شکایت از کارفرما بابت بیمه چه مراحلی دارد؟ چه مدارکی نیازاست؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

اکثر کارگران و کارمندان به دنبال راهی برای استفاده از خدمات مختلف بیمه تامین اجتماعی هستند و به همین دلیل در کارگاه‌ها و شرکت‌های مختلف کار می‌کنند. از طرفی در قانون کار، یکی از مهمترین وظایف کارفرمایان، بیمه کردن کارگر و کارمندان است.

کارفرمایان باید درصد مشخصی از حق بیمه کارگر را در موعد مقرر شده به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا فرد بتواند از کمک هزینه‌ها و خدمات درمانی بیمه استفاده کند. اما در حال حاضر مشکل اصلی بسیاری از کارگران با کارفرمایان، پرداخت نکردن حق بیمه کارگر است.

در واقع کارفرمایان با این کار قانون را نقض کرده‌اند و باید پاسخگوی مراجع قانونی باشند؛ از همین رو اگر کارفرمای شما هم از بیمه کردن شانه خالی کرد، می‌توانید برای شکایت از کارفرما بابت بیمه اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که برای شکایت از کارفرما به دلیل بیمه، باید مراحل قانونی خاصی را پشت سر بگذارید که در این مطلب از وبسایت کارمنتو به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

بنر بیمه

چرا کارفرما بیمه نمی کند؟

در حالت کلی بیمه کردن کارفرما جزو موارد مهم برای کارگران است؛ البته متاسفانه کارفرمایان به دلایل مختلفی که در نهایت منجر به سود آن ها می‌شود، نیروی کار خود را بیمه نمی‌کنند. بر همین اساس، اگر می‌خواهید با دلایل مختلف بیمه نکردن کارگر آشنا شوید، موارد زیر را بررسی کنید:

  • یکی از مهمترین دلایل برای این کار، نداشتن کد کارگاهی بیمه است. وقتی که کارفرما برای کارگاه خود کد مخصوص را دریافت نکرده باشد، یعنی مجوزهای لازم برای انجام کار را ندارد. از طرفی با توجه به این که بدون کد کارگاهی امکان رد کردن بیمه وجود ندارد، کارفرمایان نیروی کار خود را بیمه نمی‌کنند.
  • از طرفی برخی از افراد هم پرداخت حق بیمه را به عنوان هزینه مازاد برای شرکت خود می‌دانند و از راه‌های مختلفی هم کارگر خود را مجبور به قبول عدم پرداخت بیمه می‌کنند.
  • پرداخت حق بیمه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، اثبات‌کننده رابطه بین کارگر و کارفرما است. در صورتی که رابطه بین طرفین اثبات شده باشد، کارفرما باید تمامی حق و حقوق قانونی آن از جمله حق مسکن، حق سنوات و حق خواروبار را پرداخت کند و به هیچ عنوان نمی‌تواند از انجام آن شانه خالی کند. بنابراین کارفرما با بیمه نکردن کارگر خود، مسئولیت پرداحت حقوق کارگر را بر عهده نمی‌گیرد. البته زمانی که رابطه آن‌ها اثبات شود، امکان شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه هم وجود دارد.

توجه کنید که کارفرما به هر دلیل که کارمند و کارگر خود را بیمه نکند، باید در نهایت عواقب انجام این کار را بپردازد. بر اساس ماده 148 قانون کار، کارفرما موظف است که کارگر را بیمه کند؛ اما اگر کارفرما وظایف خود را عمل نکرد، تکلیف آن در ماده 148 قانون کار مشخص می‌شود.

بر اساس این ماده، کارفرمایانی که بر خلاف ماده 147 قانون کار عمل کنند، علاوه بر پرداخت تمامی حقوق کارگر و با توجه به شرایط خاص در شکایت کارگر بیمه نشده، باید جریمه نقدی معادل 2 تا 10 برابر حق بیمه را هم پرداخت کنند.

شرایط شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

درست است که شکایت از کارفرما بابت نریختن بیمه، حق قانونی کارگر است؛ اما با این وجود باز هم باید شرایط شکایت از برای بیمه را بدانید و در صورت داشتن آن‌ها، برای گرفتن حق خود اقدام کنید. بنابراین برخی از این شرایط مهم را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • اولین شرایط برای شکایت از کارفرما، داشتن قرارداد کار است؛ چرا که در این صورت رابطه بین کارگر و کارفرما ثابت می‌شود. البته توجه کنید که بدون قرارداد هم امکان شکایت بابت بیمه نکردن کارفرما وجود دارد؛ اما روند رسیدگی به شکایت با قرارداد، آسان‌تر طی می‌شود.
  • در صورت عدم وجود قرارداد، باید از سمت اداره کار نامه برای شعبه بیمه‌گذار ارسال شود و بعد از بررسی‌های لازم در خصوص استعلام و سوابق بیمه کارگر، تخلف کارفرما را تایید کند. البته وجود شاهدان هم به شما در اثبات این رابطه کمک می‌کند.
  • اگر کارفرما در جلسه رسیدگی به شکایت حضور پیدا نکرد، جلسه تشخیص و شکایت از کارفرما در مرحله بعدی دوباره برگذار می‌شود.
  • شرایط دیگر برای شکایت از کارفرما بابت بیمه تامین اجتماعی، حضور در جلسه حل اختلاف در صورت اعتراض طرفین است.

روش‌های شکایت از کارفرما بابت بیمه

نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه، جز مهمترین چالش‌ها برای کارمندان و کارگران است؛ از همین رو در ادامه مهمترین موارد در خصوص چگونگی شکایت از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حق بیمه را معرفی می‌کنیم:

  • شکایت حضوری از کارفرما در اداره بیمه

روش معمول و قدیمی برای نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن، مراجعه حضوری به شعبه بیمه و ثبت متن شکایت از کارفرما بابت بیمه است. برای این کار لازم است که مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما بابت بیمه را به همراه داشته باشید و در اداره بیمه مربوط به کارگاه خود، شکایت از کارفرما را تنظیم کنید.

سپس در جلسه‌ای که بیمه تشکیل می‌دهد، حضور پیدا کنید و مدارک خود را به مراجع مربوطه ارائه دهید. مراجع قانونی مدارک و صجبت‌های هر دو طرف را در شکایت از کارفرما بدون بیمه بررسی می‌کنند و در نهایت رای مربوطه صادر می‌شود.

  • شکایت آنلاین از کارفرما

اگر وقت کافی برای مراجعه حضوری به شعبه بیمه ندارید و به دنبال آسان‌ترین راه برای شکایت از کارفرما بابت بیمه هستید، می‌توانید به صورت اینترنتی و از طریق سایت شکایت از کارفرما برای بیمه اقدام کنید.

با وجود این راه، دیگر نیازی به نوشتن متن شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه به صورت خیلی سخت وجود ندارد و تنها باید فرم مخصوص به این کار را در سامانه شکایت از کارفرما اداره کار تکمیل کنید.

مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه

با توجه به دو روش مختلف برای شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه، شما می‌توانید متناسب با شرایط خود، برای این کار اقدام کنید. البته مراحل شکایت از کارفرما بابت بیمه از طریق حضوری را معرفی کردیم؛ اما در این قسمت، درباره سایت شکایت از کارفرما برای بیمه و چگونگی ثبت شکایت در آن اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهیم:

  • در مرحله اول باید به سایت جامع اداره کار به آدرس gov.ir بروید و احراز هویت تامین اجتماعی خود را انجام دهید. البته توجه کنید که احراز هویت، از طریق دفاتر پیشخوان دولت هم انجام می‌شود.
  • بعد از انجام احراز هویت برای شکایت از کارفرما عدم پرداخت بیمه، در بخش خدمات سامانه، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب کنید.
  • در پنجره جدید، تمامی اطلاعات مورد نیاز و مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بابت بیمه را ارسال کنید و از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن شوید و در نهایت دادخواست خود را ثبت کنید.
  • بعد از ارسال فرم شکایت از کارفرما به دلیل رد نکردن بیمه، مسئولین در اداره کار مدارک را بررسی می‌کنند و وقت و مکان جلسه را به دو طرف اطلاع می‌دهند.
  • جلسه مربوط به رسیدگی شکایت، به صورت حضوری برگذار می‌شود و در آن کارشناسان مختلفی حضور پیدا می‌کنند.
  • بعد از ارائه مدارک و اسناد مختلف، رای نهایی در خصوص شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت بیمه ابلاغ می‌شود.
Please select another listing to show to avoid recursion.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بابت بیمه در اداره کار

زمانی که برای دریافت حقوق خود اقدام می‌کنید، باید مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما بابت بیمه را به همراه داشته باشید؛ از همین رو در ادامه تمامی مدارک مهم برای این کار را به شما معرفی می‌کنیم:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • در صورت فوت کارگر، اصل و کپی انحصار وراثت
  • اگر کارگر دفترچه بیمه داشته باشد، ارائه آن لازم است.
  • اصل و کپی وکالت نامه وکیل قانونی فرد در صورت داشتن وکیل
  • حکم استخدام، ارتقای شغلی یا تغییر سمت کارگر در کارگاه
  • ارائه لیست حقوق پرداخت شده کارگاه که مورد تایید اداره دارایی باشد.
  • ارائه دفترهای قانونی کارگاه
  • پرینت واریز حقوق ماهانه بانک
  • کارت افتتاح حساب بانکی و فیش حقوق یا چک بانکی
  • لیست حقوق کارگاه
  • کارت حضور و غیاب و ساعت ورود و خروج کارگر به کارگاه
  • مدارک مربوط به معاینات پزشکی کارگر قبل از استخدام
  • کارت بهداشت صادر شده از طرفی اداره بهداشت

البته اگر این مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بابت بیمه را ندارید، می‌توانید آدرس برخی از همکاران خود را بدهید تا رابطه کارگر و کارفرمایی شما ثابت شود. البته اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید، مشاوران بیمه و قانون کار در گروه کارمنتو به صورت غیر حضوری آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

بیمه

درمورد نحوه شکایت از کارفرما برای بیمه سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

شکایت از کارفرما برای عدم پرداخت بیمه، بدون قرارداد

داشتن قرارداد کار، سند محکمی برای اثبات رابطه کارگر و کارفرما است. بنابراین برای کارگرانی که بدون قرارداد استخدام شده‌اند، مراحل شکایت از کارفرما بابت بیمه سخت‌تر و طولانی‌تر از دیگر کارگران طی می‌شود؛ اما باز هم امکان شکایت از کارفرما بدون قرارداد و دریافت حقوق کارگران وجود دارد.

برای کارگرانی با این شرایط، نامه‌ای به شعبه بیمه‌گذار ارسال می‌شود و سوابق بیمه‌ای کارگر بررسی می‌شود. سپس با توجه به سوابق فرد و با کمک از سندهای پرداختی کارگر، استشهادنامه و شهادت همکاران، رابطه بین کارگر و کارفرما ثابت می‌شود.

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه چقدر است؟

در حالت کلی شما می‌توانید در هر زمان برای شکایت از کارفرما برای بیمه اقدام کنید و در واقع مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه در قانون کار تعیین نشده است. بر همین اساس شما چند سال بعد هم می‌توانید برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن کارگر اقدام کنید. همچنین حتی اگر کارفرما فوت کرده باشد، باز هم امکان شکایت از آن و دریافت حقوق کارگر از وارثان فرد وجود دارد.

مراجع مربوطه جهت شکایت از کارفرما بابت بیمه

در حالت کلی موارد مربوط به قانون کار، در اداره کار پیگیری می‌شود؛ اما برای شکایت از کارفرما به خاطر بیمه نکردن، باید در ابتدا به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و مشکل بیمه نکردن را حل کنید؛ اما اگر شکایت از کارفرما بابت حق بیمه از این طریق به نتیجه نرسید، باید به قوه قضاییه برای صدور رای نهایی مراجعه کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نکات مهم پیش از شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

قبل از این که برای شکایت از کارفرما بابت پرداخت نکردن حق بیمه اقدام کنید، بهتر است که نکات زیر را بدانید:

  • مهمترین و اصلی‌ترین مرجع قانونی برای رسیدگی به این شکایت، سازمان تامین اجتماعی است و باید از این طریق برای گرفتن حق خود اقدام کنید.
  • در صورت نداشتن قرارداد کار، باید به دنبال شاهدان مختلف برای اثبات رابطه کارگری در شکایت از کارفرما که بیمه نکرده باشید.

چنانچه بین کارگر و کارفرما قراردادی مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه باشد چه می شود؟

در حال حاضر برخی از کارفرمایان فکر می‌کنند در صورت توافق با کارگر، دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند و کارگران هم برای شکایت از کارفرما بخاطر بیمه نکردن اقدام نمی‌کنند.

این در صورتی است که در قانون کار، هر نوع توافق و قرارداد بین کارگر و کارفرما مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه، جرم است و حتی با وجود قرارداد رضایت، هر زمان که کارگر بخواهد، می‌تواند برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن اقدام کند.

همچنین با توجه به این که مهلت شکایت از کارفرما بابت بیمه نامحدود است، بلاخره روزی کارفرما باید پاسخگو باشد. بر همین اساس حتی اگر کارفرما هزینه آن را جداگانه به کارگر پرداخت کرده باشد هم باید دوباره جریمه عدم پرداخت حق بیمه را پرداخت کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه محاسبه حق بیمه کارگر در صورت عدم پرداخت توسط کارفرما

اگر در زمان فعالیت کارگر، حق بیمه آن به دست کارفرما پرداخت نشده باشد، دو شرایط محتلف برای محاسبه حق بیمه در شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه وجود دارد که هر دو حالت را بررسی می‌کنیم:

  1. ممکن است که کارگر با وجود عدم پرداخت حق بیمه خود، هنوز در کارگاه کار می‌کند. از همین رو حقوق فعلی آن، مبنای محاسبه حق بیمه قرار می‌گیرد. فرمول محاسبه حق بیمه در این شرایط به صورت زیر است:
    مبلغ دستمزد فعلی کارگر* مدت زمان عدم واریز حق بیمه* 30%
  2. با وجود عدم مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه، برای کارگری که قبلا در کارگاه بدون پرداخت حق بیمه مشغول به فعالیت بوده است، مبنای محاسبه حق بیمه، دستمزد فرد در همان سال اشتغال کارگر قرار می‌گیرد و فرمول محاسبه آن، به شرح زیر است:
    دستمزد سال اشتغال به کار* مدت زمان واریز نکردن حق بیمه توسط کارفرما* 30%

با وجود این دو فرمول، شما می‌توانید بعد از مشاهده نمونه متن شکایت از کارفرما بابت بیمه، برای دریافت حقوق خود اقدام کنید. همچنین اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید، بیش از 350 مشاور برتر در وبسایت کارمنتو به شما کمک می‌کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

بیمه کردن کارگر، جزو وظایف اصلی برای کارفرمایان در شرکت‌های خصوصی و دولتی است. از طرفی اگر کارگر بیمه نشده باشد، در آینده ضررهای مختلفی از جمله عدم دریافت حقوق بازنشستگی را متحمل می‌شود. بر همین اساس اگر کارفرمای شما به وظیفه خود عمل نکرد، حتما برای شکایت از کارفرما بابت بیمه اقدام کنید.

از طرفی قطعا کارفرما به راحتی جرم خود را قبول نمی‌کند و شما را به دردسر می‌اندازد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به صورت اصولی و قانونی متن شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه را تنظیم کنید، از مشاور متخصص این زمینه در گروه کارمنتو کمک بگیرید.

ارتباط با مشاوران این گروه از طریق تلفنی و آنلاین انجام می‌شود و شما می‌توانید در تمامی ساعت‌ها و روزهای هفته، مشاوره در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف مانند نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه دریافت کنید. همچنین مشاوره با استفاده از تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شود و تعرفه آن بر اساس نرخ معقول بازار است.

شما می‌توانید با شارژ کردن کیف پول الکترونیکی خود، به طور مداوم با مشاور تماس تلفنی برقرار کنید و وضعیت مشاوران را هم حتی به صورت آفلاین و آنلاین بررسی کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

4 4
شکایت از کارفرما بابت بیمه چه مراحلی دارد؟ چه مدارکی نیازاست؟
در خصوص شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه، می‌توانید از دو راه حضوری و اینترنتی دادخواست خود را ثبت کنید. البته درباره هر دو روش در مقاله اطلاعات کاملی ارائه شده است.
بله. شما می‌توانید بدون قرارداد هم برای شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه اقدام کنید؛ اما مراحل و روند شکایت نسبت به شرایط عادی، طولانی‌تر و سخت‌تر می‌شود.
در صورت شکایت از کارفرما بابت نریختن بیمه، این مبلغ به سازمان بیمه تامین اجتماعی تعلق دارد و به کارگر داده نمی‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد