شکایت کیفری چیست و چه انواعی دارد؟

مدت مطالعه: 15 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 18 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در ابتدا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که شکایت در اصل به امور کیفری مربوط می‌شود. منظور از امور کیفری در واقع این است که موضوع آن‌ها به تحقق یک جرم و مشخص شدن مجازات برای آن‌ها مربوط می‌شود. بنابراین شکایت زمانی صورت می‌گیرد که یک رفتار رخ داده باشد و بر اساس قانون این رفتار جرم تلقی شده باشد.

طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی به هر رفتاری اعم از فعل و یا ترک فعل جرم می‌گویند که قانون برای هر جرم مجازاتی مشخص کرده است. بنابراین می‌توان گفت که شکایت در اصل از سمت متضرر و یا همان شاکی بر علیه شخصی که مرتکب یک اشتباه مجرمانه شده است، صورت می‌گیرد. حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که شکایت چگونه تنظیم می شود؟

در واقع تنظیم کردن شکایت نامه و یا شکواییه نیازمند رعایت اصول مهمی است. به همین دلیل در صورتی که نیازمند راهنمایی در زمینه تنظیم شکایت هستید، می‌توانید از مجموعه کارمنتو برای انواع خدمات مشاوره‌ای آنلاین در این زمینه بهره ببرید. اما در ادامه این مقاله قصد داریم نکات مهمی در زمینه شکایت کیفری خدمت شما ارائه دهیم.

بنر کیفری

شکایت کیفری چیست؟

در ابتدا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که شکایت کیفری چیست؟ به طور کلی لازم است بدانید که شکایت‌ قضایی علاوه بر اینکه ممکن است حقوقی باشد، می‌تواند جنبه کیفری نیز داشته باشد. از نظر قانونی هر گاه برای فردی از افراد جامعه مشکلی پیش آید و یا اینکه حقوق آن‌ها پایمال شود، می‌توانند از راه قانونی برای به دست آوردن حق خود اقدام کنند.

از جمله موارد طرح دعوا که افراد می‌توانند برای گرفتن حق و حقوق خود اقدام نمایند، شکایت کیفری است. اما در جواب شکایت کیفری یعنی چه باید بیان کرد که نوعی شکایت است و به جرم و مجازات مرتبط است. به عبارتی بهتر شکایت کردن از یک شخص که تخلف انجام داده است و البته تخلف او بر اساس قانون جرم به حساب آید، شکایت کیفری می‌گویند.

این نوع شکایت ابتدا باید در دادسرا مطرح شود و به عبارتی باید شکواییه به دادستان نوشته شود و تمامی مشخصات مانند اسم و آدرس مشتکی عنه و یا همان خطا کار به طور دقیق ذکر شوند و پس از آن اقدام به نوشتن مشروح شکایت کنید‌. البته همچنین تمامی مدارک و مستندات نیز باید به شکایت پیوست داده شوند.

لازم است دقت شود که متن شکایت‌نامه باید از نظر جمله‌بندی و خوانایی بسیار منظم و مرتب باشد. برای این امر شما می‌توانید از وکلای موجود در مرکز کارمنتو، درخواست مشاوره و راهنمایی کنید. در واقع کارمنتو از جمله مراکزی است که امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی را در اختیار شما قرار داده است. همچنین در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت از دیگر مزایای این مرکز است.

چه مواردی مشمول دعاوی کیفری می‌شوند؟

اکنون که به طور دقیق‌تر دانستید شکایت کیفری چیست، احتمالا این سوال نیز برای شما به وجود آمده باشد که چه مواردی مشمول دعاوی کیفری می‌شوند؟ به طور کلی لازم است بدانید که تفاوت و اختلاف در منشا و منبع ایجاد حق و مشکل مورد حکم مهم‌ترین عاملی است که باعث ایجاد تفاوت بین دعاوی کیفری و حقوقی می‌شود.

موضوعی که در دعاوی کیفری مورد حکم قرار می‌گیرد به جبران خسارت مالی، حبس، شلاق، تبعید، جزای نقدی و مواردی از این قبیل به نظر قاضی و البته همچنین مجازات قانونی جرم ارتکابی بستگی دارد. به عنوان مثال در صورتی که از یک کلاهبردار شکایت شود، برای او حبس بین یک تا هفت سال تعیین می‌کنند. علاوه بر آن جزای نقدی معادل اموالی که مجرم از طریق کلاهبرداری کسب کرده است و همچنین استرداد تمامی اموالی که از طریق مال باختگان کسب شده است از جمله دیگر محکومیت‌های فرد کلاهبردار خواهد بود.

همچنین فرد کلاهبردار در صورت محکومیت کیفری ممکن است از مشاغل دولتی نیز منفصل شده و با توجه به نوع جرم حتی پس از اینکه مجازات لازم اجرا شدند نیز از یک سری حقوق اجتماعی محروم خواهند شد. به عبارتی بهتر تا یک مدت زمان مشخصی نمی‌تواند در هیچ یک از ادارات دولتی مشغول به کار شود و یا اینکه نمی‌تواند مشغول کارهایی مانند قضاوت و وکالت شود.

در صورتی که از فرد کلاهبردار شکایت شود، قانون این اختیار را به قاضی صادر کننده حکم داده است تا علاوه بر مجازات قانونی مانند حبس، شلاق، جزای نقدی و یا مواردی از این قبیل، با دقت به جرمی که مرتکب شده او را به انجام رفتارهای دیگری نیز ملزم کند. به عنوان مثال مجرم را از رانندگی کردن با وسایل نقلیه و یا حتی داشتن دسته چک محروم کند.

انواع جرائم کیفری

بر اساس ماده 10 قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی در اصل بزه‌دیده‌ای است که درخواستی مبنی بر تعقیب کیفری مرتکب را می‌دهد. همچنین بزه‌دیده به کسی گفته می‌شود که بر اساس وقوع جرم، ضرر و زیان‌های متعددی می‌بیند. بنابراین در جواب این سوال که شکایت چیست، باید بیان کرد که شکایت در اصل زمانی مطرح می‌شود که بر اساس قانون یک جرم رخ داده باشد.

البته برای تنظیم و اقدام به شکایت مراحل متعددی وجود دارند و برای اینکه بتوانید به طور درستی این مراحل را طی کنید باید حتما از یک فرد ماهر در این زمینه کمک بگیرید. کارمنتو مجموعه‌ای است که دارای همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور است. علاوه بر آن به تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه) و همچنین تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) شناخته شده است.

بنابراین در صورتی که قصد دارید مراحل شکایت کیفری را به درستی و اطمینان بیشتری پیش ببرید می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای این مرکز استفاده کنید. اما لازم است بدانید که انواع جرائم کیفری وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به جرائم قابل گذشت و جرائم غیرقابل گذشت اشاره کرد.

● جرائم قابل گذشت

جرائم قابل گذشت در اصل به این معنی هستند که بزه‌ها شکایت از مجرم و یا به طور کلی جرم رخ داده را آغاز می‌کنند اما با گذشتن از جرم صورت گرفته، مجازات کیفری را متوقف می‌کند. به عبارتی بهتر جرائم قابل گذشت به معنی بخشیدن مجرم و نه جرم است، چرا که شاکی با گذشت خود از مجازات مجرم و نه از خود جرم منصرف می‌شود.

در واقع در لغت، گذشت به معنی عفو و بخشش است اما در اصطلاحات حقوقی به چشم‌پوشی شاکی از مجرم گفته می‌شود. بنابراین می‌توان بیان کرد که با گذشت حتی پس از انجام تمامی مراحل تنظیم شکایت، رسیدگی به پرونده مورد نظر، تعقیب، تحقیق، محاکمه و یا حتی اجرای حکم با صادر شدن رای از دادسرا و یا دادگاه‌ها به طور کلی متوقف شده و پرونده مختوم می‌شود. درمورد عدم حضور در دادگاه نیز می‌توانید اطلاعات جامعی را در کارمنتو به دست آورید.

به طور کلی جرائم قابل گذشت به نوعی از جرائم می‌گویند که قانون‌گذار جنبه خصوصی مصالح اجتماعی و یا خانوادگی را نسبت به جنبه عمومی آن‌ها برتر دانسته و برای حفظ روابط این اختیار را به شاکی می‌دهد تا از حق خود گذشت کند.

● جرائم غیرقابل گذشت

در ادامه توضیح مراحل شکایت کیفری و به طور کلی انواع جرائم کیفری باید بیان کرد که برخی جرائم به عنوان جرائم غیرقابل گذشت شناخته شده‌اند. در واقع این نوع جرائمی هستند که تعقیب آن‌ها حتی بدون شکایت شاکی خصوصی انجام خواهد شد.

همچنین در صورت داشتن شاکی خصوصی و حتی در صورتی که شاکی اعلام رضایت کند نیز مراجع قضایی نمی‌توانند امر تعقیب و مجازات را متوقف کنند‌. در این مواقع دادستان تنها کسی است که مکلف به تعقیب، محاکمه و یا مجازات مجرم خواهد بود.

بنابراین می‌توان بیان کرد که گذشت کردن در جرائم غیر قابل گذشت هیچ نوع تاثیری در روند رسیدگی به پرونده نخواهد داشت و فقط ممکن است مجازات را تخفیف دهد.

انواع جرائم کیفری

انواع شکایت کیفری

به طور کلی اختلافات زمانی به دعاوی کیفری منجر می‌شوند که بر اساس قانون یک جرم اتفاق افتاده باشد. در این زمان فرد به مراجع قضایی رجوع می‌کند و مدعی می‌شود که به دلیل روی دادن یک جرم دچار ضرر و زیان شده و درخواست مجازات مجرم را می‌کند. البته برای این امر شاکی باید اقدام به تنظیم شکایت کیفری کند.

لازم است بدانید که انواع شکایت کیفری وجود دارند که آشنایی با آن‌ها جهت سهولت در انجام و پیش‌برد پرونده امری ضروری است. جرائم علیه اموال از جمله دعاوی کیفری است که خود نیز با توجه به نوع جرمی که مورد دعوا قرار می‌گیرد دارای انواع مختلفی است. برخی از آن‌ها به جرائم مالی مربوط می‌شوند. به عبارتی بهتر شخصی به منظور رسیدگی به آسیب و جرمی که بر علیه اموال او رخ داده شده، اقدام به شکایت می‌کند. مثال بارز در این نوع جرائم سرقت و کلاهبرداری هستند.

از دیگر انواع شکایت کیفری می‌توان به جرائمی که علیه اشخاص صورت می‌گیرد، اشاره کنیم. در واقع موضوع و هدف این جرائم در اصل موجودیت یک شخص و اعضای فیزیکی وی است. از جمله جرائمی که در این دسته بارز هستند می‌توان به آن‌هایی اشاره کرد که باعث طرح دعوای کیفری ضرب، جرح عمدی، قتل، سقط جنین و یا توهین می‌شوند. از جمله دیگر دعاوی و یا شکایات کیفری می‌توان موارد زیر را نیز نام برد:

  • جرائم علیه حقوق معنوی
  • جرائم در زمینه عفت و اخلاق
  • جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی
  • جرائم تخلفات رانندگی
  • جرائم در زمینه حقوق و بنیان خانواده
  • هتک حرمت منازل و املاک
  • جرائم مربوط به مصرف مواد مخدر و یا مشروبات الکلی

شرایط شکایت کیفری

برای ثبت شکایت کیفری طبیعتا در ابتدا باید شرایط این نوع شکایت ایجاد شده باشند. در واقع لازم است بدانید که هر رفتاری دارای جنبه کیفری نیست و بنابراین نمی‌توان برای هر رفتاری نیز مجازت تعیین کر‌د. به عبارتی بهتر شکایت کیفری تنها در صورتی انجام پذیر است که عمل انجام شده در قانون به عنوان جرم شناخته می‌شود و برای آن‌ نیز مجازاتی تعیین شده است.

به طور کلی تا زمانی که برای یک رفتار در قانون مجازاتی مشخص نشده باشد، نمی‌توان آن را نیز جرم تلقی کرد. بنابراین از جمله شرایط شکایت کیفری این است که عمل انجام شده در قانون جرم به حساب آید.  بنابراین می‌توان بیان کرد که اختلافات کیفری زمانی مطرح خواهند شد که یک شخص در حق دیگری جرمی مرتکب شده باشد و در این صورت فردی که زیان دیده است می‌تواند برای گرفتن حق خود اقدام به شکایت کیفری نماید.

برای تنظیم شکایت و یا حتی ثبت آن می‌توانید از خدمات کارمنتو کمک بگیرید. این مجموعه مزایای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها و مشاوره‌ها و همچنین استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا اشاره کرد.

نحوه و مراحل تنظیم شکایت کیفری

نحوه تنظیم شکایت در واقع به عنوان اولین قدم برای طرح دعوی کیفری به حساب می‌آید‌. لازم است بدانید که نحوه و مراحل تنظیم شکایت کیفری امری بسیار مهم است و باید دقت کامل این مرحله از طرح دعوی را سپری کنید. برای تنظیم شکایت یک فرم در اختیار شما داده خواهد شد که تنها در مراجع کیفری و دادسراها به کار می‌رود و البته به نام شکایت‌نامه و یا شکواییه نیز معروف است. البته برای تنظیم شکایت می‌توانید از کاغذ معمولی نیز استفاده کنید.

شما در ابتدا باید در یک فرم مشخصات شاکی، مشتکی عنه و همچنین موضوع دعوا را بنویسید‌. البته در صورتی که در مورد نحوه تنظیم شکایت کیفری سوالات و یا ابهاماتی داشته باشید می‌توانید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان مجموعه کارمنتو در ارتباط باشید. لازم است بدانید که نکات مهمی در زمینه نحوه تنظیم شکایت وجود دارند که در ادامه قصد داریم به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

نکات تنظیم شکایت کیفری

برای تنظیم و چند نکته و شرط مورد نیاز است که در ادامه به 2 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • داشتن اهلیت: در انواع جرایم که تعقیب کردن آن باعث شکایت شخص زیان دیده از جرم می‌شود، شخص حتما باید اهلیت داشته باشد. دقت کنید که اهلیت در قانون جمهوری اسلامی ایران در اصل همان داشتن سن لازم است. این سن برای دختران 9 سالگی و برای پسران 15 سالگی در نظر گرفته شده است. البته رویه عملی دادگاه عمدتا سن 18 سالگی است. در صورتی ‌یک فرد به سن لازم نرسیده باشد باید ولی و یا قیم فرد شکایت کند.
  • شکایت شاکی: از دیگر نکات تنظیم شکایت نامه این است که برخی جرائم تنها با شکایت شاکی قابل پیگیری و به عبارتی فاقد جنبه‌های عمومی هستند. در این مواقع بلافاصله پس از تقدیم شکایت‌نامه به دادسرا تعقیب آغاز خواهد شد.

مدارک لازم برای تنظیم شکایت کیفری

برای تنظیم شکایت نامه به برخی مدارک نیاز خواهید داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا
  • مدارک هویتی شاکی
  • شکواییه تنظیم شده بر روی نمونه تنظیم شکایت نامه و یا بر روی فایل ورد
  • هر نوع ادله که وقوع جرم را ثابت می‌کند مانند سند، اقرار، شهادت، نامه پزشکی قانونی و استشهادیه که بهتر آن را به شکواییه ضمیمه کنید.

شکایت کیفری بدون مدرک

البته ممکن است بتوانید بدون مدرک نیز اقدام به شکایت کنید‌. اما در شکایت کیفری بدون مدرک، 2 فرض باید مورد نظر گرفته شود. فرض اول این است که شاکی از حساب سامانه ثنا و متن شکواییه برخوردار نباشد‌. فرض دوم نیز این است که شاکی ادله کافی برای اثبات جرم بهره‌مند نباشد.

در مورد فرض اول باید این نکته را ذکر کرد که شاکی می‌تواند برای ساخت حساب کاربری در سامانه ثنا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند‌. این مرحله از جمله اولین مراحل شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی است. پس از آن شاکی باید اقدام به ثبت شکایت کند. عمدتا دفاتر قضایی دارای متن‌های شکواییه از پیش تنظیم شده هستند که می‌توانند با توجه به موقعیت شاکی، شکواییه را برای او تنظیم کنند.

اما در مورد فرض دوم باید این نکته را ذکر کرد که اگر شاکی ادله و اثبات کافی برای جرم را نداشته باشد می‌تواند از راه‌های مختلف دیگری استفاده کند. برای مثال اگر دعوا با قسم قابل اثبات باشد، شاکی می‌تواند درخواست کند تا تقاضای سوگند صادر شود. البته همچنین می‌تواند از صدور قرار تحقیق و معاینه کمک بگیرد.

علاوه بر این راه‌ها و گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به شاکی کمک کنند که در این صورت بهتر است با کارشناسان موجود در مرکز کارمنتو مشاوره کنند. ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار و همچنین نمایش وضعیت مشاور  به منظور صرفه جویی در زمان کاربر به صورت آنلاین و آفلاین از دیگر مزایای این مرکز است.

مدارک لازم برای تنظیم شکایت کیفری

نحوه نوشتن شکواییه

در صورتی که فرد مرتکب جرمی شود و قانون نیز وی را به عنوان مجرم بشناسد، شاکی می‌تواند با تنظیم فرم شکایت کیفری اقدام به شکایت از طرف مقابل کند. البته نحوه نوشتن شکواییه اهمیت بسیار زیادی دارد و به عبارتی نیازمند رعایت نکات مهمی است.

متن شکایت کیفری

متن شکایت کیفری اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که به طور کامل و دقیق تهیه نشود می‌تواند توسط دادگاه رد شود. به همین دلیل شما می‌توانید برای این امر از وکیل حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. اما به طور کلی فرم شکایت کیفری عناوین زیر را باید داشته باشد:

  • نام، نام پدر و آدرس و نشانی شاکی
  • نام مشتکی عنه نشانی وی
  • تاریخ رخداد جرم
  • مکان وقوع جرم
  • موضوع شکایت
  • ادله و مستندات
  • شرح شکایت

زمان و هزینه لازم برای طرح شکایت کیفری

اکنون که به این سوال چگونه شکایت کیفری کنیم پاسخ داده‌ایم در این قسمت قصد داریم در مورد زمان و هزینه لازم برای طرح شکایت کیفری نکاتی خدمت شما ارائه دهیم. طبیعتا طرح شکایات کیفری برای فرد شاکی هزینه‌هایی در پی خواهد داشت. به طور کلی زمان و هزینه شکایت به نوع شکایتی که مطرح شده است، بستگی خواهد داشت.

در مورد زمان شکایت کیفری و هزینه آن باید به این نکته اشاره کرد که در ابتدا باید شکواییه ارائه دهید که البته بهتر است تنظیم آن را به یک متخصص در این زمینه بسپارید. در واقع با دقت به این امر که رسیدگی به پرونده‌های کیفری ابتدا در دادسرا و پس از آن در دادگاه کیفری انجام می‌شود، ممکن است برخی از آن‌ها چندین سال زمان نیاز داشته باشند.

همچنین هزینه‌های طرح شکایت کیفری نیز متغیر هستند و نمی‌توان به طور دقیق مقدار ثابتی را اعلام کرد. بنابراین زمان و هزینه لازم برای طرح شکایت کیفری به عوامل متعددی بستگی دارد. البته در صورتی که در مورد هزینه تنظیم شکایت نامه نیز سوالاتی داشته باشید می‌توانید با مشاوران کارمنتو در میان بگذارید.

رسیدگی به شکایت کیفری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

بلافاصله پس از طرح و ثبت شکایت در مراجع قضایی مربوطه، رسیدگی به شکایت کیفری نیز آغاز می‌شود. در این هنگام مراحل قانونی برای بررسی جرم انجام می‌شود‌‌. به عبارتی بهتر اگر یک شخص جرمی انجام داد، می‌توانید علیه وی اقامه دعوا کنید. با تسلیم شدن شکایت‌نامه به مرجع قضایی، رسیدگی به این پرونده از سر گرفته می‌شود.

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری در دادسرا و دادگاه

رسیدگی شکایت کیفری در دادسرا و دادگاه‌ها به طور کلی در 3 مرحله زیر انجام می‌شود:

  1. طرح شکایت و آغاز تحقیقات
  2. رسیدگی ابتدایی در دادگاه اولیه و یا همان دادگاه بدوی
  3. تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر

استفاده از وکیل برای شکایت کیفری

کمک گرفتن از وکیل برای شکایت کیفری امری بسیار ضروری است. در واقع این امر از این جهت ضرورت دارد که در صورت ایجاد هر نوع آسیب جسمی، روحی، مادی و یا حتی در صورت متهم شدن به یکی از جرائم کیفری و به دنبال تبرئه شدن باشید، کمک گرفتن از وکیل می‌تواند شما را به آگاهی درستی از پرونده و شکایت خود برساند و همچنین روند پرونده به سرعت و به بهترین نحو ممکن پیش گرفته خواهد شد.

توصیه ما این است که حتما برای شکایت‌های کیفری خود از وکیل ماهر در این زمینه کمک بگیرید چرا که قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد که عدم آگاهی نسبت به آن‌ها می‌تواند درصد موفقیت پرونده شما را کاهش دهد. به همین دلیل لازم است از کارشناسان موجود در مجموعه کارمنتو مشاوره دریافت کنید تا با آگاهی بیشتری در این زمینه اقدام کنید.

کیفری

مشاوره کیفری آنلاین و تلفنی کارمنتو در لحظه و زیر یک دقیقه ارتباط شما را با مشاوران برقرار می‌کند تا پاسخ سوالات خود را درمورد مسائل کیفری با حفظ محرمانگی اطلاعات خود به دست آورید.

مراجع قضایی صالح برای رسیدگی به شکایات کیفری

جرائم کیفری از آنجایی که دارای گستردگی بسیار زیادی هستند و همچنین با توجه به ماهیت و انواعی که دارند هر یک در مرجع قضایی به خصوصی بررسی می‌شوند. از جمله مراجع قضایی صالح برای رسیدگی به شکایات کیفری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دادگاه کیفری1: در این نوع دادگاه جرائمی که مجازات سنگینی دارند مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرند. از حمله این جرائم می‌توان به قتل و یا جرائم کیفری که یک شخص حکم حبس ابد و یا دیه می‌گیرند، اشاره کرد‌. البته بررسی دیگر جرائم نیز در این دادگاه رسیدگی می‌شوند.
  • دادگاه کیفری2: این دادگاه صلاحیت رسیدگی و بررسی تمامی جرائم کیفری را دارد به جز زمانی که رسیدگی به یک نوع جرم به مرجع دیگری ارجاع داده باشد.
  • دادگاه انقلاب: با توجه به آنچه در قانون معین شده است، این دادگاه صلاحیت رسیدگی و بررسی برخی جرائم کیفری مانند فساد فی الارض، محاربه، توهین به رهبری، ترور و یا جاسوسی را نیز دارد.

نحوه پیگیری شکایت کیفری

در مورد نحوه پیگیری شکایت کیفری لازم است شماره پرونده داشته باشید. در این صورت به سامانه عدل ایران وارد شوید و پس از آن به قسمت اطلاع رسانی با رمز پرونده خود مراجعه کنید. پس از اینکه شماره پرونده، ردیف فرعی و رمز پرونده خود را وارد کردید، می‌توانید اطلاعات مربوط به شکواییه را مشاهده کنید.

به طور کلی در صورت نیاز به ثبت شکایت کیفری اینترنتی و یا دریافت اطلاعات در زمینه این نوع شکایات می‌توانید با کارشناسان موجود در مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه را برای شما فراهم می‌کند.

تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی

از جمله سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آید این است که شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ در واقع لازم است بدانید ‌که این دو شکایت با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند و شما باید با دقت به شکایت مورد نظر خود و همچنین تفاوت آن‌ها این دو نوع شکایت اقدام کنید.

به عنوان مثال از جمله تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی به تفاوت در طرح دعوا بستگی دارد. به عبارتی بهتر دعوای کیفری با تنظیم کردن شکواییه شروع می‌شود اما دعوای حقوقی نیازمند دادخواست است. همچنین دعوای حقوقی به طور مستقیم در دادگاه حقوقی بررسی می‌شوند اما دعوای کیفری در دادسرا و یا ضابطین دادگستری رسیدگی می‌شوند.

دعوای کیفری در صورتی که جرم ثابت شود باعث مجازات مرتکب می‌شود در حالی که دعوای حقوقی مجازاتی در پی نخواهد داشت. البته گاهی در برخی پرونده‌ها نیاز است تا اقدام به شکایت کیفری بعد از حقوقی کنید که برای این امر لازم است تا با مشاور حقوقی کارمنتو در ارتباط باشید.

نحوه پیگیری شکایت کیفری

طرح دعوا از طریق شکایت کیفری بهتر است یا دادخواست حقوقی؟

بر اساس توضیحاتی که ارائه کردیم، برای طرح دعوا باید نوع موضوع دعوی از نظر کیفری و یا حقوقی مشخص شود. بنابراین در بسیاری از اوقات نوع طرح باید با دقت به نوع موضوع انتخاب شود و مسیر قانونی خاص خود را طی کند. برای مثال اگر کسی قصد داشته باشد اجاره معوقه را مطالبه کند باید از راه حقوقی این امر را پیگیری کند و دادگاه کیفری در این زمینه نمی‌تواند دخالت کند.

بنابراین این سوال که طرح دعوا از طریق شکایت کیفری بهتر است یا دادخواست حقوقی زمانی درست است که موضوع مورد نظر جنبه حقوقی و کیفری داشته باشد. در این هنگام مدعی خود باید نوع طرح دعوا را انتخاب کند. بنابراین در صورتی که در مورد طرح دعوا کیفری و یا دادخواست حقوقی مردد هستید و یا اینکه در مورد شکایت کیفری در شورای حل اختلاف سوالاتی داشته باشید می‌توانید با مشاوران فعال در مرکز کارمنتو در میان بگذارید تا به بهترین مسیر راهنمایی شوید.

رد شکایت کیفری

رد شکایت کیفری از جمله موضوعاتی است که ممکن است در طی روند پرونده با آن مواجه شوید. تنظیم درست دادخواست و یا شکواییه از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در واقع در صورتی که به اصول و مقررات مهم در مورد دادخواست و یا شکواییه دقت نکنید ممکن است با رد شکایت مواجه شوید.

البته شما همچنین می‌توانید در زمینه تنظیم شکایت اینترنتی با کارشناسان کارمنتو مشاوره داشته باشید. به طور کلی برای جلوگیری از این امر باید حتما نکات مختلف مربوط به این زمینه را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

به طور کلی دعاوی کیفری شامل جرائمی است که مال، جان، آبرو و یا حتی حیثیت یک شخص را خدشه‌دار می‌کند و به عبارتی بهتر آسیب و ضرری به یک شخص می‌رساند. همچنین موضوع مورد حکم در این زمینه می‌تواند مواردی از جمله حبس، شلاق و مواردی از این قبیل را شامل شود. دادگاه‌ها مختلفی در این زمینه فعالیت دارند که هر یک با توجه به نوع جرم، شخصیت مجرم را بررسی و حکم لازم را صادر می‌کنند. برای اینکه پرونده مورد نظر شما روند درستی داشته باشد لازم است که حتما از یک مشاور ماهر کمک بگیرید که ما به شما مرکز کارمنتو را پیشنهاد می‌کنیم. این مرکز علاوه بر فعالیت در زمینه‌های مختلف حقوقی، کادر بسیار ماهری دارند و علاوه بر آن تمامی اطلاعات شما به صورت محرمانه خواهد ماند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد شکایت کیفری

  1. چه مواردی شامل شکایت کیفری می‌شود؟

تمامی رفتارهایی که بر اساس قانون مجرمانه به حساب می‌آیند می‌توانند شامل شکایت کیفری شوند. دعاوی مانند کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت، توهین، نشر هر نوع اکاذیب جزو دعاوی کیفری هستند.

  1. شکایت کیفری چقدر طول میکشد؟

مدت زمان شکایت کیفری به عوامل متعددی بستگی دارد. به عبارتی بهتر این امر می‌تواند به نوع طرح دعاوی بستگی داشته باشد. در صورتی که جرم یک قتل و یا تجاوز باشد، طبیعتا مدت زمان زیادی برای بررسی نیاز خواهد بود.

  1. اگر شکایت کیفری به نتیجه نرسد چه اتفاقی می افتد؟

در برخی موارد نیز ممکن است شکایت کیفری بنا به دلایل مختلفی به نتیجه نرسد. در این هنگام ممکن است بتوانید نسبت به رای صادر شده اعتراض کنید. البته این امر فقط برای برخی پرونده‌ها قابل اجرا است و حتما باید از یک وکیل ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

  1. مجازات شکایت کیفری چیست؟

از جمله مجازات شکایت کیفری می‌توان به حبس، شلاق و یا جزای نقدی اشاره کرد. اما مجازات این نوع دعوا فقط به این موارد منتهی نمی‌شود و قاضی می‌تواند مجازات دیگری نیز برای مجرم صادر کند.

  1. هزینه شکایت کیفری در تقدیم شکایت چقدر است؟

هزینه شکایت کیفری در تقدیم شکایت به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال نوع دعوا می‌تواند بر میزان هزینه اثرگذار باشد. البته برای این امر می‌توانید تعرفه مصوب را نیز بررسی کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
شکایت کیفری چیست و چه انواعی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد