مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی در سامانه my.tax.gov.ir

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیاتی که باید پرداخت شود اما تاکنون تسویه نشده، به عنوان بدهی مالیاتی شناخته می‌شود. اگر تجربه‌ای از بدهی مالیاتی دارید، ابتدا باید سوابق خود را استعلام کرده و سپس با استفاده از روش‌های مختلف این بدهی را تسویه کنید. امروزه، مشاهده سوابق سوابق مالیاتی با کد ملی با موبایل و بدون نیاز به مراجعه حضوری قابل انجام است. در این دسته از مقالات، توضیحات جامعی درباره نحوه استعلام مالیات با کد ملی ارائه می‌شود و سپس روش‌های مختلف پرداخت بدهی مالیاتی نیز به تفصیل بررسی می‌شود. من در این مسیر آماده همراهی و راهنمایی‌ام.

بنر مالیاتی

مراحل مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

به منظور هوشمندسازی و تسهیل امور مالیاتی، سازمان امور مالیاتی امکان استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی را فراهم کرده است. توجه داشته باشید که در این روش، استعلام مالیات از طریق کد ملی امکان‌پذیر است. مراحل استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی به شکل زیر است:

ابتدا به سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

یک کد 6 رقمی از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود که این کد را باید در کادر مربوطه وارد نمایید.

مراحل مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

در قسمت راست صفحه، بر روی گزینه “درخواست‌ها” کلیک کنید.

بخش درخواست ها در مراحل مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

سپس، گزینه “استعلام بدهی مالیاتی” گزینه را انتخاب کنید.

بخش استعلام بدهی مالیاتی در مراحل مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

در مرحله بعد، با وارد کردن شماره ملی خود، به عنوان فرد حقیقی یا حقوقی، می‌توانید تمامی سوابق و بدهی‌های مالیاتی خود را مشاهده کنید.

انواع روش‌های مشاهده سوابق مالیاتی چیست؟

امکان استعلام و مشاهده بدهی مالیاتی با کد ملی به صورت آنلاین برای همه افراد فراهم است. اگر به هر دلیلی از خدمات آنلاین نتوانستید استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید به دفاتر پیشخوان یا کافی‌نت‌ها مراجعه کنید یا با مشاوران کارمنتو به صورت تلفنی یا انلاین ارتباط برقرار کنید. بعد از برقرار ارتباط با مشاوران کارمنتو و ارائه مدارک لازم، می‌توانید استعلام مالیات با کارت ملی را با خیالی آسوده انجام دهید. علاوه‌بر استعلام مالیات با شماره‌ ملی می‌توانید از سایر خدمات کارمنتو نظیر استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی، پرداخت بدهی، اظهارنامه مالیاتی و سایر موارد استفاده کنید. یک روش دیگر برای استعلام مالیات با کد ملی، مراجعه به نزدیک‌ترین حوزه امور مالیاتی یا ثبت احوال است. در این راستا، توصیه می‌شود که به دفاتر معتبر و اعتمادی مراجعه نمایید و اگر امکان دارد، فردی که با امور مالیاتی آشنا است، به‌عنوان همراه داشته باشید تا به مشکلاتی مانند جعل هویت و سوءاستفاده از اطلاعات جلوگیری شود.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی دریافت نمایید.

  • استعلام سوابق مالیاتی با شناسه ملی

اشخاص حقوقی برای استعلام مالیات باید از شناسه ملی خود استفاده کنند؛ این شناسه، یک کد یکتاست که به شرکت‌ها اختصاص داده می‌شود و نقش آن اثبات هویت آن‌ها در مراجع مختلف است. شرکت‌ها با ورود به درگاه خدمات الکترونیک مالیاتی، قادر هستند به سادگی سوابق مالیاتی خود را بررسی کنند و اطلاعات لازم درباره بدهی‌ها و پرداخت‌ها را به‌روز رسانی کنند.

  • استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی

استعلام مالیات با کد ملی شخص، روشی است که اشخاص حقیقی تنها با استفاده از کد ملی می‌توانند به سوابق مالیاتی شخصی خود نیازمند دسترسی پیدا کنند. این افراد می‌توانند به روش آنلاین و غیر حضوری، مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک، سامانه مشاهده سوابق مالیاتی با کدملی فرآیندهای مالیاتی خود را مشاهده و انجام دهند.

سامانه استعلام مالیات با کد ملی

با راه اندازی سامانه الکترونیکی استعلام و مشاهده بدهی مالیاتی با کد ملی، به آدرس my.tax.gov.ir  اشخاص حقیقی یا حقوقی و نهاد های مختلف می توانند نسبت به استعلام مالیات با کد ملی اقدام نمایند. در حال حاضر، تقریباً همه فعالیت‌های مالیاتی به صورت آنلاین انجام می‌شود. بنابراین، برای انجام هرگونه معاملات مالیاتی، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی با آدرس https://my.tax.gov.ir مراجعه کنید. همچنین، از طریق ورود به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی و انتخاب بخش خدمات اصلی مالیاتی، می‌توانید به درگاه ملی خدمات الکترونیک دسترسی پیدا کرده و سپس از خدمات موجود بهره‌مند شوید.

اگر تا به حال از این پلتفرم استفاده نکرده‌اید، برای مشاهده مالیات با کد ملی، ابتدا باید در وب‌سایت ثبت‌نام نمایید. در صورت داشتن حساب کاربری پیشین، از بخش ورود، اطلاعات خود را وارد کرده و به سامانه جامع مالیاتی وارد شوید.

برای ورود به این سامانه، همانطور که در تصویر نیز مشخص است، از شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، یا از کد ملی برای افراد حقیقی استفاده نمایید.

برای ثبت‌نام در سامانه استعلام مالیات با کد ملی ، لازم است شماره تلفن همراه با کد ملی یا شناسه ملی متناظر با آن شخصی باشد که از خدمات این درگاه می‌خواهد استفاده کند. اگر مشمول مالیات هستید، توصیه می‌شود تا در اولین فرصت ثبت‌نام خود را انجام دهید تا از خدمات مختلف این سامانه مانند استعلام مالیات با شماره ملی بهره‌مند شوید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مشاهده بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی؛ استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی

افراد حقیقی می‌توانند با وارد شدن به سامانه امور مالیاتی و استفاده از کد ملی خود، نسب به استعلام مالیات اشخاص حقیقی با کد ملی اقدام کنند و سپس اطلاعات لازم را دریافت نمایند. گاهی اوقات، افراد ممکن است فراموش کنند که مالیات خود را پرداخت کنند بنابراین، بهتر است استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی، به صورت دوره‌ای با استفاده از درگاه خدمات الکترونیکی بررسی شود و در صورت وجود بدهی، نسبت به تسویه ان اقدام شود. بدهی مالیاتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات مختلفی شود، از جمله ممنوعیت خروج که یکی از اولین تدابیر دولت در برابر افرادی است که بدهی‌های قابل‌توجهی در حوزه مالیاتی دارند.

  • تبعات بدهی مالیاتی برای اشخاص حقیقی

در صورتی که افراد حقیقی مالیات خود را پرداخت نکنند، به عنوان بدهکاران مالیاتی شناخته می‌شوند و جریمه‌های سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرند. این بدهی می‌تواند منجر به توقیف اموال افراد شود. یکی دیگر از تأثیرات عدم پرداخت مالیات شامل ممنوعیت خروج از کشور می‌شود. این ممنوعیت در صورتی اعمال می‌شود که بدهی مالیاتی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان یا بیشتر رسیده باشد. همچنین، در صورت وجود بدهی، افراد از معافیت‌های مالیاتی محروم می‌شوند. بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از این تبعات استعلام مالیات شخص حقیقی با کد ملی به صورت دوره‌ای است.

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه ملی اشخاص حقوقی

یکی از چالش‌های اساسی‌ای که سازمان‌ها و شرکت‌ها با آن روبه‌رو هستند، مربوط به ابعاد گوناگون امور مالیاتی است. هر شرکت، سازمان یا شخص حقوقی با استفاده شناسه ملی، می‌تواند به درگاه الکترونیک مالیاتی وارد شده و کلیه اقدامات مرتبط با مالیات خود را به صورت آنلاین انجام دهد. اخذ اظهارنامه مالیاتی، پرداخت آنلاین مالیات، و دسترسی به سوابق مالیاتی از جمله امکاناتی هستند که از طریق درگاه خدمات الکترونیکی مالیاتی قابل دسترسی هستند. داشتن بدهی مالیاتی محدودیت‌های مختلفی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند، به همین علت بهتر است اشخاص حقوقی مالیات خود را به‌موقع پرداخت کنند تا شامل محدودیت‌ها نشوند.

  • تبعات بدهی مالیاتی برای اشخاص حقوقی

در صورت عدم تسویه مالیات توسط اشخاص حقوقی، نام آن‌ها به لیست بدهکاران مالیاتی افزوده می‌شود. این اقدام‌ ممکن است منجر به توقیف اموال آن‌ها شود. همچنین، در صورت افزایش بدهی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، ممنوع‌الخروج خواهند شد. مشاهده سوابق مالیاتی و تسویه بدهی با استفاده از کد ملی، به اشخاص کمک می‌کند تا به این لیست ورود نکنند. همچنین این اقدام از عواقب دیگر بدهی مالیاتی نیز پیشگیری خواهد کرد.

روش‌های پرداخت بدهی مالیاتی با کد ملی

پس از اطلاع از روش‌های مشاهده مالیات با کد ملی، زمان بررسی روش‌های پرداخت آن فرا می‌رسد. برای تسویه بدهی مالیاتی، می‌توانید از روش‌های گوناگونی استفاده نمایید. در ادامه، به شرح روش‌های متداول پرداخت قبض مالیات می‌پردازیم:

۱. پرداخت مالیات به‌صورت آنلاین از سامانه مورد نظر

به منظور تسویه بدهی‌های مالیاتی به صورت آسان و امن، می‌توانید به وب‌سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https://www.tax.gov.ir مراجعه نمایید.

با ورود به حساب کاربری خود در سامانه الکترونیکی مالیاتی، می‌توانید بدهی‌های مالیاتی خود را مشاهده و تسویه نمایید. در این فرآیند، برای افزایش امنیت، از درگاه‌های امنیتی سایت استفاده کنید و اطلاعات حساب بانکی یا شماره شبا را وارد نمایید. این روش امکان پرداخت آنلاین مالیات را با سهولت و تضمین امنیت برای شما فراهم می‌کند.

۲. پرداخت قبوض مالیاتی از طریق خودپرداز

تعداد زیادی از بانک‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که مشتریان بتوانند قبوض مالیاتی خود را به سادگی از طریق خودپردازهای بانکی پرداخت کنند.

برای استفاده از این سرویس، کافی است به نزدیک‌ترین خودپرداز بانک مراجعه کرده، قسمت مربوط به پرداخت قبوض مالیاتی را انتخاب کنید و مبلغ بدهی خود را با اطمینان پرداخت نمایید. از این روش کارآمد برای تسویه آسان و سریع بدهی‌های مالیاتی می‌توان استفاده کرد.

ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

در حال حاضر، ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و همه افراد حقیقی و شرکت‌ها موظفند تا در زمان مقرر، اظهارنامه مالیاتی خود را در سایت سازمان مالیات ثبت و ارسال نمایند. با توجه به تغییرات سالانه در قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی، اهمیت دارد که با دقت کامل اطلاعات مورد نیاز را در فرم‌ها وارد کرده و از صحت محاسبات مالیاتی اطمینان حاصل کنید تا با درآمد و وضعیت شما هماهنگ باشد.

شما می‌توانید این فرآیند را به کارمنتو واگذار کنید. کارمنتو به واسطه مشاوران مالیاتی ماهر، کلیه مراحل ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی را به عهده می‌گیرد. این اقدام نه تنها به سادگی و سرعت در پر کردن فرم‌ها کمک می‌کند بلکه از صحت و دقت محاسبات نیز اطمینان حاصل می‌کند.

سخن پایانی 

امروزه، سازمان برنامه و بودجه کشور با اجرای “سامانه مالیاتی ایران” فرآیند استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی را برای افراد حقیقی و حقوقی بهبود بخشیده است. اشخاص در هر زمانی با استفاده از کد ملی، قادر به مشاهده سوابق مالیاتی خود هستند، برای مثال استعلام مالیات شخص حقیقی با کد ملی در هر ساعتی از شبانه روز از طریق سامانه مربوطه، امکان پذیر است. مطالعه احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ می‌تواند به شما کمک بسیاری در تنظیم اظهارنامه مالیاتی ارائه دهد. برای دریافت کد رهگیری مالیاتی می‌توانید به مقاله مربوطه در سایت کارمنتو مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که استعلام مالیات با کارت ملی به صورت دوره‌ای، باعث پرداخت به موقع مالیات می‌شود و از پرداخت جریمه‌های سنگین اداره مالیات برای افراد حقیقی و حقوقی جلوگیری می‌کند. همچنین، نادیده گرفتن این موضوع می‌تواند باعث محرومیت از مزایای شهروندی مانند دریافت وام بانکی و ممنوعیت خروج از کشور شود.

برای جلوگیری از تبعات عدم پرداخت بدهی مالیاتی، می‌توانید از خدمات کارمنتو استفاده کنید. کارمتو با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد می‌تواند شما را در انجام امور استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی و استعلام پرونده مالیاتی با کد ملی همراهی کند و شما را برای مشاهده سوابق مالیاتی کارتخوان با کد ملی نیز راهنمایی نماید.

لازم به ذکر است خدمات مشاوره‌ای کارمنتو شامل امکاناتی چون ارائه مشاوره متنی رایگان، در دسترسی 24/7، پشتیبانی طولانی مدت و آنلاین، امکان چت با پشتیبان، تنوع در حوزه‌ها و زیرحوزه‌ها، ارائه خدمات متنوع مشاوره و پروژه، همکاری با مشاوران برتر کشور، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، داشتن یک پلتفرم ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمات با قیمت مناسب، نمایش وضعیت مشاور برای بهره‌گیری بهینه کاربران، امکان دریافت مشاوره فوری در هر نقطه از ایران، دارا بودن شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و حفظ محرمانگی اطلاعات کاربران است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 51 نظر

3 51
مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی در سامانه my.tax.gov.ir

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد