شرایط گرفتن بیمه بیکاری چیست؟ حداقل سابقه باید چقدر باشد؟

مدت مطالعه: 14 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

فهرست مطالب

قطعا یکی از نگرانی‌های بزرگ کارگران و کارمندان این است که کارفرما آن‌ها را اخراج کند؛ خصوصا این موضوع زمانی بیشتر نگران‌کننده می‌شود که در پایان سال هم اتفاق بیفتد. فردی که بدون اراده خود بیکار شده باشد، نیاز به زمان برای پیدا کردن کار جدید دارد.

اما حتی امکان دارد که پیدا کردن شغل جدید برای کارگر، چند ماه طول بکشد. حالا سوال این جا است که فرد چگونه باید در طول این مدت، هزینه‌های زندگی خود را تامین کند؟

سازمان تامین اجتماعی برای جبران هزینه‌های زندگی فرد بیکار و تامین نیازهای اصلی آن، بیمه بیکاری را برای کارگران بیکار در نظر گرفته است. افراد با بهره‌مندی از این بیمه، می‌توانند تا پیدا کردن شغل جدید، حقوق کمی دریافت کنند.

بنابراین اگر شما هم به علت‌های مختلف و کاملا غیر ارادی بیکار شده‌اید، بهتر است که در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید؛ چرا که تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره ثبت نام بیمه بیکاری و شرایط دریافت بیمه بیکاری را در ادامه ذکر می‌کنیم.

بنر تامین اجتماعی

از نظر بیمه، بیکار به چه کسی گفته می‌شود؟

قبل از بررسی قوانین جدید دریافت بیمه بیکاری، لازم است بدانیم طبق قانون تامین اجتماعی بیکار به چه کسی گفته می‌‎شود؟ بر اساس ماده 2 این قانون، بیکار به شخص بیمه شده‌ای اطلاق می‌شود که بدون میل و اراده خود بیکار شده است؛ اما آمادگی فعالیت در محیط کاری را دارد. بر اساس 2 تبصره‌ای که برای این قانون نوشته شده است، افراد ذیل مشمول استفاده از این بیمه هستند:

  • افراد بیمه شده‌ای که به علت تغییر در ساختار اقتصادی محل کار خود، بنا بر تشخیص وزارتخانه مربوطه و تایید شورای عالی کار، شغل خود را ازدست داده‌اند. (بیکار موقت)
  • بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادث غیر مترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله، آتش سوزی و بیماری‌های پاندمی چون کرونا شغل خود را از دست می‌دهند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، این است که بیمه بیکاری یکی از انواع بیمه تامین اجتماعی است و کمیته‌ای شامل نمایندگان سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشخیص ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری بیمه‌شدگان را بر عهده دارند.

بیمه بیکاری چیست؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که بر اساس تعریف فرد بیکار، آیا همه افرادی که کار ندارند، می‌توانند از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند؟ اصلا دریافت بیمه بیکاری چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که بیمه بیکاری به تمامی افراد بیکار تعلق نمی‌گیرد و مفهوم خاصی برای خود دارد.

بر طبق قانون اگر کسی بدون اراده خود بیکار شود، بیمه بیکاری دریافت می‌کند. مثلا ممکن است که فرد به دلیل تعدیل نیرو یا حتی بر اثر سیل، زلزله، جنگ، آتش سوری و از این قبیل حوادث بیکار شود.

بیمه بیکاری تنها برای کسانی است که قبلا شغلی داشته‌اند و از آن برکنار می‌شوند؛ بنابراین افرادی که به طور عادی شغل ندارند، در تعریف بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند.

مزایای بیمه بیکاری چیست؟

در حالت کلی، دریافت بیمه بیکاری برای افرادی که درامد خاصی از شغل خود ندارند و مجبور به بیکاری شده‌اند، مزیت بزرگی حساب می‌شود. اما به غیر از این موارد، قانون دریافت بیمه بیکاری مزایای دیگری هم برای افراد مشمول این بیمه در نظر گرفته است که آن‌ها را ارائه می‌کنیم:

  • کارگرانی که مشمول این طرح قرار گرفته‌اند، می‌توانند مقرری ماهانه دریافت کنند. این مقرری دریافت حقوق بیکاری، 2 ماه یکبار به حساب فرد واریز می‌شود.
  • اگر می‌خواهید بدانید که آیا در زمان دریافت بیمه بیکاری سابقه محسوب می‌شود، باید بگوییم که تمامی سوابق فرد بیکار شده، به سنوات بیمه آن اضافه می‌شود و در نهایت، کارفرما باید آن را پرداخت کند.
  • دفترچه بیمه فرد مشمول بیمه بیکاری، هر ماه تمدید می‌شود.
  • روزهایی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌شود، جزو سوابق خدمات قرار می‌گیرد و بازنشستگی و بیمه از کارافتادگی هم به آن تعلق می‌گیرد. بنابراین در زمان بازنشستگی، مدت دریافت بیمه بیکاری هم محسوب می‌شود.

 برای اعلام بیکاری به سازمان تامین اجتماعی چقدر فرصت هست؟

بر اساس بند ب ماده 6 این قانون، بیمه‌شدگان برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید تا حداکثر 30 روز از تاریخ بیکاری خود، موضوع را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد به کار تخصصی خود یا مشابه آن اعلام کنند.

 برای اعلام بیکاری به سازمان تامین اجتماعی چقدر فرصت هست؟

چه کسانی مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند؟

بر طبق قوانین دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی، مشمولین این طرح، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فرد بیمه‌شده باید حداقل 1 سال سابقه پرداخت بیمه قبل از بیکاری را داشته باشد. البته مشاغل ناشی از حوادث قهریه و بلایای طبیعی مانند کرونا، از این بند جدا هستند.
  • بیمه‌شدگان تنها با تابعیت ایرانی، می‌توانند جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.
  • اگر در اولین روز حضور در محل کار، بلایای طبیعی یا قهریه اتفاق بیفتد، کارگر می‌تواند در صورت داشتن شرایط لازم، برای دریافت بیمه بیکاری و مزایای آن اقدام کند.
  • بیمه‌شدگانی که در طول 30 روز از تاریخ بیکاری، این اتفاق را به واحدهای مربوطه کار و امور اجتماعی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای شغل جدید و مشابه اعلام کنند.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

در حالت کلی تمامی افرادی که واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستند، می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. اما بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی، گروه‌های زیر مشمول گرفتن بیمه بیکاری تامین اجتماعی نیستند:

  • کارگران اتباع خارجی
  • افرادی که مشاغل آزاد دارند.
  • بازنشستگان
  • ازکارافتادگان کلی
  • افراد با بیمه خویش فرما
  • کارگران کارگاه‌های خانوادگی
  • کارگرانی که با رضایت و اراده خود ترک کار کرده باشند.
  • تقاضای دریافت بیمه بیکاری در صورت استعفا از کار باشد.
  • قرارداد کارگر در زمان مقرر خود تمام شده باشد.
  • کارگرانی که به علت کوتاهی در انجام وظایف محول شده به آن‌ها اخراج شده‌اند یا آیین نامه انضباطی را نقض کرده‌اند، مشمول دریافت حقوق بیکاری نمی‌شوند.

شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست؟

با توجه به آگاهی از پاسخ سوال آیا دریافت بیمه بیکاری جزو سابقه حساب میشود، بسیاری از افراد به دنبال شرایط دریافت این بیمه هستند. بنابراین بر اساس ماده 6 قانون بیمه، اگر شرایط زیر را دارید، می‌توانید مقرری آن‌ را دریافت کنید:

  • به صورت غیر ارادی، شغل خود را از دست داده‌اید. (طبق ماده 2 قانون بیمه)
  • مستمری‌بگیر، بازنشسته و از کارافتاده نباشید.
  • یکی دیگر از شرایط گرفتن بیمه بیکاری این است که پیش از بیکار شدن حداقل به مدت 1 سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشید. (افراد مشمول در ماده 2 و تبصره 2 قانون بیمه از این بند مستثنی هستند.)
  • ایرانی الاصل باشید.
  • دارای سابقه یکساله قرارداد کار با پرداخت حق بیمه باشید.
  • کارفرما (صاحب حرفه)، بیمه شده اختیاری و دارای شغل آزاد نباشید.
  • حداکثر تا 30 روز بعد از اخراج، بیکاری خود را به اداره کار اعلام کنید. (در مواردی خاص، بیش از 30 روز نیز امکان‌پذیر است.)
  • کارگران فصلی، اگر قبل از یکسال و میانه فصل کاری از کار اخراج شوند و تشخیص داده شود بیکاری آن‌ها غیر ارادی است، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد.
  • اگر شخص بیمه شده ظرف مدت 2 ماه از گذشت دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما به او اجازه فعالیت مجدد ندهد، می‌تواند با اثبات شرایط، بیمه بیکاری را دریافت کند.

توجه داشته باشید، اگر تا 3 درصد حق بیمه بیکاری را پرداخت نکرده باشید، شرایط دریافت بیمه بیکاری را ندارید.

همچنین در مدتی که مقرری بیمه بیکاری را دریافت می‌کنید، این مدت جزو سوابق بیمه‌ای شما به حساب می‌آید و اصطلاحا برای شما بیمه رد می‌شود.

واجدین شرایط دریافت بیمه بیکاری می‌توانند با داشتن مدارک لازم، برای دریافت مزایای این بیمه اقدام کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

شرایط بیمه بیکاری و معرفی نامه کارفرما

در قوانین قبلی دریافت بیمه بیکاری، یکی از شرایط بهره‌مندی از حقوق و مزایای این بیمه، داشتن نامه عدم نیاز کارفرما بوده است. در این نامه جهت دریافت بیمه بیکاری، کارفرما عدم نیاز به کارگر را در مجموعه خود به صورت کتبی و مستند اعلام می‌کند.

البته بسیاری از کارفرمایان برای نوشتن این نامه، مشکلاتی را برای کارگران به وجود می اوردند. بنابراین برای رفاه بیشتر کارگران بیکار شده، این قانون را باطل کرده است. بنابراین بر طبق قانون جدید دریافت بیمه بیکاری، دیگر، نیازی به ارائه نامه عدم نیاز کارفرما وجود ندارد.

قطع بازرسی از در منازل

تا چند سال پیش، برای آن که صحت بیکار شدن فرد تایید شود، بازرسی حضوری از خانه‌های افراد متقاصی دریافت حکم بیمه بیکاری انجام می‌شد. اما بر اساس گفته معاون اداره کل امور بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بازرسی منازل افراد بیکار غیر قانونی است و دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد. بنابراین تنها راه اثبات بیکاری فرد، از طریق مدارک و دلایل قانونی است.

حق بیمه بیکاری چقدر است؟

برای دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی هم باید مانند بیمه‌های دیگر، حق بیمه پرداخت شود. البته این میزان، خیلی کمتر از حق بیمه کارگر و کارفرما در طرح‌های دیگر است. بر اساس قانون، حق بیمه بیکاری، 3 درصد از دستمزد فرد بیمه شده است که باید کارفرما آن را پرداخت کند.

مراحل دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟

در صورتی که شرایط دریافت بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی را داشته باشید، می‌توانید برای دریافت این بیمه اقدام کنید. البته بسیاری از افراد چگونگی دریافت بیمه بیکاری را نمی‌دانند و به دنبال راه آسان برای انجام این کار هستند. در حالت کلی دو روش دریافت بیمه بیکاری وجود دارد.

در راه اول شما می‌توانید به صورت حضوری برای ثبت نام این بیمه اقدام کنید. البته قبل از آن باید احراز هویت شده باشید. برای انجام احراز هویت، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و بعد از گرفتن کد رهگیری، به شعبه تامین اجتماعی مورد نظر خود مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که قبل از مراجعه حضوری، حتما مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری را آماده کنید. همچنین تمامی این پروسه دریافت بیمه بیکاری هم باید در زمان مشخصی انجام شود.

اما اگر می‌خواهید نحوه دریافت بیمه بیکاری آسان‌تر پیش برود، بهتر است که از طریق سایت بیمه بیکاری برای این کار اقدام کنید. همچنین از آن جایی که روند ثبت نام تاثیر زیادی بر سرعت گرفتن بیمه بیکاری بدون نامه عدم نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم که با یکی از مشاوران بیمه و قانون کار در کارمنتو مشورت کنید.

مراحل تشکیل پرونده برای دریافت بیمه بیکاری

برای تشکیل پرونده، لازم است ظرف گذشت 30 روز از تاریخ بیکاری خود، با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار مراجعه کنید و فرم تقاضای مستمری بیکاری را تکمیل نمایید تا پرونده شما به جریان بیافتد.

در صورتی که در طول این 30 روز مدارک خود را ارائه ندهید، تنها در صورت داشتن مدرکی معتبر دال بر این که تاخیرتان موجه است، تا 3 ماه بعد می‌توانید به اداره کار مراجعه کنید و برای تکمیل پرونده اقدام نمایید. برای اشخاص واجد شرایط گرفتن بیمه بیکاری، مبلغ بیمه بیکاری از اولین روز شروع بیکاری آن‌ها محاسبه و پرداخت می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که برای دریافت بیمه بیکاری چه مدارکی لازم است؟ در پاسخ باید بگوییم که فرقی ندارد نحوه دریافت بیمه بیکاری چگونه باشد؛ چرا که در هر صورت باید مدارک زیر را برای این کار را داشته باشید:

کپی و اصل قرارداد کار یکسال آخر یا رأی صادر شده

  1.  چهار قطعه عکس 4 × 3 جدید
  2.  اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  3.  اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  4. کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  5. اصل و کپی گواهی کارت شرکت
  6. تحویل اصل و کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  7. پوشه روغنی (یک جلد)
  8. نامه عدم نیاز کارفرما (در این نامه که توسط کارفرما به اداره کار مرکزی استان ارائه می­شود، باید دلیل بیکار شدن ناخواسته فرد به صورت مکتوب اعلام شود. تاریخی که در این نامه درج می­شود باید یک روز بعد از تاریخ پایان قرارداد و آخرین روز ذکر شده در لیست بیمه باشد. به عنوان مثال اگر تا تاریخ 31/04/1401 با کارفرما قرارداد دارید، باید در نامه قید شود از تاریخ 1/05/1401 در آن مجموعه یا کارگاه نیازی به حضور شما نیست.)

دریافت بیمه بیکاری بدون نامه

یکی از مدارک لازم برای نحوه دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی، داشتن نامه عدم نیاز از طرف کارفرما است. اما مشکل این جا است برخی از کارفرمایان این کار را انجام نمی‌دهند. اگر کارفرما نامه عدم نیاز را تنظیم نکرد، شما می‌توانید برای شکایت از کارفرما اقدام کنید.

اما بر اساس قانون جدید، آن دسته از بیمه‌شدگانی که بدون اختیار خود بیکار می‌شوند، می‌توانند بدون داشتن نامه عدم نیاز کارفرما هم برای دریافت مسمتری و بیمه بیکاری اقدام کنند.

البته به جای نامه کارفرما، باید مدارک و دلایل دیگری را ارائه دهند. همچنین تمامی این افراد باید در این موقعیت بدانند که شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست. بنابراین در ادامه این شرایط را معرفی می‌کنیم:

  • بیمه‌شده باید حداقل سابقه بیمه برای دریافت بیمه بیکاری را داشته باشد. بر این اساس، باید سابقه 6 ماهه پرداخت حق بیمه قبل از بیکاری را ارائه دهد.
  • بیمه‌شده باید در حداکثر زمان دریافت بیمه بیکاری، شرایط خود را به واحدهای کار و امور اجتماعی اعلام کنند.
  • بیمه‌شده باید دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی مورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی را پشت سر بگذارد و هر 2 ماه یکبار گواهی لازم را به شعبه مربوط به تامین اجتماعی ارائه دهد.

بعد از انجام این شرایط جدید دریافت بیمه بیکاری، دیگر روند تایید یا عدم تایید حقوق بیماری مشخص می‌شود و نیازی به نامه وجود ندارد. بنابراین کارگران در مشاغل دائمی دیگر دچار چالش با کارفرمای خود نمی‌شوند.

البته اگر می‌خواهید بدانید که در چند مرحله می توان بیمه بیکاری دریافت کرد، می‌توانید به صورت آنلاین پاسخ این سوال را از 350 مشاور برتر در کارمنتو بپرسید.

بیمه

درمورد نحوه دریافت بیمه بیکاری سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مراحل درخواست بیمه بیکاری چقدر طول می کشد؟

سوال مهمی که برای متقاصیان به وجود می‌آید این است که گرفتن بیمه بیکاری چقدر زمان می برد؟ مهمترین عامل برای کمتر شدن زمان فرآیند دریافت بیمه بیکاری، زمان مراجعه شما به سازمان کار و رفاه اجتماعی است.

با توجه به این که حداکثر زمان برای ثبت نام بیمه بیکاری، 30 روز بعد از تاریخ بیکاری است، بنابراین قطعا هرچه زودتر اقدام کنید، زمان دریافت بیمه بیکاری هم کمتر می‌شود. از طرفی بعد از ثبت نام این بیمه، در مدت 10 روز هم نمایندگان سازمان تامین اجتماعی، مدارک ارائه شده شما را بررسی و تایید می‌کنند. همچنین بعد از حداقل 2 هفته و حداکثر 40 تا 50 روز از تاریخ بیکاری، مسمتری دریافت بیمه بیکاری بر اساس سابقه انجام می‌شود.

چند بار می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

متاسفانه برخی از کارگران، بیکاری اجباری را چند بار تجربه می‌کنند. بنابراین سوال مهم برای کارگران این است که آیا قانون دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم هم وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خوشبختانه طبق قانون بیمه بیکاری، محدودیت خاصی برای تعداد دفعات استفاده از این بیمه وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید برای دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم و حتی چندمین بار اقدام کنید.

فاصله بین دو بیمه بیکاری چند سال است؟

چالش دیگر برای افرادی که برای چندمین بار طریقه دریافت بیمه بیکاری را طی می‌کنند، این است که فاصله بین دریافت بیمه بیکاری باید چگونه باشد؟ محدودیت فاصله برای دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟

بر طبق قانون، محدودیت فاصله هم برای استفاده از میزان دریافت بیمه بیکاری وجود ندارد؛ اما این محدودیت زمانی اعمال می‌شود که سقف تعداد ماه مدت دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی را گذرانده باشید.

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم

اگر قسمت شرایط گرفتن بیمه بیکاری تامین اجتماعی چیست، را با دقت مطالعه کرده باشید، دیگر نیازی به اقدام خاصی برای بار دوم وجود ندارد. در واقع شرایط دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم هم دقیقا مانند همان دفعه اول است.

آیا استفاده نکردن از بیمه بیکاری در بازنشستگی تاثیر دارد؟

نکته مهم دیگر، درباره تاثیر دریافت بیمه بیکاری بر حقوق بازنشستگی است. حتما شما هم می‌خواهید بدانید که آیا گرفتن بیمه بیکاری تاثیری در بازنشستگی دارد؟ بر اساس قانون، میزان دریافت بیمه بیکاری، مشکل خاصی برای سابقه بیمه فرد ایجاد نمی‌کند. اما با توجه به سن دریافت بیمه بیکاری، ممکن است که در زمان محاسبه مسمتری بازنشستگی تاثیرگذار باشد.

البته درباره این موضوع هم خیلی نگرانی نداشته باشید؛ چون که برای محاسبه مسمتری بازنشستگی، به حق بیمه پرداختی دو سال پایانی اشتغال آن‌ها توجه می‌کنند. بنابراین تنها اگر سابقه دریافت بیمه بیکاری در دو سال پایانی اشتغال فرد باشد، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای اعلام وضعیت بیکاری چه اقداماتی لازم است؟

اگر شما هم به صورت غیر ارادی بیکار شده‌اید، حتما به محض بیکار شدن، در مدت زمان 30 روزه مهلت اعلام شرایط خود، به اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروید. اما اگر در زمان مشخص شده اقدام نکردیم، چطور بیمه بیکاری دریافت کنیم؟ باید بگوییم که در این صورت تنها با داشتن عذر موجه و با تایید هیئت اختلافات اداره کار، تا 3 ماه بعد می‌توانید دوباره اقدام کنید.

آیا افرادی که کارت پایان خدمات ندارند مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند؟

بر طبق قانون در حال حاضر امکان دریافت بیمه بیکاری بدون پایان خدمت هم برای افراد وجود دارد. بنابراین اگر دریافت بیمه بیکاری بدون کارت پایان خدمت، مورد تایید قرار نگرفت، شما می‌توانید دادخواست مطالبه وجه به طرفیت تامین اجتماعی یا بیمه مربوط به خود را به دادگاه ارائه دهید.

البته اگر در این باره نیاز به کمک و مشاوره دارید، مشاوران کارمنتو با وجود پلتفرم ویژه کاربر و مشاور در تمامی ساعت‌های شبانه روز و در تمامی روزهای هفته، آماده کمک‌رسانی به شما هستند.

مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری حداکثر چه میزان است؟

در قانون سازمان تامین اجتماعی، مدت دریافت بیمه بیکاری مشخص شده است و برای هر شخصی محدودیت دارد. بنابراین درست است که محدودیت زمانی و فاصله جزو شرایط دریافت بیمه بیکاری برای دوم نیست؛ اما افراد نمی‌تواند همیشه از این مزایای هم بهره‌مند شوند. همین موضوع سبب شده است که بسیاری از افراد، به دنبال پاسخ سوال مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری حداکثر چه میزان است و زمان حداقلی آن باشند.

با توجه به این که کارگران در دو دسته مجرد و متاهل قرار می‌گیرند، شرایط دریافت بیمه بیکاری با اتمام قرارداد یا حتی بین آن برای این دو دسته متفاوت است. بر طبق قانون، حداقل مدت زمان پرداخت حق بیمه بیکاری برای مجردها 6 ماه و برای متاهل ها 12 ماه است.

همچنین زمان حداکثری آن هم برای مجردها 36 ماه و برای متاهل‌ها 50 ماه تعیین می‌شود. البته توجه کنید که تعداد این ماه‌ها بر اساس سابقه هر فرد تعیین می‌شود. بنابراین حتما باید بدانید که برای دریافت بیمه بیکاری چقدر سابقه نیاز است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

جدول بیمه بیکاری

بر اساس ماده 7 این قانون، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه توسط شما در زمان اشتغال بستگی دارد. بنابراین در صورت تمایل به مشاهده پاسخ سوال برای دریافت بیمه بیکاری حداقل چقدر سابقه نیاز است،  بهتر است که جدول دریافت بیمه بیکاری را بررسی کنید:

سابقه­ پرداخت بیمه مدت زمان دریافت مقرری برای متاهلین مدت زمان دریافت مقرری برای مجردین
۶ تا ۲۴ ماه کامل 12 ماه 6 ماه
۲۵ تا ۱۲۰ ماه 18 ماه 12 ماه
۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه 26 ماه 18 ماه
۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه 36 ماه 26 ماه
از 2۴۱ ماه به بالا 50 ماه 36 ماه

بر اساس تبصره این قانون، افراد مسن مشمول که در زمان بیکار شدن 55 سال سن یا بیشتر و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه را دارند؛ تا زمانی که مشغول به کار نشده‌اند، می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری بمانند و مقرری دریافت کنند.

مستمری بیمه بیکاری، صرفاً برای بیمه‌شدگان اجباری

واریز مسمتری بیکاری بر اساس مراحل و شرایط خاصی  انجام می‌شود و قدمت چند ساله در ایران دارد. بر همین اساس، تمامی مشمولین قانون تامین اجتماعی، با رعایت سابقه کار جهت دریافت بیمه بیکاری می‌توانند مشمول این بیمه شوند.

از همین رو به تمام کسانی که تحت پوشش بیمه اجباری قانون کار هستند، قانون بیمه بیکاری هم تعلق می‌گیرد. اما صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری و گروه‌های دیگری که کامل ذکر کردیم، از این قانون بهره‌مند نمی‌شوند.

مبلغ بیمه بیکاری را چگونه محاسبه می‌کنند؟

طبق قانون، مقرری بیمه بیکاری، ۵۵% متوسط دستمزد و حقوق فرد بیمه ‌شده است. این مبلغ برای افراد متاهل و متکفل، که حداکثر تا 4 نفر را تحت تکفل دارند، به ازای هر فرد به میزان ۱۰% قابل افزایش است. منوط بر این که از حداقل دستمزدی که همان سال توسط شورای عالی کار تعیین می­شود، کمتر و از 80% حقوق بیمه شده بیشتر نباشد. ضمنا واریز حقوق بیمه بیکاری به طور معمول بین دهم الی پانزدهم هرماه است. اگر در این مدت واریزی انجام نشد، می­توانید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنید و علت را جویا شوید. این مقرری که توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود، مانند سایر مستمری‌ها معاف از مالیات است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

بانک‌های مورد تایید برای دریافت مقرری بیمه بیکاری

برای این که بتوانید مقرری خود را دریافت کنید، لازم است در یکی از بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، رفاه و سپه حساب داشته باشید.

در چه صورت بیمه بیکاری قطع می‌شود؟

بر اساس ماده 8 این قانون، بیمه بیکاری تنها در صورتی قطع می‌شود که فرد بیمه شده:

  1. مجددا مشغول به کار شود.
  2. در صورتی که آن فرد (بیمه شده) فوت کند.
  3. اگر از قبول شغل تخصصی خود یا شغلی مشابه آن که به او پیشنهاد شده، خودداری کند.
  4. بدون عذر موجه، از شرکت در دوره‌های سواد آموزی و کارآموزی اجتناب کند.
  5. افرادی که دچار از کار افتادگی کامل هستند یا مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند.
  6. مدت زمان دریافت قانونی مستمری بیمه بیکاری به پایان برسد.

در شرایط زیر، فرد باید تمام مبالغی که به عنوان مقرری بیمه بیکاری دریافت کرده است را به حساب سازمان تامین اجتماعی بازگرداند:

  1. پس از پرداخت بیمه مشخص شود که بیکاری فرد بیمه شده، ارادی بوده است.
  2. فرد بیمه شده، دوباره مشغول به کار شود اما اشتغال خود را اعلام نکند و همچنان به دریافت مقرری ادامه دهد. (در این مورد فرد، تنها مبلغ دریافتی بعد از اشتغال مجدد را باید پرداخت کند.)
  3. اگر زمانی که دستمزدی را برای روزهای بلاتکلیفی خود دریافت می­کند، به کار قبلی خود بازگردد.

آیا عیدی به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

یکی از خدمات تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان، عیدی است؛ اما سوال این جا است که در زمان دریافت بیمه بیکاری عیدی تعلق می گیرد؟

بیمه بیکاری مقرری است که توسط سازمان تامین اجتماعی به منظور حمایت از کارگران و کارمندانی که به صورت غیر ارادی از کار خود برکنار شدند، در نظر گرفته شده است. در صورتی که عیدی از طرف کارفرما برای افراد مشغول به کار در حوزه فعالیت خود داده می‌شود. بنابراین به اشخاصی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، در طول این مدت عیدی تعلق نمی‌گیرد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

در این مقاله شرایط استفاده از بیمه بیکاری و هر نکته‌ای که در مورد آن لازم است بدانید را بررسی کردیم. همان‌طور که می‌دانید، درک درست از کلمات به کار رفته در قوانین، از لحاظ حقوقی بسیار مهم است.

بنابراین استفاده از مشاوره بیمه تامین اجتماعی، قطعا می‌تواند برای کارفرمایان و کارگران بسیارکمک کننده باشد تا مانع از مسائلی شود که ممکن است در آینده با آن‌ها روبرو شوند.

پیشنهاد ما به شما استفاده از پلتفرمی است که این امر را آسان می‌کند. کارمنتو اولین پلتفرم تخصصی مشاوره در حوزه‌های مختلف کسب و کار است که خدمات خود را به صورت مشاوره آنلاین تلفنی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که برای دریافت بیمه بیکاری چند ماه سابقه لازم است، حتما از خدمات وبسایت کارمنتو استفاده کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره بیمه بیکاری

  1. چگونه بیمه بیکاری دریافت کنیم؟

اگر به صورت غیر ارادی بیکار شده‌اید، می‌توانید ظرف مدت 30 روز، ثبت نام خود را به دو روش دریافت بیمه بیکاری به صورت حضوری یا وبسایت اینترنتی انجام دهید.

  1. دریافت بیمه بیکاری چقدر طول می‌کشد؟

زمان دریافت مسمتری بیکاری، بستگی به تاریخ پیگیری شما دارد. هرچه زودتر اقدام کنید، زودتر هم مبلغ مسمتری را دریافت می‌کنید. البته توضیحات جامع زمان آن در مقاله ارائه شده است.

  1. برای دریافت بیمه بیکاری چند سال باید سابقه داشت؟

حداقل سابقه بیمه برای دریافت بیمه بیکاری،6 ماه است و نیازی به سابقه چند ساله وجود ندارد.

  1. گرفتن بیمه بیکاری چه تاثیری در بازنشستگی دارد؟

مدت زمان دریافت بیمه بیکاری، جزو سوابق بیمه برای بازنشستگی است. همچنین اگر در دو سال آخر اشتغال گرفته شود، بر حقوق بازنشستگی هم تاثیر می‌گذارد.

  1. چند بار می‌توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

محدودیت خاصی برای تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد و در دفعات مختلفی می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

  1. سقف پرداخت بیمه بیکاری چند ماه است؟

سقف پرداخت بیمه بیکاری برای مجردین 36 ماه و برای متاهلین، 50 ماه است.

  1. آیا می‌توان به صورت غیر حضوری برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کرد؟

بله. شما می‌توانید به سامانه ثبت نام بیمه بیکاری مراجعه کنید. البته اگر در این باره سوال دارید، می‌توانید از مشاوران کارمنتو سوال کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 55 نظر

5 55
شرایط گرفتن بیمه بیکاری چیست؟ حداقل سابقه باید چقدر باشد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد