همه چیز درباره مالیات کارت بازرگانی و نحوه پرداخت آن

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 15 فروردین 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بر اساس قوانین گمرکی، کارت بازرگانی یک مجوز است که شخص دارنده آن اعم از حقیقی یا حقوقی، می‌تواند اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات نماید. بازرگانان در صورتی می‌توانند در عرصه واردات و صادرات فعالیت کنند که دارای کارت بازرگانی باشند. دارا بودن کارت بازرگانی به تنهایی منجر به مالیات نمی‌شود؛ بلکه درآمد فرد، میزان مالیات را مشخص می‌کند. در این مقاله به بررسی مالیات کارت بازرگانی می‌پردازیم.

شرایط اخذ مالیات کارت بازرگانی

داشتن کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی از مواردی است که شرکت‌ها برای پرداخت مالیات باید داشته باشند. برای تشکیل پرونده باید از طریق سایت اداره مالیات اقدام کنید. یکی از مواردی که برای اخذ کارت بازرگانی و تشکیل پرونده باید در نظر داشته باشید، داشتن ملک تجاری یا اداری برای فعالیت بازرگانی است.

مالیات کارت بازرگانی چقدر است؟

برای کارت‌های بازرگانی سه نوع مالیات وجود دارد که به شرح زیر است:

مالیات علی‌الحساب کارت بازرگانی

بر اساس قوانین اتاق بازرگانی و امور گمرک، تمام افرادی که در حوزه واردات و صادرات فعالیت می‌کنند موظف به پرداخت ۴ درصد مالیات هستند.

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

مالیات پرداختی اشخاص حقیقی با میزان درآمد سالیانه آن‌ها ارتباط مستقیم دارد و باید ۲۵ درصد درآمد سالیانه خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر درآمد کارت بازرگانی اشخاص حقوقی به شرح زیر است:

  • درآمد سالیانه تا نرخ ۵۰ میلیون تومان، ۱۵ درصد
  • درآمد سالیانه از نرخ ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد
  • درآمد سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۵ درصد

مالیات کارت بازرگانی اجاره‌ای چگونه محاسبه می‌گردد؟

برخی از افراد برای فرار از پرداخت عوارض و مالیات، از کارت بازرگانی دیگران استفاده می‌کنند. این اقدام، به فرار مالیاتی و سایر جرایم مالی منتهی می‌شود و قانون با این افراد برخورد جدی می‌کند. این افراد علاوه‌بر ابطال کارت بازرگانی، باید جزای نقدی پرداخت کنند و ممکن است حبس از ۶ ماه تا 2 سال شامل حال آن‌ها شود. همچنین افرادی که کارت بازرگانی خود را اجاره می‌دهند باید تمام مالیات‌های مربوطه را پرداخت نمایند.

نحوه استعلام مالیات کارت بازرگانی

اولین گام برای استفاده از استعلام سیستمی مالیات، تکمیل بودن ثبت نام کد اقتصادی است. فرد باید با ورود به سامانه مالیات به آدرس tax.gov.ir ثبت نام خود را تکمیل کرده و به وضعیت ۴۵ برسانند. همچنین بازرگانان حقیقی باید نوع اتحادیه را «بازرگانان» قرار دهند.

پس از آن پیغام «درخواست استعلام گواهی ماده ۱۸۶ با موفقیت برای سازمان امور مالیاتی ارسال شده و در حال بررسی کارشناسان این سازمان است» نمایش داده می‌شود؛ پس از ۳ تا ۱۵ روز گواهی مالیاتی دریافت می‌گردد.

پس از دریافت گواهی مالیاتی، در صورت مشاهده مغایرت در اطلاعات مانند نشانی و … یا مشاهده پیغام عدم امکان صدور، می‌توانید اطلاعات خود را مجددا ارسال نمایید؛ برای این کار Refresh را بزنید و اطلاعات به صورت درخواست جدید ارسال می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که تنها زمانی روی Refresh کلیک کنید که قصد ارسال مجدد اطلاعات را دارید.

محاسبه مالیات کارت بازرگانی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم مالیات کارت بازرگانی سه نوع مالیات علی الحساب، مالیات اشخاص حقیقی و مالیات اشخاص حقوقی است که شیوه پرداخت هرکدام متفاوت است.

مالیات علی الحساب ۴ درصد، مالیات اشخاص حقیقی ۲۵ درصد و مالیات اشخاص حقوقی بسته به درآمد، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد محاسبه می‌شود.

معافیت مالیات کارت بازرگانی

موارد زیر از پرداخت مالیات علی الحساب ۴ درصدی معاف هستند:

  • واحدهای تولیدی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند و ماشین آلات خطوط تولیدی که از وزارت‌خانه‌های مربوطه جواز تولید دارند.
  • کارت‌های بازرگانی که دارای رتبه طلایی (رتبه الف) هستند؛ به شرط تایید مراتب از سمت اتاق صنایع و معادن مربوطه.
  • واردکنندگان خوش‌حساب معرفی شده از سمت سازمان مالیاتی کشور با ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی.
  • وزارت‌خانه‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی، شهرداری و همه دستگاه‌های اجرایی ردیف بودجه‌ای کشور.
  • کالاهایی که از طریق پست وارد می‌شود یا کالاهای همراه مسافر که جنبه تجاری ندارد.
  • تمام کالاهای موضوع ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰.

کارمنتو در کنار شما

همه افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند موظف به پرداخت مالیات هستند و در صورت عدم پرداخت دچار جریمه می‌شوند. برای اطلاع از نحوه پرداخت، استعلام مالیات کارت بازرگانی، معافیت‌های مالیاتی و … می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. مشاوران این مجموعه، به صورت آنلاین و تلفنی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. شما می‌توانید مسائل خود را با مشاوره مالی و مالیاتی به راحتی حل نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 59 نظر

5 59
همه چیز درباره مالیات کارت بازرگانی و نحوه پرداخت آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد