حق مسکن کارگران و کارمندان چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 16 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

وقتی صحبت از حقوق کارگران و کارمندان در میان باشد، اکثر افراد و به خصوص کارفرمایان تنها به فکر دستمزد نقدی می‌افتند. تمامی کارگران و کارمندان با دریافت حقوق کارگری خود در پایان ماه، باید تمامی هزینه‌های زندگی خود از جمله خرید مسکن را پرداخت کنند.

قطعا با وجود مبلغ کم حقوق و دستمزد کارگر، امکان خرید خانه برای افراد وجود ندارد. همین موارد سبب شده است که در قانون کار، حق مسکن هم برای رفاه بیشتر کارگران و کارمندان در نظر گرفته شود.

بر اساس این قانون، مشمولین قانون کار می‌توانند با استفاده از این کمک هزینه، خانه شخصی خود را بخرند و نیازی به پرداخت هزینه اجاره خانه نداشته باشند. اما حتما برای شما این سوال پیش آمده است که مبلغ حقوق مسکن چقدر است و چگونه پرداخت می‌شود؟ اصلا چگونه باید این حق را دریافت کنیم؟ آیا حق مسکن مشمول مالیات است؟

آگاهی از قوانین و موارد مربوط به حق مسکن در قانون کار، برای تمامی افراد ضروری است؛ از همین رو ما در این مطلب از وبسایت کارمنتو، اطلاعات کاملی درباره حق مسکن چیست به شما ارائه می‌دهیم.

بنر بیمه

حق مسکن چیست؟

با توجه به این که حقوق کارگران در برابر کاری که انجام می‌دهند، مناسب نیست و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اصولا کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد، باید کمک هزینه‌ای برای خرید مسکن برای کارمندان و کارگران در نظر گرفته شود.

حق مسکن مبلغی است که با هدف ایجاد انگیزه و رفاه بیشتر و جزوی از حق السعی به کارگران داده می‌شود. این هزینه به حداقل حقوق کارگران اضافه می‌شود و پرداخت آن به صورت ماهانه است. همچین حتی حق مسکن مسمتری بگیران تامین اجتماعی هم در قانون کار وجود دارد.

مبلغ حق مسکن کارگران در تمامی ماه‌های سال از جمله 29، 30 و 31 روزه به صورت یکسان پرداخت می‌شود؛ اما برای آن دسته از کارگرانی که به صورت نیمه وقت کار می‌کنند، محاسبه حق مسکن هم بر اساس ساعت‌ها و روزهای کارکرد آن‌ها است.

نحوه تعیین و تصویب حق مسکن

حالا که پاسخ سوال حق مسکن چیست را دریافت کردید، بهتر است که چگونگی تعیین و تصویب این طرح برای کارگران را هم بدانید. بر اساس ماده 2 قانون اصلاح، کمک هزینه مسکن برای کارگران مشمول قانون کار، به دست شورای عالی کار تعیین و تصویب می‌شود.

بر این اساس، شورای عالی کار هر سال، با توجه به هزینه‌ها و اوضاع اقتصادی کشور، مبلغ خاصی را تحت عنوان حق مسکن تعیین می‌کند و به دولت ارائه می‌دهد. از آن طرف دولت، حق مسکن مشخص شده را بررسی می‌کند و با تایید نهایی، آن را به رسمیت می‌شناسد.

شورای عالی کار یکی از نهادهای رسیدگی به حقوق کارگران و کارمندان از جمله نحوه محاسبه حق مسکن کارمندان است که اعضای آن از چند گروه مختلف تشکیل می‌شود. وزیر کار و امور اجتماعی، ریاست شورای عالی کار را به عهده دارد. همچنین اعضای دیگر هم، سه نفر از نمایندگان کارفرمایان و سه نفر از نمایندگان کارگران را تشکیل می‎دهند.

Please select another listing to show to avoid recursion.
ماده 2 قانون کار

پیشنهاد مطالعه:

میزان حق مسکن 1402 و 1403

میان حق مسکن کارگران 1402 در اسفندماه سال سال قبل و در شورای عالی کار تعیین شده است. در این جلسه، تصمیم‌گیری‌هایی درباره مبلغ این حق انجام شد؛ اما سوال کارگران این است که ایا حق مسکن افزایش یافت؟ در در پاسخ باید بگوییم که با توجه به شرایط اقتصادی متغیر در کشور، مبلغ حق مسکن کارگران نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

در سال 1401، مبلغ حق مسکن کارمندان و کارگران به میزان 6.500.000 ریال تصویب شده بود؛ اما با توجه به افزایش حق مسکن، این میزان در سال 1402 به مبلغ 9.000.000 ریال رسیده است.

از طرفی این مبلغ بر اساس هر روز کاری، به میزان 3.000.000 هزار ریال تعیین می‌شود. بنابراین تمامی کارفرمایان بر طبق قانون کار، باید هزینه حق مسکن را به صورت ماهانه به کارمندان خود پرداخت کنند.

البته با وجود این که به پایان سال 1402 نزدیک می‌شویم، تغییرات مختلفی درباره حق مسکن 1403 را هم مشاهده می‌کنیم. بر اساس موارد گفته شده، مبلغ حق مسکن هم تغییر پیدا کرده است. بر این اساس، تمامی کارگران و کارمندان در سال جدید، مبلغ 10,800,000 ریال بابت حق مسکن از کارفرمای خود دریافت می‌کند. اما در صورت تغییر در مصوبه حق مسکن 1403، این مقاله به روزرسانی می‌شود.

همچنین اگر شما به صورت پاره وقت کار می‌کنید و به دنبال حق مسکن خود در ماه هستید، می‌توانید از مشاور بیمه و قانون کار در کارمنتو، به صورت غیر حضوری و تلفنی، محاسبه حقوق خود را بر اساس جدول حق مسکن انجام دهید.

بیمه

درمورد حق مسکن کارگران و کارمندان سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

بخشنامه تعیین حق مسکن سال ۱۴۰۲

زمانی که مبلغ حق مسکن در شورای عالی کار مشخص شد، باید برای تصویب نهایی، روند قانونی خاصی را طی کند. این مصوبه به تایید نهادهای دارای صلاحیت می‌رسد و تحت عنوان بخشنامه، به قسمت‌های مختلف سازمان‎ها و کارگاه‌های تولیدی ابلاغ می‌شود.

بخشنامه حق مسکن کارمندان و کارگران، مدرک قانونی است که بعد از تصویب، باید به دست تمامی اداره‌ها و نهادهای مختلف اجرا شود؛ در غیر این صورت، تخلف کارفرمایان قابل شکایت است و فرد باید جریمه پرداخت کند. در این بخشنامه، تنها مبلغ مشخص شده برای حق مسکن کارمندان و کارگران نوشته شده است و مفاد خاص دیگری ندارد.

آیا حق مسکن مشمول مالیات است؟

در حالت کلی مالیات جزو مبالغی است که دولت از صنف‌ها و حتی شهروندان مختلف دریافت می‌کند. حالا موضوع این جا است که آیا حق مسکن مشمول مالیات است؟ با توجه به ماده 83 قانون مالیات‌های مستقیم و رای دیوان عالی، هزینه‌ها و مزایایی که جدای از شغل کارمند هستند، مشمول مالیات قرار نمی‌گیرند.

بر همین اساس، موارد مختلفی مانند حق عائله‌مندی، بازخرید مرخصی و حق مسکن در قانون کار، نباید مالیاتی باشند. اما درباره تعلق گرفتن یا نگرفتن مالیات حق مسکن به کارگران، اختلاف نظرهای مختلفی وجود دارد.

اما برای مشخص شدن این مورد، بخش حسابرسی سازمان تامین اجتماعی بررسی‌های لازم را برای فرد انجام می‌دهد تا در نهایت، تکلیف پرداخت یا عدم پرداخت مالیات مسکن مشخص شود. اگر در شرایط خاصی بازرس متوجه مزایا بودن حق مسکن شود، مالیات حق مسکن کارمندان 1403 دریافت می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

آیا حق مسکن مشمول بیمه است؟

در وهله بعدی موضوع این است که حق مسکن مشمول بیمه است یا این که بیمه به آن تعلق نمیگیرد. بر اساس بخشنامه شماره /99/1000 مورخ 27/1/1399 درباره حق مسکن تامین اجتماعی، کمک هزینه مسکن کارگران، مشمول کسر حق بیمه می‌شود.

بر اساس این بخشنامه، کارفرمایان مربوطه باید در هنگام تنظیم صورت مزد به درج مبلغ گفته شده، به همراه دیگر اقلام مشمول کسر حق بیمه مانند پایه سنوات، حق مسکن، خواروبار و موارد دیگر، در ستون‌های مربوط و کسر حق بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه ذی ربط اقدام کنند. بر همین کارفرما باید مقداری از حق مسکن کارگران را برای حق بیمه پرداخت کنند.

سخن پایانی

کارگران و کارمندان مشمول قانون کار، از حقوق مختلفی از جمله حق مسکن بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. میزان حق مسکن بر اساس شرایط اقتصادی جامعه تعیین می‌شود و شورای عالی کار وظیفه تعیین آن را دارد.

همچنین بر اساس قانون، تمامی کارگران و کارمندان باید در پایان ماه، هزینه حق مسکن خود را دریافت کنند؛ بنابراین اگر کارفرما تا به حال هزینه‌های بابت حق مسکن به شما پرداخت نکرده است، بهتر است که در اسرع وقت از آن شکایت کنید.

البته روند شکایت به اداره کار هم قوانین و مراحل خاصی دارد که بسیاری از افراد از آن آگاهی ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید به صورت اصولی این کار را انجام دهید، از مشاور بیمه و قانون کار در کارمنتو کمک بگیرید.

کارمنتو مشاوره آنلاین و تلفنی به کاربران ارائه می‌دهد و محدودیت زمان و مکان ندارد؛ مثلا شما می‌توانید حتی در روز تعطیل و در هر ساعت دلخواه، با مشاوران متخصص بیمه و قانون کار، سوالات حقوقی خود از جمله آیا حق مسکن مشمول بیمه است را بپرسید.

ارتباط با مشاوران دباره مشاهده حق مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی 1403 و 1402  با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شود. همچنین تعرفه دریافت مشاوره بر اساس نرخ معقول در بازار است و مقرون‌به‌صرفه‌تر از مشاوه حضوری است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
حق مسکن کارگران و کارمندان چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟
حق مسکن کارمندان و کارگران به تمامی افراد مشمول قانون کار در سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی و همچنین بازنشستگان تعلق می‌گیرد.
میزان حق مسکن  از سال 1401 تا 1402، به میزان 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.
حق مسکن در سال 1402 به مبلغ  ریال9.000.000 بوده است و با توجه به افزایش حق مسکن در سال 1403، به میزان 10,800,000 ریال می‌رسد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد