انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی: شرایط و قانون بخشودگی آن‌ها

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در حال حاضر بیمه تامین اجتماعی، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیر دولتی در کشور است که خدمات مختلفی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد. اما از آن طرف هم بیمه‌شدگان موظف هستند که حق بیمه تامین اجتماعی را در موعد مقرر خود پرداخت کنند.

متاسفانه بسیاری از بیمه‌شدگان و خصوصا کارفرمایان، حق بیمه خود را با تاخیر پرداخت می‌کنند. از طرفی حتی برخی از آن‌ها، به طور کلی چند ماه، حق بیمه را اصلا پرداخت نمی‌کنند.

همین موضوع سبب می‌شود که سازمان تامین اجتماعی، جریمه‌هایی را برای چنین افرادی تعیین کند. جرایم تامین اجتماعی هم متناسب با میزان تخلف کارفرما تعیین می‌شود و برای همه افراد به یک صورت نیست. از طرفی در برخی از مواقع، امکان بخشودگی جرائم تامین اجتماعی هم وجود دارد.

بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره انواع جرائم تامین اجتماعی و قانون بخشودگی جرائم تامین اجتماعی به دست بیاورید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

جرایم بیمه تامین اجتماعی چیست؟

در قانون بیمه تامین اجتماعی، وظایف مشخصی برای هر دو طرف قرارداد یعنی سازمان بیمه و کارفرمایان وجود دارد. بر طبق قوانین بیمه تامین اجتماعی، کارفرما باید لیست بیمه‌شدگان و حق بیمه آن‌ها را در زمان مشخص خود به سازمان بیمه ارائه کنند. در ازای این کار هم سازمان تامین اجتماعی، خدمات درمانی و رفاهی مختلفی از جمله بازنشستگی را برای بیمه‌شدگان در نظر می‌گیرد.

تمامی کارکنان و کارفرمایانی که بیمه شده‌اند، انتظار خدمات کامل و قانونی را از سازمان تامین اجتماعی دارند؛ اما متاسفانه بسیاری از آن‌ها، حق بیمه خود را پرداخت نمی‌کنند.

عدم پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی، جرم محسوب می‌شود؛ از همین رو قانون جرائم بیمه تامین اجتماعی برای این افراد تعیین شده است.

انواع جرایم تامین اجتماعی

شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که منظور از جرایم بیمه تامین اجتماعی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم هر اقدامی که بر خلاف قانون تامین اجتماعی انجام شود، جزو جرایم این سازمان قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم دسته‌بندی کلی از انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی داشته باشیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

1.خودداری از ارسال لیست بیمه کارکنان و جرایم بیمه تامین اجتماعی

تمامی کارفرمایان در کارگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی، وظیفه دارند که لیست بیمه کارکنان را در زمان مشخص خود به صورت ماهیانه ارسال کنند؛ اما برخی از آن‌ها اصلا لیست بیمه کارکنان را به بیمه ارائه نمی‌دهند. در این زمان است که طبق قانون، باید جرائم لیست بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کنند.

جریمه عدم ارسال لیست کارکنان هم شامل ده درصد مازاد بر حق بیمه بیکاری و کل حق بیمه است. بر طبق این قانون، در یک نوبت، 10 درصد از این دو حق بیمه محاسبه می‌شود.

توجه کنید که جرائم تامین اجتماعی بعد از قطع شدن بدهی قابل احتساب است و از زمانی که بدهی قطعی شود، محاسبه می‌شود. همچنین در بعضی از ماه‌ها که مهلت ارسال لیست کارکنان تمام شده است، جریمه تاخیر آن، 10 درصد از کل حق بیمه است.

2. جرائم بیمه تامین اجتماعی به علت تاخیر در پرداخت حق بیمه و حقوق کارکنان

یکی دیگر از انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی، تاخیر در پرداخت حق بیمه و حقوق کارمندان است. اگر کارفرما حق بیمه کارکنان خود را به تاخیر بیندازد و در زمان قانونی خود پرداخت نکند، باید هر ماه 2 درصد اضافه بر مبلغ دریافت بیمه بیکاری و کل حق بیمه را پرداخت کند.

توجه داشته باشید که سازمان تامین اجتماعی حتما مبلغ جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه را دریافت می‌کند. به این صورت که کارفرما به دلیل تاخیر در ارسال لیست، در کل سازمان بدهکار شناخته می‌شود و در بازرسی‌ها هم حتما به این مورد پرداخته می‌شود.

همچنین جریمه عدم پرداخت بیمه در زمان تعیین شده و قانونی، افزایش 2 درصد ماهیانه و 24 درصد سالیانه مبلغ حق بیمه است. بر همین اساس، بهتر است که کارفرما حتی در صورت عدم توانایی در پرداخت حق بیمه کارکنان، لیست بیمه آن‌ها را قبل از تمام شدن مهلت ارسال، به یکی از صندوق‌های شعب مختلف تامین اجتماعی ارسال کند تا مجبور به پرداخت جریمه 10 درصدی نشود.

نحوه مشاهده انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی

هر کارفرمایی که در پرداخت حق بیمه یا ارسال لیست بیمه دچار تخلف شود، می‌تواند برای مشاهده جرایم بیمه تامین اجتماعی، به پورتال سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند. در این سامانه تمامی اطلاعات دقیق درباره جریمه‌های هر فرد وجود دارد.

البته توجه داشته باشید که قبل از مشاهده جرائم، باید در سامانه عضو شده باشید. پورتال تامین اجتماعی خدمات مختلفی درباره جرایم سازمان تامین اجتماعی برای کارفرمایان ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • امکان مشاهده جرایم بیمه تامین اجتماعی
  • آگاهی از میزان بدهی‌های کارفرمایان
  • اطلاعیه‌های مهم درباره مشکلات پرونده کارفرما
  • اطلاعات کامل درباره رد نشدن بیمه
  • ارائه گزارشات و آمارهای ابلاغ احکام
  • نمایش بدهی‌های ابلاغ شده کارگاه‌ها
  • اخطارهای مربوط به ارسال لیست بیمه

البته برای آگاهی از خدمات دیگر این سامانه، می‌توانید به سایت تامین اجتماعی مراجعه کنید یا از مشاوران بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو کمک بگیرید.

مشاهده انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی

نحوه محاسبه جریمه تاخیر عدم پرداخت حق بیمه

آن دسته از کارفرمایانی که حق بیمه کارکنان خود را با تاخیر پرداخت کنند و لیست بیمه‌شدگان را هم ارسال نکنند، جدای از هزینه عادی حق بیمه، باید جریمه این کار را هم پرداخت کنند. به این صورت که هر شخص جریمه شده، باید برای پرداخت جرایم تامین اجتماعی، به ازای هر ماه 2 درصد اقدام کند.

از طرفی اگر بدهی کارفرما قسط‌بندی شده باشد هم باید در زمان معین بدهی‌ها پرداخت شود. در غیر این صورت، باید 2 درصد بیشتر از ماه قبل را هم پرداخت کند. البته این قانون جرایم تامین اجتماعی، تبصره‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تبصره الف- بر اساس این تبصره، کارفرماهایی که صورت مزد و حق بیمه‌شدگان را بر اساس ماده 30 قانون تامین اجتماعی ارسال نکنند، و کارفرماهایی که در زمان مشخص شده در قانون، حقوق بیمه شده را به تامین اجتماعی پرداخت نکنند، باید برای مشاهده جرایم بیمه تامین اجتماعی خود اقدام کنند. این جریمه‌ها بر اساس زیر، در نظر گرفته می‌شود:

  • بدهی کارفرما تا مبلغ 300.000 ریال حق بیمه ماهانه معادل 5 درصد حق بیمه همان ماه
  • بدهی کارفرما از مبلغ 300.000 ریال تا مبلغ 1.200.000 ریال حق بیمه ماهانه معادل 10 درصد حق بیمه همان ماه
  • از مبلغ 1.200.000 ریال تا مبلغ 2.500.000 ریال حق بیمه ماهانه معادل 15 درصد حق بیمه همان ماه
  • از مبلغ 2.500.000 ریال به بالا معادل 20 درصد حق بیمه همان ماه

اگر کارفرما تخلف‌هایی مانند تاخیر در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت ارسال لیست داشته باشد و جریمه شود و قبل از صدور اجراییه بدهی خود را پرداخت کند، 40 درصد بخشودگی جرایم تامین اجتماعی به آن تعلق می‌گیرد.

شرایط لازم جهت بخشش جرایم بیمه تامین اجتماعی

خوشبختانه قانون تامین اجتماعی، امکان بخشودگی جرائم تامین احتماعی را برای کارفرمایان متخلف فراهم کرده است. اما سوال این جا است که آیا همه افراد مشمول دریافت این بخشش می‌شوند؟ قطعا این موضوع برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد و به افراد خاصی تعلق می‌گیرد. شرایط بخشودگی جرایم تامین اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از متوقف شده کارگاه‌های مختلف، سیاست بخشودگی جرایم تامین اجتماعی را اجرا می‌کند. از همین رو آن دسته از کارفرمایانی می‌توانند از بخشودگی جرایم تامین اجتماعی کارفرما استفاده کنند که حداقل به مدت 1 سال از زمان قسط‌بندی بدهی، برای حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست اسفندماه سال قبل و ارسال لیست و پرداخت همه حق بیمه کارکنان شاغل در کارگاه در زمان قسط‌بندی اقدام کنند.
  • همچنین کارفرمایانی که به دلایل مختلفی از جمله سوابق گذشته و ارسال و پرداخت حق بیمه در گذشته هم شامل بخشنامه جرایم تامین اجتماعی می‌شوند.
  • از طرفی اگر در کارگاهی بر اساس لیست اسفندماه سال قبل، تعداد بیمه‌شدگان ‌شاغل کاهش پیدا کرده است، با بازگشت نیروی کار تعدیل شده یا جایگرین کردن آن‌ها در زمان قسط‌بندی، مشمول بخشودگی جرایم تامین اجتماعی می‎شوند.

البته توجه کنید که اگر کارفرمایان جریمه‌های خود را در وقت معلوم پرداخت نکنند، بدهی در زمان حال حساب می‌شود و دوباره قسط‌بندی نمی‌شود. از همین رو برای دریافت بخشودگی جرائم تامین اجتماعی کارفرمایان، باید به فکر پرداخت اقساط در زمان معلوم خود باشید.

بیمه

درمورد بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

کدام دسته از کارفرمایان شامل بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی می شوند؟

با مطالعه شرایط بهره‌مندی از بخشودگی جرایم سازمان تامین اجتماعی، باید متوجه کارفرمایان مشمول به این طرح شده باشید. سازمان تامین اجتماعی برای برخی از کارفرمایان، شرایط خاصی را ایجاد کرده است که آن‌ها مجبور به تعطیلی واحد‌های کارگاهی خود نشوند.

بر اساس جدیدترین بخشنامه بخشودگی جرایم تامین اجتماعی، مشمولان این طرح، کارفرمایان در کارگاه های تولیدی، معندی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، اصناف و شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط هستند؛ البته با شرایطی که در درباره آن‌ها کامل صحبت کردیم.

از طرفی برای کارفرمایانی که در طول دو سال قبل، مشمول بخشودگی جرائم شده‌اند، شرط حفظ یا اشتغال جدید نیروی انسانی در کارگاه، از زمان مشخص شده تکلیف بدهی به مدت 2 سال است.

البته توجه داشته باشید که کارگاه‌های ورشکسته، در حال تصفیه، فاقد فعالیت و منحله، کارگران ساختمانی، رانندگان و کارگاه‌هایی که بدهی آن‌ها فقط جریمه است، مشمول این بخشنامه جدید بخشودگی جرایم تامین اجتماعی نیستند.

کارفرمایانی که مشمول این شرایط هستند، می‌توانند برای ثبت درخواست بخشودگی جرایم تامین اجتماعی، به سایت تامین اجتماعی مراجعه کنند و به صورت غیر حضوری ثبت نام خود را انجام دهند.

توجه کنید ملاک اصلی فعال بودن شرایط کارگاه در سامانه بخشودگی جرایم تامین اجتماعی، ارسال لیست بیمه کارکنان در ماه قبلی، پرداخت کامل حق بیمه، حفظ سطح اشتغال و افزایش تعداد کارکنان بیمه شده در کارگاه است.

طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای تامین اجتماعی برای کارفرمایان

برای اولین بار مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در اردیبهشت ماه سال جاری، طرح بخشودگی جرایم تامین اجتماعی کارفرمایان را اعلام کرده است. این طرح بر اساس نام سال جدید با عنوان مهار تورم و رشد تولید ارائه شده است. هدف اصلی این طرح، همیاری با کارفرمایان در کارگاه های تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی است. همچنین با این کار، توان نیروی کار برای کارفرمایان و کشور افزایش پیدا می‌کند.

این طرح در سال جاری، از اول خرداد ماه تا پاسان مرداد ماه اجرا می‌شود و بر اساس آن، کارفرمایان می‌توانند برای استفاده از بخشودگی جرائم سازمان تامین اجتماعی، اصل بدهی یا پرداخت اقساطی آن را پرداخت کنند. با این کار، دیگر از پرداخت جریمه معاف می‌شوند.

بخشودگی جرائم بدهی کارفرمایان به تامین اجتماعی در ازای استخدام نیروی جدید

بر اساس اعلام مدیر سازمان تامین اجتماعی، بدهی کارفرمایان به این سازمان، حدود 40 میلیارد است. همین موضوع سبب شده است که برای جلوگیری از معلق شدن کارگاه‌ها، جلسه‌ای با حضور سران سه قوه و اعضای دیگر برای تصمیم‌گیری برگذار شود.

تصمیم نهایی این جلسه بر این شده است که اگر کارفرمایان به تعداد پرسنل خود اضافه کنند، می‌توانند از بخشودگی تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

مهلت ثبت نام درخواست بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی کارفرمایان

بر طبق قانون بخشودگی جرائم تامین اجتماعی، آخرین مهلت بخشودگی جرایم تامین اجتماعی، در 31 مرداد سال جاری بوده است. بنابراین کارفرمایانی قصد استفاده از این طرح را دارند، باید درخواست خود را در سامانه بخشودگی جرایم تامین اجتماعی تا روز اخر مرداد ثبت می‌کردند.

میزان بهره مندی از بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی بر حسب پرداخت اصل بدهی

در حالت کلی به هر میزان که کارفرما اصل بدهی خود را در مهلت بخشودگی جرائم تامین اجتماعی پرداخت کنند، در میزان بخشودگی جریمه‌های آن‌ها تاثیر می‌گذارد. مثلا اگر کارفرما اصل بدهی خود را به طور کامل یا در 12 قسط پرداخت کند، می‌تواند از بخشودگی کامل جرائم بهره‌مند شود. همچنین اگر اقساط 18 ماهه برای پرداخت بدهی وجود داشته باشد، میزان بخشودگی جریمه آن، شامل 85 درصد از جریمه می‌شود.

اما اگر 24 ماه را برای اقساط جرایم حسابرسی بیمه تامین اجتماعی انتخاب کند، به ترتیب از بخشودگی 75 درصد بهره‌مند می‌شود. از طرفی میزان بخشودگی جریمه در اقساط 30 ماه، 60 درصد و برای اقساط 36 ماه، نصف جریمه است. بر این اساس، کارفرمایان بهتر است که از اقساط 12 ماه  برای پرداخت جرایم بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

توجه کنید که برای قسط‌بندی جرایم بیمه تامین اجتماعی، باید شرایط سطح اشتغال، ارسال لیست بیمه کارکنان، پرداخت حق بیمه و افزایش کارکنان حتما اعمال شود. در غیر این صورت، قسط‌های باقی‌مانده با محاسبه جرایم مربوط به پرداخت، از طریق پیامک یا صندوق شخصی کارفرما در سامانه خدمات، به کارفرما اطلاع‌رسانی می‌شود.

بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی

معرفی روش‌های پرداخت جرایم بیمه تامین اجتماعی

بعد از ثبت بخشودگی جرایم تامین اجتماعی، نوبت به پرداخت جریمه‌های مربوط به هر کارفرما می‌‎شود. در حال حاضر راه‌های زیادی برای پرداخت جرایم بیمه تامین اجتماعی وجود دارد. اما مهمترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای انجام این کار، شامل موارد زیر است:

1. دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی

دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی، یکی از راه‌های پرداخت جرایم تامین اجتماعی است. متقاضیان برای دریافت این فیش، می‌توانند به صورت حضوری به کارگزاری‌های تامین اجتماعی مراجعه کنند و با مشاهده جرایم تامین اجتماعی، فیش پرداخت آن را دریافت کنند. از طرفی اگر می‎خواهید زمان خود را صرف مراجعه حضوری نکنید، می‌توانید این فیش را در سامانه تامین اجتماعی دریافت کنید. کافی است که به پورتال تامین اجتماعی مراجعه کنید و با جستجوی درخواست برگ پرداخت، فیش مربوطه را بگیرید.

2. روش پرداخت غیرحضوری جرایم بیمه تامین اجتماعی

نوع دیگری از روش مشاهده جرایم بیمه تامین اجتماعی و پرداخت آن‌ها، با استفاده از ابزارهای غیر حضوری انجام می‌شود. به این صورت که شما می‌توانید با توجه به آخرین مهلت بخشودگی جرایم تامین اجتماعی، پرداخت جرائم را از طریق وبسایت، اینترنت بانک، دستگاه‌های خودپرداز، تلفن بانک، دستگاه‌های کارتخوان یا اپلیکیشن‌های مربوط به سازمان تامین اجتماعی انجام دهید.

توجه داشته باشید که اگر این روش‌ها را برای پرداخت جرائم بیمه تامین اجتماعی انتخاب کرده‌اید، باید شناسه قبض داشته باشید. شاید برای شما این سوال پیش آمده است که چگونه شناسه قبض را دریافت کنیم؟

اگر به دنبال پاسخ سوال خود هستید، می‌توانید با مشاوران کارمنتو ارتباط برقرار کنید. کارمنتو دارای پلتفرمم ارتباط کاربر با مشاور است و بدون نیاز به حضور فیزیکی، به شما درباره پیدا کردن شناسه قبض و آخرین اخبار بخشودگی جرایم تامین اجتماعی هم کمک می‌کند.

چند نکته در مورد جرایم بیمه تامین اجتماعی

درباره جرائم بیمه تامین اجتماعی نکات مختلفی وجود دارد که بهتر است با برخی از آن‌ها آشنا شوید:

  • کارفرمایانی که 5 نفر کارگر دارند و کارگاه هم از پرداخت حق بیمه معاف است، تا حداکثر روز آخر دو ماه بعد، باید لیست حق بیمه را ارسال کنند.
  • ماه‌هایی که برای پرداخت حق بیمه یا ارسال لیست بیمه وجود دارد، بر اساس ماه‌های شمسی حساب می‌شود. بنابراین اگر کارفرما تبعه کشور خارجی باشد و مبنای پرداخت حقوق را ماه میلادی قرارداده است، باید حقوق را از ماه میلادی به شمسی تغییر دهد.
  • اگر روز آخر برای پرداخت قانونی حق بیمه با تعطیلات رسمی هماهنگ شود، روز تعطیل حذف می‌شود و روز بعد از تعطیلی با عنوان مهلت آخر حساب می‌شود.

مواد مربوط به تخلفات قانون تامین اجتماعی

طبق ماده 99 قانون تامین اجتماعی، ظرف مدت یکسال، کارفرمایانی که به تشخیص سازمان ‌به پرداخت بدهی‌های سابق خود معترض می‌باشند و یا آن‌که کارگران‌ آنان عملاً امکان استفاده از قسمتی از کمک‌های قانونی مقرر نداشته‌اند می‌توانند به هیأت‌های تشخیص مطالبات مقرر در مواد ۴۳ و ۴۴ مراجعه نمایند. هیأت‌های مذکور به دلایل و مدارکی‌که از طرف کارفرما ابراز می‌شود رسیدگی نموده و تصمیم مقتضی‌ اتخاذ خواهند کرد.

طبق ماده ۱۰۲ قانون تامین اجتماعی: در صورتی که کارفرما یا نماینده او از اقدامات‌بازرس سازمان جلوگیری نموده یا از ارائه دفاتر و مدارک مربوط‌و تسلیم رونوشت یا عکس آن‌ها به بازرس خودداری کند به جزای‌نقدی از پانصد ریال تا ده هزار ریال محکوم خواهد شد گزارش‌بازرسان سازمان در این خصوص در حکم گزارش ضابطین دادگستری ‌است.

سخن پایانی

در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی افراد، بسیاری از کارفرمایان حق بیمه کارکنان خود را در زمان مشخص شده پرداخت نمی‌کنند و در نهایت مجبور به پرداخت جرایم تامین اجتماعی می‌شوند. از طرفی با توجه به بخشنامه جدید بخشودگی جرائم بیمه تامین اجتماعی، تمامی کارفرمایان جریمه شده به دنبال استفاده و ثبت نام بخشودگی جرائم تامین اجتماعی هستند.

اگر شما هم به دلیل تاخیر در پرداخت یا ارسال لیست حق بیمه کارکنان، باید جریمه پرداخت کنید، می‌توانید تمامی موارد درباره قانون بخشودگی جرایم تامین اجتماعی را از مشاوران تلفنی و آنلاین کارمنتو بپرسید.

کارمنتو با بیش از 350 مشاور برتر کشور درباره بیمه و قانون کار همکاری می‌کند و در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف آماده کمک به کاربران است. همچنین با توجه به تعرفه معقول مشاوره در این وبسایت، شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های خیلی زیاد برای مشاوره ندارید.

توجه کنید که ارتباط با مشاوران با استفاده از تکنولوژی روز دنیا انجام می‎شود. بنابراین شما می‌توانید از شارژ اولیه رایگان و کیف پول الکترونیکی خود استفاده کنید و در زیر یک دقیقه، با مشاور مورد نظر خود درباره جدیدترین بخشنامه بخشودگی جرایم تامین اجتماعی و موارد دیگر صحبت کنید. توجه داشته باشید که مشاوران کارمنتو، در 7 روز هفته و در 24 ساعت شبانه روز، آماده خدمت‌رسانی هستند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی: شرایط و قانون بخشودگی آن‌ها

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد