سابقه کار و سابقه بیمه چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

زمانی که به شرکت یا کارگاه خاصی برای استخدام مراجعه می‌کنید، ممکن است که از شما درباره سابقه کار و بیمه سوال کنند. بسیاری از افراد به دلیل این که چند سال سابقه بیمه داشته‌اند، به اشتباه سابقه کاری خود را به اندازه سال‌های پرداخت حق بیمه عنوان می‌کنند.

این در حالی است که مصاحبه‌کننده، درباره سابقه کار آن‌ها سوال کرده است. بنابراین شما باید تفاوت بین سابقه کار و بیمه را به طور کامل بدانید تا در این مواقع، به مشکل خاصی برخورد نکنید.

شما ممکن است که اصلا در شرکت خاصی کار نکنید؛ اما سال‌ها سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید؛ از همین رو ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب از وبسایت کارمنتو، اطلاعات کاملی درباره سابقه کار و تفاوت آن با سابقه بیمه را ارائه کنیم.

بنر بیمه

سابقه کار چیست و چه تاثیر بر حقوق دارد؟

زمانی که شما برای اولین بار در شغل خاصی فعالیت خود را شروع می‌کنید، به مرور زمان سابقه کاری به دست می‌آورید. آن مدت زمانی که کارگر در حوزه خاصی کار می‌کند و در قبال انجام کار، دستمزد می‌گیرد، جزو سوابق کاری آن حساب می‌شود. به دست آوردن سابقه کار، اصلا ربطی به سن و سال فرد ندارد و تنها مدت زمان کاری اهمیت دارد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که سابقه کاری تنها باید در ازای کار انجام شده به صورت متوالی به دست بیاید؛ در حالی که ملاک اصلی برای محاسبه، سابقه پشت سر هم فرد نیست. در واقع برای محاسبه این سابقه، باید تمامی سوابق غیر متوالی فرد جمع شود.

مثلا ممکن است که شما 2 سال کار کرده باشید و وقفه 1 ساله بین شروع کار شما به وجود آمده باشد. در این صورت، اصلا به 1 سال بیکاری شما توجهی نمی‌شود و فقط زمان کارکرد جمع می‌شود.

از طرفی سابقه کار به دو صورت کار ثابت و رسمی در شرکت یا سازمان خاص و کار غیر رسمی به صورت فریلنسری، پروژه‌ای و کارآموزی محاسبه می‌شود؛ از همین رو نوع کار فرد، اهمیتی در محاسبه میزان سابقه کاری آن ندارد.

چالش دیگر کارمندان و کارگران هم درباره تاثیر سابقه کار بر حقوق است. طبیعتا حقوق فردی که سابقه بیشتر از یک سال دارد، با شخصی که چند ماه کار کرده است تفاوت دارد. از همین رو پایه سنوات و سابقه کار، باعث افزایش میزان حقوق و دستمزد کارگر و کارمند می‌شود.

  • مزایای داشتن سابقه کار چیست؟

شما برای آن که در شرکت یا سازمان خاصی فعالیت کنید، باید سابقه کار داشته باشید؛ اما در حالت کلی مزایای سابقه کاری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. قطعا هرچه سابقه کاری بیشتری داشته باشید، تجربه‌های بهتری را هم در کسب‌وکار خود به دست می‌آورید؛ همین موضوع هم باعث پیدا کردن موقعیت‌های شغلی بهتر و آسان‌تر برای شما می‌شود.
  2. در مصاحبه‌های استخدامی، توجه زیادی به سوابق کاری فرد می‌شود.
  3. اگر سابقه کاری تخصصی و طولانی مدتی در حوزه خود داشته باشید، می‌توانید در زمان دلخواه خود به کشورهای دیگر مهاجرت کنید.
  4. حقوق و مزایای کارگران با سابقه، بیشتر از کارگران با سابقه کم است.
  5. در صورت داشتن سابقه کاری مناسب، کارفرما اعتماد بیشتری نسبت به کار و تخصص شما پیدا می‌کند و حساسیت‌ها نسبت به شما کمتر می‌شود.
  6. امکان ترفیع شغلی برای کارمندان با سابقه بالا، بیشتر وجود دارد.

سابقه بیمه چیست؟

با دانستن این که سابقه کار چیست، قطعا مفهوم سابقه بیمه برای شما آسان‌تر درک می‌شود. قطعا هر کارگر و کارمندی بعد از استخدام در شرکت یا کارگاه خاصی، از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند و در ازای آن هم حق بیمه پرداخت می‌کنند.

مدت زمانی که شما انواع حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنید، به عنوان سابقه بیمه برای شما ثبت می‌شود. سابقه بیمه نشان‌دهنده این است که شما چند سال بیمه رد کرده‌اید و نام شما در لیست بیمه کارفرما بوده است.

به بیان دیگر در هر ماه که مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنید، سابقه بیمه‌پردازی شما بیشتر از قبل می‌شود. از طرفی نوع بیمه و این که چه کسی مبلغ آن را واریز می‌کند، در ثبت سابقه بیمه تاثیری نمی‌گذارد؛ چرا که حتی اگر خود شما به صورت جداگانه بیمه رد کنید، سابقه بیمه برای شما محسوب می‌شود.

  • سابقه کار بدون بیمه

در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان، نیروی کار خود را بیمه نمی‌کنند و کارمندان هم مجبور به قبول کردن این شرایط می‌شوند؛ در این صورت است که شما تنها سابقه کاری به دست می‌آورید و پشتوانه‌ای برای بیمه نخواهید داشت.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  • سابقه کار با بیمه

در حالت دیگر، کارگر با بهره‌مندی از بیمه تامین اجتماعی، علاوه بر دریافت حقوق و مزایا، سابقه بیمه هم به دست می‌آورد. توجه کنید که سابقه کار با بیمه، بهترین راه برای استخدام در شرکت‌های مختلف است.

بیمه

درمورد سابقه کار و تفاوت آن با سابقه بیمه سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • مزایا داشتن سابقه بیمه چیست؟

داشتن بیمه برای تمامی افراد ضروری است؛ چرا که امکانات درمانی و رفاهی مختلفی را در هنگام انجام کار و بازنشستگی برای آن‌ها فراهم می‌کند. البته مهم نیست که مشمول بیمه اختیاری یا اجباری شده باشید؛ چرا که به دلایل زیر، داشتن سابقه بیمه برای شما لازم است:

  • برای به دست آوردن سابقه بیمه، صرفا نیازی به کارکردن وجود ندارد؛ چرا که شما می‌توانید هزینه بیمه آزاد را پرداخت کنید و از مزایای بازنشستگی هم بهره‌مند شوید.
  • پرداخت حق بیمه در شرکت‌ها و سازمان‌ها، تنها بر عهده خود شما نیست؛ از همین رو شما تنها 7 درصد از آن را به عنوان حق بیمه سهم کارگر پرداخت می‌کنید.
  • زمانی که سابقه بیمه کافی پیدا کنید، می‌توانید از حقوق بازنشستگی هم استفاده کنید.
  • با داشتن سابقه بیمه تامین اجتماعی، حتی در زمان بیکاری هم می‌توانید از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوید.
  • سابقه کار کارگر با داشتن سابقه بیمه بیشتر ارزش پیدا می‌کند.
Please select another listing to show to avoid recursion.

چگونه از میزان سابقه کار و سابقه بیمه خود مطلع شویم؟

قطعا زمانی که شما مشغول کار هستید، سند و مدرک خاصی برای اثبات سوابق کاری و بیمه شما وجود ندارد؛ اما زمانی که شما برای کار جدید مصاحبه می‌کنید، قطعا باید از سوابق بیمه و کار خود اطلاعات داشته باشید.

در حال حاضر راه‌های مختلفی برای استعلام سوابق کار در قانون کار و سابقه بیمه وجود دارد؛ اما آسان‌ترین روش برای انجام این کار، مراجعه به سایت تامین اجتماعی است. شما می‌توانید تنها با داشتن کد ملی و رمز عبور خود، سوابق بیمه تامین اجتماعی را مشاهده کنید. از طرفی حتی اگر به سابقه موجود در سایت اعتراض دارید هم می‌توانید این کار را از طریق سایت انجام دهید.

البته برای این که روند اطلاع از سابقه کار و بیمه به صورت قانونی و استاندارد انجام شود، بهتر است که از مشاور بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو کمک بگیرید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

تفاوت سابقه بیمه با سابقه کار چیست؟

قطعا با بررسی پاسخ سوال سابقه بیمه چیست و سابقه کار چگونه است، متوجه تفاوت بین این دو شده‌اید؛ اما برای آن که دیگر ابهامی درباره تفاوت سابقه بیمه و سابقه کار وجود نداشته باشد، موارد زیر را بررسی کنید:

  • در حالت کلی اصولا سابقه کار افراد بیشتر از سابقه بیمه آن‌ها است؛ چرا که ممکن است فردی بدون دریافت بیمه، تا به حال در چند شغل مختلف فعالیت داشته است.
  • افراد برای این که سوابق کاری خود را بیشتر کنند، حقوق و دستمزد می‌گیرند؛ اما برای بیشتر شدن سابقه بیمه، باید حق بیمه هم پرداخت کند.
  • یکی دیگر از موارد درباره تفاوت سابقه کار با سابقه بیمه، درباره اهمیت آن‌ها در استخدام است. زمانی که شما برای استخدام مراجعه می‌کنید، به دنبال سابقه کار رسمی و پروژه‌ای شما هستند. این موضوع خصوصا در شرکت‌های خصوصی اهمیت بیشتری دارد. این در حالی است که سابقه بیمه خیلی در استخدام فرد تاثیر زیادی ندارد.
  • افراد با داشتن سابقه بیمه مناسب می‌توانند بازنشسته شوند؛ اما در کار آزاد هرچه سابقه کاری هم داشته باشید، باز هم بازنشستگی ندارد.

با وجود این موارد در خصوص فرق سابقه کار با سابقه بیمه، به هیچ عنوان نباید این دو را با هم یکسان بدانید.

سابقه کار مهم است یا سابقه بیمه؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا سابقه بیمه مهم‌تر است یا این که بهتر است سابقه کار بیشتری به دست بیاوریم؟ به طور کلی هر دوی این موارد، جزو امتیازات مثبت برای کارگر و کارمند محسوب می‌شود؛ اما برای اهمیت هر کدام باید به این موضوع توجه کنید که چرا کار می‌کنید و می‌خواهید در آینده به چه چیزی دست پیدا کنید.

مثلا اگر می‌خواهید در آینده شرکت‌های معتبر به سراغ شما بیایند یا این که قصد مهاجرت دارید، بهتر است که بیشتر به فکر افزایش سابقه کاری خود باشید. البته اگر به صورت دورکاری، فریلنسری و کارآموزی کار می‌کنید و سابقه بیمه نداشته‌اید، ممکن است که برخی از شرکت‌ها سابقه کار شما را به رسمیت نشناسند.

اما از طرفی اگر می‌خواهید با رسیدن به سن بازنشستگی حقوق دریافت کنید و در زمان حال هم کمک هزینه‌های درمانی و رفاهی داشته باشید، داشتن سابقه بیمه برای شما اهمیت زیادی دارد. همچنین برخی از شرکت‌ها هم ملاک استخدام نیروی کار را داشتن سابقه بیمه می‌دانند. بنابراین باید متناسب با شرایط خود، اولویت خود را برای داشتن سابقه کار و بیمه تشخیص دهید.

سخن پایانی

داشتن سابقه کار و بیمه برای کارمندان و کارگران مشمول قانون کار به یک اندازه اهمیت دارد؛ اما قبل از هر چیزی تمامی آن‌ها باید بدانند که سابقه کار چیست و تفاوت آن با سابقه بیمه چگونه است.

بنابراین ما برای آگاهی بیشتر از مفهوم سابقه کار، اطلاعات لازم درباره آن را به شما ارائه کردیم. اما اگر می‌خواهید سابقه بیمه و کار خود را به دست بیاورید و آن‌ها را برای کارفرمایان اثبات کنید، می‌توانید از مشاوره تلفنی و آنلاین کارمنتو کمک بگیرید.

کارمنتو ارائه‌کننده انواع خدمات حقوقی و بیمه در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف است و 350 مشاور برتر در این زمینه‌ها همکاری می‌کنند. ارتباط با مشاوران کارمنتو در قالب پلتفرم جامع ویژه کاربر و مشاور است و با پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز انجام می‌شود.

بنابراین شما در صورت شارژ کیف پول الکترونیکی خود می‌توانید مشکل خود را با پرداخت هزینه مقرون‌به‌صرفه حل کنید. توجه کنید که ارتباط با مشاوران بیمه و قانون کار در این گروه حقوقی، محدودیت زمان و مکان ندارد و در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
سابقه کار و سابقه بیمه چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟
بیمه تامین اجتماعی اجباری سابقه کاری محسوب می‌شود و با تجمیع سابقه کاری و بیمه در زمان بازنشستگی می‌توانید مستمری بازنشستگی دریافت کنید.
برای محاسبه سابقه کار بیمه سوابق کاری فرد را جمع می‌کنند. برای مثال یک فرد ۲۵ ساله می‌تواند ۷ سال سابقه کار به صورت جداگانه داشته باشد؛ ۲ مورد ۲ سال و یک مورد ۳ سال.
داشتن سابقه بیمه اهمیت و مزایای بسیاری دارد. مهم‌ترین مزایای آن این است که منجر به مستمری دوران بازنشستگی می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد