قانون جدید سن بازنشستگی تامین اجتماعی مردان و زنان

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

تمامی افراد برای رفع نیازهای خود، کار کردن را از دوران جوانی شروع می‌کنند؛ اما با توجه به این که قوای جسمانی انسان‌ها با بالارفتن سن آن‌ها کمتر می‌شود، از سن خاصی دیگر نمی‌توانند مثل سابق کار کنند. همین موضوع سبب شده است که بیمه تامین اجتماعی، به فکر تامین برخی از نیازهای درمانی و رفاهی آن‌ها بیفتد.

بر اساس قانون، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی با رسیدن به سن بازنشستگی، می‌توانند از مسمتری بازنشستگی خود استفاده کنند و مجبور به کار کردن نباشند. اما حتما برای شما هم این سوال پیش می‌آید که سن بازنشستگی مردان و زنان چقدر است؟

تا چند وقت پیش سن بازنشستگی مردان 60 سال و سن بازنشستگی زنان 55 سال بوده است؛ اما طبق قانون، تغییراتی در آن داده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی درباره تغییرات سن بازنشستگی و موارد دیگر آن به دست بیاورید، در ادامه این مطلب از کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

بازنشستگی تامین اجتماعی چیست؟

در حالت کلی بازنشستگی به معنای عدم توانایی کارکردن افراد به دلیل شرایط سنی آن‌ها است. همه افراد با رسیدن به سن خاصی، نیاز به استراحت پیدا می‌کنند و مثل سابق نمی‌توانند فعالیت داشته باشند. بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که فرد باید در طی چند سال، هزینه خاصی را به بیمه پرداخت کند و با رسیدن به سن مشخص شده، حقوق بگیرد.

به بیان دیگر، بر طبق ماده 2 قانون تامین اجتماعی، بازنشستگی به معنای عدم توانایی اشتغال بیمه شده به کار است که با رسیدن به سن مشخصی اتفاق می‌افتد. در واقع وقتی فرد بیمه‌شده به سن بازنشستگی تعیین شده در تامین اجتماعی برسد، با داشتن تایید نامه بازنشستگی، می‌تواند دیگر کار نکند و مسمتری بازنشستگی را دریافت کند.

قانون، شرایط و زمان بازنشستگی تامین اجتماعی

قانون و شرایط سن بازنشستگی در ایران، به موارد مختلفی بستگی دارد و برای همه افراد یکسان نیست. مثلا عوامل تاثیرگذار بر بازنشستگی تامین اجتماعی، شامل سال‌های پرداخت حق بیمه، سن فرد بیمه شده، سختی کار، شرایط بیمه شده و جنسیت آن می‌شود.

اما بر اساس ماده 76 قانون تامین اجتماعی، افراد با رسیدن به سن خاصی، می‌توانند بازنشسته شوند. البته این قانون هم تبصره‌های مختلفی دارد که در تعیین میزان مسمتری و حتی سن بیمه شده برای بازنشستگی تاثیر می‌گذارد.

بر طبق قانون جدید بازنشستگی تامین اجتماعی، زمان بازنشستگی برای آقایان و خانم‌ها به ترتیب 62 و 55 سال است. البته برای این که شرایط سن بازنشستگی مردان و زنان متفاوت است، به طور کامل درباره هر کدام توضیح می‌دهیم.

انواع بازنشستگی زنان و مردان

با توجه به این که شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی متفاوت است، بنابراین زنان و مردان هم در موقعیت‌های خاصی بازنشسته می‌شوند. مثلا ممکن است که کارمند به سن قانونی بازنشستگی رسیده باشد و مسمتری دریافت کند. از طرفی برخی از افراد هم زودتر از سن قانونی بازنشسته می‌شوند. اما لازم است بدانید که بازنشستگی پیش از موعد هم شراط و قوانین مربوط به خود را دارد.

همچنین سابقه پرداخت بیمه هر کدام از بیمه‌شدگان هم به شکل خاصی است که انواع بازنشستگی را ایجاد می‌کند. البته با وجود این که در قانون جدید، افزایش سن بازنشستگی وجود داشته است، شرایط خاصی برای بازنشستگی زنان و مردان ایجاد شده است که در ادامه به هر کدام می‌پردازیم:

حداقل سن و شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی برای مردان

قبل از هر چیزی باید بدانید که نمایندگان مجلس مصوبه‌ای برای افزایش سن بازنشستگی مردان و زنان تعیین کرده اند که با قانون قدیم سن بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی متفاوت است. در قانون قبلی، حداقل و حداکثری برای سن بازنشستگی آقایان و خانم‌ها در نظر گرفته شده بود.

اما در حال حاضر، برای تعیین سن بازنشستگی، تنها شرط حداکثر 62 سال برای آقایان یا 35 سال سابقه خدمت وجود دارد. البته بر اساس قانون قبلی، افراد با شرایط زیر می‌توانند در سن بازنشستگی تامین اجتماعی، دیگر کار نکنند:

  • فرد تحت پوشش با 60 سال سن و 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌تواند با حداقل حقوق پایه و بیشتر بازنشسته شود.
  • فرد تحت پوشش با 60 سال سن و زیر 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه متناسب با تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه بازنشسته می‌شود.
  • فرد تحت پوشش با 60 سال سن و ۱۰ سال سابقه در شرایطی که زیر ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می‌تواند سابقه خود را با خرید حق بیمه تکمیل کرده و با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شود.
  • شرایط بازنشستگی با 50 سال سن برای افراد فرد تحت پوشش و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، با حقوق کامل باز نشسته می‌شود.
  • فرد تحت پوشش بدون شرط سنی با ۳۵ سال سابقه خدمت می‌تواند بازنشسته شود.
  • حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری ۳۵ سال است.

دقت کنید که هنوز در قانون جدید، معیار خاص و مشخصی تنها برای سن بازنشستگی مردان و شرایط‌های مختلف حداقل سن بازنشستگی مردان وجود ندارد.

حداقل سن و شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی برای زنان

در قانون قبلی؛ حداقل سن بازنشستگی زنان 42  سال بوده است؛ بنابراین زنان با سن کمتری نسبت به مردان بازنشسته می‌شدند. اما در قانون جدید، حداکثر سن بازنشستگی زنان، 55 سال است. نکته  مهم مربوط به وجود شرایط همزمان سن و سابقه برای بازنشستگی بانوان است. به این معنا که به غیر از سه مورد (بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنشستگی جانبازان و بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه) قاعده اصلی در بازنشستگی، شرط سن و سابقه در احراز بازنشستگی است. بر این اساس، در قانون قبلی، موارد زیر برای شرایط سن بازنشستگی زنان در ایران وجود داشته است:

  • فرد تحت پوشش با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه می‌تواند بازنشسته شود.
  • فرد تحت پوشش با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه می‌تواند درخواست بازنشستگی کند.
  • فرد تحت پوشش با ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار و ۲۰ سال سابقه می‌تواند بازنشسته شود.
  • در خصوص این گروه از بیمه شدگان،در صورتی که مستمری استحقاقی از حداقل حقوق سال مربوطه کمتر باشد، تا حداقل حقوق افزایش نمی یابد.
  • فرد تحت پوشش با داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی می‌تواند بازنشسته باشد.
  • فرد تحت پوشش اگر معلول عادی باشد می‌تواند با ۴۵ سال سن و با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه تقاضای بازنشستگی کند.
  • فرد تحت پوشش بازنشستگی با داشتن ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه می‌تواند بازنشسته شود.
  • در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.
  • بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ۱۰ سال سابقه، با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

توجه کنید که در قانون جدید حداقل سن بازنشستگی تامین اجتماعی، هنوز فرمول مشخصی برای شرایط سنی و سابقه‌های مختلف تعیین نشده است؛ اما طبق بند الحاقی بند خ ماده 29 لایه، برای کم کردن ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و بهبود عملکرد آن‌ها برای پرداخت مسمتری بازنشستگان، موارد زیر برای شرایط بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی مردان و زنان در نظر گرفته شده است:

  • بر اساس قانون جدید سن بازنشستگی تامین اجتماعی، بیمه‌پردازانی که 28 تا 30 سال سابقه خدمات دارند، به سنوات اشتغال آن‌‎ها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود.
  • بیمه‌پردازانی که بین 25 تا 28سال سابقه خدمات دارند، به سنوات اشتغال آن‌ها به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی 2 ماه اضافه می‌شود.
  • بیمه‌پردازانی که 20 تا 25 سال سابقه خدمات دارند، به سنوات اشتغال آن‌ها به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی، 3 ماه اضافه می‌شود.
  • بیمه‌پردازانی که طبق قانون 10 تا 20 سال سابقه خدمات دارند، به سنوات اشتغال آن‌ها به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی، 4 ماه اضافه می‌شود.
  • بیمه‌پردازانی که طبق قانون تا 10 سال سابقه خدمت دارند، به سنوات اشتغال آن‌ها به ازای هر سال زمان بازنشستگی، 5 ماه اضافه می‌شود.

البته برای این قوانین بازنشستگی تامین اجتماعی هم تبصره‌های مختلفی وجود دارد. مثلا در تبصره 1، اجرای این احکام، به این موضوع بستگی دارد که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از 62 سال و برای زنان از 55 سال بیشتر نباشد.

همچنین این اصلاحات در قوانین صندوق‌های بازنشستگی به استثنای صندوق‌هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه‌شدگان آن‌ها از رقم‌های ذکر شده در تبصر 1 بیشتر است، به صورت دائمی اعمال می‌شود. البته برای آگاهی از تبصره‌های مهم این قوانین جدید، می‌توانید از مشاوران کارمنتو سوال بپرسید.

شرایط و قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

طبق قانون قبلی سن بازنشستگی زنان و مردان در مشاغل سخت و زیان‌آور، افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور (مخل سلامتی) اشتغال داشته‌اند و در هر مورد حق بیمه مذکور را به سازمان پرداخته باشند، بدون شرط سنی می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

همچنین چنانچه کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی قبل از رسیدن بیمه شده شاغل در کارهای سخت و زیان آور به سابقه مقرر (۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب برای کارهای سخت و زیان آور) فرسایش جسمی و روحی وی را ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان‌آور تشخیص دهند، فرد بیمه شده می‌تواند درخواست بازنشستگی کند. بر این اساس هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور ۱.۵ سال محاسبه خواهد شد.

اما با توجه به تغییر قانون سن بازنشستگی تامین اجتماعی در کشور ایران، سن بازنشستگی مردان و زنان با مشاغل سخت، بر طبق قوانین خاص خود تعیین می‌شود و شامل بندهای مصوب جدید نمی‌شوند.

در این قسمت، قوانین و مقررات جدید مربوط به سن بازنشستگی تامین اجتماعی زنان و مردان ذکر شد. چنانچه نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی و یا مشاوره تلفنی هستید، با ثبت نام در اپلیکیشن کارمنتو، از مشاورین متخصص در این حوزه راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در ضمینه شرایط بازنشستگی بر طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی در قسمت نظرات سایت مطرح کنید تا کارشناسان کارمنتو به آن‌ها پاسخ دهند.

بیمه

درمورد سن بازنشستگی تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی با ۶۰ سال سن

با توجه به قانون جدید، اگر بیمه شده 60 سال سن و 30 سال سابقه خدمت داشته باشد، عددی به ماه‌های اشتغال آن اضافه نمی‌شود. اما اگر فرد در 60 سال، کمتر از 28 سال سابقه خدمت داشته باشد، باید طبق قانون به صورت پلکانی، به ماه‌های اشتغال آن اضافه شود.

شرایط و قانون بازنشستگی در مشاغل آزاد

قانون و شرط سنی بازنشستگان مشاغل آزاد هم مانند موارد دیگر تعیین می‌شود. به این صورت که مردان با داشتن مشاغل آزاد هم در صورت داشتن حداکثر 35 سال سابقه کاری و 62 سال سن و زنان با داشتن حداکثر 30 سال و 55 سال سن، می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند.

شرایط و قانون بازنشستگی رانندگان

طبق ماده 20 بند ج،  آن دسته از افرادی که در مشاغل مربوط به حمل و نقل بار و مسافر فعالیت می‌کنند و بیمه بازنشستگی ندارند، می‌توانند برای دریافت بیمه اقدام کنند. از طرفی در قانون جدید درباره سن بازنشستگی رانندگان تاکسی درون شهری هم تغییراتی ایجاد شد. اما بر طبق قانون، سن سن بازنشستگی رانندگان کامیونی که سابقه پرداخت بیمه آن‌ها بین 28 تا 30 سال است هم تغییری پیدا نمی‌کند.

مثلا اگر راننده کامیونی که 22 سال خدمات کرده است و 8 سال دیگر تا زمان قانونی سن بازنشستگی رانندگان وجود دارد، به ازای این 8 سال باید 2 سال بیشتر کار کند. همچنین آن دسته از افرادی که 10 تا 20 سال سابقه بیمه دارند، باید بر اساس هر سال، 4 ماه بیشتر کار کنند تا بازنشسته شوند. همچنین سن بازنشستگی رانندگان کامیون تازه وارد هم تا 10 سال افزایش پیدا می‌کند.

شرایط بازنشستگی جانبازان

جانبازان نیز می‌توانند با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شوند و به میزان درصد جانبازی از سنوات ارفاقی بهره‌مند شوند. بازنشستگی از این طریق شرط سنی ندارد و متقاضی با توجه به سنوات پرداخت حق بیمه و سابقه ارفاقی می‌تواند از مستمری برخوردار شود. برای تعیین سنوات ارفاقی جهت جانبازان درجه نقص عضو و ازکارافتادگی(درجه جانبازی)مبنای میزان سوابق اعطایی خواهد بود:

جانبازانی که بین۲۰% تا۴۰% دارای نقص عضو یا کاهش توانایی باشند حداقل ۳ و حداکثر شش سال به سوابق آن ها اضافه خواهد شد.

برای درجات بین ۴۰% تا از کار افتادگی کامل حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ سال ارفاق خواهد شد.

شرایط بازنشستگی زنان و مردان

شرایط بازنشستگی معلولان

معلولان عادی می توانند با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شوند و به میزان معلولیت از سابقه ارفاقی برخوردار گردند. شرط سنی برای آقایان معلول ۵۰ و برای خانم‌ها ۴۵ سال است.

سنوات ارفاقی به معلولین برای معلولیت های ناشی از کار و غیر ناشی از کار متفاوت است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

درجات بین ۲۰% تا۴۰% و تا از کارافتادگی کامل حداقل ۵ و حداکثر ۸ سال به تناسب درجات فوق به سوابق فرد اضافه می‌شود.

 

معلولین عادی غیر ناشی از کار:

درجات بین ۲۰% تا ۴۰% حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال با توجه به درجات به سوابق بیمه شده اضافه می‌شود.

درجات بین ۴۰% تا از کار افتادگی کامل حداقل ۳ و حداکثر ۶ سال به تناسب درجات فوق اضافه خواهد شد.

آیا بازنشستگی در صنوف مختلف،‌ متفاوت است؟

در حالت کلی طبق قانون تامین اجتماعی، شرایط سن بازنشستگی تامین اجتماعی در صنف‌های مختلف یکسان است.  مثلا سن بازنشستگی کارگران ساختمانی با سن بازنشستگی مشاغل آزاد یکسان است. هر کدام از آقایان با شغل‌های مختلف، در سن 62 سالگی و خانم‌ها در سن 55 سالگی به سن بازنشستگی تامین اجتماعی می‌رسند.

البته ناگفته نماند که این شرایط شغلی برای مشاغل سخت و زیان‌آور و ایثارگران به شکل خاص خود تغییر می‌کند.

برای صدور حکم بازنشستگی چه کنیم؟

اگر بر اساس قانون جدید بازنشستگی تامین اجتماعی، به سن بازنشستگی در ایران رسیده‌اید، می‌توانید به صورت غیر حضوری برای صدور حکم بازنشستگی اقدام کنید. برای این کار لازم است که سایت تامین اجتماعی را جستجو کنید. سپس در قسمت صدور حکم و برقراری مسمتری بازنشستگی عادی، درخواست خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید که همه مراحل پیگیری درخواست بر اساس سن بازنشستگی زنان در ایران و همچنین مردان، به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

واحدهای اجرایی در سازمان تامین اجتماعی، تمامی درخواست‌های بازنشستگی را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط حداقل سن بازنشستگی مردان و زنان، آن را تایید یا رد می‌کنند. از طرفی با طی شدن مراحل اداری، حکم برقراری مسمتری بازنشستگی عادی در قسمت صندوق شخصی من قرار می‌گیرد.

محاسبه مستمری بازنشستگی در تامین اجتماعی

در تعیین میزان مستمری قابل پرداخت به بازنشستگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، دو عامل سابقه پرداخت حق بیمه و حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه، نقش اساسی را ایفا می‌کند.

برای تعیین میزان مستمری متعلقه به هر فرد بازنشسته، پس از محاسبه متوسط مزد یا حقوق بیمه شده، عدد بدست آمده در سابقه پرداخت حق بیمه ضرب شده و سپس عدد حاصله بر ۳۰ تقسیم می‌شود.

متوسط مزد یا حقوق بیمه شده نیز از مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه در آخرین دو سال اشتغال بیمه شده تقسیم بر عدد ۲۴ بدست می‌آید.

به این ترتیب در واقع مزد یا حقوقی که بیمه شده در آخرین دو سال پایان کار خود دریافت می‌کند و حق بیمه ماهانه او بر مبنای آن محاسبه می‌شود، نقش مهمی در تعیین مستمری بازنشستگی دارد.

همچنین بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.(این قانون مشمول افرادی می باشد که حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه برای بازنشستگی دارند).

البته تنها یک استثنا وجود دارد:

در مواردی که بیمه شده مرد دارای ۶۵ سال تمام و بیمه شده زن دارای ۶۰ سال تمام یا بیشتر از آن بوده و حداقل سابقه لازم و قابل قبول را در تاریخ تقاضای بازنشستگی داشته باشد، کارفرما می تواند بازنشستگی آنان را از بیمه تامین اجتماعی درخواست کند.

نکات مهم در رابطه مستمری بازنشستگی

سوابق بیمه ای خود را در یکی از شعب تامین اجتماعی متمرکز کنید و اگر در شعبه دیگری هم سابقه پرداخت حق بیمه دارید موضوع را به شعبه ای که در حال حاضر حق بیمه خود را به آن می‌پردازید، اعلام کنید.

فرزندان پسر بازنشستگان تا سن ۲۰ سالگی و در صورت اشتغال به تحصیل و فرزندان دختر تا زمانی که شوهر اختیار نکرده و شاغل نباشند و تحت تکفل والدین قرار داشته باشند، می‌توانند به تبع والدین خود از خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده نمایند.

چنانچه بیمه شده ای بیش از ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، سوابق بیش از ۳۰ سال وی حداکثر تا ۳۵ سال در محاسبه مستمری وی منظور خواهد شد.

در پرداخت مستمری به بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی، محدودیت و سقفی وجود ندارد و متوسط مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه در آخرین دو سال پایانی اشتغال بیمه شده، مبنای اصلی محاسبه مستمری استحقاقی بازنشستگی وی است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نتیجه‌گیری

با توجه به ایجاد تغییرات مختلف در شرایط بازنشستگی زنان و مردان، بهتر است که برای آگاهی از قوانین و تبصره‌های جدید، با مشاور متخصص بیمه و قانون کار در ارتباط باشید. امروزه که بیشتر کارهای اداری افراد به صورت غیر حضوری انجام می‌شود، وبسایت‌های حقوقی مانند کارمنتو، امکان ارتباط تلفنی و آنلاین با مشاوران بیمه را برای شما فراهم می‌کنند.

بر این اساس، شما می‌توانید در تمامی روزها و ساعت‌های هفته، با مشاور مورد نظر خود در ارتباط باشید و از تغییر قوانین مخصوص به بازنشستگی و بیمه آگاهی پیدا کنید. البته این اطمینان را به شما می‌دهیم که نرخ صحبت با مشاور در وبسایت کارمنتو، متناسب با نرخ معقول بازار است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول سن بازنشستگی زنان و مردان در قانون جدید

1.شرایط بازنشستگی زنان با 10 سابقه چیست؟

زنان با تنها با داشتن 55 سال سن  و 10 سال سابقه کار، می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند. اما اگر سن آن‌ها کمتر از 55 باشد، باید به ازای هر ماه، اضافه‌تر کار کند.

2. محاسبه حقوق بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه چگونه است؟

میزان مستمری زنان شاغل بر اساس میزان سنوات خدمات آن‌ها است. از همین رو حقوق آن‌ها بر اساس 20 سال سابقه کار مشخص می‌شود.

3.شرایط برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه برای مردان شامل چه مواردی است؟

در صورتی که فرد 10 سال سابقه کار داشته باشد، باید به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی، 4 ماه بیشتر کار کند.

4.شرایط سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای مردان به چه صورت است؟

طبق قانون جدید، بیمه‌شدگان مرد با داشتن حداکثر 62 سال سن یا 35 سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 380 نظر

4 380
قانون جدید سن بازنشستگی تامین اجتماعی مردان و زنان

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
32 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد