دریافت مشاوره تلفنی در ۱۰ حوزه مختلف کسب و کار مشاوره تلفنی
مالی و مالیاتی

9 نکته مهم درباره مالیات کسب و کارهای مجازی

  • مدت مطالعه: 1دقیقه
  • 17 آبان 1400
  • 0 نظر
9 نکته مهم درباره مالیات کسب و کارهای مجازی

صاحبان کسب و کار مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی ) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی می باشند و فارغ از محل فعالیت، می بایست تکالیف زیر را به انجام برسانند. در غیر این صورت مشمول جرائم قانونی مقرر خواهند شد:


راهنمایی بیشتر در مورد مالیات کسب و کارهای مجازی را از مشاوران و متخصصان برتر کارمنتو در بخش مشاوره مالیاتی آنلاین بخواهید.

1 - تشکیل پرونده مالیاتی

صاحبان کسب و کار مجازی مکلفند ظرف مدت چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل شغل خود اعلام نموده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. اشخاص حقوقی پس از تاسیس، مکلفند دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی را از اداره کل امور مالیاتی مربوط دریافت نمایند و نسبت به تشکیل پرونده (دریافت شماره واحد مالیاتی و شماره کلاسه) و پرداخت حق تمبر اقدام نمایند.

عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمه ای معادل 10% مالیات قطعی و نیز محرومیت از معافیت مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط مامور مالیاتی خواهد بود.

2- ثبت نام الکترونیکی

از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی اقدام نمایید.

برای دریافت خدمات مشاوره، با نصب اپلیکیشن کارمنتو، با کارشناسان مجرب در ارتباط باشید!

3- صدور صورتحساب

در اجرای ماده 169، کلیه اشخاص صاحبان کسب و کار مجازی (اشخاص حقیقی و حقوقی) مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر ، شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب ها، قرار دادها ، و سایر اسناد مشابه درج نمایند.

مالیات کسب و کار مجازی


بیشتر بخوانید: هر آنچه درباره مالیات تکلیفی باید بدانید! 

4- روش های نگهداری اسناد و مدارک

صاحبان کسب و کار مجازی (اشخاص حقیقی و حقوقی) باید در مورد فروش کالا یا ارائه خدمات صورتحساب نوع اول یا دوم را حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند :

4-1- صورتحساب نوع اول باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی با درج تاریخ صادر  گردد و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده مقدار و مبلغ آن باشند.

4-2- صورتحساب نوع دوم صرفاً در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق مکانیزه فروش) صادر می شود و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل ،کدپستی فروشنده ، مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده مقدار و مبلغ  آن ، باشد.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: نحوه محاسبه مالیات استارتاپ‌ها و معافیت‌های مالیاتی آن‌ها
 

5- ارسال گزارش ارزش افروزده و خرید و فروش فصلی

کلیه اشخاص حقوقی ، صاحبان مشاغل گروه اول موضوع ماده 2 ،آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم و صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده ، مکلفند فهرست معاملات خود را تا 15 روز از پایان هر فصل برای مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir و 45 روز از پایان هر فصل به نشانیwww.tax.gov.ir

ارسال نمایند.

6- ارسال اظهارنامه

تمام مودیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر می باشند ( اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد و اشخاص حقوقی حداکثر ظرف چهار ماه پس از پایان سال مالی ) .

اظهار نامه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم شامل تراز نامه و صورت سود و زیان می باشد.

صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم اشخاص حقیقی نیز باید اظهار نامه مالیاتی خود را طبق نمونه تهیه شده توسط سازمان تنظیم و تسلیم نمایند.
 

این مقاله را از دست ندهید: مراحل اعتراض به برگه قطعی مالیات
 

7-ارسال فهرست حقوق کارکنان

فهرست حقوق کارکنان خود را تا پایان ماه بعد از طریق لینک "فهرست مالیات حقوق الکترونیک" در درگاه عملیات الکترونیک به مودیان مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی ربط ارسال و مالیات متعلقه را حسب مورد پرداخت نمایند.

8- مدارک قابل ارائه به ممیزان مالیاتی

مودیان مالیاتی مکلفند، دفاتر و صورتحساب های درآمد، فروش، هزینه و سایر اسناد و مدارک حسب مورد نگه داری و حسب در خواست کتبی ماموران مالیاتی ذی ربط برای رسیدگی به آن ها ارائه نمایند.

9- مشمولیت ارزش افزوده

مودیانی که بر مبنای فرا خوان هفت گانه، مشمول مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شوند، مکلفند :

  • در واحد مالیاتی مربوط تشکیل پرونده دهند.

  • براساس فراخوان مالی هفت گانه سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ثبت نام نمایند.

  • نسبت به صدور صورتحساب و وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالا مشمول اقدام نمایند.

  • ظرف مدت 15 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده را تسلیم و مالیات و عوارض ارزش افزوده را پرداخت نمایند.

  • دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداقل به مدت 10 سال نگهداری نمایند.

اشتراک گذاری
مشاورین مرتبط
سعید غلامی

غیرفعال

سعید غلامی

مشاور،وکیل مالیاتی

(5.0)
  • user call card 26

۱۳ سال سابقه امور مالی مدرس در حوزه مالیات دبیر انجمن علمی حسابداری دانشکده بینالود مشهد

زينب شیروانی

غیرفعال

زينب شیروانی

مشاور مالي، مالياتي و تامين اجتماعي

(4.5)
  • user call card 150

زينب شيرواني هستم، با ٢٤ سال سابقه در زمینه مالي، مالياتي و تامين اجتماعي از جمله در شرکت های كارخانه قنداهواز، شيرجاموس جنوب، پيمانكاري گچ كمر،شركت ماشين سنگين آريا(CAT)، مشاور شركتهاي پي...

حسین عین الیقین

غیرفعال

حسین عین الیقین

مشاور در حوزه مالی ، منابع انسانی و کسب و کار

(4.1)
  • user call card 206

معاون مالی و اداری بازرگانی تامین اجتماعی ، مدیر منابع انسانی منطقه آزاد کیش ،معاون مالی و اداری هلدینگ آتیه سازان ( بنیاد مستضعفان ) ، قائم مقام مدیر عامل هلدینگ سام اکسون

مطالب مرتبط

مالی و مالیاتی
مدت مطالعه : 3 دقیقه

همه چیز در مورد مالیات حقوق و بیمه

تاریخ ایجاد: 15 فروردین 1401
مالی و مالیاتی
مدت مطالعه : 3 دقیقه

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک 1401

تاریخ ایجاد: 15 فروردین 1401
مالی و مالیاتی
مدت مطالعه : 1 دقیقه

همه چیز درباره مالیات بر اجاره

تاریخ ایجاد: 30 دی 1400

نظرات کاربران