کد کارگاهی تامین اجتماعی را چگونه می توان دریافت کرد؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 19 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بیمه کردن کارگر و کارمندان در کارگاه‌ها یا شرکت‌های خصوصی، وظیفه اصلی تمامی کارفرمایان است؛ چرا که در غیر این صورت، باید جریمه عدم بیمه کردن کارگران خود را بپردازند.

ثبت شرکت و جذب نیرو، جزو مراحل مهم و اصلی برای شروع فعالیت کارگاه‌های مختلف است. اما اگر شما به عنوان کارفرما، قصد بیمه کردن کارگران خود را دارید، باید در وهله اول به فکر دریافت کد کارگاهی بیمه باشید.

بسیاری از افراد این سوالات را دارند که کد کارگاه چند رقمی است؟ چگونه باید کد کارگاهی بگیریم؟ جریمه عدم دریافت کد کارگاهی چیست؟ برای پاسخ به این سوالات، کافی است که در ادامه این مطلب از کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی چیست؟ و چند رقم است؟

وزارت کار، برای رفاه حال کارگران و کارمندان، بیمه کردن آن‌ها را جزو قوانین اصلی خود قرار داده است. از طرفی بیمه کردن کارمندان هم بدون وجود کد کارگاهی امکان‌پذیر نیست.

کد کارگاهی بیمه، کد 10 رقمی است که سازمان بیمه تامین اجتماعی به شرکت‌های تجاری، اقتصادی و کارگاه‌ها می‌دهد. فرقی ندارد که کارگاه شما 1 کارگر داشته باشد یا 50 نیروی کار فعالیت کنند؛ چرا که باید در هر حال کد کارگاهی بیمه را دریافت کنید.

سه رقم اول در این کد، نمایان‌گر شعبه بیمه است و سه رقم دوم هم نوع فعالیت آن کسب‌وکار را نشان می‌دهد. شماره پرونده هم در چهار رقم آخر کد کارگاهی بیمه نوشته می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

قبل از هرچیزی باید بدانید که پیگیری کد کارگاهی بیمه تنها بر عهده کارفرمایان است؛ بنابراین کارمندان نمی‌توانند برای ثبت نام کد کارگاهی اقدام کنند. از طرفی کارفرمایان هم به دو صورت شخص حقوقی و حقیقی هستند. کارفرمایان حقیقی، افرادی هستند که در مجموعه خود به عنوان مدیر کل شناخته می‌شوند.

از آن طرف هم زمانی که شرکت به عنوان کارفرما شناخته شود، با عنوان کافرما حقوقی عنوان می‌شود. توجه کنید که شرایط و مدارک مورد نیاز برای هر دو مورد، با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین بهتر است که قبل از شروع مراحل گرفتن کد کارگاهی بیمه، ابتدا کارفرما را مشخص کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مراحل گرفتن کد کارگاهی چیست؟

برای دریافت کد کارگاهی شرکتها، لازم است که مراحل قانونی مختلفی را پشت سر بگذارید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در ابتدا مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد کارگاهی بیمه اشخاص حقوقی و حقیقی را آماده کنید و به یکی از شعبه‌های بیمه تامین اجتماعی بروید. البته توجه کنید که برخی از مراحل دریافت کد کارگاهی اینترنتی انجام می‌شود.
  • مدارک را تحویل دهید و مراحل تشکیل پرونده را هم پشت سر بگذارید. در این مرحله، فرم و پرسشنامه نام‌نویسی باید پر شود.
  • در صورت نیاز، آزمایش‌های مربوطه را هم باید انجام دهید.
  • در این مرحله، بازرس مربوط به تامین اجتماعی از محل کارگاه دیدن می‌کند.
  • پس از تایید بازرس، تاییدیه مربوط به احراز هویت و موارد مربوط به کارگاه صادر می‌شود.
  • در مرحله آخر، کد کارگاهی بیمه به شما ابلاغ می‌شود.

فرم دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی

دریافت کد کارگاهی شرکت، با پر کردن فرم‌های مخصوص در سازمان تامین اجتماعی امکان‌پذیر است. فرم‌هایی که برای ثبت کد کارگاهی بیمه پر می‌کنید، باید کاملا واقعی و دقیق باشند؛ چرا که بازرسان بیمه تامین اجتماعی، تمامی مدارک و اطلاعات موجود در فرم‌ها را بررسی می‎‌کنند. بنابراین اگر مغایرتی با واقعیت وجود داشته باشند، پرونده شما را رد یا تعلیق می‌کنند.

از طرفی دقت کنید که متن درخواست کد کارگاهی اشخاص حقوقی و حقیقی، باید کاملا صریح و خوانا باشد. همچنین اگر به هر دلیلی دفتر اصلی شرکت تغییر پیدا کرده باشد، باید در شعبه جدید سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کنید و فرم‌های جدید را برای گرفتن کد کارگاه تامین اجتماعی پر کنید.

مدارک لازم دریافت کد کارگاهی

مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی

یکی از مهمترین موارد برای دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی، داشتن مدارک کامل برای درخواست است؛ در غیر این صورت، مراحل گرفتن کد کارگاه، به درستی انجام نمی‌شود. البته با وجود این که کارفرمایان در دو دسته حقیقی و حقوقی هستند، مدارک مورد نیاز برای ثبت کد کارگاهی تامین اجتماعی هم متفاوت است. بنابراین در قسمت‌های بعدی، به طور کامل مدارک مورد نیاز را برای هر دو گروه شرح می‌دهیم:

مدارک لازم برای گرفتن کد کارگاه (اشخاص حقوقی)

اگر شما شرکت خاصی را به عنوان کارفرما برای درخواست کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته‌اید، باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای اصلی شرکت و هیئت مدیره
  • اصل و کپی مدارک مربوط به ثبت شرکت از جمله اساسنامه، اظهارنامه تقاضانامه و آگاهی تاسیس
  • کپی برابر اصل آخرین آگهی‌های ثبتی درباره تغییرات هیئت مدیره و تغییر آدرس شرکت
  • اصل و کپی روزنامه تاسیس شرکت و اخرین تغییرات مربوط به آن
  • اصل اجاره نامه یا سند مالکیت محل شرکت
  • اصل و کپی قبض‌های تلفن یا برق محل شرکت
  • ارائه دفترچه بیمه برای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، در صورت داشتن سابقه بیمه
  • کپی تاییدیه کدپستی از دفترهای پست
  • درخواست کتبی روی سربرگ شرکت

مدارک لازم برای گرفتن کد کارگاه کارفرمایان (اشخاص حقیقی)

اگر یک فرد به عنوان مدیر عامل، قصد دریافت کد کارگاهی شخص حقیقی را داشته باشد، باید مدارک خاص خود را آماده کند. البته باید بدانید که اشخاص حقیقی هم به دو دسته افراد مجوزدار و بدون مجوز تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام، مدارک خاص خود را نیاز دارند. بنابراین در ادامه، مدارک مهم برای دریافت کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی برای اشخاص حقیقی را به شما معرفی می‌کنیم:

مدارک لازم دریافت کد کارگاهی شخص حقیقی برای کارفرمایی که مجور دارد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فرد
  • اصل و کپی جواز کسب قانونی، جواز تاسیس یا پروانه کسب
  • اصل و کپی سند مالکیت، اجاره نامه یا صلح نامه محل شرکت
  • فرم نمونه امضا و اثر انگشت فرد در دفترخانه اسناد رسمی
  • در برخی از مواقع، تاییدیه اتحادیه امور صنفی مربوط به کسب و کار برای بهره‌برداری از کارگاه هم ضروری است.

مدارک لازم برای گرفتن کد کارگاهی از تامین اجتماعی برای کارفرمایان بدون مجوز هم به شرح زیر است:

  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی برای محل شرکت ( ارائه سند مالکیت باید از نوع رسمی، دعاوی یا صلح حقوقی باشد)
  • ارائه شراکت نامه عادی یا محضری
  • داشتن تاییدیه بازرسی و اجاره نامه عادی در زمان فعالیت
  • تایدیه اتحادیه‌های صنفی یا مجمع امور صنفی

با داشتن مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد کارگاهی بیمه اشخاص حقوقی و حقیقی، می‌توانید لیست افراد مشغول به کار را ارائه کنید. سپس با طی کردن مراحل چگونگی دریافت کد کارگاهی، کد مخصوص به خود را دریافت کنید.

توجه کنید که هرگونه تغییر در مدارک ارائه شده را حتما به اداره ثبت شرکت ها اطلاع دهید. سپس مدارک جدید را تحویل اداره ثبت و سازمان تامین اجتماعی دهید و این موضوع را در روزنامه رسمی هم عنوان کنید.

بیمه

درمورد کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مدت زمان مورد نیاز دریافت کد کارگاهی بیمه

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که زمان مورد نیاز برای دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی چیست؟ باید بگوییم که این زمان، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا اگر در طول مراحل درخواست کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی، مدارک شما کامل نباشد، مدتی از وقت خود را باید برای کامل کردن مدارک یا اصلاح آن‌ها بگذرانید.

از طرفی حتی پس از تکمیل و ارائه فرم‌های لازم، باید منتظر بازدید و بررسی‌های بازرسان هم بمانید. البته بازرسان هم برای ارائه گزارشات کامل، نیازمند زمانی برای شناسایی کارگاه و بررسی تعداد کارمندان داخل کارگاه برای ثبت کد کارگاهی هستند.

اگر تمامی این مراحل در زمان خود و به صورت معمولی پیش برود، شما تا حداکثر 30 روز کاری، کد کارگاهی تامین اجتماعی را با عنوان نامه دریافت می‌کنید. همچنین تازه بعد از دریافت کد کارگاهی شرکت هم باید در پایان هر ماه، لیست کاملی از کارمندان و کارگران مشمول قانون تامین اجتماعی موجود در شرکت یا کارگاه را هم تنظیم کنید و برای شعبه بیمه تامین اجتماعی بفرستید.

هزینه دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی چقدر است؟

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که هزینه دریافت کد کارگاهی چیست؟ به طور کلی باید گفت که دریافت کد کارگاهی هیچ گونه هزینه برای کارفرمایان ندارد.

گرفتن کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی چه مزیتی دارد؟

مهمترین و اصلی‌ترین دلیلی که افراد کد کارگاهی شرکت یا کارگاه را دریافت می‌کنند، امکان رد کردن لیست بیمه کارکنان شرکت یا کارگاه در سامانه تامین اجتماعی است. اصلا برای همین مورد هم افراد موظف هستند که به محض ثبت شرکت، برای گرفتن کد کارگاهی بیمه اقدام کنند. اما داشتن کد کارگاهی بیمه، مزایای دیگری برای کارمندان هم دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • با دریافت کد کارگاه بیمه، حق اولاد به آن ها تعلق می‌‎گیرد.
  • دریافت کد کارگاهی بیمه، امکان استفاده از حق ماموریت را هم فراهم می‌کند.
  • انواع مرخصی‌های قانونی را هم با کد کارگاهی به دست می‌آورند.
  • کد کارگاهی، کمک هزینه برای هزینه‌های درمانی است.
Please select another listing to show to avoid recursion.

قوانین و نکات مرتبط با کد کارگاهی

جدای از مراحل و مدارک مختلف برای پیگیری کد کارگاهی بیمه، باید به برخی از نکات و قوانین مهم در این زمینه هم توجه داشته باشید:

  • هر کارفرمایی موظف است که لیست بیمه کارمندان و کارگران خود را نهایتا تا پایان ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهد.
  • کد کارگاهی بیمه برای اشخاص حقیقی، با تغییر در محل شرکت یا تغییر فعالیت، باید تغییر کند. بنابراین در صورت تغییر آدرس یا تغییر ماهیت کسب‌وکار، باید برای دریافت کد کارگاهی جدید تامین اجتماعی اقدام کنید.
  • کد کارگاهی اشخاص حقوقی، با تغییر مکان یا نوع فعالیت، تغییری پیدا نمی‌کند و تا اتمام فعالیت شرکت اعتبار خود را از دست نمی‌دهد. مثلا با وجود این که دفترهای اسناد رسمی دادگستری جزو اشخاص حقوقی هستند، کد کارگاهی آن‌ها اصلا تغییر پیدا نمی‌کند.
  • در صوت انتقال کارگاه، کارفرما باید تسویه حساب تامین اجتماعی را دریافت کند.
  • گذراندن مراحل دریافت کد کارگاهی بیمه اشخاص حقوقی و حقیقی برای تمامی کارفرمایان ضروری است.

شرایط گرفتن کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی چیست؟

اگر شما قصد دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی را دارید، جدای از قوانین و مدارک مورد نیاز برای گذراندن مراحل کد کارگاه، باید با شرایط زیر هم آشنایی پیدا کنید:

  • اگر برای اولین بار برای دریافت کد کارگاه تامین اجتماعی اقدام می‌کنید، حتما باید مدارک شناسایی همه کارگران و کارمندان خود را ارائه دهید. سپس کد بیمه مخصوص به آن‌ها را دریافت کنید؛ چرا که این کد، امکان استفاده از مزایای مختلفی را فراهم می‌کند.
  • اگر کارمندان و کارگران شرکت یا کارگاه شما قبلا بیمه شده‌اند و شماره بیمه مخصوص به خود را دارند، دیگر نیازی به دریافت شماره مجدد برای آن‌ها نیست؛ چرا که سابقه کاری آن‌ها، به سابقه گذشته اضافه می‌شود.

استعلام کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

اگر می‌خواهید در کارگاهی مشغول به کار شوید و از داشتن کد گارکاهی آن اطمینان پیدا کنید، باید استعلام کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی را انجام دهید. با این کار می‌توانید تمامی اطلاعات مرتبط با بیمه آن کارگاه را مشاهده کنید. اما نحوه استعلام کد کارگاهی سازمان تامین اجتماعی، از سه راه زیر انجام می‌شود که هر کدام را توضیح می‌دهیم:

1.استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی با استفاده از سامانه بیمه

برای استعلام کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی از این راه، در ابتدا باید سامانه سازمان تامین اجتماعی را جستجو کنید. سپس قسمت بیمه‌شدگان را انتخاب کنید و گزینه انتخاب منوی سابقه را فشار دهید. با این کار می‌توانید تمامی اطلاعات مورد نظر خود را درباره شرکت یا کارگاه خاصی مشاهده کنید.

2. استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی با مراجعه حضوری به شعب بیمه

اصلی‌ترین راه برای استعلام کد کارگاهی این است که به نزدیک‌ترین شعبه بیمه محل کارگاه مراجعه کنید. سپس مدارک شناسایی خود و نام کارگاه مورد نظر را ارائه کنید و وضعیت ثبت کد کارگاهی بیمه را مشاهده کنید.

3. استعلام شماره بیمه از طریق اپلیکیشن تامین اجتماعی

امروزه با توجه به دریافت کد کارگاهی آنلاین، امکان استعلام کد کارگاهی با وجود اپلیکیشن بیمه تامین اجتماعی هم وجود دارد. شما می‌توانید این اپلیکیشن را در تلفن همراه خود نصب کنید و به اطلاعات بیمه‌ای دسترسی پیدا کنید.

توجه داشته باشید که برای دسترسی به استعلام کد کارگاهی سازمان تامین اجتماعی در این اپلیکیشن، باید آخرین اطلاعات سوابق بیمه خود را وارد کنید. همچنین فعلا این اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های اندروید قابلیت نصب دارد.

جریمه عدم دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی

جریمه عدم دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی

برخی از کارفرمایان فکر می‌کنند که با نگرفتن کد کارگاه تامین اجتماعی، به سود خود عمل کرده‌اند؛ در حالی که قانون، جریمه عدم دریافت کد کارگاهی برای این افراد تعیین کرده است. بر طبق ماده 183 قانون کار، آن دسته از کارفرمایانی که مخالف با ماده 148 قانون کار، کارگران خود را بیمه نکنند، باید جریمه آن را پرداخت کنند.

به این صورت که تمامی حقوق متعلق به کارگر را باید با توجه به شرایط و امکانات موجود در آن زمان، جبران کنند. سپس جریمه نقدی معادل 2 تا 10 برابر حق بیمه را هم باید پرداخت کنند.

از طرفی اگر فرد خطاکار شخص حقوقی باشد، هزینه دستمزد کار انجام شده و جریمه عدم دریافت کد کارگاهی، از اموال شخصی کارفرما حقوقی باید پرداخت شود. اما موارد جزایی از جمله حبس و جریمه نقدی، بر عهده مدیر عامل است؛ چرا که این تخلف، بنابر دستور آن فرد انجام شده است. همچنین در صورت بیمه نکردن کارفرما، امکان شکایت از کارفرما بابت بیمه فراهم می‌شود و کارگر می‌تواند طبق ضوابط و قوانین از کارفرمای خود شکایت کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی برای کارگران و حتی کارفرما، اکثر کارفرمایان قانونی به فکر گذراندن مراحل دریافت کد کارگاهی بیمه اشخاص حقوقی و حقیقی هستند.

این که شما بتوانید در زمان کمی، کد کارگاهی خود را دریافت کنید، نیازمند آگاهی از قوانین و مدارک لازم برای این کار است. ما در این مطلب، به برخی از سوالات شما مانند چگونه کد کارگاه بگیریم، پاسخ کاملی را ارائه کردیم.

اما اگر می‌خواهید که بدون مشکل خاصی مراحل دریافت کد کارگاهی اینترنتی یا حضوری را طی کنید، با مشاوران متخصص در کارمنتو ارتباط برقرار کنید. ما در وبسایت کارمنتو این امکان را فراهم کرده‌ایم که به صورت تلفنی یا آنلاین، پاسخ سوالات خود را برای گرفتن کد کارگاهی از تامین اجتماعی دریافت کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد کد کارگاهی

1. کد کارگاهی بیمه چیست؟

کد کارگاهی بیمه عدد 10 رقمی است که به کارگاه‌های دارای کارفرما و کارگر به منظور محاسبه و سابقه بیمه تعلق می‌گیرد.

2. چگونه کد کارگاهی بگیریم؟

برای چگونگی دریافت کد کارگاهی اشخاص حقوقی و حقیقی، در ابتدا باید مدارک مربوط به اشخاص حقوقی یا حقیقی را آماده کنید. سپس با مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی به کارگاه، فرم‌های مخصوص را پر کنید و منتظر بازدید بازرس باشید.

3. کد کارگاه بیمه چند رقمی است؟

این کد شامل 10 رقم می‌شود که 3 رقم اول آن، کد شعبه سازمان تامین اجتماعی است و سه رقم دوم، مربوط به نوع فعالیت آن کسب‌وکار و چهار رقم اخر آن هم شماره پرونده را نشان می‌دهد.

4. برای گرفتن کد کارگاهی چه مدارکی لازم است؟

به طور کلی مدارک مورد نیاز برای کد کارگاهی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی، متفاوت است که در متن، به طور کامل آن‌ها را ارائه کردیم.

5. جریمه عدم دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی چیست؟

بر طبق ماده 183 قانون کار، اگر کارفرما کد کارگاهی دریافت نکرده باشد، باید جدای از پرداخت همه حقوق مربوط به کارگر، متناسب با شرایط کارگاه، جریمه نقدی حدود 2 تا 10 برابر مبلغ بیمه را هم پرداخت کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 13 نظر

4 13
کد کارگاهی تامین اجتماعی را چگونه می توان دریافت کرد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد