عیدی و پاداش کارگران و کارمندان چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 بهمن 1402
نویسنده: zandiye

فهرست مطالب

اصولا مخارج تمامی کارگران و کارمندان، در پایان سال و با نزدیک شدن عید نوروز بیشتر از زمان عادی می‌شود. از آن طرف هم متاسفانه قیمت محصولات مختلف هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود که بسیاری از کارگران توانایی پرداخت تمامی هزینه‌ها با حقوق مشخص شده در اداره کار را نداشته باشند.

از همین رو برای آن که کمک هزینه‌ در پایان سال کارگران ایجاد شود، عیدی و پاداش برای مشمولین قانون کار در نظر گرفته شده است. عیدی و پاداش سالیانه به منظور قدردانی از زحمت‌های سالانه کارگران تعیین شده است و مبلغ آن را کارفرما باید پرداخت کند.

اگر می‌خواهید از قوانین مربوط به عیدی و پاداش در سال جدید و پاسخ سوال عیدی کارگران چند برابر حقوق است را به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

عیدی چیست؟

برخی از پرداختی‌های کارگران و کارمندان به صورت سالیانه انجام می‌شود که یکی از آن‌ها عیدی کارمندان و کارگران است. این حقوق به منظور قدردانی از زحمات کارگر در طول سال داده می‌شود و با این کار، انگیزه کار کردن برای آن‌ها در سال جدید افزایش پیدا می‌کند. عیدی و پاداش، یکی از همان حقوق سالانه است که قانون کار برای نیروی کار ایجاد کرده است؛ اما پرداخت عیدی و پاداش کارگران سال 1403، با دیگر مزایای موجود برای کارگر و حق السعی در قانون کار فرق دارد.

دلیل تعیین عیدی چیست؟

با توجه به این که هر ساله نرخ تورم در کشور افزایش زیادی دارد و به همین دلیل هزینه خرید محصولات مختلف هم بیشتر می‌شود، دولت برای رفاه بیشتر کارگران، پاداش آخر سال را در نظر گرفته است. کارمندان با دریافت عیدی و پاداش می‌توانند مقداری از نیازهای پایان سال خود را برطرف کنند و تحت تاثیر فشارهای مالی قرار نگیرند.

قانون عیدی کارگران و کارمندان

در قانون کار، مواد و تبصره‌های مختلفی برای پرداخت عیدی کارگران در نظر گرفته شده است. بر اساس این قانون، همه کارفرمایان در کارگاه‌های مشمول قانون کار، وظیفه دارند که به هر کدام از کارگران خود، به نسبت یک سال کار یا معادل 60 روز آخر مزد، عیدی و پاداش بدهند. البته مبلغ این پرداختی‌ها نباید از معادل 90 روز بیشتر شود. همچنین درباره این قانون، تبصره‌های مختلفی هم وجود دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • تبصره1: در این تبصره مبلغ هزینه پرداختی برای کارکنان با سابقه کمتر از 1 سال، باید به اندازه 60 روز مزد و نسبت روزهای کارکرد آن‌ها حساب شود. همچنین این مبلغ برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده هم تجاوز پیدا کند.
  • تبصره2: در این تبصره، برای کارگاه‌هایی که بر اساس قانون خود کارگاه، مبلغ بیشتری هم پرداخت می‌کنند هم مشکلی به وجود نمی‌آید.
  • تبصره3:  بروز اختلافات مربوط به اجرای این قانون، مربوط به مراجع حل اختلاف قانون کار است.
  • تبصره4: اجرا کردن این قانون برای پرداخت عیدی کارگران پاره وقت، حتما لازم الاجرا است و باید به آن عمل شود.

منظور از پاداش به کارگران چیست؟

در حالت کلی ارائه پاداش به کارگران، به صورت‌های گوناگونی انجام می‌شود؛ در واقع عیدی، جزو یکی از انواع پاداش‌ها است که موارد مربوط به آن، در قانون عیدی و پاداش توضیح داده شده است.

آیا پاداش با عیدی تفاوت دارد؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا عیدی و پاداش یکی است، یا این که دو مزیت مختلف برای کارگران محسوب می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که مفهوم عیدی کارگران امسال و پاداش آن‌ها، به صورت یکسان برای کارگر اتفاق می‌افتد؛ اما پرداخت عیدی برای کارفرما امری ضروری و لازم الجرا در قانون کار است.

در صورتی که ارائه پاداش به کارگر، کاملا اختیاری است. بنابراین اگر کارفرمای شما عیدی پرداخت نکرد، می‌توانید از آن شکایت کنید؛ اما پاداش تنها در صورت ذکر عنوان آن در قرارداد کار، لازم‌الاجرا است و در غیر این صورت، هیچ حقی برای کارگر وجود ندارد.

میزان پاداش کارگران بر چه اساس تعیین می شود؟

برای آن که میزان عیدی کارگران مشخص شود، باید به موارد مختلفی از جمله ساعت‌های کاری فرد و زمان فعالیت آن توجه داشته باشید. از طرفی مبلغ عیدی و پاداش به صورت سالانه و در برخی از مواقع ماهانه واریز می‌شود. همچنین حتی برای بعضی از کارمندان، واریز عیدی کارگران 1403 به صورت روزانه هم انجام می‌شود.

میزان عیدی و پاداش کارمندان و کارگران دولت را چه کسی تعیین می‌کند؟

در حال حاضر میزان عیدی کارگران در کارگاه‌های مختلف را مجلس شورای اسلامی تعیین می‌کند که بر اساس آن، تمامی کارگران مشمول قانون کار می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شود. این قانون مشمول کارمندان دولتی و کشوری نمی‌شود؛ چرا که عیدی کارمندان دولت مربوط به مصوبه های ارائه شده از هیئت وزیران می‌شود و باید به صورت جداگانه بررسی کنیم که عیدی کارگران چگونه محاسبه میشود.

دلیل تعیین عیدی کارگران

پاداش به چه کارگرانی تعلق میگیرد؟

در نظر گرفتن مبلغ خاصی تحت عنوان پاداش کارمندان، با توجه به قانون کار، برای تمامی کارگران مشمول قانون کار وجود دارد. بنابراین محدودیتی برای پرداخت پاداش به کارمندان و کارگران وجود ندارد.

انواع پاداش و عیدی کارگران و کارمندان

کارفرمایان می‌توانند بر اساس شرایط کاری هر کدام از کارگران و کارمندان، زمان خاصی برای پرداخت عیدی در نظر بگیرند؛ از همین رو انواع مدل های پرداخت عیدی کارگران را در پاسخ به سوال عیدی کارگران کی واریز میشود، ادامه به طور جداگانه توضیح می‌دهیم:

  • عیدی و پاداش ماهانه کارگران و کارمندان

کارفرمایان برای آن دسته از افرادی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند، باید به صورت ماهانه محاسبه عیدی و پاداش را انجام دهند. بر این اساس، مبلغ پرداختی عیدی کارگران با سابقه کمتر از یک سال به کارگر، تنها بر اساس ماه‌های کارکرد آن در کارگاه انجام می‌شود.

  • عیدی و پاداش روزانه کارگران و کارمندان

ممکن است که برخی از کارگران، تنها چند روز را مشغول به کار بوده‌اند؛ از همین رو کارفرما موظف است که هزینه عیدی تعداد روزهای کارکرد آن‌ها را حساب کند.

  • عیدی و پاداش سالانه کارگران و کارمندان ساعتی و پاره وقت

با توجه به ماده 39 قانون کار، کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا ساعتی مشغول به کار می‌شوند، باید نسبت به میزان ساعت های کاری خود عیدی کارمندان پاره وقت دریافت کنند. مثلا عیدی کارگران ساختمانی که تنها چند ساعت در روز را کار می‌کنند، جزو این دسته قرار می‌گیرد.

  • عیدی و پاداش کارگر و کارمند بازنشسته

یکی یگر از انواع پرداخت‌های این حق، عیدی و پاداش بازنشستگان تامین اجتماعی است. بر طبق قانون، کارمندانی که بازنشسته شده‌اند، از این عیدی برخوردار می‌شوند؛ البته محاسبه مبلغ آن، با استفاده از صورت فرمول خاصی تعیین می‌شود.

نحوه محاسبه عیدی کارگران و کارمندان 1403

بر اساس قانون کار، محاسبه عیدی کارمند و کارگر باید از 2 برابر پایه حقوق وزارت کار برای کارمند کمتر باشد؛ از همین رو تمامی کارفرمایان موظف هستند که برای هر کدام از کارگران خود، به میزان یک سال کار، معادل 60 روز آخرین مزد را تحت عنوان پاداش و عیدی پرداخت کنند. همچنین مبلغ عیدی کارمندان نباید از معادل 90 روز حداقل مزد آن‌ها تجاوز پیدا کند. بنابراین نحوه محاسبه عیدی کارگران به این شکل تعیین می‌شود.

  • فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران و کارمندان؛ عیدی سال 1403 چگونه محاسبه می‌شود؟

برای آن که میزان عیدی کارگران و کارمندان را به دست بیاورید، باید از فرمول زیر استفاده کنید:

حقوق پایه+ پایه سنوات+ ( مزایای شغل*2) = عیدی کارگران

البته برای انجام محاسبات مربوط به این فرمول نحوه محاسبه عیدی کارگران، باید به موارد زیر هم توجه کنید:

  1. برای محاسبه تعداد روزهای کارکرد، باید روزهای کاری معمولی را با زمان اضافه کاری جمع کنید.
  2. برای محاسبه حقوق دریافتی روزانه در طول سال، باید کل درآمد سالانه را تقسیم بر روزهای کارکرد کنید.

البته این مبلغ نباید از حداقل مبلغ قانونی برای عیدی که همان 60 روز است، کمتر باشد. همچنین جدای از عیدی کارگران در کارگاه‌ها، هزینه عیدی کارگران دولت هم به صورت یکسان به دست وزیران مشخص شده است. از طرفی حداقل عیدی و پاداش سال 1403،  ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال و حداکثر آن‌ها، ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ریال تعیین شده است.

همچنین با توجه به گفته علی بهادری جهرمی، عیدی امسال کارمندان متاهل 700 هزار تومان بیشتر از کارگران مجرد پرداخت می‌شود و کارمندان و بازنشستگان دولتی دارای فرزند هم به ازای هر فرزند، 300.000 تومان دریافت می‌کنند.

مبلغ عیدی کارگران و کارمندان در سال 1403

با توجه به بخشنامه‌های مزد در سال جاری، میزان عیدی کارمندان در سال 1402 به میزان حداقل 10.165.680 تومان و حداکثر 15.924.852 تومان بوده است؛ اما بر اساس تورم 45 تا 50 درصدی موجود در کشور، مبلغ عیدی در سال 1403 به میزان 2.500.000 هزار تومان تعیین شده است.

جدول عیدی کارگران و کارمندان در سال 1403

اگر می‌خواهید موارد موجود درباره عیدی کارمندان 1402 را بدانید، جدول زیر را مشاهده کنید:

ماه‌های کارکرد حداقل مبلغ عیدی به ریال حداکثر مبلغ عیدی به ریال
یک ماه ۸,۸۴۷,۱۴۰ ۱۳,۲۷۰,۷۱۰
دوماه ۱۷,۶۹۴,۲۸۰ ۲۶,۵۴۱,۴۲۰
سه ماه ۲۶,۵۴۱,۴۲۰ ۳۹,۸۱۲,۱۳۰
چهارماه ۳۵,۳۸۸,۵۶۰ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
پنج ماه ۴۴,۲۳۵,۷۰۰ ۶۶,۳۵۳,۵۵۰
شش ماه ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ۷۹,۶۲۴,۲۶۰
هفت ماه ۶۱,۹۲۹,۹۸۰ ۹۲,۸۹۴,۹۷۰
هشت ماه ۷۰,۷۷۷,۱۲۰ ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰
نه ماه ۷۹,۶۲۴,۲۶۰ ۱۱۹,۴۳۶,۳۹۰
ده ماه ۸۸,۴۷۱,۴۰۰ ۱۳۲,۷۰۷,۱۰۰
یازده ماه ۹۷,۳۱۸,۵۴۰ ۱۴۵,۹۷۷,۸۱۰
دوازده ماه ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰

با توجه به اعداد داخل جدول عیدی کارگران، میتوانید میزان عیدی کارگران تامین اجتماعی 1403 را حساب کنید. البته اگر در این باره سوالی داشتید، می‌توانید از مشاور بیمه و قانون کار در کارمنتو به صورت تلفنی یا آنلاین سوال کنید.

بیمه

درمورد عیدی و پاداش کارگران و کارمندان و نحوه محاسبه آن سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

قوانین مربوط به پرداخت عیدی و پاداش 1403

در خصوص پرداخت عیدی کارگران 1403 ، قوانین خاصی وجود دارد که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

  • موارد لحاظ‌شده در پرداخت پاداش‌های آخر سال

در فرمول محاسبه عیدی، حقوق پایه وجود دارد؛ بنابراین زمانی که کارفرما قصد پرداخت عیدی کارکنان را دارد، باید به تمامی موارد مربوط به حقوق پایه از جمله سختی کار، فوق‌العاده دریافتی و از این قبیل موارد توجه کند؛ اما اگر به دنبال این هستید که چه مواردی در نحوه محاسبه پاداش کارگر و عیدی آن اهمیت کمتری دارد، باید بگوییم که تنها موارد اختیاری در قانون کار از جمله خواروبار، حق مسکن و از این قبیل موارد نباید حتما در پرداخت پاداش آخر سال توجه شود.

  • کارگران فصلی و کارگران روزمزد

یکی دیگر از موارد مهم درباره این است که عیدی کارگران فصلی چقدر است. توجه داشته باشید که باید برای کارگران فصلی و روزمزد، به اندازه مدت روزهای کارکرد، عیدی پرداخت می‌شود.

  • کارگران و کارمندان پاره‌وقت

کارگران پاره وقت اصولا دستمزد مشخصی ندارند؛ از همین رو میزان دریافتی عیدی و پاداش کارگران پاره وقت، باید بر اساس میانگین سه ماه آخر کار آن‌ها تعیین می‌شود.

  • مرخصی استعلاجی

اگر روزهای مرخصی استعلاجی کارگر، تاییدیه لازم از طرف سازمان تامین اجتماعی را دریافت کند، به عنوان سوابق کاری فرد محاسبه می‌شود. بنابراین باید برای این روزها هم پاداش سالیانه تعیین شود.

چه الزامات قانونی برای پرداخت پاداش به کارگران وجود دارد؟

پرداخت عیدی کارگران اداره کار جزو قوانین مهم و اجباری برای تمامی کارفرمایان است؛ از همین رو کارفرما باید حتی در صورت فوت، بازنشستگی، از کارافتادگی یا حتی استعفای کارگر هم عیدی و پاداش اداره کار را پرداخت کند.

عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی 1403

بر اساس قانون تامین اجتماعی، نحوه محاسبه عیدی و پاداش، مانند سال‌های قبل انجام می‌شود؛ به این صورت که جلسه هیئت وزیران در بهمن ماه تشکیل می‌شود و در آن، عیدی و پاداش مشخص می‌شود. برای اطلاع از مبلغ دقیق عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به صفحه مربوطه در وبسایت مراجعه نمایید.

 نحوه محاسبه و میزان عیدی 1403 برای کارگران با سابقه کمتر از یک سال

بر طبق تبصره 1 ماده مربوط به عیدی و پاداش، کارکنانی که سابقه کار آن‌ها کمتر از یکسال باشد، عیدی نسبت به میزان ماه‌های کارکرد آن‌ها تعیین می‌شود. البته برای آگاهی از میزان ماه‌های کاری افراد و مبلغ عیدی بر اساس آن، می‌توانید به جدول حداقل عیدی کارگران و حداکثر آن مراجعه کنید. اما فرمول محاسبه این میزان عیدی در ادامه ذکر شده است:

حقوق ماهانه* تعداد ماه‌های کاری*12/ 12 = عیدی کارگر با سابقه کمتر از 12 ماه

نحوه محاسبه عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و روزمزد

برای محاسبه عیدی کارگران روزمزد و فصلی هم باید بر اساس فرمول زیر، عمل کنید:

متوسط کارمز دریافتی کارگر/ مدت زمان کارکرد= عیدی و پاداش کارگران فصلی و روزمزد

نحوه محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره وقت چگونه است؟

در ماده 39 قانون کار، برای کارگران پاره وقت هم فرمول محاسبه عیدی کارگران 1403 در نظر گرفته شده است؛ بنابراین مثلا برای محاسبه عیدی کارگران ساختمانی باید فرمول زیر را اجرا کنید:

(2* میزان زمان کارکرد فرد)* 100 =عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی در سال 1403

بیشتر افراد این سوال را دارند که عیدی کارگران ساعتی چگونه محاسبه می‌شود؟ برای محاسبه مبلغ عیدی و پاداش کارگران ساعتی با حقوق نامشخص پایه، باید میانگین حقوق 3 ماه اخر کار آن‌ها را مبنای حساب قرار دهید.

فرمول محاسبه عیدی برای کارگران آزمایشی

برخی از کارگران به صورت آزمایشی در کارگاه خاصی مشغول به کار می‌شوند؛ از همین رو فرمول محاسبه عیدی کارمندان آموزشی هم به شکل خاص خود است. اما برای محاسبه این که عیدی کارگران چقدر است، باید مدت زمان دوره آزمایشی در قرارداد مشخص شده باشد.

بر همین اساس اگر کارفرما همکاری شما را زودتر از هنگام قطع کرد، باید تمامی حقوق مربوط به دوره از جمله عیدی کامل را حساب کند؛ اما اگر کارگر همکاری را قطع کرد، کارفرما تنها باید مدت زمان کارکرد آن را پرداخت کند.

آیا مدت زمانی که کارگر در مرخصی استعلاجی به سر برده در هنگام محاسبه عیدی و پاداش منظور می‌شود؟

بله. بر طبق ماده 74 در قانون کار، آن دسته از کارگرانی که از مرخصی استعلاجی استفاده کرده‌اند و مدت زمان مرخصی آن‌ها به تایید کارشناسان تامین اجتماعی رسیده است، مشمول عیدی کارگران تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. از طرفی نحوه محاسبه عیدی و پاداش ایام مرخصی استعلاجی هم، بر اساس شرایط عادی کارگران دیگر انجام می‌شود.

نحوه پرداخت عیدی و پاداش کارگران و کارمندانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می‌کنند؟

کارمندانی که در طول سال کاری استعفا داده‌اند یا به دلایل مختلف دیگر ارتباط آن‌ها با کارفرما قطع شده است، بر اساس مدت زمان کارکرد آن‌ها عیدی و حق پاداش کارگر تعلق می‌گیرد.

عیدی و پاداش کارگران مشاغل آزاد چگونه محاسبه می‌شود؟

کارگران در مشاغل آزاد مانند کارمندان و کارگران اداری، مدت زمان خاصی برای کار کردن ندارند؛ از همین رو عیدی آن‌ها بر اساس مدت زمان حضور در محل کار محاسبه می‌شود.

فرمول محاسبه عیدی در سال کبیسه چیست؟

سال‌های کبیسه نسبت به دیگر سال‌ها، یک روز بیشتر دارد؛ از همین یکی از سوالات افراد این است که عیدی و پاداش چگونه محاسبه میشود؟ برای محاسبه این عیدی، باید 366 روز را در نظر بگیرید و بر اساس فرمول زیر، میزان عیدی را حساب کنید.

(حقوق پایه+ مزایای مستمر) * کارکرد* 2/366

تفاوت عیدی کارگر با کارمند دولت

در حالت کلی عیدی و پاداش هم به کارمندان و هم به کارگران تعلق می‌گیرد؛ اما نحوه ارائه این عیدی با هم تفاوت دارد. مثلا یکی از موارد مهم در تفاوت عیدی کارمند و کارگر، زمان دریافت آن است؛ به این صورت که تفاوت چند هفته‌ای بین زمان پرداخت آن‌ها وجود دارد.

از طرفی شرایط کاری و ثبات شغلی کارمندان دولت مناسب‌تر از کارگران عادی است؛ از همین رو کارمندان دولتی مبلغ کمتری تحت عنوان عیدی دریافت می‌کنند. از طرفی مزایای مختلف برای کارمندان دولت، بیشتر از کارگران عادی است.

از طرفی عیدی کارمندان دولت در بودجه سالانه حساب می‌شود و برای آن بودجه خاصی حتما در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که کارگران عادی یه طور دائم در معرض از دست دادن شغل خود هستند و مزایای خاصی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

آیا به عیدی مالیات و بیمه تعلق می‌گیرد؟

عیدی کارمندان و کارگران بر اساس موارد مختلفی از جمله سختی کار و موارد دیگر تعیین می‌شود؛ اما باید بدانید که به عیدی، مالیات هم تعلق می‌گیرد. مبلغ مالیات کارگران هم به مبلغ عیدی بستگی دارد. البته بر اساس قانون معافیت مالیات، عیدی برخی از کارگران مشمول طرح معافیت از مالیات می‌شود.

اما اگر می‌خواهید متوجه این موضوع شوید که مالیات عیدی کارمندان چگونه محاسبه میشود، مقاله مربوط به مالیات عیدی و پاداش را مطالعه کنید. از طرفی برای آگاهی بیشتر از این مورد، مشاوران بیمه و قانون کار در کارمنتو به صورت تماس تلفنی به شما کمک می‌کنند.

آیا پرداخت عیدی و پاداش پایان سال را می‌توان در مقاطع مختلف سال انجام داد؟

در قانون کار زمان واریز عیدی کارگران تنها در پایان سال باید انجام شود؛ بنابراین اگر کارفرما در طول سال مبلغ عیدی را پرداخت کرد، جزو موارد علی الحساب عیدی و پاداش سالانه کارگر است.

عواقب عدم پرداخت به موقع عیدی

حالا که پاسخ سوال عیدی کارمندان کی واریز میشود را متوجه شدید، باید به فکر پرداخت عیدی کارمندان خود باشید. توجه داشته باشید که اگر کارفرما عیدی را پرداخت نکند، تخلف کرده است و باید پاسخگو باشد. بر همین اساس، کارگران می‎توانند با بررسی سوال عیدی کارگران کی واریز می‌شود، به اداره کار مراجعه کنند و شکایت نامه خود را علیه کارفرما تنظیم کنند. از طرفی تمامی کارگران می‌توانند از راه تجمعات دسته جمعی هم اعتراض خود را بیان کنند.

آیا تعداد فرزند در میزان عیدی اثر می‌گذارد؟

محاسبه عیدی و پاداش کارگران سال 1403 تنها بر اساس سابقه کار و شرایط شغلی هر کدام انجام می‌شود و تعداد فرزندان دارای شرایط، اهمیتی در محاسبه آن ندارد.

سخن پایانی

بهره‌مندی از عیدی پایان سال و پاداش‌های مختلف، جزو حقوق اصلی برای کارگران و کارمندان است؛ از همین رو کارفرمایان باید در زمان معین شده، پاداش عیدی کارگران را پرداخت کنند. ما در این مطلب اطلاعات مهمی درباره این که عیدی کارگران چقدر است و عیدی کارمندان کی واریز می‌شود را به شما ارائه کردیم.

بنابراین اگر کارفرمای شما به وظایف خود عمل نکرد، می‌توانید از آن در اداره کار شکایت کنید. البته با توجه به این که روند پیگیری‌های قانونی کمی سخت است، پیشنهاد می‌کنیم که از مشاور بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو کمک بگیرید.

کارمنتو با بیش از 350 مشاور برتر در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف فعالیت می‌کند و تعرفه دریافت مشاوره مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. همچنین ارتباط با مشاوران در قالب پلفترم ویژه کاربر و مشاور انجام می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با تکنولوژی روز دنیا، سوالات حقوقی خود مانند عیدی کارمندان کی واریز میشود را از مشاوران برتر بپرسید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره عیدی و پاداش کارگران و کارمندان

  1. مبنای محاسبه عیدی کارگران چیست؟

مبنای محاسبه عیدی کارگران امسال، بر اساس رای شورای عالی است؛ از همین رو تمامی کارفرمایان باید به کارگران با حداقل یک سال سابقه کاری، نسبت به هر سال، معادل 6 روز آخرین حقوق و مزایای آن را پرداخت کند.

  1. عیدی کارگران ۱۴۰۲ چقدر است؟

حداقل عیدی کارگران در سال 1402، 10.165.680 و حداکثر آن 15.924.852 است.

  1. عیدی پاداش کارگران کی واریز می‌شود؟

در حالت کلی عیدی و پاداش کارگران 1403 در اسفند ماه هر سال و بر اساس حروف الفبا پرداخت می‌شود.

  1. عیدی کارگران به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

عیدی کارگران امسال به تمامی کارگران و کارمندان مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد.

  1. آیا به مبلع عیدی، بیمه هم تعلق می‌گیرد؟

خیر. به عیدی امسال کارمندان بیمه تعلق نمی‌گیرد.

  1. آیا می‌توان عیدی را بیشتر از حداکثر اعلامیه وزارت کار پرداخت کرد؟

بر طبق قانون، اگر عرف کارگاه مبلغی بیشتر از مبلغ عیدی کارگران در سال 1403 باشد هم مشکلی به وجود نمی‌آید.

  1. عیدی و پاداش به مرخصی زایمان تعلق می گیرد؟

مرخصی زایمان هم جزو سوابق کاری فرد محسوب می‌شود؛ از همین رو باید عیدی و پاداش در مرخصی زایمان را هم محاسبه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
عیدی و پاداش کارگران و کارمندان چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد