حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و حداکثر و حداقل آن چقدر است؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 15 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از دغدغه‌های هر سال مسمتری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی این است که حقوق بازنشسته تامین اجتماعی چقدر است؟ آیا افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری انجام می‌شود؟

بیشتر مسمتری‌بگیران و بازنشستگان، نیازهای زندگی خود را از طریق حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402 تامین می‌کنند. از طرفی با توجه به این که هر سال قیمت تمامی محصولات بیشتر از قبل می‌شود، اکثر مسمتری‌بگیران دغدغه افزایش حداقل حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی را دارند.

بر همین اساس، دولت هر ساله لایحه بودجه به مجلس ارائه می‌کند و در آن، درباره افزایش حقوق قطعی بازنشستگان تامین اجتماعی هم تصمیم‌گیری می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره سقف حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی در سال جاری و در سال آینده به دست آورید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

قبل از هر چیز، باید بدانید که حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی چیست؟ حقوق بازنشستگی مقدار پولی است که به افراد واجد شرایط بازنشستگی، تا آخر عمر به صورت دائمی و مسمتر در هر ماه، به فرد داده می‌شود.

تمامی افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و سابقه کافی برای پرداخت حق بیمه داشته باشند، می‌توانند از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. البته توجه کنید که جدول حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق بازنشستگی کشوری متفاوت است؛ به این صورت که مبلغ حقوق بازنشستگان کشوری، بیشتر از بازنشستگان تامین اجتماعی است.

آن دسته از افرادی که شرایط لازم برای دریافت حقوق بازنشسته تامین اجتماعی را دارند، بر اساس قوانین می‌توانند از دو مزایای مختلف استفاده کنند. بر طبق قانون، بازنشستگان بر اساس میزان سنوات، پرداخت حق بیمه و آخرین حقوق دریافتی خود در زمان اشتغال، حقوق پایه بر اساس جدول محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی دریافت می‌کنند.

برای آن که متوجه شوید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شامل چیست، باید بدانید که جدای از حقوق پایه در تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی، مزایای جانبی دیگری از جمله حق عائله‌مندی، حق اولاد، بیمه درمانی و کمک هزینه خرید مسکن هم به بازنشستگان تعلق می‌گیرد.

شرایط برقراری حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

در حال حاضر بیش از نصف افراد جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند؛ اما همه آن‌ها مشمول دریافت حقوق بازنشستگان نمی‌شوند. افراد برای بهره‌مندی از حداکثر حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی 1402 ، باید شرایط خاصی را داشته باشند. در سازمان تامین اجتماعی، بیشتر به سن بیمه‌شدگان  برای حقوق مسمتری بگیران تامین اجتماعی 1402 توجه می‌شود؛ اما به غیر از سن هم موارد دیگری برای تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان وجود دارد که در ادامه هر کدام را معرفی می‌کنیم:

  • بر اساس قانون حقوق جدید بازنشستگی تامین اجتماعی، در صورتی که فرد تحت پوشش تامین اجتماعی باشد و سابقه پرداخت حق بیمه آن 20 سال باشد، می‌تواند بازنشسته شود. البته حداقل سن بازنشستگی در این شرایط برای مردان 62 سال و برای زنان، 55 سال است. لازم به ذکر است که شاغلان واجد شرایط در سن‌های مختلف، می‎توانند بازنشسته شوند.
  • از طرفی بر اساس مصوبه جدید مجلس درباره حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی در سال جدید، سابقه مورد نیاز برای بازنشسته شدن مردان، از 30 به 35 سال تغییر پیدا کرده است. همچنین برای خانم‌ها هم سابقه بیمه‌پردازی از 25 سال به 30 سال افزایش پیدا کرده است.
  • شاغلان فعلی و آینده کشور برای جبران ناترازی مالی صندوق‌های بازنشستگی، باید حق بیمه بیشتری را پرداخت کنند. به این صورت که به ازای هر سالی که به بازنشستگی آن‌ها مانده است، باید بیشتر کار کنند.
  • بر همین اساس، آن دسته از بیمه‌پردازانی که 28 تا 30 سال سابقه خدمت دارند، طبق قانون موجود، در دو سال دیگر بازنشسته می‌شوند و مشمول این مصوبه نمی‌شوند.
  • بیمه‌پردازانی که 25 تا 28 سال سابقه خدمات دارند، بر اساس هر سال باقی‌مانده تا بازنشستگی، 2 ماه باید اضافه‌تر کار کنند.
  • بیمه‌پردازانی که 20 تا 25 سال سابقه خدمت دارند، به ازای هر سال تا بازنشستگی، باید 3 ماه اضافه‌تر کار کنند.
  • بیمه‌پردازانی که 10 تا 20 سال سابقه خدمت دارند، به ازای هر سال باقی مانده تا زمان بازنشستگی، باید 4 ماه بیشتر کار کنند.
  • بیمه‌پردازانی که تا 10 سال سابقه خدمت دارند، به ازای هر سال باقی‌مانده، 5 سال بیشتر باید کار کنند.
  • حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402 برای کارگران مشاغل سخت، در صورت پرداخت حق بیمه آن‌ها به صورت متوالی 20 سال یا نامتوالی در 25 سال است. هر زمانی که فرد این میزان سابقه را به دست آورد، بدون شرط سن، بازنشسته می‌شود و حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 25 سال سابقه را دریافت می‌کند.
  • همچنین بر اساس قانون بازنشستگی، زنان مشمول قانون کار که حداقل 20 سال حق بیمه و 42 سال سن داشته باشند، می‌توانند به میزان 20 روز حقوق مسمتری بگیران تامین اجتماعی را دریافت کنند.

البته با توجه به تغییرات ایجاد شده درباره سن و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402، بهتر است که مشمول بودن شرایط دریافت حداکثر حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی را از مشاوران بیمه و قانون کار بپرسید. اگر به دنبال راه آسانی برای انجام این کار هستید، می‌توانید روی کمک مشاوران تلفنی و آنلاین کارمنتو حساب کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی

اگر فرد بیمه‌شده شرایط لازم برای دریافت حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی را داشته باشد، می‌تواند برای ثبت نام تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان مراجعه کند. اما برای بسیاری از بیمه‌شدگان این سوال به وجود می‌آید که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی چگونه است؟ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

اگر به جدول حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دقت کنید، متوجه این موضوع می‌شوید که حقوق بازنشستگان، بر اساس فرمول خاصی محاسبه می‌شود. بر طبق ماده 77 قانون تامین اجتماعی، جدول محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با استفاده از فرمول زیر تکمیل می‌شود:

متوسط دستمزد فرد بیمه شده* تعداد سال‌هایی که بیمه پرداخت کرده است/ 30

  • نحوه محاسبه دستمزد متوسط بازنشستگی

شاید برای شما هم این چالش به وجود بیاید که از کجا بفهمیم متوسط دستمزد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟ در حالت کلی، متوسط دستمزد، بر اساس حقوق دریافتی فرد در زمان اشتغال آن حساب می‌شود.

البته برای محاسبه متوسط دستمزد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402 هم فرمول خاصی وجود دارد. بر اساس این فرمول، مجموع حقوق و مزایای فرد به غیر از حق بیمه، در طول 2 سال آخر پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود. سپس این عدد تقسیم بر 24 می‎شود. توجه کنید که اگر فرد در دو سال اخیر، برای مدتی کار نکرده باشد، از ماه‌های قبل از آن، 2 سال کسر می‌شود.

با توجه موارد موجود در جدول حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی، چند نکته مهم وجود دارد. یکی از این نکات، درباره میزان حقوق آن‌ها است. آن دسته از افرادی که در 2 سال آخر کار خود، حق بیمه بیشتری پرداخت کرده‌اند، حداکثر حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی را دریافت می‎کنند. در مقابل بیمه‌شدگانی که حق بیمه کمتری پرداخت کرده‌اند، طبیعتا حداقل حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی را دریافت می‌کنند.

از طرفی اگر در 2 سال آخر کار افراد، حقوق مبنای قانونی زیاد شود و بر همین اساس، فرد مجبور به پرداخت حق بیمه بیشتر شود، متوسط دستمزد فرد در محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی بر اساس 5 سال آخر خدمت آن انجام می‌شود.

بیمه

درمورد نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 20 سال سابقه

با توجه به این که فرمول مشخصی برای تعیین میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 20 سال سابقه وجود دارد، فرد باید در ابتدا متوسط حقوق قطعی بازنشستگان تامین اجتماعی را متناسب با درامد دو سال پیش خود محاسبه کند. سپس این میزان را تقسیم بر 24 ماه آخر خدمت خود کند. در مرحله دوم از محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با 20 سال سابقه، هم 20 سال سابقه بیمه خود را تقسیم بر 30 کند. در نهایت، دو عدد به دست آمده در هم ضرب می‌شوند. به بیان ساده‌‎تر، میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با سابقه 20 سال، از طریق زیر به دست می‌آید:

20* 1/30 * مجموع حقوق بیمه شده در 24 ماه آخر/ 24 = حقوق ماهانه فرد بازنشسته

میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 35 سال سابقه

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 35 سال سابقه هم بر اساس فرمول مربوط به جدول حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی به دست می‌آید. آن دسته از افرادی که 35 سال سنوات پرداخت حق بیمه داشته‌اند، بدون محدودیت سنی بازنشسته می‌شوند.

اما چگونگی محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی برای افراد با این شرایط، بر اساس میانگین دستمزد 24 ماه اخر کار* سنوات حق بیمه * 1/30 حقوق مسمتری آن‌‎ها است. البته به شرطی که حق بیمه از 35 سال بیشتر نشود. توجه کنید که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 17 سال سابقه هم به همین شکل انجام می‌شود.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402

حتما شما هم از طریق خبرگزاری‌های مختلف شنیده‌اید که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همسان سازی می‌شود. این موضوع برای تمامی بازنشستگان در طول سال‌های مختلف، خیلی مهم بوده است.

بر اساس مصوبه صحن تلفیق در سه سال نخست برنامه هفتم، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به 90 درصد حقوق شاغلان تصویب شده است. بر این اساس، حقوق بازنشستگان در سال اول 40 درصد، در سال دوم 30 درصد و در سال سوم هم 30 درصد خواهد بود تا در نهایت به 90 درصد برسد. این موضوع برای محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 15 سال سابقه هم اعمال می‌شود.

تمامی این موارد نشان‌دهنده این است که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه می‌شود. البته توجه کنید که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم بر اساس شرایط خاصی انجام می‌شود.

همچنین بر اساس اطلاعات موجود در خبرگزاری‌ها، میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری حدود 20 درصد است. البته این میزان در جدول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای همه صندوق‌های بازنشستگی به غیر از تامین اجتماعی است. اما اگر می‌خواهید بدانید که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید چقدر اضافه میشود، باید قسمت بعدی را مطالعه کنید.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

  • افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری به میزان ۲۷ درصد

بر اساس قانون جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، تغییرات مختلفی در حداکثر و حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به وجود آمده است. این افزایش نسبت به صندوق‌های بازنشستگی دیگر بیشتر است.

بر طبق قانون جدید، میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری، به 27 درصد رسیده است. همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران، کمک‌های جانبی مسمتری‌بگیران بازنشسته، از کارافتادگان و مسمتری بازماندگان هم طبق تغییرات حقوق بازنشستگان، افزایش پیدا می‌کند.

همچنین سقف حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی 1402 برای سطوح بالاتر از حداقل مسمتری، به انداره 21 درصد مسمتری آن‌ها در پایان اسفندماه 1401، و به اضافه مبلغ ثابت 2 میلیون و 507 هزار و 880 بوده است.

از طرفی جدای از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402، مبلغ بن مسمتری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مسمتری‌بگیران هم 21 درصد افزایش پیدا کرده است. هزینه عائله‌مندی هم به اندازه 125 درصد و هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان هم 300 درصد رشد داشته است.

البته طبق گفته مسئولین، در سال آینده تغییرات بیشتری درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در جدول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خواهیم داشت. بر این اساس، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سقف حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی هم تغییر پیدا می‌کند. بنابراین شاهد افزایش حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با ده سال سابقه هم هستیم.

سخن پایانی

یکی از مطالبات همیشگی بازنشستگان، افزایش حقوق بازنشسته تامین اجتماعی بوده است. متاسفانه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با 20 سال سابقه هم برای برطرف کردن نیازهای آنها کافی نبوده است؛ از همین رو مجلس و دولت، قانون جدیدی برای تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی تعیین کرده‌اند.

با توجه به افزایش حقوق مسمتری بگیران تامین اجتماعی 1402، قطعا تمامی بازنشستگان به دنبال این هستند که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سال جدید چقدر است؟ از طرفی هر کدام از بازنشستگان، شرایط و سوابق خاصی دارند.

مثلا حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 17 سال سابقه، تفاوت زیادی با نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 35 سال سابقه دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای آگاهی از جزئیات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی جدید، به سراغ متخصص مشاور بیمه و قانون کار بروید.

البته در حال حاضر با توجه به اینترنتی شدن بیشتر امور اداری، وبسایت کارمنتو این امکان را فراهم کرده است که به صورت تلفنی و آنلاین، با یکی از 350 مشاور برتر موجود در این وبسایت، درباره حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی و موارد دیگر حقوقی صحبت کنید.

از طرفی با توجه به این که تعرفه مشاوره در کارمنتو مقرون‌به‌صرفه است، بنابراین امکان ارتباط آسان و اقتصادی با مشاور، درباره آگاهی از حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 13 سال سابقه هم وجود دارد. شما می‌توانید در تمامی روزهای هفته و ساعت‌های شبانه روز، در کمتر از چند دقیقه با مشاوران ارتباط بگیرید و سوالات خود را درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با 20 سال سابقه یا حتی زمینه‌های دیگر مربوط به بیمه و قانون کار بپرسید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 22 نظر

3 22
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و حداکثر و حداقل آن چقدر است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد