وراث طبقه سوم چه کسانی هستند؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

سهم ارث طبقه سوم از جمله اصطلاحات حقوقی است که در اصل در مورد نحوه به ارث رسیدن وراث در این طبقه بحث می‌کند. لازم به ذکر است که برای تقسیم ارث افراد را بر اساس میزان نزدیکی به فرد متوفی شده در طبقات اول، دوم و سوم قرار می‌دهند‌. به عبارتی بهتر تقسیم ارث بین وراث قانونی متوفی بر اساس این طبقات نیز انجام می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به طور ویژه سهم ارث طبقه سوم را برای شما بررسی کنیم‌. بر این اساس لازم است بدانید که طبقه سوم خویشاوندان فرد متوفی شامل عمو، عمه، خاله، دایی‌ و فرزندان آن‌ها می‌شود. همچنین لازم است بدانید که قرابت یا نسبی و یا سببی است. در قرابت نسبی خویشاوندانی که از متوفی ارث می‌برند به سه دسته تقسیم می‌شوند و در صورتی که افراد طبقه نزدیک‌تر به متوفی در قید حیات باشند، ارث به دیگر اشخاص نخواهد رسید.

از آن‌جایی که این نوع موضوعات حقوقی دارای قوانین مختلفی هستند، می‌توانید در صورت نیاز و تمایل به دریافت مشاوره با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. کارمنتو در اصل مرکزی است که امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی را در اختیار شما قرار داده است.

همچنین با در دسترس بودن و پشتیبانی خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت می‌توانید به راحتی و در هر زمان با مشاوران در ارتباط باشید. اما در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با موضوعات و نکات مختلفی که در زمینه سهم ارث طبقه سوم وجود دارد، آشنا شوید.

بنر حقوقی

طبقه سوم وراث چه کسانی هستند؟

در ابتدا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که طبقه سوم ارث چه کسانی هستند؟ بر اساس طبقات ارث که وجود دارند در صورتی که برای متوفی از طبقه اول و دوم وارثی وجود نداشته باشد، افراد موجود در طبقه سوم ارث متوفی را خواهند برد.

طبقه سوم شامل افراد مختلفی هستند که بر اساس ماده 862 قانون مدنی، ورثه طبقه سوم شامل اعمام، عمات، اخوال، خالات و فرزندان آن‌ها می‌باشند. منظور اصلی از این افراد در اصل عموها، عمه‌ها، دایی‌ها، خاله‌ها و فرزندان آن‌ها است و بنابراین این افراد وراث طبقه سوم را شامل می‌شود.

لازم به ذکر است که در این طبقه نیز هر کدام از خویشاوندان که از نظر درجات قرابت بیشتری به میت دارند، از ارث رسیدن به افراد دورتر جلوگیری می‌کنند‌. مگر در موردی که در ماده 936 ذکر شده است. همچنین بر اساس ارتباطی که افراد این طبقه با فرد متوفی دارند، می‌تواند ابی یا ابوینی و یا امی باشد.

به طور کلی لازم است اشاره کنیم که در صورت اجتماع اقربای ابی، ابوینی و امی در یک تیره، خویشاوندان ابوینی می‌توانند از به ارث رسیدن خویشاوندان ابی ممانعت کنند. اما اقربای امی همیشه همراه با اقربای ابی یا ابوینی ارث می‌برند. بنابراین عمو و عمه ابوینی مانع به ارث رسیدن خاله و دایی ابی نخواهند شد.

در چه صورت ارث به طبقه سوم وارثان می‌رسد؟

در قسمت قبلی بیان کردیم، تقسیم ارث بر اساس طبقات انجام می‌شود. به طور کلی سه طبقه وجود دارد که در صورت وجود نداشتن افراد طبقه اول و دوم، ارث به افرادی که در طبقه سوم وجود دارند خواهد رسید.

قواعد ارث یک ورثه در طبقه سوم

اکنون که با این امر آشنا شدید که وراث طبقه سوم چه کسانی هستند؟ در این قسمت قصد داریم به قواعدی که در این زمینه وجود دارد نیز اشاره کنیم. در ابتدا لازم است بدانید که گاهی ممکن است در ترکه نقص ایجاد شود. نقص در اصل زمانی ایجاد می‌شود که ترکه برای پرداخت کردن تمام سهام کافی نیست. زوج، زوجه، خویشان مادری سهم خود را می‌برند و از سهم آن‌ها هیچ چیزی کم نمی‌شود.

در صورتی که نقص وجود داشته باشد در سهام ارث خویشاوندان پدری وارد شده و به عبارتی بهتر از آن برداشت می‌شود. در صورتی که وراث عمو، عمه، خاله، دایی و یا زوج باشند، سهم خویشان مادری یک سوم ترکه خواهد بود که به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. دو سوم دیگر سهم خویشان پدری است که به صورت دو به یک تقسیم خواهد شد. همچنین سهم شوهر یک ترکه است و با محاسبه سهم وی کم خواهد شد.

این امر برای جبران و برطرف شدن نقص از سهام اقربای پدری برداشته خواهد شد. اما در مورد قواعد ارث یک ورثه در طبقه سوم باید بیان کرد که اگر وارث یک عمو باشد تمام ارث به وی خواهد رسید. اگر یک عمه باشد تمام ترکه را می‌تواند بردارد. در صورتی که یک دایی باشد تمام ارث با شکل یک سوم به فرض و بقیه به وی رد خواهد شد.

در صورت تمایل به دریافت راهنمایی در زمینه سهم الارث طبقه سوم می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز با دارا بودن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار و همچنین نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)، از جمله بهترین مرکز برای دریافت مشاوره خواهد بود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

قواعد ارث چند وارث در طبقه سوم

پس از آشنایی با پاسخ این سوال که طبقه سوم ارث چه کسانی هستند، در ادامه این مقاله قصد داریم به برخی از قواعد ارث چند وارث در طبقه سوم اشاره کنیم.

در صورتی که ورثه چند عموی ابوینی، ابی و یا امی باشند، ترکه به صورت کامل و مساوری بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

اگر چند عمه ابوینی، ابی و یا امی وجود داشته باشند، همه‌ی ترکه به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

اگر چند عمو و یا عمه ابوینی یا ابی وجود داشته باشند، تمام ترکه و یا ارث به قرابت و به شکل وو به یک تقسیم می‌شود.

در صورتی که ورثه چند عمو، عمه امی و یا مادری باشند، ترکه بر اساس قرابت و دو به یک تقسیم خواهد شد.

در صورتی که ورثه چند عمو، عمه ابوینی، ابی و یا امی باشند، خویشان ابوینی از اینکه ارث به خویشان ابی شوند، جلوگیری می‌کنند.

بر اساس دیگر قاعده سهم ارث طبقه سوم، خویشان ابی زمانی می‌توانند به ارث برسند که از ابوین کسی نباشد. سهم الارث عمو و عمه ابوینی یا ابی با یک عمو و یا عمه امی باشند، اقربای مادری یک ششم ترکه و اقربای پدری دیگر ارث را به صورت دو به یک ذکور و اناث به ارث می‌برند.

سهم الارث عمو و عمه در صورت وجود داشتن چند عمو و عمه پدری با چند عمو و عمه مادری، اقربای مادری یک سوم ترکه را به صورت مساوی و اقربای پدری دیگر سهم را به شکل دو به یک به ارث می‌برند.

سهم الارث دایی و خاله ابوینی در صورت وجود داشتن چند دایی یا خاله ابوینی، ابی و یا امی به این شکل خواهد بود که تمام ارث به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در این زمینه می‌توانید با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز دارای مزایای مختلفی از جمله تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا است.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

قواعد ارث فرزندان عمو و عمه و دایی و خاله

قانون مدنی برای به ارث رسیدن فرزندان عمو و عمه و دایی و خاله نیز قواعدی مشخص کرده است. در صورتی که فرد فوت شده هیچ از افراد طبقه سوم را نداشته باشد، فرزندان آن‌ها می‌توانند اموال را به جای پدر و مادر خود به ارث ببرند. در ادامه به چند قانون مدنی موجود در این زمینه اشاره می‌کنیم.

  • ماده 928 قانون مدنی

هر زمان میت وراث طبقه دوم نداشته باشد، اموال وی به ورثه طبقه سوم می‌رسد.

  • ماده 929 قانون مدنی

هنگامی که هر کدام از ورثه طبقه سوم تنها باشند، تمام ارث به وی خواهد رسید. اما اگر متعدد باشند ترکه بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

  • ماده 930 قانون مدنی

زمانی که فرد فوت شده اعمام و یا اخوال ابوینی داشته باشد، اعمام و یا اخوال ابی به ارث نخواهند رسید. در صورت نبود اعمام و یا اخوال ابوینی، اعمام و یا اخوال ابی می‌توانند به ارث برسند.

  • ماده 931 قانون مدنی

اگر وارث چند عمو یا عمه داشته باشد، ترکه باید به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم شود. البته در صورتی که همه آن‌ها ابوینی، همه ابی و یا همه امی باشند.

  • ماده 932 قانون مدنی

در صورتی که اعمام امی و اعمام ابوینی یا ابی و عم یا عمه امی تنها باشند، سدس ترکه به او می‌رسد و در صورت متعمد بودن ثلث اموال بین خود و به صورت مساوی تقسیم می‌شود. باقی ترکه نیز به اعمام ابوینی و یا ابی خواهد رسید.

  • ماده 933 قانون مدنی

هر زمان وراث فرد متوفی چند دایی یا چند خاله، یا چند دایی و چند خاله داشته باشند، ترکه به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

  • ماده 934 قانون مدنی

هر زمان که ورثه دایی و خاله ابی یا ابوینی یا دایی و خاله امی باشند، شخص امی در صورت تنها بودن، سدس ترکه را می‌برد و اگر متعدد باشند، ثلث را به ارث خواهند برد و بین خود به شکلی مساوی تقسیم می‌کنند.

  • ماده 935 قانون مدنی

هر زمان فرد متوفی یک یا چند اعمام و یا اخوال داشته باشد، ثلث ترکه به اخوال و دو ثلث به اعمام به ارث خواهد رسید.

  • ماده 936 قانون مدنی

با وجود داشتن اعمام و یا اخوال، اولاد آن‌ها نمی‌توانند با ارث برسند. مگر اینکه شرایطی برای محروم کردن آن‌ها از ارث به وجود آید.

  • ماده 937 قانون مدنی

هر گاه میت نه اعمام و نه اخوال داشته باشد، اولاد آن‌ها ارث خواهند برد.

  • ماده 938 قانون مدنی

در صورت زنده بودن زوج و یا زوجه، همراه با افراد طبقه سوم ارث خواهند برد.

  • ماده 939 قانون مدنی

در صورتی که علائم رجولیت غالب باشد، ارث پسر از طبقه خود و اگر علائم اناثیت بیشتر باشد، سهم ارث یک دختر از طبقه خود خواهد بود. اما اگر هیچ یک از علائم غالبیت نداشته باشند، نصف مجموع ارث یک پسر و یک دختر از طبقه خود را می‌‌برد.

میزان سهم الارث عمو و عمه چقدر است؟

در قسمت قبل سعی بر این بود که شما را به طور دقیق با برخی از مهم‌ترین قواعد موجود در تقسیم سهم الارث عمو و عمه آشنا کنیم. به طور کلی لازم است بدانید که اگر شرایط کاملا عادی باشد، عمو باید بر اساس قانون دو برابر عمه ارث ببرد.

به جز زمانی که عمو و عمه امی باشند و یا با عبارتی دقیق‌تر از سمت مادر با متوفی اشتراک داشته باشند که در این زمان ارث به صورت کاملا مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

خاله و دایی چقدر ارث می‌برند؟

سهم الارث دایی و خاله نیز از دیگر موضوعات مهم حقوقی است. به طور کلی بر اساس قانون سهم الارث دایی و خاله لازم است ذکر کنیم که در طبقه سوم این سهم به صورت کاملا مساوی تقسیم می‌شود و هیچ تفاوتی در این مورد که ابی باشند یا ابوینی، وجود ندارد. به عبارتی بهتر سهم الارث دایی و خاله ابوینی و ابی به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

سخن پایانی

تقسیم ارث به طور کلی بر اساس قانون مدنی و طبقات خاصی انجام می‌شود. در این مقاله سعی بر این بود که به این سوال پاسخ دهیم که وراث طبق سوم چه کسانی هستند و همچنین نحوه ارث رسیدن به هر یک را شرح دهیم. بر اساس قانون مدنی افراد موجود در طبقه سوم شامل اعمام، عمات، اخوال، خالات و اولاد آن‌ها می‌شود. قطعا می‌دانید که عمده مشکلاتی حقوقی به دلیل تقسیم ارث صورت می‌گیرد و این امر عمدتا به این دلیل اتفاق می‌افتد که افراد اطلاع و آگاهی درستی از ماده‌های قانونی ندارند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در این موارد از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید. کارمنتو در واقع مرکزی است که امکانات مختلف و به صرفه‌ای برای شما قرار داده است. امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول  و همچنین محرمانه بودن اطلاعات از جمله مزایای این مرکز است. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت و اطمینان اقدام به دریافت مشاوره و راهنمایی از این مرکز کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
وراث طبقه سوم چه کسانی هستند؟
زمانی که ورثه به پسر عموی تنی پدر و مادری و همچنین عموی ناتنی پدری باشند، تمام ارث و ترکه به پسر عمو و دختر عمو داده خواهد شد و در نتیجه عمو از ارث بردن محروم خواهد شد.
زمانی که عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آن‌ها در طبقه سوم وجود نداشته باشند، در این هنگام عمه، عمو، دایی و خاله پدر یا مادر متوفی به ارث خواهند رسید.
بر اساس اینکه در طبقه دوم سهم الارث، در ابتدا خویشان مادری ارث را دریافت می‌کنند، در مورد تقسیم سهم الارث طبقه سوم نیز این امر صدق می‌کند. به عبارتی بهتر در ابتدا سهم الارث مربوط به خاله و دایی تعیین شده و هر آن‌چه از ماترک فرد فوت شده باقی ماند به خویشاوندان پدری تحویل داده خواهد شد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد