اینتا کد مالیاتی و ضرایب اینتا کد مشاغل

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 25 مرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در دنیای کسب و کار امروزی، یکی از موضوعات حیاتی که به آن اهمیت زیادی داده می‌شود، مالیات است. صاحبان کسب و کارها با پیچیدگی‌ها و الزامات مالیاتی روبه‌رو هستند و برای افزایش بهره‌وری و رضایت مشتریان، به دنبال راهکارهای بهتری می‌گردند. یکی از این راهکارها، ایجاد “کد مالیاتی” است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اجرا می‌شود.

کد مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی و طبقه‌بندی فعالیت‌های شغلی، نقش مهمی در دقت و شفافیت اطلاعات بازی می‌کند. زمانی که کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌ها از این کد مالیاتی برخوردار نباشند، به انجام تراکنش‌های بانکی اجازه نخواهند داشت، به این ترتیب تاثیرات مالیاتی جلوگیری از آنان را از خود نشان خواهد داد.

اینتاکد مالیاتی با هدف ارتقاء دقت و تمرکز در طبقه‌بندی فعالیت‌های شغلی طراحی شده است. تمامی مدیران و صاحبان کسب و کارها، باید به وقت راه‌اندازی شغل خود، کد مالیاتی خود را تهیه و اصلاح کنند. در صورت عدم رعایت این اجرا، معاملات بدون کد مالیاتی به عنوان جرم محسوب می‌شوند و عواقب قانونی به همراه دارند.

هدف از این مقاله، آشنایی شما با مفهوم “اینتاکد مالیاتی” و نحوه اهمیت و اجرای آن است. در ادامه، با جزئیات این ابزار مهم در مالیات آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید تا انتهای این مقاله را همراهی کنیم و از معرفی جزئیات مهم این مفهوم بهره‌برداری کنیم.

بنر مالیاتی

اینتاکد چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

سازمان مالیات با هدف تسهیل در امور مالیاتی و افزایش دقت در طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی، به هر فعالیت یک کد مالیاتی اختصاص می‌دهد که به عنوان “اینتاکد” معروف است. این کد منحصربه‌فرد به منظور ارتقاء دقت و شفافیت در تشخیص نوع فعالیت به کار گرفته می‌شود.

اینتاکد به‌طور دقیق و منحصربه‌فردی، اطلاعات فعالیت‌ها را به سازمان مالیات ارائه می‌دهد. با استفاده از این کد، توانایی تعریف دقیق از نوع فعالیت و الگوی سودآوری کسب و کار به سازمان مالیاتی ارائه می‌شود.

این کد معادل پارسی “International Standard Industrial Classification” (ISIC) است و در برنامه‌های حسابداری و امور بازرگانی نقش مهمی ایفا می‌کند. با تخصیص کد مالیاتی به هر فعالیت اقتصادی، دسته‌بندی دقیق‌تر و مدیریت بهتر فعالیت‌ها و کسب و کارها ممکن می‌شود، که در نهایت منجر به سهولت در محاسبه مالیات و بهبود فرآیند تسویه حساب‌های مالیاتی می شود. برای کسب اطلاعات کامل درمورد نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی این مقاله از کارمنتو را مطالعه نمایید.

با استفاده از اینتاکد، امکانات جذابی در حوزه‌های مختلف به وجود می‌آید. این کد به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که با تعریف دقیق از نوع فعالیت و انجام محاسبات، مالیات بر درآمد مشاغل را محاسبه نمایند. این ابزار در بهبود دقت در تعیین میزان مالیات مرتبط با عملکرد کسب و کار دخیل می‌شود.

در تبصره ماده 100 قانون م.م آمده است که از شاخص‌هایی چون گزارشات معاملات فصلی، ورودی‌های ثبت‌شده از طریق کارتخوان‌ها، دستگاه‌های پوز یا درگاه‌های پرداخت بانکی و با استفاده از فرمولاسیون ویژه، میزان مالیات مقطوع نهایی کسب و کار تخمین زده می‌شود.

عوامل مختلفی از جمله محاسبه مالیات با اینتاکد و یا نسبت سود فعالیت با استفاده از اطلاعاتی که از کد اختصاصی مالیاتی به‌دست می‌آید، به دقت تعیین می‌شوند. این ابزار هوشمند به عنوان یک اساسی برای بهبود دقت در تخمین نسبت سود و مالیات عملکرد کسب و کارها به کار می‌رود و در بهبود فرآیند مالیاتی نقش مهمی ایفا می‌کند.

انواع اینتاکد مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور، برای انجام فرآیند مالیاتی، فعالیت‌های اقتصادی را به سه دسته تقسیم کرده است: تولید، بازرگانی و خدمات. وقتی افراد پرونده‌های مالیاتی خود را تکمیل می‌کنند، نیاز دارند نوع فعالیت خود را از بین این سه دسته تعیین کنند. سپس باید در جزئیات فعالیت خود دقیق‌تر شوند و اطلاعات کاملی را وارد کنند تا در نهایت کد اختصاصی Intocode مخصوص کسب و کار خود را دریافت کنند. این تقسیم بندی و فرآیند کامل از مهم‌ترین قدرت‌های سامانه مالیاتی برای تشخیص و شناسایی انواع فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها است.

جدول ضرایب اینتا کد مشاغل

برای مشاهده اینتا کد و ضرایب اینتا کد مالیاتی، روی لینک‌های زیر کلیک نمایید. (در فایل pdf تمام موارد قرار داده شده است)

نسبت سود فعالیت بخش بازرگانی

نسبت سود فعالیت بخش تولید

نسبت سود فعالیت بخش خدمات

چه افرادی به کد اینتای مالیاتی نیاز دارند؟

همه مودیان مالیاتی، به منظور ثبت نام در سیستم مالیاتی، از کد اینتای مالیاتی استفاده می‌کنند. در واقع، تمامی اشخاصی که موظف به ثبت فعالیت‌های اقتصادی خود در سامانه مالیاتی هستند، باید اینتاکد را دریافت کنند. همچنین، تمام مشاغل مختلف نیز نیاز به این کد منحصربه‌فرد دارند تا بتوانند معاملات خود را با دقت انجام داده و به درستی در سامانه مالیاتی ثبت شوند.

نظام مهندسی نیز از این قاعده مستثنی نشده است، به این ترتیب مهندسین ناظر می‌بایست اطلاعات هویتی خود را تکمیل و در سیستم اینتاکد، جزئیات فعالیت خود را ثبت کنند. به همین ترتیب، مشاوران املاک نیز در طول سال می‌بایست چهار بار اظهارنامه مالیاتی خود را در اداره مالیات ثبت کرده و درصد مقرری از کمیسیون دریافتی خود را از طریق سامانه پرداخت کنند. برای مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی به مقاله کارمنتو در این زمینه مراجعه نمایید.

درصورت عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت‌های موجود اینتا کد چه اقدامی باید انجام شود؟

وقتی که در زمان ثبت نام، اینتاکد مشاغل مرتبط با فعالیت شما در لیست اینتاکد یافت نشود، باید مراحل زیر را انجام دهید تا به درستی به این چالش پاسخ دهید:

  1. انتخاب گزینه “سایر” یا “متفرقه” از میان گزینه‌های موجود.
  2. تهیه یک نامه به دفتر فنی سازمان امور مالیاتی و پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادی شما.
  3. در نامه خود، جزئیات دقیقی از فعالیت اقتصادی خود را بیان کنید. سازمان مالیاتی ممکن است از شما اطلاعات و اسناد اضافی درخواست کند تا بتوانند کد مالیاتی مناسب برای شما تخصیص دهند.

این اقدامات به منظور حفظ دقت و اطلاعات دقیق در سیستم مالیاتی انجام می‌شود. پس از دریافت کد مالیاتی، شما می‌توانید به‌طور معتبر فعالیت خود را در سیستم مالیاتی ثبت کرده، معاملات خود را انجام داده و از خدمات سازمان امور مالیاتی بهره‌برداری کنید.

اگر نیاز به راهنمایی دارید یا در مراحل بالا به مشکل برخوردید، پیشنهاد می‌شود از خدمات یک حسابدار مالیاتی استفاده کنید. مشاور حسابداری مالیاتی با تخصص خود می‌تواند شما را در این مسیر هدایت کرده و کوتاه‌ترین مسیر برای انجام مراحل را به شما نشان دهد.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

سامانه دریافت اینتاکد مالیاتی چیست؟

درمورد طبقه بندی مشاغل طبق قانون مالیات مستقیم لازم است اطلاعات جامعی را داشته باشید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. سامانه دریافت اینتاکد امور مالیاتی، به عنوان یک ابزار حیاتی و نوآورانه، به مودیان مالیاتی این امکان را می‌دهد که به سادگی و با سرعت بالا، اینتاکد مالیاتی خود را دریافت و ویرایش کنند. این سامانه که با آدرس register.tax.gov.ir در دسترس قرار دارد، یک پلتفرم توسعه یافته است که مودیان مالیاتی را به ورود به حساب کاربری شخصی خود در سیستم مالیاتی دعوت می‌کند. از این طریق، مودیان مالیاتی قادر به مدیریت و انجام عملیات مالیاتی خود، از جمله دریافت و ویرایش اینتا کد مالیاتی، می‌شوند.

این سامانه با تکیه بر فناوری‌های پیشرفته و رویکردهای مدرن در زمینه مالیاتی، توسط سازمان امور مالیاتی کشور به طور خلاقانه طراحی و اجرا شده است. این ابزار مدرن امکاناتی فراهم می‌کند که به مودیان مالیاتی امکان مستقیمی برای ورود به حساب کاربری خود در سامانه مالیاتی را می‌دهد. با وارد کردن اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور، مودیان مالیاتی به صورت آنلاین و به سرعت می‌توانند به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنند و در هر فرآیندی شرکت کنند.

این سامانه نه تنها در جهت دقت و شفافیت مالیاتی تأثیرگذاری دارد، بلکه با بهره‌گیری از فناوری‌های روز و تطبیق با رویکردهای نوین، به بهبود کارایی و سهولت در امور مودیان مالیاتی کمک می‌کند. از طریق این ابزار الکترونیکی پیشرفته، مودیان مالیاتی قادر به مدیریت بهتر مسائل مالیاتی خود می‌شوند و در عین حال، بهبود ارتباط و تعامل با سازمان امور مالیاتی را تجربه خواهند کرد.

سامانه دریافت اینتاکد مالیاتی به عنوان یک نمونه برجسته از ترکیب فناوری‌های نوین و مالیاتی، در راستای تسهیل فرآیند مالیاتی و ارتقاء سطح خدمات به مودیان مالیاتی نقش مهمی ایفا می‌کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی چگونه است؟

برای دریافت اینتاکد ، به منظور تسهیل فرآیند، مراحل زیر را دقت کامل دنبال کنید:

  1. در ابتدا، به وبسایت سامانه امور مالیاتی کشور با آدرس https://register.tax.gov.ir/ مراجعه نمایید.
  2. از نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام اینتا کد مالیاتی اخذ کرده‌اید، برای ورود به حساب کاربری خود استفاده کنید. این اطلاعات به شما اجازه ورود به سیستم را می‌دهند.
  3. پس از ورود به حساب کاربری، به صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت اینتاکد (درصد فعالیت نشانگر نسبت میزان درآمدی است که از هر فعالیت اقتصادی به دست می‌آید، به کل درآمد تامین کننده است. این تعیین‌کننده مهم در مالیات به مودیان اجازه می‌دهد که تمام فعالیت‌های اقتصادی خود را به صورت دقیق و شفاف در سامانه ثبت کنند. به این ترتیب، با اختصاص درصدهای مناسب به هر فعالیت، مودیان مالیاتی می‌توانند اطلاعات دقیقی از توزیع و میزان درآمد حاصل از هر فعالیت را ارائه دهند تا میزان مالیات بر درآمد مشخص شود) معطوف شوید. در این بخش، برای هر فعالیت اقتصادی که مایل به دریافت اینتاکد برای آن هستید، یک سطر جدید ایجاد کنید. سپس اطلاعات مرتبط با فعالیت مانند نوع و میزان فعالیت را به دقت وارد نمایید. در نهایت، مطمئن شوید که مجموع مقادیر درصد فعالیت‌ها برابر با ۱۰۰٪ باشد.
  4. در بخش شرح فعالیت‌ها، عنوان دقیق و شرح کامل فعالیت‌های اقتصادی خود را بر اساس پروانه کسب واقعی که دارید، وارد کنید. این اطلاعات به دقت باید با توضیحات مورد تأیید مراجع مالیاتی سازگار باشند.
  5. در مرحله نهایی، با کلیک بر روی دکمه “تایید و ثبت نهایی”، سیستم به‌صورت اتوماتیک کد اینتاکد مالیاتی شما را تولید می‌کند. تا به اینجای کار، شما با موفقیت اینتاکد مالیاتی خود را دریافت کرده‌اید.

اگر در آینده نیاز به حذف اینتاکد مالیاتی داشتید، به دلیل عدم امکان حذف آن از طریق سامانه آنلاین، باید به مراکز مالیاتی مراجعه کرده و با مقامات مالیاتی تماس گرفته تا اقدامات لازم برای حذف اینتاکد مالیاتی انجام شود.

سامانه دریافت اینتاکد مالیاتی برای تغییر و حذف و ثبت نام

نحوه ویرایش اینتاکد چگونه است؟

برای ویرایش و تغییر اینتاکد مالیاتی خود، مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

  1. ابتدا، به آدرس https://register.tax.gov.ir/ در مرورگر خود مراجعه کنید.
  2. از نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام دریافت کرده‌اید، برای ورود به حساب کاربری خود استفاده کنید.
  3. پس از ورود، بر روی علامت “نمایش و ویرایش اطلاعات” کلیک کنید تا به صفحه اصلی ویرایش اینتاکد منتقل شوید.
  4. در این صفحه، اطلاعات پایه مالیاتی خود را مشاهده می‌کنید. بر روی سربرگ “فعالیت‌ها” کلیک کنید.
  5. در لیست فعالیت‌ها، فعالیت مورد نظر خود که می‌خواهید اینتاکد آن را ویرایش کنید، را پیدا کرده و بر روی دکمه “ویرایش” در همان ردیف کلیک کنید.

حالا، مراحل ویرایش را طی کنید:

  1. در صفحه جدید، از منوی جستجو نوع فعالیت مربوطه را انتخاب کنید و جزئیات آن را وارد کنید.
  2. پس از پیدا کردن فعالیت مورد نظر، اینتاکد صحیح را انتخاب کنید.
  3. در نهایت، با کلیک بر روی دکمه “ثبت” تغییرات خود را نهایی کنید و کد اینتای مالیاتی خود را به‌روز رسانی کنید.

توصیه مهم: قبل از ثبت تغییر اینتاکد خود، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات صحیح و دقیق وارد شده است، زیرا تغییرات نادرست می‌تواند تبعات مالیاتی جدی به همراه داشته باشد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نرخ های محاسبه مالیات بر اساس اینتا کد

نرخ‌های محاسبه مالیات بر اساس اینتاکد (ضرایب اینتاکد مالیاتی) به عنوان یک جدول ضرایب اینتاکد مالیاتی معین مشاغل، تعیین می‌شود. این جدول ضریب اینتاکد، به همراه اطلاعات مختصری از دفترچه ضرایب اینتاکد، در محاسبات مالیاتی بر اساس نوع و میزان فعالیت‌های اقتصادی هر مودیان به کار می‌رود. این ضرایب مالیاتی بر اساس کداینتای مالیاتی، راهنمایی مهمی برای ممیزین مالیاتی و مودیان در محاسبه مالیات فراهم می‌کند.

مشاوره کسب و کار

برای دریافت مشاوره کسب و کار در حوزه مد نظر خود، می‌توانید به سادگی با مشاوران مجرب ما در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

مقاله ما به شما نگاهی جامع به مفهوم و اهمیت اینتاکد مالیاتی که به جای مالیات علی الراس معرفی شده است، ارائه داد. این شناسه منحصر به فرد، به شما امکان می‌دهد که از طریق سامانه مالیاتی خدمات مختلفی از جمله ارائه اظهارنامه مالیاتی، پرداخت مالیات و دسترسی به اطلاعات مالی خود را انجام دهید. با توجه به توضیحات داده شده، ادرار کسب و کارها به سادگی و سرعت بیشتری به اهداف مالیاتی‌شان دست خواهند یافت.

سامانه دریافت اینتاکد با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و رویکردهای نوآورانه، گامی مهم در جهت هوشمندسازی فرآیند مالیاتی انداخته است. این ابزار باعث افزایش شفافیت و دقت در اطلاعات مالی و ایجاد تسهیلات در انجام امور مالیاتی می‌شود. در ضمن، امکان شناسایی صادرات و واردات توسط سازمان مالیاتی، نقطه قوت دیگری از این سیستم است.

با پیشنهاد مطالعه این مقاله از کارمنتو به دوستان و آشنایان خود، می‌توانید آن‌ها را به استفاده از این راهکار مدرن و مؤثر در امور مالیاتی ترغیب کنید. اینتاکد مالیاتی، گامی نوین در جهت بهبود فرآیند مالیاتی کشور است که باعث سهولت، شفافیت و دقت بیشتر در امور مالیاتی مودیان مالیاتی خواهد شد.

سوالات متداول درمورد اینتا کد

  1. اینتاکد مالیاتی چیست؟

اینتاکد مالیاتی شناسه‌ای منحصر به فرد است که برای شناسایی افراد و کسب و کارها در سیستم مالیاتی استفاده می‌شود.

  1. دریافت اینتا کد مالیاتی چگونه است؟

برای دریافت اینتاکد مالیاتی، به سامانه ثبت نام مالیاتی مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، درخواست دریافت کد را انجام دهید.

  1. چگونه اینتا کد را تغییر دهیم؟

برای تغییر اینتاکد، به سامانه مالیاتی مراجعه و با ویرایش فعالیت‌ها و اطلاعات، اقدام به تغییر کد مالیاتی نمایید.

  1. چگونه اینتا کد را حذف کنیم؟

اینتاکد مالیاتی را نمی‌توانید از طریق سامانه آنلاین حذف کنید؛ برای حذف، باید به مراکز مالیاتی مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 21 نظر

4 21
اینتا کد مالیاتی و ضرایب اینتا کد مشاغل

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد