سهم ارث فرزندان از مادر چگونه است و چه قانونی دارد؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

به طور کلی پس از فوت مادر و پدر یک خانواده، ورثه با در نظر گرفتن دیون و همچنین تکالیف شرعی و البته وصیت‌های باقی مانده از آن‌ها، می‌توانند برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. پس از آن ترکه میت را بین خود تقسیم کنند و یا اینکه یکی از وراث را در مورد مدیریت ترکه و ارث و همچنین مراقبت کردن از آن مشخص کنند.

وراث قانونی مادر بر اساس طبقات ارث تعیین می‌شود که ممکن است پدر، مادر، فرزندان و همسر وی باشند. اما نکته‌ای که لازم است ذکر کنیم این است که گاهی در زمان تقسیم سهم الارث فرزندان از مادر بین وراث اختلاف نظرات و یا مشکلاتی پیش می‌آید. در این مواقع عمدتا به دلیل بروز مشکلات، دعاوی در این زمینه مطرح می‌شود که البته ممکن است حل این دعاوی تا چند سال طول بکشد.

این در حالی است که اگر وراث از تمامی حقوق قانونی، قانون سهم الارث فرزندان از مادر و همچنین نحوه تقسیم کردن ارث مادر اطلاعاتی کافی داشتند، از همان ابتدا به صورت توافقی ترکه را بین خود تقسیم کرده و از ایجاد مشکلات مختلف جلوگیری می‌کردند.

به همین دلیل و با توجه به مشکلات متعددی که در این زمینه پیش می‌آید، قصد داریم در ادامه این مقاله به شرح توضیحاتی در زمینه سهم ارث فرزندان از مادر اقدام کنیم. البته لازم به ذکر است که شما می‌توانید در این زمینه از خدمات مشاوره کارمنتو بهره ببرید. کارمنتو مرکزی است که امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی را فراهم کرده است.

بنر حقوقی

پس از فوت مادر ترکه او به چه کسانی ارث می‌رسد؟

در ابتدا در مورد سهم فرزندان از ارث مادر لازم است تا با وراث مادر به طور دقیق‌تر آشنا شوید. در واقع بهتر است که افراد حتی پیش از فوت مادر با قوانین موجود در زمینه نحوه سهم فرزندان از ارث مادری آشنا شوند تا از ضایع شدن حقشان جلوگیری کنند. از مهم‌ترین سوالاتی که پس از فوت شدن شخصی برای افراد پیش می‌آید این است که ترکه و دارایی‌های وی به کدام افراد خواهد رسید؟

لازم به ذکر است که در مورد تقسیم ارث قوانین متعددی وجود دارند. به عبارتی بهتر قانون‌گذار برای اینکه از ایجاد مشکلات و ضایع شدن حق افراد جلوگیری کند و همچنین برای اینکه سهم الارث به طور دقیق بین اشخاص تقسیم شود، طبقات ارث را پیش بینی کرده است.

بر این اساس در صورتی که فرد فوت شده، مادر خانواده باشد، نحوه تقسیم سهم فرزند از ارث مادر با توجه به وجود و نبود و همچنین تعداد فرزندان، پدر، مادر و همسر به صورت کاملا متفاوت انجام خواهد شد. بنابراین بر اساس اینکه وجود داشتن یا نداشتن این اشخاص، 4 فرض اصلی زیر در زمینه تقسیم سهم ارث فرزندان از مادر فوت شده وجود دارد:

  • وجود مادر، پدر، مادر فوت شده بدون فرزندان
  • وجود فرزندان، بدون پدر یا مادر
  • وجود فرزندان، پدر و مادر
  • وجود زوج

آیا خویشاوندان سببی از ارث مادر سهمی خواهند داشت؟

سوال دیگری که در زمینه سهم الارث فرزندان از مادر پیش می‌آید این است که آیا خویشاوندان سببی از ارث مادر سهمی خواهند داشت؟ در ابتدا لازم است ذکر کنیم که اقربای میت به طور کلی به دو دسته خویشاوندان نسبی و سببی تقسیم می‌شوند. خویشاوندان نسبی در اصل آن‌هایی هستند که از طریق خون با افراد خویشاوند شده‌اند.

اما خویشاوندان سببی به افرادی گفته می‌شود که به دلیل ازدواج با یکدیگر خویشاوند شده‌اند. بنابراین برای پاسخ به این سوال که خویشاوندان سببی می‌توانند از مادر سهمی ببرند و یا خیر؟ باید بیان کرد که با فوت شدن یک مادر علاوه بر تقسیم سهم ارث فرزندان از مادر، همسر وی نیز که از جمله خویشاوند سببی به حساب می‌آید، می‌توانو ارث ببرد.

در صورتی که شوهر متوفی در هنگام فوت شدن مادر در قید حیات باشد، بر اساس قوانین موجود، از دارایی‌های مادر ارث خواهد برد که هیچ کدام از خویشاوندان نسبی نیز نمی‌توانند از این امر جلوگیری کنند.

نحوه تقسیم ارث مادر

نحوه تقسیم سهم فرزندان از ارث مادر پس از فوت شدن مادر به این موضوع بستگی دارد که وراث وی دقیقا چه کسانی هستند. در صورتی که تنها والدین متوفی در قید حیات باشند، همچنین فرد متوفی فرزندی نداشته باشد، نحوه تقسیم کردن ارث پس از فوت مادر با زمانی که فرزندانی وجود داشته باشند، قطعا متفاوت خواهد بود. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با حالت‌های مختلف سهم فرزندان از ارث مادری را به صورت دقیق بررسی کنیم.

  • درصورتی‌که والدین مادر فوت شده در زمان مرگ او در قید حیات باشند

تقسیم سهم ارث فرزندان بعد از فوت مادر با توجه به تعداد وراث متفاوت خواهد بود. به طور کلی در صورتی که مادر فوت شده و فرزندی نداشته باشد و تنها پدر و مادر وی زنده باشند، بر اساس ماده 906 قانون مدنی، نحوه تقسیم ارث پدر و مادر از فرزند به صورت زیر خواهد بود:

در صورت زنده بودن یکی از والدین مادر فوت شده، آن شخص منحصرا وارث خواهد بود و تمام ترکه و دارایی وی را به ارث می‌برد. اما اگر والدین هر دو زنده باشند، یک سوم دارایی به مادر و مابقی آن به مادر تحویل داده خواهد شد.

نحوه تقسیم ارث مادر

  • درصورتی‌که مادر فوت شده دارای فرزند یا فرزندانی باشد

اگر که مادر فوت شود و والدین وی نیز از قبل از دنیا رفته باشند، اما مادر دارای فرزند و یا فرزندانی باشند، نحوه تقسیم سهم ارث فرزندان از ارث مادری بر اساس ماده 907 قانون مدنی به چند شکل زیر خواهد بود:

  1. مادر فوت شده تنها یک فرزند داشته باشد
    بر اساس ماده 908 قانون مدنی تمام مقدار سهم الارث فرزندان از مادر و یا به عبارتی تمام ترکه به تنها فرزند وی به ارث خواهد رسید.
  2. مادر فوت شده چند فرزند دارد و همه فرزندان دختر یا همه‌شان پسر هستند
    در حالتی دیگر اگر مادر فوت شود و دارای چند فرزند دختر و یا چند فرزند پسر باشد، نحوه تقسیم سهم ارث فرزندان دختر و پسر از مادر بر اساس ماده 909 قانون مدنی به این گونه انجام خواهد که تمام ترکه به طور کامل بین فرزندان پسر یا دختر و به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.
  3. مادر فوت شده دارای چند فرزند غیر هم‌جنس باشد
    حالت دیگری که ممکن است پیش آید این است که مادر فوت شده چند فرزند غیر هم‌جنس داشته باشد. در این حالت سهم ارث دختر وپسر از مادر بر این اساس انجام خواهد شد که سهم فرزندان مذکر دو برابر سهم فرزندان مونث در نظر گرفته خواهد شد.
  • درصورتی‌که مادر فوت شده دارای فرزند باشد و والدین او نیز در قید حیات باشند

سهم فرزند از ارث مادر در صورتی که والدین مادر در قید حیات باشند به این شکل خواهد بود که در ابتدا یک ششم اموال و دارایی مادر به والدین می‌رسد و مابقی به فرزندان خواهد رسید. لازم است توضیح دهیم که از یک ششم سهم والدین، یک سوم به مادر و دو سوم به مادر به ارث خواهد رسید. همچنین در مورد میزان سهم الارث فرزند از مادر، افراد مذکر دو برابر افراد مونث به ارث خواهد برد.

  • درصورتی‌که همسر دائمی مادر فوت شده در قید حیات باشد

اگر که همسر دائمی مادر فوت شده در قید حیات باشد، نحوه تقسیم ارث بر اساس ماده 913 قانون مدنی انجام خواهد شد. بر این اساس اگر مادر فوت شده فرزند یا فرزندانی داشته باشد، یک چهارم ارث به شوهر می‌رسد. اما اگر مادر فوت شده بدون فرزند باشد، شوهر وی تنها نصف دارایی را به ارث می‌برد. در این هنگام مابقی ترکه بین دیگر وراث تقسیم خواهد شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سهم الارث فرزند دختر از مادر

برای محاسبه و تقسیم سهم ارث دختر از اموال مادر باید در ابتدا تعداد فرزندان فرد متوفی مشخص شود. به طور کلی نکات و قوانین مختلفی در این زمینه وجود دارد که برای این امر می‌توانید از کارمنتو کمک بگیرید. کارمنتو مرکزی است که از جمله مزایای آن در دسترس بودن و پشتیبانی خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و امکان چت آنلاین با پشتیبان است. اما در ادامه به برخی از نکات در زمینه نحوه محاسبه ارث فرزند دختر از مادر اشاره می‌کنیم‌:

  • در صورتی که متوفی فقط یک فرزند دختر داشته باشد، پدر و مادر وی نیز در قید حیات نباشد، سهم ارث دختر از اموال مادر تمام دارایی‌های موجود خواهد بود.
  • اگر که متوفی یک پسر و دختر داشته باشد و هیچ وارث دیگری نباشد، فرزند پسر دو برابر فرزند دختر ارث خواهد داشت.
  • سهم الارث تک دختر از مادر در صورتی که مادر متوفی زنده باشد، اموال بر 6 تقسیم خواهد شد. یک ششم اموال به مادر متوفی و چهار ششم به دختر خواهد رسید. سپس یک ششم مانده بر 5 تقسیم خواهد شد. یک پنجم برای مادر متوفی و چهار پنجم به فرزند می‌رسد.
  • در مورد سهم الارث دختر از اموال مادر اگر که تعداد فرزندان دختر بیشتر از یک نفر باشند و پسری نداشته باشند، اموال به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

سهم الارث فرزند پسر از مادر

تقسیم سهم ارث فرزند پسر از مادر نیز مانند فرزندان دختر بر اساس قوانین ارث انجام می‌شود. فرزندان پسر هم از پدر و هم از مادر به صورت یکسان ارث می‌برند اما میزان ارثی که می‌برند نسبت به دختران دو برابر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که اگر تعداد فرزندان پسر زیاد باشد، ارث به صورت مساوی در بین آن‌ها تقسیم خواهد شد و به عبارتی سهم ارث فرزند پسر از مادر برای تمامی فرزندان مساوی خواهد بود.

برای محاسبه دقیق سهم الارث فرزند پسر از مادر می‌توانید مشاوران مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز دارای مزایای مختلفی از جمله تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا است.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

تقسیم ارث زن بدون فرزند

تقسیم ارث بر اساس طبقات انجام می‌شود. بر این اساس وراث موجود در طبقات زمانی ارث می‌برند که افراد موجود در طبقات قبلی وجود نداشته باشند. بنابراین اگر یک زن فرزندی نداشته باشد، در ابتدا والدین و همسر وی به ارث می‌رسند. اگر که افراد موجود در طبقه اول وجود نداشته باشند و یا قبل از زن فوت شوند، وراث طبقه دوم ارث می‌برند‌ و این امر تا طبقه سوم ادامه می‌یابد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

تقسیم ارث طلای مادر

موضوع دیگر سهم ارث فرزندان از طلای مادر است. طلا لزوما از اموال باقی مانده خانم‌ها نیست و ممکن است از آقایان نیز برجای بماند‌. زمانی که یک خانم فوت شود، طلای وی بین خواهر، مادر، دختر ایشان تقسیم می‌شود. به این معنی که اگر مادر فوت شود به دختران وی می‌رسد. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تقسیم طلای مادر می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) از جمله مزایای این مرکز است.

مراحل قانونی تقسیم ارث مادر

اکنون‌که پاسخ این سوال را که سهم ارث فرزندان از مادر چگونه است را دریافت کردید، لازم است بدانید که برای تقسیم ارث مادر مراحل مختلفی وجود دارد. در ابتدا باید گواهی انحصار وراثت دریافت شود. پس از آن اگر وراث به توافق رسیده باشند با تنظیم صورت جلسه اموال تقسیم می‌شود‌. سپس با درخواست کردن دادخواست تحریر ترکه مشخص می‌شود تا وراث بتوانند در ارث تصرف داشته باشند. اما اگر برای تقسیم اموال توافقی نباشد، این امر می‌تواند روند متفاوتی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که به طور دقیق برای شما توضیح دهیم‌ که سهم ارث فرزندان از مادر چگونه حساب می‌شود. دقت کنید که سهم الارث مادر بر اساس طبقات خاصی انجام می‌شود. در صورتی که تمایل داشته باشید در زمینه تقسیم ارث مادر مشاوره دریافت کنید می‌توانید با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید در این مرکز از محرمانه بودن اطلاعات نیز اطمینان داشته باشید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره سهم الارث فرزندان از مادر

  1. آیا فرزند رضاعی از ارث مادر سهمی دارد؟

    تقسیم ارث تنها بر اساس روابط نسبی و سببی انجام می‌شود. بنابراین فرزند رضاعی به دلیل اینکه رابطه نسبی و یا سببی ندارد، نمی‌تواند ارث ببرد.

  2. آیا وصیت مادر متوفی در مورد یک سوم اموالش نافذ است؟

    اگر شخصی تمام اموال خود را وصیت کند، این وصیت تا یک سوم مال نیازی به تنفیذ توسط وراث نخواهد داشت.

  3. تقسیم ارث مادر بین فرزندان با تقسیم ارث پدر بین آنها تفاوتی دارد؟

    تقسیم ارث مادر و یا پدر بر فرزندان تفاوتی ندارد. تنها نکته این است که فرزندان ذکور دو برابر ارث می‌برند.

  4. اگر زن فوت کند و فرزند نداشته باشد اما شوهرش از زن دیگری دارای فرزند باشد، شوهر ارث می‏برد؟

    در صورتی که یک زن فوت شود و فرزند یا فرزندی نداشته باشد، شوهر می‌تواند از زن خود ارث ببرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
سهم ارث فرزندان از مادر چگونه است و چه قانونی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد