طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 مرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن آقا و خانم قصد جدایی را دارند و هر دو راضی هستند و سر موضوعاتی مثل جهیزیه، حضانت، نفقه و مهریه به توافق کامل رسیده‌اند. نکته‌ای که در زمان این نوع طلاق باید به آن توجه داشت، رضایت هر ۲ نفر است زیرا در‌‌صورت عدم رضایت یکی از آن‌ها برای جدایی طرف دیگر باید برای طلاق یکطرفه اقدام کند. همچنین این نوع طلاق بدون داشتن وکیل ۶ الی ۹ ماه ممکن است طول بکشد و حضور در جلسات مشاوره و دادگاه الزامی است. در ادامه این مطلب به طلاق توافقی چگونه است و چقدر طول می کشد می پردازیم همراه ما باشید.

بنر طلاق

طلاق توافقی و حکم آن چیست؟

زوجینی که تصمیم بر جدا شدن از هم را دارند در ابتدا باید در‌ مورد مسائل مالی مانند اموال مشترک، مهریه، نفقه و مسائل غیر مالی نیز مانند حضانت فرزندان توافق کنند و بعد به دادگاه مراجعه کنند و دادگاه با توجه به این توافق و بررسی شرایط طلاق توافقی، اگر بر خلاف مقررات کشور نباشد، رای بر طلاق را صادر خواهد کرد که به این رای، گواهی عدم امکان سازش نیز می‌گویند.

همچنین بر خلاف چیزی که تصور می‌شود در طلاق توافقی که یکی از انواع طلاق است حتما نیاز نیست که زن از حق قانونی خود که مهریه است بگذرد درنتیجه هر توافقی که بین آن‌ها انجام شده‌ معتبر است و توافقی که بین آن‌ها صورت گرفته، ممکن است در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود، در میان خود زوجین مانند یک سند عادی تنظیم شود و یا امکان دارد که زوجین به رسیدگی به طلاق توافقی در جلسه دادگاه توافق کرده باشند و توافقات و سازش‌های آن‌ها در صورت جلسه دادگاه قید شود‌.

طلاق توافقی بائن است یا رجعی؟

نمونه برای جواب به این سوال که آیا طلاق توافقی بائن است یا رجعی باید پاسخ دهیم که هرگاه مردی درخواست طلاق کند و رای آن صادر ثبت شود اگر زن یائسه یا دوشیزه نباشد و همچنین آن طلاق بعد از ۳ بار ازدواج نباشد، طلاق رجعی است و در طول مدت عده می‌تواند به زن رجوع کند که به این معنی است که طلاق را بهم می‌زند. هرگاه مردی درخواست طلاق کند و زن دوشیزه باشد طلاق آن‌ها از نوع بائن است.

اما اگر زنی تقاضای طلاق توافقی کند و مالی را در عوض طلاق ببخشد چه مرد قبول کند و یا اینکه دادگاه آن را قبول کند، طلاق از نوع خلعی بائن است. در رای طلاق توافقی دادگاه معمولا طلاق خلع است و مرد حق رجوع را ندارد اما اگر تا پایان عده خود به دفترخانه ای که صیغه طلاق را خوانده است و آنچه را که بخشیده است مراجعه کند و بعد از رجوع زن به آنچه که بذل کرده مثل مهریه، نوع طلاق آن‌ها از بائن به رجعی تغییر می‌کند و همچنین مرد نیز می‌تواند طلاق را بر هم زند. 

طلاق توافقی بائن است یا رجعی

انواع طلاق توافقی

هرچند که طلاق معمولا حق مرد است اما در شرایطی، زن هم می‌تواند درخواست طلاق دهد و یا هر ۲ خانم و آقا می‌توانند با توافق به ازدواج‌ خود پایان دهند. انواع طلاق توافقی را بر اساس درخواست کننده طلاق را در ادامه توضیح خواهیم داد.

طلاق توافقی از طرف زن

در طلاق توافقی از طرف زن نیاز به شرایط خاصی ندارد و فقط زن و شوهر باید توافقنامه طلاق توافقی را به دادگاه ارائه کنند و قبل از آن زن با مرد در مورد مهریه،نفقه، حضانت و … توافق کند. همچنین یکی از راحت ترین مدل‌های طلاق برای خانم‌ها این نوع از طلاق است زیرا قبل از طلاق توافقاتی انجام می‌شود و ۲ طرف در حال توافق هستند در نتیجه هرکدام تا حدودی از حقوق قانونی خود کوتاه می آیند و مراحل طلاق توافقی نسبت به بقیه طلاق ها از طرف زن راحت‌تر است.

طلاق توافقی از طرف مرد

طلاق توافقی از طرف مرد از نوع طلاق رجعی است که یعنی مرد می‌تواند در زمان عده به زن خود رجوع کند مگر اینکه زن او یائسه یا باکره باشد که در این صورت طلاق آن‌ها بائن است و امکان رجوع ندارد.

طلاق توافقی در عقد

اگر برای شما‌هم سوال است که بدانید طلاق توافقی در دوران عقد چقدر طول میکشد باید پاسخ دهیم که طلاق توافقی در عقد با مراحل کلی طلاق توافقی خیلی تفاوت ندارد‌. بعد از اینکه زن و شوهر در این دوران متوجه شدند که امکان زندگی مشترک را باهم ندارند و تصمیم به این نوع طلاق را گرفتند، اولین مرحله از طلاق محسوب می‌شود آن‌ها باید بعد از این تصمیم بر سر مسائل مالی مثل نفقه و مهریه توافق کنند و بعد اقدام به طلاق توافقی از طریق دفاتر الکترونیک قضایی کنند.

همچنین بعد از دریافت پیامک باید به دادگاه خانواده مربوطه بروند و درخواست طلاق آن‌ها در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و زن و شوهر باید برای جلسات مشاوره خانواده به مراکز مشاوره بروند. اگر زوجی نیز باکره باشد برای تایید این موضوع به پزشک قانونی برای معاینه معرفی می‌شود. همچنین بعد از ثبت کرد طلاق در صورت باکره بودن، می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت احوال نام همسر قبلی و مهر طلاق را حذف کند و شناسنامه جدیدی را بگیرد.

طلاق توافقی در بارداری

در هنگام طلاق توافقی در بارداری زمانی که زن و شوهر تصمیم به طلاق توافقی دارند، باردار بودن زن مشکلی برای این تصمیم به‌وجود نمی آورد و در ثبت درخواست طلاق و اجرای صیغه طلاق خللی ایجاد نمی‌کند و می‌توانند بر طبق توافقات خود از هم جدا شوند و تنها نکنه حائز اهمیت برای طلاق توافقی زن باردار در مورد عده او است که با زایمان‌اش به پایان می‌رسد و همچنین در مسائل مربوط به هزینه‌های زایمان و حضانت فرزند توافقات بیشتری نیاز است در احکام قانون ما برای زن حامله شرط خاصی بیان نشده و تفاوتی در طلاق زن حامله و غیر حامله وجود ندارد.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی و آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

شرایط طلاق توافقی (طلاق توافقی چگونه است)

اگر برای شما‌هم سوال است که چگونه طلاق توافقی بگیریم و شرایط طلاق توافقی چیست؟ باید در پاسخ بگوییم که اولین و مهم‌ترین شرط در این نوع طلاق رضایت زوجین برای انجام آن است. همچنین برای انجام آن زوجین می‌وانند طلاق خود را به کمک وکیل و یا بدون وکیل بگیرند که در هر ۲ صورت باید سر موضوعات مشترکی که بین آن‌ها وجود دارد توافق کنند که این موضوعات شامل مهریه و نفقه در طلاق توافقی، جهیزیه در طلاق توافقی و حضانت فرزند می‌شود. تقسیم اموال نیز ممکن است بعد از طلاق بین زن و شوهر مورد توافق قرار گیرد. در مورد نفقه و مهریه باید کاملا مشخص شود که قرار به گرفتن آن است یا بخشیدن و اگر قرار به دریافت آن‌ها است باید به چه میزان پرداخت شود.

در رابطه با حضانت فرزندان باید قید شود که فرزند تا چند سالگی با مادر یا پدر خود قرار است زندگی کند و در صورتی که حق حضانت فرزند برای تمام مدت به یکی از والدین باشد باید در مورد نحوه ملاقات او با والد دیگر به توافق برسند.

مراحل طلاق توافقی و نحوه درخواست برای طلاق توافقی

برای دانستن چگونگی طلاق توافقی و اینکه در طلاق توافقی چه باید کرد و چگونه درخواست طلاق توافقی بدهیم را در ادامه شرح خواهیم داد.

  • در ابتدا باید زوجین بر سر موضوعات مشترکی که بین آن‌ها وجود دارد مثل مهریه، حضانت فرزند و نفقه توافق کنند که برای دادگاه قابل قبول و محترم است.
  • در قدم بعدی زن و شوهر باید در سامانه تصمیم گیری ثبت اطلاعات و غربالگری کنند.
  • در جلسات مشاوره شرکت کنند و گواهی اخذ عدم انصراف از طلاق را بگیرند.
  • ثبت دادخواست طلاق خود به صورت توافقی
  • احراز عدم بارداری یا بارداری که طبق اقرار در دادگاه مورد قبول است اما در هنگام جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه نیاز به ارائه برگه آزمایشات پزشکی است و همچنین در صورت اثبات به باکرگی یا یائسگی زن، نیاز به ارائه این گواهی نیست.
  • شرکت در جلسات دادگاه
  • احراز دریافت گواهی عدم امکان سازش
  • و در نهایت مراجعه به دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق بین آن‌ها و مهر خوردن شناسنامه‌ها

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای اینکه بدانید در طلاق توافقی چه باید کرد و مدارک مورد نیاز برای آن چیست و طلاق توافقی چگونه انجام میشود باید پاسخ دهیم که این نوع طلاق چه‌توسط وکیل و یا توسط خود زن و شوهر داشتن مدارک زیر الزامی و اجباری است. این مدارک به شرح زیر است:

  • شناسنامه زن و شوهر
  • کارت ملی زن و شوهر
  • سند ازدواج
  • متن توافقنامه طلاق آن‌ها
  • برگه عدم امکان سازش

زن و شوهر قبل از طلاق توافقی خود چند سالی است که باید حتما به مشاوره بهزیستی و مراکز غربالگری مراجعه کنند.

پس از ثبت در سامانه تصمیم برای اطلاع از اینکه طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد؟ باید بگوییم که ۴ تا ۶ جلسه مشاوره برگزار می‌شود. همچنین حضور در این جلسات برای هر ۲ نفر الزامی است و بعد از سپری کردن این مراحل برگه‌ای را از بهزیستی شهر خود مبنی بر عدم امکان سازش دریافت می‌کنند که همراه داشتن این برگه در زمان حکم طلاق توافقی اجباری است. البته نکته حائز اهمیت این است که اگر وکیل داشته‌ باشید دیگر نیازی نیست که در این جلسات شرکت کنید.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق آنلاین و تلفنی کارمنتو، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

روند رسیدگی به طلاق توافقی

برای دانستن اینکه پروسه طلاق توافقی چقدر طول میکشد باید بگوییم که هرچند که به دلیل الزامی شدن حضور زن و شوهر در مشاوره خانواده و جلسات و گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق باعث شد تا روند طلاق طولانی‌تر و وقت گیر‌تر شود اما باز‌هم در مقایسه با سایر طلاق‌ها دارای سرعت بیشتری است‌.

به این دلیل است که پرونده این نوع طلاق زود‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. این پروسه بعد از گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق و ثبت دادخواست خود و ارجاع به شعبه دادگاه، به‌ این صورت است که دادگاه با تشکیل دادن ۱ جلسه‌ی دادرسی، زن و شوهر را برای گوش دادن به آخرین توافقات به دادگاه می‌خواند. بعد از توافق آن‌ها در تمام مسائل غیر مالی و مالی با تنظیم کردن صورت جلسه بر اساس توافقا‌ی گفته شده، دادگاه اقدام به رای طلاق می‌کند‌‌.

از آنجایی که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، این رای طلاق قطعی نیست و قابل تجدید نظر و فرجام خواهی است. در نهایت برای ثبت و اجرای صیغه طلاق ضروری است که زوجین صبر کنند تا ۲۲ روز مهلت تجدید نظر و ۲۲ روز مهلت فرجام خواهی سپری شود.

طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

اصلی‌ترین سوالی که برای زن و شوهری که تصمیم به طلاق به‌صورت توافقی را دارند این مسئله است که طلاق توافقی چه مدت طول میکشد. باید بدانید که بسته به اینکه خود زوجین و یا وکیل آن‌ها این مراحل را انجام دهد می‌تواند متفاوت باشد. در بهترین حالت ممکن است بین ۶ الی ۹ ماه طول بکشد که خود زوجین می توانند گواهی عدم امکان سازش را بگیرند و در ظرف مدت ۳ ماه به دفاتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق مراجعه کنند‌‌. اما اگر می‌خواهید بدانید که در صورت حضورت وکیل طلاق توافقی چقدر زمان میبرد باید بگوییم که اگر از وکیل متخصص در این زمینه استفاده کنید، حتما زمان کمتری صرف این پروسه خواهد شد.

طلاق توافقی چند جلسه دادگاه دارد؟

تعداد جلساتی که در دادگاه برای این نوع طلاق برگزار می‌شود به شرایط مختلفی بستگی دارد که شامل قوانین محل سکونت زن و شوهر، شرایط خانوادگی زوجین و … بستگی دارد. در بسیاری از مواقع، دادگاه در چند جلسه صورت می‌گیرد تا امور مربوط به طلاق به‌طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

در برخی مواقع نیز دادگاه در ۲ یا ۳ جلسه برگزار می‌شود در حالی که ممکن است در مواقع دیگر به بیشتر از ۴ یا ۵ جلسه‌هم نیاز شود تا تمام امور به‌طور دقیق بررسی شود. درنتیجه تعداد جلسات دادگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌شود به‌صورت کلی تعداد دقیقی را بیان کرد. بهتر است برای بررسی بهتر که طلاق توافقی چند جلسه دادگاه دارد حتما با وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید.

حقوق زن در طلاق توافقی

حقوق زن در طلاق توافقی (در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد)

در طلاق توافقی حق زن چیست و در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟در جواب این سوال باید اینگونه پاسخ داد که کشور ما شرایط ویژه و خوبی را برای خانم ها فراهم کرده تا بتوانند در زندگی آرامش بیشتری بدست آورند. همچنین کشور ما قانون حقوق زن در طلاق توافقی را مشخص کرده تا زن و شوهر دچار مشکل نشوند. اگرچه به‌صورت یک فرهنگ در بین مردم جا افتاده که زن بعد از ازدواج، وظایف منزل بر دوش او است اما طبق قوانین این کار صحیح نیست و زن وظیفه ندارد هیچ‌کاری در امور خانه انجام دهد‌.

در حالت کلی حقوق زن در هنگام طلاق به ۲ دسته تقسیم می‌شود که شامل حقوق مالی و حقوق غیر مالی است. همچنین در صورتی که خانم از همسر خود وکالت برای طلاق را داشته باشد می‌تواند بدون حضور همسر در دادرسی به‌طور کامل مراحل طلاق توافقی را سپری کند‌. اگر حق طلاق به زن نیز از سمت شوهرش داده شده باشد  بسیاری از حقوق زن در طلاق توافقی به سود خودش خواهد بود. پیشنهاد می‌شود حتما از مشاور حقوقی کمک بگیرید.

مهریه و نفقه در طلاق توافقی

مهریه و نفقه در طلاق توافقی به زن تعلق می‌گیرد و خانم دارای حق گرفتن مهریه است. تعیین کردن مهریه در این نوع طلاق به این صورت است که زن و شوهر مقدار مهریه‌‌ای را مشخص می‌کنند که مرد بتواند آن را پرداخت کند. اما در برخی از مواقع زن باید تمام مهریه خود را ببخشد تا شوهر خود را راضی به جدایی کند. در بسیاری از موارد زوجین به‌صورت لفظی مقدار مهریه را بین خود تعیین می‌کنند که اما بعد از طلاق شاهد مشکلات زیادی می‌شوند.

گاهی مواقع که ۲ طرف برای مهریه به توافق رسیده‌اند و در محضر ثبت نشده باشد باید در زمان جدایی برای گرفتن یا بخشش آن حتما ۲ شاهد داشته باشند‌. به جز اینکه در طلاق توافقی مهریه تعلق می‌گیرد نفقه نیز که شامل تمام نیاز‌های خانم مانند پوشاک، مسکن، غذا، درمان و حتی اگر زن همیشه خادم داشته، شوهر وظیفه دارد برای او خادم‌ هم بگیرد و هزینه بیماری‌های زن را نیز پرداخت کند، می‌شود‌.

جهیزیه در طلاق توافقی

از آنجایی که جهیزیه جز وسایل و اموالی است که معمولا زن هنگام تشکیل زندگی مشترک به خانه همسر می‌آورد و این لوازم به‌طور معمول لیست می‌شوند و توسط داماد و ۲ شاهد دیگر این لیست امضا می‌شود. با توجه به اینکه جهیزیه در طلاق توافقی جز اموال زن محسوب می‌شود، شوهر فقط در طول مدت زندگی مشترک می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و پس از طلاق زن می‌تواند برای استرداد جهیزیه اقدام کند و اموالی را که با خود به منزل آورده بود را ببرد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در این نوع طلاق جز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که زن و شوهر باید برای آن تعیین و تکلیف کنند. نکته حائز اهمیت این است که اگر حضانت فرزند با یکی از والدین باشد، طرف دیگر نیز حق ملاقات با فرزند خود را دارد و این نیز باید در توافقات مشخص شود. همچنین در انواع طلاق توافقی در فقه اسلامی حضانت فرزند پسر با فرزند دختر تفاوت‌هایی را دارد.

در بخشنامه جدید طلاق توافقی حضانت فرزند پسر طبق قانون تا سن ۷ سالگی بدون هیچ شرط و قیدی برای مادر او است و از ۷ تا ۱۵ سالگی حضانت‌اش برای پدر خواهد بود و با پدر زندگی می‌کند.

همچنین در بخشنامه جدید طلاق توافقی حضانت فرزند دختر به‌ این صورت است که تا ۷ سالگی بدون هیچ شرطی یا مادر او است و از ۷ تا ۹ سالگی حضانت‌اش با پدر خواهد بود. همچنین دلیل تفاوت سن در حضانت فرزندان به خاطر مسائل دینی و سن تکلیف آن‌ها است.

حضانت فرزند پسر در طلاق توافقی طبق قانون به این صورت است که تا هفت سالگی بدون هیچ قید و شرطی فرزند پسر به همراه مادرش زندگی می کند و از هفت تا پانزده سالگی حضانتش با پدرش خواهد بود و با پدرش زندگی خواهد کرد.

دلیل تفاوت سن حضانت فرزندان پسر و دختر ریشه در مسائل دینی و سن تکلیف فرزندان دارد. در مورد حضانت فرزند پسر بعد از طلاق هم مانند فرزند دختر، زوجین هر زمانی که توافقی دیگر انجام دادند، قابل اجراست. همچنین در هر کدام از این بازه‌های زمان گفته شده در مورد حضانت فرزندان در صورت توافق پدر مادر می‌توانند تصمیم جدید را اجرایی کنند‌.

جمع بندی

با توجه به توضیح‌، طلاق توافقی با رضایت طرفین نوعی از طلاق است که در آن زوجین به این نتیجه می رسند که از هم جدا شوند و در مورد تمام مواردی مالی و غیر مالی توافق می کنند. این نوع طلاق بدون داشتن وکیل ممکن است مدت زمان طولانی طول بکشد ولی با داشتن وکیل خوب و متخصص در چند روز روند طلاق انجام می‌شود. در این مطلب از کارمنتو به بررسی اینکه طلاق توافقی چیست و شرایط و مدارک آن و اینکه آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد یا خیر پرداختیم. ممنون که همراهمان بودید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟
طلاق توافقی نوعی از طلاق است که زوجین قصد جدایی دارند و در مورد تمام مسایل باهم به توافق رسیده‌اند. همچنین در جواب اینکه طلاق توافقی چقدر زمان میبرد باید بگوییم که طلاق بدون داشتن وکیل ۶ الی ۹ ماه ممکن است طول بکشد و حضور در جلسات مشاوره و دادگاه اجباری است.
اگر زن یائسه یا دوشیزه نباشد و همچنین آن طلاق بعد از ۳ بار ازدواج نباشد، طلاق رجعی است و در طول مدت عده می‌تواند به زن رجوع کند که به این معنی است که طلاق را بهم می‌زند. هرگاه مردی درخواست طلاق کند و زن دوشیزه باشد طلاق آن‌ها از نوع بائن است.
در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق می‌گیرد و خانم دارای حق گرفتن مهریه و نفقه است. تعیین کردن مهریه در این نوع طلاق به این صورت است که زن و شوهر مقدار مهریه‌‌ای را مشخص می‌کنند که مرد بتواند آن را پرداخت کند. همچنین با توجه به اینکه جهیزیه جز اموال زن محسوب می‌شود پس از طلاق زن می‌تواند برای استرداد جهیزیه خود اقدام کند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد