حق سنوات و پایه سنوات چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

کارگران و کارمندان در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و خصوصی، مدت زمان مشخصی را برای کارفرمای خود کار می‌کنند. این زمان ممکن است که چند ماه تا چند سال باشد.

فرد در این مدت زمان، نیروی جسمی و تعهد کاری را برای انجام وظایف خود مختلف صرف می‌کند؛ از همین رو قانون کار، برای قدردانی و پاداش از تعهد و همکاری فرد با کارفرما، حق سنوات را در پایان همکاری نظر گرفته است.

حق سنوات برای تمامی کارگران مشمول قانون کار که مدتی برای کارگاه یا سازمان خاصی کار کرده‌اند، وجود دارد. اما هنوز هم برخی از افراد، نمی‌دانند که حق سنوات چگونه محاسبه میشود و قانون مربوط به آن چیست، باید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

با توجه به این که حق سنوات جزو حقوق اصلی برای هر کارگر در قانون کار است، در این مطلب از وبسایت کارمنتو، موارد کاملی درباره حق سنوات چیست و نرخ ان در سال 1403 به شما ارائه می‌دهیم.

بنر بیمه

حق سنوات یا مزایای پایان خدمت چیست؟

حق سنوات یا همان مزایای پایان خدمت، یکی از پاداش‌هایی است که در پایان سال، پایان قرارداد یا همکاری از طرف کارفرما به کارگر داده می‌شود. به بیان دیگر زمانی که کارگر همکاری خود را قطع می‌کند یا بازنشسته می‌شود، باید پاداش سال‌های انجام کار آن داده شود.

این حق برای کارگران جزو مزایای اجباری محسوب می‌شود و تمامی کارفرمایان باید آن را طبق قانون مشخص شده پرداخت کنند.  البته شرایط برخورداری از حق سنوات، مختلف است و این موارد، تنها چند نمونه از شرایط پرداخت آن هستند.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  • سنوات در قانون وزارت کار

بر اساس ماده 24 قانون کار حق سنوات، مزایای پایان خدمت یا همان حق سنوات، به صورت زیر تعریف می‌شود:

زمانی که قرارداد کار معین یا موقت خاتمه پیدا کند، کارفرما وظیفه دارد که بر اساس قرارداد کار، به کارگر خود با سابقه کار یک سال یا بیشتر، به ازای هر سال سابقه از جمله متوالی یا متناوب، بر اساس آخرین حقوق فرد، مبلغی معادل یک ماه حقوق به عوان مزایای پایان کار پرداخت کند.

  • بخشنامه حق سنوات

هر سال برای محاسبه و تعیین میزان حق سنوات در قانون کار، بخشنامه خاصی تنظیم می‌شود؛ اما در چند سال اخیر، بخشنامه‌های مختلف و متفاوتی از طرف سازمان‌ها و مقامات دولتی ابلاغ شده است که در هر کدام، نکته خاصی درباره حق سنوات ارائه شده است.

یکی از مهمترین بخشنامه‌ها درباره حق سنوات، مربوط به بخشنامه 8/4/1394 و ماده‌های 2 و 8 در آن است که از طرف وزارت نیرو ابلاغ شده است. در این بخشنامه حق سنوات، نحوه پرداخت حق سنوات بر اساس اخرین حقوق و مزد فرد است و تمامی مفاد ماده‌های 34 و 35 قانون کار را شامل می‌شود.

اما در ماده 2 و 8 این بخشنامه، محاسبه حق سنوات تنها بر مبنای مزد مبنا و ثبات و حق جذب بوده است؛ از همین رو با وجود اعتراض به این بخش، دیوان عدالت اداری آن را باطل کرده است.

از آن طرف رای دیوان عدالت، ملاک محاسبه حق سنوات را فقط حقوق مربوط به ماده 34 و ماده 35 قانون کار قرار داده است که در آن تنها به حقوق ثابت کارگران توجه نمی‌شود. اما با توجه به بخسنامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دادنامه شماره 100087 ، مورخ 1398/6/3 دیوان عدالت اداری، مبنای محاسبه حق سنوات، مطلق مزد یا حقوق است.

Please select another listing to show to avoid recursion.
ماده 34 قانون کار

پیشنهاد مطالعه:

حق سنوات در چه صورت پرداخت می‌شود؟

پرداخت حق سنوات طبق قانون کار در هر حال، جزو وظایف مهم برای کارکنان است و باید پرداخت شود؛ بنابراین فرقی ندارد شما در سازمان خصوصی یا دولتی استخدام شده‎اید؛ چرا که در نهایت این حق شما است. پرداخت حق سنوات، در شرایط‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه موارد آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • اخراج موجه کارگر: زمانی که کارگر به دلایل موجه از کارگاه اخراج شود، مشمول دریافت حق سنوات است. اما حتی زمانی که اخراج کارگر غیر موجه هم باشد، اگر کارگر قصد بازگشت به کار را داشته باشد، باید کارفرما درخواست آن را بپذیرد. در صورتی که درخواست را قبول نکند، باید حق سنوات را یک و نیم برابر حقوق کارگر پرداخت کند.
  • ازکارافتادگی کلی کارگر: ممکن است که شخص به دلایل مختلفی، توانایی جسمی کار کردن خود را از دست داده باشد و جزو افراد از کارافتاده محسوب ‌شود؛ در این صورت اگر ازکارافتادگی ثابت شود، باید حق سنوات آن به دست کارفرما پرداخت شود و در غیر این صورت، کارفرما مجرم است.
  • زمان بازنشستگی:کارگرانی که طبق قانون کار، چند سال مشغول به کار بوده‌اند و به سن بازنشستگی رسیده‌اند، می‌توانند حق سنوات بازنشستگان تامین اجتماعی را دریافت کنند.
  • در زمان پایان قرارداد: هر کارگری بر اساس مدت زمان مشخص شده در قانون کار، باید فعالیت خود را ادامه دهد؛ اما زمانی که قرارداد کار تمام شود، کارفرما موظف است که حق سنوات کارگر در مدت کار آن را پرداخت کند.
  • استعفای کارگر: کارگرانی که از کار خود استعفا داده‌اند هم مشمول دریافت حق سنوات می‌شوند.
  • فوت: برای مشمولین قانون کار که در زمان فعالیت خود شرایط دریافت حق سنوات را دارند، حتی بعد از فوت هم این مبلغ به ورثه فرد پرداخت می‌شود.
  • فسخ قرارداد: زمانی که کارفرما به هر دلیلی قرارداد کار بین خود و کارگر را فسخ کند، باز هم باید حق سنوات کارگر را پرداخت کند.

میزان سنوات سال 1402 و 1403 چقدر است؟

در حالت کلی میزان حق سنوات 1402 بر اساس فرمول خاصی تعیین می‌شود. بنابراین اگر شما در شرایط دریافت سنوات قرارگرفته‌اید، باید به موارد مختلفی از جمله حقوق سال گذشته و زمان قرارداد توجه داشته باشید.

از طرفی بر طبق قانون عیدی و سنوات، برای آن دسته از کارگرانی که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند، به ازای هر روز، 7 هزار تومان تحت عنوان پایه سنوات در نظر گرفته می‌شود. زمانی که این مبلغ را در طول ماه جمع کنیم، در نهایت به مبلغ 210 هزار تومان می‌رسد. البته در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرایی شده است، پرداخت پایه سنوات بر حسب جدول گروه‌بندی بیست گانه انجام می‌شود.

حالا شاید برای شما این سوال پیش بیاید که حق سنوات و پایه سنوات در سال 1403 چگونه تعیین می‌شود؟ با توجه به اخبار اعلام شده، پایه حقوق ودستمزد کارگران در سال جدید، به میزان 20 درصد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین میزان پایه سنوات روزانه برای کارگران، به مبلغ 8700 تومان می‌رسد. اما با توجه عدم تصویب نهایی پایه حقوق وزارت کار و حق سنوات، در صورت تغییر این مبلغ، مقاله به‌روزرسانی می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

پایه سنوات چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

حق پایه سنوات جزو مزایای خاص برای جبران کردن کمبود مبلغ حقوق و حداقل دستمزد دریافتی کارگران است و هدف اصلی آن، حمایت از نیروی کار است. بر اساس قانون شورای عالی کار، همه کارفرمایان باید پایه سنوات مشخص شده را در تمامی کارگاه‌ها و سازمان‌ها به کارگران و کارمندان مشمول قانون کار پرداخت کنند. البته شرط اصلی برای پرداخت این مبلغ، داشتن سابقه کار یک ساله است.

اما اگر می‌خواهید بدانید که حق سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد، باید بگوییم آن دسته از افرادی که سابقه بیشتر از یکسال دارند یا بیشتر از یکسال از دریافت اخرین پایه سنوات آن‌ها گذشته است، مشمول دریافت پایه سنوات قرار می‌گیرند.

همچنین کارگران با قرارداد رسمی یا غیر رسمی می‌توانند از پایه سنوات بهره‌مند شوند. از طرفی کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کرده‌اند هم بر طبق فرمول مشخص شده، پایه سنوات دریافت می‌کنند.

  • تفاوت سنوات و پایه سنوات

عقیده برخی از افراد این است که حق سنوات و پایه سنوات، مفهوم یکسانی دارند؛ در حالی که هر کدام از آن‌ها تنها در شرایط خاصی داده می‌شود. حق سنوات بخشی از مزایا و پاداش‌هایی است که کارفرمایان بر طبق قانون باید به کارگران خود پرداخت کنند.

هدف اصلی حق سنوات، بالا بردن میزان دریافتی سالانه کارگران و جبران هزینه‌های آن‌ها است. یکی از موارد مهم درباره تفاوت پایه سنوات و حق سنوات، در زمان پرداخت آن‌ها است. حق سنوات به کارگران با سابقه کار یکسال بعد از تمام شدن قرارداد کار یا پایان سال کاری داده می‌شود.

در مقابل پایه سنوات، تنها برای کارگاه‌هایی با طرح طبقه‌بندی مشاغل پرداخت می‌شود و به حداقل حقوق آن‌ها اضافه می‌شود. این مبلغ ماهانه روی حقوق پایه قرار می‌گیرد و هدف اصلی آن، جبران کردن حداقل دستمزد کارگران است.

از طرفی در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی اجرا نشده است، حق سنوات در صورت وجود کارگران با سابقه یک سال پرداخت می‌شود و جزو مزایای پایان کار است.

  • نحوه محاسبه پایه سنوات

با وجود تفاوت بین حق سنوات و پایه سنوات، نحوه محاسبه آن برای برخی از افراد اهمیت دارد. در حالت کلی محاسبه حق پایه سنوات 1402، در وهله اول به سابقه فرد بستگی دارد. بر اساس بخشنامه حقوق و دستمزد، برای حسب کردن پایه سنوات باید مبلغ مشخصی به ازای هر روز کاری به کارگران مشمول قانون کار با سابقه یک سال پرداخت شود.

از طرفی اگر می‌خواهید محاسبه حق سنوات 1402 در سال را حساب کنید، باید تعداد روزهای کاری ماه را در 7000 تومان ضرب کنید و با حقوق پایه ماهانه اعلام شده در سال جاری جمع کنید.

البته اگر می‌خواهید محاسبه دقیقی بر اساس جدول حق سنوات داشته باشید، مشاوران تلفنی و آنلاین در گروه مشاوره کارمنتو به شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید در چت با پشتیبان نیز سوالات حقوقی از جمله محاسبه پایه سنوات را بپرسید.

بیمه

درمورد حق سنوات و نحوه محاسبه آن سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

حق سنوات 1402 کی پرداخت می‌شود؟

در حالت کلی کارفرمایان پرداخت حق سنوات کارگران را در پایان قرارداد یا زمان تمام شدن همکاری با کارگر انجام می‌دهند؛ بنابراین زمان پرداخت این حق، متناسب با پایان همکاری فرد است. اما این که قرارداد کار یا همکاری چه زمانی تمام می‌شود، به موارد زیر بستگی دارد:

  • زمان بازنشستگی
  • ازکارافتادگی کلی
  • استعفا از کار
  • اخراج کارگر
  • فوت کارگر
  • پایان قرارداد

حق سنوات سال 1402 چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه حق سنوات 1402 باید حقوق پایه فرد و تعداد روزهای کارکرد کارگر در سال محاسبه شود. سپس این اعداد را در یکدیگر ضرب می‌کنید و عدد به دست آمده را تقسیم بر 365 می‌کنید.

البته اگر فرد در سال‌های قبل، سنوات ذخیره شده داشته باشد، این مبلغ باید حساب شود و با هزینه سنوات سال جاری جمع شود. در نهایت، عدد پایانی، حق سنوات در سال را نشان می‌دهد.

فرمول محاسبه سنوات

برای آن که حق سنوات قانون کار را حساب کنید، باید از فرمول مربوط به آن عملیات ریاضی را پشت سر بگذارید؛ اما فرمول محاسبه حق سنوات چیست؟ در ادامه این فرمول را به شما معرفی می‌کنیم:

تعداد روزهای کارکرد فرد* 365 روز سال/ حقوق پایه = حق سنوات

با استفاده از فرمول گفته شده، می‌توانید حق سنوات 1402 خود را حساب کنید. توجه داشته باشید که این فرمول در چند سال پیش تغییر خاصی نداشته است و برای سال جدید هم فعلا به همین صورت انجام می‌شود؛ اما اگر تغییری در نحوه محاسبه حق سنوات به وجود آید، حتما از طریق همین مقاله اطلاع‌رسانی می‌شود.

نحوه محاسبه سنوات بازنشستگی

بازنشستگی، یکی از موارد پرداخت حق سنوات در قانون کار است که خواه ناخواه برای همه افراد اتفاق می‌افتد. زمانی که فرد سابقه کاری لازم برای بازنشستگی را داشته باشد، می‌تواند برای بازنشستگی اقدام کند و حق سنوات پایان خدمت خود را هم بگیرد.

محاسبه حق سنوات بازنشستگان، بر اساس حقوق ماه آخر کارگر تعیین می‌شود که این مبلغ برای هر سال، معادل 2 ماه از آخرین حقوق است. همچنین اگر فردی بیشتر از تعداد سال قانون بازنشستگی، سابقه کار داشته باشد، به ازای هر سال مازاد هم مبلغ خاصی دریافت می‌کند.

سنوات قرارداد دائمی

کارگران با قرارداد دائم که تعهد کاری آن‌ها در نیمه دوم سال جاری و سال آینده انجام می‌شود، حقوق متفاوتی دارند. در این زمان باید همزمان با حقوق ماهیانه، حق سنوات و پایه سنوات خدمت هم پرداخت شود. همچنین در پایان قرارداد هم برای کل مدت زمان قرارداد، آخرین حقوق سنوات تعیین شود و مبلغ پرداختی هر ماه را از آن کم کنند. سپس مابه تفاوت آن به کارگر پرداخت شود.

سنوات کارگران غیررسمی به چه صورت است؟

به طور کلی پرداخت حق سنوات قرارداد دائم، با موقت یکسان است؛ بر همین اساس، حتی کارگران در شرکت‌های پیمانکاری هم باید سنوات پایان خدمت دریافت کنند. همچنین حتی اگر کارگر به صورت ساعتی هم مشغول به کار باشد، باید به میزان تعداد ساعت‌های کاری خود سنوات بگیرد. اما توجه کنید که مبنای اصلی برای محاسبه حق سنوات کارگر غیر رسمی، میانگین حقوق آن‌ها در 90 روز قبل از پایان همکاری است.

حق سنوات به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

تا به حال بیشتر درباره مشمولین حق سنوات صحبت کردیم؛ اما این چالش وجود دارد که حق سنوات به چه کسانی تعلق نمیگیرد؟ در قانون کار، بهره‌مندی از حق سنوات برای تمامی کارگران و کارمندان رسمی و غیر رسمی و به صورت تمام وقت یا پاره وقت وجود دارد؛ اما در این بین، برای دانشجویان و دانش‌آموزانی که در فصل‌های تعطیلات مشغول به کار می‌شوند، حق سنوات وجود ندارد. البته اگر قرارداد کار بین آن‌ها تنظیم شود، این حق هم تعلق می‌گیرد.

آیا کارگران و کارمندان با کمتر از یک سال سابقه کار نیز حق سنوات دریافت می‌کنند؟ آیا سنوات پرداختی محدودیت دارد؟

بله. بر طبق قانون حق سنوات، کارفرمایان در سازمان‌ها و کارگاه‌های مختلف، موظف به پرداخت حق سنوات بر اساس میزان کارکرد فرد هستند. بنابراین هیچ محدودیتی در میزان کار فرد وجود ندارد و کارگر با هر مدت کاری، سنوات دریافت می‌کند. البته توجه کنید که محاسبه سنوات فرد در هر مدت زمان، بر اساس میزان حقوق دریافتی آن تعیین می‌شود؛ بنابراین هرچه حقوق کارگر بیشتر باشد، سنوات آن هم بیشتر می‌شود.

آیا حق سنوات مشمول مالیات می شود؟

مشمولیت مالیات برای دریافت حق سنوات، به دو حالت مختلف بستگی دارد. اگر تمامی مبلغ حق سنوات بیمه تامین اجتماعی در پایان قرارداد پرداخت شود و بعد از پرداخت آن مبلغ، دیگر کارمند با شرکت تسویه حساب انجام دهد، مالیات تعلق نمی‌گیرد. اما اگر بعد از دریافت حق سنوات، دوباره همکاری ادامه پیدا کند، حق سنوات مشمول مالیات است.

البته با توجه به معافیت مالیاتی، اگر می‌خواهید از وضعیت مشمولیت مالیاتی خود مطلع شوید، مشاور بیمه و قانون کار، با استفاده از پلتفرم ویژه کاربر و مشاور در وبسایت کارمنتو، به شما در این زمینه کمک می‌کند.

اگر کارفرما حقوق سنوات را پرداخت نکند، تخلف کرده است؟

پرداخت حقوق حق سنوات به کارگران مشمول قانون کار، امری واجب و ضروری برای تمامی کارفرمایان است؛ از همین رو اگر کارفرما این حق را پرداخت نکند یا در قرارداد کار اشاره‌ای به این موضوع نداشته باشد، تخلف مرتکب شده است.

  • در صورت عدم پرداخت پایه سنوات چه باید کرد؟

اگر کارفرمای شما هم مبلغ حق سنوات در قانون کار را در زمان مشخص شده برای شما واریز نکرد، می‌توانید به  اداره کار مراجعه کنید و دادخواست خود را برای کارفرما تنظیم کنید. در دادخواست شکایت خود، باید به موارد مختلفی اشاره کنید و نوشتن آن نیاز به آگاهی از قوانین موجود در تامین اجتماعی دارد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای آسان‌تر کردن روند شکایت، از وکیل و مشاور قانون کار آنلاین و تلفنی در کارمنتو کمک بگیرید و سوالات خود را در زمان‌های مختلف و در کمترین زمان، از آن فرد بپرسید.

سنوات روزهای مرخصی یا بیماری چه می‌شود؟

ممکن است که فرد در طول زمان کاری خود، از مرخصی استفاده کرده باشد یا به علت بیماری، نتواند چند روزی را به فعالیت خود ادامه دهد. در این صورت اگر دلیل مرخصی در سازمان تامین اجتماعی تایید شده باشد، باید حق سنوات هم پرداخت شود.

بر همین اساس، مدت دو ماه مرخصی استعلاجی با مدرک از تامین اجتماعی هم جزو سابقه کار و بازنشستگی فرد قرار می‌گیرد و در پایان همکاری، معادل آن تحت عنوان حق سنوات تامین اجتماعی حساب می‌شود.

حق سنوات فردی که ترک کار کرده چگونه است؟

ترک کار توسط کارگر در حالت عادی، قانونی نیست؛ اما حتی اگر کارگر ترک کار هم کرده باشد، باید حق سنوات کارگران برای آن محاسبه شود. از طرفی حتی اگر قرارداد بین کارگر و کارفرما کمتر از یکسال هم باشد، کارفرما باز هم باید متناسب با زمان فعالیت آن، حق سنوات را حساب کند.

 بازخرید سنوات چیست؟

بر اساس آیین نامه ماده 32 قانون کار، اگر فردی به خاطر کمتر شدن توانایی‎‌های جسمی خود و به دستور پزشک دیگر نتواند کار کند، می‌تواند از حق بازخرید سنوات استفاده کند. این قانون برای ایجاد رفاه بیشتر برای کارگران تعیین شده است و بر طبق آن، فرد می‌تواند پیش از موعد مقرر شده برای دریافت سنوات، بازخرید آن را دریافت کند.

البته توجه کنید که نمایندگان کمیسیون پزشکی در شورای عالی کار و سازمان بهداشت و درمان باید از کارافتادگی و کاهش توانایی فرد را تشخیص دهند. اگر ازکارافتادگی تایید شود، کارفرما باید به ازای هر سال سابقه خدمت، 2 ماه از آخرین حقوق کارگر را پرداخت کند. از طرفی برای محاسبه بازخرید سنوات، باید توافق بین کارگر و کارفرما هم وجود داشته باشد.

آیا از حق سنوات حق بیمه کسر می شود؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که حق سنوات مشمول بیمه و مالیات است؛ اما با توجه به این که پرداخت حق سنوات طبق قانون کار مشمول مالیات در بیمه تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرد، بنابراین زمان محاسبه آن هم نباید کسر بیمه از آن داشته باشید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

آیا نوع قطع همکاری کارفرما با کارگر تاثیری در دریافت حق سنوات دارد؟

نوع پایان گرفتن قرارداد کار و همکاری کارگر، در پرداخت حق سنوات هیچ تاثیری ندارد. بر همین اساس، کارگران به هر نحوی که دیگر در شرکت یا سازمان خاصی فعالیت نداشته باشند، باید حقوق حق سنوات را دریافت کنند.

سخن پایانی

در قانون کار برای رفاه بیشتر کارگران و کارمندان، حقوق و مزایای مختلفی در نظر گرفته شده است که یکی از مهمترین آن‌ها، حق سنوات است. هر ساله میزان حق سنوات برای هر روز مشخص می‌شود و بر اساس آن، حقوق زمان کارکرد کارگر را تعیین می‌کنند. بنابراین شما باید بدانید که حق سنوات روزانه چیست و چگونه حتی برای قراردادهای ساعتی هم میزان آن را محاسبه کنید.

اغلب افراد، در هنگام پایان کار یا بازنشستگی، بر سر محاسبه حق سنوات کارگر دچار مشکل می‌شوند؛ از همین رو اگر شما هم می‌خواهید به این دردسر دچار نشوید، قوانین مربوط به حق سنوات را از مشاوران تلفنی و آنلاین کارمنتو سوال کنید.

کارمنتو ارائه‌کننده انواع خدمات حقوقی در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف است و با بیش از 350 مشاور برتر در کشور فعالیت می‌کند. از طرفی شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در روزهای تعطیل هم می‌توانید با مشاور مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید.

توجه کنید که تعرفه مشاوره تلفنی در کارمنتو بر اساس نرخ معقول در بازار تعیین می‌شود و حتی امکان بهره‌مندی از شارژ اولیه رایگان هم برای افراد وجود دارد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
حق سنوات و پایه سنوات چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟
حق سنوات اصولا در زمان اتمام قرارداد همکاری کارگر با کارفرما پرداخت می‌شود و موارد پرداخت آن شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، اخراج و موارد دیگر است که در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.
میزان حق سنوات بر اساس دریافتی یک ماه آخر دریافتی مزد پرداخت می‌شود که در ازای هر یک سال، یک ماه می‌شود. البته حق سنوات به صورت روزانه و بر اساس فرمول خاصی هم تعیین می‌شود که درباره آن توضیح داده‌ایم.
خیر. بر اساس قانون، میزان حق سنوات مشمول کسر حق بیمه نمی‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد