ارث مرد از زن چقدر است؟ و چگونه محاسبه می شود؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

احتمالا تاکنون نام ترکه را شنیده باشید. در واقع ترکه عبارت است از همه‌ی دارایی‌های مثبت و منفی شخص فوت شده برای که برای وراث وی باقی می‌ماند. در مورد ارث مرد از زن لازم است ذکر کنیم که پس از فوت هر شخصی این موضوع بررسی خواهد شد که فرد فوت شده دارای وصیت‌نامه است یا خیر که پس از آن وراث می‌توانند برای تقسیم کردن ترکه اقدام نمایند.

مرد نیز می‌تواند پس از فوت همسر خود و با توجه به قوانین ارث شوهر از زن برای گرفتن ارثیه اقدام نماید. در واقع هر یک از ورثه می‌توانند با ارائه کردن دادخواست تقسیم کردن ترکه به شورای حل اختلاف، از دادگاه مربوطه برای صادر کردن حکم تقسیم شدن ترکه و مشخص شدن میزان سهم ارث اقدام کنند. لازم است بدانید که زن و شوهر از جمله اشخاصی هستند که به وسیله سبب می‌توانند ارث ببرند.

به عبارتی بهتر همانند سهم الارث زن‌ها، قانون در مورد سهم ارث مرد از زن نیز دستوراتی ارائه داده است. میزان سهم الارث شوهر از زن و یا برعکس نیز با توجه به اینکه هر یک از آن‌ها فرزند داشته باشد و یا خیر، می‌تواند متفاوت باشد. دقت شود که تفاوتی ندارد که فرزند، نتیجه ازدواج بین زن و مرد باشد یا حاصل ازدواج‌های گذشته است، در هر صورت سهم شوهر از ارث زن متاثر از وجود یا عدم وجود فرزندان خواهد بود.

به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد این سوال که سهم ارث مرد از زن چقدر است و به طور کلی در مورد نحوه محاسبه سهم ارث مرد از اموال زن نکات مهمی ارائه دهیم.

بنر حقوقی

آیا مرد از زنش ارث می برد؟

ارث در واقع به انواع دارایی‌های فرد فوت شده مانند طلب‌ها، بدهی‌ها، انواع اموال منقول و یا غیر منقول که پس از فوت شخص از وی برای وراث باقی می‌مانند، گفته‌می‌شود. در مورد قانون سهم الارث شوهر از زن و بر اساس قانون مدنی ماده 861، موجبات ارث سبب و نسب هستند. در واقع رابطه سببی، همانند رابطه زوجیت است که به دلیل عقد نکاح در بین دو طرف رابطه ایجاد می‌شود‌.

همچنین رابطه نسبی در اصل رابطه خونی مانند رابطه بین مادر و فرزند، رابطه پدر و فرزند و دیگر موارد است. لازم به ذکر است که تعیین سهم ارث شوهر از اموال زن و به طور کلی سهم الارث هر کدام از ورثه، با دقت به شرع در طی قانون مدنی بیان شده است. دقت کنید که سهم ارث هر یک از ورثه، بستگی به این امر دارد که هر یک از آن‌ها در کدام یک از طبقات و یا درجات ارث قرار می‌گیرند. در واقع قانون مدنی طبقات و درجات ارث و حتی میزان ارث شوهر از همسرش را به طور دقیقی مشخص نموده است.

همچنین لازم است بدانید که هر یک از افراد موجود در طبقات بالا می‌توانند از رسیدن ارث به دیگر افراد در سایر طبقات ممانعت کنند. در جواب این سوال که آیا مرد از زنش ارث می برد؟ باید بیان کنیم که از جمله اشخاصی که به دلیل سببیت، ارث می‌برد، همسر و یا شوهر است. میزان سهم ارث همسر نیز در قانون مدنی تعیین شده است.

همچنین باید ذکر کنیم که سهم همسر از ارث در طی ماده 913 قانون مدنی در اختیار شما قرار داده شده است. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که میزان سهم ارث مرد از زن متوفی با توجه با داشتن و یا نداشتن فرزند، متفاوت خواهد بود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

شرایط ارث بردن مرد از زن چیست؟

در ابتدا لازم است تا در مورد نحوه محاسبه سهم ارث مرد از زن نکاتی خدمت شما ارائه دهیم. دقت کنید که اگر زن و مرد فرزند مشترکی داشته باشند، مرد می‌تواند حدود 1/4 (یک چهارم) اموال زن خود را به ارث ببرید. علاوه بر این در مورد نحوه محاسبه و تعیین سهم ارث مرد از زنش باید گفت که اگر زن و مرد فرزندی نداشته باشند، مرد می‌تواند 1/2 (یک دوم) از اموال همسر خود را به ارث ببرد.

نکته دیگر در مورد سهم ارث مرد از زن فوت شده باید بیان کرد که اگر خانم وراث دیگری به جز همسر خود نداشته باشد، همه‌ی اموال زن به همسر خود به ارث خواهد رسید. اما در مورد این سوال که شرایط سهم الارث مرد از مال زن چیست؟ باید بدانید که رسیدن ارث به مرد از همسر خود دارای شرایط ویژه و خاصی است.

از جمله این شرایط می‌توان به این امر اشاره کرد که تنها در صورتی میزان سهم الارث شوهر از زن فوت شده تعیین خواهد شد ‌که آن‌ها دارای عقد ازدواج دائم باشند. بنابراین اگر ازدواج بین زن و مرد به صورت موقت انجام شده باشد، به هیچ عنوان ارثی به هیچ از آن‌ها تعلق نخواهد گرفت. علاوه بر این امر دیگر شرط تعلق سهم الارث مرد از دارایی زن این است که مرد حتما در حین فوت همسر خود زنده باشد.

در صورت تمایل می‌توانید در این زمینه از خدمات مشاوره کارمنتو کمک بگیرید. کارمنتو مرکزی است که امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن و پشتیبانی خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و همچنین امکان چت آنلاین با پشتیبان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سهم مرد از ارث زن در صورت داشتن فرزند

در قسمت قبل در مورد ارث، موجبات آن و همچنین ارث مرد از زن توضیحاتی برای شما ارائه دادیم و این نکته را ذکر کردیم که میزان سهم ارث مرد از زن با توجه به داشتن و یا نداشتن فرزند از سمت زن، متفاوت خواهد بود. در این قسمت قصد داریم توضیحاتی را در مورد سهم الارث شوهر از زن با فرزند برای شما شرح دهیم.

بر اساس قانون مدنی هر یک از طرفین یعنی زن و مرد می‌توانند از یکدیگر ارث ببرند مگر اینکه موانع ارث همانند کفر، لعان، قتل و دیگر مواد مندرج شده در قانون مدنی وجود داشته باشند. به طور ولی بر اساس ماده 940 قانون مدنی، اگر ازدواجی به صورت دائمی باشد و نکاح نیز در زمان مرگ برقرار باشد، زوجین می‌توانند از یکدیگر ارث ببرند‌. اما در مورد اینکه سهم الارث مرد از زن با فرزند چقدر خواهد بود، باید ذکر کنیم که در صورت دائمی بودن ازدواج و همچنین وجود نکاح، با یک چهارم ترکه زن برابر خواهد بود.

این میزان سهم الارث مرد از زن با فرزند بر اساس قانون مدنی و ماده 913 بیان شده که از شرع مقدس برگرفته شده است. در صورت تمایل به دریافت راهنمایی و همچنین پیشبرد سریع این نوع پرونده‌ها می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز با داشتن تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور و همچنین استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا بهترین خدمات را در اختیار شما قرار خواهد داد.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

سهم مرد از ارث زن در صورت نداشتن فرزند

اما علاوه بر این سوال که مرد از زن چقدر ارث میبرد، بسیاری از افراد ابهاماتی در مورد سهم ارث مرد از زن بدون فرزند دارند که البته قانون مدنی به این امر نیز اشاره کرده است. به طور کلی لازم است بدانید که سهم الارث مرد از زن بدون فرزند و در صورت نکاح دائم، با یک دوم کل ترکه زن برابر خواهد بود.

به این معنی که میزان سهم ارث شوهر از زن بدون فرزند به صورت نیمی از دارایی‌های همسر فوت شده وی خواهد بود و مابقی ترکه بر اساس آنچه که در قانون مدنی مقرر شده، در بین وراث تقسیم خواهد شد. بر اساس قانون مدنی در مورد ارث شوهر از زن، در صورتی که فرزندی وجود نداشته باشد، میزان سهم مرد از ارث زن در صورت نداشتن فرزند به صورت یک چهارم قیمت اموال غیر منقول و یک چهارم کلیه اموال منقول خواهد بود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

ارث بردن مرد از زن در عقد موقت

سوال مهم دیگر در زمینه سهم الارث شوهر از زن این است که در عقد موقت مرد از زن چقدر ارث میبرد؟ بر اساس ماده 940 قانون مدنی، زوجین که زوجیت آن‌ها، دائمی و ممنوع از ارث نباشد، از یکدیگر ارث خواهند برد. بر اساس این ماده می‌توان بیان کرد که تنها زوجینی می‌توانند از یکدگیر ارث ببرند که در عقد نکاح دائم باشند و دلایلی مانند کفر، لعان و قتل مانع ارث نباشند.

بنابراین در پاسخ به این سوال که در صورت عقد موقت سهم ارث شوهر از زن چقدر است؟ باید به طور کلی این نکته را ذکر کنیم که احکام ارث زوج و زوجه در عقد نکاح را شامل نمی‌شوند. علاوه بر این لازم است این نکته را در مورد سهم شوهر از ارث زن ذکر کنیم که ارث از جمله قواعد آمره است. این امر بدین معنا است که در صورت ایجاد هر نوع توافقی متضاد آن، محکوم به بطلان خواهد بود.

بنابراین اگر در صورتی که زوجین در عقد نکاح، شرط توارث کنند، این امر قانونی نخواهد بود. به طور کلی پرونده‌های مربوط به ارث بر اساس مستندات قانونی زیر انجام می‌شوند:

  • ماده 940  قانون مدنی

بر اساس این ماده زوجینی که دارای زوجیت دائم هستند، می‌توانند از یکدیگر ارث ببرند.

  • ماده 942 قانون مدنی

این ماده به نحوه تقسیم ارث در صورت تعدد زوجات اشاره دارد که ربع یا ثمن ترکه بین آن‌ها به صورت مساوری تقسیم می‌شود.

  • ماده 943 قانون مدنی

بر اساس این ماده اگر شوهر زن خود را طلاق رجعی دهد، در صورت فوت هر یک پیش از اتمام زمان عده از یکدیگر ارث می‌برند. اما اگر پس از اتمام عده یکی از آن‌ها فوت شود، دیگری نمی‌تواند ارث ببرد.

  • ماده 944 قانون مدنی

این ماده به این امر اشاره دارد که ارث زن در طلاق مریض تا یک سال باتوجه به این امر که زوجه شوهر نکند و فوت شوهر بر اساس این بیماری باشد، ثابت خواهد ماند.

  • ماده 945 قانون مدنی

طبق این ماده اگر مردی در زمان بیماری زنی را عقد کند و پیش از دخول فوت شود، زن نمی‌تواند چیزی را به ارث ببرد. اما اگر دخول اتفاق افتاده باشد، زن از او ارث می‌برد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  • ماده 946 قانون مدنی

بر این اساس زوجه از تمام اموال ارث برده و همچنین در صورتی که زوج فرزند داشته باشد، یک هشتم از اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول ارث می‌برد.

  • ماده 948 قانون مدنی

هر زمان ورثه از دادن قیمت امتناع کنند. زن توانایی دارد نسبت به گرفتن حق خود از عین اموال استیفاء کند.

  • ماده 949 قانون مدنی

در صورتی که زن یا مرد وارث نداشته باشند، مرد می‌تواند تمام ارث و زن فقط سهم خود را ارث ببرد.

سهم ارث مرد از زن دوم

در ادامه این مقاله سهم همسر از ارث قصد داریم شما را با نکاتی در زمینه سهم ارث مرد از زن دوم آشنا کنیم. به طور کلی برای شرح سهم مرد از ارث زن دوم لازم است تا یک مثالی برای شما بیان کنیم. فرض کنید زن فوت شده باشد و در حین فوت دارای 100 میلیون تومان باشد. همچنین ورثه وی نیز پس از فوت تنها یک همسر و فرزند پسر است.

در این حین به دلیل اینکه متوفی فرزند دارد، سهم ارث شوهر بعد از فوت زن به میزان یک چهارم اموال زن خواهد بود و مابقی نیز به پسر وی خواهد رسید. به عبارتی بهتر از 100 میلیون تومان، سهم ارث شوهر بعد از مرگ زن 25 میلیون تومان و 75 میلیون مابقی برای پسر خواهد بود. اما اگر تنها وارث زن همسر وی باشد، سهم الارث مرد از زن دوم بر اساس ماده 913 قانون مدنی حداکثر نصف اموال زن است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که توضیحاتی در زمینه این سوال بدهیم که سهم الارث شوهر از زن چقدر است؟ در واقع در صورتی که عقد دائم بین زن و شوهر وجود داشته باشد، در صورتی که هر یک از آن‌ها فوت شود، دیگری می‌تواند ارث همسر خود را ببرد. در این زمینه قوانین مهم و مختلفی وجود دارند که برای پیشبرد سریع و راحت این نوع پرونده‌ها لازم است با آن‌ها آشنا شده باشید.

البته به شما توصیه می‌کنیم که در این زمینه از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید. وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و همچنین محرمانه بودن اطلاعات تنها برخی از مزایای این مرکز است. بنابراین شما با خیال راحت می‌توانید از مشاوران کارمنتو در این زمینه راهنمایی بگیرید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 6 نظر

5 6
ارث مرد از زن چقدر است؟ و چگونه محاسبه می شود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد