مالیات بر درآمد مشاغل چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 مهر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی هر کشور و مالیات مشاغل یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این درآمد است. دریافت مالیات از کسب و کارهای مختلف قانون تمامی کشورهای دنیاست؛ این مالیات صرف ایجاد زیرساخت‌هایی خواهد شد که درنهایت به آبادانی کشور و پیشرفت همین مشاغل ختم می‌شود. با همه این اوصاف، همچنان یک چالش مهم وجود دارد، عادلانه بودن مالیات بر مشاغل.

تا پیش از سال 1394 قوانین مالیاتی کشور مالیات بر درآمد مشاغل را بر اساس صنف فعالیت ‌‌آن‌‌ها تعیین می‌کرد. این موضوع تا حدی موجب ناعادلانه بودن سیستم مالیاتی می‌شد و در نتیجه آن صاحبان بسیاری از کسب و کارها به شیوه‌های گوناگون از پرداخت مالیات مشاغل شانه خالی می‌کردند، تا اینکه در تیرماه سال 1394 با انتشار آیین نامه اصلاحی ماده 95 قانون مالیات مستقیم، یک تحول در چگونگی محاسبه مالیات مشاغل رقم خورد: برای اولین بار مفهومی به نام طبقه بندی مشاغل مالیاتی بوجود آمد و پس از آن دریافت مالیات بر درآمد مشاغل به صورت عادلانه و همگانی آغاز شد.

بنر مالیاتی

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (مشاغل) چیست؟

درباره مالیات بر درآمد مشاغل اشخاص حقیقی می‌توان تعاریف متعددی را بیان کرد، اما بهترین تعریف همان است که در ماده 93 قانون مالیات های مستقیم کشور ذکر شده: درآمدی كه شخص حقيقی از طريق اشتغال به مشاغل يا به عناوين ديگر غير از موارد مذكور در ساير فصل‌های اين قانون در ايران بدست آورد، پس از كسر معافيت‌های مقرر مشمول ماليات بر مشاغل خواهد شد.

حال برای اینکه بدانیم از نظر قانون دقیقا چه درآمدی شامل مالیات می‌شود باید به ماده 94 قانون مالیات مستقیم مراجعه کنیم. بر اساس این ماده، کلیه درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات (به جز موارد معافیت) با کسر هزینه‌ها و استهلاک، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌شود.

سایر مواد قانون مالیات مستقیم که به معیار و نرخ مالیات مشاغل مربوط هستند، عبارتند از:

  • ماده 95 مالیات مستقیم توضیحاتی مربوط به نحوه نگهداری دفاتر و اسناد مالیاتی ارائه می‌دهد.
  • ماده 97 مالیات های مستقیم به چگونگی محاسبه مالیات مشاغل و معیار آن می‌پردازد و اختیارات سازمان مالیات در مورد تائید یا رد اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان را بررسی می‌کند.
  • ماده 99 قوانین مالیات مستقیم به بررسی قراردادهای پیمانکاری می‌پردازد که پیش از تصویب قانون مالیات مستقیم بسته شده‌اند (کاربرد چندانی ندارد).
  • ماده 100 مالیات مستقیم به وظیفه مودیان مالیات مشاغل در قبال اظهارنامه مالیاتی می‌پردازد. بااهمیت‌تر از خود این ماده، تبصره معروف آن که محاسبه و پرداخت مالیات مشاغل گروه سوم (کسب و کارهای کوچک) را تسریع می‌بخشد.
  • ماده 101 قانون مالیات مستقیم معافیت حاصل از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر را معرفی می‌کند که بسیار بااهمیت است و در کاهش تعرفه مالیات مشاغل تاثیر بسزایی دارد.
  • ماده 102 مالیات های مستقیم تکلیف عامل مضارت را در مضاربه ملک مشخص می‌کند و ماده 103 قانون مالیات مستقیم نیز مربوط به وظایف وکلای دادگستری در قبال تعیین حق الوکاله در قرارداد است.

دسته‌بندی صاحبان مشاغل

پیش‌تر به دسته‌بندی مشاغل در آیین نامه اصلاحی ماده 95 اشاره کردیم. بر اساس این آیین نامه تقسیم‌بندی سه‌گانه‌ای برای تعیین مالیات مشاغل مختلف انجام شد؛ با تکیه به این دسته‌بندی و انتشار جدول درصد مالیات مشاغل، کار سازمان مالیات برای دریافت و مودیان مالیاتی برای کنترل نرخ مالیات بر درآمد مشاغل بسیار آسان شد.

طبق آیین نامه اجرایی ماده 95 ق.م.م (قانون مالیات مستقیم) مشاغل به سه گروه زیر تقسیم شده‌اند:

  • مشاغل گروه اول: مالیات مشاغل گروه اول بر اساس نوع فعالیت تعیین می‌شود.
  • مشاغل گروه دوم: گروه دوم مالیات مشاغل نرخ مالیات را بر اساس درآمد تعیین می‌کند.
  • مشاغل گروه سوم: شامل مشاغلی است که در دو گروه قبلی نمی‌گنجند. مالیات مشاغل گروه سوم نیز با توجه به درآمد آن‌ها محاسبه می‌شود اما نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم با توجه به شرایط خاص درآمدی می‌تواند متفاوت باشد.
Please select another listing to show to avoid recursion.

پرداخت‌کنندگان براساس نوع شغل (گروه اول بند الف بر اساس نوع فعالیت)

در این دسته‌بندی، مشاغل به موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • واردکنندگان و صادرکنندگان
  • صرافی‌ها و مشاغل مربوط به این حوزه
  • فروشگاه‌هایی با دارا بودن چند شعبه و فعالیت زنجیره‌ای
  • صاحبان هتل‌ها (3 ستاره و بیشتر)
  • ارائه‌دهندگان خدمات مالی و مدیریتی
  • مالکان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی
  • ارائه‌دهندگان خدمات مشاوره‌ای
  • صاحبین مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های پزشکی
  • ارائه‌دهندگان خدمات انفورماتیک و طراحی سیستم‌ها
  • صاحبین موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری
  • صاحبین مشاغل حوزه حمل و نقل (زمینی، هوایی و دریایی)

سوالی که در این قسمت پیش می‌آید، این است که پرداخت‌کنندگان این دسته، برای پرداخت مالیات مشاغل باید چه اقداماتی انجام دهند؟

در جواب باید گفت، مشاغل مربوط به این دسته باید ترازنامه مالیاتی و صورتحساب‌های مربوط به شغل خود اعم از سود و زیان را ارائه کنند.

پرداخت‌کنندگان براساس میزان کار (گروه دوم بند ب بر اساس حجم فعالیت)

گروه دوم یا مشمولان بند ب مالیات مشاغل، در اصل، شامل صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی براساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل آن‌ها، بیش از 18 میلیارد ریال یا کمتر مساوی 55 میلیارد ریال باشد. شایان ذکر است که در اینجا منظور، مشاغلی است که شامل فروش کالا یا فروش کالا در کنار ارائه خدمات است.

  • گروه اول: بیش از 15 میلیارد تومان
  • گروه دوم: بین 5 تا 15 میلیارد تومان
  • گروه سوم: کمتر از 5 میلیارد تومان

پرداخت‌کنندگان این دسته برای پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل باید چه اقداماتی انجام دهند؟

این گروه باید اسناد درآمدی خود اعم از اسناد فروش کالا و ارائه خدمات را به همراه اسناد خرید کالا به مراجع مربوطه ارائه کنند.

مشاغلی که در دسته اول و دوم قرار ندارند (گروه سوم بند ج)

دسته سوم افرادی هستند که نه شامل دسته اول هستند و نه شامل دسته دوم. به عبارتی این دسته شامل افراد و مشاغلی است که ویژگی‌های دسته اول و دوم را ندارند.

پرداخت‌کنندگان این دسته برای پرداخت مالیات باید چه اقداماتی انجام دهند؟

همانند دسته دوم، مشاغلی که در این دسته قرار می‌گیرند باید اسناد درآمدی خود اعم از اسناد فروش کالا یا ارائه خدمات را به مراجع مربوطه ارائه کنند.

چگونه باید بدانیم جزو کدام دسته بندی صاحبان مشاغل هستیم؟

در پاسخ به این سوال دو راه‌حل وجود دارد، راه حل اول که تا پیش از الکترونیکی شدن سامانه‌های مالیاتی از آن استفاده می‌شد، بررسی قانون است. با مطالعه مواد قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه‌های مرتبط با آن می‌توانید از گروه بندی مالیات بر درآمد مشاغل آگاه شوید.

خوشبختانه، روش طولانی و پردردسر قبلی با اینترنتی شدن سامانه‌های سازمان مالیات منسوخ شده است. امروزه می‌توانید با ورود به صفحه تشخیص گروه مالیاتی با پاسخ به سوالاتی دسته بندی مالیاتی شغل خود را مشاهده کنید.

نحوه تشخیص دسته بندی صاحبان مشاغل در سامانه

برای تشخیص مالیات از طریق سامانه ابتدا روی https://tax.gov.ir/action/do/groupselector کلیک کنید. حال به صفحه راهنمای تعیین گروه سازمان مالیات وارد شده‌اید. در این صفحه ابتدا یک کادر کشویی را مشاهده می‌کنید که چند عنوان شغل مختلف در آن ذکر شده است. همگی این مشاغل مربوط به گروه اول و دسته بندی بر اساس نوع فعالیت هستند.

در صورتی که کسب و کار شما در میان عناوین لیست موجود نیست، روی گزینه «شامل هیچ کدام از موارد فوق نمی‌باشم» کلیک کنید. با انجام اینکار سوالاتی مرحله به مرحله از شما پرسیده می‌شود. در هر مرحله اگر به سوال پاسخ بله دهید گروه‌بندی مالیاتی شما مشخص می‌شود (البته گاهی باید درآمد خود را نیز مشخص کنید). در صورتی که پاسخ شما خیر باشد، سوال دیگری از شما پرسیده خواهد شد.

در نهایت، اگر پاسخ شما به تمامی سوالات خیر باشد، مبلغ فروش شما در سال 1397 پرسیده خواهد شد و بر این اساس جایگاه شما در گروه بندی مالیات مشاغل اشخاص حقیقی مشخص می‌شود.

مالیات کدام مشاغل کمتر است؟

بدیهی است که کمترین مالیات مربوط به مشاغلی است که درآمد پایین‌تری دارند، لذا مالیات بر مشاغل بند ج و گروه سوم نسبت به سایرین کمتر است. برخی از صاحبان مشاغل به دنبال این هستند که با روش‌های مختلف خود را در این دسته بندی قرار دهند؛ کاری اشتباه و ناشدنی.

با توجه به اینکه سازمان مالیات بر درآمد مشاغل و درگاه‌های پرداخت نظارت کامل دارد، دور زدن قوانین برای قرار گرفتن در چنین جایگاهی غیرممکن است. کمااینکه مالیات کم به معنای درآمد پایین است، پس بهتر است به دنبال قرار گرفتن در میان کم مالیات ترین مشاغل نباشید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

هزینه‌های قابل قبول صاحبان مشاغل چیست؟

در محاسبه مالیات مشاغل مختلف، ابتدا هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های شغلی از مبلغ فروش محصولات یا خدمات کسر می‌شود و سپس مالیات مشاغل بر درآمد محاسبه می‌شود. بر این اساس نمی‌توان هزینه‌ای در اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل به عنوان هزینه‌های کسب و کار ذکر کرد، مگر اینکه در دسته بندی زیر قرار داشته باشد.

  1. قیمت خرید کالای فروخته شده یا مواد مصرفی در کالا و خدمات
  2. هزینه‌های مربوط به استخدام کارکنان با توجه به مقررات موسسه
  3. هزینه کرایه محل فعالیت کسب و کار
  4. هزینه کرایه ابزار مربوط به فعالیت شغلی
  5. مبلغ قبض‌های خدماتی نظیر قبض آب، برق، گاز و غیره
  6. وجوه پرداختی مربوط به بیمه کارکنان یا سایر بخش‌های مربوط به فعالیت شغلی

سامانه استعلام مالیات اشخاص حقیقی

سامانه مودیان مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir، درگاه اینترنتی سازمان مالیات برای استعلام مالیات بر درآمد مشاغل و پرداخت آن است. در این سامانه می‌توانید علاوه بر تشکیل پرونده مالیاتی، درگاه‌های پرداخت کسب و کار خود را نیز به پرونده‌های مربوطه متصل کرده و فرآیند محاسبه و دریافت مالیات از مشاغل را تسریع بخشید.

لازم به ذکر است برای ثبت نام مالیات مشاغل و توانایی استعلام اینترنتی آن، ابتدا باید در سامانه مودیان مالیاتی عضو شوید. بدین منظور مقاله سامانه مودیان کارمنتو را مطالعه فرمایید.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل اشخاص حقیقی

حال که به سوال مالیات مشاغل چیست پاسخ دادیم، نوبت آن است که نحوه محاسبه این مالیات را نیز بررسی کنیم. مالیات اشخاص حقیقی با توجه به نوع و حجم فعالیت آن‌ها محاسبه می‌شود. بر این اساس نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل بند ج با مشاغل بند الف و ب متفاوت خواهد بود و درصد مالیات مشاغل هر گروه با سایرین متفاوت است.

مالیات بر درآمد مشاغل گروه اول به نوع فعالیت آن‌ها بستگی دارد و هیچ استثنایی از نظر حجم فعالیت باعث تغییر نحوه‌ی محاسبه مالیات آن نمی‌شود. به همین ترتیب طبقه بندی انجام شده در مورد بند ب نیز قابل تغییر نیست و سازمان مالیات کاملا به آن پایبند است.

مالیات بر مشاغل گروه سوم انفرادی یا اشتراکی (جلوتر این مفاهیم را توضیح می‌دهیم) با توجه به اینکه در گروه بندی‌های اصلی نمی‌گنجند، تنها نوعی از مالیات است که باید به شکل ویژه و با بررسی ممیزین مالیاتی محاسبه شود. شایان ذکر است برخی از این مشاغل و برخی از مشاغل گروه سوم بند ب در ردیف مشاغل معاف از مالیات قرار می‌گیرند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

جدول درصد مالیات مشاغل

بررسی جدول درصد مالیات مشاغل یا همان ضریب مالیات مشاغل بر اساس اینتا کد، بهترین روش برای صاحبان کسب و کاری است که قصد دارند درصد مالیات خود را تشخیص دهند. در این جدول نرخ مالیات مشاغل بر اساس حوزه فعالیت و نوع آن دسته بندی شده است و ممیزین مالیاتی بر اساس اطلاعات این جدول به محاسبه مالیات مشاغل می‌پردازند. در هر حوزه، چهار نوع فعالیت تولید، فروش، واردات و صادرات به تفکیک بررسی شده و درصد مالیات مشاغل هریک جداگانه مشخص شده است.

درصد مالیات مشاغل

برای مشاهده جدول درصد مالیات مشاغل و درصد مالیات مشاغل، روی لینک‌های زیر کلیک نمایید. (در فایل pdf تمام موارد قرار داده شده است)

نسبت سود فعالیت بخش بازرگانی

نسبت سود فعالیت بخش تولید

نسبت سود فعالیت بخش خدمات

معافیت مالیات بر درآمد مشاغل

جذاب‌ترین بخش مقاله برای صاحبان کسب و کار، آشنایی با مشاغل معاف از مالیات است. بر اساس قوانین مندرج در باب سوم قانون مالیات مستقیم و آیین نامه‌های مربوطه، مشاغلی که درآمد خالص عملکرد آن‌ها از مبلغ 28 میلیون و 800 هزار تومان کمتر باشد از پرداخت مالیات معاف هستند.

جالب است بدانید افزایش درآمد کسب و کار نسبت به سال قبل نیز مشمول معافیت‌های مالیاتی خاصی می‎‌شود که در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

توجه: معافیت و بخشودگی مالیاتی دو مقوله جدا از هم هستند. انجام درست برخی وظایف نظیر تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل در موعد مقرر موجب می‌شود مشمول بخشودگی‌های سازمان مالیات شوید. آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل 31 خردادماه هر سال است.

مشاغل معاف از مالیات

علاوه بر سقف درآمدی ذکر شده برای معافیت از مالیات، برخی از مشاغل نیز از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند؛ شامل:

  • موسیقی دانان
  • بازیکنان و مربیان رشته‌های ورزشی
  • دانشجویان دانشگاه
  • برخی از صاحبان صنایع دستی محلی
  • مدیران روحانیت و دستیاران آن‌ها
  • فعالان حوزه تئاتر و سینما
  • برخی از پزشکان و فعالان حوزه سلامت
  • خدمات دهندگان ترافیکی در فرودگاه‌ها و بنادر
  • هیئت علمی دانشگاه‌های کشور
  • کارگران بیمارستان

اظهارنامه اصلاحی و یا جایگزین چیست؟

گاهی پیش می‌آید که مودی پس از ارسال اظهارنامه اصلی مالیات بر درآمد مشاغل در موعد مقرر، متوجه اشکالاتی در آن می‌شود. در این صورت اگر فرصت مالیات مشاغل به اتمام نرسیده باشد، می‌تواند اظهارنامه جایگزین یا الحاقی خود را مجددا تصحیح و ارسال نماید.

– در صورت اتمام این فرصت چه باید کرد؟

بر اساس تبصره ماده 226 ق.م.م، مودیانی که پس از اتمام فرصت مالیات مشاغل متوجه اشکالاتی در اظهارنامه خود شوند، می‌توانند تا یک ماه پس از تاریخ مذکور اظهارنامه پیشین خود را اصلاح کرده و فرم جدید را در قالب اظهارنامه اصلاحی برای سازمان مالیات ارسال کنند.

توجه کنید برای ارسال اظهارنامه ابتدا باید ثبت نام مالیات مشاغل در سامانه مودیان مالیاتی انجام شود و سپس از بخش‌های مختلف این سامانه برای ارسال اظهارنامه‌های اصلی، جایگزین و اصلاحی استفاده شود.

نکات مهم اظهارنامه مالیات مشاغل

در مورد اظهارنامه مالیات مشاغل و نحوه ارسال آن نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها ضروری است.

  1. مشمولان مالیات مشاغل باید اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مودیان مالیاتی ارسال نمایید. فرم اظهارنامه باید کاملا استاندارد باشد و سال مالیاتی در آن ذکر شده باشد. ارسال اظهارنامه مالیات بردرآمد مشاغل گروه اول و دوم بند ب و نگهداری دفتر و دستک‌های مالیاتی برای صاحبان این مشاغل ضروری است، اما برخی از مشاغل گروه سوم می‌توانند مشمول تبصره ماده 100 شوند و از نگهداری دفاتر مالیاتی معاف شوند.
  2. برخی از اشخاص معاف از مالیات به اشتباه تصور می‌کنند که نیاز است اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل بند ج را ارسال کنند. این تصور اشتباه است؛ در صورت معافیت مالیاتی نیازی به ارسال هیچ گونه اظهارنامه‌ای وجود ندارد.

برخی از اشخاص که کسب و کار آن‌ها درآمد ندارد از این سوی بوم می‌افتند و اظهارنامه ارسال نمی‌کنند، که این مورد نیز کاملا اشتباه است و مشکلات مالیاتی در پی خواهد داشت. چنین افرادی باید فرم اظهارنامه الکترونیکی خود را به صورت خالی در سامانه مودیان بارگذاری کنند.

  1. اظهارنامه مالیات مشاغل بند ج به دو شکل انفرادی و اشتراکی وجود دارد. صاحبان مشاغلی که شریک ندارند باید فرم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل انفرادی بند ج و در غیراینصورت فرم اشتراکی آن را تکمیل نمایید.
  2. اگر هنوز موفق به پرداخت پروانه کسب نشده‌اید نیز ملزم به پرداخت مالیات مشاغل بدون جواز کسب هستید. بدین منظور باید اطلاعات درآمدهای مشمول مالیات خود را به اداره مالیات منطقه تحویل دهید.

اطلاعات لازم برای تکمیل اظهارنامه مشاغل

اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه مشاغل گروه اول عبارتند از:

  • اطلاعات هویتی شامل مدارک هویتی و مکانی و مجوزهای فعالیت شغلی
  • اطلاعات کلیه درآمدهای مشمول مالیات، هزینه‌ها، موارد مشمول بخشودگی یا معافیت
  • ترازنامه مالی
  • اطلاعات شرکا
  • اطلاعات حساب‌های بانکی مربوط به پرونده مالیاتی
  • موجودی مواد و کالای کسب و کار در ابتدا و انتهای دوره
  • اطلاعات واردات و صادرات کالا یا خدمات

اطلاعات مورد نیاز جهت تکمیل اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه دوم، علاوه بر مدارک ذکر شده برای گروه اول شامل موارد زیر است:

  • صورت مالی درآمد و هزینه
  • اطلاعات دارایی‌‎های مربوط به فعالیت اقتصادی

همچنین به منظور تکمیل برگه قطعی اظهارنامه مالیات مشاغل بند ج نیز می‌بایست اطلاعات هویتی، خلاصه درآمدها و هزینه‌ها، اطلاعات شرکا و حساب‌های بانکی را در فرم اظهارنامه ذکر کنید. شایان ذکر است در صورتی که برخی از موارد ذکر شده برای صاحبان مشاغل فاقد موضوعیت باشد، عدم ذکر آن در اظهارنامه مالیاتی خللی در پرونده ایجاد نمی‌کند.

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل

جهت ثبت نام اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل کافیست ابتدا به آدرس tax.gov.ir مراجعه فرمایید. در این صفحه روی دکمه اظهارنامه الکترونیکی کلیک کنید؛ سپس با انتخاب گزینه «اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی» جهت تکمیل فرم اظهارنامه اقدام کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه و ثبت شکایات

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه اصلی مالیات مشاغل حداکثر تا 31 خرداد ماه هر سال و برای اظهارنامه اصلاحی نیز یک ماه پس از پایان این فرصت است. همچنین مهلت اعتراض به مالیات تعیین شده 30 روز پس از ابلاغ برگ قطعی عمومی برای مالیات بر درآمد مشاغل است.

نحوه ثبت اعتراضات و شکایات مالیاتی

برای ثبت شکایات مربوط به رقم اعلام شده برای پرداخت مالیات و وجود هرگونه ایراد در محاسبه مالیات خود می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. با مراجعه به این سایت و ثبت درخواست، شکایت شما ثبت خواهد شد و باید مدت زمان مشخصی را برای تعیین نتیجه شکایت خود منتظر بمانید.

جریمه عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در زمان تعیین‌شده

همان طور که گفته شد، تا آخرین روز از ماه خرداد (31 خرداد) اجازه ارسال اظهارنامه خود را دارید. در صورت عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی، 30 درصد مبلغی که باید بپردازید، جریمه خواهید شد. طبق ماده 192 قانون مالیات، افرادی که به مدت 3 سال متوالی اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نکرده‌اند، مشمول مجازات از حبس تا جریمه نقدی خواهند شد.

سخن پایانی

اظهارنامه مالیاتی، موضوعی نیست که بتوان آن را کم اهمیت دانست یا آن را نادیده گرفت. به هر حال مالیات بر درآمد مشاغل، مسئله‌ای است که هر کسب و کار باید به آن توجه داشته باشد تا از هرگونه جریمه مالی یا تبعات دیگر آن در امان باشد. دقت داشته باشید که افراد حقیقی باید برای تهیه اظهارنامه مالیاتی، هر سال میزان درآمد خود را با حساب کامل در دست داشته باشند.

در صورت داشتن هرگونه سوالی در ارتباط با پرداخت مالیات یا پر کردن اظهارنامه مالیاتی داشتید، نگران نباشید. کارشناسان ما در کارمنتو به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن در خدمت شما هستند تا به سوالات و چالش‌های شما پاسخ دهند. کارمنتو یک پلفترم تخصصی برای مشاوره‌های حقوقی، مالیاتی و … است و آماده ارائه خدمات خود به صورت آنلاین و تلفنی است. کافی است به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید و در بخش مربوطه با کارشناسان ما در تماس باشید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد مالیات مشاغل

  1. مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟

درآمدی که اشخاص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل گوناگون کسب می‌کنند شامل مالیات بر درآمد مشاغل می‌شود.

  1. مالیات کدام مشاغل کمتر است؟

مالیات مشاغل گروه سوم بند ب آیین نامه اجرایی ماده 95 اصلاحی قانون مالیات مستقیم که درآمد سالانه آن‌ها از 5 میلیارد تومان کمتر است مشمول کمترین مالیات مشاغل هستند.

  1. مالیات بر درآمد مشاغل چند درصد است؟

درصد مالیات مشاغل بر اساس نوع فعالیت و حجم آن متفاوت است.

  1. نحوه ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل چگونه است؟

جهت ثبت اظهارنامه مالیات باید به آدرس tax.gov.ir مراجعه کرده و از طریق گزینه اظهارنامه الکترونیکی برای اینکار اقدام کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 8 نظر

5 8
مالیات بر درآمد مشاغل چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد