مالیات عیدی و پاداش چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از پرتکرارترین سؤالات کارگران و کارمندان این است که آیا عیدی مالیات دارد یا نه؟ مالیات عیدی از جمله مالیات‌های مستقیم و زیرمجموعهٔ مالیات بر حقوق و درآمد است. در واقع کارگران و کارمندانی که میزان عیدی آنها از میزان معافیت مالیاتی بیشتر شود باید بر اساس نرخی مشخص مالیات بپردازند. کسر و پرداخت مالیات عیدی توسط کارفرما صورت می‌گیرد؛ بنابراین کارگران و کارمندان نیازی به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مستقیم آن ندارند.

در این مقاله از کارمنتو به بررسی این نوع مالیات و نحوهٔ اخذ آن می‌پردازیم. در صورت نیاز به دریافت مشاوره، امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی و چت آنلاین با پشتیبان در کارمنتو برای مخاطبان عزیز فراهم شده است.

بنر مالیاتی

مالیات عیدی چیست؟

مالیات عیدی یک نوع مالیات بر درآمد است که توسط کارفرما از عیدی کسر و به سازمان مالیاتی پرداخت می‌شود.

کارمندان و کارگران علاوه بر حقوق، مزایایی مانند حق مسکن، عیدی و… نیز دریافت می‌کنند. هر ساله مبلغی مشخص شده توسط قانون‌گذار تحت عنوان عیدی به کارمندان و کارگران پرداخت می‌شود. البته مبلغ عیدی برای کارمندان دولت و کارمندان بخش خصوصی مختلف است:

  • عیدی مشمولان قانون کار: طبق ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار، کارفرما بایستی به هریک از کارگران خود نسبت به یک سال کارکرد معادل ۶۰ روز آخرین مزد روزانه عیدی و پاداش پایان سال دریافت کند مشروط بر اینکه این مبلغ از معادل ۹۰ روز مزد روزانه فراتر نرود.
  • عیدی کارمندان دولت: عیدی کارمندان دولت هر سال توسط هیئت دولت مشخص و پرداخت می‌شود.

از طرفی مشابه حقوق کارمندان و کارگران که مشمول مالیات می‌شود، به عیدی مالیات تعلق می‌گیرد. مالیات بر عیدی یکی از زیرمجموعه‌های مالیات بر درآمد و حقوق است که سالی یک‌بار پرداخت می‌شود.

بخش‌نامه مالیات عیدی

هر سال از طرف وزارت کار، رفاه و تعاون و اداره مالیات بخش‌نامه‌ای معروف به مالیات عیدی صادر می‌شود. در واقع در اردیبهشت‌ماه هر سال و پس از تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران بخش‌نامه‌ای تحت عنوان بخشنامه معافیت سالانه حقوق و نرخ مالیات بر درآمد حقوق، بر اساس قانون بودجه هر سال، از طرف سازمان امور مالیاتی منتشر می‌شود.

بر اساس این بخش‌نامه درآمدها مشمول مالیات حقوق، میزان و شرایط آن مشخص می‌شود. طبق این بخش‌نامه به عیدی مالیات تعلق می‌گیرد. شرایط این مالیات در بخش‌نامه شرح داده می‌شود.

لازم به ذکر است طبق بند ۵ ماده ۹۱ ق.م.م، حق سنوات از پرداخت مالیات معاف است و بخشنامه مالیات بر عیدی و پاداش سال ۱۴۰۳ هنوز منتشر نشده است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مالیات عیدی و پاداش پایان سال چگونه محاسبه می‌شود؟

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات عیدی و پاداش باید به قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه کرد. طبق قانون مالیات‌های مستقیم:  «… عیدی پایان سال، پس از کسر معافیت‌های مقرر قانونی، از جمله معافیت موضوع‌بند (۱۰) ماده ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، طبق مقررات قسمت اخیر ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.»

درصورتی‌که عیدی دریافتی کمتر از سقف معافیت تعیین شده باشد نیازی به پرداخت مالیات نیست. در بند ۱۰ ماده ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم عیدی سالانه یا پاداش آخر سال را معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 این قانون است.

بر اساس ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم:  «نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور در ماده ۸۴ این قانون و تا ۷ برابر آن، مشمول مالیات سالانه ۱۰ % و نسبت به مازاد آن، ۲۰ % است.»

بنابراین، اگر میزان دریافتی بیش از سقف معافیت باشد، عیدی مالیات دارد. در واقع بایستی ۱۰ الی ۲۰ درصد مابه‌التفاوت سقف معافیت و عیدی دریافتی به‌عنوان مالیات از عیدی پایان سال کسر و به‌حساب دولت واریز شود که معمولاً توسط کارفرما قبل از پرداخت عیدی به کارگران و کارمندان انجام می‌شود.

باتوجه‌به اینکه نرخ معافیت مالیات عیدی ۱۴۰۳ و حقوق دقیق روزانه ۱۴۰۳ اعلام نشده، امکان تعیین میزان عیدی و محاسبه آن مقدور نیست. اما فرمول کلی ثابت است.

میزان عیدی دریافتی فرمول ثابت نحوه محاسبه مالیات عیدی
مازاد بر مبلغ معافیت ماهیانه مالیات حقوق (موضوع ماده ۸۴ ق.م.م) و تا ۷ برابر آن          ۱۰% × (معافیت ماهانه مالیات حقوق – میزان عیدی دریافتی)
بیش از ۷ برابر مبلغ معافیت ماهیانه مالیات حقوق (موضوع ماده ۸۴ ق.م.م)         ۲۰% × (معافیت ماهانه مالیات حقوق – میزان عیدی دریافتی)

در صورت نیاز به راهنمای در خصوص محاسبه مالیات عیدی می‌توانید از کارمنتو استفاده کنید. خدمات کارمنتو ۷ روز هفته و طی ۲۴ روز با معقول‌ترین قیمت بازار در دسترس است.

میزان مالیات عیدی ۱۴۰۳ چقدر است؟

در بخشنامه بودجه ۱۴۰۳ افزایش ۲۰ درصدی حقوق کامندان وعده‌داده‌شده است؛ اما میزان و درصد عیدی در جلسه هیئت وزیران که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود میزان و درصد عیدی ۱۴۰۳ مشخص می‌شود؛ بنابراین پس از اینکه میزان عیدی مشخص شد و سپس امکان تعیین میزان دقیق مالیات عیدی ۱۴۰۳ وجود خواهد داشت. در حال حاضر امکن پاسخگویی به این سؤال که مالیات عیدی چند درصد است وجود ندارد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه ارسال و ثبت اظهارنامه مالیات عیدی ۱۴۰۳

مالیات عیدی نیاز به ثبت اظهارنامه مالیاتی ندارد. طبق ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم کارفرما مالیات را از عیدی کارگران و کامندان خود کسر و اخذ می‌کند و سپس به اداره امور مالیاتی پرداخت می‌کند. نحوه ثبت مالیات عیدی در سامانه و ارسال اظهارنامه مالیات عیدی ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  1. ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی
  2. انتخاب فهرست مالیات حقوق الکترونیکی
  3. انتخاب فهرست جدید
  4. واردکردن اطلاعات حقوق و دستمزد و عیدی هریک از کارگران

به این صورت مالیات پاداش و عیدی محاسبه و پرداخت می‌شود. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر در رابطه با نحوه ارسال اظهارنامه مالیات عیدی و پاداش آخر سال می‌توانید از پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرمای کارمنتو استفاده کنید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات عیدی و پاداش دریافت نمایید.

نحوه پرداخت مالیات عیدی در سال ۱۴۰۳

طبق ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم: «پرداخت‌کنندگان حقوق، هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن، مکلف‌اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ این قانون، محاسبه و کسر ضمن تسلیم فهرستی، متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان و میزان آن، به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد، فقط تغییرات را صورت دهند.»

پرداخت مالیات عیدی از طریق سامانه آنلاین tax.gov.ir توسط کارفرما انجام می‌شود. در واقع کارفرما ضمن ارائه لیست مالیات حقوق، میزان عیدی را در ستون مربوطه اعلام کرده و به همراه پرداخت مالیات حقوق، مالیات عیدی را نیز از عیدی کارمندان و کارگران خود اخذ و پرداخت می‌کند.

مسئولیت پرداخت مالیات عیدی بر عهده کیست؟

بر خلاف سایر انواع مالیات‌ها که مودی مالیاتی باید شخصاً وارد سامانه امور مالیاتی شوند و نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند. پرداخت مالیات عیدی بر عهده کارفرما است. به‌نحوی‌که کارفرما یا حسابدار وی ضمن محاسبه و پرداخت مالیات بر حقوق، مالیات عیدی را نیز محاسبه و می‌پردازد.

لازم به ذکر است جریمه عدم پرداخت مالیات عیدی معادل ۱۰% مالیات پرداخت نشده است.

آیا عیدی و پاداش مشمول معافیت مالیاتی می‌شود؟

باتوجه‌به بند ۱۰ ماده ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، عیدی یا پاداش سالانه معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول معافیت می‌شوند؛ لذا مابقی عیدی بسته به میزان آن ۱۰ تا ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شوند.

بر اساس بند (و) تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال گذشته: «سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ در آن سال، مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است.»

لازم به ذکر است میزان معافیت مالیات عیدی کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۳ مشخص نشده است و به‌محض اعلام در این مقاله اطلاع‌رسانی می‌شود.

پاداش‌های طول سال به کارمند، مشمول معافیت مالیات عیدی می‌شود؟

تنها پاداش پایان سال و عیدی پرداخت شده مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند؛ بنابراین مالیات پاداش‌هایی که در طول سال به کارمند پرداخت می‌شود مشمول معافیت عیدی نمی‌شوند.

آیا به عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران مالیات تعلق می‌گیرد؟

مبلغ عیدی بازنشستگان حوالی بهمن‌ماه هر سال به تأیید و تصویب هیئت دولت رسیده و پرداخت می‌شود. علی‌رغم این که به عیدی و پاداش مالیات تعلق می‌گیرد، در خصوص مالیات عیدی بازنشستگان گفتنی است که عیدی و پاداش بازنشستگان و مستمری‌بگیری از پرداخت مالیاتت عیدی معاف هستند.

سخن پایانی

بر خلاف تصور عامه مردم به عیدی و پاداش مالیات تعلق می‌گیرد. مالیات عیدی یک نوع مالیات مستقیم است که بر درآمد حقوق تعلق می‌گیرد. مبلغ این مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود سپس توسط کارفرما از حقوق کارگران و کارمندان کسر و برداشت می‌شود.

کارمنتو با همکاری با بیش از ۳۵۰ مشاور برتر کشور، در حوزه‌های متنوع خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد. در صورت نیاز به کمک و راهنمایی، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه در کارمنتو برای شما عزیزان فراهم است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
مالیات عیدی و پاداش چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟
بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم عیدی نیز مشمول مالیات می‌شود مشروط بر این که مبلغ دریافتی مازاد بر معافیت قانونی باشد.
برای محاسبه مالیات عیدی و پاداش باید ابتدا میزان معافیت مالیاتی را از مبلغ عیدی سر و سپس حاصل در ۱۰ درصد ضرب کرد. رقم نهایی میزان مالیات بر عیدی خواهد بود.
مالیات عیدی توسط کارفرما یا شرکت محل کار محاسبه و رد می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد