نرخ صفر مالیاتی چیست و چه تفاوتی با معافیت مالیاتی دارد؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در دنیای پیچیده اصطلاحات مالیاتی، عامه مردم مفهوم نرخ صفر مالیاتی را با معافیت مالیاتی اشتباه می‌گیرند. درک چیستی نرخ صفر مالیاتی و تفاوت آن با معافیت مالیاتی برای کسب‌وکارهای مختلف و مودیان مالیاتی مهم است. به طور خلاصه، مالیات نرخ صفر مالیاتی است که درصد آن برای مدت مشخص برابر با صفر است. این نرخ برای جلب سرمایه، افزایش فعالیت اقتصادی و رشد تولید به کار می‌رود.

در این مقاله از کارمنتو به بررسی پاسخ سؤال نرخ صفر مالیاتی چیست می پرداریم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که تفاوت بین معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر چیست؟

بنر مالیاتی

نرخ صفر مالیاتی چیست؟

باتوجه‌به نقش مهم کسب‌وکارهای خصوصی در اقتصاد، دولت برای حمایت و جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها، نرخ صفر مالیاتی را تعریف کرده است. منظور از مالیات با نرخ صفر، یک سیاست مالیاتی است که طی آن در یک دوره زمانی خاص و مشخص مثلاً ظرف ۵ سال، یک فرد یا شرکت از پرداخت هر گونه مالیات معاف می‌شود.

نرخ صفر مالیاتی امکان جلب سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، رشد تولید و تقویت بخش خصوصی را فراهم می‌کند.

اعمال نرخ صفر مالیات

مطابق ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، اعمال نرخ صفر مالیاتی، پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، اسناد و مدارک حسابداری و دفاتر قانونی در مدت‌زمان معین برای مودی مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

مالیات با نرخ صفر به چه کسب‌وکارهایی تعلق می‌گیرد؟

مالیات با نرخ صفر درصد برای حمایت از تولید، جلوگیری از ورشکستگی و بهبود شرایط اقتصاد بخش خصوصی اعمال می‌شود؛ بنابراین نرخ صفر مالیاتی به کسب‌وکارهای محدود و مشخصی تعلق می‌گیرد. از جمله مشمولین مالیات با نرخ صفر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واحدهای تولیدی و خدماتی با بیش از ۵۰ نفر نیروی کار: برای تشویق به ایجاد اشتغال، واحدهای تولیدی و خدماتی که بیش از ۵۰ نفر نیروی کار دارند می‌توانند مالیات با نرخ صفر استفاده کنند.
  • سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری‌ها: به‌منظور تقویت نقش بخش‌های شهری و خدمات عمومی سازمان‌ها و مؤسساتی که به شهرداری‌ها وابسته‌اند می‌توانند از مالیات با نرخ صفر، بهره ببرند.
  • دفاتر گردشگری و زیارتی: برای ترویج صنعت گردشگری و جلب گردشگران به مناطق مختلف، فعالیت‌های گردشگری و زیارتی در برخی موارد دارای شرایط مالیات با نرخ صفر خواهد بود.
  • فعالیت‌های تولیدی، معدنی و خدماتی معادل ۱۰۰ درصد از درآمد صادرات خدمات: کسب‌وکارهای فعال در فعالیت‌های تولیدی، معدنی یا خدماتی که معادل ۱۰۰ درصد از درآمد آن‌ها از صادرات خدمات ایجاد می‌شود، از مالیات با نرخ صفر، برخوردار می‌گردند.
  • ۲۰ درصد درآمد صادرات مواد خام: کسب‌وکارهای فعال در صادرات مواد خام می‌توانند از مالیات با نرخ صفر، بهره ببرند.
  • کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی: برای تشویق به توسعه و پشتیبانی از بخش‌های مهم اقتصادی، برخی از کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی را شامل نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

در صورت شمول کسب‌وکارتان در موارد بالا، می‌توانید از طریق استفاده مشاوره کارمنتو در هر لحظه و هر جای ایران، خیالتان از بابت انجام درست امور مالی و پرداختن مالیات راحت کنید.

شرایط استفاده از مالیات با نرخ صفر

طبق قوانین مالیات با نرخ صفر، مشاغل تولیدی و خدماتی در صورت احراز شرایط برخورداری از نرخ صفر مالیاتی باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مشخص به سازمان مالیاتی ارسال کنند. از شرایط استفاده از مالیات با نرخ صفر موارد زیر قابل‌اشاره است:

  1. تشکیل پرونده مالیاتی
  2. ارائه اظهارنامه و اسناد مالیاتی در موعد مقرر
  3. گرفتن و تحویل‌دادن دفاتر قانونی به اداره مالیات کشور
  4. ارائه‌دادن مدارک حسابداری کسب‌وکار خود به سامانه مودیان مالیاتی
  5. ارائه دفاتر قانونی کسب‌وکار

در صورت عدم رعایت موارد فوق، نرخ به کسب‌وکار تعلق نمی‌گیرد و همچنین به دلیل ارائه‌نکردن اظهارنامه مشمول جریمه می‌شود.

  • اعمال نرخ صفر مالیات مشروط به برگشت ارز حاصل از صادرات

مطابق ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم اعمال مالیات با نرخ صفر مشروط به برگشت ارز ناشی از صادرات کالا است. در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی اطلاعیه منتشر کرد و اعلام نمود نرخ صفر مالیاتی، به درآمد صادرات انواع خدمات و کالاها جهت عملکرد بین سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به‌شرط برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بر اساس مقررات اعلام شده از جانب بانک مرکزی ممکن خواهد بود.

لازم به ذکر است، خدمات فنی مهندسی صادرات بخش کشاورزی جهت عملکرد دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مشمول این موضوع نخواهند شد.

  • نرخ صفر مالیاتی در نواحی کم توسعه

مشاغل اقتصادی و تولیدی در نواحی کمتر توسعه‌یافته به‌منظور افزایش تولید و کاهش بیکاری می‌توانند از مالیات نرخ صفر به مدت ده سال استفاده کنند تا با عدم پرداخت مالیات فرصت مناسبی برای توسعه داشته باشند.

تهیه فهرست مناطق کم توسعه، بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی است. این فهرست شامل دهستان، بخش، شهرستان و استان در ۳ ماه اول در هر یک از برنامه‌های ۵ساله است باتوجه‌به شاخص‌های نرخ سرمایه‌گذاری در تولید و بیکاری به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

لازم به ذکر است اگر پس از انقضای دوره اعمال نرخ صفر مالیاتی مناطق کم توسعه، مجموع درآمد مشمول مالیات واحدهای اقتصادی مختلف دوبرابر بیشتر از سرمایه پرداخت و ثبت نشده نگردد، مالیات همچنان با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  • نرخ صفر مالیات در نواحی ویژه اقتصادی

شرط بهره‌مندی از نرخ مالیات صفر نواحی ویژه مالیاتی استقرار شرکت در این مناطق است.

 نمونه مشاغلی که مشمول نرخ مالیات صفر می‌شوند

از جمله نمونه مشاغلی که مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • مراکز خدماتی از جمله بیمارستان، هتل و مراکز گردشگری و درآمد ناشی از فعالیت تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی
  • صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارمندی، کارگری و اتحادیه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی
  • مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، مهدکودک‌ها در مناطق کمتر توسعه‌یافته و روستاها و مؤسسات نگهداری معلولین
  • معادل حداقل سود عقود مشارکتی برای فراهم‌کنندگان آورده نقدی جهت تأمین مالی پروژه، طرح و سرمایه در گردش بنگاه تولیدی در قالب عقود مشارکتی
  • هدایا و کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمعیت هلال‌احمر، صندوق‌های پس‌انداز بازنشستگی و سازمان‌های بیمه، فعالیت‌های مذهبی، خیریه و عام‌المنفعه، موقوفات، نذورات، پذیره، هدایا و کمک‌های نقدی و غیرنقدی اماکن متبرکه
  • شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های مربوطه در کنار کارگاه‌های فرش‌بافی و صنایع‌دستی
  • سود دریافتی از سپرده، اوراق مشارکت، اوراق‌قرضه دولتی و خزانه

آیا ارائه اظهارنامه مالیاتی برای مشاغل مشمول نرخ صفر مالیاتی الزامی است؟

ارائه اظهارنامه مالیاتی؛ اولین شرط استفاده از نرخ صفر مالیاتی است. بر خلاف باور اشتباه اغلب مردم، حتی کسانی که مالیات آن‌ها با نرخ صفر محاسبه خواهد شود و به عبارتی معاف از مالیات می‌شوند موظف به تشکیل پرونده مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی خود هستند. یکی از این تکالیف مالیاتی ارائه اظهارنامه است. ضمانت اجرای عدم ارائه اظهارنامه اخذ مالیات و جریمه خواهد بود.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات با نرخ صفر دریافت نمایید.

مدت‌زمان اجرای نرخ صفر مالیاتی

در پاسخ به این سؤال که تا چند سال می‌توان جز مشمولین مالیات با نرخ صفر قرار گرفت باید گفت این نرخ برای مراکز تولیدی غیردولتی و خدماتی مانند بیمارستان‌ها و مراکز گردشگری، از زمان شروع استفاده به مدت ۵ سال اجرا می‌شود و پس از اتمام این ۵ سال، این مراکز موظف به پرداخت مالیات مقرر خود هستند.

درصد بهره‌مندی از نرخ صفر مالیات چقدر است؟

میزان درصد بهره‌مندی فعالان مختلف اقتصادی از نرخ صفر مالیاتی به شرح زیر است:

فعالیت اقتصادی درصد بهره‌مندی از مالیات نرخ صفر
درآمد صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی ۱۰۰
درآمد دفاتر خدمات گردشگری و زیارتی حاصل از جذب توریست‌های خارجی و اعزام زائران به کشورهای زیارتی ۱۰۰
درآمد سازمان‌ها و اداره‌های وابسته به شهرداری‌ها مشمول مالیات نرخ صفر
درآمد حاصل از صادرات مواد خام ۲۰
درآمد بنگاه‌های تولیدی و معدنی موجود در مناطق ویژه اقتصادی مشمول مالیات نرخ صفر
درآمد حاصل از صدور کالاهای ترانزیتی از ایران مشمول مالیات نرخ صفر

کسب‌وکارهایی که دارای بیشتر از ۵۰ نفر نیروی کار هستند نیز در شرایطی می‌توانند از قانون مالیات با نرخ صفر، بهره ببرند. پیشنهاد می‌کنیم که در امور مالی کسب‌وکار خود را از کارمنتو استفاده کنید. کارمنتو با ارائه مشاوره در حوزه‌های متنوعی می‌تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند.

منظور از انجام تکلیف مالیاتی در نرخ صفر چیست؟

شرایط استفاده از معافیت‌های مالیاتی و احتساب مالیات با نرخ صفر درصد منوط به ارائه اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری، برای درآمدهای خود در مواعد مشخص‌شده توسط مودیان مشمول مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور است. سازمان امور مالیاتی پس از بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان بر اساس مستندات، مالیات آنها با نرخ صفر مورد محاسبه قرار می‌دهد.

انجام موقع، دقیق و صحیح تکلیف مالیاتی شرط بهره‌مندی از مالیات با نرخ صفر است. بسیاری از مودیان به علت ناآگاهی نه‌تنها مشمول پرداخت مالیات می‌شوند بلکه بایستی جریمه‌ای گزاف بابت عدم ارائه اظهارنامه نیز بپردازند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با اخذ مشاوره از مشاوران کارمنتو کسب‌وکار خود را در برابر مسائل مالیاتی بیمه کنید.

نرخ صفر مالیاتی در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده

نرخ صفر در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده به این معنی است که اگر مودی مالیاتی در یک دوره فعالیت نکند، پس از اعلام درآمد خود به اداره مالیات، نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده او صفر می‌گردد. البته اگر مودی درآمد خود را به دولت اعلام نکند، با پرداخت جریمه مواجه می‌گردد.

  • آیا تمام کسانی که از مشمول مالیات با نرخ صفر هستند هم از پرداخت ارزش‌افزوده معاف هستند؟

مالیات عملکرد مودی محور است؛ یعنی به نوع کسب‌وکار وابسته است درحالی‌که مالیات ارزش‌افزوده کالا محور است؛ یعنی هر کار و خدمات ممکن است مشمول این مالیات گردد؛ بنابراین ممکن است شخصی مشمول نرخ صفر مالیاتی گردد؛ اما همچنان مالیات بر ارزش‌افزوده را بپردازد.

تفاوت بین معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر چیست؟

تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر در دو متغیر قابل‌بررسی است:

  • دائمی یا موقت بودن: برخی مشاغل یا شرکت‌ها به دلیل خصوصیت یا نقش خاص کسب‌وکار در اقتصاد به طور دائمی از پرداخت مالیات معاف هستند؛ درحالی‌که نرخ صفر مالیاتی باهدف حمایت از کسب‌وکارها و افزایش فعالیت اقتصادی ظرف زمانی محدود و موقت اعمال می‌شود.
  • لزوم تکمیل اظهارنامه: برخی مشاغل و بنگاه‌ها به علت ماهیت معین خود نیازمند تحویل اظهارنامه مالیاتی در هر دوره نیستند؛ درحالی‌که فعالیت‌های مشمول نرخ صفر باید در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارائه کنند.

معافیت مالیاتی به علت ویژگی‌های مشاغل یا صنایع خاص از طریق تصویب قوانین دائمی مالیاتی اجرا می‌شود. اما نرخ صفر مالیاتی در شرایط خاص مثل بحران‌های اقتصادی یا برنامه‌های اقتصادی خاص اعمال می‌شود. این مسئله منجر به تفاوت نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی می‌شود.

سخن پایانی

نرخ صفر مالیاتی سیاستی قوی برای حمایت از کسب‌وکارهای بخش خصوصی است. این سیاست با کاهش بار مالیاتی فرصت طلایی برای رشد تولید و پیشرفت اقتصاد فراهم می‌کند.

تنظیم دقیق صورت‌های مالی و ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی، کسب‌وکار شما را پرداخت جریمه‌های سنگین مالیاتی نجات خواهد داد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از خدمات مشاوره کارمنتو، دقت و صحت انجام امور مالیاتی کسب‌وکارتان را تضمین کنید. مشاوران برتر در کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی با حفظ محرمانگی اطلاعات، آماده ارائه راهنمایی‌های لازم به شما هستند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 62 نظر

5 62
نرخ صفر مالیاتی چیست و چه تفاوتی با معافیت مالیاتی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد