سهم الارث زن از شوهر چقدر است؟ نحوه محاسبه آن چگونه است؟

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

از جمله دعاوی که این روزها بسیار گسترده و افزایش پیدا کرده‌اند، می‌توان به سهم الارث زن از شوهر اشاره کرد‌. در مورد این موضوع باید بیان کرد که بر اساس قانون از جمله اشخاص و افرادی که باعث بردن ارث می‌شوند، هر یک از زوجین هستند که در زمان فوت دیگری زنده مانده باشند. البته این زوجیت باید حتما به عقد دائم باشد.

ارث زن از شوهر در صورتی که مرد و یا همان شوهر فرزند داشته باشد، یک هشتم از اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول است. همچنین در صورتی که مرد فرزندی نداشته باشد، ارث زن، یک چهارم از عین اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول خواهد بود. به طور کلی لازم است بدانید که دعاوی مربوط به ارث زن از همسر خود بسیار گسترده و قوانین متعددی نیز در این زمینه وجود دارد.

به همین دلیل در این گونه دعاوی لازم است تا از خدمات مشاوره کارمنتو استفاده کنید. کارمنتو مرکزی است که خدمات مشاوره‌ای حقوقی در زمینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله نیز قصد داریم شما را با نکات و موضوعات مختلفی در زمینه سهم الارث زن از شوهر آشنا کنیم.

بنر حقوقی

سهم الارث زن از شوهر چیست؟

در ابتدا لازم دانستیم تا سهم الارث زن از شوهرش را به طور دقیق‌تری برای شما توضیح دهیم. پس از فوت شدن افراد، کنترلشان بر تمامی اموال و دارایی‌ها از دست خواهد رفت. در عوض در صورتی که این افراد دارای وراث باشند، اموال آن‌ها با عنوان ارث به وراث آن‌ها خواهد رسید. از جمله موضوعاتی که باعث ایجاد اختلاف در بین وراث می‌شود، سهم ارث هر کدام از وراث است.

اینکه کدام اشخاص باید سهم بیشتر و یا کمتری از اموال مانده از متوفی را دریافت کنند، همیشه برای افراد جای سوال و اختلاف بوده است. البته لازم به ذکر است که سهم ارث هر یک اشخاص در قانون مدنی بر اساس آن‌چه که در شرع مقدس آمده، مشخص شده است. در واقع قانون به طور دقیق تعیین کرده است که هر یک از اشخاص چه میزان از ارث را باید دریافت کنند. میزان ارث زن از شوهر نیز در این قانون مشخص شده است و در صورتی که همسر فرزند داشته و یا نداشته باشد نیز میزان آن متفاوت خواهد بود.

زن چه اموالی را از همسرش به ارث می برد؟

از جمله اشخاصی که پس از فوت مرد البته در صورتی که ازدواج کرده باشد، ارث می‌برد، زن و یا همان زوجه است. البته لازم است این نکته مهم را نیز ذکر کرد که زمانی سهم ارث زن از شوهر کارساز خواهد بود که زوجین دارای عقد دائم باشند. به طور کلی پیش از اصلاح ماده 946 قانون مدنی، زن تنها می‌توانست از اموال منقول همسر خود ارث ببرد و در اموال غیر منقول زن سهمی نداشت.

اما با توجه به اصلاحیه قانون در سال 1387، زن در صورت داشتن و یا نداشتن فرزند می‌تواند از اموال منقول و یا غیر منقول ارث ببرد. بنابراین در مورد این سوال که آیا زن از همه اموال شوهر ارث می‌برد؟ باید ذکر کرد که تعیین و مشخص کردن دقیق آن با توجه به قانون جدید سهم الارث زن از شوهر و همچنین تعداد وراث انجام خواهد شد.

در نتیجه در صورتی که سوالات و یا ابهاماتی در زمینه سهم زن از ارث شوهر داشته باشید، پیشنهاد می‌شود با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن و پشتیبانی خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و همچنین امکان چت آنلاین با پشتیبان اشاره کرد.

سهم زن از ارث شوهر در صورت داشتن فرزند

در مورد سهم الارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند باید در ابتدا این نکته را بیان کرد که میزان آن با میزان سهم مردی که فرزندی نداشته باشد، متفاوت خواهد بود. بنابراین باید توجه داشته باشید که داشتن و یا نداشتن فرزند در مورد متوفی ملاک مهمی خواهد بود.

به عبارتی بهتر معیار تفاوت سهم ارث زن از شوهر این خواهد بود که مرد در زمان فوت، دارای فرزندی است یا خیر که البته اهمیتی ندارد اگر این فرزندان حاصل ازدواج با همسر کنونی خود و یا همسر قبلی باشد. بر اساس فقه اسلامی و همچنین ماده 913 قانون مدنی، سهم زن از ارث شوهر در صورتی که مرد دارای فرزند باشد به صورت یک هشتم محاسبه خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده 946 قانون مدنی و ارث زن از شوهر در قانون جدید، این ارث در صورت فرزند دار بودن مرد به صورت یک هشتم از اموال منقول و یک هشتم قیمت اموال غیر منقول از جمله زمین، ساختمان، بنا و درختان است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سهم زن از ارث شوهر در صورت نداشتن فرزند

در قسمت بیان کردیم که فرزند دار بودن ویا نبودن مرد در زمان فوت وی بر میزان سهم همسر از ارث اثر گذار خواهد بود. بر اساس قانون مدنی، سهم الارث زن از شوهر در صورت نداشتن فرزند به طور کلی بیشتر خواهد بود. بنابراین لازم است ذکر کنیم که سهم زن از ارث در صورتی که مرد فرزندی نداشته باشد به صورت یک چهارم خواهد بود.

به طور کلی و با استناد به ماده 946 قانون مدنی سهم الارث زن از مرد بدون فرزند یک چهارم از عین اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول خواهد بود. البته لازم به ذکر است که سهم ارث زن از همسر در صورتی که مرد دارای چند زن باشد باید به تساوی بین آن‌ها تقسیم شود. البته در این زمینه نیز قانون به طور دقیق نحوه تقسیم ارث را مشخص کرده است.

سهم زن از ارث شوهر در صورت داشتن فرزند

ارث زن از زمین کشاورزی شوهر

اکنون که با نحوه محاسبه سهم الارث زن از شوهر در صورت نداشتن فرزند و همچنین میزان سهم ارث زن از همسر فرزنددار خود آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم در مورد ارث زن از زمین کشاورزی شوهر نیز توضیحاتی به شما ارائه دهیم. لازم به ذکر است که علاوه بر اینکه در زمینه سهم الارث زن از خانه شوهر قوانینی وجود دارند، در زمینه زمین کشاورزی نیز یک سری قوانین خاصی وجود دارد که باید مورد نظر گرفته شود.

به طور کلی با توجه به ماده 946 قانون مدنی، زوجه از تمام اموال همسر خود اعم از منقول و یا غیر منقول ارث می‌برد. اما در مورد اموال غیر منقول، قانون دستور داده است تا زوجه فقط از قیمت این اموال ارث ببرد. بنابراین در مورد سهم الارث زن از زمین شوهر باید به این نکته اشاره کنیم که زوجه نمی‌تواند عین زمین را از همسر خود به ارث ببرد بلکه تنها مجاز است تا از قیمت آن ارث ببرد.

در صورت تمایل شما می‌توانید در زمینه سهم همسر از ارث با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید و با خیالی آسوده راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. در واقع کارمنتو مرکزی است که دارای تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) است و همچنین با بیش از 350 مشاور برتر کشور همکاری دارد.

آیا زن از سرقفلی ملک تجاری همسر خود ارث می برد؟

در این قسمت و پس از آشنایی شما با سهم الارث زن بعد از مرگ شوهر قصد داریم به این سوال رایج پاسخ دهیم که آیا زن از سرقفلی ملک تجاری همسر خود ارث می برد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است ذکر کنیم که حق سرقفلی با توجه به مکان آن در حکم اموال غیر منقول به شمار می‌رود. همچنین بر اساس ماده 946 قانون مدنی، زن تنها می‌تواند از قیمت ساختمان و اشجار اموال غیر منقول همسر خود، ارث ببرد.

بنابراین در مورد سهم الارث زن از دارایی مرد باید ذکر کرد که اگر زوجه همسر دائمی متوفی و یا مستاجر باشد، از حق سرقفلی همانند دیگر وراث نیز برخوردار است. علاوه بر این اگر زن همسر یک موجر بوده و مغازی متوفی به شکل اجازه به یک شخص دیگر واگذار شده باشد و از وی حق سرقفلی گرفته شده، همسر نیز در آن سهم خواهد داشت.

سهم الارث زن از شوهر متوفی دارای چند همسر

در زمینه میزان سهم الارث زن از شوهر باید این نکته را بدانید که قوانین متعددی وجود دارد که در نهایت تقسیم ارث نیز با توجه به آن‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در زمینه میزان سهم الارث زن از مرد و نحوه تقسیم آن از مشاوران خبره کارمنتو راهنمایی بگیرید.

کارمنتو مرکزی است که امکانات و مزایای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما و همچنین ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار اشاره کرد. این امور موجب می‌شود تا شما بتوانید به راحتی مشاوره و راهنمایی لازم را دریافت کنید. این مرکز همچنین در زمینه میزان سهم الارث زن دوم از شوهر و دیگر همسران در صورت وجود داشتن می‌تواند راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

اما در مورد سهم الارث زن از شوهر متوفی دارای چند همسر باید به اشاره کرد که مطابق ماده 249 قانون مدنی، اگر مردی یک، دو و یا چند همسر داشته باشد، ارث زن که همان یک هشتم است، بین تمامی همسران در صورتی که مرد فرزندی از هر یک از آن‌ها داشته باشد و به شکلی مساوی تقسیم می‌شود.

همچنین به صورت یک چهارم در مواردی که همسر هیچ فرزندی نداشته باشد و به شکل مساوی بین همسران تقسیم می‌شود. البته این تقسیم سهم الارث زن از شوهر متوفی فقط در صورتی انجام می‌شود که همسران به عقد دائمی درآمده باشند و در زمان فوت مرد همچنین رابطه رابطه زوجیت و عقد دائمی برقرار باشد.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

آیا زن میتواند شرط ارث را در ازدواج موقت قرار دهد؟

در مورد این سوال که آیا زن میتواند شرط ارث را در ازدواج موقت قرار دهد یا خیر، اختلافات نظر وجود دارد. در واقع برخی از فقها در مورد نحوه میزان سهم الارث زن از شوهر و ذکر کردن آن در ازدواج موقت موافق هستند. بر این اساس آن‌ها می‌گویند که اگر زن ضمن عقد موقت شرط ارث را ذکر کند، این امر صحیح است.

اما برخی دیگر از فقها بر این باورند که اگر این امر صحیح بود، قانون مدنی نیز به صورت مستقیم به آن اشاره می‌کرد. در واقع دیگر فقها بیان می‌کنند که زوجه حتی در صورتی که در عقد موقع شرط ارث را ذکر کنند نیز هیچ چیزی را از همسر خود به ارث نخواهد برد.

بنابراین در مورد سهم الارث زن از اموال مرد باید ذکر کرد که حتی در صورتی که در عقد موقت شرط ارث ذکر شود نیز باطل خواهد بود. به عبارتی به دلیل اینکه شرط توارث در نکاح موقت با قواعد آمره ارث در تضاد است، این گونه شرط در عقد موقت نامشروع به حساب می‌آید.

سهم ارث زن در صورت طلاق از شوهر

موضوع مهم دیگر در زمینه سهم الارث زن از اموال شوهر پس از طلاق است. در این زمینه لازم است ذکر کنیم که پس از طلاق زوجین هیچ ارثی از یکدیگر نخواهند برد. مگر اینکه تمامی شرایط موجود در ماده 943 قانون را داشته باشند. بر اساس این ماده در صورتی که مرد اقدام به طلاق زن کند، در صورتی که طلاق آن‌ها از نوع رجعی باشد و مرد یا زن در طی مدت عده فوت کند، دیگری از همسر خود ارث خواهد برد. همچنین بر اساس ماده 944 قانون مدنی، در صورتی که مرد در حین بیماری زن خود را طلاق دهد و در طی یک سال از طلاق به دلیل همان بیماری فوت شود، در صورت عدم ازدواج زن می‌تواند از همسر خود ارث ببرد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

میزان سهم زن از ارث شوهر اگر مادر او زنده باشد

علاوه بر توجه به نحوه تقسیم سهم الارث زن از شوهر بدون فرزند و همچنین نحوه تقسیم سهم الارث زن از شوهر با فرزند باید به این نکته توجه داشت که مادر مرد فوت شده نیز می‌تواند از اموال فرزند خویش اموالی را به ارث ببرد.

به عبارتی بهتر بر اساس ماده 906 قانون مدنی، در صورتی که پدر و مادر متوفی هر دو زنده باشند، مادر می‌تواند یک ثلث و پدر دو ثلث از اموال به جامده را به ارث ببرند. بنابرای بر اساس این ماده در صورتی که یک شخص فوت شود و وارثان وی تنها پدر و مادر وی باشد و هیچ فرزند و همسری نداشته باشد، بر اساس این قانون خواهد بود.

اما بر اساس ماده 913 مربوط به سهم الارث زن از اموال شوهر باید بیان کرد که اگر مردی فوت کند و علاوه بر مادر، همسر وی نیز یکی از وراث باشد، در ابتدا سهم الارث زن از شوهر فوت شده برداشته خواهد شد. پس از آن مابقی ترکه بین مادر و دیگر وراث تقسیم خواهد شد.

در چه مواردی زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند؟

در قسمت‌های قبلی بیان کردیم که یکی از شرایطی که در مورد سهم الارث زن بعد از فوت شوهر مانع از تعلق ارث به زن می‌شود، نکاح موقت است. اما لازم است بدانید که عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب‌ می‌شوند زن و شوهر از یکدیگر چیزی را به ارث نبرند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توجه داشته باشید که در زمینه سهم الارث زن بعد از فوت شوهر قوانین متعددی وجود دارد. به عنوان مثال اگر یکی از زوجین دیگری را به قتل برساند، بر اساس ماده 880 قانون مدنی، از ارث محروم می‌شود.
  • عامل بعدی که موجب می‌شود زوجین از ارث محروم شوند، بعد از لعان است. در واقع با توجه به ماده 882 قانون مدنی پس از لعان زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند‌. لازم به ذکر است که لعان حالتی است که با توجه به آن شوهر با یک سری شرایط خاص نسبت زنا به همسر خود دهد و اصرار داشته باشد اما زن نپذیرد. بنابراین بر اساس قوانین سهم الارث زن از ماترک شوهر، لعان می‌تواند موجب شود که هیچ یک از زوجین ارثی از دیگری نبرد.
  • مورد و عامل دیگر کفر است. در واقع اگر یکی از زوجین کافر و دیگری مسلمان باشد، کافر نمی‌تواند از مسلمان ارثی بگیرد. اما مسلمان از کافر ارث می‌برد. بنابراین بر اساس قوانین موجود در سهم الارث زن پس از مرگ شوهر، کفر دیگر عاملی است که که می‌تواند مانع به ارث رسیدن زن و مرد شود.
  • نکاح در زمان بیماری عامل دیگری است که در ماده 945 قانون مدنی ذکر شده و این امر را بیان می‌کند که اگر در زمان بیماری زنی توسط یک مرد عقد شود و پیش از برقرای رابطه جنسی به دلیل بیماری فوت شود، زن بر اساس این قانون سهم الارث زن از شوهر نمی‌تواند از وی ارث ببرد. اما اگر پس از برقراری رابطه جنسی و یا بهبودی، آن شخص فوت شود، زن می‌تواند ارث ببرد.

مستندات قانونی ارث زن از شوهر

در قسمت‌های قبلی به توضیح این نکته پرداختیم که سهم الارث زن از شوهر چقدر است. همچنین لازم است بدانید که شرط به ارث رسیدن زن یا مرد این است که عقد دائمی باشد. بر اساس ارث زن از شوهر در قانون جدید که در ماده 861 قانون مدنی ذکر شده است، در مورد موجبات تعلق ارث به دو عامل نسب و سبب اشاره شده است. به طور کلی علاوه بر قانون جدید سهم الارث زن از شوهر خود، مستندات قانونی دیگری در زمینه ارث زن از شوهر نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماده 940  قانون مدنی

بر اساس این ماده زوجینی که زوجیت دائم بین آن‌ها است و هیچ ممنوعیتی در زمینه ارث نباشد، می‌توانند از یکدیگر ارث ببرند.

  • ماده 942 قانون مدنی

این ماده به این امر اشاره می‌کند که در صورت چند همسری، ربع و یا ثمن ترکه زوجه بین تمامی آن‌ها به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

  • ماده 943 قانون مدنی

این ماده قانون مدنی اشاره می‌کند که اگر شوهر زن خود را طلاق رجعی بدهد، در صورتی که هر یک از طرفین پیش از اتمام عده فوت شوند، دیگر شخص از وی ارث خواهد برد. اما اگر فوت شخص پس از عده باشد، طرف دیگر نمی‌تواند چیزی به ارث ببرد.

  • ماده 944 قانون مدنی

در این ماده به طلاق زوجه در طی بیماری همسر اشاره می‌کند.

مستندات قانونی ارث زن از شوهر

  • ماده 945 قانون مدنی

در طی این ماده به این امر اشاره شده که اگر یک مرد در زمان بیماری زنی را به عقد درآورد، در صورتی که پیش از دخول فوت شود، زن ارث نمی‌برد. اما اگر پس از دخول فوت شود، زن می‌تواند از وی ارث ببرد.

  • ماده 946 قانون مدنی

این ماده اشاره می‌کند که زوج می‌تواند از تمام اموال ارث ببرد. همچنین به میزان سهم ارث در صورت داشتن و یا نداشتن فرزند نیز اشاره شده است.

  • ماده 948 قانون مدنی

طبق این ماده هر زمان که وراث از اداء قیمت امتناع کنند، زن می‌تواند حق خود را از عین اموال استیفاء کند.

  • ماده 949 قانون مدنی

بر اساس این ماده در صورتی که وارثی برای زن و یا مرد نباشد، شوهر می‌تواند تمام ترکه را به ارث ببرد اما زن فقط سهم و نصیب خود را خواهد برد.

نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن از شوهر

در مورد نحوه محاسبه سهم الارث زن از شوهر باید این نکته را ذکر کرد که در ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. پس از آن باید گواهی انحصار وراثت را درخواست کنید. چرا که در آن گواهی تعداد وراثت و نحوه به ارث بردن به صورت دقیق و به تفکیک برای هر یک از وراث مشخص شده است. برای اینکه بدانید که سهم الارث زن از شوهر چقدر است و چگونه آن را محاسبه کنید، می‌توانید اموال و دارایی باقی مانده از فرد فوت شده را بر هشت تقسیم کند که یک قسمت از آن سهم همسر خواهد بود.

سخن پایانی

زوج و زوجه به صورت مساوی ارث نمی‌برند. به همین دلیل نیز پس از فوت یکی از زوجین، ورثه نیز به طور یکسان سهم الارث را به دست نمی‌آورند. در این مقاله سعی بر این بود که شما را با نکات مهمی در زمینه سهم الارث زن از مرد و یا همسر خود برای شما ارائه دهیم. برای اینکه بتوانید این گونه دعاوی و پرونده‌ها را به درستی پیش برده و بهترین نتیجه‌ها را کسب کنید و همچنین در صورتی که سوال و یا ابهاماتی در زمینه میزان سهم الارث زن دوم بعد از فوت شوهر داشته باشید، توصیه می‌شود حتما از خدمات مشاوره کارمنتو استفاده کنید. این مرکز با نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، امکان شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و همچنین محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات بهترین خدمات را در اختیار شما قرار خواهد داد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 9 نظر

5 9
سهم الارث زن از شوهر چقدر است؟ نحوه محاسبه آن چگونه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد