ثبت نام بیمه تامین اجتماعی؛ همه چیز در مورد شرایط ثبت نام و مدارک لازم

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 21 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در حال حاضر اگر بخواهید بدون بیمه زندگی کنید، قطعا باید درآمدهای میلیونی زیادی داشته باشید؛ چرا که هزینه‌های درمان به صورت آزاد، خیلی بیشتر از زمانی است که بیمه دارید.

از طرفی جدای از هزینه‌های درمان، افراد در دوران بازنشستگی، توان کافی برای کار کردن ندارند. همچنین بدون داشتن هزینه کمکی، برطرف کردن امورات زندگی خیلی سخت می‌شود.

بنابراین اگر شما هم می‌خواهید در دوران بازنشستگی، حداقل مقداری از هزینه‌های خود را تامین کنید، باید مشمول یکی از بیمه‌های تامین اجتماعی یا دیگر بیمه‌های خصوصی باشید.

هر فردی که اقدام به دریافت بیمه خاصی کند، باید اول در سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کند. ثبت نام در تامین اجتماعی نیازمند رعایت مراحل و داشتن مدارک خاصی است که در این مطلب آن‌ها را معرفی می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب از کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

شرایط لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی طرح‌های مختلفی را برای بیمه‌شدگان در نظر می‌گیرد؛ اما در حالت کلی، تمامی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، به دو دسته افراد شاغل و بدون شغل تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام شرایط خاص خود را دارند.

بیمه‌شدگان عادی، می‌توانند خود و افراد تحت تکفل خود را مشمول بیمه تامین اجتماعی کنند. اما افراد شاغل لازم است که مراحل خاص‌تری را نسبت به دسته قبلی طی کنند. بنابراین اگر شما هم در بین این دو دسته هستید، در ادامه شرایط ثبت نام تامین اجتماعی را برای حالت‌های مختلف مطالعه کنید:

1.شرایط ثبت نام کارگران توسط کارفرما

بر طبق قانون کار، تمامی کارفرمایان موظف هستند که تمامی نیروهای کار خود را بیمه اجباری کنند. کارفرما برای بیمه کردن کارگران خود، باید لیست بیمه‌شدگان را به سازمان بیمه ارائه کند. سپس کارمندان و کارگران باید با داشتن مدارک بیمه، به دفاتر خدمات سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند. ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی شرایط و مراحل خاصی دارد که در مقاله مربوطه به طور کامل توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

در این مرحله معاینات پزشکی لازم برای هر فرد انجام می‌شود. همچنین کارفرما هم باید مدارک آن‌ها کامل کند. در این صورت است که سابقه بیمه، برای نیروهای کار در نظر گرفته می‌شود. بنابراین کارمندان و کارگران بعد از ثبت نام تامین اجتماعی، می‌توانند با داشتن دفترچه بیمه، از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند.

2. شرایط ثبت نام بیمه اختیاری

برای آن دسته از افرادی که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند، بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. اما هر شخصی که قصد استفاده از این بیمه را دارد، باید شرایط خاصی مانند حداقل 30 روز سابقه پرداخت بیمه و سن کمتر از 50 سال را داشته باشد. همچنین برای ثبت نام بیمه اختیاری، باید مدارک لازم جهت ثبت نام بیمه تامین اجتماعی را به همراه داشته باشید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • سه قطعه عکس 3*4 برای معاینات قبل از قرارداد
  • تکمیل فرم‌های مربوط به بیمه اختیاری
  • ارائه فرم درخواست بیمه
  • کارت پایان خدمات برای آقایان

با داشتن این مدارک، می‌توانید برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی اختیاری اقدام کنید.

شرایط لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

3. شرایط ثبت نام مشاغل آزاد

برای آن دسته از افرادی که به طور رسمی در شرکت یا سازمان دولتی و خصوصی خاصی استخدام نیستند و به صورت مستقل کار می‌کنند، بیمه مشاغل آزاد در نظر گرفته می‌شود. این بیمه هم یکی از انواع بیمه اختیاری است که سطح‌های مختلفی دارد.

برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد، مرد و زن باید حداکثر به ترتیب 50 و 45 سال سن داشته باشند. البته برای آقایان و خانم‌های 50 و 45 ساله، شرایط خاصی وجود دارد که می‌توانید با مشاوره آنلاین تلفنی در کارمنتو از آن‌ها اطلاع پیدا کنید. همچنین مدارک لازم برای ثبت نام تامین اجتماعی بیمه مشاغل آزاد، شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • کارت پایان خدمات برای آقایان
  • 5 قطعه عکس 3*4

4. شرایط ثبت نام زنان خانه دار و خویش فرما

زنان خانه دار، در سازمان و شرکت خاصی مشغول به کار نیستند و مشمول بیمه اجباری قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین امکان بهره‌مندی از خدمات بازنشستگی برای آن‌ها وجود ندارد. بنابراین سازمان تامین اجتماعی با ایجاد طرح بیمه زنان خانه دار و خویش فرما، امکان بهره‌مندی از خدمات درمانی و بازنشستگی را برای خانم‌ها و دختران خانه دار هم فراهم کرده است.

یکی از شرایط ثبت نام تامین اجتماعی برای بیمه زنان خانه دار این است که خانم‌ها ‌بین 18 تا 50 سال داشته باشند. همچنین نرخ پرداخت این بیمه هم متفاوت است و بر اساس شرایط خود فرد انتخاب می‌شود. برای ثبت نام بیمه زنان خانه دار و بیمه خویش فرما، باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • سه قطعه عکس 3*4 برای معاینات
  • تکمیل فرم‌های مربوط به بیمه و احراز هویت
  • ارائه فرم درخواست بیمه

البته اگر به دنبال خدمات بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی هستید، می‌توانید به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید؛ چرا که این وبسایت با بیش از 350 مشاور برتر کشور همکاری دارد و حتما سوالات شما را پاسخ می‌دهد.

بیمه

درمورد ثبت نام بیمه تامین اجتماعی و شرایط آن سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

نحوه و مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

اگر برای اولین بار قصد بهره‌مندی از بیمه را داشته باشید، حتما نحوه ثبت نام بیمه تامین اجتماعی برای شما هم سوال شده است. ثبت نام بیمه تامین اجتماعی هم مانند دیگر سازمان‌های اداری، نیازمند رعایت قوانین و مراحل خاصی است. بنابراین اگر دغدغه گذراندن مراحل ثبت نام تامین اجتماعی را دارید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در ابتدا باید به یکی از مراکز کارگزاری بیمه مراجعه کنید و فرم ثبت نام را بگیرید.
  • سپس به طور کامل فرم را برای احراز هویت اولیه پر کنید و مدارک لازم برای تشکیل پرونده را ارائه دهید.
  • در این مرحله باید برای معاینات پزشکی اقدام کنید. البته توجه داشته باشید اگر کمتر از 9 ماه از زمان قطع بیمه قبلی شما گذشته باشد و قبل از پرداخت آخرین بیمه، 1 سال سابقه متوالی پرداخت بیمه را داشته باشید، نیاز به معاینات پزشکی ندارید.
  • بعد از مشخص شدن تکلیف معاینات پزشکی، باید فرم‌های بیمه را کامل کرده و احراز هویت خود را تکمیل کنید.
  • در مرحله آخر هم ثبت درخواست شما انجام می‌شود و شما باید منتظر تاییدیه برای پرداخت حق بیمه کارگر و دریافت دفترچه باشید.

پس از انجام این مراحل، شما می‌توانید با در دست داشتن کد بیمه و دفترچه، از تمامی خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوید.

نکته: جدای از طی کردن مراحل نحوه ثبت نام تامین اجتماعی، باید به نکات زیر هم توجه کنید:

  • اگر در روز حضور به یکی از کارگزاری‌های بیمه، درخواست خود را ثبت کنید، سابقه بیمه از همان روز محاسبه می‌شود.
  • نحوه ثبت نام برای تمامی گروه‌های مشاغل آزاد، زنان خانه دار، کارفرمایان و بیمه‌های خویش فرما یکسان است.
  • توجه داشته باشید که برای ثبت نام در تامین اجتماعی، می‌توانید از طریق اینترنتی هم اقدام کنید. به این صورت که به سایت ثبت نام تامین اجتماعی مراجعه کنید و اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. سپس در مراحل بعدی، باید گذرواژه خاصی برای ورود کاربر به حساب کاربری ایجاد شود. گذرواژه عبور برای سایت تامین اجتماعی، باید شرایط خاصی داشته باشد که در قسمت بعدی اشاره می‌کنیم.
Please select another listing to show to avoid recursion.

فرمت مجاز جهت ثبت گذرواژه

با وجود این که گذروازه عبور به سایت تامین اجتماعی اختیاری است؛ اما باز هم برای انتخاب گذرواژه تامین اجتماعی ثبت نام، باید نکات خاصی رعایت شود:

  • تمامی کاراکترهای گذرواژه باید لاتین باشد.
  • شما نمی‌توانید از عدد و کاراکترهای نگارشی در ابتدای گذروازه استفاده کنید و گذرواژه باید با حرف شروع شود.
  • در طول گذرواژه، باید حداقل یک حرف بزرگ، یک حرف کوچک و یک عدد باشد.
  • طول گذرواژه انتخابی شما نباید کمتر از 8 کاراکتر باشد.
  • استفاده از نام و نام خانوادگی و کد ملی در گذرواژه ثبت نام بیمه تامین اجتماعی ممنوع است.
  • در صورت تمایل به استفاده از کاراکترهای نگارشی، باید تنها از !#%& استفاده کنید.

توجه کنید که حتما گذرواژه خود را به یاد بسپارید؛ اما در صورت فراموشی هم راه‌های بازیابی گذرواژه وجود دارد. بنابراین پاسخ سوالات موجود در سایت را بعد از انتخاب گذرواژه حتما حفظ کنید.

نحوه و مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

در قسمت‌های قبلی، مدارک لازم برای ثبت نام هر کدام از بیمه‌های خاص مانند بیمه اجباری، اختیاری، مشاغل آزاد و زنان خانه دار را معرفی کردیم. اما شما حتما باید بدانید که در حالت کلی، برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی چه مدارکی لازم است؛ چرا که مدارک ذکر شده، به صورت خاص است.

البته توجه کنید که برخی از مدارک‌ها برای تمامی گروه‌های بیمه یکسان است. بنابراین قبل از مراجعه به سایت یا کارگذاری‌های تامین اجتماعی ثبت نام، باید مدارک عمومی زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • اصل کارت معافیت یا پایان خدمت برای آقایان
  • 5 قطعه عکس 3*4 جدید برای دریافت شماره بیمه و معاینات
  • تکمیل سه فرم درخواست بیمه اختیاری و برگه‌های مرتبط با آن
  • در صورت عدم نیاز به معاینه، باید ثبت درخواست خود را در روز مراجعه به یکی از شعبه‌های بیمه انجام دهید.

با آماده کردن مدارک لازم جهت ثبت نام بیمه تامین اجتماعی، قطعا سریع‌تر دفترچه بیمه خود را دریافت می‌کنید.

پیگیری ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی

بعد از انجام نحوه ثبت نام بیمه تامین اجتماعی، حتما می‌خواهید روند ثبت نام را چک کنید. قبل از هرچیزی اگر هنوز در سایت ثبت نام نکرده‌اید، حتما باید نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنید. مراحل پیگیری در سایت ثبت نام تامین اجتماعی به شرح زیر است:

  • برای پیگیری ثبت نام، باید در صفحه اول سایت ثبت نام تامین اجتماعی، گزینه پیگیری ثبت نام را انتخاب کنید.
  • اگر در مراحل قبلی ثبت نام دچار مشکل شده‌اید، باید گزینه پیگیری وضعیت ثبت نام را فشار دهید.
  • در صفحه جدید، کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و وضعیت ثبت نام را به طور کامل ببینید.

توجه کنید که اگر گذرواژه ورود خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با انجام مراحل خاصی، دوباره آن را بازیابی کنید.

نحوه بازیابی گذرواژه

برای بازیابی گذروازه قبلی، لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

  • در وهله اول، سامانه ثبت نام در تامین اجتماعی را جستجو کنید و روی گزینه بازیابی گذرواژه کلیک کنید.
  • در صفحه جدید، باید کد ملی را وارد کنید و با تایید آن، روی قسمت گام بعدی کلیک کنید.
  • در این قسمت، دو حالت بازیابی گذرواژه با استفاده از شناسه ارسال شده توسط پیامک و بازیابی گذرواژه با استفاده از سوالات امنیتی وجود دارد. یکی از این دو حالت را انتخاب کنید و گام بعدی را انتخاب کنید.
  • در صورت انتخاب حالت اول، پیامکی با کد 6 رقمی برای شماره تلفن ثبت شده شما در سامانه ارسال می‌شود. دقت کنید که زمان اعتبار شناسه، 20 دقیقه است و در صورت پایان اعتبار، باید مراحل قبلی را دوباره طی کنید.
  • در مرحله بعدی باید کد 6 رقمی را در قسمت شناسه وارد کنید.
  • اگر گزینه بازیابی گذرواژه با سوالات امنیتی را انتخاب کرده‌اید، باید به 3 سوال امنیتی که در هنگام ثبت نام مشخص کرده‌اید، دوباره پاسخ بدهید.
  • در این مرحله، باید در قسمت گذرواژه و تکرار گذرواژه، کلمه عبور جدید خود را وارد کنید.

با رعایت این مراحل، می‌توانید نحوه ثبت نام تامین اجتماعی را طی کنید.

امکان نمایش و ویرایش پروفایل

اگر اطلاعات موجود در فرم‌ها یا در سامانه ثبت نام تامین اجتماعی به اشتباه وارد شده است، باید برای ویرایش پروفایل خود اقدام کنید. البته توجه کنید که برای اصلاح اطلاعات مدارک لازم برای ثبت نام تامین اجتماعی مانند مشخصات هویتی، باید به صورت حضوری اقدام کنید.

اما با توجه به این که امکان تعویض شماره همراه وجود دارد، امکان ویرایش غیر حضوری اطلاعات هم وجود دارد. از طرفی با توجه به این که تمامی اطلاع‌رسانی‌های سازمان تامین اجتماعی از طریق پیامک انجام می‌شود، حتما باید با تغییر شماره، ویرایش‌های لازم را از طریق سایت انجام دهید. مراحل ویرایش شماره در سایت ثبت نام تامین اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • برای مشاهده قسمت ویرایش شماره تلفن، باید به سیستم خدمات الکترونیک سازمان تامین احتماعی وارد شوید.
  • سپس گزینه تامین اجتماعی من را جستجو کنید و در بین گزینه‌های آن، قسمت تغییر شماره موبایل را فشار دهید.
  • در مرحله آخر هم باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و گزینه ورود را فشار دهید.

سخن پایانی

آگاهی از نحوه ثبت نام در تامین اجتماعی، یکی از مهمترین موارد قبل از تقاضای بیمه است. از طرفی با توجه به اهمیت ارائه اطلاعات برای بیمه، حتما باید بدانید که برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی چه مدارکی لازم است؟ بنابراین اگر در این باره تجربه خاصی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوران بیمه و قانون کار سوال کنید.

در حال حاضر با توجه به اهمیت آنلاین شدن بیشتر ارتباطات، افراد به دنبال مشاوران آنلاین هستند؛ از همین رو اگر به دنبال امن‌ترین مشاوران تلفنی و آنلاین هستید، حتما به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

مشاوران این وبسایت، در تمامی روزها و ساعت‌های هفته آماده در دسترس هستند و از شما پشتیبانی می‌کنند. همچنین کارمنتو، در 11 حوزه و 31 حوزه حقوقی مختلف مهارت دارد؛ از همین رو قطعا با وجود تنوع این خدمات، راه حلی برای مشکل خود پیدا می‌کنید.

تعرفه ارتباط با مشاوران کارمنتو بسیار معقولانه است؛ به طوری که حتی شارژ اولیه رایگان را هم برای شما در نظر گرفته است. از طرفی حتی می‌توانید از کیف پول آنلاین هم استفاده کنید و تا مدت‌ها نیاز به شارژ مجدد نداشته باشید.

خوشبختانه این وبسایت با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، پلتفرم ویژه کارفرما و مشاور را هم به وجود آورده است. به این صورت که شما برای صرفه‌جویی در وقت خود، می‌توانید وضعیت مشاور را به صورت آنلاین و آفلاین مشاهده کنید. بنابراین اگر برای ثبت نام بیمه نیاز به مشاور داشتید، حتما کارمنتو را جستجو کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین و تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

4 3
ثبت نام بیمه تامین اجتماعی؛ همه چیز در مورد شرایط ثبت نام و مدارک لازم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد