معافیت مالیاتی چیست و چقدر است؟ شامل چه شغل‌هایی می‌شود؟

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 18 فروردین 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

اگرچه مالیات در طی تاریخ یکی منابع ثابت درآمد دولت بوده است، دولت و قانون‌گذار با اهداف مختلفی از جمله تشویق کارآفرینان، کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی برای ایجاد ثروت و تولید، کمک به توسعه اقتصادی برای برخی فعالیت‌ها و غیره معافیت‌های مالیاتی برای اقشار مختلف جامعه و فعالیت‌های مختلف وضع کرده‌اند.

در این مقالهٔ کارمنتو به این سؤال پاسخ می‌دهیم که معافیت مالیاتی چیست و چه انواعی دارد؟

کارمنتو با بیش از ۳۵۰ مشاور برتر کشور همکاری می‌کند که آماده‌اند به سؤالات شما در این زمینه در ۷ روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخ دهند.

بنر مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی نوعی استثنا بر پرداخت مالیات است. در واقع قانون‌گذار برخی مشاغل را تحت شرایط ویژه‌ای از پرداخت مالیات معاف می‌کند. دولت بنا بر سیاست‌های حمایتی خاص خود نسبت به برخی اقشار خاص یا مناطق ویژه پرداخت مالیات را معاف می‌کند. لازم به ذکر است معافیت مالیاتی تنها نسبت به مالیات‌های مستقیم امکان‌پذیر است.

هدف معافیت مالیاتی

اینکه چرا معافیت مالیاتی وجود دارد در سیاست‌های هر جامعه قابل‌بررسی است. از جمله هدف‌های قانون‌گذار و دولت در خصوص اعمال معافیت مالیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیاست‌های حمایتی دولت
  • هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های کم‌بازده
  • هدایت سرمایه‌گذاری به سمت مناطق و خدماتی خاص
  • حمایت از کسب‌وکارهای کوچک

علاوه بر موارد فوق، معافیت مالیاتی باعث افزایش قدرت اقتصادی و برقراری عدالت می‌شود.

چه کسانی مشمول معافیت مالیاتی هستند؟

معافیت مالیاتی شامل همهٔ افراد نمی‌شود. در واقع در صورت اعطای معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به‌صورت گسترده، کسری درآمد مالیاتی، به‌صورت ناعادلانه با اعمال نرخ‌های مالیاتی بالا به گروه‌های دیگر جامعه جبران می‌شود.

لذا معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی متعهد به پرداخت مالیات مستقیم که به درآمد تعلق می‌گیرد، تنها به موارد خاصی همسو باسیاست‌های دولت اعمال می‌شود.

برای بررسی امکان دریافت معافیت مالیاتی می‌توانید از مشاوره لحظه‌ای آنلاین و تلفنی کارمنتو استفاده کنید.

معافیت مالیاتی شامل چه مواردی می‌شود؟

طبق قوانین مالیاتی مختلف کشور، مواد قانونی مختلفی در خصوص انواع معافیت‌های مالیاتی وجود دارد که در ادامه به بررسی چند مورد معافیت مالیاتی می‌پردازیم.

  • معافیت مالیات بر حقوق کارگران و کارمندان

حقوق کارگران و کامندان با سقفی که قانون‌گذار تعیین می‌کند مشمول معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی می‌شوند. معافیت مالیات بر حقوق کارگران و کارمندان بر اساس میزان حقوق و مزایای ثابت و متغیر، حق عیدی و پاداش، حق بیمه و بازنشستگی محاسبه می‌شود.

لازم به ذکر است اینکه معافیت مالیاتی تا چه مبلغی است، هر سال توسط قانون‌گذار تعیین می‌شود.

  • معافیت مالیات هزینه‌های درمان

مطابق ماده ۱۳۷ قانون مالیات مستقیم، هزینه‌های درمان پرداخت شده نسبت به معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تکلف در یک سال مالیاتی تحت شرایط خاص با تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پرداخت مالیات معاف است.

از جمله شرایط خاص استفاده از معافیت مالیات هزینه‌های درمان ارائه اسناد و مدارک رسمی معتبر است. این معافیت شامل هزینه‌های درمان بیماری‌های خاص، جراحی، دارو، پزشک، بیمارستان، آزمایشگاه، پرتونگاری، فیزیوتراپی است.

  • معافیت مالیات جوایز علمی و پژوهشی

مطابق ماده ۱۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد ناشی از فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی که دارای پروانه تحقیق از وزارتخانه صالح هستند تا مدت ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • معافیت مالیات اختراع و اکتشاف

درآمدهای ناشی از حق اختراع یا حق اکتشاف که به مخترع یا مکتشف پرداخت می‌شود تحت شرایط خاصی از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • معافیت مالیات سپرده‌های بانکی

مطابق ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم سپرده‌های بانکی از پرداخت مالیات معاف بودند؛ اما ازآنجایی‌که برخی شرکت‌ها منابع مالی خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کردند. بودجه سال ۱۴۰۱ سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس‌انداز و سپرده‌های مختلف بانک‌های ایرانی یا مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز مشمول مالیاتی با نرخ ۲۵ درصد نمود.

  • معافیت مالیات جهیزیه و مهریه

مطابق ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم، جهیزیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیرمنقول از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • معافیت مالیات فعالیت‌های کشاورزی

مطابق ماده ۱۳۳ و ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد صندوق‌های حمایت از توسعه بخش عشایری، کشاورزی، روستایی، کارگری، صیادان، کارمندی، دانشجویان و اتحادیه‌های آن‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • معافیت مالیات حقوق افراد شاغل در مناطق کمتر توسعه‌یافته

بر اساس ماده ۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، حقوق کارکنان و افراد شاغل در مناطق کمتر توسعه‌یافته مشمول ۵۰ درصد معافیت مالیاتی می‌شود. (در مورد مالیات حقوق می‌توانید در این مقاله از کارمنتو اطلاعات بیشتری به دست آورید)

  • معافیت مالیات فعالیت‌های آموزشی

بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد حاصل از فعالیت‌های آموزشی مدارس غیرانتفاعی از جمله ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، مهدهای کودک در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی با مجوز سازمان تربیت‌بدنی و معاف از پرداخت مالیات هستند.

  • معافیت مالیات فعالیت بخش‌های تعاونی

مطابق ماده ۱۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم، سودهای شرکت‌های تعاونی و خصوصی که برای توسعه یا تکمیل واحدهای موجود صنعتی و معدنی هزینه می‌شود تا ۵۰ درصد از پرداخت مالیات معاف هستند.

همچنین درآمد مشمول مالیات شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی سهامی عام از ۲۵ درصد تخفیف در پرداخت مالیات بهره‌مند می‌شوند.

  • معافیت مالیات بخش صادرات

مطابق ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی همچنین ۲۰ درصد درآمد ناشی از صادرات مواد خام، مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

معافیت مالیات بخش صادرات

  • معافیت مالیات صنایع‌دستی

بر اساس ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد کارگاه‌های فرش دست‌بافت، صنایع‌دستی، اتحادیه‌های تولیدی و شرکت‌های تعاونی مربوطه از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • معافیت مالیات فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری

مطابق ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، نسبت به درآمدهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری از زمان دریافت پروانه بهره‌برداری یا قرارداد، ظرف ۵ سال و در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته ظرف ۱۰ سال، مالیات با نرخ صفر درصد اعمال می‌شود.

فعالیت‌های گردشگری شامل درآمد ناشی از فعالیت‌های خدماتی در مراکزی از جمله بیمارستان‌ها، هتل‌ها یا مراکز گردشگری اشخاص حقوقی غیردولتی است.

  • معافیت مالیات سود حاصل از تأمین مالی پروژه‌ها

سود حاصل مالی حاصل از تأمین مالی پروژه‌ها در شرایط ویژه از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • معافیت مالیات عبور ترانزیت کالاها

حمل‌ونقل و ترانزیت خارجی کالا تحت شرایطی خاص از پرداخت مالیات معاف است. از جمله شرایط بهره‌مندی از معافیت مالیاتی اخذ پروانه حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و مسئولیت شرکت حمل‌ونقل برای حمل کالا از ایران تا مقصد یا برعکس است.

  • معافیت مالیات فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی

قانون‌گذار فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی به مدت ۲۰ سال از پرداخت مالیات‌ بردرآمد و دارایی معاف نموده است.

  • معافیت مالیات فعالیت‌های فرهنگی و هنری

مطابق ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله فعالیت‌های مطبوعاتی، انتشاراتی و قرآنی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

همچنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌پذیرند، از پرداخت مالیات معاف‌اند.

  • انواع معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران مناطق کمتر توسعه‌یافته

مطابق ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته از جمله فعالیت‌های تولیدی و معدنی با اخذ پروانه بهره‌برداری یا قرارداد استخراج و فروش ۵ تا ۱۰ سال مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردند.

لازم به ذکر است درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری نسبت به خدمات بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی که دارای پروانه و یا مجوز باشد نیز مشمول این معافیت می‌شوند.

همچنین اگر واحدهای تولیدی، خدماتی و غیره مشمول این ماده دارای بیش از ۵۰ نیروی کار شاغل باشند و در دوره معافیت هر سال نیروی کار خود را ۵۰ درصد افزایش دهند ثبت معافیت مالیاتی آنها به‌ازای یک سال بیشتر ممکن می‌شود.

  • معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های استارت‌آپ

به‌طورکلی استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای کوچک که تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از ۹ نفر و شرکت‌هایی که تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از ۵۰۰ نفر است، در شرایطی می‌توانند معافیت مالیاتی داشته باشند.

دولت برای حمایت از این کسب‌وکارها آنها را مشمول معافیت مالیاتی نموده و یارانه‌هایی را برای تجهیزات و تکنولوژی به کسب‌وکارهای کوچک در نظر گرفته است.

  • معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری و کشاورزی

مطابق ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آن‌ها به طور کامل از پرداخت مالیات معاف است.

  • معافیت مالیاتی مدارس خاص نگهداری معلولین ذهنی

مطابق ماده ۱۳۴ قانون مالیات مستقیم درآمد مؤسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور که دارای پروانه فعالیت از مراجع ذی‌ربط هستند از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • معافیت‌های مالیاتی بیمه عمر در قانون

مطابق ماده ۱۳۶ قانون مالیات‌های مستقیم، بیمه عمر و زندگی تحت شرایط خاصی از پرداخت مالیات معاف است.

  • قانون معافیت‌های مالیاتی اماکن زیارتی و مذهبی

مطابق ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، کمک‌های دریافتی نقدی و غیرنقدی بقاع متبرکه مثل حرم امام رضا (ع) از پرداخت مالیات معاف هستند.

کمک‌های دریافتی نقدی و غیرنقدی مدارس علوم اسلامی نیز از پرداخت مالیات معاف‌اند.

  • بخشنامه معافیت مالیاتی اسپانسرهای ورزشی

بر اساس بند (چ) از ماده ۷ قانون برنامه ششم طرح توسعه، چنانچه شرکتی اسپانسر تیم ورزشی شود، هزینه‌های ورزشی از جمله احداث، تکمیل و تجهیز فضاها، اماکن و توسعه ورزش همگانی و غیره از پرداخت مالیات معاف هستند.

همچنین مطابق تبصره ۱ ماده ۳ آیین‌نامه اصلاحی ماده ۱۳۴ قانون مالیات مستقیم، درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از تبلیغات، نقل‌وانتقال یا معاوضه ورزشکار، فروش لوازم متضمن نشان یا مشخصات باشگاه و مؤسسه ورزشی و کمک‌های دریافتی آنها از دولت و یا مؤسسات دولتی از پرداخت مالیات معاف است.

  • بخشنامه معافیت مالیاتی ایثارگران

بر اساس بخشنامه مورخ ۱۳ مرداد ۱۳۸۵ سازمان تأمین اجتماعی و بخشنامه امور مالیاتی مربوط به معافیت‌های مالیاتی ایثارگران مورخ فروردین ۱۳۸۱، جانبازان ایثارگران و بستگان درجه یک آنها از بیمه درمانی و مالیات بر حقوق و دستمزد و کسورات بازنشستگی معاف هستند.

  • بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات خصوصی و تعاونی که برای افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه تشکیل می‌شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان به مدت ۱۵ سال از پرداخت مالیات، عوارض حقوقی گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مالیاتی معاف هستند.

  • معافیت مالیاتی بخش توسعه، بازسازی، نوسازی و تکمیل واحدهای صنعتی و معدنی

مطابق ماده ۱۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم، قسمتی از سود شرکت‌های تعاونی و خصوصی که صرف بازسازی، توسعه، نوسازی و یا تکمیل واحدهای صنعتی و معـدنی موجود و یا ایجـاد واحـدهای صنعتی و معدنی جدید در آن سال می‌شود مشمول ۵۰ درصد معافیت مالیاتی می‌شوند.

  • معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های نوپا و تازه‌تأسیس

مطابق ماده ۱ آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته است و شرایط خاصی از جمله مقدار مشخص سرمایه ثبتی، مقدار مشخص سود، عدم توزیع سود بین صاحبان سهام و ثبت شرکت در سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران را دارا باشند، می‌توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

  • معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی

معافیت‌های مالیاتی متعددی برای شرکت‌های بورسی در نظر گرفته شده است. به‌طورکلی ۱۰ درصد از مالیات‌بردرآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس‌های کالایی پذیرفته شده‌اند و به فروش می‌رسد و ۱۰ درصد از مالیات‌بردرآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود و ۵ درصد از مالیات‌بردرآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود؛ از پرداخت مالیات معاف است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

شرایط معافیت مالیاتی

مطابق تبصره ۲ ماده ۱۱۹ برنامه پنجم توسعه، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی معاف از مالیات برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی بایستی:

  • اظهارنامه مالیاتی تکمیل گردد.
  • دفاتر و اسناد مالی به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از امکان چت آنلاین کارمنتو با پیشتیبان استفاده کنید یا مشاوره متنی رایگان به جای مشاوره تلفنی دریافت کنید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه معافیت مالیاتی و شرایط آن دریافت نمایید.

چه راه‌هایی برای بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی وجود دارد؟

هر ساله قوانین و بخش‌نامه‌های مختلفی در خصوص مالیات از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مالیاتی کشور ابلاغ می‌شود. آگاهی به‌موقع از میزان مالیاتی که بایستی اشخاص حقوقی یا حقیقی پرداخت کنند، همچنین شیوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی و رعایت مهلت پرداخت می‌تواند در بهره‌مندی از معافیت مالیاتی تأثیر زیادی داشته باشد. به همین منظور پیشنهاد می‌شود با مشاور مالیاتی مشورت کنید. کارمنتو در بیش ۱۱ حوزه و ۳۱ زیر حوزه خدمات مشاوره متنوعی با قیمت معقول ارائه می‌دهد که می‌تواند شما را راهنمایی کند.

به‌علاوه راهکارهایی نظیر پرداخت به‌موقع مالیات، انجام امور خیریه و تنظیم امور مالی بر اساس قوانین مالیاتی از مواردی هستند که با رعایت و آن‌ها می‌توانید تقاضای بررسی معافیت از پرداخت مالیات برای کسب‌وکار خود را کنید.

معافیت مالیاتی مشاغل چیست؟

مطابق ماده ۱۰۱ قانون مالیات مستقیم هر ساله سقفی تحت عنوان معافیت مالیاتی مشخص می‌شود.

برخی مشاغل فعال در مناطق متر توسعه‌یافته تا مدت چند سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. از طرفی برای حمایت از تولید برخی مشاغل خاص در شرایطی مشمول کاهش یا معافیت مالیاتی می‌شوند. برای آگاهی از اینکه چه شغل‌هایی معافیت مالیاتی دارند می‌توانید از مشاوران کارمنتو بپرسید. همچنین درمورد مالیات مشاغل در این مقاله از کارمنتو می‌توانید اطلاعات جامعی را به دست آورید.

چرا معافیت مالیاتی شامل همه کسب‌وکارها نمی‌شود؟

مالیات همواره یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد دولت بوده است. شمول معافیت مالیاتی نسبت به همهٔ کسب‌وکارهای منجر به کاهش درآمد دولت و در نتیجه کاهش بودجه می‌گردد. این مسئله در طولانی‌مدت باعث کاهش کمیت و کیفیتی خدمات عمومی و دولتی می‌شود.

اخذ مالیات از سایر اقشار جامعه نیز منجر به افزایش فشار اقتصادی و بی‌عدالتی مالیاتی می‌شود؛ لذا بنا بر سیاست‌های مختلف دولت و صلاح جامعه تنها کسب‌وکارهای محدودی مشمول معافیت می‌شوند.

معافیت مالیاتی در ایران

طبق آمار ۴۰ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف هستند. ایران بیشترین تنوع معافیت مالیاتی را دارا است در برخی موارد زمینه‌ساز سو استفاده مودیان مالیاتی می‌شود. مثل معافیت مالیاتی سپرده‌های بانکی یا معافیت مالیاتی هنرمندان.

طبق آمار معافیت‌های در برخی موارد مثل انتشارات کتاب‌های تجاری مثل کتب کنکوری یا مناطق آزاد منجر به فرار مالیاتی شده است.

فقدان سیستم نظارتی و قانون‌گذاری صحیح در این زمینه مشکلات جدی از جمله دریافت چند دستگاه کارت‌خوان برای شغل واحد یا افتتاح‌های حساب‌هایی با گردش میلیاردی برای کودکان ایجاد کرده است.

معافیت مالیاتی در ایران

معافیت مالیات در کشورهای خارجی

برای مقایسه بهتر سیستم معافیت مالیاتی ایران به مقایسه ۲ مورد از کشورهای خارجی در این زمینه می‌پردازیم:

  • معافیت مالیات در آلمان

شهروندان آلمانی به‌محض شروع کار حرفه‌ای مشمول مالیات‌بردرآمد می‌شوند. تمامی افراد شاغل در آلمان یا کسانی که صرفاً در آلمان ساکن هستند اما درآمد آنها از طریق کشور دیگری تأمین می‌شود باید مالیات‌بردرآمد خود را بپردازند.

طبق آخرین تغییرات میزان معافیت مالیاتی در آلمان برای اشخاص مجرد ۹۴۰۸ یورو است. این معافیت برای افراد متأهل ۱۸۸۱۶ یورو است. کودکان نیز از پرداخت مالیات معاف‌اند. به همین خاطر دولت به والدین تا سقف سالانه ۷۶۲۰ بخشودگی مالیاتی می‌دهد.

  • معافیت مالیات در کانادا

درصورتی‌که ساکن کانادا باشید و درآمدتان از مقدار مشخصی کمتر باشد مشمول معافیت مالیاتی می‌شود.

اگر کمتر از ۶۵ سال داشته باشید و مجرد باشید و درآمد سالانه‌تان از ۱۲ هزار دلار تجاوز نکند، ممکن است مشمول معافیت مالیاتی شود.

در کانادا منابع درآمدی زیر از پرداخت مالیات معاف هستند:

  • لاتاری
  • هدایا
  • ارثیه
  • بیمه عمر
  • بورسیه تحصیلی
  • پرداخت‌های اتحادیه‌های مختلف برای اعتصاب
  • شرکت‌های خیریه و غیرانتفاعی

شرکت‌هایی که جهت سود مالی فعالیت نمی‌کنند و خدمات ارزشمندی برای جامعهٔ کانادا فراهم می‌کنند؛ مانند مدارس، کالج‌ها، سازمان‌های کارگری و غیره می‌توانند درخواست معافیت کنند. این تقاضا باید به سازمان IRS داده شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سقف معافیت‌های مالیاتی

سقف معافیت مالیات‌بردرآمد ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است؛ بنابراین اشخاصی که درآمد آن‌ها از ۱۰ میلیون تومان کمتر یا برابر با ۱۰ میلیون تومان است، از پرداخت مالیات معاف‌اند.

از طرف مزایایی غیرمستمر کارمندان از شمول مالیات معاف هستند. در واقع حق بن، حق مسکن و حق اولاد نیز از مالیات حقوق معاف شده‌اند.

سخن پایانی

معافیت مالیاتی به معنی خروج قانونی و موقت برخی درآمدها و سرمایه‌گذاری از شمول پرداخت مالیات است. معافیت مالیاتی ابزاری جهت اعمال سیاست‌های حمایتی دولت به شمار می‌رود.

کارمنتو امکان دریافت خدمات مشاوره‌ای متنوعی را برای شما مخاطبان عزیز فراهم نموده است که هر جای ایران و در هر زمانی از آن استفاده کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سؤالات متداول درباره معافیت مالیاتی

  1. معافیت مالیاتی شامل چه کسانی می‌شود؟

    به‌طورکلی اشخاص متنوع و زیادی باتوجه‌به سیاست‌های حمایتی دولت مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

  2. چگونه معافیت مالیاتی بگیریم؟

    راه‌های گوناگونی برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی و کاهش مبلغ مالیات پرداختی وجود دارد از جمله تنظیم به‌موقع اظهارنامه مالیاتی، بهره‌مندی از مشوق‌های مالیاتی و غیره.

  3. آیا معافیت مالیاتی به منزله عدم پرداخت هرگونه عوارض و حقوق دولت است؟

    مالیات و حقوق و عوارض دولت دو مقوله جداگانه‌اند. با پرداخت مالیات شما همچنان باید عوارض نیز بپردازید.

  4. آیا دولت می‌تواند معافیت‌های مالیاتی را لغو کند؟

    بله با توجه قوانین جدید معافیت‌های قبلی قابل‌تغییر و حذف هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
معافیت مالیاتی چیست و چقدر است؟ شامل چه شغل‌هایی می‌شود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد