردید که برندتان به نام شخص حقیقی خواهد بود یا شخص حقوقی
- اظهارنامهای مبنی بر استعلام نام تجاری شما ارسال میگردد تا مشخص شود نام انتخابی شما در طبقه یا طبقات درخواستی شما به ثبت رسیده یا خیر؟
- این امر درصد رد اظهارنامه ثبت برند شما را به صورت قابل توجهی کاهش خواهد داد.
- گام چهارم: ثبت برند، با اخذ جوابیه استعلام برند قادرید اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا برند خود را از راه سامانه اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید.
- بعد از انجام این کار یک دوره 30 الی 60 روز کاری لازم است تا کارشناس اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نماید.
- چنانچه نام درخواستی شما مورد تایید قرار بگیرد آگهی تقاضا یا همان آگهی 30 روزه آن صادر میشود.
- و بعد از انتشار پرونده شما به مدت 30 روز راکد میماند تا افرادی که هر نوع اعتراض نسبت به آن را دارند اعلام نمایند.
- در صورتی که هیچ اعتراضی نسبت به برند شما وجود نداشته باشد فرایند ثبت رسمی 10 ساله و اقدامات لازم برای اخذ تصدیق نامه علامت تجاری را میتوانید انجام دهید.