مالیات بر واردات چه قانونی دارد؟ موارد معاف از پرداخت نرخ آن

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 25 فروردین 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات واردات راهی برای دولت است که بتواند از این طریق کسب درآمد کند. زمانی که شما اقدام به واردات می‌کنید، حتماً باید مبلغی را به عنوان مالیات در نظر بگیرید. مبلغی که پرداخت می‌کنید، صرف هزینه‌های گمرک و عوارض هم می‌شود و به آن مالیات عوارض واردات نیز می‌گویند.

در نتیجه بهتر است که محاسبات را انجام داده و در مورد آن اطلاعات داشته باشید تا بتوانید مالیات واردات را درست اندازه‌گیری کنید. به هر حال تبصره‌های زیادی در این بابت وجود دارد. شاید شما جزو مواردی باشید که به عنوان معاف از مالیات واردات شناخته می‌شوند.

بنر مالیاتی

مالیات واردات چیست؟

شما در هر جای دنیا هرگونه کسب و کاری که داشته باشید یا هرگونه اموالی که به طرق مختلف به دست آورده باشید، باید مالیاتش را پرداخت کنید. برای واردات هم از آنجایی که می‌توانید از این طریق درآمد کسب کنید، باید مالیات بر درآمد آن را بپردازید. مالیات بر واردات در واقع همان مالیاتی است که دولت برای یک سری از کالاها آن را تعیین می‌کند.

از طرفی هم مالیات واردات دارو با مالیات واردات طلا یا مالیات واردات گوشت با مالیات واردات گاز و …. متفاوت است و نرخ کشورهای مختلف نیز باهم فرق دارد! مثلاً واردات از آمریکا با واردات از چین نرخ متفاوتی دارد اما به هر حال مالیات واردات کالا به درصدی گفته می‌شود که آن را از ارزش گمرکی محاسبه می‌کنند و از شما بعنوان یک واردکننده می‌گیرند که هزینه حمل و نقل و بیمه هم شامل می‌شود.

انواع مالیات بر واردات

شناخت انواع مالیات بر واردات را پشت گوش نیندازید و بدانید که با چند نوع مالیات مواجه هستید. معمولاً چند مورد را به عنوان انواع مالیات بر واردات معرفی می‌کنند که در این قسمت با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی

اولین مالیات بر واردات به حقوق و عوارض گمرکی مربوط است که ۴ درصد از ارزش گمرکی کالا را محاسبه می‌کنند و آن را با سود بازرگانی جمع می‌زنند. این عددی است که هیئت وزیران آن را مشخص می‌کنند. معمولاً آن را بر اساس واردات قطعی شده، تعیین می‌کنند و هزینه‌های مربوط به انجام خدمات برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود. مالیات واردات کالا بر حقوق گمرکی برای همه انواع و اقسام کالاها ۴ درصد است. البته مالیات بر سود بازرگانی هم با توجه به نوع کالا می‌تواند تغییر کند.

مالیات بر واردات خودرو وارداتی

یکی دیگر از انواع مالیات واردات خودروهای وارداتی است که به عنوان مهم‌ترین انواع مالیات بر واردات آن را می‌شناسند. سازمان و اداره مربوط به امور مالیاتی هر سال مشخص می‌کند که نرخ و عدد واردات کالا و مالیات باید چقدر باشد که آن را بر اساس حجم موتور تعیین می‌کنند! تعرفه‌ای که برای آن در نظر می‌گیرند، در سال جاری تغییرات زیادی نداشته و شبیه به قوانین مالیات علی الحساب واردات در سال قبل است. البته اگر واردات خودرو ادامه پیدا کند هم؛ برای این موضوع ممکن است تغییراتی را در نظر بگیرند یعنی تعرفه‌ها را کمی تغییر دهند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مالیات بر سود بازرگانی

مبلغی به صورت ریالی که آن را به عنوان سود بازرگانی در نظر می‌گیرند، همیشه برای واردات کالاهای قطعی از افراد اخذ می‌شود. سود بازرگانی چیزی نیست که بخواهیم یک نرخ یا عدد ثابت را برای آن در نظر بگیریم. همه چیز بستگی به تصمیم سیاستگذاران دارد. به خاطر همین در طول سال هم ممکن است چندین بار تغییر داشته باشد.

خیلی از شرکت‌ها که آن‎‌ها را به عنوان شرکت‌های دانش بنیان می‌شناسند و در زمینه اختراعات و نوآوری‌ها خلاقیت دارند، نیازی به پرداخت این سود ندارند‌. در واقع مالیات علی الحساب واردات برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود. از طرفی در خیلی از بنادر مثلاً بندر بوشهر، خرمشهر، جزیره هرمز و آبادان هم برای این موضوع تخفیف‌هایی قائل هستند.

قانون مالیات واردات چیست؟

طبق چیزی که بر اساس ماده 163 قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود دریافت کرد، باید گفت که اداره سازمان امور مالیاتی تاکید دارد بعضی از مودیان مالیاتی باید به صورت علی الحساب مالیات را پرداخت کنند. طبق قانون مالیات واردات یعنی مالیاتی که مربوط به همان سال است را باید در طول سال پرداخت کرده باشند. طبق این قانون اگر این افراد سرپیچی کنند و مالیات را در طول سال پرداخت نکنند، حساب آنها شارژ می‌شود.

طبق قانونی که در آیین نامه دیگری آمده، باید ۴ درصد مالیات آنها به حساب گمرکی پرداخت شود. یعنی در سال بعد که قرار است مالیات را دوباره برای آنها حساب و کتاب کنند، این ۴ درصد را کنار می‌گذارند که به عنوان مالیات واردات است. بقیه مالیات هم باید به طور کامل پرداخت شده باشد. در آخرین قوانینی که به تصویب رسیده، تمامی کالاهای وارداتی نرخ مالیاتی شان از ۴ درصد به ۲ درصد تقلیل یافته است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نرخ مالیات بر واردات چند درصد است؟

طبق آخرین اطلاعات بدست آمده، مالیات بر صادرات و واردات را یک نوع مالیات ارزش افزوده هم می‌دانند. تمامی وارد کنندگان و صادرکنندگان باید حتماً به موقع آن را پرداخت کنند. میزان عددی که برای این مالیات در نظر می‌گیرند، ۹ درصد است. البته تفاوت‌هایی برای مالیات واردات ارز و مالیات واردات دلار وجود وارد اما در حالت کلی این گونه است که شما باید تعهدات ارزی را پشت سر بگذارید. در غیر این صورت کارتان روی روال نخواهد افتاد. پرداخت مالیات هم باید به صورت حضوری از طریق گمرک انجام شود.

نحوه محاسبه مالیات بر واردات طبق قانون مالیات ایران چگونه است؟

ماخذ محاسبه مالیات واردات کالا جزو محاسبات بسیار مهم است و همه افرادی که در حوزه واردات فعالیت می‌کنند، باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند. در واقع شما از این طریق می‌توانید برای بودجه‌بندی مالی خود به درستی برنامه‌ریزی کنید. برای اینکه بتوانید این محاسبه را انجام دهید، باید چند عامل را در نظر بگیرید که شامل موارد زیر هستند:

ارزش کالا:

ارزش کالا مساله بسیار مهمی است که هزینه‌های حمل و نقل، بیمه و موارد این چنینی را شامل می‌شود.

پایه مالیات:

پایه مالیات یعنی جمع هزینه‌های همراه با حمل و نقل، بیمه و  ارزش کالا.

نرخ مالیات:

نرخ مالیات برای هر کدام از کالاها وضعیت متفاوتی دارد و بستگی به کشور سازنده و نوع کالا متفاوت است و تغییر می‌کند‌.

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد، باید یک فرمول برای محاسبه نرخ مالیات بر واردات ارائه دهیم که به این شرح است:

مبلغ مالیات = پایه مالیات * نرخ مالیات

اگر عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده وصول شده باشد، شما می‌توانید به وب سایت سازمان مالیات واردات گمرک مراجعه کنید. در آنجا به صورت آنلاین محاسبه مالیات را برایتان انجام می‌دهند یا اینکه می‌توانید از مشاوره مالیاتی کارمنتو کمک بگیرید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات واردات خودرو دریافت نمایید.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده کالای وارداتی چگونه است؟

مالیات ارزش افزوده یکی از راه‌های جمع آوری درآمد توسط دولت است که از این طریق هزینه‌های خود را تامین می‌کنند‌. معمولاً آن را روی مبلغ پاداش یا هزینه‌هایی حساب می‌کنند که برای تولید و توزیع کالاها است و خدمات اضافه آن را هم در نظر می‌گیرند. همه این‌ها در کنار یکدیگر باعث محاسبه مالیات ارزش افزوده می‌شود و آن را به عنوان مالیات غیر مستقیم می‌شناسند.

مالیات واردات پارچه

مالیات واردات پارچه بر اساس نوع و جنس پارچه مشخص می‌شود‌. اینکه نوع پارچه شما چه چیزی باشد، روی هزینه ترخیص تا حد زیادی تاثیر می‌گذارد. ارزش پارچه‌ای که در دست دارید، بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. به عنوان مثال نوع دوخت، وزن یک متر مکعب از پارچه که به آن گرماژ گفته می‌شود، جنس و عرض پارچه همگی باید محاسبه شوند تا مالیات آن مشخص گردد اما به طور کل واردات مربوط به پارچه ۹ درصد بر ارزش افزوده است.

کدام کالاهای وارداتی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

مواردی که در ادامه لیست شده‌اند، برای مالیات واردات ارزش افزوده، جزو کالاهایی هستند که شامل معافیت مالیات ارزش افزوده می‌شوند.

  • محصولات کشاورزی فرآوری نشده و خام مثل گیاهان دارویی
  • محصولات مربوط به مرتع
  • محصولات داخل جنگل مثل چوب خام
  • محصولات گلخانه‌ای؛ مثل گل و گیاه‌، قارچ، صیفی جات و سبزیجات
  • هرگونه دام زنده و مواد اصلی تولید؛ مثل دام زنده و خوراک دام
  • انواع و اقسام بذرها، نشاء ها، سم و کود
  • آب برای مصرف در کشاورزی
  • ماست، پنیر و شیر
  • نان و آرد
  • حبوبات، سویا، برنج، تخم ماکیان
  • فرآورده‌های گوشتی
  • روغن‌های حیوانی، خوراکی و گیاهی
  • جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه‌دار
  • شیر خشک نوزاد
  • خمیر کاغذ و کاغذ باطله ، کاغذ چاپ، کتاب، دفتر تحریر، روزنامه
  • انواع و اقسام مجلات
  • کالاهای همراه با مسافر برای استفاده شخصی یا به اندازه‌ای که قانون امور گمرکی اجازه می‌دهد
  • انواع شمش‌های طلای داخلی و وارداتی
  • انواع حواله‌های کاغذی و الکترونیکی با پشتوانه ۱۰۰ درصد کالا
  • انواع فرش دستباف و انواع مواد اولیه داخل فرش دستباف
  • انواع واکسن‌های انسانی، داروها و محصولات دامی و لوازم مصرفی درمانی برای حیوانات و انسان‌ها
  • تمامی اقلام نظامی، امنیتی، دفاعی، انتظامی و اطلاعاتی تایید شده توسط نیروهای مسلح
  • رادار و تجهیزات هوانوردی

چه کسانی از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند؟

دو گروه هستند که نیازی به پرداخت مالیات بر واردات ندارند. شرکت‌های تولیدی که پروانه بهره‌برداری به آنها اختصاص داده شده و شرکت‌هایی که دارایی به آنها گواهی تحت عنوان خوش حسابی را ارائه کرده باشد، نیازی به پرداخت مالیات بر واردات ندارند یا به عبارت دیگر از این قضیه معاف هستند. یک سری شرکت‌ها هست که مربوط به پایگاه اینترنتی خدمات الکترونیک می‌شوند و افراد خاصی را شناسایی می‌کنند؛ افرادی که بدهی‌های مالی خود را تمام و کمال پرداخت کرده باشند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

سامانه پرداخت مالیات واردات

برای پرداخت عوارض گمرکی یا مالیات واردات باید وارد سامانه گمرک به آدرس payment.irica.ir شوید و عوارض گمرکی کالا را به صورت آنلاین پرداخت کنید. حتی می‌توانید از طریق پروفایلی که داخل این سامانه ساخته‌اید، وضعیت خود را هم کنترل کنید و حساب و کتاب کارتان را داشته باشید.

نحوه پرداخت مالیات واردات

شما می‌توانید پرداخت مالیات واردات را به صورت اینترنتی و آنلاین هم انجام دهید. یعنی به آدرس سامانه که بالاتر به شما توضیح داده شد، مراجعه کنید یا اینکه به صورت حضوری در گمرک این کار را انجام دهید.

سخن پایانی

واردات بر مالیات جزو مباحث بسیار مهمی است که حتماً باید در موردش بدانید. در حقیقت شما بعنوان یک واردکننده و تاجر باید در مورد واردات و مالیاتی که قرار است به هر جنسی تعلق بگیرد، اطلاعات داشته باشید تا تصمیم بگیرید که می‌خواهید واردات آن را انجام دهید یا نه. تبصره‌ها و قوانین زیادی در این باره وجود دارد.

مثلاً اینکه چه کالاهایی معاف از پرداخت مالیات واردات هستند که لیست بلند بالایی را شامل می‌شود. یا اینکه سامانه پرداخت مالیات از واردات کدام است و باید چگونه این کار را انجام داد. برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری پیدا کنید و بتوانید محاسبه مالیات بر درآمد واردات را خودتان انجام دهید و آمادگی ذهنی داشته باشید، می‌توانید از مشاورین کارمنتو کمک بگیرید که وضعیت آنلاین و آفلاین بودن آن‌ها در سایت مشخص شده است تا بتوانید از مشاور مد نظر خود راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

از آنجایی که مبحث مربوط به مالیات واردات با کارت بازرگانی (مالیات کارت بازرگانی) یا مالیات و عوارض واردات پیچیده است، خیلی از شما هنوز هم سوالاتی در ذهنتان وجود دارد. بدین منظور می‌توانید از مشاورین سایت کارمنتو راهنمایی دریافت نمایید. کارمنتو این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید از داخل سایت مشاوره آنلاین تلفنی داشته باشید. مشاوران که بیشتر از ۳۵۰ مشاور برتر در این مجموعه فعالیت می‌کنند، به صورت ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته در خدمت شما هستند که در حوزه‌های مختلف می‌توانید از آن‌ها سوال کنید. پلتفرم کارمنتو که با آخرین تکنولوژی روز طراحی شده است، می‌تواند راهی سریع برای کسب اطلاعات مخصوصاً در مورد مالیات ارزش افزوده واردات کالا و نرخ مالیات واردات باشد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
مالیات بر واردات چه قانونی دارد؟ موارد معاف از پرداخت نرخ آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد