اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی چه مراحلی برای ثبت دارد؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 فروردین 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

بر اساس قانون کار، تمامی کارفرمایان باید نیروی کار خود را به صورت مسمتر و منظم بیمه کنند و مبلغی از حق بیمه را هم از میزان حقوق آن ها کم کنند. این روند در تمامی شرکت ها و کارگاه های مختلف به شکل معمول انجام می‌شود.

اما موضوع این جا است که برخی از کارفرمایان، از پرداخت حق بیمه کارگران خود شانه خالی می‌کنند و مثلا چند ماه از سابقه بیمه آن ها را رد نمی‌کنند. آنگاه زمانی که فرد استعلام سوابق بیمه خود را بگیرد، متوجه ناقص بودن سوابق بیمه خود می‌شود.

با توجه به این که سابقه بیمه نقش مهمی در حقوق بازنشستگان دارد، کارمندان در صورت مشاهده سابقه ناقص خود، حق اعتراض دارند. بر این اساس، تمامی افراد می‌توانند برای دریافت حق خود، اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی داشته باشند.

اما اگر می‌خواهید نحوه اعتراض به سوابق تامین اجتماعی را بدانید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

اهمیت استعلام بیمه تامین اجتماعی

هر فردی که در سازمان‌، ارگان‌ و کارگاه‌ خاصی کار می‌کند، سابقه مخصوص به بیمه برای خود دارد. هر ماه که حق بیمه فرد پرداخت شود، به میزان سابقه بیمه فرد اضافه می‌شود؛ از همین رو خیلی مهم است که کارمندان و کارگران به صورت مداوم استعلام سوابق بیمه خود را انجام دهند.

مشاهده سوابق بیمه برای انواع بیمه تامین اجتماعی نشان‌دهنده پرداخت‌های منظم است. اگر کارفرمایی به هر دلیل این حق بیمه را پرداخت نکند، از طریق استعلام امکان مشاهده تخلف آن وجود دارد و فرد می‌تواند در اسرع وقت به این موضوع اعتراض کند. اما تا زمانی که کارمند یا کارگر سابقه بیمه خود را استعلام نکند، متوجه این موضوع نمی‌شود و در نهایت امکان دریافت حق آن وجود ندارد.

چه زمانی اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی نیاز است؟

در حالت کلی زمانی که پرداخت حق بیمه و سابقه کارگر به صورت قانونی انجام نشده باشد، امکان اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی وجود دارد. این موضوع یا در حالتی اتفاق می‌افتد که سوابق بیمه کارگر ناقص باشد یا این که اصلا وجود نداشته است.

قطعا در هر دو حالت، تخلف از سمت کارفرما بوده است و باید جوابگوی آن هم باشد. البته در صورتی که سوابق بیمه ناقص باشد، روند اعتراض آسان‌تر پیش می‌رود. بر همین اساس، لازم است که سوابق بیمه خود را از طریق سایت تامین اجتماعی استعلام کنند. اگر تخلفی از سمت کارفرما انجام شده باشد، زمان مناسبی برای اعتراض است.

اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

برای بسیاری از افراد این چالش وجود دارد که برای اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی چگونه باید اقدام کنیم؟ راه‌های مختلفی برای اعتراض به سوابق بیمه وجود دارد. مثلا شما می‌توانید به صورت حضوری برای این کار اقدام کنید.

برای اعتراض حضوری باید مدارک لازم برای اثبات ناقص بودن سوابق بیمه را آماده کنید و به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهید. البته اگر به دنبال مدارک مربوط به این کار هستید، مشاوران بیمه و قانون کار به شما کمک می‌کنند.

با توجه به این که مراجعه حضوری به سازمان تامین اجتماعی روش قدیمی برای انجام امور مربوط به بیمه است، پیشنهاد می‌کنیم که روش غیر حضوری را برای انجام این کار انتخاب کنید.

در حال حاضر با وجود سایت اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی دیگر نیازی به صرف وقت برای مراجعه حضوری وجود ندارد و شما می‌توانید به صورت آنلاین اعتراض خود را ثبت کنید. اما برای آن که اعتراض به سابقه را به صورت اینترنتی انجام دهید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در وهله اول آدرس اینترنتی eservices.tamin.ir تامین اجتماعی را در مرورگر خود وارد کنید و سایت سرویس‌های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی را انتخاب کنید.
  • با مشاهده صفحه اصلی سایت، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید؛ با این کار، به حساب کاربری خود انتقال پیدا می‌کنید. توجه کنید که اگر قبلا در سامانه ثبت نام نکرده‌اید، باید قبل از هر کار ثبت نام تامین اجتماعی خود را انجام دهید.
  • بعد از وارد کردن اطلاعات امنیتی، به صفحه سایت اعتراض به سوابق بیمه منتقل می‌شوید. در این صفحه باید بر اساس تابعیت خود، یکی از گزینه‌های ورود با کد ملی یا ورود به کد فیدا( اتباع خارجی) را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعدی اطلاعات هویتی مختلف مانند نام کاربری و گذرواژه را وارد کنید و گزینه ورود را فشار دهید.
  • با انجام مراحل قبلی، ورود به حساب کاربری شما با موفقیت انجام می‌شود؛ اما با توجه به این که اعتراض به سوابق به دلایل مختلفی بستگی دارد، به طور جداگانه نحوه انجام آن را توضیح می‌دهیم.

روش اعتراض به سوابق تامین اجتماعی دارای کسری کارکرد یا اشکال

یکی از دلایل مهم برای اعتراض به سابقه بیمه، کسری کارکرد است؛ از همین رو در سامانه تامین اجتماعی، مراحل خاصی برای این کار ایجاد شده است. البته قبل از هر کار، باید مدارک قانونی درباره ادعای خود به دست بیاورید تا در نهایت به مشکل خاصی برخورد نکنید؛ اما بعد از جمع‌آوری مدارک لازم، مراحل زیر را برای اعتراض به سابقه بیمه دارای کسری کارکرد یا اشکال پشت سر بگذارید:

  • در مرحله اول، آدرس سامانه را جستجو کنید و نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید تا به حساب کاربری خود منتقل شوید.
  • در صفحه اصلی سایت، منوی بالای صفحه را انتخاب کنید و گزینه بیمه‌شدگان را فشار دهید. سپس از پنجره باز شده، بخش خدمات سابقه را فشار دهید. دوباره پنجره جدیدی باز می‌شود که در بین آن‌ها، باید به دنبال اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال باشید.
  • در این مرحله از اعتراض به سوابق بیمه، سوابق بیمه شما در طول سال‌های مختلف نمایش داده می‌شود؛ از همین رو باید دقت کنید که کسری سابقه در چه ماه و در چه سالی انجام شده است. در صورتی که به سابقه بیمه هر سال اعتراض داشتید، می‌توانید از قسمت چپ صفحه، گزینه ویرایش را انتخاب کنید.
  • با انتخاب ویرایش، لیست هر سال نمایش داده می‌شود و امکان مشاهده روزهای ردشدن بیمه برای شما وجود دارد. همچنین در کادرهای تعبیه شده در هر قسمت، می‌توانید تعداد روزهای قانونی واریز بیمه را وارد کنید. زمانی که تمامی این اشکالات را مشخص کردید، گزینه تایید را فشار دهید.
  • در مرحله آخر هم لیست جدیدی برای شما تنظیم می‌شود؛ اما باید از درستی آن مطمئن شوید و در این صورت، از گوشه پایین و سمت راست، گزینه تایید و ارسال لیست بیمه را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه، ثبت اعتراص سوابق بیمه تامین اجتماعی انجام می‌شود؛ اما اگر در باره ویرایش روزهای سال به چالش خاصی برخورد کردید، می‌توانید به صورت تلفنی و آنلاین سوالات خود را از وبسایت کارمنتو بپرسید.

روش اعتراض به سوابق دارای کسری کارکرد یا اشکال

نحوه اعتراض به سابقه بیمه ناموجود تامین اجتماعی

در برخی از مواقع، اصلا کارفرمایان تا به حال حق بیمه کارمندان خود را پرداخت نکرده‌اند و فرد بعد از گذشت مدت زمانی متوجه این موضوع می‌شود. بر همین اساس فرد باید برای دریافت حق خود و جبران سابقه بیمه خود اقدام کند. بنابراین اگر شما هم دچار این مشکل شده‌اید، می‌توانید نحوه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را به صورت زیر طی کنید:

  • برای این کار هم باید سایت tamin.ir را جستجو کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب کاربری خود شوید.
  • بعد از ورود به سامانه تامین اجتماعی، از قسمت منو بالای صفحه، گزینه بیمه‌شدگان را انتخاب کنید و در بخش جدید، گزینه خدمات سابقه و سپس اعتراض به سوابق ناموجود را انتخاب کنید.
  • با انتخاب این گزینه، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود؛ اما برای آن که اعتراض خود را شروع کنید، در قسمت سمت چپ، گزینه جدید را فشار دهید تا فرم خاص برای اعتراض به سوابق ناموجود بیمه تامین اجتماعی باز شود.
  • فرای ثبت اعتراض خود، باید اطلاعات مورد نیاز در فرم موجود را به طور کامل تکمیل کنید و گزینه ذخیره را فشار دهید.
  • بعد از این کار، اعتراض شما ثبت می‌شود و برای سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود. اگر فعالیت شما در کارگاه ثابت شود، کارفرما باید پاسخگوی مراجع مربوطه باشد.

البته توجه کنید که نحوه انجام اعتراض به سابقه بیمه ناموجود، صورت حضوری هم امکان‌پذیر است؛ اما برای آسان‌تر شدن روند این کار و صرفه‌جویی در وقت خود، بهتر است که از طریق اینترنت اقدام کنید.

نحوه اعتراض به سابقه بیمه ناموجود

فرم اعتراض به سابقه بیمه تامین اجتماعی

با توجه به مراحل مختلف برای اعتراض به سابقه بیمه تامین اجتماعی، قطعا تمامی افراد می‌توانند در صورت مشاهده کسری کارکرد یا سوابق ناموجود، برای دریافت حق خود اقدام کنند؛ اما برای انجام این کار، حتما باید فرم‌های مخصوصی را تکمیل کنید تا با توجه به مدارک و علت اعتراض، به خواسته شما رسیدگی شود. البته توجه کنید که فرم‌های اعتراض، متناسب با علت آن است و به صورت یکسان استفاده نمی‌شود.

اعتراض به سابقه بیمه تامین اجتماعی

فرم اعتراض به سابقه بیمه دارای کسری کارکرد تامین اجتماعی

بعد از آن که سال مشکل دار در خصوص سابقه بیمه را پیدا کردید، فرم خاصی را باید تکمیل کنید. در این فرم، تعداد روزهای زد شده بیمه در هر ماه نمایش داده می‌شود؛ اما با این وجود شما باید در کارهای پایین هر کدام از ماه‌ها، روز دقیق سابقه بیمه خود را وارد کنید. بعد از تصحیح این روزها، تنها باید تایید را فشار دهید تا ثبت اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی انجام شود.

اعتراض به سوابق تامین اجتماعی دارای کسری کارکرد یا اشکال

فرم اعتراض به سوابق بیمه ناموجود تامین اجتماعی

با توجه به این که در این مورد، قبلا هیچ سابقه‌ای برای فرد ثبت نشده است، فرم اعتراض به سوابق ناموجود بیمه تامین اجتماعی کمی پیچیده‌تر از مورد قبلی است. برای تکمیل این اعتراض نامه، باید موارد مختلفی از جمله نام استان، شهر، شعبه، نوع بیمه، کد کارگاهی و نام، تاریخ شروع و پایان فعالیت کاری، نام کارفرما و آدرس کارگاه را وارد کنید.

اعتراض به سوابق بیمه ناموجود تامین اجتماعی

تفاوت «اعتراض به سوابق ناموجود» با «اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال» در تامین اجتماعی

طبیعتا هر تخلفی که کارفرما در زمینه پرداخت بیمه و سوابق بیمه کارگران خود انجام می‌دهد، از طریق سایت تامین اجتماعی ثبت می‌شود؛ اما با توجه به این که علت اصلی هر دو اعتراض رد نکردن سابقه بیمه است، برخی از افراد این دو مورد را با یکدیگر یکسان می‌دانند.

در اعتراض به کسری بیمه تامین اجتماعی، موضوع اصلی پرداخت نکردن بخشی از سوابق بیمه فرد است. مثلا ممکن است که کارفرما دو ماه از سال را برای کارگر خود سابقه بیمه رد نکرده باشد. در این صورت، فرد می‌تواند برای همین مدت زمان اعتراض کند.

اما در صورت اعتراض به سوابق ناموجود تامین اجتماعی، روند اعتراض کاملا متفاوت است. در این شرایط کارفرما به طور کلی حق بیمه کارگر خود را پرداخت نکرده است و در واقع اصلا سابقه‌ای برای آن ثبت نشده است.

بیمه

درمورد نحوه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه تامین اجتماعی و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

نکات مورد توجه در مورد اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

اگر می‌خواهید برای تکمیل فرم اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید، باید نکات مهمی را در این زمینه بدانید که در ادامه چند مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام این کار به صورت آنلاین اقدام کنید؛ اما در صورت عدم دسترسی به اینترنت، روش حضوری هم شما را به حق خود می‌رساند.
  • در صورت تمایل به مراجعه حضوری، می‌توانید یکی از شعبه‌های سازمان تامین اجتماعی را انتخاب کنید.
  • در هنگام کامل کردن فرم اعتراض به سوابق بیمه، حتما از درستی اطلاعات وارد شده اطمینان داشته باشید؛ چرا که تمامی این موارد، به صورت کامل بررسی می‌شوند.

مدارک لازم برای اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی چیست؟

در حالت کلی تمامی مدارکی که فعالیت شما را در سازمان یا کارگاه نشان دهد، برای ثبت اعتراض سوابق بیمه تامین اجتماعی نیاز است. بر همین اساس باید مدارک مختلفی از جمله فیش حقوقی، قرارداد کار و لیست حضور و غیاب خود را آماده کنید و به همراه فرم مربوطه ارائه دهید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

پیگیری اعتراض تامین اجتماعی درمورد سوابق بیمه

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که پیگیری اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی چگونه انجام می‌شود. امروزه با توجه به این که روند اعتراض برای سوابق بیمه به صورت اینترنتی است، پیگیری اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی هم از همان سایت تامین اجتماعی انجام می‌شود. برای این کار کافی است که به بخش تامین اجتماعی من مراجعه کنید و وضعیت آخرین درخواست‌های ثبت شده خود را مشاهده کنید. همچنین لازم است بدانید که امکان مشاهده سوابق بیمه با موبایل نیز وجود دارد.

چند روز باید منتظر بمانیم تا نتیجه احیای سوابق بیمه تامین اجتماعی ناموجود اعلام شود؟

قطعا افرادی زیادی متن اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را تکمیل و ارسال کرده‌اند؛ از همین رو نمی‌توان زمان دقیقی برای رسیدگی به اعتراض‌ها در نظر بگیریم؛ اما به صورت حدودی، بین 1 هفته تا 2 ماه روند رسیدگی به پرونده‌ها انجام می‌شود و نتایج آن در سایت قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

این روزها که متاسفانه کارفرمایان زیادی حقوق کارگران خود را پرداخت نمی‌کنند، موارد کسری سابقه یا حتی عدم پرداخت حق بیمه بیشتر از قبل شده است؛ از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که به طور مداوم، استعلام سابقه بیمه خود را بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

اما با این وجود اگر متوجه خطای کارفرمای خود شدید، می‌توانید نحوه اعتراض به سوابق ناموجود تامین اجتماعی یا کسر کارکرد را اجرا کنید. البته اگر می‌خواهید مدارک کافی برای اعتراض به همراه داشته باشید و در نهایت به نتیجه درستی برسید، از مشاور بیمه و قانون کار کمک بگیرید.

اگر نگران هزینه زیاد مشاوره حضوری هم هستید، وبسایت کارمنتو به صورت غیر حضوری به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید از طریق تماس تلفنی آنلاین، موارد مربوط به بیمه و قانون کار را از مشاوران این مجموعه بپرسید. البته این گروه، در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف تخصص دارد و در زمینه‌های دیگر حقوقی هم به شما کمک می‌کند.

توجه کنید که اطلاعات شما به صورت محرمانه نزد مشاوران کارمنتو حفظ می‌شود و از این بابت نگرانی نداشته باشید. همچنین تعرفه ارائه مشاوره در این گروه هم بر اساس نرخ معقول بازار تعیین می‌شود. از طرفی شما بدون محدودیت زمان و مکان، می‌توانید در کمتر از چند دقیقه ارتباط خود را با مشاور متخصص بیمه و قانون کار برقرار کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی چه مراحلی برای ثبت دارد؟
شما می‌توانید به دو صورت حضور در سازمان تامین اجتماعی و سامانه اینترنتی تامین اجتماعی، نحوه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را انجام دهید.
پیگیری اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی، از قسمت تامین اجتماعی من در سایت امکان‌پذیر است.
قبل از اقدام برای اعتراض به سوابق بیمه، باید اطلاعات مختلفی ازجمله نام استان، نام شعبه، اطلاعات مربوط به کارگاه را داشته باشید؛ اما موارد کامل مدارک مورد نیاز برای سابقه بیمه را در مقاله معرفی کرده ایم.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد