محاسبه اضافه کاری روز تعطیل، جمعه، شبکاری و مشاغل سخت چگونه است؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در برخی از مواقع کارمندان و کارگران مجبور می‌شوند که در ساعت‌های غیر اداری هم به فعالیت خود ادامه دهند؛ در حالی که طبق قانون کار، ساعت ورود و خروج کارگر و کارمند به محل کار مشخص شده است و فعالیت‌های خارج از ساعت‌های کاری، با عنوان اضافه کاری شناخته می‌شود.

از طرفی با توجه به این که کار کردن در خارج از ساعت‌های کاری جزو وظایف کارمند نیست، باید حقوق اضافه کار برای آن در نظر گرفته شود؛ اما توجه داشته باشید که محاسبه حقوق اضافه کاری هم بر اساس فرمول و قاعده مشخصی انجام می‌شود و تمامی کارفرمایان باید با نیروی کار خود در این مورد به توافق برسند.

بر همین اساس اگر شما هم به دنبال قانون اضافه کاری و مقررات مربوط به آن هستید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

اضافه کاری چیست؟

قطعا مفهوم عادی اضافه کاری برای تمامی افراد مشخص است. در قانون کار، برای تمامی کارگران و کارفرمایان قوانین و مقررات مختلفی تعیین شده است که یکی از موارد مربوط به آن، ساعت کاری قانونی کارمندان است.

بر اساس قانون کار، کارمندان باید 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته را مشغول به فعالیت باشد؛ اما اگر شخصی بیشتر از این میزان وقت خود را برای کار صرف کرده باشد، باید اضافه کاری برای او در نظر گرفته شود. اضافه کاری کارگران باید بر اساس توافق بین کارگر و کارفرما انجام شود و شرایط خاصی هم داشته باشد.

ساعت کار کارمندان طبق قانون کار چقدر است؟

برای آن که بتوانید محاسبه اضافه کاری را انجام دهید، باید با انواع ساعت کار قانونی برای کارمندان و کارگران در قانون کار آشنا شوید. بنابراین اضافه کاری طبق قانون کار، بر اساس موارد زیر تعیین می‌شود:

  • ساعت کار هفتگی کارگران

طبق ماده 51 قانون کار، حداکثر ساعات کار روزانه 8 ساعت تعیین شده است و در همین تبصره گفته شده که نحوه محاسبه اضافه کاری، مجموع ساعات کاری هفتگی برای کارگران برابر با 44 ساعت است.

  • ساعت کار روزانه کارگران

طبق ماده 62 قانون کار، روز جمعه روز تعطیلی کارگران با استفاده از مزد است. گفتیم که ساعات کار هفتگی کارگران 44 ساعت است، از آن جایی که در هفته 6 روز کاری داریم، بنابراین با تقسیم 44 بر 6 به عدد 7.33 می‌رسیم. با استفاده از این محاسبات ساعات کاری روزانه 7 ساعت و 20 دقیقه خواهد بود. البته در برخی از مشاغل این ساعات در بعضی روزها کمتر و در بعضی روزها بیشتر است، اما در مجموع در یک هفته به 44 ساعت می‌رسد. البته برای ان که بدانید اضافه کاری ساعت چند است، میتوانید از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید.

  • ساعت کار ماهانه کارگران

طبق ماده 63 قانون کار، کارگران در روزهای جمعه، تعطیلات رسمی و روز کارگر (11 اردیبهشت)، بدون کار کردن مستحق دریافت مزد، مزایا و بیمه هستند. برای محاسبه ساعات کار ماهانه کارگران می‌توانیم تعداد روزهای کاری یک ماه را در عدد 7.33 ضرب کنیم، برای مثال در خرداد ماه تعداد روزهای جمعه و تعطیلات رسمی 6 روز است، بنابراین در این ماه 25 روز کاری وجود خواهد داشت. با ضرب 25 در 7.33، ساعات کاری آذر ماه که برابر است با 184 ساعت، مشخص می‌شود.

  • جدول ساعت کار مشاغل در سال

با توجه به این که در هر ماه از سال، تعطیلات مختلفی وجود دارد و تعداد روزهای 6 ماه اولیه سال نسبت به 6 ماه آخر بیشتر است، ساعت‌های کاری کارمندان و کارگران را در جدول اضافه کاری ارائه می‌دهیم.

ماه تعداد روز ماه تعداد جمعه تعداد تعطیل رسمی تعداد روز کاری ساعات کار قانونی
فروردین 31 4 6 21 154
اردیبهشت 31 5 4 22 161
خرداد 31 4 2 25 183
تیر 31 5 1 25 183
مرداد 31 4 1 26 191
شهریور 31 5 3 23 169
مهر 30 4 2 24 176
آبان 30 4 0 26 191
آذر 30 4 1 25 183
دی 30 5 0 25 183
بهمن 30 4 3 23 169
اسفند 29 4 2 23 169
مجموع 365 52 25 288 2112

با توجه به موارد موجود در جدول اضافه کاری ساعت کاری کارمندان، اگر فردی بیشتر از این میزان کار کرده باشد، باید حقوق اضافه کاری را دریافت کند.

  • توضیحات تکمیلی جدول ساعت کاری

جدول اضافه کاری موجود در بخش قبلی درباره این است که یک کارگر باید در هر ماه از سال کار کند، تا به طور کامل حقوق خود را دریافت کند. در این جدول تعداد روزهای تعطیل و تعداد روزهای کاری در هر ماه مشخص شده و برای کارگران و کارفرمایان، بسیار کاربردی است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

محاسبه ساعت اضافه کار

در صورتی که کارگر بیش از ساعات کاری روزانه کار کند، اضافه کاری کرده است. اضافه کاری فقط در مواقع ضروری و با توافق بین کارگر و کارفرما انجام می‌شود. طبق قانون کار، برای هر ساعت اضافه کاری، کار فرما باید 40 درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی را به کارگر بپردازد. در ادامه نحوه محاسبه اضافه کاری را توضیح خواهیم داد:

  • فرمول محاسبه اضافه کار

اضافه کاری نحوه محاسبه بستگی به نرخ ساعت کاری دارد؛ بنابراین برای این که بتوانید نرخ اضافه کاری را محاسبه کنید، باید نرخ یک ساعت کار عادی کارگر را حساب کرده و به ازای هر یک ساعت اضافه کاری، علاوه بر نرخ عادی، 40 درصد آن نرخ عادی، باید به دستمزد اضافه شود.

به عبارت دیگر، فرمول محاسبه اضافه کاری برابر است با:

هزینه یک ساعت کار عادی+ 40 درصد از دستمزد یک ساعت کار عادی= قسمت هر ساعت اضافه کار

شما می‌توانید با کمک این فرمول، میزان حقوق اضافه کار خود را در ماه حساب کنید؛ اما اگر می‌خواهید به صورت اصولی مبلغ اضافه کاری را تعیین کنید، مشاور بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو به شما در این زمینه کمک می‌کند. به این صورت که می‌توانید با این مشاوران ارتباط تلفنی و آنلاین داشته باشید و محاسبه حقوق خود را انجام دهید.

بیمه

درمورد نحوه محاسبه اضافه کاری سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • ضریب اضافه کاری

به دلیل این که اضافه کاری جزو حقوق اصلی برای کارگران محسوب نمی‌شود، بنابراین باید برای محاسبه اضافه کاری، عدد خاصی را با عنوان ضریب اضافه کاری در میزان حقوق آن ضرب کنید.

بر اساس قانون کار، این ضریب اضافه کاری برابر 1.4 است؛ به این صورت که کارفرما باید به ازای هر ساعت اضافه کاری کارگران، 40 درصد بیشتر از دستمزد عادی کارگر در همان ساعت را پرداخت کند تا کار اضافی نیروی کار جبران شود.

  • نرخ و قیمت هر ساعت اضافه کار چقدر است؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که قیمت اضافه کاری طبق قانون کار چگونه تعیین می‌شود. در حالت عادی باید 100 درصد حقوق کارگر را به ازای هر ساعت کار آن پرداخت کنید؛ اما زمانی که فرد اضافه کاری اداره کار را انجام می‌دهد، باید 40 درصد بیشتر هم دریافت کند. بر همین اساس محاسبه حقوق اضافه کاری برای هر ساعت، باید بر اساس 140 درصد دستمزد هر ساعت کار عادی کارگر در کارگاه انجام شود.

  • مثالی از محاسبه اضافه کاری

طبق بخشنامه های مربوط به قانون اضافه کاری،  مزد روزانه و اضافه کاری هر کارگر در هر سال با استفاده از فرمول مخصوص به آن و پایه حقوق ساعتی کارگر محاسبه میشود.  طبق مطالب گفته شده، برای این که بتوانید حقوق اضافه کاری را بیابید، باید مزد روزانه‌ای که برای سال تعیین شده را بر تعداد ساعات روزانه کاری یعنی 7.33 تقسیم کنید و برای به دست آوردن حقوق هر ساعت اضافه کاری، باید مزد روزانه را در 1.4 ضرب کرده و سپس تعداد ساعات اضافه کاری را در حاصل آن ضرب کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

انواع اضافه کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

کارمندان ممکن است که به دلایل مختلفی اضافه کاری وزارت کار را طی کند؛ از همین رو انواع مختلفی برای این مدل کار وجود دارد. از طرفی فرمول محاسبه اضافه کاری برای هر کدام از مدل‌های اضافه کاری به شکل خاص تعیین می‌شود. بنابراین در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم:

  • اضافه کاری عادی

یکی از عادی‌ترین و متداول‌ترین مدل‌های اضافه کاری در قانون کار که برای همه کارمندان و کارگران پیش می‌آید، اضافه کاری عادی است. در این مدل، کارگر خارج از ساعت‌های مقرر شده در روزهای عادی و غیر تعطیل در محل کار خود حضور دارد و به فعالیت ادامه می‌دهد.

بر همین اساس اگر کارگری بیشتر از 8 ساعت کاری، به وظایف خود عمل کند، کارفرما باید حقوق اضافه کاری به آن فرد پرداخت کند. البته توجه کنید که قبل از هرچیز، باید توافقات لازم بین کارگر و کارفرما درباره ساعت‌های اضافه کاری در روز تعطیل انجام شده باشد.

  • اضافه کاری تعطیل کاری و نحوه محاسبه اضافه کار در روزهای تعطیل

در طول سال برای کارگران و کارمندان مشمول قانون کار، تعطیلات رسمی مختلفی در نظر گرفته شده است و افراد در این روزها باید استراحت کنند. اضافه کاری روز تعطیل، در ماده 63 قانون کار هم ذکر شده است.

بر اساس این ماده قانونی، تعطیلات رسمی کشور و 11 اردیبهشت که روز کارگر است، جزو روزهای تعطیل با دستمزد برای کارمندان است. حالا اگر کارگر در این روزها مشغول به کار باشد، باید حقوق اضافه کاری روز تعطیل را دریافت کند.

همچنین بر اساس تبصره‌های مختلف در ماده 62 قانون کار، تفاوت جمعه کاری و اضافه کاری محاسبه کار وجود دارد و حقوق آن‌ها هم جداگانه حساب می‌شود.

  • اضافه کاری جمعه و نحوه محاسبه اضافه کار در روزهای جمعه

 بر اساس ماده 62 قانون کار، روز جمعه هم جزو روزهای تعطیل برای کارگران است و به صورت اجباری در تمامی هفته‌ها تکرار می‌شود. اگر در روز جمعه کارفرما از کارگر خود انتظار کار کردن داشته باشد، باید برای اضافه کاری جمعه، فوق‌العاده 40 درصدی را برای کارمند خود در نظر بگیرد.

همچنین توجه کنید که حق بیمه اضافه کاری کارگران در جمعه، بیشتر از تعطیلات است؛ به این صورت که اگر روز تعطیل رسمی جمعه باشد، فرد هم فوق‌العاده اضافه کاری روزهای تعطیل و هم فوق‌العاده جمعه کاری را دریافت می‌کند. البته اگر می‌خواهید به طور کامل درباره اضافه کاری جمعه اطلاعات به دست بیاورید، از مشاور بیمه و قانون کار در کارمنتو سوال کنید.

  • اضافه کاری شبانه و نحوه محاسبه اضافه کاری در شب

در حالت عادی کارمندان و کارگران باید ساعت مشخصی در شب را مشغول استراحت و رسیدگی به امور خانوادگی خود باشند؛ اما اگر این فرد حتی در ساعت‌های خاصی از شب در محل کار خود حاضر باشد، باید حقوق شبکاری و اضافه کاری دریافت کند.

در واقع اگر فرد بین ساعت‌های 22 تا 6 صبح کار کند، اضافه کاری شب به آن تعلق می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که برخی از مشاغل، کارگران به صورت نوبتی در محل کار خود حاضر  می‌شوند و شیفت‌های کاری متفاوتی دارند؛ بنابراین این موضوع برای محاسبه شب اضافه کاری محاسبه نمی‌شود.

اضافه کاری شب برای آن دسته از کارگرانی است که تنها در یک شیف روز کار می‌کنند؛ اما در هر حال، برای پرسنل شیف شب، 35 درصد بیشتر از دستمزد عادی حقوق و مزایای ثبت اضافه کاری در نظر گرفته می‌شود.

نحوه محاسبه اضافه کاری مشاغل سخت و زیان آور

کارهای سخت و زیان‌آور مانند شبکاری و اضافه کاری، کارهایی هستند که در ماده 52 قانون کار به آن‌ها پرداخته شده است. با وجود این که ساعات کاری برای مشاغل در هفته 44 ساعت است، اما طبق این قانون برای مشاغل سخت، ساعات کار نباید از 36 ساعت در هفته تجاوز کند. به عبارت دیگر ساعات کاری روزانه برای مشاغل سخت 6 ساعت است.

همچنین طبق ماده 61 قانون کار، اضافه کاری مشاغل سخت و زیان‌آور، ممنوع اعلام شده است. همچنین طبق قانون 65 قانون کار، مرخصی قانون کار کارگرانی که در مشاغل سخت مشغول به کار هستند، 5 هفته تعیین شده است که حتی الامکان در دو نوبت و در پایان هر 6 ماه، صورت پذیرد. این در حالی است که مرخصی برای مشاغل عادی 26 روز کاری تعیین شده است.

اضافه کاری روز کارگر به چه صورت محاسبه می‌شود؟

تعطیلات مربوط به روز کارگر، جزو حقوق اصلی برای کارگران در هر سال است و طبق ماده 63 قانون کار، این روز تعطیل رسمی است. اگر کارگر در این روز مشغول به کار شد، باید اضافه کاری روز کارگر برای آن پرداخت شود. بر اساس تعطیلی این روز، باید حقوق فرد را 40 درصد بیشتر از دستمزد عادی آن نسبت به روزهای عادی تحت عنوان اضافه کاری روز تعطیل رسمی پرداخت کنید.

تفاوت اضافه کاری در روز جمعه و اضافه کاری در روز عادی

در تبصره‌های 1، 2 و 3 ماده 62 قانون کار، بین جمعه کاری، تعطیل کاری و روزهای تعطیل تفاوت قائل شده است. بنابراین شما باید تفاوت تعطیل کاری و اضافه کاری را بدانید.

روز جمعه به عنوان روز تعطیل اجباری برای کارگران و کارمندان در طول هفته است و حق اصلی و دائمی آن‌ها است. از طرفی کارگرانی که اضافه کاری جمعه دارند، باید 40 درصد اضافه بر مزد خود حقوق دریافت کنند. همچنین شما با کار کردن در روز جمعه، باید علاوه بر فوق‌العاده اضافه کاری، از حقوق فوق‌العاده جمعه کاری هم دریافت کنید.

شرایط اضافه کاری در قانون کار

گفتیم که طبق قانون کار، ساعات کار در طول هفته 44 ساعت است و ساعات کاری در طول روز نباید بیشتر از 8 ساعت باشد. اضافه کاری قانون کار و کار کردن بیش از ساعات مقرر شده شرایط خاصی دارد که در ادامه به توضیح این شرایط خواهیم پرداخت:

  • اضافه کاری باید با توافق کارگر و کارفرما باشد.
  • برای اضافه کاری کارگر نباید نوجوان باشد.
  • اضافه کاری باید به صورت موقت باشد، به این معنا که بیشتر از 4 ساعت در روز نباشد (به جز شرایط اضطرار).
  • در اضافه کاری کارگر نباید به کارهای سخت و زیان بار مشغول باشد.
  • برای اضافه کاری کارگر نباید شب کار باشد.
  • هزینه اضافه کاری باید محاسبه شود.

قوانین اضافه کاری

در قانون کار، موارد مختلفی درباره اضافه کاری چیست و راه‌های محاسبه آن وجود دارد که در ادامه مهمترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • بر اساس ماده 59 قانون کار، انجام کار اضافی برای کارگر، تنها در صورت موافقت آن و پرداخت 40 درصد مازاد بر حقوق و دستمزد کارگر انجام می‌شود. همچنین بنا بر تبصره این ماده، ساعت‌های اضافه کاری بر اساس جدول اضافه کاری سال جاری، کارگران نباید بیشتر از 4 ساعت در روز باشد و کار کردن در ساعت‌های بیشتر، تنها در موارد خاص و توافق کارگر انجام می‌شود.
  • در ماده 60 قانون کار به این موضوع توجه شده است که دادن کار اضافی با شرایط خاص به کارگر، باید تنها در زمان ضرورت انجام شود و حداکثر اضافه کاری در قانون کار، 8 ساعت در روز است. البته در موارد استثنایی مانند وقوع حوادق غیر قابل پیش‌بینی، بیشتر شدن این میزان ساعت مشکلی ندارد. البته در این صورت باید کارفرما در طول حداکثر 48 ساعت، موضوع را به اداره کار اطلاع دهد. همچنین اگر کارشناسان اداره کار، ضرورت کار را تایید نکرد، کارفرما باید خسارت پرداخت کند.
  • بر اساس ماده 61 قانون کار، اضافه کاری مشاغل سخت و زیان آور ممنوع است.
  • همچنین در ماده 83 قانون کار، انجام دادن اضافه کاری محدودیت سنی دارد و نوجوانان نباید اضافه تر کار کنند. ارجاع مدل‌های مختلف اضافه کاری به طور عادی و در شب برای نوجوانان ممنوع است. همچنین نباید کارهای سخت و زیان آور، خطرناک و حمل با دست را بیش از جد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی به کارگر نوجوان ارجاع داده شود.

سقف اضافه کاری در هر ماه

اگر شما هم به دلیل نیازهای مالی و مشکلات خانوادگی مختلف به دنبال اضافه کاری هستید، شاید این سوال پیش بیاید که سقف اضافه کاری قانون کار در هر ماه چقدر است؟

در حالت کلی زمان اضافه کاری محدودیت دارد و نمی‌توانید بیش از ساعت‌های مقرر شده، اضافه‌تر کار کنید. بر اساس ماده 59 قانون کار، سقف اضافه کاری در ماه برای کارگران، 120 ساعت است و اضافه‌تر از این زمان اضافه کاری در سال جاری مجاز نیست. البته اگر شرایط خاصی به وجود بیاید، این مدت زمان بیشتر هم می‌شود.

اضافه کار اجباری است یا اختیاری

برای برخی از افراد این سوال پیش می‌آید که اضافه کاری اختیاری است یا اجباری؟ با توجه به موارد موجود در قانون کار در خصوص ساعت‌های کاری، انجام اضافه کاری برای کارگران به هیچ عنوان اجباری نیست؛ از همین رو کارفرما تنها در صورت رضایت کارگر می‌تواند کار اضافی به آن ارجاع دهد. اگر کارگر یا کارمند بداند که اضافه کاری چیست و با آن موافقت کرد، باید 40 درصد اضافه بر مزد عادی آن را پرداخت کند.

  • مجازات اضافه کار اجباری طبق قانون چیست؟

اگر کارفرما نیروی کار خود را به اجبار وادار به اضافه کاری در خارج از ساعت‌های اداری قانونی کند، باید محاسبه اضافه کاری را انجام دهد. از طرفی جدای از پرداخت دستمزد، کارفرما در این شرایط باید جریمه نقدی بین 50 تا 200 برابر حداقل دستمزد روزانه کارگر و حبس از 91 روز تا 1 سال را هم بپردازد.

مزایا و معایب اضافه کاری چیست؟

اضافه کاری وزارت کار برای تمامی کارگران و کارمندان مشمول قانون کار وجود دارد؛ اما مزایای اضافه کاری برای کارمندان شامل موارد زیر است:

  • افزایش درآمد

با توجه به این که نحوه محاسبه اضافه کاری و دستمزد آن با روزهای عادی فرق دارد، درآمد کارگران در اضافه کاری روز تعطیل رسمی یا در موارد دیگر بیشتر از حالت عادی است.

  • ارتقای مقام

زمانی که کارفرما دغدغه کارگر را در خصوص انجام کار مشاهده می‌کند، قطعا به فکر ارتقای شغل برای آن می افتد. از طرفی اضافه کاری باعث کسب مهارت‌های بیشتر در مورد کسب و کار هم می‌شود.

  • بهبود جایگاه شرکت

قطعا هرچه کارگران بیشتر برای شرکت کار کنند، بهره‌وری کلی کسب و کار هم بیشتر می‌شود.

  • شغل دوم

به جای این که افراد شغل دوم برای خود انتخاب کنند، می‌توانند اضافه کاری اداره کار را انجام دهند و دیگر نیازی به رفت‌و‌آمد به شغل‌های دیگر هم نداشته باشند.

جدای از مزایای اضافه کاری حقوق، باید معایب اضافه‌تر کار کردن را هم در ادامه بدانید:

  1. کار کردن اضافه‌تر باعث آسیب‌های روحی و جسمی برای کارگران و کارمندان می‌شود و ممکن است که مشکلات جدی را برای آن‌ها به وجود بیاورد. از طرفی با توجه به این که ذهن و روح انسان‌ها نیاز به استراحت دارد و محیط‌های کاری هم به طور معمول استرس‌زا هستند، بعد از مدتی امکان فشار روحی زیاد به نیروی کار هم وجود دارد.
  2. کارکنان با اضافه کاری تامین اجتماعی، زمان خود را برای وقت گذراندن با خانواده و دوستان خود از دست می‌دهند و حتی نمی‌توانند به کارهای عقب‌افتاده خود هم رسیدگی کنند.
  3. زمانی که فرد بیشتر از حد خود کار کند، کم کم احساس نارضایتی شغلی پیدا می‌کند و انگیزه خود را برای کار کردن از دست می‌دهد.

محاسبه اضافه کاری اقماری

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که کار اقماری چیست؟ این مدل کار به صورت دوره‌ای و ماهیانه است و برای کارمندان با این شرایط، دوره‌های چرخشی کار و استراحت وجود دارد. مثلا ممکن است که فردی مدت زمانی را کار کند و مدت دیگری را مشغول استراحت باشد.

این قانون برای برخی از مشاغل خاص به کار گرفته می‌شود و برای همه مشاغل نیست؛ اما با این وجود چگونگی محاسبه اضافه کاری در این مدل کار هم مانند قرارداد کار عادی انجام می‌شود و مبنای محاسبه آن، پایه حقوقی است. از طرفی توجه کنید که حقوق اضافه کاری طبق وزارت کار برای کار اقماری، بیشتر از کارمندان در بخش دولتی و خصوصی است.

فوق العاده کاری چیست و چه تفاوتی با اضافه کاری دارد؟

شما به عنوان کارگر باید بدانید که فوق العاده اضافه کاری یعنی چه و تفاوت آن با اضافه کاری در چیست؟ فوق‌العاده کاری، هزینه‌ای است که جدای از نرخ ساعت کار عادی در زمان اضافه کار به نیروی کار داده می‌شود.

به بیان دیگر، میزان مبلغ مازاد بر حقوق ساعتی کارگر، فوق‌العاده اضافه کاری نامیده می‌شود. اصولا در حسابداری‌ اضافه کاری قانون کار، از مجموعه دستمزد یک ساعت کار با فوق‌العاده اضافه کاری است و همین موضوع هم تفاوت بین این دو مفهوم را نشان می‌دهد.

  • مبنای ساعات کار ماهانه جهت محاسبه فوق العاده اضافه کار چگونه است؟

پایه و مبنای ساعت‌های کار ماهانه برای اضافه کاری، بر اساس ساعت کار مقرر شده برای کارگران تعیین می‌شود.  مثلا اگر فرد هفته‌ای 44 ساعت کار کرده باشد، مبنای ساعت‌های کاری آن، 220 ساعت است.

اما اگر ساعت‌های کاری قانونی فرد دیرتر یا زودتر شروع شده باشد، باید برای محاسبه اضافه کاری ساعتی چند، ساعت دقیق کارکرد فرد قرار بگیرد.

آیا اضافه کاری مشمول مالیات است؟

بله. مالیات هر چند ساعت اضافه کاری، بر اساس تعداد ساعت‌های کارکرد فرد در دوره زمانی خاصی محاسبه می‌شود. همچنین مبلغ اضافه کاری سال جاری و مالیات آن، بر اساس قوانین مالیاتی کشور و شرایط فرد تعیین می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

آیا اضافه کاری مشمول بیمه می شود؟

برای برخی از افراد این چالش وجود دارد که آیا اضافه کاری بیمه تعلق میگیرد. در قانون تامین اجتماعی، اضافه کار هم مشمول بیمه است و باید کارفرمایان هنگام ارسال لیست بیمه به آن اشاره کنند.

سخن پایانی

ممکن است که در تمام شرکت‌ها یا کارگاه‌های مختلف شرایطی به وجود بیاید که افراد مجبور به اضافه کاری شوند. بر همین اساس تمامی کارگران باید بدانند که اضافه کاری باید تابع چه شرایطی باشد.

از طرفی با توجه به حق بیمه اضافه کاری کارگران، اگر کارفرما این مورد را در لیست بیمه رد نکرد یا این که مبلغ اضافه کاری ساعتی را پرداخت نکرد، شما می‌توانید برای شکایت از آن اقدام کنید.

البته پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مشاوره بیمه و قانون کار در کارمنتو مشورت کنید تا در طول پیگیری به مشکل برخورد نکنید ارتباط با مشاوران کارمنتو با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و از طریق پلتفرم ویژه کاربر و مشاور انجام می‌شود.

همچنین شما بدون محدودیت زمان و مکان می‌توانید با مشاور خود صحبت کنید. توجه کنید که تعرفه دریافت مشاوره در خصوص جدول محاسبه اضافه کاری و موارد حقوقی دیگر، بر اساس نرخ معقول بازار است و حتی امکان استفاده از شارژ اولیه رایگان هم برای افراد وجود دارد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 136 نظر

4 136
محاسبه اضافه کاری روز تعطیل، جمعه، شبکاری و مشاغل سخت چگونه است؟
کار کردن اضافه کارمندان و کارگران بر اساس فرمول محاسبه اضافه کاری در قانون کار به دست می‌آید. 
محاسبه اضافه کاری 1402 یا سال‌های دیگر بر اساس حقوق پایه ساعتی در همان سال تعیین می‌شود و تقریبا برابر 1.4 حقوق پایه است.
خیر. اضافه کاری اجباری برای کارگران و کارمندان جرم است و در این صورت، کارفرما باید جریمه پرداخت کند و محکوم به حبس شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد