عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی چقدر است؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

طبق قانون، تمامی کارگران و کارمندان مشمول قانون کاری که مشغول به کار هستند، از خدمات مختلف بیمه تامین اجتماعی از جمله پرداخت حق سنوات، خدمات درمانی و عیدی بهره‌مند می‌شوند.

کارگرانی که به سن بازنشستگی نرسیده‌اند و برای کارفرما کار می‌کنند، باید عیدی خود را از کارفرما دریافت کنند. پرداخت عیدی به کارگران، جزو وظایف اصلی کارفرمایان در هر سال است. اما تکلیف عیدی بازنشستگان و مسمتری بگیران که دیگر کار نمیکنند، چه می‌شود؟

بر اساس قانون سازمان بیمه تامین اجتماعی، آن دسته از بازنشستگانی که سابقه و حق بیمه دارند هم، از مزایای مختلفی از جمله عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. البته مقدار عیدی بازنشستگان و مسمتری بگیران را تامین اجتماعی پرداخت می‌کند.

اما سوال مهمی که برای بازنشستگان به وجود می‌آید این است که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1403 چقدر است و عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کی پرداخت می شود؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را متوجه شوید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

مقدار عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران

یکی از مطالبات بازنشستگان و مسمتری‌بگیران در پایان هر سال، دریافت عیدی است. عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی، مبلغی است که طبق قانون، برای مشمولین بیمه و قانون کار واریز می‌شود.

مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، به منظور کمک‌های تامین اجتماعی برای خرید مایحتاج مورد نیاز بازنشستگان در نزدیکی عید نوروز داده می‌شود. البته این مبلغ عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی، بخش بسیار کمی از هزینه‌های خانواده بازنشستگان و مسمتری‌بگیران را تامین می‌کند و مبلغ زیادی نیست. همین موضوع هم باعث اعتراض بازنشستگان به میزان عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی شده است.

از طرفی شاید برای شما این سوال پیش بیاید که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1403 چقدر است و اصلا چگونه حساب می‌شود. باید بگوییم که مبلغ عیدی بازنشسته های تامین اجتماعی، برای گروه‌های مختلف افراد به شکل خاصی تعیین می‌شود.

در واقع فرمول مشخصی برای تعیین میزان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران وجود دارد. در حالت کلی، عیدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری را هیئت وزیران تعیین می‌کنند. همچنین عیدی کارکنان مشمول قانون کار هم به دست وزارت کار معین می‌شود. از طرفی حتی اگر فرد کمتر از یک سال سابقه کار داشته باشد، واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس ماه‌های حضور فرد در محل کار حساب می‌شود.

هر ساله، مجلس شورای اسلامی مصوبه جدیدی برای تعیین عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید مشخص می‌شود که در آن، مقدار عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی برای کارمندان ارائه می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403

از سال 1370 که مصوبه تعیین مبلغ عیدی مسمتری بگیران و بازنشستگان تصویب شده است، واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی تاکنون به همان شکل محاسبه می‌شود.  بر طبق این مصوبه، عیدی آخر سال کارگران، باید به اندازه 2 برابر حقوق دریافتی کارگر باشد. از طرفی این نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، در دو دسته حداقل و حداکثر قرار می‌گیرد.

بر همین اساس، حداقل مقدار عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی، برابر با دستمزد 60 روز کار اخیر آن است. همچنین حداکثر عیدی هم برابر با دستمزد 90 روز کار اخیر کارگر است.

اما با این وجود، دغدغه بازنشستگان در سال جاری این است که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1403 چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عیدی امسال بازنشستگان تامین اجتماعی هم مانند سال‌های گذشته محاسبه می‌شود.

البته مبلغ دقیق عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1403، بر اساس جلسه‌ای که در بهمن ماه تشکیل میشود، اعلام می‌گردد. در این جلسه، عیدی امسال بازنشستگان تامین اجتماعی و مسمتری بگیران کشوری، لشکری و تامین اجتماعی اعلام می‎شود.

مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 در سال قبل با 20 سال سابقه، حدود 1میلیون و 800 هزار تومان بوده است. البته به غیر از این میزان، 500 هزار تومان برای عائله‌مندی و به ازای هر فرزند تحت تکفل هم 200 هزار تومان به عیدی اضافه شده است.

البته توجه کنید که مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با 10 سال سابقه، با میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با 30 سال سابقه متفاوت است. در واقع واریز عیدی بازنشستگان و مسمتری بگیران، بر اساس تعداد سنوات پرداخت حق بیمه آن‌ها تعیین می‌شود.

در رابطه با مبلغ عیدی بازنشستگان در سال 1403 می‌توان گفت که بر اساس قانون تامین اجتماعی، نحوه محاسبه عیدی و پاداش مسمتری‌بگیران تامین اجتماعی، مانند سال‌های قبل انجام می‌شود؛ به این صورت که جلسه هیئت وزیران در بهمن ماه تشکیل می‌شود و در آن، عیدی و پاداش مستمری بگیران تامین اجتماعی و بازنشستگان آن  و همچنین کارمندان کشوری و لشگری مشخص می‌شود.

مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 2.500.000 هزار تومان است. همچنین 700 هزار تومان برای عائله‌مندی و برای هر فرزند هم 300 هزار تومان جدای از حداقل عیدی کارگران پرداخت می‌شود.

بیمه

درمورد عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳

برای بازنشستگان و مسمتریبگیران تامین اجتماعی خیلی مهم است که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کی واریز میشود؟ البته دغدغه زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هم کاملا طبیعی است؛ چرا که افراد مبلغ عیدی مسمتری بگیران را برای پرداخت هزینه‌های نزدیک عید خود نیاز دارند.

زمان واریز عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی و بازنشستگان در سال گذشته، از 15 اسفند ماه شروع شد و بر اساس حروف الفبا پرداخته شده است. اما اگر می‌خواهید بدانید که در سال جدید عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کی پرداخت میشود، باید بگوییم که تاکنون، تاریخ دقیقی برای زمان پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام نشده است.

اما بیشتر احتمال می‌رود که زمان پرداخت عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی برای سال 1403 هم مانند سال‌های گذشته باشد. به این صورت که بر اساس تازه‌ترین خبرها، عیدی بازنشستگان و کارمندان، در اوایل ماه اسفند پرداخت می‌شود.

جدول پرداخت عیدی مستمری بگیران

قطعا بعد از این که متوجه شدید عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 چقدر است، می‌خواهید مبلغ آن را هرچه زودتر دریافت کنید. اما باید بدانید با توجه به این که بازنشستگان زیادی در صف دریافت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هستند، زمان واریز عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی برای گروه‌های مختلف به صورت خاص تعیین می‌شود. به این صورت که افراد بر اساس حروف الفبا گروه‌بندی می‌شوند و نتایج آن در جدول عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. با وجود این جدول، زمان دقیق واریز عیدی مشخص می‌شود. البته جدول مربوط به عیدی سال 1403، هنوز تعیین نشده است.

حرف اول نام خانوادگی تاریخ دریافت عیدی
غ - ذ - ن -م 15 اسفند
ک - د - ش - ع 16 اسفند
گ - ل - و - ه- ی 17 اسفند
ط - خ - س - ظ - ر - ق 19 اسفند
ح - ف - ز - ض - ژ - ص- ج - چ 20 اسفند
پ - ت -ث - ب - ا 21 اسفند
آ 22 اسفند

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم که پاسخ سوال عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی چقدر است را به شما ارائه کنیم. البته باید بدانید که همه بازنشستگان هم به صورت یکسان عیدی نمی‌گیرند؛ همین موضوع سبب شده است که افراد به دنبال نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با ده سال سابقه یا سابقه‌های دیگر باشند.

از طرفی ممکن است که در منابع خبری مختلف هم میزان دقیق عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با 10 سال سابقه را متوجه نشوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت سوال عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی چقدر است و نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، از مشاور بیمه و قانون کار تلفنی و آنلاین کمک بگیرید.

در حال حاضر وبسایت کارمنتو به عنوان یکی از بهترین مراکز مشاوره آنلاین، این امکان را فراهم می‌کند که از راه تماس تلفنی یا چت آنلاین، اطلاعات کاملی درباره عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی پیدا کنید.

کارمنتو با بیش از 350 مشاور برتر کشور در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف همکاری می‌کند؛ از همین رو با مشورت با این افراد، می‌توانید مشکلات خود را برطرف کنید. یکی دیگر از مزایای کارمنتو برای آگاهی از مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1402، عدم محدودیت زمان و مکان است.

به این صورت که شما در تمامی روزهای هفته و ساعت‌های شبانه‌روز، می‌توانید در کمتر از چند دقیقه، با استفاده از تکنولوژی روز دنیا با مشاوران درباره عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی و زمینه‌های دیگر ارتباط برقرار کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 14 نظر

3 14
عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی چقدر است؟
با توجه به آن که هنوز جلسه‌ای برای تصویب میزان عیدی بازنشستگی تامین اجتماعی برگذار نشده است، بنابراین مبلغ عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی به طور دقیق برای سال جدید مشخص نیست.
در سال‌های گذشته، زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی از 15 اسفند ماه شروع شده است؛ اما برای سال جدید معلوم نیست که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کی واریز میشود.
طبق خبرهای اعلام شده، مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری محاسبه می‌شود؛ اما هنوز مشخص نیست که عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد