دادخواست چیست و چگونه تنظیم می شود؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 3 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

ممکن است در طول زندگی برای افراد پیش بیاید که نیاز به مراجعه به دادگاه داشته باشند تا شکایت خود را مطرح کنند. به موجب قانون آیین دادرسی مدنی در دعاوی حقوقی شاکی باید دادخواست خود را به دادگاه صالح ارائه دهد. شروع رسیدگی به درخواست او با ارائه دادخواست انجام می شود. دادخواست به معنی عدالت خواستن و دادخواهی است. دادخواست یک فرم چاپی مخصوص است که افراد با پر کردن و تکمیل موارد موجود در این فرم، رسیدگی به درخواست خود را پیگیری می‌کنند. طبق ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی این فرم چاپی باید شرایط و شکلی تعیین شده مانند آدرس محل سکونت خوانده و خواهان و… داشته باشد.

همچنین نکته حائز اهمیت این است که نحوه تنظیم و نگارش دادخواست از اهمیت زیادی برخوردار است که افراد در حین تنظیم آن نباید از آن غافل باشند. چرا که عدم رعایت این نکات مهم در تنظیم این برگه باعث می‌شود تا قرار رد آن صادر شود و به دعوا رسیدگی نشود. بهتر است برای تنظیم این برگه از یک وکیل باتجربه استفاده شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم به تنظیم دادخواست، دادخواست به چه معناست، نمونه دادخواست‌های حقوقی و سایر موارد مربوط بپردازیم. بنابراین اگر در این باره سوالاتی دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. همچنین شما عزیزان می‌توانید جهت تنظیم دادخواست و سایر موارد مربوط از مشاوران کارمنتو راهنمایی بگیرید. این مجموعه امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه را فراهم کرده است.

بنر حقوقی

دادخواست حقوقی چیست؟

اگر برای شما هم سوال است که دادخواست یعنی چه باید به صورت مختصر توضیح دهیم که دادخواست در اصطلاح حقوقی به معنی ذکر خواسته حقوقی خواهان نسبت به خوانده از طریق قانونی است که این درخواست رسیدگی از مراجع قضایی است. نکته حائز اهمیت این است که تنظیم دادخواست باید با رعایت یکسری نکات قانونی و در فرم‌های خاصی صورت گیرد. در واقع عریضه یا دادخواست اولین مرحله شروع دادخواهی و آغاز راهی برای کسب حق و حقوق خواهان از خوانده از طریق مراجع قضایی است.

چه مواردی مشمول دعاوی حقوقی می‌شوند؟

دعاوی حقوقی به دعاوی گفته می‌شود که مرتبط با حقوق مدنی افراد است و رعایت نکردن آن‌ها نقض این قوانین است. به طور معمول این دعاوی در قانون مدنی از قبل مشخص شده است و به ۲ دسته اشخاص و اموال تقسیم بندی می‌شوند. در دسته بندی اموال موضوعاتی از جمله مالکیت، حقوق افراد بر اموالشان، اجاره، رهن، قرارداد خرید و فروش، امور مربوط به وصیت، ارث، مطالبه طلب و … هستند. همچنین مسائلی مانند ارث، تابعیت، طلاق، ازدواج و … جز دعاوی حقوقی به شمار می‌روند. همچنین قانون رسیدگی به دعاوی حقوقی، آیین دادرسی مدنی نام دارد.

ارکان اصلی دادخواست

باید ذکر کنیم که ۱ دادخواست از ۳ ضلع اصلی تشکیل شده است که شامل خواهان (شاکی)، خوانده و موضوع  دادخواست می‌شود.

  • رکن اول دادخواست (خواهان)

خواهان یا شاکی فردی است که از دادگاه چیزی برای خود و به ضرر فرد دیگری می‌خواهد.

  • رکن دوم دادخواست (خوانده)

مدعی علیه یا خوانده فردی است که توجه دعوی به او است. به عبارت دیگر باید بگوییم که او فردی است که ادعایی علیه او اقامه خواهد شد و به او طرف دعوا نیز می‌گویند.

  • رکن سوم دادخواست (موضوع دعوی دادخواست یا خواسته)

در تعریف خواسته باید بگوییم که خواسته به معنی آنچه است که مدعی از دادگاه تقاضا دارد.

  • رکن چهارم دادخواست (هزینه دادرسی)

هزینه دادرسی عبارت است از هزینه‌ برگه‌ای که به دادگاه ارائه خواهد شد به علاوه هزینه رسیدگی به شکایت از سمت دادگاه‌ و هزینه قرار و احکام.

شرایط تنظیم دادخواست

برای اقامه یک دعوا فرد باید درخواست طرح دعوای خود را در قالب یک دادخواست حقوقی ارائه نماید. بنابراین باید گفت تنظیم دادخواست در چارچوب حقوق از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر قصد دارید نحوه تنظیم دادخواست را یاد بگیرید می‌توانید از کارشناسان کارمنتو راهنمایی های لازم را کسب کنید.

این مجموعه امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی را در اختیار کاربران خود قرار داده است تا بتوانید پاسخ تمامی سوالات خود را به دست آورید و همچنین نحوه تنظیم دادخواست آنلاین را به درستی پیش ببرید. بنابراین شما می‌توانید به صورت آنلاین با وکلای با تجربه ما در تماس باشید و فرم دادخواست حقوقی خود را به صورت حرفه‌ای تنظیم کنید.

نحوه تنظیم دادخواست

تنظیم دادخواست حقوقی در شهرستان‌های کوچک که به خدمات قضایی دسترسی ندارند به صورت دستی انجام می‌گیرد و یا الکترونیکی که توسط سامانه قضایی انجام می‌شود.در خصوص درخواست الکترونیکی ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام انجام دهید. سپس تنظیم آن توسط خود شاکی در سامانه ثنا ثبت می‌شود. وکیل می‌تواند دادخواست شما را تنظیم کند و بعد شاکی دادخواست تنظیم شده را در سامانه ثنا خود به ثبت برساند.

برای نوشتن دادخواست حقوقی باید ابتدا نام و نام خانوادگی فرد، سن، نام پدر، محل سکونت و به طور کلی مشخصات خواهان و خوانده در دادخواست ذکر شود‌. اما نکته حائز اهمیت این است که در صورتی که این دادخواست توسط وکیل تنظیم شود باید اطلاعات وکیل نیز نوشته شود. همچنین پیوست کردن ادله و مدارکی مثل شهادت شاهدان، اسناد، و … باید به صورت کاملا واضح ذکر شود و در آخر باید امضای خواهان نیز در برگه ثبت شود.

  • مدارک لازم برای تنظیم دادخواست

برای ثبت دادخواست حقوقی مدارکی مورد نیاز است. این مدارک مورد نیاز به شرح زیر هستند:

  1. همراه داشتن کارت ملی جهت ثبت دادخواست الزامی است.
  2. همراه داشتن اصل مدارک و منضمات دادخواست
  3. پرداخت هزینه دادرسی و هزینه ثبت دادخواست در دفاتر که فقط از طریق کارت خوان انجام می‌پذیرد.

ثبت دادخواست

مراجعین باید برای ثبت دادخواست حقوقی و کیفری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایند. متقاضی ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام نماید و بعد از تهیه کردن مدارک ضروری برای ثبت شکایت خود و در دست داشتن مدارک هویتی مانند کارت ملی و … به این دفاتر مراجعه نماید. همچنین بعد از پرداخت پرداخت هزینه‌های قانونی می‌تواند دادخواست یا شکواییه خود را به ثبت برساند.

ثبت دادخواست حقوقی

ابلاغ دادخواست

یکی از مهمترین فرایندها در دادرسی عادلانه در دعاوی مطرح در دادگستری که مورد توجه قرار می‌گیرد ابلاغ صحیح و به موقع اقدامات و تصمیماتی است که پیش روی طرفین قرار دارد. به خاطر اینکه تمام مهلت‌ها و موعدهای قانونی که برای اعمال حقی یا انجام امر در قانون پیش بینی شده است از تاریخ ابلاغ به وسیله مامور ابلاغ آغاز و محاسبه می‌شود. اما نکته حائز اهمیت این است که در برخی از مواقع امکان ابلاغ واقعی به فرد وجود ندارد به همین خاطر قانونگذار این موارد را پیش بینی نموده که به موجب آن ابلاغ واقعی صورت بگیرد. در مواقعی که ابلاغ واقعی امکان پذیر نباشد بر طبق قانون آیین دادرسی مدنی ابلاغ قانونی از جمله ابلاغ از طریق نشر آگهی انجام می‌پذیرد.

در مواقعی که خوانده از گرفتن ابلاغ امتناع نماید در این صورت مامور ابلاغ امتناع فرد را در برگه اختیاره ذکر خواهد نمود. به بیان دیگر باید بگوییم که از نظر قانونگذار فردی که از دریافت ابلاغیه امتناع کند در واقع از جزئیات ابلاغیه اطلاع دارد. در نتیجه از همین رو بر اساس تبصره ماده ۸۱ قانون تاریخ امتناع فرد تاریخ ابلاغیه محسوب خواهد شد و تمامی مهلت‌ها و مواعد قانونی از همین تاریخ ذکر شده محاسبه خواهد شد. همچنین در صورتی که فرد در محل نباشد ابلاغیه به یکی از بستگان او تحویل داده خواهد شد.

انواع دادخواست حقوقی

دادخواست‌ها انواع مختلفی دارند در این قسمت از مقاله قصد داریم به انواع دادخواست حقوقی بپردازیم‌. انواع این دادخواست‌ها به شرح زیر هستند:

  • دادخواست بدوی و شکایت

یکی از انواع دادخواست، دادخواست بدوی است که به وسیله این نوع دادخواست خواهان با رعایت مقررات با تسلیم ادعاهای خود به دادگاه بدوی درخواست بررسی و رسیدگی و صدور رای را نموده و سبب می‌شود که دادرسی از این مرحله شروع شود. بنابراین باید بگوییم که دادخواست بدوی در مقابل دادخواست شکایت از رای یعنی دادخواست‌های فرجام خواهی، واخواهی، تجدید نظر به کار می‌رود.

  • دادخواست طاری و اصلی

از دیگر انواع دادخواست‌ها دادخواست اصلی سندی است که به موجب این دادخواست دعوای بدون شکایت از رای اقامه خواهد شد. بنابراین نه تنها دادخواست بدوی بلکه دادخواست تجدید نظر، واخواهی و … نیز اصلی محسوب می‌شوند. هر دادخواستی که در روند دعوای اقامه شده ارائه شود در صورت وحدت منشا یا ارتباط کامل دعوای اصلی با دعوای اقامه شده دادخواست طاری محسوب می‌شود.

  • دادخواست کتبی، شفاهی، تلگرافی

دادخواست کتبی و دادخواست شفاهی از دیگر انواع دادخواست هستند که فقط در ماده ۵۰۳ به کار گرفته می‌شوند. اگرچه ماده ۴۹ به بعد و به خصوص ماده ۵۱ قانون مبین این امر است که دادخواست باید به صورت کتبی ارائه شود. دادخواست تلگرافی نیز در مواردی که فوری کاربرد دارد.

  • دادخواست اینترنتی

دادخواست نویسی اینترنتی یا آنلاین یکی خدمات ویژه مجموعه کارمنتو است. شما عزیزان می‌توانید از طریق وب سایت این مجموعه برای تنظیم دادخواست آنلاین خود اقدام نمایید. از مزیت‌های این مجموعه می‌توان به محرمانه بودن اطلاعات کاربران و همکاری با بیش از ۳۵۰ مشاور برتر کشور اشاره نمود. در نتیجه شما می توانید برای دادخواست نویسی آنلاین به این مجموعه اعتماد کنید.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

آثار دادخواست نسبت به اصحاب دعوا

از اولین آثار دادخواست نسبت به اصحاب دعوا این است که رابطه حقوقی دادرسی بین خواهان و خوانده ایجاد خواهد شد به صورتی که روند این دادرسی و این رابطه دادرسی به صورت مطلق و اختصاصی در اختیار خواهان قرار نخواهد گرفت. بلکه در مراحلی از دادرسی خواهان این حق را دارد که دادخواست خود را مسترد کند و در مراحلی خواهان حق استرداد دادخواست خود را بدون رضایت خوانده دعوا و یا بدون اینکه به صورت کامل از دعوای خودش صرف نظر کند نخواهد داشت. اثر بعدی شروع استحقاق خسارات تاخیر در ادای دین است. اگر که خواهان خود را مستحق خسارات تاخیر در پرداخت دین می داند مطابق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی از قبل باید مطالبه پرداخت دین را ذکر نماید.

این مطالبه می‌تواند قبل از ارائه دادخواست از روش‌های مختلف از طریق شفاهی، اظهارنامه و یا در ضمن دادخواست از خوانده مطالبه نماید. اثر سوم نیز مکلف نمودن خوانده به پاسخ است. نکته حائز اهمیت این است که در نظام حقوقی ما خوانده مکلف نیست که در دادگاه حضور پیدا نکند و پاسخی بدهد. عدم حضور هر کدام از اصحاب دعوا به سبب ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی باعث تاخیر یا مانعی برای رسیدگی دادگاه و اتخاذ تصمیم گیری توسط دادگاه نیست. اما خوانده باید بداند که اگر در دادرسی نیاید دادگاه به دلیلی که خواهان ارائه کرده است و با مستنداتی که خواهان اقامه نموده است رسیدگی می‌کند و رای دادگاه بدون توجه به دفاعیات فرد خوانده از سمت قاضی صادر خواهد شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

انواع فرم دادخواست (نمونه دادخواست حقوقی)

نمونه دادخواست حقوقی به شرح زیر است:

  • دادخواست نخستین: دادخواست نخستین سندی است که به سبب آن خواهان با تسلیم ادعاها، ادله و خواست خود به دادگاه درخواست رسیدگی به پرونده و صدور رای را می‌کند که در واقع باید ذکر کنیم دادرسی در این مرحله شروع خواهد شد.
  • دادخواست واخواهی: محکوم علیه غایب این حق را دارد به حکم غیابی اعتراض نماید.
  • دادخواست طاری: این دادخواست، دادخواستی است که در روند دعوای اقامه شده تقدیم می‌گردد که همچنین این دادخواست باید با دادخواست در حال اقامه کاملا مرتبط باشد و یا منشایی از آن باشد.
  • دادخواست اضافی: سندی است که خواهان علاوه بر دعوای قبلی خود دعوای دیگری را نیز مطرح خواهد کرد.
  • دادخواست متقابل: فرمی است که خوانده اصلی در مقابل خواهان اصلی دعوایی مطرح نموده و ارایه می‌کند.
  • دادخواست جلب ثالث: سندی است که به وسیله آن فرد ثالث نیز به دادرسی جلب خواهد شد. (درمورد این که نحوه گرفتن حکم جلب چگونه است؟ می‌توانید در این مقاله از کارمنتو اطلاعات جامعی را به دست آورید.)
  • دادخواست ورود ثالث: دادخواست ورود ثالث نیز سندی است که شخص ثالث به موجب آن وارد دادرسی می‌شود.

از آنجایی که نحوه تنظیم دادخواست حقوقی اهمیت زیادی دارد فرم‌های درخواست بهتر است توسط وکلای با تجربه در این حوزه انجام شود.

نحوه پیگیری دادخواست

اگر برای شما هم سوال است که چگونه دادخواست را مشاهده کنیم باید بگوییم که قوه قضاییه برای برای پیگیری دادخواست افراد اقدام به راه اندازی سامانه پیگیری نموده است. تا از طریق این سامانه امکان پیگیری دادخواست قضایی به صورت الکترونیکی وجود داشته باشد. بنابراین بعد از اینکه متقاضی به سامانه ثنا مراجعه نمود و در آن ثبت نام کرد می‌تواند به صورت الکترونیکی دادخواست خود را پیگیری کند.بعد از ثبت نام در سامانه و دریافت کد عبور شخصی فرد می‌تواند تمامی مراحل مربوط به دادخواست قضایی خود را از جمله اقدامات و تصمیمات دادگاه و ابلاغیه‌های صادر شده را در سامانه ثنا مشاهده نماید.

موارد رد دادخواست

لازم است بدانید که در تمام دعاوی‌ها قرار بر این نیست که خواهان برنده پرونده بشود. به همین دلیل فرد خوانده می‌تواند برای جلوگیری از تضییع حق و حقوق خود تقاضای تامین کند تا در صورت پیروزی در پرونده بتواند حقوق خود را از جمله هزینه گرفتن وکیل و … را از خواهان دریافت کند‌. اما چندین دلایل مهم وجود دارد که سبب رد درخواست می‌شود. مهمترین این دلایل به شرح زیر است:

  • پرداخت نکردن هزینه نشر آگهی
  • پرداخت نکردن تامین دعوای واهی
  • عدم تجدید نظر خواهی در مهلت مقرر
  • عدم تامین اتباع بیگانه
  • رعایت نکردن مقررات یا مهلت مربوط به فرجام خواهی
  • عدم واخواهی در مهلت مقرر

تفاوت دادخواست و درخواست

اگر برای شما سوال است که دادخواست چیست؟ و یا دادخواست به چه معناست باید این موضوع را مد نظر خود قرار دهید که در مقابل دادخواست مفهومی به نام درخواست وجود دارد که متفاوت با دادخواست است. نکته حائز اهمیت این است که درخواست در خصوص موارد غیر ترافعی است. یعنی برای اموری که رسیدگی به آن‌ها در دادسرا به صورت انفرادی و غیر علنی است. اما دادخواست برای دعاوی ترافعی است.

به این منظور که دادخواست برای حل و رفع مرافعه است و متوقف بر وقوع اختلاف و منازعه است. همچنین ضروری است که دادخواست در فرم ویژه‌ای چاپ شود. در واقع می‌توان گفت که درخواست خواسته‌ای از دادگاه است که خیلی از شرایط و مراحل دادخواست را ندارد و احتیاجی به نوشتن درخواست روی فرم مخصوص چاپی نیست. هر دادخواستی می‌تواند نوعی درخواست باشد اما عکس آن صحیح نیست.

تفاوت شکایت کیفری و دادخواست حقوقی؛ برای طرح دعوا کدام بهتر است؟

اگر برای شما هم سوال است که دادخواست حقوقی یعنی چه؟ و تفاوت شکایت کیفری با آن برای طرح دعوا کدام بهتر است؟ باید بگوییم که شکوائیه و دادخواست جزو اوراق قضایی هستند که به ترتیب برای شکایت از یک جرم یا طرح یک دعوای حقوقی مورد استفاده افراد قرار می‌گیرند. از جمله تفاوت‌های دادخواست و شکواییه می‌توان به مرجع متفاوت رسیدگی کننده به دادخواست حقوقی یا همان دادگاه حقوقی عمومی و شکواییه کیفری دادسرا یا دادگاه کیفری اشاره نمود.

نکته حائز اهمیت این است که مراجع متعدد دادگستری هرکدام عهده رسیدگی به یک سری امور دعاوی مشخص هستند و موضوعاتی که در دادگاه کیفری مطرح می‌شود با موضوعاتی که در دادگاه حقوقی به آن‌ها رسیدگی می‌شود متفاوت است. این تقسیم بندی به این دلیل است که نظم موضوعی در دادگاه‌ها حفظ شود.

تفاوت دادخواست حقوقی و شکایت کیفری

مراجع قضایی صالح برای رسیدگی به دادخواست حقوقی

منظور از یک دادگاه صالح این است که افراد در زمانی که دچار اختلاف نظر می‌شوند باید از این موضوع آگاهی داشته باشند که به چه مرجعی مراجعه نمایند و یا به عبارت دیگر باید بگوییم که مرجع صالح برای رسیدگی به موضوع دعاوی کدام دادگاه است. مراجع قضایی و دادگاه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که هریک از آن‌ها صلاحیت رسیدگی به برخی از دعاوی‌ را دارند. در واقع باید بگوییم که زمانی که دادگاه صلاحیت رسیدگی به موضوعی را داشته باشد با عنوان دادگاه صالح مطرح می‌شود.

هزینه‌های لازم برای طرح دادخواست حقوقی شامل چه مواردی می‌شود؟

در موارد شکایت شاکی موظف به پرداخت هزینه‌های دادرسی است. اما بسیاری از هزینه‌ها از جمله ایاب و ذهاب، هزینه انتشار آگهی، حق الزحمه کارشناسان، مترجمان و پزشکان و … توسط قوه قضاییه پرداخت خواهد شد مگر در مواقعی که شاکی خواهان این موارد باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره از کارشناسان کارمنتو که ارائه خدمات با معقول ترین قیمت را برای کاربران فراهم کرده‌اند راهنمایی‌های مورد نیاز خود را کسب نمایید.

رسیدگی به دادخواست حقوقی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

به موجب قانون آیین دادرسی مدنی در دعاوی حقوقی خواهان برای اعلام خواسته خود ضروری است که دادخواست خود را به دادگاه صالح تقدیم نماید. بنابراین شروع رسیدگی به دادخواست حقوقی با ارائه دادخواست شروع می‌شود.

مراحل رسیدگی به دادخواست حقوقی در دادسرا و دادگاه

برای رسیدن به حکم و نتیجه دادگاه صالح در خصوص دادخواست‌های حقوقی در ادامه مراحل رسیدگی به آن را در دادگاه و دادسرا بیان می‌کنیم. این مراحل به شرح زیر است:

  • تسلیم دادخواست خود به دادگاه صالح
  • پرداخت هزینه‌های دادرسی
  • ثبت و ارجاع دادن پرونده به شعب حسب یا مورد شورا
  • ثبت کردن پرونده در دفتر دادگاه و مشخص شدن وقت اولین رسیدگی
  • برگزاری جلسات دادرسی
  • حل و فصل کردن اختلافات
  • صادر کردن حکم یا قرار
  • واخواهی
  • درخواست تجدید نظر
  • درخواست فرجام
  • اجرای حکم

با توجه به موارد بالا یک پرونده حقوقی که در دادگاه در جریان است با توجه به پیگیری‌ها و موضوع پرونده ممکن است بین ۳ ماه تا ۳ سال به طول بکشد.

استفاده از وکیل برای دادخواست حقوقی

برای ارائه دادخواست‌های حقوقی بهتر است از وکیل‌های با تجربه در این حوزه استفاده شود‌. یکی از پلتفرم‌های جامع و کاربردی کارمنتو است. شما عزیزان می‌توانید برای نوشتن و اصلاح دادخواست حقوقی خود از مشاوران و وکلای با تجربه این مجموعه استفاده نمایید. همچنین امکان مشاوره به صورت تلفنی و آنلاین نیز در این مجموعه وجود دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی چگونه دادخواست بنویسیم، دادخواست حقوقی چیست؟، شکایت حقوقی چیست و نمونه تنظیم دادخواست حقوقی پرداختیم و موارد مربوط دیگری را در این باره توضیح دادیم. امیدواریم که مطالب گفته شده در ای مقاله برای شما مفید واقع شود. سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره دادخواست

1. اسناد و مدارک را در کدام قسمت دادخواست حقوقی باید بیان کرد ؟

در پیوست‌های دادخواست قسمتی برای اسناد و مدارک و سایر ادله‌های مربوط وجود دارد.

2. در صورت مجهول المکان بودن طرف مقابل برای ارسال دادخواست حقوقی چه باید کرد؟

در صورت مجهول المکان بودن بودن طرف مقابل و نداشتن آدرس، دادخواست یا احضاریه در روزنامه های کثیر الانتشار آگهی خواهد شد و بعد از آن بعد از گذشت مدت تعیین شده از سمت قانون که نباید کمتر از ۳۰ روز باشد به دادخواست مطرح شده در دادگاه عمومی رسیدگی می شود.

3. دادخواست حقوقی را از کجا تهیه کنم؟

امروزه دیگر مانند سابق دادخواست کاغذی وجود ندارد بنابراین متقاضیان باید به دفاتر خدمات قضائی رفته و بعد با تکمیل اطلاعات به صورت آنلاین دادخواست خود را به ثبت برسانید.

4. در چه صورت دادخواست حقوقی  رد می شود؟

رد شکایت حقوقی لزوما در ارتباط با ایرادات دادخواست تنظیم شده از سوی خواهان نیست بلکه در مواردی دعوا مطرح شده در دادگاه منجر به صدور قراری تحت عنوان قرار رد دعوا می‌شود

5. دادخواست حقوقی اینترنتی چیست؟

تنظیم دادخواست حقوقی اینترنتی به صورت آنلاین توسط وکلای مجرب تنظیم می‌شود.

6. در دادخواست حقوقی، خوانده کیست؟

خواهان در حقوق، فردی حقیقی یا حقوقی است که خواهان بر علیه او و بر ضررش در دادگاه صالح اقامه دعوا می‌کند.

7. در دادخواست حقوقی، خواهان چه کسی است؟

خواهان یا مدعی در علم حقوق فردی است که خواسته خود را در دادگاه بر علیه خوانده طلب می‌کند. خواهان باید دعوای حقوقی خود را در برگ مخصوص دادخواست تنظیم نماید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
دادخواست چیست و چگونه تنظیم می شود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد