طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد؟

مدت مطالعه: 14 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 شهریور 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توان به نکاح و ازدواج بین زن و مرد پایان داد طلاق است. به طور کلی درخواست طلاق دارای قوانین مخصوص به خود بوده و لازم است که شرایطی برای آن رعایت شود.

طلاق ممکن است از جانب طرفین و یا به صورت توافقی مطرح شود. در واقع طلاق معمول‌ترین راه ممکن برای پایان دادن به یک زندگی هست که اصولا از سمت زن مطرح می‌شود. اما گاها پیش می‌آید که این درخواست از جانب مرد بوده و لازم است که آقایان با شرایط و قوانین آن آشنا باشند.

درخواست طلاق از طرف مرد یکی از موضوعاتی است که در قانون ایران مطرح شده است. ما در این مقاله کارمنتو سعی داریم ضمن توضیحاتی درباره‌ی طلاق از طرف مرد، درباره‌ی معایب، راه‌ها و روش‌های طلاق، شرایط لازم، مدارک، مسائل مالی مربوط به طلاق از طرف مرد و سایر جزئیات در این باره بپردازیم.

بنر طلاق

طلاق از طرف مرد چیست؟

طلاق از سوی مرد یکی از حقوقی است که قانون ایران برای مرد در نظر گرفته است. مطابق با ماده‌ی ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق و همچنین اختیار طلاق از جانب مرد بوده و او می‌تواند بدون اینکه موردی را اثبات کند و اینکه دلیل خاصی داشته باشد به صورت یک‌جانبه همسر خود را طلاق دهد. با توجه به اینکه طلاق از مختصات عقد دائم بوده و اصلی‌ترین راه برای خاتمه آن است، مرد می‌تواند صرفا با اعلام اراده این صیغه را پایان ببخشد.

در سال‌های گذشته مرد می‌توانست صرفا با مراجعه به دفترخانه اعلام اراده برای طلاق کرده و همسر خود را طلاق بدهد. این موضوع به شدت باعث افزایش آمار طلاق شد؛ بنابراین قانون برای طلاق از سوی مرد مراحل و ضوابطی را مقرر کرد که مطابق با آن شرايط طلاق از طرف مرد، صورت بگیرد. همچنین طلاق از طرف زن نیز قوانین و شرایط خاصی دارد.

مراحل طلاق از طرف مرد (برای درخواست طلاق از طرف مرد باید کجا رفت؟)

تقاضای طلاق از طرف مرد نیازمند طی کردن مراحل خاصی بوده که در این قسمت از مقاله ذکر شده است. مراحل طلاق از طرف مرد عبارتند از:

  • مرحله اول: مرد یا وکیل او باید مدارک لازم را جهت طلاق همراه با برگه درخواست به دادگاه صالح ارائه بدهند که در نتیجه این مدارک ابلاغیه برای او و زوجه ارسال شود. همچنین بعد از تکمیل مدارک و ارائه آن زمانی برای داوری مشخص شده و دادرسی آغاز می‌شود.
  • مرحله دوم: یکی از مراحل طلاق از طرف مرد، رسیدگی به امور مالی زن مانند مهریه، نفقه، تنصیف اموال و… است که نتیجه آن از طریق دادگاه اعلام می‌شود. همچنین در این مرحله،به حق حضانت فرزند نیز رسیدگی خواهد شد.

 

مراحل طلاق از طرف مرد

مراحل رسیدگی به درخواست طلاق زوج

پس از اینکه طلاق از طرف زوج در دادگاه صالح مطرح شد، لازم است که به درخواست رسیدگی شود. در این مرحله پس از اعلام طلاق از جانب مرد و یا وکیل او و تشکیل پرونده، ابلاغیه برای مرد و زن صادر می‌شود.

پس از تعیین وقت جلسات رسیدگی و دادگاه قبل از صدور رای طلاق، زوجین را برای صلح و سازش به داوری ارجاع داده و بعد از تشکیل این جلسه، جلسات اصلی دادگاه برگزار خواهد شد که ضمن آن به روند طلاق از طرف مرد رسیدگی شده و در آخر رای اصلی صادر می‌شود.

درخواست طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

پس از مطالعه و تسلط بر چگونگی طلاق از طرف مرد، ممکن است با این سوال مواجه شوید  که طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد؟

اگر مردی قصد داشته باشد که همسر خود را طلاق بدهد و طلاق از جانب او باشد، ابتدا باید دادخواست خود را مبنی بر اعلام اراده بر طلاق زن به دادگاه ارائه دهد. بعد از ارائه این دادخواست و بررسی آن از سوی دادگاه، وقت قبلی تعیین شده و به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود.

در مرحله بعد پس از تعیین تکلیف پرونده و ارجاع آن به شعبه، مرد باید نسبت به دریافت گواهی عدم سازش اقدام کند که اعتبار آن به مدت ۳ ماه از قطعیت آن است. بعد از دریافت این  گواهی با مراجعه به دفاتر طلاق، باید ظرف مدت ۳ ماه صیغه طلاق اجرا شود. در غیر این صورت پس از ۶ ماه گواهی اعتبار خود را از دست خواهد داد.

بنابراین در پاسخ به این سوال که طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد باید گفت که بسته به تصمیم زن بر اعتراض یا عدم اعتراض به حکم طلاق نمی‌توان یک تاریخ دقیق را مشخص کرد بلکه با در نظر گرفتن مراحل دادگاه بدوی، تجدید نظر و دیوان عالی، یک روند طولانی ولی مطلوب خواهد داشت که مدت زمان آن تقریبا یک سال است. البته انجام مراحل طلاق از طرف مرد به صورت شخصی کمی دشوار بوده و توصیه می‌شود که برای این مسائل حتما از وکیل مخصوص خانواده و طلاق کمک گرفته شود تا روند طلاق از جانب او سریع‌تر انجام شود.

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

درخواست طلاق از جانب مرد نیازمند ارائه مدارک مشخصی است. در واقع مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد باید همراه با دادخواست اصلی ارائه شود. در ادامه  مدارک لازم جهت درخواست طلاق از طرف مرد را بیان نموده‌ایم.

  • ارائه اصل شناسنامه و اصل کارت ملی مرد
  • ارائه اصل سند ازدواج

در صورتی که مرد به اصل مدارک فوق دسترسی نداشته باشد، می‌تواند به مرجع صادر کننده سند مربوطه مراجعه کرده و درخواست صدور المثنی سند را ارائه دهد. در آخر به همان ترتیب مذکور، به ثبت طلاق اقدام کند.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

شرایط مرد برای طلاق چیست؟ (دلایل و شروط لازم برای دادخواست طلاق از طرف زوج)

شرایط طلاق از طرف مرد یکی از مسائلی است که در روند طلاق از طرف مرد همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. مطابق با قانون مدنی هرگاه مردی اقدام به طلاق همسر خود نماید، باید از اهلیت کامل برخوردار باشد. به این معنا که در زمان طلاق دادن زن باید عاقل، بالغ، مختار، و دارای قصد طلاق باشد.

در واقع مردی که غیر بالغ، دیوانه و یا بدون قصد باشد و در این شرایط درخواست طلاق کند و صیغه طلاق جاری شود، طلاق صحیح نبوده و یک امر شرعی درست تلقی نخواهد شد. در نتیجه برای  این نوع طلاق باید شرایط طلاق یک‌طرفه از طرف مرد حتما وجود داشته باشد تا بتوان گفت صیغه طلاق از جانب مرد به صورت شرعی و صحیح اجرا شده است.

چه راه‌هایی برای طلاق از طرف مرد وجود دارد؟

طلاق از طرف مرد نیازمند رعایت تشریفات خاصی است. از طرف دیگر علاوه بر این تشریفات راه‌های طلاق از طرف مرد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. در صورتی که مرد تمامی تشریفات فوق‌الذکر را رعایت کند نیاز دارد که با راه‌های طلاق نیز آشنا باشد تا بتواند روند طلاق را سریع‌تر پیش ببرد. در واقع راه طلاق از طرف مرد در کم شدن هزینه طلاق و سرعت روند آن بسیار تاثیرگذار است.

از مهمترین راه‌های طلاق از طرف مرد می‌تواند موارد زیر را برشمرد:

ارائه دادخواست از طرف مرد و اثبات تمکین نکردن همسر، سو رفتار و نشوز زن از مهمترین راه طلاق از طرف مرد است که باید اثبات شود. در این حالت بعد از سپری کردن تمامی تشریفات طلاق، مرد می‌تواند از این دو طریق به روند طلاق سرعت ببخشد. البته در کنار این راه‌ها و تشریفات باید به مسائل مالی که حق زن هستند نیز توجه نمود. برای مثال نفقه و‌مهریه دو موضوع مهمی است که در این بین حتما باید به آن رسیدگی شود.

پس به طور کلی می‌توان گفت که راه و روش طلاق یک‌طرفه از طرف مرد با سایر راه و روش‌های کلی طلاق تفادت زیادی ندارد. شما همچنین می‌توانید برای اینکه امور مربوط به طلاق را سریع‌تر پیش ببرید با وکیل خانواده و طلاق مشورت کرده و از او کمک بگیرید.

چه راه‌هایی برای طلاق از طرف مرد وجود دارد

شرایط طلاق به درخواست زوج

شرایط طلاق یک طرفه از طرف مرد یکی از مهمترین مسائلی است که حتما در این پروسه باید مد نظر قرار داد. در واقع بعد از رعایت ضوابط و شرایط شخصی مرد لازم است که شروطی نیز در این روند مورد توجه قرار بگیرد که در ادامه به ذکر آن‌ها پرداخته‌ایم.

● مهریه در طلاق از طرف مرد

به طور کلی حقوق زن در طلاق از طرف مرد باید رعایت شود. یکی از اصلی‌ترین حقوق مالی که به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. مهریه در نوع اول عندالمطالبه بوده و هر زمان که زن بخواهد باید پرداخت شود. از طرف دیگر نوع عندالاستطاعه مهریه نیز زمانی است که هرگاه مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد، به زن تعلق می‌گیرد.

تنها استثنایی که می‌توان برای این موضوع مطرح کرد اعسار مرد است که در این صورت مهریه برای او قسط بندی خواهد شد. با توجه به این موضوع طلاق از طرف مرد و پرداخت مهریه باید تحت هر شرایطی برای زن قابل تصور است. برای مثال حتی اگر زن تمکین نکرده و درگیر ارتباط نامشروع باشد، مهریه همچنان به او تعلق خواهد گرفت.

● شرایط پرداخت نفقه و اجرت‌المثل در طلاق از طرف مرد

موضوع دیگری که در شرایط طلاق بسیار اهمیت دارد، طلاق از طرف مرد و حقوق زن است. نفقه از مهمترین حقوق مالی زن به شمار می‌رود. این حق به طور معمول بر مبنای نظر قاضی و دادگاه و تا تمام شدن مدت زمان عده مشخص خواهد شد. در این صورت مرد باید مبلغی که دادگاه تعیین نموده را به عنوان نفقه به صورت ماهانه به زن پرداخت کند.

در صورتی که طلاق از سوی مرد بوده و زن او باکره باشد نصف مهریه و در غیر این صورت باید تمام مهریه را پرداخت کند. این در صورتی است که توافقی بین زن و مرد مبنی بر پرداخت مهریه نباشد. در صورتی که زن و مرد درباره‌ی مهریه بین خود توافقی کرده باشند مطابق آن عمل خواهد شد.

از طرف دیگر در بحث طلاق از طرف مرد و حقوق زن، مسئله‌ی پرداخت اجرت المثل مطرح خواهد شد. اجرت‌المثل ایام زوجیت  از زمان ازدواج تا طلاق بر مبنای سال‌هایی که زن و مرد با هم زندگی کرده‌اند، محاسبه و پرداخت خواهد شد. محاسبه این مبلغ از سوی کارشناسان رسمی دادگستری به عمل آمده و بر مبنای میزان اموال مرد، تعداد فرزندان و وضعیت زن معیت و پرداخت می‌شود.

● اعسار و درخواست طلاق از طرف مرد

اگر طلاق از طرف مرد و تقسیط مهریه از سمت دادگاه انجام نشود و در صورتی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، مرد می‌تواند تقاضای اعسار خود را مطرح کند. در واقع اعسار به معنای نداشتن توانایی لازم برای پرداخت مهریه است.

بعد از اینکه دادخواست اعسار توسط مرد مطرح شد، دادگاه به آن رسیدگی کرده و درباره‌ی نحوه پرداخت مهریه تصمیم گیری می‌کند. این تصمیم گیری به صورت جلسه‌ای با حضور زن و مرد بوده و بعد از دریافت اظهارات آن‌ها و شهادت شاهدان در مورد دادخواست اعسار مرد نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

● حضانت فرزند در طلاق از طرف مرد

مورد بعدی که در بحث حقوق زن در طلاق از طرف مرد بیان می‌شود، حضانت فرزندان است. به طور کلی دریافت حضانت فرزند چه از جانب مرد و چه از جانب زن بر اساس قوانین موجود ، مشخص خواهد شد. به طور کلی حضانت فرزند دختر تا ۷ سالگی و پسر تا ۲ سالگی با مادر و پس از آن دختر تا سن ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی با پدر خواهد بود.

البته اگر در روند طلاق، زن یا مرد روابط نامشروع داشته و یا به هر دلیلی سو رفتار آن‌ها ثابت شود و قاضی دادگاه احراز کند که ایشان صلاحیت حضانت فرزند را نخواهند داشت تصمیم گیری دیگری خواهد شد. در واقع در این صورت اگر دادگاه احراز کند که یکی از پدر و مادر صلاحیت حضانت فرزند را ندارند، این حق را از آن‌ها سلب خواهد کرد.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

● طلاق از طرف مرد در دوران عقد

طلاق از طرف مرد در دوران عقد از دیگر مسائلی است که در روند طلاق باید مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع طلاق در دوران عقد و پس از آن  از نظر قانونی و ضوابط مربوط به آن تفاوت چندانی با هم ندارند. در هر دو مورد مرد در طلاق دادن زن اختیار تمام داشته و هر زمان که اراده کند می‌تواند زن را طلاق بدهد. البته این در صورتی است که حق و حقوق زن در طلاق از طرف مرد مانند نفقه، مهریه و… رعایت شود.

تنها تفاوتی که می‌توان برای این مسئله مطرح کرد، مهریه است. اگر در دوران عقد زن باکره باشد، نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت و در غیر این صورت تمامی مهریه به او داده می‌شود. در طلاق از طرف مرد در دوران عقد نیز باید مدارک لازم مانند کارت ملی، شناسنامه و سند ازدواج به دادگاه و یا دفاتر خدمات قضایی ارائه شود و تمامی مراحل قانونی آن طی شود.

ارجاع به داوری برای بررسی طلاق از طرف مرد

یکی از مسائلی که در چگونگی طلاق از طرف مرد باید مد نظر قرار داد، مسئله ارجاع به داوری است. در واقع می‌توان گفت که ارجاع به داوری در طلاق از طرف مرد موجب طولانی‌تر شدن روند طلاق خواهد شد. اگر طلاق از نوع توافقی نباشد و یکی از طرفین درخواست طلاق داده باشد، لازم است که هر کدام از طرفین فردی را به عنوان داور به منظور برقراری سازش و جلوگیری از جدایی آن‌ها انتخاب نمایند. انتخاب یک داور در طلاق از سمت مرد اجباری بوده و زن و مرد نمی‌توانند از آن امتناع کنند.

داور هر کدام از طرفین در روند طلاق از بین خویشاوندان آن‌ها انتخاب شده و در غیر این صورت دادگاه داور تعیین خواهد کرد.حداقل سن داور طلاق حداقل ۳۰ سال است و او حتما باید به مسائل خانوادگی، شرعی و اجتماعی آگاهی داشته باشد. بعد از تعیین شدن داور توسط زوجین د یا دادگاه، پرونده به داور ارجاع خواهد شد و او بین طرفین به ایجاد صلح و سازش اقدام می‌کند. البته نظر داور به صورت جدی در رای قاضی تاثیر نداره و قاضی فقط می‌تواند به صورت یک پیشنهاد به نظر داور نگاه کند.

آیا عدم رضایت زن تاثیری در پرونده و روند طلاق از طرف مرد خواهد داشت؟ (طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن)

می‌توان گفت که طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن همیشه جز مسائلی بوده که افراد با آن مواجه می‌شوند. در واقع قسمت پر دردسر پرونده طلاق از طرف مرد، عدم رضایت زن است که باعث طولانی‌تر شدن روند پرونده می‌شود. بنابراین اگر زن راضی به طلاق از سوی مرد نباشد فقط مدت زمان دادرسی بیشتر طول می‌کشد. دلیل این امر ممکن است درخواست دریافت مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و … از سمت زن باشد که عدم رضایت او را نشان می‌دهد.

پس به طور کلی در طلاق از سمت مرد حتی اگر زن راضی نباشد نیز روند ادامه پیدا خواهد کرد با این تفاوت که مسائل مالی و غیر مالی مربوط به زن موجب طولانی‌تر شدن روند پرونده خواهد شد. البته این طولانی شدن به معنای عدم تحقق طلاق زن نیست، بلکه منظور رسیدگی در مراحل بالاتر مانند مرحله تجدیدنظر و مرحله فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن

نکات مهم درخواست طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد نکات مهمی را به خود اختصاص داده که لازم است حتما با آن‌ها آشنا شویم. در ادامه مهم‌ترین نکات درخواست طلاق از سمت مرد را برای شما بیان نموده‌ایم.

  1. نکته اول: طلاق توافقی و چه به صورت درخواست از سمت هر کدام از طرفین باید طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده بوده و قاضی دادگاه مکلف است که نسبت به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت‌المثل و یاور حقوق زن و مرد رسیدگی و حکم لازم را صادر کند.
  2. نکته دوم: دادگاه موظف است که ابلاغیه را به هر رو طرف دعوا ارائه کرده و ضمن آن با درج مهلت، از طرفین بخواهد که داور معرفی کنند. البته انتخاب و تعیین داور امروزه به یک امر تشریفاتی تبدیل شده و به طور حدی در روند طلاق تاثیر چندانی ندارد. با این حال طرفین موظف هستند که داور را انتخاب نمایند.
  3. نکته سوم: اگر رای دادگاه مبنی بر طلاق غیابی باشد، حق و حقوق زن مانند مهریه ثابت بوده و از بین نخواهد رفت. برای مثال مهریه عندالاستطاعه در طلاق از طرف مرد و مهریه عندالمطالبه در طلاق از طرف مرد هر دو چه در صورت رای غیابی و چه در صورت رای حضوری به زن تعلق خواهد گرفت.
  4. نکته چهارم: اگر نوع طلاقی که مرد دادخواست داده طلاق رجعی باشد، در مدت زمان عده زن (۳ ماه) مرد می‌تواند به او رجوع کرده و از طلاق ممانعت به عمل آورد. در این صورت طلاق شکل نخواهد گرفت. استثنای این مسئله باکره و یا یائسه بودن زن است که باعث می‌شود طلاق رجعی به طلاق بائن تبدیل شود و مرد دیگر امکان رجوع نداشته باشد.
  5. نکته پنجم: اگر زن دارای حق تنصیف اموال باشد، علاوه بر مهریه باید نصف اموال خود را که در دوران زندگی با زندگی به دست آورده و یا معادل نقدی آن را به همسرش بپردازد.
  6. نکته ششم: اگر مهریه توسط مرد پرداخت نشده و دادگاه نیز به پرداخت آن حکم نداده، لازم است که ضمن حکم طلاق درباره‌ی مهریه نیز تعیین تکلیف شود. در صورتی که مهریه از نوع عندالاستطاعه باشد، پرداخت آن به زمانی که مرد توانایی پرداخت آن را دارد موکول خواهد شد.
  7. نکته هفتم: اگر طلاق از طرف مرد و تقسیط مهریه در موردی که عندالمطالبه است انجام نشده باشد، مرد می‌تواند بعد از اینکه حکم طلاق قطعی شد، نسبت به عدم توانایی برای پرداخت آن(اعسار) اقدام نموده که گواهی عدم سازش را به دادگاه صادر کننده رای طلاق تقدیم کند. در این صورت دادگاه بعد از دعوت از طرفین و تشکیل جلسه، در‌مورد اعسار مرد تصمیم گیری خواهد کرد.
  8. نکته هشتم: حضانت فرزندان تا سن تعیین شده در قوانین طلاق از طرف مرد یکی از مهم‌ترین حقوق زن است که ضمن رسیدگی به درخواست طلاق باید به تعیین تکلیف شود. مواد معین قانون مدنی در این باره تعیین تکلیف نموده است.
  9. نکته نهم: اگر زن درگیر روابط نامشروع باشد، در مهریه او تاثیری نخواهد داشت.
  10. نکته دهم: اگر در بین روند طلاق زن و مرد با هم در مورد مسائل مربوط به طلاق توافق کنند، مطابق آن عمل خواهد شد و در این صورت پاسخ به سوال طلاق یک‌طرفه از طرف مرد چقدر طول می‌کشد راحت‌تر خواهد بود.
  11. نکته یازدهم: اگر دادگاه ضمن پرونده به اجرت‌المثل زمان زوجیت رسیدگی نکرده باشد، موظف است که ضمن رای طلاق در مورد پرداخت آن توسط مرد نیز تعیین تکلیف کند.

معایب طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد علاوه بر سادگی که دارد، دارای معایبی نیز است. برای مثال می‌توان از معایب طلاق از طرف مرد موارد زیر را ذکر کرد:

  • مدت زمان طلاق اگر از سمت مرد باشد ۴ تا ۶ ماه طول خواهد کشید.
  • اگر مرد شروط مربوط به عقد نکاح مانند تنصیف اموال را امضا کرده باشد، اگر طلاق از جانب او به عمل بیاید و موظف است که تمام حق و حقوق زن از جمله پرداخت نصف دارایی خود به زن را انجام دهد. البته این در صورتی است که دلیل اصلی طلاق مرد از زن سوء اخلاق زن نباشد.
  • پرداخت یا تحویل نصف اموال به زن با تایید و تشخیص دادگاه صالح انجام خواهد شد.

 

در نتیجه اگر دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف مرد مانند سو رفتار، روابط نامشروع، اعتیاد و…. بیان شود، تنصیف اموال و برخی حقوق مانند حضانت بعد از سن قانونی به زن تعلق نخواهد گرفت‌.

معایب طلاق از طرف مرد

سریع‌ترین راه طلاق از طرف مرد

مطابق با قانون مدنی ایران، مرد هر گاه که بخواهد می‌تواند زن خود را طلاق بدهد. با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است که سریع‌ترین راه طلاق از طرف مرد کدام است؟

در واقع گرد برای دادخواست طلاق نیاز به هیچگونه دلیل و مدرک نیست و بدون دلایل محمکه پسند نیز می‌تواند زن خود را طلاق بدهد. البته این در صورتی است که تمامی حق و حقوق زن را پرداخت کند. اگر این حق و حقوق با توافق اولیه بین زن و مرد و بدون اعتراض زن انجام شود، پروسه طلاق زودتر تمام می‌شود. در هر صورت مسئله‌ای که مبهم است این است که طلاق یک طرفه از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

توصیه می‌شود که اگر به دنبال پیدا کردن یک راه سریع برای طلاق هستید با وکیل خانواده و طلاق مشورت کنید. یکی از بهترین پاسخ‌هایی که می‌توان به سوال طلاق از طرف مرد باشد چقدر طول می‌کشد داد، بهره گرفتن از یک وکیل با توجه و متخصص برای انجام کارهای مربوط به روند طلاق است.

قانون طلاق از طرف مرد

در قوانین ایران مواد مشخصی درباره‌ی مراحل طلاق یک‌طرفه از طرف مرد بیان شده است و باید حتما با مشاور حقوقی مشورت شود. مهمترین ماده قانون مدنی مبنی بر این موضوع ماده ۱۱۳۳ است که مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق بدهد و نیازمند رضایت زن نیست.

قانون جدید طلاق از طرف مرد بیان می‌کند این روند باید مطابق با شرایط و ضوابطی که در عقدنامه بوده و توسط مرد پذیرفته شده است، صورت بگیرد. در نتیجه چگونگی طلاق از طرف مرد به طور واضح و مشخص در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده بیان شده است و افراد می‌توانند با مطالعه قانون طلاق از طرف مرد با مراحل طلاق بیشتر آشنا شوند.

سخن آخر

طلاق یک طرفه از طرف مرد، مسئله‌ای مهم است که حتما باید با جزئیات آن آشنایی کامل داشته باشید. ما در این مطلب سعی کردیم ضمن بررسی طلاق از طرف مرد، درباره‌ی مسائلی مانند مراحل قانونی طلاق از طرف مرد، شرایط لازم، مدارک لازم جهت طلاق از طرف مرد، قوانین مربوط به آن، درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است و … را مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد طلاق از طرف مرد

1. طلاق از طرف مرد چگونه است؟

مطابق با ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی طلاق از طرف مرد بدون هیچ دلیل و مدرکی با پرداخت تمام حق و حقوق زن و به صرف دادخواست طلاق به دادگاه خانواده صورت میگیرد.

2. در صورت طلاق از طرف مرد مهریه چگونه پرداخت می‌شود؟

اگر مهریه از نوع عندالمطالبه باشد و مرد توانایی پرداخت تمام آن را نداشته باشد، تقسیط می‌شود. مهریه از نوع عندالاستطاعه نیز زمانی پرداخت می‌شود که مرد توانایی پرداخت یکجا آن را داشته باشد.

3. درخواست طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد؟

بستگی به اعتراض زن در مراحل بالاتر مانند تجدیدنظر و فرجام خواهی در دیوان عالی کشور، روند طلاق طولانی‌تر خواهد بود.

4. برای درخواست طلاق از طرف مرد باید به کجا رفت؟

مرد می‌تواند برای ثبت دادخواست طلاق به دادگاه خانواده مراجعه کرده و یا از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را ثبت کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 10 نظر

5 10
طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد