مالیات خرید دلار با کارت ملی و مالیات خرید و فروش ارز دولتی

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 18 فروردین 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

احتمالا می‌دانید که ارزهای دولتی به طور کلی برای خرید کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور به کار گرفته می‌شوند‌. به همین دلیل نیز قیمت آن‌ها و میزان مالیاتی که برای خرید و فروش آن‌ها در نظر می‌گیرند برای بسیاری از اشخاص دارای اهمیت است‌. در بین انواع ارزهایی که موجود هستند، ارزهای دولتی قیمت بسیار مورد قبولی دارند و به همین دلیل نیز بسیار مورد توجه افراد قرار می‌گیرند‌. از جهتی دیگر در کشور ایران به دلیل وجود تحریم‌ها این نوع ارزها اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کنند.

ارز دولتی در واقع کاربردهای بسیاری از جمله در مسافرت‌های خارجی، صادرات و واردات کالا دارد‌. دلار از جمله پرکاربردترین ارز به شمار می‌رود که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند و به همین دلیل برای بسیاری از اشخاص این سوال به وجود می‌آید که ایا خرید دلار دولتی مالیات دارد؟ در واقع مالیات ارز دولتی به یک دغدغه اصلی و مهم برای مردم تبدیل شده است‌‌.

در صورت داشتن هر نوع سوال، ابهام و یا تمایل به دریافت راهنمایی در زمینه مالیات خرید و فروش ارز می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو کمک بگیرید. این مرکز با فراهم کردن امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته مناسب‌ترین راهنمایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را که ایا ارز دولتی مالیات دارد؟ را دریافت نمایید.

بنر مالیاتی

دلار دولتی چیست؟

آیا خرید ارز دولتی مالیات دارد؟ مالیات دلار دولتی چقدر است؟ در ابتدا و پیش از بررسی پاسخ این سوال که ایا به دلار دولتی مالیات تعلق میگیرد؟ قصد داریم برای شما به صورت واضح توضیح دهیم که دلار دولتی چیست. در واقع ارزها دارای انواع مختلفی هستند که دلار یکی از آن‌ها به شمار می‌رود‌. دلار دولتی در اصل ارزی است که از آن به نرخ دولتی که در بسیاری از مواقع بهترین و مناسب‌ترین نرخ موجود در بازار است، برای هدف‌های خاصی مورد استفاده واقع می‌شود‌. این اهداف عمدتا یک سری فعالیت‌های ضروری هستند که دولت‌ها آن‌ها را بسیار ضروری و با اولویت بالا در نظر می‌گیرند.

شرایط دریافت دلار دولتی چیست؟

صرف نظر از اینکه دلار دولتی با کارت ملی مالیات دارد یا خیر، از آن‌جایی که این نوع ارز با قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر ارزها عرضه می‌شود، بسیاری از افراد تمایل به خرید آن دارند. اما علاوه بر توجه به مالیات خرید ارز شما باید یک سری شرایط را داشته باشید تا بتوانید این ارز را دریافت نمایید. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نوع ارز فقط به افرادی که دارای رده سنی بالای 21 سال هستند، تعلق می‌گیرد.
  • حضور شخصی که متقاضی دریافت این ارز دولتی است در صرافی برای دریافت آن الزامی و ضروری به شمار می‌رود.
  • برخی ‌از کشورهای خارجی مشمول دریافت ارز نمی‌شوند. به همین دلیل لازم است تا پیش از خرید بلیط، بررسی کنید که ارز دولتی به کشور مورد نظر شما تعلق می‌گیرد یا خیر.
  • دقت کنید در صورتی که مقصد شما کشورهای زیارتی مانند کربلا، سوریه و مواردی از این قبیل باشد، اسم شما حتما باید در سازمان حج و زیارت ثبت شود.

در صورت فراهم نمودن شرایطی که برای شما معرفی کردیم، می‌توانید ارز دولتی مورد نیاز خود را با مراجعه کردن به صرافی‌های دولتی، صرافی‌های بانکی از جمله بانک ملی، ملت، تجارت، سامان، و پارسیان و یا از صرافی‌های خصوصی که دارای مجوز لازم از بانک مرکزی هستند، دریافت نمایید.

مالیات ارز دولتی

مالیات خرید و فروش دلار چیست؟

مالیات خرید و فروش ارز و یا دلار چیست؟ و ایا خرید دلار دولتی مالیات دارد؟ در مقدمه به این امر اشاره کردیم که در طی سال‌های اخیر، قیمت ارز‌های خارجی در کشور ما با افزایش بی‌رویه‌ای مواجه شده و این امر موجب شده تا ارزش پول داخلی به شدت کاهش یابد‌.

از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ارز در کشور ایران به فعالیت افرادی بستگی دارد که به صورت حرفه‌ای با خرید ارز در قیمت پایین اقدام کرده و با افزایش قیمت آن، اقدام به فروش آن می‌کنند. لازم به ذکر است که خرید ارز و یا دلار در حجم بسیار بالا، کاهش مقدار ارز در اجتماع، در طی مدت طولانی، باعث می‌شود تقاضا افزایش یافته و در نتیجه آن قیمت ارز در کشور نیز به شدت افزایش یابد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه بانک مرکزی سایت مشاهده قیمت ارز در صرافی‌ها راه‌ انداخته است که بتوانید به طور شفاف از نرخ دلار و یورو آگاه شوید. به همین دلیل سازمان امور مالیاتی در کشور، در کنار دیگر انواع مالیات مانند مالیات طلا به منظور شناسایی فروشندگان و خریداران حرفه‌ای ارز و البته جلوگیری از دپوی آن، پرداخت کردن نوعی از مالیات را برای این عده از افراد، اجباری کرده است که به آن مالیات خرید و فروش ارز خارجی می‌گویند. این امر از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز در سامانه tax.gov.ir مشخص و پرداخت می‌شود.

با دقت به این توضیحات می‌توان بیان کرد که مالیات خرید و فروش ارز خارجی در اصل نوعی مالیات است که به معاملات ارز تعلق گرفته و در جایی می‌توان آن را دریافت کرد که احتمال دپوی ارز و سودآوری وجود داشته باشد.

چه کسانی مشمول مالیات خرید و فروش دلار می‌شوند؟

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات خرید ارز و فروش آن باید توسط تمام خریداران و فروشندگان ارز پرداخت شود. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم باید برای ثبت نام و پرداخت مالیات اقدام نمایند. مقدار  مالیات خرید و فروش ارز به صورت کلی به میزان 10 درصد از فروش ارز آن‌ها است.

اشخاص فعال حوزه خرید و فروش ارز از جمله افراد حقیقی و حقوقی مانند صرافی‌ها باید برای پرداخت کردن مالیات اقدام نمایند. اما اشخاص عادی و معمولی که برای نیازهای شخصی و با کارت ملی قصد خرید ارز دارند، مشمول   مالیات خرید ارز با کارت ملی نخواهند شد. همچنین بر اساس قانون مالیات ارز دولتی که در سال 1396 مصوب شده، پرداخت نکردن مالیات خرید ارز با کارت ملی به عنوان جرم شناخته شده و افرادی که از این قانون پیروی نکنند مجرم هستند.

در صورت داشتن ابهاماتی در این زمینه که آیا دلار دولتی شامل مالیات میشود یا خیر؟ و دریافت راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه) و همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور اشاره کرد.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات خرید دلار با کارت ملی دریافت نمایید.

سقف مالیات خرید و فروش دلار چقدر است؟

با دقت به بیانه‌ای که توسط معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی صادر شده است، نرخ مالیات خرید دلار با کارت ملی به حجم ارز مبادله شده بستگی نخواهد داشت. در واقع بر اساس مفاد ماده 163، نرخ مالیات برای هر خرید و فروش ارز با 10 درصد معادل می‌شود. در نتیجه این نرخ به عنوان سقف مالیات خرید و فروش دلار و با ارز در نظر گرفته می‌شود.

معافیت مالیاتی خرید و فروش دلار

اکنون که پاسخ این سوال که ایا ارز دولتی مالیات دارد را برای شما شرح داده‌ایم در این قسمت قصد داریم شما را با معافیت مالیاتی خرید و فروش دلار آشنا کنیم. به عبارتی افرادی که تحت شرایط زیر ارز خریداری می‌کنند، شامل مالیات خرید دلار نخواهند شد:

  • ارز از راه سامانه نیما خریداری شده
  • ارز دانشجویی
  • ارز مسافرتی
  • ارز توسط افرادی خریداری شده که از راه سازوکارهای قانونی بانک مرکزی برای مبادله ارز اقدام کرده باشند.

جریمه عدم پرداخت مالیات دلار دولتی چقدر است؟

اگر که ثبت نام برای پرداخت مالیات انجام نشده باشد و یا اینکه پرداخت مالیات خرید دلار با کارت ملی نادیده گرفته شود، افراد باید جرایم مالیاتی لازم را پرداخت کنند‌ این مجازات به طور کلی به صورت زیر خواهند بود:

  • تعلق جرایم غیر قابل بخشش مالیاتی که از راه عملیات اجرایی انجام خواهد شد.
  • تعلق مجازات مقرر در ماده 274 ق.م.م از جمله مجازات تعزیری درجه شش.

نحوه محاسبه مالیات خرید و فروش دلار

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه محاسبه مالیات خرید دلار و فروش آن آشنا کنیم. در واقع برای محاسبه این مالیات باید یک سری گام‌ها و یا به عبارتی مراحل مهم را طی کنید‌. شما می‌توانید برای این امر شماره شبا را دریافت کنید و برای پرداخت آن یک گام بردارید‌. این مراحل به شکل زیر هستند:

  • برای اینکه در مورد میزان مالیات خرید ارز با کارت ملی آگاه شوید، در ابتدا باید با کمک نام کاربری و رمز عبور خود به درگاه ملی gov.ir وارد شوید.
  • از قسمت داشبورد مالیاتی، پرداخت قبض‌های مالیات را انتخاب کنید.
  • پرداخت کردن مالیات خرید ارز دولتی را انتخاب کنید.

نحوه محاسبه مالیات خرید و فروش دلار و ارز دولتی

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش دلار

در ادامه شما را با مراحل ثبت اظهارنامه مالیاتی خرید ارز دولتی آشنا می‌کنیم.

  • وارد آدرس gov.ir شده و سپس گزینه صورت معاملات فصلی را انتخاب کنید تا به سامانه ارسال معاملات فصلی هدایت شوید.
  • پس از مطالعه کامل توضیحات بر روی سامانه صورت معاملات کلیک کنید.
  • نام کاربری و کلمه عبوری را که در زمان پیش ثبت نام و ثبت نام دریافت کرده‌اید را وارد کادرهای مربوطه کرده و پس از آن دکمه ورود را بزنید.
  • به منظور ثبت اظهارنامه مالیات خرید دلار دولتی و فروش آن و با دقت به این امر که شما خریدار و یا فروشنده ارز بوده‌اید، یکی از گزینه‌های موجود یعنی گزارش خرید و یا گزارش فروش را انتخاب کنید.
  • پس از آن باید دکمه ایجاد را انتخاب کرده و پس از ورود به مرحله جدید دکمه ثبت رکورد جدید را انتخاب نمایید.
  • در این قسمت باید اطلاعات لازم در مورد معامله خرید و یا فروش ارز را وارد کنید‌ و پس از وارد کردن اطلاعات لازم بر روی ثبت نهایی کلیک کنید.

نحوه پرداخت مالیات خرید و فروش دلار

اکنون که دانستید خرید دلار با کارت ملی مالیات دارد، در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه پرداخت مالیات بر دلار دولتی آشنا کنیم. در واقع پس از اینکه اظهارنامه مالیات را ثبت کردید، میزان مالیات ارز دولتی با کارت ملی مشخص خواهد شد. برای پرداخت مالیات می‌توانید به طور کلی از سه روش زیر اقدام نمایید:

1. پرداخت مالیات خرید و فروش ارز با شناسه 30 رقمی

برای پرداخت مالیات باید به سایت سازمان امور مالیات کشور مراجعه کنید. پس از آن گزینه شناسه 30 رقمی را انتخاب نمایید. شناسه 30 رقمی را در کار وارد کرده و کد امنیتی را تایپ کنید و در نهایت بر روی بررسی شناسه قبض ‌کلیک نمایید. پس از آن متوجه خواهید شد که مالیات ارز دولتی چقدر است. پس از آن در صورت مورد تایید بودن اطلاعات، گزینه پرداخت را انتخاب کرده و مالیات خود را پرداخت کنید.

2. پرداخت مالیات خرید و فروش ارز از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات

دیگر روش برای پرداخت مالیات خرید و فروش ارز این است که وارد صفحه سامانه پرداخت قبض مالیات شوید. در صفحه اول بر روی سایر خدمات مالیاتی کلیک کنید و پس از آن پرداخت مالیات را انتخاب کنید. در صفحه بعدی باید سامانه الکترونیک پرداخت مالیات را انتخاب نمایید. پس از آن گزینه صدور قبض را انتخاب و اطلاعات لازم را مشاهده کنید. اگر قبض شما مورد تایید بود دکمه پرداخت را انتخاب کنید.

3. پرداخت مالیات خرید و فروش ارز با بارکد

استفاده از بارکد 42 رقمی دیگر روش پرداخت مالیات خرید و فروش ارز به شمار می‌رود. با مراجعه کردن به اداره مالیاتی و اسکن کردن بارکد قبض مالیاتی خود برای پرداخت این مالیات اقدام کنید. در واقع اگر که امکان پرداخت به صورت اینترنتی و آنلاین را ندارید، این روش می‌تواند بسیار مناسب باشد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

مالیات خرید ارز دولتی از جمله مهم‌ترین مسائل در کشور ما است که باید به آن توجه کنید‌. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم به بررسی این سوال بپردازیم که آیا خرید دلار با کارت ملی مالیات دارد؟ تا شما در صورت نیاز به کمک گرفتن از ارز بتوانید اقدام مناسبی داشته باشید. لازم به ذکر است که خرید دلار مالیات دارد، البته برخی از افراد از پرداخت این مالیات نیز می‌توانند معاف شوند که در این مطلب سعی کردیم به آن‌ها اشاره کنیم.

توصیه می‌شود در صورتی که ملزم به پرداخت مالیات هستید، حتما به پرداخت آن‌ها اقدام نمایید، چرا که عدم پرداخت می‌تواند جریمه‌های سنگینی به همراه داشته باشد. در صورتی که اطلاع نداشته باشید در زمینه فعالیت که دارید، خرید دلار مالیات دارد و یا خیر، می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز با فراهم‌کردن امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه و همچنین شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات بهترین راهنمایی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
مالیات خرید دلار با کارت ملی و مالیات خرید و فروش ارز دولتی
اشخاص فعال در زمینه خرید و فروش ارز از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی همانند صرافی‌ها باید مالیات را پرداخت نمایند. اما مردم عادی که با کارت ملی خود و برای موارد ضروری و مورد نیاز اقدام به خرید دلار می‌کنند، مشمول مالیات نخواهند شد.
مقدار مالیات خرید دلار به میزان 10 درصد از فروش ارز خواهد بود که فعالان در حوزه خرید و فروش ارز باید آن را پرداخت نمایند و اشخاص عادی که برای نیاز شخصی و با استفاده از کارت ملی ارز خریداری می‌کنند، مشمول مالیات نخواهند بود.
ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش دلار از راه سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی امکان پذیر است که در متن به طور کامل برای شما شرح داده شده است.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد