وراث طبقه دوم چه کسانی هستند؟ قانون تقسیم ارث طبقه دوم چیست؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در ابتدا و پیش از شروع ارائه توضیحات مفصل در مورد سهم الارث وراث طبقه دوم، لازم دانستیم تا به این موضوع مهم اشاره کنیم که بر اساس قانون، وراث به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند. در هر طبقه وراث بر حسب نسب و سبب قرار گرفته می‌شوند. میزان این سهم الارث وراث در هر یک از طبقات دارای تفاوت‌هایی است.

علاوه بر این مالیات بر ارث طبقات مختلف نیز دارای تفاوت‌هایی هستند. قانون طبقات ارث در انحصار وراثت به طور کلی این گونه است که اگر ورثه‌ای از طبقات قبل وجود داشته باشند، وراث طبقه بعدی نمی‌توانند ارث ببرند. بنابراین از آن‌جایی که این مقاله در مورد سهم ارث طبقه دوم است باید این نکته را نیز بدانید که فقط زمانی وراث طبقه دوم می‌توانند ارث ببرند که هیج یک از وراث موجود در طبقه اول حضور نداشته باشند.

به عبارتی بهتر سهم الارث طبقه اول وارث نداشته باشد. وراث قانونی متوفی در طبقه اول شامل پدر، مادر، فرزند و نوه است. در طبقه دوم نیز شامل پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و همچنین فرزندان آن‌ها است. اما خاله، عمه، عمو، دایی و فرزندان آن‌ها، وراث طبقه سوم را تشکیل می‌دهند. در صورت تمایل به دریافت هرگونه راهنمایی در زمینه وراث طبقه دوم می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو راهنمایی بگیرید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نکات مهمی در زمینه سهم ارث طبقه دوم آشنا شوید.

بنر حقوقی

طبقه دوم وراث چه کسانی هستند؟

طبقه دوم ارث چه کسانی هستند؟ در واقع در ابتدا لازم است تا به طور دقیق به معرفی وراث طبقه دوم بپردازیم. طبقه دوم در اصل از پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و همچنین فرزندان آن‌ها تشکیل می‌شود. همچنین لازم است بدانید که در این طبقه نیز در درجه اول پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر و برادر قرار می‌گیرد و در درجه دوم فرزندان خواهر و برادر قرار می‌گیرند.

علاوه بر این در زمینه تقسیم سهم الارث باید بدانید در صورتی که هر یک از افراد طبقه اول وجود داشته باشند، هیچ نوع ارثی به طبقه دوم نخواهد رسید. لازم به ذکر است که ماده 916 قانون مدنی در مورد سهم الارث وراث طبقه دوم نیز به این موضوع اشاره کرده است، هر زمان که برای متوفی وراث طبقه اول وجود نداشته باشد، در این زمان طبقه دوم ارث را می‌برند.

بر اساس ماده 917 قانون مدنی نیز در صورتی که هر کدام از وراث طبقه دوم تنها باشد، تمامی ارث به وی خواهد رسید، اما اگر متعدد باشند، ترکه بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

تقسیم ترکه وارثان طبقه‌ دوم

نکات و قوانین مختلفی در زمینه محاسبه سهم الارث طبقه دوم وجود دارند که داشتن اطلاع دقیقی از آن‌‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید در این زمینه از مشاوران کارمنتو کمک و راهنمایی بگیرید. کارمنتو در واقع مرکزی است که امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی را در اختیار شما قرار داده و همچنین از جمله مزایای آن می‌توان به در دسترس بودن و پشتیبانی خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت اشاره کرد.

لازم به ذکر است که قانونگذار در اصل به دارایی‌ها و اموال متوفی، ترکه می‌گوید. وراث طبقه دوم، بر اساس دو ویژگی از هم متمایز می‌شوند‌. در ابتدا باید بدانید که این طبقه از دو گروه اصلی که به آن‌ها صنف می‌گویند، تشکیل می‌شود. این صنف‌ها در اصل “اجداد و جدات” و “خواهر، برادر و اولاد آن‌ها” هستند. دلیل اینکه شما باید با این نکات آشنا شوید این است که اگر در هر صنف نزدیکان و آشنایان متوفی از نظر درجات نزدیکی به متوفی نزدیک‌تر باشند، از به ارث رسیدن دیگر اقربا ممانعت خواهند کرد.

از جهتی دیگر هر کدام از اعضای صنف‌ها به دلیل ارتباطی و نزدیکی که با میت دارند، می‌تواند ابوینی یا امّی باشند. بنابراین تقسیم سهم الارث برادر و خواهر امی و یا ابوینی نیز دارای قوانین خاصی است. به طور کلی برادران و خواهران فرد فوت شده و یا صنف اخوه با توجه به اعتباری که با متوفی دارند به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • برادران و خواهران ابوینی
  • برادران و خواهران ابی
  • برادران و خواهران امّی

سهم پدربزرگ و مادربزرگ از ارث نوه

بر اساس قانون مدنی پس از اینکه یک شخص فوت شود، دارایی که از وی به جا می‌ماند به برخی از خویشاوندان نسبی و سببی به ارث می‌رسد. این ارث در واقع بر اساس طبقاتی که در قسمت قبل نیز به آن اشاره کردیم، تقسیم می‌شود. اجداد و نوه از جمله افرادی هستند که در قانون تقسیم ارث طبقه دوم نیز به آن‌ها اشاره شده است. در واقع نحوه تقسیم ارث بین این افراد نیز بر اساس میزان نزدیکی به فرد فوت شده انجام می‌شود.

البته در این زمینه نیز قوانین متعددی وجود دارد که در ادامه قصد داریم آن‌ها را برای شما معرفی کنیم. پیش از این قصد داریم کارمنتو را به عنوان بهترین مرکز برای دریافت مشاوره در زمینه‌های حقوقی معرفی کنیم. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، داشتن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار و نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) اشاره کرد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  • ماده 923 قانون مدنی

در این ماده به این امر اشاره شده است در صورتی که اجداد و جدات وراث باشند، تقسیم ترکه به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. در صورتی که جد یا جده تنها باشند، تمام ترکه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. اما اگر اجداد و جدات متعدد و ابی باشند باشند، ذکور دو برابر ارث می‌برند. اما اگر همگی امی باشند، ارث به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

  • ماده 924 قانون مدنی

این ماده قانون مدنی اشاره دارد هر زمان که میت، اجداد و کلاله داشته باشد، دو ثلث از ترکه به وراثی که از طرف پدر قرابت دارند، همچنین سهم ذکور دو برابر اناث داده می‌شود. یک ثلث نیز به وراثی که از طرف مادر دارای قرابت هستند به صورت مساوی تقسیم می‌شوو.

  • ماده 925 قانون مدنی

در این قانون به این امر که هر نسل حصه کسی را می‌برد که توسط وی به میت می‌رسد اشاره شده است.

  • ماده 926 قانون مدنی

ماده 926 که دیگر ماده موجود در زمینه طبقه دوم وراث است به این امر اشاره دارد که اگر کلاله ابوینی، ابی و امی اجتماع داشته باشند، کلاله ابی ارث نخواهد برد.

  • ماده 927 قانون مدنی

بر اساس این ماده هر کدام از زوجین، فرض خود را از اصل ترکه می‌برند. این فرض به این گونه است که از نصف اصل ترکه برای زوج و ربع آن برای زوجه ارث می‌رسد.

  • اجتماع اجداد و جدات

در مورد تقسیم ارث در صورت اجتماع اجداد و جدات در واقع قانون مدنی 923 به آن اشاره کرده است. به موجب این ماده اگر وراث اجداد و جدات باشند، ارث به صورتی که در ادامه شرح می‌دهیم  تقسیم خواهد شد. در صورتی که جد یا جده تنها باشد بدون توجه به اینکه ابی یا امی باشد، تمام ترکه به وی تعلق می‌گیرد. اما در صورتی که اجداد و جدات متعدد و ابی باشند، ذکور دو برابر ارث خواهند برد.

سهم خواهرها و برادرها از ارث

در این قسمت قصد داریم اطلاعاتی در مورد نحوه محاسبه سهم الارث خواهر و برادر برای شما ارائه دهیم. لازم به ذکر است که خواهرها و برادرها نیز از جمله افرادی هستند که در صورت داشتن شرایط لازم، می‌توانند ارث ببرند. در ادامه به قوانین مختلفی که در زمینه سهم برادر و خواهر از ارث وجود دارند اشاره خواهیم‌ کرد.

  • ماده 918 قانون مدنی

در ادامه موضوع سهم ارث خواهر و برادر، لازم است تا به ماده 918 قانون مدنی اشاره کنیم. بر اساس این ماده اگر فرد فوت شده دارای اخوه ابوینی باشد‌. اخوه ابی نمی‌توانند ارث ببرند. با نبود اخوه ابوینی، اخوه ابی ارث را دریافت می‌کنند.

  • ماده 919 قانون مدنی

دیگر ماده‌ای که در زمینه سهم برادر و خواهر از ارث قصد داریم به آن اشاره کنیم، ماده 919 قانون مدنی است. در صورتی که وراث متوفی، چند برادر ابوینی یا ابی و چند خواهر ابوینی یا ابی داشته باشد، ترکه به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود‌.

  • ماده 920 قانون مدنی

در مورد سهم الارث خواهر و برادر متوفی باید ذکر کنیم که بر اساس ماده 920 قانون مدنی، اگر متوفی در اصل چند برادر و خواهر ابوینی و یا چند خواهر و برادر ابی داشته باشد، ارث مردها دو برابر خانم‌ها خواهد بود.

  • ماده 921 قانون مدنی

در صورتی که طبق ماده 921 قانون مدنی، اگر ورثه چند برادر امی یا چند خواهر امی و یا چند برادر و خواهر امی باشند، ارث به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. این مورد از دیگر مهم ترین قانون سهم الارث خواهر و برادر به حساب می‌آیند.

  • ماده 922 قانون مدنی

میزان سهم الارث خواهر و برادر بر اساس این ماده به این گونه تعریف شده است که اگر اخوه ابوینی و اخوه امی با یکدیگر باشند،
تقسیم ارث به شکلی انجام خواهد شد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. در واقع سهم الارث خواهر و برادر از یکدیگر بر اساس این ماده به این گونه است که اگر برادر و خواهر امی یکی باشد، سدس ترکه را دریافت خواهد کرد و مابقی اموال اخوه ابوینی یا ابی است و به شکلی که توضیح دادیم، تقسیم‌بندی انجام خواهد ش.

  • اجتماع برادران یا خواهران

سوالات متعددی در زمینه تقسیم ارث وجود دارد. برای مثال سهم ارث برادر و خواهر از برادر فوت شده چقدر خواهد بود؟ و یا اینکه سهم الارث برادر از خواهر فوت شده چگونه محاسبه خواهد شد؟ در صورت تمایل به دریافت راهنمایی در این زمینه می‌توانید با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) و همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور از مهم‌ترین مزایای این مرکز به حساب می‌آید.

اما در صورت اجتماع برادران و یا خواهران تقسیم ارث لازم است به قانون مدنی توجه کنید. به طور کلی اگر متوفی تنها خواهر و برادر امی و یا خواهر و برادر ابی داشته باشد، یک سوم از ترکه به خواهر و برادر امی و دو سهم برادر و یک سهم خواهر یه برادر و خواهر ابی داده خواهد شد. همچنین در صورت تعدد برادران و خواهران ارث به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

نحوه ارث بردن فرزندان خواهر و برادر

تا این قسمت از مقاله شما با نکاتی در زمینه سهم ارث خواهر و برادر آشنا شدید. به طور کلی در صورتی که متوفی فقط یک خواهر داشته باشد، تمام ارث به وی خواهد رسید. همچنین اگر متوفی فقط برادر داشته باشد، همه‌ی ارث را وی خواهد برد. اما در صورتی که چند برادر و یا خواهر داشته باشد، ارث به شکلی مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. همچنین اگر برادر و یا خواهر باشد، برادران دو برابر هر خواهر ارث می‌برند. اما علاوه بر اینکه برادر و خواهر می‌توانند ارث ببرند، فرزندان آن‌ها نیز می‌توانند ارث را دریافت کنند. البته لازم است ذکر کنیم که فرزندان تنها زمانی که دیگر طبقات و اقربا وجود نداشته باشند، می‌توانند ارث ببرند.

جدول سهم الارث طبقه دوم

درادامه جدول سهم الارث طبقه دوم را جهت آشنایی بیشتر شما تهیه کرده‌ایم.

وراث سهم الارث طبقه دوم
یکی از اجداد یا یکی از اخوات (منحصرا) تمام ترکه را ارث می‌برند
جد و جده ابی جد دو برابر جده ارث می‌برد
جد و جده امی جد و جده به تساوی ارث می‌برند
جد و جده ابی یا یکی از آن دو تقسیم 2/3 به اجداد ابی به نسبت دو به یک
جد و جده امی یا یکی از آن دو تقسیم 1/3 به اجداد امی به نسبت مساوی
چند برادر یا چند خواهر ابوینی یا ابی یا امی به نسبت مساوی بین وراث تقسیم می‌شود
چند برادر یا خواهر ابوینی یا ابی به نسبت 2 به 1 بین وراث تقسیم می‌شود
برادران و خواهران امی به نسبت مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود
چند برادر یا خواهر ابوینی یا ابی و چند برادر یا خواهر امی 1/3 سهم به برادر و خواهر امی به نسبت مساوی الباقی به نسبت 2 به 1 بین برادر و خواهر ابوینی یا ابی تقسیم می‌شود
چند برادر یا خواهر ابوینی یا ابی و یک برادر و خواهر امی 1/6 سهم برادر یا خواهر امی مابقی به نسبت 2 به 1 بین برادر و خواهر ابوینی یا ابی تقسیم می‌شود
اجداد و برادر و خواهر 1/3 سهم اجداد امی و برادر و خواهر امی به نسبت مساوی 2/3 سهم اجداد ابی و برادر و خواهر ابوینی یا ابی به نسبت یک به دو در صورتی که اجداد ابی و برادر و خواهر ابوینی یا ابی با یک برادر یا یک خواهر امی باشند 1/6 ماترک را می‌برند
زوج یا زوجه با وراث طبقه دوم زوج یا زوجه به فرض ارث می‌برند سپس متقربین به مادر سهم می‌برند مابقی را متقربین به پدر می‌برند

قواعد حاکم بر طبقه دوم ارث

قواعد و نکات مهمی در زمینه سهم الارث خواهر و برادر از خواهر و یا سهم ارث برادر و خواهر از برادر وجود دارد که در این قسمت قصد داریم به قواعد حاکم بر طبقه دوم ارث اشاره کنیم. به طور کلی در صورتی که یک شخص هم اخوه ابوینی و هم اخوه ابی داشته باشد، اخوه ابوینی فقط می‌تواند ارث ببرد. به عبارتی بهتر اخوه ابوینی باعث می‌شود اخوه ابی از ارث محروم شوند.

همچنین اگر اخوه ابوینی به یک خواهر محدود باشد، به این معنی که فرد فوت شده فقط دارای یک خواهر از پدر و مادر مشترک و یا پدر مشترک باشد، خواهر یک دوم ارث را خواهد برد. اگر اخوه ابوینی چند خواهر باشد و یا به عبارتی بهتر متوفی دارای چند خواهر باشد، سهم ارث خواهر از برادر به صورت دو سوم ترکه خواهد بود.

اما در مورد خویشاوندان مادری و یا خواهران، برادران و اجداد مادری، ارث به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. علاوه بر این در مورد خویشان پدری معمولا تقسیم به صورت دو به یک است.

سخن پایانی

سهم الارث برادر از خواهر مجرد و یا به صورت کلی سهم الارث خواهر و برادر از یکدیگر دارای قوانین متعددی است. این قوانین به صورت دقیق مشخص کرده است که هر یک از خواهر و برادر به چه میزان می‌توانند ارث دریافت کنند. لازم به ذکر است که تقسیم ارث همچنین با توجه به طبقات انجام می‌شود. پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از ایجاد هر نوع مشکل در هنگام تقسیم ارث از خدمات مشاوره کارمنتو استفاده کنید. امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات از مهم‌ترین مزایای این مرکز است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
وراث طبقه دوم چه کسانی هستند؟ قانون تقسیم ارث طبقه دوم چیست؟
پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و همچنین فرزندان آن‌ها وراث طبقه دوم نامیده می‌شوند.
اجداد، برادر، خواهر، اولاد در جایگاه قرابت نسبی طبقه دوم قرار می‌گیرند.
تقسیم ارث بر اساس طبقات وراث قانونی انجام می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد