شرکت تجاری و انواع آن

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

پیشرفت‌های بشر در طول تاریخ در تمامی زمینه‌ها باعث شده تا او با نیاز‌های مختلفی رو‌به‌رو شود. برای تامین و برطرف کردن این نیاز‌ها لازم است تا او راه‌حلی را پیدا کند که کارآمد بوده و نیاز‌های او را برطرف کند. یکی از راه‌حل‌های یافته شده توسط بشر، تشکیل و تاسیس شرکت‌های تجاری است. با تاسیس شرکت تجاری و انجام فعالیت‌های مختلف همچون فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی و…، بشر می‌تواند از مزیت‌های شرکت استفاده کند و نیازهایش برطرف کند.

آگاهی داشتن از انواع شرکت‌های تجاری و اینکه مدل و کارایی آن‌ها چگونه است و اینکه هر نوع شرکت چه مزایا و معایبی دارد، می‌تواند برای رفع نیاز بسیار به انسان‌ها کمک کند. اینکه شما بدانید مفاد قانونی هر شرکت چگونه است و یا آن شرکت به چه صورتی قرار است به فعالیت بپردازد، در تصمیم‌گیری‌ها بسیار تاثیر‌گذار است. به همین منظور ما در این مقاله کارمنتو به معرفی و توضیح در خصوص این شرکت‌ها و انواع شرکت‌های تجاری می‌پردازیم و اطلاعات دیگری را در خصوص آن‌ها برای شما بیان می‌کنیم.

بنر شرکتی

تعریف شرکت تجاری چیست؟

آگاهی داشتن از این مورد که اصلا شرکت‌های تجاری چیست و مشخصه‌های آن چه چیز‌هایی است، اهمیت پیدا می‌کند. در تعریف شرکت تجاری باید بیان کنیم که شرکت‌های تجاری یکی از انواع شرکت ها است که امروزه وجود دارد. این شرکت از نوع شرکت‌های عقدی بوده که براساس قوانین تجاری و مالی تشکیل می‌شود.

شرکت‌های تجاری برای اینکه امور و کار‌های بازرگانی انجام شود و یا سودی از سرمایه‌ای معین برده شود، تشکیل می‌شوند. با ایجاد و تشکیل این شرکت‌ها شخصیت حقوقی در حقوق خصوصی بوجود می‌آید. شرکت‌های تجاری انواع مختلفی دارند که هر کدام به منظوری خاص تشکیل می‌شوند و دارای ویژگی‌هایی هستند که در قسمت بعدی راجع به هر نوع شرکت صحبت می‌کنیم.

انواع شرکت‌های تجاری و ویژگی‌های آن‌ها

همانطور که آگاهی دارید شرکت‌های تجاری دارای انواع مختلفی می‌باشند اما شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چند نوع شرکت تجاری داریم. در پاسخ به این سوال که انواع شرکت تجاری چند مورد است باید بیان کنیم که شرکت‌های تجاری ۸ نوع دارند. هر کدام از این شرکت‌ها ویژگی‌هایی دارند و به واسطه‌ی همین ویژگی‌ها شناخته می‌شوند. در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام درمورد شرکت‌های تجاری، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی کارمنتو استفاده نمایید.

در ادامه توضیحاتی را در خصوص انواع شرکت‌های تجاری برای شما بیان می‌کنیم.

شرکت تضامنی:

یکی از انواع شرکت‌های تجاری، شرکت‌های تضامنی هستند که در ماده ۱۱۶ قانون تجارت در رابطه با ان‌ها صحبت شده‌است. از ویژگی‌های این نوع شرکت‌های تجاری می‌توان به این مورد اشاره کرد که حداقل تعداد اعضا برای تشکیل این شرکت ۲ نفر است. اعضا در شرکت تضامنی نسبت به امور‌ تجاری مسئولیت تضامنی دارند.

در این نوع شرکت از انواع شرکت تجاری مسئولیت شرکا و اعضای شرکت نسبت به دیون و بدهی‌های شرکت بدین صورت است که در قبال همه‌ی آن‌ها مسئولند. بدین جهت باید تمام دیون و بدهی شرکت را در صورت بوجود آمدن مشکل پرداخت کنند. با توجه به این مورد، مسئولیت آن‌‌ها فقط به اندازه‌ی سرمایه‌ای که با خود به شرکت می‌آورند. نیست. در نام‌گذاری شرکت تضامنی باید حتما اسم یکی از شریک‌ها آورده شود و در ادامه نام آن شریک از عبارت و شرکا استفاده شود.

شرکت نسبی:

شرکت نسبی نیز یکی دیگر از انواع شرکت تجاری در قانون تجارت است که در ماده ۱۸۳ قانون تجارت درباره‌ی آن صحبت شده است. از ویژگی‌های شرکت نسبی این است که وجود حداقل ۲ نفر برای تشکیل شدن این شرکت کافیست. هدف از تشکیل شرکت نسبی نیز انجام امور تجاری است و از این نظر همچون شرکت تضامنی است.

مسئولیت شرکا در شرکت نسبی با توجه به سرمایه‌ای که برای تشکیل شرکت اورده‌اند، مشخص می‌شود. اگر بخواهیم کمی بیشتر در این رابطه برای شما توضیح بدهیم یعنی اینکه اگر شرکت بدهی به بار بیاورد، شرکا فقط بر اساس آورده‌های خود به شرکت باید مازاد بدهی شرکت را بپردازد. یکی دیگر از ویژگی‌های شرکت نسبی این است که در نام گذاری، عبارت شرکت نسبی همراه با نام یکی از شریک‌ها، عبارت و شرکا آورده می‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود:

با توجه به تعریف شرکت تجاری یکی دیگر از انواع این شرکت‌ها، شرکت با مسئولیت محدود است. این شرکت یکی از رایج‌ترین شرکت‌ها در ایران است. از این شرکت در ماده ۹۴ قانون تجارت نام برده شده است. تشکیل شرکت با مسئولیت محدود با حداقل ۲ نفر انجام می‌شود و در این شرکت به انجام امور تجاری مشغول می‌شوند.

سرمایه این شرکت نیز توسط شرکا آورده می‌شود. هر کدام از شرکا در این شرکت در برابر دیون و بدهی و ضرر و زیان‌های وارده به شرکت تنها به اندازه سرمایه‌ای که آورده است، مسئول است. این موارد از مهم‌ترین ترین ویژگی‌های شرکت با مسئولیت محدود است. شرکت با مسئولیت محدود همچنین جزو یکی از پر تقاضا‌ترین شرکت‌ها برای ثبت است و افراد زیادی تمایل به داشتن چنین شرکتی را دارند.

شرکت سهامی خاص:

شرکت سهامی خاص هم یکی دیگر از شرکت‌های تجاری است که نام آن در قانون تجارت آورده شده است. برای اینکه بتوانیم شرکت سهامی خاص را تشکیل دهیم حداقل باید ۳ شریک داشته باشیم. حداقل سرمایه ی مورد نیاز برای تشکیل این شرکت ۱۰۰۰۰۰۰ ریال است. این نوع شرکت از انواع شرکت تجاری در قانون تجارت سرمایه‌اش بوسیله‌ی موسس‌های شرکت تامین می‌شود. در ابتدای تشکیل شرکت سهامی خاص باید ۳۵ درصد از سرمایه‌ی شرکت به بانکی واریز و در آنجا نگهداری شود.

برای تاسیس کردن این شرکت باید مواردی را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنیم. این مدارک عبارت هستند از:

  1. اظهارنامه‌ای که تعهد سهام را نشان بدهد.
  2. گواهی دریافتی از بانک بخاطر پرداخت ۳۵ درصد سرمایه
  3. اساسنامه شرکت سهامی خاص
  4. صورت جلسه اولین جلسه‌ای که مجمع عمومی تشکیل شد.

پس از ارسال این موارد به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها، مراحل ثبت شرکت انجام می‌شود و این شرکت‌های تجاری در صورت نبود مشکل به ثبت می‌رسد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

شرکت سهامی عام:

اگر به دنبال یکی از کامل‌ترین شرکت‌ها از شرکت تجاری می‌گردید، شرکت سهامی عام پیشنهاد ما به شما است. این شرکت فعالیت‌های بسیار زیاد و متنوعی را انجام می‌دهد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به پروژه‌های بزرگی اشاره کرد که سرمایه‌ی مورد نیاز آن‌ها زیاد و فراوان است.

از جمله ویژگی‌های این شرکت این است که حداقل به ۵ موسس برای تشکیل شدن نیاز دارد. شرکا باید بیشتر از ۱۸ سال داشته باشند و سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال نباشد. مسئولیت شرکا در قبال دیون و بدهی‌های شرکت به اندازه مبلغ اسمی ورقه سهام آن‌ها است. قسمتی از سرمایه‌ی این شرکت با واگذار کردن سهام شرکت به مردم تامین می‌شود. برای اینکه شما بتوانید این شرکت را به ثبت برسانید باید مدارکی را آماده و آن‌ها در اختیار اداره ثبت شرکت‌ها قرار دهید.

شرکت مختلط سهامی:

یکی دیگر از انواع شرکت‌های تجاری با توجه به تعریف شرکت تجاری، شرکت مختلط سهامی است. این شرکت در ماده ۱۶۲ قانون تجارت تعریف شده است. تشکیل این شرکت بین عده‌آی از شرکای سهامی به همراه ۱ یا چند شریک ضامن صورت می‌گیرد. با توجه به این مورد پس ۲ نوع شریک در این شرکت وجود دارد.

در این شرکت ما با شرکای ضامن با توجه به مقررات شرکت تضامنی و با شریک‌های سهامی با توجه مقررات موجود در شرکت سهامی رفتار می‌کنیم. همین مورد باعث شده تا شرکای سهامی تنها نیست به پرداخت بدهی به اندازه سرمایه خود مسئول باشند. این در صورتی است که شرکای تضامنی نسبت به پرداخت تمام دیون و بدهی‌های شرکت مسئولند. انتخاب مدیر در این شرکت‌ها از بین شرکای ضامن صورت می‌گیرد. در نام گذاری این نوع شرکت باید عبارت شرکت مختلط سهامی به همراه اسم یکی از شریک‌های ضامن ذکر شود. وجود شرکت نامه و اساسنامه در این شرکت ضروری است.

شرکت مختلط غیر سهامی:

یکی دیگر از انواع شرکت تجاری شرکت مختلط غیر سهامی است که از آن در ماده ۱۴۱ قانون تجارت یاد شده است. حداقل افراد لازم برای تشکیل و انجام امور تجاری در این شرکت، ۲ نفر است. شرکای متفاوت از ویژگی‌های بارز در این شرکت است. شرکای شرکت از ۱ یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود و ۱ یا چند نفر شریک تضامنی تشکیل شده است و در برابر دیون هر شریک مطابق با قوانین خود باید رفتار کند. در نام گذاری شرکت، عبارت شرکت مختلط غیر سهامی با نام یکی از شریک‌های تضامنی نوشته می‌شود.

شرکت تعاونی تولید و مصرف:

بر‌اساس ماده ۱۹۰ قانون تجارت، شرکت تعاونی به عنوان یکی دیگر از انواع شرکت تجاری که نام آن در قانون تجارت آورده شده است، شناخته می‌شود. این شرکت به حداقل ۷ شریک نیاز دارد تا تولید و توزیع آن برای رفع نیاز‌های شریک‌ها و بهبود پیدا کردن وضع آن‌ها انجام شود. تقسیمی در شرکت‌های تعاونی صورت گرفته است و آن‌ها به ۲ دسته تقسیم شده اند. یکی از دسته‌ها تعاونی تولید و دسته دیگر تعاونی مصرف است.

شرکت تعاونی تولید از افرادی تشکیل شده که صاحبان شغلی هستند که تولید و فروش آن‌ها قرار است، انجام شود. همچنین به این نکته توجه کنید که در زمان انتخاب شرکا، دو سوم آن‌ها کسانی باشند که شغل مرتبط با عملیات شرکت داشته باشند. شرکت‌های تعاونی مصرف هم به فروش کالا‌ها مشغول هستند.

مواردی که در بالا بیان کردیم در خصوص پاسخ به این سوال که چند نوع شرکت تجاری داریم، بیان شد تا شما علاوه بر آگاهی از تعداد انواع این شرکت‌ها از ویژگی‌های آن‌ها نیز مطلع شوید.

شرکت

از طریق مشاوره شرکتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت زیر یک دقیقه از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را از مشاوران برتر دریافت نمایید.

ویژگی‌های مشترک میان تمامی شرکت‌های تجاری

شرکت‌های تجاری دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌هایی دارند . برخی از این ویژگی‌ها در میان شرکت‌ها مشترک است اما امتیازات هر شرکت با دیگری فرق می‌کند. اما ۳ ویژگی مشترک و مهم در بین شرکت‌های تجاری در ادامه بیان شده است.

  • حضور شرکا: برای تشکیل شرکت‌های تضامنی، با‌مسئولیت محدود، مختلط غیر سهامی و نسبی، تعداد ۲ شریک کافی است تا شرکت تشکیل شود و از این نظر با یکدیگر مشترک هستند‌
  • قراردادی بودن: با توجه به این موضوع که تشکیل هر شرکتی دارای ماهیت قراردادی است و لازم است اساسنامه و یا شرکتنامه‌ای تهیه شود، تمامی شرکت‌های تجاری نیز ماهیت قراردادی دارند.
  • سرمایه: هر شرکت‌های تجاری در زمان ثبت در مرجع ثبت شرکت‌ها باید سرمایه‌ی ثابتی داشته باشد.

این ۳ مورد از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که میان انواع شرکت تجاری وجود دارد و اهمیت زیادی در این شرکت‌ها دارند.

مدت شرکت‌های تجاری

یکی از عنصر‌های اساسی برای تشکیل هر شرکت تجاری تعیین مدت شرکت است که شروع آن با زمان ثبت شرکت همراه است. با توجه به قانون در اساسنامه هر شرکتی باید مشخص شود که آن شرکت قرار است تا چه مدت فعالیت کند. به عبارتی نوشته شود که شرکت قرار است ۱۰ سال یا ۳۰ سال یا برای مدت نامحدود یا مدتی محدود فعالیت کند. در صورتی که انقضای شرکت فرا رسد، شرکت منحل می‌شود و به طور کامل برچیده و فاقد فعالیت می‌شود.

البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که در هیچ ماده‌ای بیان نشده که تعیین مدت فعالیت برای شرکت‌های تجاری ضروری و الزامی است. اگر شرکای شرکت‌های تجاری راضی باشند و تمایل داشته باشند، می‌توانند در زمانی که شرکت را تاسیس می‌کنند برای آن مدتی را مشخص کنند.

بطلان شرکت‌های تجاری

شرکت‌های تجاری در صورتی که مواردی را رعایت نکنند باعث بطلان شرکت می‌شوند. مواردی که باعث بطلان شرکت می‌شوند در ادامه به طور مختصر بیان می‌شود.

  1. بطلان شرکت در صورتی که موضوع شرکت نامشروع باشد.
  2. بطلان شرکت در صورتی که جهت شرکت نامشروع باشد.
  3. بطلان شرکت در صورتی که شرط خلاف مقتضای عقد شرکت قید شده باشد.
  4. بطلان شرکت در صورتی که تادیه و پرداخت تمامی سرمایه نقدی در شرکت‌های اشخاص انجام نگرفته باشد.
  5. بطلان شرکت در صورتی که آورده غیرنقدی در شرکت‌های اشخاص تقویم و تسلیم نشده باشد.

در صورتی که هر کدام از انواع شرکت‌ تجاری یکی از این موارد را انجام دهد باعث بطلان شرکت می‌شود و با بطلان شرکت همه‌ی قرارداد‌های شرکت نیز باطل می‌شود. در این زمان اشخاص ثالت می‌توانند برای جبران خسارت که ناشی از بطلان قرارداد است به شریک‌های مقصر مراجعه کنند.

تفاوت شرکت‌های تجاری و شرکت‌های مدنی چیست؟

با شرکت‌های تجاری به صورت کامل آشنا شدیم اما به جز شرکت‌های تجاری، شرکت دیگری به نام شرکت مدنی وجود دارد. شرکت‌های مدنی بخاطر اینکه با هدف تجارت تشکیل نمی‌شوند، عملیات تجاری انجام نمی‌دهند. تفاوت شرکت تجاری و مدنی در واقع در ماهیت و قوانین موجود برای ایجاد آن‌ها بوده که در ادامه چند مورد از آن‌ها را بیان می‌کنیم‌.

  • تفاوت شخصیت حقوقی در شرکت‌های تجاری و مدنی
  • تفاوت نمایندگی شرکت در شرکت‌های تجاری و مدنی
  • تفاوت موضوع و هدف شرکت در شرکت‌های تجاری و مدنی
  • و…
Please select another listing to show to avoid recursion.
شرکت مدنی و انواع آن

پیشنهاد مطالعه:

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با شرکت‌های تجاری و انواع آن آشنا کنیم و اطلاعاتی را در خصوص این شرکت‌ها برای شما بیان کردیم. همچنین به این نکته اشاره کردیم که علاوه بر شرکت‌های تجاری شرکت‌های دیگری وجود دارند که به طور کلی تحت عنوان شرکت‌های غیرتجاری شناخته می‌شوند. تفاوت شرکت تجاری و غیر تجاری نیز با توجه به تعاریف هر شرکت محسوس است. شما می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو برای کارهای حقوقی شرکت و مشاوره کسب و کار استفاده کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
شرکت تجاری و انواع آن
شرکت‌های تجاری از جمله شرکت‌های‌عقدی برای انجام دادن امور بازرگانی هستند که مطابق با قوانین و مواد موجود در قانون تجارت تشکیل می‌شوند.
تشکیل دادن سازمان‌های مستقل، همکاری کردن بین ۲ یا چندین نفر، سهم آوردن، فعالیت‌های بازرگانی انجام دادن و تقسیم کردن سود و زیان شرکت بین شریک‌ها
شخصیت شرکت‌ تجاری از شخصیت شرکا مجزا است و شخصیتی جداگانه دارد و خود حقوق کاملی را دارا است. این عوامل همگی در رابطه‌های شرکت با شرکا و اشخاص ثالث تاثیرگذار است.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد