حق خواروبار در قانون کار چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 1 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بر اساس روابط بین کارگر و کارفرما، به ازای کار انجام شده به دست کارگر، باید حقوق و مزایای مختلفی هم به آن تعلق بگیرد. این حقوق و مزایا شامل موارد نقدی و غیر نقدی می‌شود و برای همه کارگران و کارمندان مشمول قانون کار وجود دارد.

مزایای نقدی شامل پرداخت حقوق و دستمزد کلی در پایان ماه است؛ اما یکی از مزایای غیر نقدی برای کارگران، بهره‌مندی از حق خواروبار است.

حق خواروبار کمک هزینه‌ای برای خرید مایحتاج ضروری زندگی از جمله خوراک است که کارفرمایان به کارگران خود پرداخت می‌کنند. مبلغ این حق، به صورت ماهیانه محاسبه و تحت عنوان حق‌السعی یا از راه‌های دیگر به کارگر داده می‌شود.

اما اگر می‌خواهید شرایط دریافت حق خواروبار و موارد قانونی مربوط به آن را بدانید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

حق خواروبار چیست؟

کارگران در زندگی شخصی خود، نیازهای مختلفی از جمله تهیه خوراک دارند که این هزینه‌ها را با استفاده از حقوق و دستمزد کار خود تامین می‌کنند. از طرفی بر اساس قانون، تمامی کارگران مشمول قانون کار، جدای از حقوق نقدی، مزایای دیگری از جمله حق خواروبار را هم دریافت می‌کنند.

بنابراین اگر به عنوان کارگر و حتی کارفرما این مطلب را مطالعه می‌کنید، باید بدانید که حق خواروبار چیست؟ حق خواروبار به عنوان کمک هزینه‌ای برای کارگران است که با کمک آن، خواروبار مصرفی ماهانه خود را خرید می‌کنند.

مبلغ تصویب شده خواروبار هر سال در شورای عالی کار مشخص می‌شود و به تایید هیئت وزیران هم می‌رسد. همچنین زمان مشخص شده مبلغ حق خواربار در قانون کار، همان ابتدای سال به اطلاع کارگران و کارفرمایان می‌رسد. از طرفی مبلغ ارائه شده برای این حق، به مدت یک ماه است و برای ماه دیگر دوباره پرداخت می‌شود.

شرایط حق خواربار کارگران در قانون کار

درست است که حق خواروبار به همه کارگران و کارمندان مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد؛ اما برای دریافت این مزایا، باید شرایط خاصی هم رعایت شود. مثلا بر اساس دستورالعمل شماره 12503/ ن مورخ 17/7/1360، مابه تفاوت کمک هزینه‌های مسکن و خواروبار، باطل شده است؛ بنابراین کارفرمایان نباید مابه تفاوت حق خواروبار در زمان بیماری را پرداخت کنند.

از طرفی شرایط پرداخت حق خواروبار برای ماه‌های 29، 30 و 31 روزه هم بر اساس ماه 30 روزه پرداخت می‌شود؛ اما کارگاه‌ها درصورت تمایل می‌توانند شش ماه اول سال را 31 روزه هم پرداخت کنند.

همچنین یکی دیگر از مهمترین شرایط دریافت این کمک هزینه، مشمولیت قانون کار است. بر همین اساس، کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند، نمی‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

بررسی ارتباط میان حق خواروبار سال 1402 و حق السعی

برای آن که ارتباط بین حق خواروبار و حق‌السعی را بدانید، باید مفهوم هر دو را بررسی کنیم. در حالت کلی، کارگرانی که بر اساس قرارداد کار برای کارفرمای خود کار می‌کنند، به ازای انجام کار، حق السعی می‌گیرند.

به تمامی دریافتی‌های فرد از کارفرما تحت عنوان دستمزد، حق السعی گفته می‌شود. حالا با توجه به این که حق خواروبار یکی از مزایای خاص برای کارگران است، در زیر مجموعه حق السعی قرار می‌گیرد و با مفهوم حق السعی چیست آشنا شدید لازم است بدانید که در زمان پرداخت این مبلغ، باید هزینه حق خواربار هم محاسبه و با دیگر موارد جمع شود.

آیا کارگران مجرد از حق خواربار سال 1402 برخوردار می‌شوند؟

در قانون کار، مبلغ خاصی به عنوان حق خواربار برای تمامی کارگران در نظر گرفته است. این مبلغ، از طریق بخشنامه به کارفرمایان ابلاغ می‌شود. بر اساس موارد موجود در این بخشنامه، این حق هم به افراد مجرد و هم به افراد متاهل داده می‌شود و تفاوتی بین این دو گروه وجود ندارد.

اگر زن و شوهری در یک کارگاه مشمول به کار باشند، تفاوتی در میزان حق خواربار آن ها ایجاد می شود؟

ممکن است که زن و شوهر همزمان در یک کارگاه کار کنند؛ اما هر کدام از آن‌ها باید وظایف مربوط به خود را انجام دهند. بنابراین زمانی که فرد به تعهدات خود عمل کند، باید از مزایای مختلف هم بهره‌مند شود.

کار کردن زن و شوهر در یک کارگاه، تفاوتی در پرداخت حق خواروبار آن‌ها ایجاد نمی‌کند و هر دو نفر، به صورت جداگانه حقوق خود را دریافت می‌کنند. همچنین رابطه زن و شوهری آن‌ها نباید رابطه کارگر و کارفرمایی را خدشه دار کند.

آیا کارگرانی که به صورت پاره وقت مشغول به کار هستند، نیز مشمول دریافت حق خواربار می شوند؟

برخی از کارگران به صورت نیمه وقت در کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند؛ از همین رو با توجه به این که حق خواربار به صورت ماهانه پرداخت می‌شود، برای بعضی از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا برای کارگران پاره وقت هم این مزایا وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که بر اساس قانون کار، کارگران پاره وقت هم مبلغ خواروبار سال 1402 و 1403 را دریافت می‌کنند؛ اما تفاوت آن‌ها با کارگران تمام وقت، در میزان مبلغ دریافت شده است.

افراد با قرارداد پاره وقت، حق خواربار را بر اساس تعداد روزهای کارکرد خود دریافت می‌کنند. برای محاسبه این حق، باید مبلغ کلی تصویب شده در شورای عالی کار، تقسیم بر 30 شود و مبلغ حق خواربار برای هر روز مشخص شود. سپس تعداد روزهای کارکرد فرد، ضرب در مبلغ روزانه مصوب می‌شود.

البته اگر می‌خواهید به صورت دقیق و ساعتی هم مبلغ حق خواروبار سال 1402 و 1403 را حساب کنید، می‌توانید از مشاوران بیمه و قانون کار در گروه کارمنتو کمک بگیرید. ارتباط با مشاوران به صورت تلفنی یا چت آنلاین است و شما می‌توانید در کمتر از چند دقیقه به پاسخ سوال خود برسید.

بیمه

درمورد حق خواروبار در قانون کار و مبلغ آن سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

اگر بازنشستگان کشوری یا لشکری پس از بازنشستگی قرارداد کار با کارفرمایی منعقد نمایند، آیا مستحق دریافت حق خواربار هستند؟

آن دسته از کارمندان و کارگران در سازمان‌های کشوری و لشکری که بعد از بازنشستگی قصد انجام کار دارند و این کار را با استفاده از تشریفات قانونی انجام می‌دهند، مشمول دریافت مزایای مختلف در قانون کار از جمله حق خوار وبار می‌شوند. البته در صورت دریافت حق خواربار بازنشستگان تامین اجتماعی، باید تمامی مقررات قانونی در قرارداد کار با کارفرما هم رعایت شود.

حق خواربار برای کارگرانی که کمتر از یک ماه کارکرده اند به چه صورت است؟

این دسته از افراد هم مانند کارگران پاره وقت، می‌توانند از حقوق مربوط به خواروبار استفاده کنند؛ اما باید محاسبه مبلغ پرداخت شده، تنها بر اساس روزهای سابقه کار فرد در ماه انجام شود.

حق خواربار به چند روش می تواند پرداخت شود؟

در حالت کلی، حق خواروبار کارگران به دو صورت ارائه می‌شود. شما در راه اول می‌توانید میزان این حق را به حقوق و دستمرد پایان ماه اضافه کنید و هر ماه پرداخت کنید. همچنین در حالت دوم، می‌توانید بن خرید به کارگران بدهید و به آن‌ها حق خرید در فروشگاه طرف قرارداد خود را بدهید. البته میزان خرید فرد در راه دوم، باید به اندازه مبلغ مشخص شده باشد.

آیا کارفرما می تواند بن خواربار یا حق خواربار را به صورت غیر نقد به کارگران مشمول قانون کار خود پرداخت نماید؟

خیر. در قانون کار هر سال مبلغ خاصی برای این مزایا در نظر گرفته می‌شود که باید به صورت نقد هم پرداخت شوند. حق بن خواروبار مبلغ خاصی است که هر باید بخشی از نیازهای ماهانه فرد را تامین کند. بنابراین هیچ کارفرمایی نمی‌تواند به صورت غیر نقدی این حق را پرداخت کند و در صورت انجام این کار، شما می‌توانید از کارفرمای خود شکایت کنید.

بن خواربار کارگران در سال 1402 و 1403 به چه میزان است؟

بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده در شورای عالی کار، هزینه حق خواربار سال 1402، به میزان 11,000,000ریال تعیین شده است. تمامی کارفرمایان باید این مبلغ را به صورت ماهانه برای کارگران خود در نظر بگیرند.

از آن طرف با توجه به شروع سال 1403، دوباره مبلغ حق خواروبار دچار تغییر می‌شود. بر اساس موارد اعلام شده درباره تغییر حقوق و مزایای کارگران، میزان حق خواروبار 1403 به میزان 13,200,000 ریال افزایش پیدا می‌کند. البته اگر تغییری در این مبلغ ایجاد شد، حتما مقاله به‌روزرسانی می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

در صورت عدم پرداخت حق خواربار توسط کارفرما، آیا کارگر امکان شکایت از کارفرما را دارد؟

دریافت مبلغ حق خواروبار در قانون جزو موارد ضروری برای مشمولین قانون کار است؛ بنابراین اگر کارفرما این حق را به کارگر خود پرداخت نکند، باید به مراجع ذیصلاح پاسخگو باشد. اگر کارفرمای شما مبلغ مشخص شده در قانون را برای حق خواروبار پرداخت نکرد، شما می‌توانید به اداره کار شهر خود بروید و از آن شکایت کنید.

رسیدگی به اختلافات ناشی از عدم پرداخت حق خواربار

اختلافات بین حقوق و دستمزد، همیشه یکی از مشکلات بین کارفرما و کارگر بوده است. البته با توجه به این که میزان حداقل حقوق وزارت کار در هر سال مشخص می‌شود، نباید مشکلی در این باره وجود داشته باشد؛ اما اگر شما هم با کارفرما یا کارگر خود درباره حق خواربار به مشکل برخورد کردید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در مرحله اول سعی کنید اختلاف را به صورت مسالمت‌آمیز در بین خود حل کنید تا در وقت و هزینه هر دو طرف صرفه‌جویی شود.
  • اگر اختلاف به صورت مسالمت آمیز حل نشد، باید به اداره کار مراجعه کنید.
  • هیئت تشخیص، اختلافات بین شما را بررسی می‌کند و نتیجه را به اطلاع هر دو طرف می‌رساند.
  • اگر درباره رای صادر شده اعتراض داشته باشید، باید به هیئت حل اختلاف مراجعه کنید؛ اما رای ارائه شده در این هیئت، دیگر باید به صورت ضروری اجرا شود.
  • همچنین اگر باز هم به رای هیات حل اختلاف اعتراض دارید، می‌‎توانید به دیوان عالی کشور شکایت خود را ببرید. این مرجع قانونی دیگر رای نهایی را صادر می‌کند.

آیا حق خواروبار مشمول مالیات است؟

در متن ماده 83 قانون مالیات‌های مستقیم و رای دادنامه دیوان عدالت اداری، درباره این موضوع صحبت شده است. بر اساس این ماده، هزینه‌هایی که جدای از شغل کارگر و کارمند پرداخت می‌شود و در دسته مزایای شغلی قرار نمی‌گیرند، معاف از مالیات می‌شوند. اما سوال این جا است که حق خواروبار مشمول مالیات قرار می‌گیرد یا خیر؟

در حال حاضر نظرهای مختلفی درباره مالیات حق خواروبار و حق مسکن وجود دارد؛ اما با توجه به بررسی‌های انجام شده، حق خواروبار مشمول مالیات می‌شود. از طرفی یکی دیگر از سوالات افراد این است که آیا حق خواروبار مشمول بیمه است؟ باید بگوییم کارگاه‌هایی که بیمه اجباری برای کارگران خود پرداخت می‌کنند، باید حق خواربار را در لیست بیمه عنوان کنند.

سخن پایانی

با توجه به این که کارگران مشمول قانون کار مزایای مختلف دریافت می‌کنند، باید بدانند که حق خواروبار چیست و چگونه محاسبه می‌شود؛ چرا که ممکن است برخی از کارفرماهای سودجو، از عدم آگاهی کارگر سوء‌استفاده کنند و این حق را از کارگر بگیرند.

البته اگر متوجه این موضوع شدید، حتما با کمک مشاور بیمه و قانون کار، برای کارفرمای خود شکایت نامه تنظیم کنید. البته اگر نگران تعرفه‌های گران قیمت مشاوره حضوری هستید، می‌توانید از مشاوره تلفنی و آنلاین در کارمنتو کمک بگیرید.

مشاوران در این گروه، بیش از 350 نفر هستند که در تمامی ساعت‌های شبانه روز و روزهای هفته، پاسخ سوالات شما در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف را می‌دهند.

همچنین ارتباط با مشاوران با وجود پلتفرم ویژه کاربر و مشاور است و اطلاعات شما هم به صورت محرمانه نزد مشاوران حفظ می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید با هزینه معقول و حتی شارژ اولیه رایگان مشاوره حقوقی دریافت کنید، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
حق خواروبار در قانون کار چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد