بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی چیست؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

آن دسته از افرادی که در شرکت‌ها و موسسات خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند، نگرانی زیادی درباره پوشش بیمه خود ندارند؛ اما تکلیف افرادی با شغل آزاد که کارفرمایی به جز خودشان ندارند، چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که به طور کلی بیمه تامین اجتماعی وظیفه دارد که تمامی افراد جامعه را تحت پوشش خود قرار دهد. بنابراین برای افرادی با شغل آزاد هم امکان بهره‌مندی از خدمات بیمه حرف و مشاغل آزاد  را به وجود آورده است.

بنابراین اگر شما هم در شغل‌های آزاد فعالیت می‌کنید، برای آگاهی از بیمه مشاغل آزاد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید؛ چرا که به سوالات شما درباره بیمه مشاغل آزاد چیست؟ هزینه بیمه مشاغل آزاد بیمه تامین اجتماعی چیست؟ و از این قبیل موارد، پاسخ کاملی ارائه می‌کنیم.

بنر تامین اجتماعی

بیمه مشاغل آزاد چیست؟

قبل از این که به سوال شما درباره بیمه مشاغل آزاد چیست، پاسخ دهیم، باید توضیح کلی درباره صاحبان حرف ارائه کنیم. به افرادی که به تنهایی یا به عنوان کارفرما در مشاغل آزاد فعالیت می‌کنند، صاحبان حرف و مشاغل آزاد می‌گویند.

این افراد تحت پوشش بیمه‌های دیگر در شرکت‌های خصوصی و دولتی نیستند. بنابراین اگر بخواهند بیمه‌های درمانی و بازنشستگی را استفاده کنند، باید حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را پرداخت کنند.

بیمه مشاغل آزاد یکی از انواع بیمه تامین اجتماعی است که نوعی از بیمه‌های خویش فرما سازمان تامین اجتماعی است که برای مشاغل آزاد وجود دارد. هر شخصی که از خدمات بیمه استفاده نکند، با عقد قرارداد می‌تواند مشمول بیمه مشاغل آزاد شود.

سابقه افراد در این نوع بیمه، با بیمه اجباری تفاوت خاصی ندارد؛ اما شرایط آن برای برخی از حرفه‌های مختلف، به شکل خاص تعیین می‌شود. همچنین این نوع بیمه اختیاری است و امکان فسخ آن در هر زمان هم وجود دارد.

طبق قانون، تمامی رانندگان شهری، کارفرمایان، خویش فرمایان، پیمانکاران، وزرشکاران، بنایان، سهامداران شرکت‌های سهامی خاص در حال فعالیت و بدون دستمزد و تمامی افراد مشمول بیمه حرف و مشاغل آزاد، می‌توانند از این مدل بیمه استفاده کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

قانون و شرایط بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی چیست؟

مطابق قانون، هر شخصی که مشمول بیمه‌های خاص دیگر قرار نگرفته است، می‌تواند بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی را انتخاب کند. در این شرایط خود فرد، کارفرمای خویش است و تحت پوشش شرکت خاصی قرار نمی‌گیرد. البته استفاده از این بیمه نیاز به شرایط کلی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • یکی از شرایط بیمه مشاغل آزاد، درباره میزان سن متقاضی است. به طور کلی در سال جدید، حداکثر سن برای استفاده از حق بیمه مشاغل آزاد برای خانم‌ها 45 سال و برای آقایان 50 سال است. بنابراین اگر افرادی با سن بیشتر، قصد استفاده از بیمه مشاغل آزاد را داشته باشند، باید سابقه پرداخت بیمه دوبرابر مازاد حق سنی خود را ایجاد کنند.
  • در صورتی که متقاضی، سابقه پرداخت 10 سال حق بیمه را داشته باشد، می‌تواند بدون نیاز به شرایط سنی، از بیمه مشاغل آزاد استفاده کند.
  • نحوه محاسبه حق بیمه، اصولا بعد از 5 سال پرداخت حق بیمه تغییر پیدا می‌کند.

مزایای بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد چیست؟

هر نوع بیمه‌ای متناسب با شرایط و قوانین خود، مزایای مختلفی دارد؛ اما با توجه به آزاد بودن این مدل بیمه، شاید برای برخی از افراد، آگاهی از مزایای بیمه مشاغل آزاد اهمیت بیشتری پیدا کند.

برای اطمینان خاطر این افراد باید بگوییم که بیمه حرف و مشاغل آزاد هم امتیازات مختلفی از جمله مستمری بازنشستگی، حقوق بیمه ازکارافتادگی و فوت را برای مشمولین در نظر گرفته است. همچنین حتی پس از فوت فرد هم امکان استفاده از حقوق متوفی برای خانواده آن وجود دارد.

پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد چقدر است؟

به طور کلی پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد، یکی از مهمترین موارد برای این بیمه است؛ از همین رو در این قسمت به تمامی سوالات شما درباره نحوه پرداخت و انواع نرخ‌های بیمه مشاغل آزاد پاسخ می‌دهیم.

در بیمه مشاغل آزاد، سه سطح مختلف برای پرداخت حق بیمه وجود دارد. البته در هر سه سطح، جدای از پرداخت درصدهای بیمه به دست بیمه‌گذار، دولت هم 2 درصد به این سطح‌ها اضافه می‌کند. بنابراین افراد می‌توانند متناسب با سلیقه و بودجه خود، یکی از این سه سطح را انتخاب کنند:

1.بیمه ۱۸ درصد تامین اجتماعی مشاغل آزاد

اولین و بالاترین سطح بیمه مشاغل آزاد، از نوع 18 درصد است. این مدل بیمه، به عنوان بهترین پوشش برای بیمه مشاغل آزاد شناخته می‌شود؛ چرا که مزایای بیمه مشاغل آزاد در بیمه 18 درصدی بیشتر است.

امتیازاتی مانند بازنشستگی، نقص عضو و فوت، جزو این دسته قرار می‌گیرد. البته این را هم بدانید که بیمه مشاغل آزاد 18 درصد، بیشتر از سطح‌های دیگر است؛ از همین رو اگر به دنبال بیمه مناسب‌تر هستید، سطوح زیر را بررسی کنید.

2. بیمه ۱۴ درصد تامین اجتماعی مشاغل آزاد

سطح دوم از نرخ بیمه مشاغل آزاد، شامل 14 درصد می‌شود. در این سطح هم باید تمامی مبلغ بیمه مشاغل آزاد را خود فرد بیمه‌گذار پرداخت کند. مزایای این مدل بیمه هم شامل بازنشستگی و فوت است. همچنین نرخ بیمه مشاغل آزاد در این سطح مناسب‌تر است و به عنوان سطح معمولی برای افراد شناخته می‌شود.

3. بیمه ۱۲ درصد تامین اجتماعی مشاغل آزاد

سطح آخر از بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، مربوط به نرخ 12 درصدی است. در این سطح هم هزینه بیمه مشاغل آزاد را باید خود فرد متقاضی پرداخت کند؛ اما در مدل 12 درصدی، مزایای کمتری برای مشمولین وجود دارد و طبیعتا نرخ پرداخت آن هم کمتر است.

همچنین حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی 12 درصد نسبت به بیمه مشاغل آزاد 18 درصد خیلی کمتر است. از طرفی در این بسته، تنها پوشش فوت بعد از بازنشستگی وجود دارد. بنابراین اگر فرد قبل از سن بازنشستگی فوت شود، مشمول این امتیاز قرار نمی‌گیرد.

پرداخت اینترنتی حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

افراد مشمول بیمه آزاد تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد، می‌توانند به صورت اینترنتی اقدام کنند. به این صورت که سایت تامین اجتماعی را در گوگل جستجو کنند و ثبت نام خود را در این سایت انجام دهند. مراحل پرداخت اینترنتی حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد به شرح زیر است:

  • پس از ثبت نام، با ایجاد نام کاربری و رمز عبور، وارد پنل شخصی خود شوید.
  • در منوی اصلی سایت، گزینه بیمه‌شدگان خاص را انتخاب کنید.
  • آیین‌نامه سایت را تایید کنید و منتظر ادامه مراحل پرداخت باشید.
  • اگر با شرایط قرارداد بیمه مشاغل آزاد موافق هستید، گزینه موافقم را انتخاب کنید.
  • در این قسمت، توضیحات کاملی درباره نوع بیمه داده شده است؛ کافی است که بعد از مطالعه این موارد، مبلغ ماهیانه پرداختی مورد نظر خود را وارد کنید و گزینه محاسبه را انتخاب کنید.
  • بعد از مشخص کردن مبلغ بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی در ماه، تقاضای شما بررسی می‌شود. اگر نیاز به معاینات اولیه وجود داشته باشد، باید گزینه مربوط را انتخاب کنید.
  • بعد از تایید همه موارد موجود در قانون بیمه حرف و مشاغل آزاد، باید در قسمت پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد کلیک کنید.
  • تعداد ماه‌های مورد نظر برای پرداخت، در این قسمت نشان داده می‌شود. بعد از تعیین تعداد روز و محاسبه نرخ بیمه مشاغل آزاد، به صفحه درگاه بانگی وصل می‌شوید.
  • در مرحله آخر با پرداخت بیمه مشاغل آزاد، کد رهگیری به متقاضی ارسال می‌شود.

مهلت پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد چقدر است؟

هر نوع بیمه‌ای مهلت خاصی برای پرداخت دارد؛ از همین رو حتما باید از مهلت پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد آگاهی داشته باشید. هر شخصی که مشمول بیمه مشاغل آزاد قرار گرفته است، باید در پایان ماه، عملیات پرداخت بیمه مشاغل آزاد را انجام دهد؛ اما در صورت دیرکرد، فرصت 3 ماهه برای پرداخت فیش پرداخت وجود دارد.

البته این سه ماه، از روز بعد آخرین واریزی شروع می‌شود. همچنین اگر زمان بدهکاری به اول سال بعد رسید، بهتر است که پرداختی بعد از 15 فروردین انجام شود؛ چرا که تغییر نرخ بعد از این تاریخ است و هیچ شخصی بدهکار نمی‌شود.

همچنین اگر شخصی بعد از مهلت 3 ماهه باز هم حق بیمه مشاغل آزاد را پرداخت نکرد، مشمول جریمه دیرکرد بیمه مشاغل آزاد می‌شود. در مجموع، جریمه عدم پرداخت حقوق در زمان مشخص شده، بر اساس میزان حق بیمه و میزان دیرکرد فرد تعین می‌شود. این جریمه اصولا  2 درصد از حق بیمه ماهیانه برای هر ماه تاخیر در پرداخت است که بر اساس قانون بیمه حرف و مشاغل آزاد محاسبه می‌شود.

فیش بیمه مشاغل آزاد را چگونه می‌توان دریافت کرد؟

تا چند سال پیش، افراد برای دریافت فیش بیمه باید به صورت حضوری اقدام می‌کردند؛ اما در حال حاضر، امکان دریافت اینترنتی فیش بیمه مشاغل آزاد هم وجود دارد. شما باید در ابتدا به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی شهر خود مراجعه کنید و رمز اینترنتی خود را بگیرید. سپس برای دریافت فیش، مراحل زیر را طی کنید:

  • ثبت نام اولیه در سامانه تامین اجتماعی را انجام دهید.
  • کد ملی و رمز اینترنتی را وارد کنید و در قسمت عملیات بیمه‌شدگان، گزینه درخواست برگه پرداخت را انتخاب کنید.
  • مدت پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد را مشخص کنید و درخواست خود را ثبت کنید.
  • بعد از وارد کردن تعداد ماه برای دریافت فیش بیمه مشاغل آزاد، گزینه دریافت برگه پرداخت را کلیک کنید.
  • منتظر بررسی درخواست صدور فیش بمانید؛ چرا که این مرحله چند دقیقه ای طول می‌کشد. اما پس از بررسی، نتیجه درخواست نمایش داده می‌شود.
  • درصورت صدور برگه درخواست، حالت صدور فیش بیمه مشاغل آزاد به همراه شناسه پرداخت و مبلغ مشخص می‌شود.
  • شما می‌توانید حتی از طریق همراه بانک فیش بیمه خود را پرداخت کنید. همچنین امکان دریافت نسخه چاپی فیش بیمه مشاغل آزاد هم در سایت وجود دارد.

پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد

مراحل ثبت نام بیمه حرف و مشاغل آزاد

برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد، باید در ابتدا به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید. سپس فرم مخصوص به ثبت نام را کامل پر کنید و پرونده خود را تشکیل دهید. پس از باز شدن پرونده، حدود 2 ماه باید منتظر باشید؛ چرا که در این مدت زمان، تمامی پرونده و وضعیت فرد بررسی می‌شود.

اگر فرد واجد تمامی شرایط و قوانین بیمه مشاغل آزاد باشد، بیمه تامین اجتماعی به آن تعلق می‌گیرد. البته قبل از هرچیزی، باید مدارک ثبت نام را آماده کنید که در قسمت بعدی آن‌ها را ارائه می‌کنیم:

مدارک لازم برای بیمه مشاغل آزاد

در هنگام مراجعه به سازمان تامین اجتماعی برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد، لازم است که مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • 5 قطعه عکس جدید از فرد متقاضی
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی خانواده فرد متقاضی
  • دو قطعه عکس از افراد خانواده
  • در صورت داشتن سابقه بیمه، ارائه شماره بیمه
  • کپی پروانه کسب
  • کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی برای آقایان
بیمه

درمورد بیمه مشاغل آزاد سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

فرانشیز بیمه مشاغل آزاد چقدر است؟

خسارتی که بیمه‌گر نسبت به آن تعهدی ندارد و تمامی آن مبلغ بر عهده بیمه‌گذار است، با اصطلاح فرانشیز نام برده می‌شود. از طرفی بیمه درمانی که فرد از طریق بیمه مشاغل آزاد دریافت می‌کند، فرانشیز دارد.

بر این اساس، اگر از خدمات مراکز طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید، سازمان بیمه هزینه درمان شما را پرداخت می‌کند. فرانشیز بیمه مشاغل آزاد برای درمان‌های بستری حدود 10 درصد و برای درمان‌های سرپایی، 30 درصد است. البته باید بدانید که فرانشیز بیمه مشاغل آزاد، نسبت به برخی بیمه‌های دیگر پایین‌تر است.

تعهدات درمانی و نحوه استفاده بیمه شدگان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

استفاده از فرانشیز بیمه، یکی از تعهدات بیمه مشاغل آزاد در بحث درمان است؛ اما به غیر از این مورد، تمامی بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، با پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد، می‌توانند از تمامی امکانات مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی به صورت رایگان استفاده کنند.

همچنین جدای از مراکز مشخص شده در تامین اجتماعی، برخی از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها هم با بیمه مشاغل آزاد قرارداد دارند. بنابراین مشمولین بیمه مشاغل آزاد، میتوانند از این خدمات هم بهره‌مند شوند.

بیمه مشاغل آزاد بدون دفترچه چیست؟

در سال‌های قبل، تنها شرط استفاده از بیمه تامین اجتماعی، داشتن دفترچه بیمه مخصوص بوده است؛ به طوری که با نشان دادن این دفترچه، هزینه‌های درمانی کمتر می‌شدند. اما امروزه با توجه به بخشنامه جدید، دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی حذف شده‌اند.

بنابراین شما می‌توانید بدون حضور فیزیکی در شعبه‌های گوناگون سازمان تامین اجتماعی، به راحتی و از طریق الکترونیکی، مشمول بیمه حرف و مشاغل آزاد تامین اجتماعی شوید.

بر این اساس، می‌توانید برای استفاده از خدمات بیمه درمانی در مراکز طرف قرارداد، تنها کارت ملی خود را ارائه کنید و نگرانی برای تمدید مداوم دفترچه بیمه نداشته باشید.

شرایط بازنشستگی بیمه حرف و مشاغل آزاد

شرایط بازنشستگی بیمه حرف و مشاغل آزاد چگونه است؟

مهمترین دغدغه افراد با بیمه‌های مختلف، شرایط بازنشستگی است؛ از همین رو در این بخش از مقاله، به طور کامل چالش‌های شما درباره شرایط بازنشستگی بیمه حرف و مشاغل آزاد و میزان حقوق آن را حل می‌کنیم:

بیمه مشاغل آزاد برای بازنشستگی چند سال است؟

بر طبق قانون، سن و شرایط بیمه حرف و مشاغل آزاد در بیمه اجباری، اختیاری و مشاغل آزاد یکسان تعیین می‌شود. قانون بازنشستگی در بیمه به شرح زیر است:

  • آقایان با سن 60 سال می‌توانند با حداقل حقوق پایه بازنشسته شوند؛ البته باید 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد را هم داشته باشند.
  • از طرفی آن دسته از آقایان تحت پوشش بالا 60 سال که سابقه کمتر از 20 سال بیمه دارند، با توجه به  تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه، بازنشسته می‌شوند.
  • آقایانی با داشتن 60 سال سن و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد هم می‌توانند بازنشته شوند.
  • آقایان 60 ساله که زیر 10 سال سابقه پرداخت بیمه دارند، با شرط پرداخت حق بیمه 10 ساله خود، می‌توانند به مدت 10 روز حقوق بازنشسته شوند.
  • برای زنان تحت پوشش بیمه مشاغل آزاد با 45 سال سن و 30 سال سابقه کاری هم امکان بازنشستگی وجود دارد.
  • زنانی که 55 سال سن و حداقل 20 سال یابقه کاری دارند، می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند.
  • زنان 55 ساله با زیر 10 سال سابقه هم با پرداخت حق بیمه سال‌های کسری خود تا 10 سال، امکان دریافت حقوق بازنشستگی تا 10 روز را دارند.

درصد بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت در بیمه مشاغل آزاد

با توجه به این که بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سه سطح مختلف وجود دارد، بنابراین درصدهای بازنشستگی هم بر همین اساس تغییر پیدا می‌کند. این در حالی است که برخی از بیمه‌های دیگر مانند بیمه اختیاری، این میزان یکسان است. به طور کلی بر اساس میزان پرداختی نرخ بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی، درصدهای بازنشستگی به شرح زیر است:

  • بیمه مشاغل آزاد 12 درصدی شامل بیمه بازنشستگی و فوت می‌شود.
  • بیمه 14 درصدی برای بازنشستگی، قوت قبل و بعد از بازنشستگی و پرداخت حق بیمه به بازماندگان بعد از فوت است.
  • بیمه 18 درصدی برای بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت و نقص عضوهای جدی و بزرگ (برای موارد جزئی نقص عضو وجود ندارد)

میزان حقوق بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد چقدر است؟

قطعا برای همه افراد مهم است که از میزان حقوق بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد آگاهی داشته باشند. در بیمه‌های اجباری، کارفرما باید کارمندان خود را بیمه کند؛ از همین رو مبلغ 30 درصد از درامد کارمند، صرف پرداخت حقوق بازنشستگی آن می‌شود. از طرفی در بیمه اجباری، 23 درصد از هزینه بیمه را کارفرما و 7 درصد آن را کارمند پرداخت می‌کند.

اما در بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی، تمامی حق بیمه را باید خود فرد بیمه‌گذار پرداخت کند. بنابراین درصد کمتری برای این افراد تعیین شده است. از طرفی با توجه به سه سطح مختلف در بیمه مشاغل آزاد، هر فرد متناسب با انتخاب خود، درصد خاصی را برای بیمه آزاد و استفاده از خدمات آن انتخاب می‌کند. بنابراین طبیعی است که حقوق بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد 18 درصد، بیشتر از 14 و 12 درصد باشد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

آیا افزایش حقوق بازنشستگان مشاغل آزاد امکان دارد؟

در برخی از بیمه‌های دیگر مانند بیمه اجباری، ملاک محاسبه حق بیمه، بر اساس دو سال آخر قبل از بازنشستگی است؛ اما در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، این مورد صدق نمی‌کند. بنابراین حتی اگر فرد در دوسال آخر بازنشستگی، مبلغ بیشتری برای بیمه آزاد پرداخت کرده باشد، باز هم همان سابقه اولیه پرداخت حق بیمه متقاضی در زمان عقد قرارداد محاسبه می‌شود. بنابراین سابقه کار متقاضی تاثیری در میزان حقوق آن ندارد و تنها به پرداخت حق بیمه توجه می‌شود. در واقع امکان افزایش میزان حقوق بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد وجود ندارد.

بیمه مشاغل آزاد بدون کارت پایان خدمت امکان پذیر است؟

به طور کلی داشتن کارت پایان خدمت، جزو شرایط بیمه مشاغل آزاد محسوب نمی‌شود؛ بنابراین برای بهره‌مندی از این بیمه، نیازی به داشتن کارت پایان خدمت نخواهید داشت. این موضوع، تنها برای برخی از بیمه‌های خاص مانند بیمه بیکاری بیشتر استفاده می‌شود.

لغو بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی چگونه است؟

انصراف از بیمه مشاغل آزاد، به دلایل مختلفی انجام می‌شود؛ از همین رو شما می‌توانید در هر زمان، برای لغو بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی اقدام کنید. برای این کار باید وارد پلن شخصی خود در سامانه تامین اجتماعی شوید.

سپس در منوی سامانه، گزینه بیمه‌شدگان خاص را انتخاب کنید و در آن قسمت هم روی انعقاد قرارداد بیمه مشاغل آزاد را کلیک کنید. پس از بارگذاری، در پایین صفحه گزینه غیر فعال کردن قرارداد را انتخاب کنید. در صفحه جدید، باید علت خاتمه قرارداد را درج نمایید و با انتخاب گزینه تایید، لغو بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی را کامل کنید.

تفاوت بیمه مشاغل آزاد با بیمه اختیاری چیست؟

شاید شما هم این سوال را داشت باشید که بیمه مشاغل آزاد بهتر است یا اختیاری؟ باید بگوییم که برخی از قوانین برای هر دو نوع بیمه اختیاری و مشاغل آزاد به طور یکسان وجود دارد؛ اما نباید از تفاوت‌های بین این دو بیمه هم بگذریم.

مثلا حق بیمه اختیاری،تنها شامل 27 درصد از کل حقوق متقاضی می‌شود. به طوری که تمامی پوشش‌های بازنشستگی، فوت و دیگر امتیازات را به فرد متقاضی می‌دهد. اما در بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی، سه سطح 18، 14 و 12 درصدی وجود دارد که متناسب با نیاز افراد است.

همچنین بیمه اختیاری، برای افرادی است که در پوشش هیچ بیمه دیگر قرار ندارند؛ اما در بیمه مشاغل آزاد، تنها صاحب شغل بودن و داشتن پروانه کسب کافی است.

از طرفی پرداخت حق بیمه در بیمه اختیاری، برای تمامی 30 سال سابقه کار، به صورت ثابت است؛ اما هزینه بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی بعد از 5 سال تغییر می‌کند. جدای از این موارد، برای ثبت نام بیمه اختیاری، باید سابقه 30 روزه داشته باشید؛ اما در بیمه مشاغل آزاد، نیازی به سابقه پرداخت اینترنتی حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیست.

جان کلام

بهره‌مندی از بیمه، برای تمامی افراد جامعه ضروری است؛ از همین رو بیمه حتما باید بدانید که بیمه مشاغل آزاد چیست. این بیمه هم مانند دیگر بیمه‌های تامین اجتماعی، دارای قوانین و شرایط خاصی است. مثلا اگر حق بیمه را دیر پرداخت کنید، مشمول جریمه دیرکرد بیمه مشاغل آزاد می‌شوید. بنابراین ما در این مطلب برای جلوگیری از ضررهای مادی، اطلاعات مهمی درباره مهلت پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و هزینه‌های مربوط به آن را ارائه کردیم.

البته اگر هنوز هم نیاز به توضیحات بیشتر درباره این که بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی چیست، در ذهن خود دارید، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید؛ چرا که در کارمنتو، امکان برقراری ارتباط با مشاوران و متخصصان خبره بیمه به صورت تلفنی و آنلاین وجود دارد. بنابراین میتوانید درباره تمامی قوانین مربوط به بیمه مشاغل آزاد زیر یک دقیقه در لحظه و آنلاین، سوال خود را بپرسید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی چیست؟
یکی از بیمه‌های زیر مجموعه بیمه خویش فرما برای مشاغل کارگاهی و آزاد است که امکان بیمه شدن مستقل افراد را به واسطه شغل آن‌ها فراهم می‌کند.
حق بیمه مشاغل آزاد بر مبنای سه سطح 18، 14 و 12 درصدی انجام می‌شود. به این صورت که شما باید در پایان هر ماه، به صورت اینترنتی و در سامانه بیمه تامین اجتماعی، حق بیمه مشاغل آزاد را بر اساس سطح خود پرداخت کنید.
به طور کلی آقایان با داشتن حداقل 60 سال و خانم‌ها با داشتن 55 سال، در صورت داشتن سابقه 10 سال بیمه می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند. البته شرایط مختلفی برای سن بازنشستگی وجود دارد که در مقاله به طور کامل آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد