شکایت بابت سفته ضمانت و استرداد سفته حسن انجام کار چگونه است؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 17 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

برخی اوقات کارفرما زمانی که قصد داشته باشید نیروی جدیدی استخدام کند، به منظور گرفتن ضمانت و همچنین ادامه همکاری از وی سفته و یا چک دریافت می‌کند. این کار عمدتا هیچ مشکلی نداشته و غیر قانونی نیست. اما این احتمال نیز وجود دارد که پس از گذشت چند سال، کارگر دیگر تمایلی برای ادامه همکاری نداشته باشد و به دنبال قطع همکاری یا استعفا از کار خود باشد.

در این هنگام ممکن است به دلایل متعددی کارگر برای گرفتن سفته از کارفرمای خود به مشکلاتی برخورد کند. در واقع گاهی اوقات کارفرما سفته را نمی دهد و همین امر موجب می‌شود تا مشکلات متعددی بین وی و کارگر به وجود آید. به طور کلی پس از اینکه یک قرارداد به پایان می‌رسد، کارفرما باید بر اساس قانون سفته را به کارگر بازگرداند.

اما گاهی اوقات کارفرما از انجام این کار سر باز می‌زند و از سفته به عنوان یک تهدید و یا فشار بر کارگر استفاده می‌کند. البته این کار به عنوان خیانت در امانت نیز شناخته می‌شود و کارگر می‌تواند اقدام به شکایت از کارفرما کند. در صورتی که در این نوع مسائل دچار ابهامات و یا مشکلاتی شده‌اید می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو کمک بگیرید.

این مرکز با امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت بهترین خدمات مشاوره‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نکاتی در زمینه شکایت بابت سفته ضمانت آشنا شوید.

بنر بیمه

اهمیت استرداد سفته از کارفرما

شاید گمان کنید که استرداد سفته از کارفرما اهمیت چندانی نداشته باشد. اما لازم به ذکر است که اهمیت این امر زمانی مشخص می‌شود که یک کارگر تمام تعهدات خود را انجام داده باشد و نگه‌داشتن سفته نزد کارفرما دیگر هیچگونه توجیه منطقی نداشته باشد. به طور کلی یک سفته به منظور حسن انجام کار کارگر به کارفرما داده می‌شود و زمانی که کارگر تعهدات خود را به طور کامل انجام داده باشد، دیگر لزومی به بودن سفته نزد کارفرما وجود ندارد.

در این هنگام کارگر باید برای استرداد سفته از کارفرما اقدام کند. در واقع کارگر باید تمامی اسناد لازم جهت حسن انجام کار را با کارفرما بدهد تا بتواند سفته‌ها را از کارفرما دریافت کند. بنابراین اگر که کارگر نتواند مدارک لازم و مربوطه را به کارفرما تحویل دهد، کارفرما نیز این توانایی را دارد که از پس دادن سفته‌ها خودداری نماید.

همچنین از دیگر دلایل اهمیت پس گرفتن سفته حسن انجام کار این است که ممکن است کارفرما پس از اینکه کارگر تمام تعهدات خود را انجام دهد، این سفته را به یک شخص ثالث انتقال دهد و موضوع دریافت سفته توسط کارگر از نظر حقوقی پیچیده شود.

در این هنگام شخص ثالث ممکن است بدون توجه به قراردادی که بین کارگر و کارفرما بسته شده، مبلغ ذکر شده در سفته را از کارگر مطالبه کند و کارگر نیز دلیل و مدارک لازم را نداشته باشد تا اثبات کند که سفته‌ها به منظور ضمانت کاری به کارفرما داده شده‌اند و پس از انجام دادن کامل تعهدات به یک شخص دیگری واگذار شده‌اند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

کارفرما چه زمانی باید سفته کارگر را به او پس دهد؟

به منظور داشتن یک مدرک ضمانتی در زمان انجام کار، بسیاری از کارفرمایان از کارگران خود سفته می‌گیرند. سفته در واقع به منظور حسن انجام کار است و کارفرما وظیفه دارد تا پس از به پایان رسیدن مدت قرارداد و کار و یا استعفای کارگر، اقدام به استرداد سفته حسن انجام کار کند‌.

در صورتی که کارفرما سفته را نمی دهد، می‌توان وی را مجرم تلقی کرد و کارگر نیز این امکان را دارد که از وی شکایت کند. لازم به ذکر است که شکایت بابت سفته ضمانت تنها زمانی درست است که کارفرما از دادن سفته به کارگر خودداری کرده باشد. در این هنگام این کار به عنوان جرم در قانون کشور شناخته می‌شود و کارگر می‌تواند اقدام به شکایت نماید.

مراحل شکایت از کارفرما بابت سفته

گاهی اوقات لازم است تا کارگر برای استرداد سفته حسن انجام کار اقدام کند. یک کارگر در واقع با داشتن اطلاعات دقیقی از قوانین شکایت می‌تواند در کمترین زمان ممکن سفته خود را از کارفرما دریافت نماید و از بیشتر شدن مشکلات جلوگیری نماید. بدین منظور شما می‌توانید با بهره گرفتن از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حق خود برسید.

از جمله مزایای مرکز کارمنتو می‌توان به امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه) و همچنین تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) اشاره کرد. در مورد مراحل شکایت برای پس گرفتن سفته حسن انجام کار باید بیان کرد که در ابتدا باید دادخواست استرداد سفته همراه با شواهد و ادله کافی را به دادسرا تحویل دهید.

لازم به ذکر است که شواهد و ادله مورد نیاز برای شکایت از کارفرما بابت گرفتن سفته از کارگر در واقع شامل رسید و یا کپی سفته و دو نفر شاهد است. لازم است توجه کنید مدارکی که به منظور ادله برای پس گرفتن سفته خود به مراجع قانونی تحویل می‌دهید دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و پیش از اینکه آن‌ها را تحویل دهید باید به طور دقیق از صحت کامل آن‌ها مطمئن شوید تا در مراحل بعدی شکایت با مشکلاتی مواجه نشوید.

برای تنظیم دادخواست در این زمینه نیز باید تمامی مقررات قانون آیین دادرسی را در نظر بگیرید و به تمامی آن‌ها آگاه باشید. لازم به ذکر است که برای شکایت از کارفرما بابت گرفتن سفته باید در زمان تنظیم دادخواست دقت کنید که مواردی مانند مشخصات کارگر و کارفرما و همچنین تعیین دقیق خواسته در ستون مربوطه به طور دقیق و واضح نوشته شده باشند.

مدت زمان مورد نیاز شکایت از کارفرما بابت سفته چقدر است؟

ممکن است اکنون برای شما سوال پیش آید که مدت زمان مورد نیاز شکایت از کارفرما بابت سفته چقدر است؟ لازم است بدانید که این پرونده‌ها به دلیل دارا بودن مراحل متعدد، زمان‌بر هستند. همچنین لازم است در نظر بگیرید که با دقت به این امر که شکایت در چه مرحله دادگاه و یا دادسرا انجام می‌شود به مدت زمان مختلفی نیاز دارد. به طور کلی در مورد مدت زمان شکایت در زمینه پس ندادن سفته توسط کارفرما باید بدانید که قابل پیش‌بینی نبوده و و نمی‌توان یک مدت زمان مشخصی را در نظر گرفت.

برخی اوقات در صورتی که کارگر تمام مدارک خود را بدون هیچ نقصی به دادسرا ارائه دهد، این امر می‌تواند موجب شود تا فرآیند شکایت پس ندادن سفته توسط کارفرما مدت زمان کمتری بگیرد. اما اگر که کارگر شواهد و ادله کافی برای اثبات ادعای خود نداشته باشد، این پرونده ممکن است مدت زمان طولانی بگیرد. دقت کنید که کمک گرفتن از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو در این زمینه می‌تواند موجب شود که شما بتوانید در طی یک مدت زمان کوتاهی به حق قانونی خود برسید.

این مرکز با داشتن مزایای مختلف از جمله همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا و همچنین داشتن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما بهترین خدمات مشاوره‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیمه

درمورد استرداد سفته حسن انجام کار سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

محل شکایت از کارفرما بابت سفته

برای مطالبه سفته بابت حسن انجام کار شما باید به اداره کار و تعاون و رفاه همگانی مراجعه کنید. در برخی شهرهای بزرگ اداره کار در مناطق مختلفی قرار دارد که متقاضی باید به نزدیک‌ترین آن‌ها مراجعه کند و برای ثبت شکایت از کارفرما اقدام نماید. اگر که کارفرما تمایل به تحویل سفته نداشته باشد، باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و درخواست و شکایت خود از کارفرما به منظور پس گرفتن سفته را تنظیم کند.

جرم پس ندادن سفته حسن انجام کار

جرم پس ندادن سفته حسن انجام کار که از طرف کارگر به کارفرما داده می‌شود یک نوع جرم خیانت در امانت به حساب می‌آید. به عبارتی بهتر در صورتی که یک شخص و یا یک کارگر به منظور ضمانت حسن انجام کار، سفته‌های دارای ارزش ریالی معینی را به کارفرما بدهد و پس از درست انجام دادن کار و همچنین عمل کردن به تمامی تعهدات، اما کارفرما از تحویل دادن سفته‌های ضمانت خودداری نماید این کار نوعی جرم به حساب می‌آید که به عنوان جرم پس ندادن سفته شناخته می‌شود.

اگر که صاحب سفته‌ها بتواند ادله حسن انجام کار خود را در دادگاه ثابت کند، کارفرما به دلیل عدم تحویل سفته‌ها مرتکب جرم خیانت در امانت می‌شود. بر اساس قانون مجازات اسلامی با وجود اینکه مقدار مجازات حبس تعزیری جرم خیانت در امانت کمتر شده است اما قانون‌گذار مجازات حبس 3 الی 18 ماه را برای مجرم در نظر گرفته است. همچنین لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که این نوع جرم به عنوان جرم قابل گذشت معروف است.

به این معنی که اگر شخص از دادن سفته‌ها خودداری نماید و این جرم در دادگاه نیز به اثبات رسیده باشد می‌تواند پس از دادرسی و البته در صورت رضایت خواهان از مجازات معاف شود. به عبارتی بهتر تحویل ندادن سفته، جرم خیانت در امانت است که پیگیری کردن آن با شکایت شاکی از متهم شروع می‌شود و در شرایطی که شاکی از دعوای خود گذشت کند، اجرا کردن مجازات و دادرسی در هر مرحله‌ می‌تواند متوقف شود.

مجازات کارفرما بابت سوءاستفاده از سفته

در صورتی که هر نوع سوء استفاده کارفرما از کارگر در زمینه سفته، این کار به عنوان خیانت در امانت شناخته می‌شود و می‌تواند مجازات‌های مختلفی را برای کارفرما در پی داشته باشد. بر اساس ماده 674 قانون مجازات اسلامی در صورتی که کارفرما از تحویل دادن سفته به کارگر خودداری کند و کارگر اقدام به شکایت از کارفرما بابت ندادن سفته کند و بتواند با ادله کافی این امر را دادگاه ثابت کند، ممکن است به مدت 6 ماه الی 3 سال به حبس محکوم شود.

هر نوع سوءاستفاده از سفته که توسط کارفرما انجام می‌شود یک نوع اقدام مجرمانه شناخته می‌شود و به عنوان خیانت در امانت شناخته خواهد شد. در این صورت اگر کارگر بتواند ادعای خود در مورد دریافت نکردن سفته از کارفرما را در دادگاه به اثبات برساند، دادگاه برای کارفرما انواع مجازات را در نظر خواهد گرفت.

به عبارتی بهتر زمانی که سفته سفید امضا به کارفرما داده می‌شود، این فرد نمی‌تواند هیچ نوع تصرفی در سفته داشته باشد. به عنوان مثال اجازه خرج کردن، وصول کردن و یا حتی واگذاری آن به شخص دیگری را نخواهد داشت و حتی اگر مفقود شود نیز کارفرما باید جوابگو باشد و ممکن است مجازات شامل وی نیز شود.

نمونه دادخواست استرداد سفته حسن انجام کار

نمونه دادخواست استرداد سفته حسن انجام کار زمانی کاربردی خواهد بود که پس از انجام تمامی تعهدات مورد نظر، کارفرما از دادن سفته به کارگر خودداری کند. در این هنگام در صورتی که پس از تنظیم و ارائه اظهارنامه استرداد سفته حسن انجام کار باز هم کارفرما از استرداد سفته خودداری نماید صاحب سفته باید برای تنظیم دادخواست استرداد سفته حسن انجام کار اقدام نماید.

در صورت تمایل به دریافت نمونه دادخواست استرداد سفته حسن انجام کار و یا دریافت راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز با ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار و همچنین نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) بهترین و سریع‌ترین خدمات مشاوره‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

هزینه دادخواست استرداد سفته

در زمان اقدام روی سفته حسن انجام کار احتمالا این سوال را داشته باشید که هزینه دادخواست استرداد سفته چگونه محاسبه می‌شود؟ لازم به ذکر است که هزینه دادخواست استرداد سفته بر اساس روال عادی تنظیم این نوع اسناد در مراکز الکترونیک قوه قضائیه انجام خواهد شد که به شکل سالانه توسط نهادهای تصمیم گیرنده در نظر گرفته و به ابلاغ می‌رسد. هزینه‌ دادرسی استرداد سفته غیر مالی است به همین دلیل عمدتا هزینه زیادی اضافه بر  هزینه تنظیم دادخواست و ثبت آن نخواهد داشت.

سخن پایانی

امروزه بسیاری از کارفرماها به منظور داشتن ضمانت در کار، از کارگران سفته می‌گیرند. در واقع سفته زمانی معنا پیدا می‌کند که کارگر برای انجام کار لازم باشد تا یک سفته با ارزش ریالی معین را تنظیم و به کارفرما تحویل دهد. پس از اینکه کارگر تمامی تعهدات خود را انجام داد و یا پس از استعفا، کارگر باید برای تحویل سفته خود اقدام کند.

اما گاهی اوقات و بنا بر دلایل مختلفی ممکن است کارفرما از تحویل سفته خودداری کند. در این هنگام ممکن است کارگر به مراجع قضایی مراجعه و برای شکایت اقدام نماید. در این مقاله سعی بر این بود که شما را با نحوه شکایت جهت استرداد سفته از کارفرما آشنا کنیم.

دقت کنید که شما می‌توانید در این زمینه از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو کمک بگیرید. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و همچنین محرمانه بودن اطلاعات اشاره کرد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
شکایت بابت سفته ضمانت و استرداد سفته حسن انجام کار چگونه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد