برای شکایت از کارفرما کجا برم؟ مراحل و مهلت شکایت در سامانه

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 29 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

کارفرمایان باید بستر مناسبی برای کارگران را فراهم کنند و به آن‌ها حقوق و مزایای مختلفی بدهند؛ از همین رو متاسفانه بسیاری از آن‌ها در پرداخت حقوق نیروی کار خود کوتاهی می‌کنند و کارگر را از این بابت دچار مشکل می‌کنند.

این در حالی است که از کارگران، انتظار انجام کار زیادی را هم دارند. اما در قانون کار، هم برای کارگر و هم کارفرما وظایف خاصی تعیین شده است و اگر هر کدام از آن‌ها در انجام  تعهدات خود کوتاهی کنند، مرتکب جرم می‌شوند.

بر همین اساس، کارگرانی که حقوق آن‌ها به دست کارفرمایان پایمال شده است، می‌توانند برای شکایت از کارفرما اقدام کنند. البته بسیاری از آن‌ها سوالات مختلفی از جمله برای شکایت از کارفرما کجا برم را هم دارند. بنابراین اگر می‌خواهید پاسخ این سوال و قوانین مربوط به شکایت را بدانید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

شکایت کارگر از کارفرما به چه معنا است؟

هر کدام از افراد چه در جایگاه کارفرما و چه در جایگاه کارگر، در برابر فرد مقابل خود مسئول هستند و باید به وظایف خود عمل کنند. همانطور که کارگر باید نظم و انظباط در کار را رعایت کند و با تمرکز زیاد کار خود را انجام دهد، کارفرما هم باید حقوق و مزایای مربوط به آن را پرداخت کند. حالا اگر کارفرما به وظیفه خود عمل نکرد، باید شکایت از کارفرما اداره کار انجام شود.

تبعیت کارگر از کارفرما به چه صورت است؟

کارگر موظف است که از دو نظر مختلف حقوقی و اقتصادی، از کارفرمای خود تبعیت داشته باشد. در تبعیت حقوقی، کارگر باید تمامی دستورات کارفرما درباره کار را اجرا کند و کارفرما هم در نهایت نتایج این تبعیت را بررسی کند. از طرفی در تبعیت اقتصادی هم کارگر در ازای دریافت مزد و مزایای مختلف، باید به وظایف خود عمل کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

در چه مواردی می‌توان از کارفرما شکایت کرد؟

کارگر و کارفرما در طول روز ارتباط‌های مختلفی با یکدیگر دارند؛ از همین رو اختلافات کارگر و کارفرما هم متفاوت است. اما مهمترین موارد درباره شرایط شکایت از کارفرما را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  1. عدم عقد قرارداد کارفرما با کارگر

بستن قرارداد بین کارگر و کارفرما، قطعا یکی از مهمترین موارد درباره قرارداد کار است. تمامی کارفرمایان باید قبل از انجام هر کاری، با کارگر قرارداد تنظیم کند؛ در غیر این صورت، کارگر می‌تواند جهت شکایت از کارفرما اقدام کند.

نحوه شکایت از کارفرما بابت نداشتن قرارداد و شکایت از کارفرما بدون قرارداد، با ارائه سند و مدارک مختلفی از جمله اسناد دریافت حقوق، ورود و خروج کارگر به محل کار و نمونه کارهای فرد است؛ البته شکایت از کارفرما بابت نسبتن قرارداد هم در شرایط خاصی باید انجام شود.

  1. عدم پرداخت حقوق معوقه کارگر

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین موارد شکایت از کارفرما با قرارداد یا بدون قرارداد، در خصوص عدم پرداخت حقوق و دستمزد معوقه کارگر است. کارفرما وظیفه دارد که حتما در پایان ماه، حقوق مشخص شده در قرارداد کار با کارگر را پرداخت کند.

حالا اگر این حقوق در زمان مشخص شده واریز نشود یا این که مبلغ آن کمتر از حقوق پایه وزارت کار باشد، کارگر می‌تواند برای شکایت اداره کار اقدام کند. از طرفی توجه کنید که حتی اگر کارگر فوت کند، باید حقوق آن بعد از فوت هم به بازماندگان تعلق بگیرد؛ در غیر این صورت وراث باید به فکر شکایت از کارفرما به اداره کار باشند.

  1. شکایت از کارفرما بابت بیمه

بر اساس ماده 148 قانون کار، تمامی کارفرمایان باید کارگران خود را بیمه کنند؛ اما در حال حاضر بیشتر اختلافات و موارد شکایت از کارفرما وزارت کار در این باره بیشتر از قبل شده است. اگر کارفرما نیروی کار خود را بیمه نکند، کارگر می‌تواند برای شکایت از کارفرما قانون کار اقدام کند؛ حتی اگر زمان کارکرد آن کم باشد.

برای ثبت شکایت از کارفرما در این باره، باید مدارک هویتی و قرارداد کار را به اداره بیمه ببرد و فرم شکایت از کارفرما را کامل کند. همچنین حتی اگر قرارداد کار هم بین کارگر و کارفرما وجود نداشته باشد، مدارک خاصی دیگر از جمله پرینت واریز حقوق و شهادت کارگران دیگر را برای شکایت از کارفرما بابت نداشتن قرارداد و بیمه به همراه داشته باشد. البته توجه کنید که در زمان بیکاری هم باید کارفرما بیمه بیکاری را پرداخت کند و در غیر این صورت، امکان شکایت از کارفرما اینترنتی برای دریافت بیمه بیکاری هم وجود دارد.

  1. پرداخت مزایایی کمتر از قانون کار

در قانون کار برای همه کارگران و کارمندان، مزایای خاصی در نظر گرفته شده است که باید کارفرما آن را پرداخت کند. این مزایا شامل حق مسکن، حق خواروبار و موارد دیگر می‌شود و مبلغ آن را هم شورای عالی کار هر ساله تعیین می‌کند. بر همین اساس اگر مزایای کمتری به کارگر داده شود، فرصت شکایت از کارفرما به وجود می‌آید.

  1. عدم پرداخت حق سنوات و عیدی

یکی از همان حقوق و مزایای اصلی برای کارمندان و کارگران، حق سنوات است. این حق به اندازه دستمزد آخرین ماه کارگر محاسبه می‌شود و کارفرما باید در زمان معین شده، آن را پرداخت کند. از همین رو اگر کارفرمایی این حق را پرداخت نکرد، می‌توانید برای شکایت از کارفرما بابت سنوات و عیدی اقدام کنید.

  1. اخراج غیرقانونی

در حالت کلی اخراج کردن کارگر توسط کارفرما، با وجود دلیل قانع‌کننده و قانونی، مشکل خاصی ندارد؛ اصلا بر اساس ماده 27 قانون کار، در صورتی که کارگر وظیفه خود را انجام ندهد و تذکرات شفاهی و کتبی اثری نداشته باشد، می‌تواند آن را اخراج کند.

اما حتی در این باره هم باید حقوق قانونی کارگر داده شود و در غیر این صورت، امکان شکایت کارگر از کارفرما در اداره کار وجود دارد. از طرفی اگر دلیل اخراج فرد قانونی نباشد هم می‌توانید برای شکایت از کارفرما غیر حضوری اقدام کنید.

  1. مطالبه کار بیش از حد معمول از کارگر

متاسفانه امروز برخی از کارفرمایان، از نیروی کار خود بیگاری می‌کشند و بیشتر از حد توان آن‌ها انتظار کار کردن دارند. در قانون کار، تعداد روزهای کاری در هفته 6 روز است؛ از همین رو اگر کارفرما مدت بیشتری را از کارگر انتظار انجام کار داشته باشد، تخلف کرده است و می‌توانید شکایت از کارفرما در سایت اداره کار را انجام دهید.

البته اگر ساعت‌های اضافی کارگران را تحت عنوان اضافه کاری حساب کند و حقوق آن را پرداخت کند، مشکلی به وجود نمی‌آید. در این مواقع فرد باید با در دست داشتن مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بابت اضافه کاری مانند پرینت ساعت‌های ورود و خروج و مدارک هویتی، به اداره کار مراجعه کند.

  1. مطالبه کار از کارگر در روزهای تعطیل

وظیفه هیچ کارگری این نیست که در روزهای تعطیل در محل کار خود حضور پیدا کند. حالا اگر کارفرما در این روزها از کارگر خود انتظار کار داشته باشد، باید 40 درصد اضافه کاری در ازای هر ساعت پرداخت کند. کارفرمایانی که این کار را انجام ندهند، باید انتظار شکایت از کارفرما در دادگستری را هم داشته باشند.

  1. نداشتن تعطیلات و مرخصی

شکایت از کارفرما بابت جمعه کاری و تعطیلات هم جزو اختلافات بین کارگر و کارفرما است. داشتن تعطیلات و مرخصی‌های قانونی برای کارگر، اهمیت زیادی در قانون کار دارد. مثلا برای همه کارگران هم مرخصی‌ استحقاقی مختلفی در نظر گرفته شده است.

از طرفی کارگران با مشاغل سخت، جدای از روزهای تعطیل، باید تعطیلات تابستانه را هم استفاده کنند. در غیر این صورت، کارفرما باید هزینه مازاد آن را پرداخت کند. اما اگر این هزینه جبران نشود، شکایت کارگر از کارفرما کاملا قانونی است.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  1. پرداخت نکردن حق ماموریت

در برخی از مشاغل کارمندان به ماموریت می‌روند و حتی ممکن است که چند روز دور از خانه خود باشند. بر همین اساس، قانون کار دستمزد خاصی را برای حق ماموریت در نظر گرفته است.

دستمزد حق ماموریت نباید کمتر از دستمزد ثابت یا روزانه کارگر باشد و هزینه رفت‌وآمد نیروی کار هم بر عهده کارفرما است. بنابراین اگر کارگر به ماموریت حداقل 50 کیلومتر دورتر از کارگاه برود یا حداقل یک شب در آن محل باشد، باید حقوق دریافت کند. اما اگر کارفرما این دستمزد را پرداخت نکرد، می‌توانید برای شکایت از کارفرما در اداره کار اقدام کنید.

  1. شکایت بابت گرفتن سفته

گاهی از مواقع کارفرما مجبور به دریافت سفته حسن انجام کار از کارگر می‌شود؛ اما این موضوع باید شرایط خاصی داشته باشد. مثلا باید عنوان سفته و رسید سفته مشخص باشد و حتما مبلغ و شماره سفته در قرارداد ذکر شود. اما اگر به این موارد در دریافت سفته توجه نشود، شکایت کارگر از کارفرما اداره کار انجام می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مراحل شکایت از کارفرما

اگر کارفرما با توجه به موارد ذکر شده دچار تخلف شده باشد، کارگر باید مراحل شکایت از کارفرما را طی کند. این مراحل شامل موارد زیر می‌شود:

  • در مرحله اول شکایت از کارفرما باید تمامی مدارک مربوط به اثبات رابطه کاری بین کارگر و کارفرما را جمع‌آوری کنید. مثلا اگر نسخه‌ای از قرارداد را دارید، باید آن را به همراه داشته باشید. در غیر این صورت هم باید به شعبه بیمه‌گذار خود بروید و شعبه بیمه خود را متوجه شوید.
  • در مرحله بعدی باید با وجود مدارک شکایت از کارفرما بابت پایه سنوات و موارد دیگر، به اداره کار بروید و نامه لازم برای شعبه بیمه‌گذار خود را بگیرید و آن را به کارگذاری بیمه بدهید.
  • با داشتن نامه سابقه بیمه و اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی، می‌توانید برای شکایت اداره کار اقدام کنید. البته اگر قرارداد و بیمه ندارید، می‌توانید از شاهدان برای اثبات رابطه کاری خود کمک بگیرید.
  • در اداره کار و شکایت از کارفرما، باید فرم دادخواست را تنظیم کنید و دلیل شکایت را عنوان کنید.
  • با انجام این مراحل، روند شکایت از کارفرما اداره کار در زمان قانونی خود طی می‌شود و نتیجه را به شما ابلاغ می‌کنند.

البته اگر سوال خاصی درباره این که برای شکایت از کارفرما کجا برم یا موارد دیگر داشتید، مشاوران بیمه و قانون کار در کارمنتو به شما کمک می‌کنند.

نحوه شکایت از کارفرما

شما به دو صورت حضوری و اینترنتی می‎توانید مراحل شکایت از کارفرما را طی کنید که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

  1. روش حضوری

در روش حضوری، باید با داشتن مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار، فرم مخصوص به شکایت را پر کنید و روند اداری آن را پشت سر بگذارید. البته توجه کنید که این راه، زمان زیادی را از شما تلف می‌کند؛ چرا که متقاضیان زیادی برای شکایت از کارفرما اقدام میکنند. از طرفی هزینه شکایت از کارفرما به صورت حضوری هم بیشتر است.

  1. روش اینترنتی

به منظور آسان‌تر شدن روند صفر تا صد شکایت از کارفرما، امکان انجام این کار به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه تامین اجتماعی فراهم شده است. بر همین اساس افراد باید برای احراز هویت شکایت از کارفرما در دفاتر پیشخوان دولت اقدام کنند و در سامانه مربوطه ثبت نام خود را انجام دهند.

ثبت شکایت از کارفرما در سامانه جامع روابط کار

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که چگونه از کارفرما شکایت کنیم و این کار را به صورت غیر حضوری انجام دهیم. بنابراین در ادامه، نحوه شکایت از کارفرما در سایت اداره کار را به شما معرفی می‌کنیم:

  • در مرحله اول باید به سامانه شکایت از کارفرما اداره کار به آدرس ” mcls.gov.ir ” مراجعه کنید و برای انجام ثبت نام در آن، موارد خواسته شده را تکمیل کنید.
  • بعد از این که راهنمای شکایت از کارفرما در سایت را مطالعه کردید، باید وارد حساب کاربری خود شوید.
  • در منوی سمت راست، گزینه ثبت دادخواست بدوی را فشار دهید و اطلاعات لازم را پر کنید.
  • در مرحله بعدی از نحوه شکایت از کارفرما در سایت اداره کار، باید مدارک لازم را بارگذاری کنید و دادخواست خود را ثبت کنید.

البته در صورت بروز مشکل خاصی در خصوص سامانه شکایت از کارفرما اداره کار، می‌توانید به صورت تلفنی و در تمامی نقاط ایران، سوال خود را از مشاوران بیمه و قانون کار در کارمنتو بپرسید.

نکات شکایت از کارفرما

با وجود مراحل شکایت کارگر از کارفرما، باز هم باید به موارد مختلفی در روند شکایت توجه کنید که در ادامه هر کدام را ذکر می‌کنیم:

  • شکایت بدون سند و مدرک، اصلا اعتبار قانونی ندارد و در نهایت شما را به حقوق خود نمی‌رساند. بنابراین حتما برای شکایت، خود سند و مدرک داشته باشد. مثلا اگر شکایت از کارفرما جهت سنوات باشد، باید مدارک مربوط به آن را هم ارائه دهید.
  • اگر کارفرما به حکم نهایی در متن شکایت کارگر از کارفرما عمل نکرد، کارگر می‌تواند نامه اجراییه را از بایگانی بگیرد و به شعبه قضایی مربوطه ارائه دهد. در این صورت اگر کارگر از کارفرما شکایت کند، مراجع قضای ماموری را به همراه شما برای اجرای حکم می‌فرستد.

مهلت زمانی شکایت از کارفرما

در قانون کار، مهلت قانونی شکایت کارگر از کارفرما وجود ندارد و کارگران می‌توانند بدون توجه به مهلت شکایت از کارفرما، در زمان دلخواه خود برای شکایت اقدام کند. البته اگر کارگر اخراج شده باشد و به دنبال دریافت بیمه بیکاری باشد، باید تا 1 ماه بعد از زمان اخراج حتما برای شکایت از کارفرما بابت بیمه بیکاری اقدام کند.

آیا شکایت از کارفرما مشمول مرور زمان می‌شود؟

در قانون کلی حقوقی، افراد باید تنها در زمان مشخصی برای شکایت از فرد مورد نظر خود اقدام کنند؛ اما این موضوع، مربوط به کارگران و کارفرمایان مشمول قانون کار نمی‌شود. بنابراین شما می‌توانید حتی در سال‌های بعد هم طریقه شکایت از کارفرما را انجام دهد و حق خود را بگیرد. البته ما در وبسایت کارمنتو به شما پیشنهاد می‌کنیم که فرم شکایت کارگر از کارفرما را در زمان وقوع تخلف تکمیل کنید تا زودتر به حقوق خود برسید.

مدارک لازم برای ثبت شکایت از کارفرما

داشتن مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار، کاملا ضروری است؛ از همین رو برای شکایت از کارفرما در سامانه جامع روابط کار یا حضوری، حتما مدارک زیر را آماده کنید:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • فرم دادخواست تکمیل شده
  • اصل و کپی کارت پایان خدمات یا معافیت از سربازی برای آقایان
  • مدارک مربوط به سوابق بیمه
  • پرینت واریزی حقوق
  • کپی قرارداد کاری و فیش حقوقی آن
  • مدارک نشان دهنده سابقه کار فرد

البته با توجه به این که برخی از شکایت‌ها مدارک خاصی نیاز دارند، می‌توانید برای شکایت از کارفرما مشاوره دریافت کنید. مشاوران کارمنتو اطلاعات کاملی در خصوص برای شکایت از کارفرما چه مدارکی لازم است را ارائه کنید.

بیمه

درمورد شکایت از کارفرما و سامانه آن سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مرجع صالح رسیدگی به شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی یا حضوری، باید در نهایت به دست مراجع مربوطه حل و فصل شود؛ از همین رو شما باید مراجع مربوط به این کار را بدانید و از این طریق بر اساس مراحل ثبت شکایت کارگر از کارفرما را طی کنید. زمانی که شما شکایت از کارفرما بابت مرخصی و دیگر موارد را ارائه می‌کنید، نهادهای زیر به آن‌ها رسیدگی می‌کنند:

  • شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی کارگران
  • هیئت تشخیص
  • هیئت حل اختلاف
  • شکایت از کارفرما در دادگستری یا دادگاه حقوقی

البته این که پرونده شکایت از کارفرما اداره کار به دست کدام یک از آن‌ها حل شود، بستگی به شرایط و روند قانونی طرفین دارد.

هزینه شکایت از کارفرما

اغلب کارگران فکر می‌کنند که هزینه شکایت از کارفرما خیلی زیاد است و از همین رو حقوق خود را صرف این کار نمی‌کنند؛ در حالی که در هر دو روش شکایت از کارفرما نیاز به پرداخت هزینه خیلی زیادی وجود ندارد. در واقع اداره جامع کار، هزینه خاصی را دریافت نمی‌کند؛ اما برای احراز هویت شکایت از کارفرما، باید هزینه کمی پرداخت کنید.

محل شکایت از کارفرما

تمامی کارگرانی که قصد طرح شکایت از کارفرما را دارند، باید به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مراجعه کنند. در هر شهر، مرجع اداره کار حضوری وجود دارد؛ اما شما باید اداره کار مربوط به منطقه خود را برای چگونگی شکایت از کارفرما انتخاب کنید.

ابلاغیه اداره کار

زمانی که شرح خواسته شکایت از کارفرما در اداره کار ارائه می‌شود، ابلاغیه اداره کار برای هر دو طرف ارسال می‌شود. در این ابلاغیه، مشخصات هر دو طرف و دلیلی شکایت وجود دارد. همچنین زمان و محل تشکیل جلسه برای حل اختلافات هم نوشته شده است و نام افرادی که به نحوه شکایت از کارفرما رسیدگی می‌کنند هم وجود دارد.

البته اگر شکایت از کارفرما اینترنتی انجام شده باشد هم از طیق همان سامانه باید کد ابلاغیه را دریافت کنید.

دریافت و مشاهده ابلاغیه سامانه جامع روابط کار

اگر از طریق سامانه ثبت شکایت کارگر از کارفرما اقدام کرده‌اید، تقریبا باید تمامی مراحل را هم از طریق این سامانه انجام دهید. برای این کار باید نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به سامانه وارد کنید. سپس با پر کردن موارد مربوط به شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات یا دیگر موارد، ابلاغیه سامانه را دریافت کنید.

عواقب شکایت از کارفرما

آگاهی از عواقب شکایت از کارفرما هم جزو موارد مهم برای کارگران است. قطعا زمانی که شما از کارفرمای خود شکایت می‌کنید، امتیاز منفی برای کارفرما به وجود می‌آید؛ از همین رو کارفرما دیگر در انجام وظایف خود تخلف نمی‌کند. از طرفی حق و حقوق کارگر هم از طریق طی کردن مراحل شکایت از کارفرما جهت بیمه بیکاری یا دلایل دیگر داده می‌شود و خسارت‌های وارد شده به آن جبران می‌شود.

اما اگر از مدارک و قانون شکایت کارگر از کارفرما اطلاع نداشته باشید، ممکن است که شغل خود را از دست دهید و به مشکلات مختلفی برخورد کنید. این موضوع حتی باعث ایجاد مشکلات خانوادگی و روحی هم می‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتی برای شکایت از کارفرمای فوت شده هم قوانین مربوط به آن را بدانید تا درگیر مشکلات ایجاد شده در خصوص عواقب شکایت از کارفرما به صورت منفی نشوید؛ اما اگر خود شما دانش این کار را ندارید، یکی از 350 مشاور برتر در کارمنتو به شما کمک می‎کنند.

شکایت از کارفرما بدون کارت پایان خدمت

در حالت کلی کارفرمایان نباید کارگران بدون کارت خدمات را استخدام کند؛ اما اگر این تخلف را انجام دهد، باید حقوق و مزایای قانونی را هم به آن پرداخت کند. بنابراین اگر به هر دلیلی کارگر بدون کارت پایان خدمت استخدام شود و کارفرما حقوق آن را پرداخت نکند، می‌تواند برای شکایت از کارفرما اقدام کند.

پس گرفتن شکایت از کارفرما

اگر به هر دلیلی قصد پس گرفتن شکایت از کارفرما را دارید، باید مدارک شناسایی خود را به اداره کار محل زندگی ببرید. سپس نامه یا همان لایحه درخواست استرداد نمونه شکایت کارگر از کارفرما را به مراجع مربوطه ارائه دهید.

سخن پایانی

بر خلاف عقیده بسیاری از افراد درباره این که کارگر همیشه باید مطیع کارفرما باشد، زمانی که کارفرما به وظایف خود عمل نکند، کارگر می‌تواند برای ثبت شکایت از کارفرما اقدام کند. شکایت از کارفرما به دلایل مختلف از جمله شکایت از کارفرما بابت پایه سنوات به دو صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌شود که هر کدام را توضیح دادیم.

اما اگر می‌خواهید روند شکایت از کارفرما در سایت اداره کار به صورت اصولی و استاندارد انجام شود، حتما از مشاور بیمه و قانون کار در کارمنتو کمک بگیرید. ارتباط با مشاوران این گروه حقوقی از طریق تلفنی و آنلاین انجام می‌شود و محدودیت زمان و مکان ندارد.

از طرفی تعرفه مشاوره در کارمنتو بر اساس نرخ معقول در بازار تعیین می‌شود و امکان استفاده از شارژ اولیه رایگان هم وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از شرایط شکایت از کارفرما اطلاعات به دست بیاورید، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
برای شکایت از کارفرما کجا برم؟ مراحل و مهلت شکایت در سامانه
در ابتدا باید مدارک لازم برای این کار را آماده کنید و از طریق حضوری یا سامانه جامع اداره کار، شکایت از کارفرما بابت ساعت کاری یا دلایل دیگر را ثبت کنید.
در صورتی که کارفرما به وظایف خود مانند عدم پرداخت عیدی سنوات عمل نکند، کارگر می‌تواند برای شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات اقدام کند. البته دلایل مختلف آن را در مقاله توضیح داده‌ایم.
در قانون کار مهلت شکایت از کارفرما به صورت نامحدود وجود دارد؛ از همین رو شما می‌توانید حتی چندین سال بعد هم برای شکایت اقدام کنید.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد