طلاق رجعی چیست و انواع آن کدام است؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 31 مرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

همه‌ی شما با نام طلاق آشنا هستید و در طول زندگی خود حتما با موارد زیادی از انواع طلاق روبرو شده‌ايد. طلاق دارای انواع مختلفی است که می‌توان به طلاق رجعی به عنوان یکی از این انواع اشاره کرد. ما در این مطلب سعی داریم جزئیات مفیدی را در مورد  انواع طلاق رجعی، طلاق رجعی چیست؟ ویژگی‌ها و …. را در اختیار شما قرار دهیم.

بنر طلاق

طلاق رجعی چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که طلاق رجعی چیست؟ در واقع یکی از انواع طلاق، طلاق رجعی است که چگونگی آن به این شکل است که بعد از طلاق و در زمان مدت عده طلاق زن، مرد می‌تواند به همسر خود رجوع کرده و بدون اینکه لازم باشد مجدد صیغه نکاح را بخواند، با او زندگی کند. بازگشت مرد در این نوع طلاق به همسر خود کاملا با اختیار و اراده خود او صورت گرفته و زن نمی‌تواند تحت هر عنوان مانع از بازگشت و رجوع او شود.

طلاق رجعی به درخواست کیست؟

طلاق رجعی یکی از اقسام طلاق است که به واسطه بازگشت مرد به همسر خود زندگی آن‌ها از نو شروع شده و طلاق خاتمه پیدا می‌کند. در واقع یکی از مهم‌ترین مباحثی که در این نوع طلاق مطرح می‌شود، این موضوع است که طلاق رجعی به درخواست کیست؟ برهمین مبنا اگر طلاق از نوع رجعی باشد، در ایام عده زن مرد می‌تواند مجددا به زندگی خود بازگردد. در نتیجه طلاق رجعی از سوی مرد است.

منظور از طلاق رجعی در نوبت اول و دوم چیست؟ تا چه تعداد می‌توان طلاق رجعی نمود؟

موضوع دیگری که در بحث طلاق رجعی مطرح می‌شود این است که منظور از طلاق رجعی در نوبت اول و طلاق رجعی در نوبت دوم چیست؟

در پاسخ به سوال طلاق رجعی در نوبت اول چیست؟ باید بگوییم که اولین باری که مرد از همسر خود جدا شده و به زبان ساده‌تر طلاق می‌گیرد، طلاق رجعی اول می‌گویند. پس از این نوبت مرد می‌تواند تا سه بار بعد از طلاق یک جانبه و تا قبل از تمام شده عده زن مجددا به همسر خود بازگردد و دوباره با هم زندگی کنند. در نتیجه بعد از طلاق رجعی اول، طلاق رجعی برای بار دوم اتفاق می‌افتد که به آن طلاق رجعی در نوبت دوم گفته می‌شود.

طلاق رجعی چقدر طول میکشد؟

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که طلاق رجعی چقدر طول میکشد؟

در واقع لازم است که بعد از طلاق زن به مدت ۳ ماه عده نگه دارد. در نتیجه علاوه بر مدت زمانی که برای طی مراحل اداری لازم است، مدت زمان عده نیز به زمانی که مدت طلاق رجعی طول می‌کشد اضافه خواهد شد. در این مسیر بهتر است که حتما از مشاور حقوقی کمک بگیرید.

طلاق رجعی چقدر طول میکشد؟

شرایط وقوع طلاق رجعی چیست؟

بازگشت از طلاق که توسط مرد اتفاق می‌افتد باید از طریقی اعلام شود. در واقع این عمل جز اعمال حقوقی بوده و لازم نیست که حتما به شکل سخن و یا هر گونه فعل اعلام گردد. شرایط طلاق رجعی از جمله مسائلی است که لازم است هر فرد با آن آشنایی داشته باشد. برای تحقق طلاق رجعی لازم نیست که قصد رجوع از سمت مرد به زن اعلام شود، بلکه اگر مرد بدون اطلاع همسرش از طلاق رجوع کند و این مورد را اعلام نکرده باشد، از همان زمان مجددا پیوند زناشویی بین زن و مرد آغاز می‌شود. در نتیجه تکالیف زن در برابر مرد مجددا شروع شده و از تاریخ آگاه شدن زن از بازگشت همسرش مکلف است این وظایف را انجام دهد. البته یکی از شرایط وقوع طلاق رجعی، ثبت رجوع مرد در طلاق رجعی ظرف مدت یک ماه از زمان بازگشت است که اگر این مورد رعایت نشود، مرد به مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق محکوم خواهد شد.

شرایط رجوع در طلاق رجعی چیست؟

رجوع مرد در طلاق رجعی به معنای بازگشت او از طلاق است. در نتیجه باید دقت کرد که رجوع حتما از جانب مرد صورت می‌گیرد و دارای شرایط خاصی است که عبارتند از:

  • رجوع مرد در طلاق رجعی حتما از سوی مرد است.
  • رجوع حتما باید در زمان عده صورت بگیرد.
  • حق رجوع به دو شکل کتبی و شفاهی امکان‌پذیر است.
  • رجوع باید ظرف مدت یک ماه به دفترخانه اعلام شود.

مراحل ثبت طلاق رجعی در دفترخانه چگونه است؟

زن و مرد بعد از طلاق حتما باید جدایی خود را در دفترخانه ثبت‌ کنند. در این مرحله هر کدام از زن و مرد می‌توانند برای ثبت طلاق رجعی در دفترخانه از وکیل کمک گرفته و شخصا به دفترخانه نروند و این کار را به وکیل بسپارند. در واقع برای ثبت طلاق در دفترخانه حضور زن و مرد یا وکیل آن‌ها در دفترخانه ضروری است.

برای ثبت طلاق رجعی در دفترخانه لازم است که هر کدام از زوجین مدارک خود که شامل سند ازدواج، شناسنامه، گواهی عدم بارداری زوجه، وجود دو شاهد برای طلاق و هزینه‌های قانونی مربوط به دفترخانه می‌شود را به دفترخانه تقدیم کنند. در این مرحله زن حتما باید گواهی عدم بارداری خود را از آزمایشگاه بگیرد و همراه مدارک دیگر به سردفتر تحویل دهد. در این مرحله اگر زن باکره باشد، باید برای معاینه مربوط به پزشکی قانونی معرفی شود. در این مرحله لازم است که زن عادت ماهانه نباشد.

در ادامه با جمع مراحل ثبت طلاق رجعی در دفترخانه، زن و مرد برای اجرای صیغه طلاق، اصل عقدنامه و مدارک خود را به دفترخانه تحویل می‌دهند و در همان روز و یا ظرف چند روز آینده، طلاق نامه تحویل آن دو داده می‌شود. لازم به ذکر است که مدت زمان اعتبار رای دادگاه برای طلاق از زمان صدور حکم طلاق ۳ ماه است. در نتیجه اگر زن و مرد ظرف این مدت طلاق خود را ثبت نکنند، رای مربوطه باطل شده و دارای هیچ اعتبار قانونی نیست. در این شرایط زوجین باید مجددا درخواست طلاق خود را مطرح کنند.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

آیا طلاق رجعی در شناسنامه ثبت می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که معمولا بعد از طلاق رجعی با آن مواجه خواهید شد این است که آیا طلاق رجعی در شناسنامه ثبت می‌شود؟

در واقع ثبت طلاق رجعی در شناسنامه در صورتی است که تا تمام شدن عده زن، مرد به همسر خود رجوع نکند و مدت زمان عده تمام شود. در این صورت طلاق رجعی در شناسنامه ثبت خواهد شد. تنها در یک صورت طلاق رجعی در شناسنامه ثبت نمی‌شود و آن هم در زمانی است که ظرف یک ماه، مرد برای طلاق به دادگاه مراجعه کرده باشد. در این صورت، صورتجلسه مربوط به طلاق در مدت زمان یک ماه باطل شده و در شناسنامه ثبت نخواهد شد.

عده طلاق رجعی چیست؟

بعد از اینکه با مفهوم طلاق رجعی و شرایط آن آشنا شدیم با این مسئله مواجه خواهیم شد که عده طلاق رجعی چیست؟ در طلاق رجعی زن باید به مدت زمان ۳ ماه عده نگه دارد. به این معنا که از تاریخ وقوع طلاق بین زن و مرد، زن باید سه بار دوران پاکیزگی بعد از دوران عادت ماهیانه پشت سر بگذارد.  لازم به ذکر است که عده طلاق رجعی برای خانم‌هایی که باردار هستند تا زمان وضع حمل آن‌ها است.

عده طلاق رجعی چند روز است؟

در پاسخ به این سوال که عده طلاق رجعی چند روز است باید بیان کنیم که طلاق رجعی یکی از انواع طلاق است که مرد می‌تواند در دوران عده مجددا به همسر خود رجوع کرده و زندگی خود را دوباره شروع کند. بنابراین لازم است که‌ مدت عده طلاق رجعی به عنوان یک مبحث مهم مطرح شود. مدت عده طلاق رجعی ۳ ماه و ۲ روز است. در واقع حکم رابطه در دوران عده طلاق رجعی اینگونه است که اگر زوجه در این مدت زمان با کسی رابطه برقرار کند، این دو نفر تا آخر عمر بر یکدیگر حرام بوده و اگر ازدواج کنند، ازدواج آن‌ها باطل خواهد بود. در نتیجه لازم است که حتما زن بعد از به پایان رسیدن دوران عده ازدواج کند.

عده طلاق رجعی چند روز است؟

آیا در طلاق رجعی مرد می‌تواند ازدواج کند؟

از دیگر مباحث مهمی که در این نوع طلاق مطرح می‌شود، ازدواج مجدد مرد در طلاق رجعی است.

در حالت کلی برای ازدواج مجدد مرد در هنگامی که او دارای همسر است شرایطی مطرح شده که مهم‌ترین آن کسب اجازه از سوی دادگاه است. در نتیجه در پاسخ به این سوال که آیا مرد در طلاق رجعی می‌تواند ازدواج کند باید بیان داشت که برای ازدواج مجدد نیازمند کسب اجازه از طرف دادگاه است.

نفقه زن در طلاق رجعی

در حالت کلی بعد از طلاق نیازی نیست که مرد نفقه همسر خود را پرداخت کند اما این اصل در دو حالت استثنا دارد. یکی در مواردی است که طلاق از نوع رجعی بوده و زن در مدت عده است؛ در این صورت مرد مکلف است که تا پایان مدت زمان عده نفقه همسر خود را پرداخت کند. از طرف دیگر زن می‌تواند در این ایام در منزل شوهر خود بماند.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده آنلاین تلفنی در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

ارث زن در طلاق رجعی

زوج و زوجه در حالت کلی و در زمانی که ازدواج آن‌ها از نوع دائم باشد از همدیگر ارث می‌برند. زمانی که طلاق از نوع رجعی باشد و زن  ایام عده را پشت سر بگذارد، زن و مرد از هم ارث می‌برند. در این صورت اگر دارای فرزند باشند زن به میزان یک چهارم و اگر فرزند نداشته باشند، به مقدار یک سوم از اموال شوهر خود ارث می‌برد. البته اگر مدت زمان عده زن به پایان رسیده باشد هیچکدام از زن و مرد از همدیگر ارث نمی‌برند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مهریه در طلاق رجعی

مهریه در طلاق رجعی مانند مهریه در سایر انواع طلاق است. در این صورت اگر طلاق رجعی از طرف زن نباشد، مرد باید تمامی حق و حقوق همسر خود را پرداخت کرده که مهریه نیز شامل آن می‌شود. در صورتی که زن و مرد درخواست طلاق توافقی داشته باشند باید در مورد مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت و … نیز به توافق برسند.

رجوع مرد در طلاق رجعی به همسرش چگونه است؟

سوالی که در این قسمت می‌توان مطرح کرد این این است که رجوع مرد در طلاق رجعی چگونه است؟

در این مرحله لازم نیست که برای رجوع مرد به همسر خود مجددا صیغه عقد خوانده شود. در واقع فقط کافی است که زوج رجوع و تمایل خود به بازگشت را نشان دهد. مثلا مرد می‌تواند به شکل شفاهی به همسر خود بگوید که از طلاق پشیمان شده و قصد رجوع به او را دارد. حق رجوع در طلاق رجعی مختص به مرد بوده و لازم نیست که زن در این مورد تمایلی از خود نشان دهد.

آثار طلاق رجعی چیست؟

یکی از اساسی‌ترین مسائلی که در طلاق رجعی بیان می‌شود طرح این سوال است که آثار طلاق رجعی چیست؟ از مهم‌ترین آثار طلاق رجعی می‌توان به پرداخت نفقه در مدت زمان عده زن اشاره کرد. در واقع پرداخت نفقه در این مدت برای مرد یک تکلیف است چرا که زن در این مدت در حکم زوجه مرد است. از دیگر آثار مهم این نوع طلاق این است که به واسطه ایام عده بعد از طلاق اگر یکی از زوجین در این مدت فوت کند، دیگری از انواع او ارث خواهد برد.

سخن آخر

طلاق رجعی که در مقابل طلاق بائن قرار می‌گیرد و از انواع طلاق است که شرایط خاصی دارد و لازم است که حتما تحت عنوان این شرایط صورت بگیرد. ما در این مطلب کارمنتو سعی کردیم که به این موضوع بپردازیم که طلاق رجعی چگونه است؟ عده آن چند روز است؟ و همچنین آثار و جزئیات آن را بیان کنیم. امید است که با مطالعه این مطلب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
طلاق رجعی چیست و انواع آن کدام است؟
طلاق رجعی در مقابل طلاق بائن قرار گرفته و به موجب آن مرد می‌تواند در مدت زمان عده مجددا به همسر خود رجوع کند و بدون نیاز به خواندن صیغه نکاح با او زندگی کند.
رجوع در طلاق رجعی حتما باید از جانب مرد  و در طول مدت عده زن باشد و اعلام اراده او به هر شکلی که باشد صحیح بوده و بازگشت محسوب می‌شود.
به مدت زمانی که زن بعد از طلاق نگه می‌دارد عده می‌گویند. مدت زمان عده ۳ ماه و ۲ روز بوده و به این صورت است که حتما باید سه بار در سه ماه از دوران عادت ماهیانه را پشت سر بگذارد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد