صفر تا صد دریافت کد رهگیری مالیاتی

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

دریافت کد رهگیری مالیاتی یکی از الزامات راه اندازی درگاه پرداخت است. کسانی که تصمیم به راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارند، این کد را دریافت می‌کنند. افراد، تا زمانی که این کد را نداشته باشند نمی‌توانند از پرداختی آنلاین بهره‌مند شوند. خرید و فروش اینترنتی برای تمام کسب و کارها فرصتی مهیج است؛ فروشگاه‌های اینترنتی با راه اندازی درگاه‌های پرداخت خدمات خود را به راحتی گسترش می‌دهند و به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند. این هدف بزرگ در کنار این که بسیار وسوسه انگیز است، می‌تواند با خطرهای زیادی از راه پرداخت اینترنتی روبرو شود.

پس دریافت کد رهگیری مالیاتی و دیگر اقدامات ضروری اعلام شده از سوی سازمان‌های امنیتی را جدی بگیرید. برای دریافت این کد نیازی به صرف هزینه و زمان زیادی نیست. اگر تصمیم به اخذ آن دارید در ادامه همراه ما باشید.

تعریف کد مالیاتی

قبل از هر کاری باید با کد مالیاتی و اهمیت آن آشنا شوید. این کد حاوی ده رقم است که بعد از ثبت نام در سامانه به فرد ارائه می‌شود. دلیل استفاده از این کد، امکان راه اندازی دستگاه کارت خوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی است. در حقیقت ورود به سامانه‌های مالیاتی تنها با داشتن کد رهگیری مالیاتی انجام می‌شود.

این کد بیانگر این است که مالیات پرداختی، براساس درآمد شما مشخص می‌شود و هیچ خللی به فعالیت شما وارد نخواهد شد. هم کسب و کارهای اینترنتی و هم فعالیت‌های حضوری هر دو به درگاه پرداختی نیاز دارند و دریافت کد مالیاتی برای تمامی کسب و کارها واجب است.

ضرورت دریافت کد رهگیری مالیاتی

کد مالیاتی تنها راهکار برای سازمان امور مالیاتی برای تعیین کسب و کارهای واجد شرایط پرداخت مالیات است. امروزه با رواج پرداخت‌های اینترنتی، هر کسب و کاری موظف است این درگاه را برای حفظ مشتریان خود تهیه کند. دریافت این کد از سال 1400 آغاز شد و براساس این قانون، تمامی کسب و کارهای دارای پایانه پرداختی باید پرونده مالیاتی نیز تشکیل دهند.  این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که سال‌های گذشته، اکثر کسب و کارهای اینترنتی بدون درگاه پرداخت فعالیت داشتند.

سازمان امور مالیاتی با اهداف زیر دریافت کد مالیاتی را تصویب کرده است:

  • مانع در برابر فرار مالیاتی
  • پیشگیری از بروز تخلفات
  • حذف پولشویی‌ها
  • ارتقا درآمد و تامین هزینه‌های عمومی جامعه
  • افزایش دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداختی

دریافت کد مالیاتی برای چه کسانی الزامی است؟

افراد حقوقی همانند شرکت‌ها برای داشتن فعالیت معتبر و مطمئن باید کد مالیاتی را دریافت کنند. دیگر مشاغل به شرح زیر است:

  • کسب و کارهای کوچک خانگی
  • آنلاین شاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی
  • فروشگاه‌های اینستاگرامی
  • سایت‌های خیریه
  • مدرسان و مربیان فعال به صورت اینترنتی
  • برنامه نویس‌ها
  • فریلنسرها
  • تولیدکنندگان محتوا
  • استریمرها و گیمرها

سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی

در چند سال اخیر، سازمان‌های امور مالیاتی کشور و دیگر سازمان‌ها برای جلب رضایت مخاطبین و ارتقا کیفیت خدمات، برخی از کارها را به صورت غیرحضوری طراحی کرده اند. اجرایی شدن این هدف موجب تسریع بسیاری از کارهای مالیاتی شده است و حتی اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت آنلاین ارائه می‌شود.

سامانه دریافت این کد به آدرس Tax.gov.ir تعریف شده است. کسب و کارهای مختلف با ثبت نام داخل این سامانه، پرونده کد رهگیری را تشکیل می‌دهند. تمامی مراحل دریافت کد نیز به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به انجام اقدامات لازم به صورت حضوری نخواهد بود.

نحوه استعلام کد مالیاتی از سامانه

استعلام این کد با هدف بازیابی آن، طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ورود به سامانه
  • کلیک روی قسمت سایر خدمات مالیاتی
  • کلیک روی گزینه ” یادآوری شماره رهگیری ثبت نام الکترونیک”
  • پر کردن اطلاعات مورد نیاز و دریافت پیامک کد رهگیری مالیاتی
  • توصیه می‌شود کد را در فضای امنی نگهداری کنید. داشتن این کد برای ورود به برخی سامانه‌های مالیاتی و ارسال درخواست برای داشتن دستگاه کارتخوان لازم است.

دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

تمامی دارندگان دستگاه کارتخوان باید در وب سایت اعلام شده ثبت نام و کد 10 رقمی مالیاتی را دریافت کنند. دقت به نکات مهم قبل از ثبت نام نیز بسیار اهمیت دارد. برای مثال، ثبت نام در سامانه کاملا رایگان است و صاحبین کسب و کار باید ثبت نام را در نظام مالیاتی به طور قانونی انجام دهند. همچنین کسانی که به صورت مشارکتی فعالیت دارند باید اطلاعات لازم هر کدام از شرکا را ثبت و در صورت ایجاد هر گونه تغییر، طی دو ماه در سامانه اعلام نمایند.

نحوه دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان به شرح زیر است:

  • ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور
  • ورود به بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک
  • انتخاب قسمت ثبت نام
  • نوشتن کلمه امنیتی، مشخص کردن نوع مودی، نوشتن کد ملی و ثبت ورود به ثبت نام
  • انتخاب قسمت ثبت نام و وارد کردن کد پستی، شماره موبایل و کلمه امنیتی
  • وارد کردن کد پیامکی ارسال شده و کلیک گزینه ثبت
  • ثبت تاریخ تولد و انتخاب گزینه استعلام
  • انتخاب گزینه پیش ثبت نام جدید
  • تکمیل بخش‌های قرمز رنگ مرحله به مرحله
  • انتخاب لوکیشن دقیق
  • ورود به صفحه جدید و پر کردن بخش‌های ضروری
  • مشخص کردن وضعیت مشمولیت ارزش افزوده
  • تایید و دریافت کد رهگیری
  • کلیک تایید نهایی

توجه کنید تمام اطلاعات لازم شامل تلفن ثابت، آدرس، کد پستی، مشخصات لازم و اطلاعات شخصی باید با اطلاعات لازم برای ثبت نام کارتخوان همخوانی داشته باشد.

نتیجه گیری

اخذ کد رهگیری مالیاتی یکی از ضروری ترین اقدامات برای شروع فعالیت‌های اینترنتی است. تنها با داشتن این کد، امکان پرداخت‌های اینترنتی و استفاده از دستگاه کارتخوان وجود دارد. از آنجا که خیلی‌ها هنوز به قوانین کسب و کارهای اینترنتی آگاه نیستند، مواجه شدن با جرائم مالیاتی بسیار رایج است. همانقدر که پرداخت‌های الکترونیکی، فروش بیشتر و خرید راحت‌تر را رقم زده است، توجه نداشتن به مقررات وضع شده می‌تواند خطرساز باشد و کسب و کار را با شکست مواجه کند. در صورت نیاز به مشاوره، می‌توانید با تیم مشاوران تخصصی کارمنتو به صورت تلفنی و یا آنلاین در تماس باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 65 نظر

4 65
صفر تا صد دریافت کد رهگیری مالیاتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
1 آذر 1402

|

5 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
27 آبان 1402

|

13 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
22 آبان 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 آبان 1402

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
1 آذر 1402

|

5 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
27 آبان 1402

|

13 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
22 آبان 1402

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد