9 نکته مهم درباره مالیات کسب و کارهای اینترنتی

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

صاحبان کسب و کار مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی می باشند و فارغ از محل فعالیت، می‌بایست بعد از گذشت 4 ماه از شروع روند کار اقدامات مربوط به تشکیل پرونده‌ی مالیات کسب و کار مجازی خود را به انجام برسانند. در غیر این صورت مشمول جرائم قانونی مقرر خواهند شد.

راهنمایی بیشتر در مورد مالیات کسب و کارهای مجازی را از مشاوران و متخصصان برتر کارمنتو در بخش مشاوره مالیاتی آنلاین بخواهید.

مالیات کسب و کار اینترنتی چیست؟

بعد از پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تعداد زیادی کسب و کارهای مجازی در پلتفرم‌های مختلف، سازمان امور مالیاتی کشور قانونی را وضع کرده است که طبق آن تمامی صاحبان این مشاغل موظف هستند تا 4 ماه پس از شروع کار در فضای مجازی نسبت به تشکیل پرونده‌ی مربوط به مالیات کسب و کار مجازی اقدام کنند. طبق قانون 1 مالیات مستقیم هر شخصی که از ایران و یا خارج از ایران درامدی داشته باشد باید پس از طی کردن مراحل مربوطه مالیات درامد خود را پرداخت نمایند. مالیات بر کسب و کار اینترنتی نوعی از مالیات مستقیم به حساب می‌آید. بنابراین اگر تا به حال پرونده‌ی خود را تشکیل نداده‌اید نسبت به تکمیل آن اقدام نموده تا مشمول جرائم آن نشوید. توجه داشته باشید که مالیات کسب کار اینترنتی در سال 1401 در سامانه‌ای متفاوت بررسی شده و روند و قوانین مخصوص به خود را دارد. در ادامه به بررسی قوانین مربوط به آن و شرایط پرداخت یا معافیت می‌پردازیم.

قوانین مالیاتی کسب و کار اینترنتی

تشکیل پرونده و پرداخت مالیات کسب کار مجازی کمی پیچیده‌تر از مشاغلی است که در یک فضای فیزیکی مشغول به کار هستند. پرداخت مالیات برای افراد حقیقی یا حقوقی در این مشاغل کاملا متفاوت خواهد بود. طبق قوانیین سازمان امور مالیاتی کشور تمامی مشمولین مالیات کسب کار اینترنتی موظف به طی نمودن مراحل هشت گانه برای پرداخت مالیات خواهند بود که در ادامه به بررسی دقیق‌تر این مراحل می‌پردازیم.

1 – تشکیل پرونده مالیاتی

صاحبان کسب و کار مجازی مکلفند ظرف مدت چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل شغل خود اعلام نموده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. اشخاص حقوقی پس از تاسیس، مکلفند دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی را از اداره کل امور مالیاتی مربوط دریافت نمایند و نسبت به تشکیل پرونده (دریافت شماره واحد مالیاتی و شماره کلاسه) و پرداخت حق تمبر اقدام نمایند.

عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمه ای معادل 10% مالیات قطعی و نیز محرومیت از معافیت مالیات کسب و کار مجازی تا تاریخ شناسایی توسط مامور مالیاتی خواهد بود.

2- ثبت نام الکترونیکی

از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی اقدام نمایید. مراحل انجام آن به شرح زیر است:

  • پس از ورود به سامانه گزینه‌ی ثبت نام الکترونیک را کلیک کنید.
  • سپس قوانین مربوط به پرداخت مالیات کسب و کار اینترنتی را مطالعه نموده و گزینه‌ی ثبت نام را کلیک کنید.
  • سپس نوع مودی را انتخاب و شماره‌ی ملی شخص حقیقی و یا شناسه‌ی ملی شخص حقوقی را وارد کنید.
  • گزینه‌ی پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید.
  • سپس شماره‌ی همراه و کدپستی خود را وارد نمایید و روی پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.

3- صدور صورتحساب

در اجرای ماده 169، کلیه اشخاص صاحبان کسب و کار مجازی (اشخاص حقیقی و حقوقی) مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر ، شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب ها، قرار دادها ، و سایر اسناد مشابه درج نمایند.

مالیات کسب و کار مجازی

بیشتر بخوانید: هر آنچه درباره مالیات تکلیفی باید بدانید! 

4- روش های صدور صورتحساب الکترونیکی

موضوع مهم دیگر صورت‌حساب‌های الکترونیکی است. بر روی این صورتحساب، شماره منحصر به فرد مالیاتی ثبت شده است و در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود. صورت‌حساب‌های الکترونیکی فرمت یکسانی ندارند بلکه متناسب با نوع کسب‌وکار، اقلام اطلاعاتی آن مشخص می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که صورتحساب‌های الکترونیکی انواع و الگوهای متنوعی دارد. انواع صورت حساب الکترونیکی شامل موارد زیر می شود:

  • صورتحساب الکترونیکی نوع اول
  • صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
  • صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

هر کدام از این سه نوع صورتحساب، چندین الگو می‌توانند داشته باشند. الگوهای صورتحساب الکترونیکی شامل موارد زیر می شوند:

  1. الگوی اول (فروش)
  2. الگوی دوم (فروش ارزی)
  3. الگوی سوم (صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین)
  4. الگوی چهارم (قرارداد پیمانکاری)
  5. الگوی پنجم (قبوض خدماتی)
  6. الگوی ششم (بلیت هواپیما)
  7. الگوی هفتم (صادرات)

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: نحوه محاسبه مالیات استارتاپ‌ها و معافیت‌های مالیاتی آن‌ها

5- ارسال گزارش ارزش افزوده و خرید و فروش فصلی

کلیه اشخاص حقوقی ، صاحبان مشاغل گروه اول موضوع ماده 2 ،آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم و صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده ، مکلفند فهرست معاملات خود را تا 15 روز از پایان هر فصل برای مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir و 45 روز از پایان هر فصل به نشانیwww.tax.gov.ir ارسال نمایند.

6- ارسال اظهارنامه

تمام مودیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر می باشند ( اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد و اشخاص حقوقی حداکثر ظرف چهار ماه پس از پایان سال مالی ) .

اظهار نامه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم شامل تراز نامه و صورت سود و زیان می باشد.

صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم اشخاص حقیقی نیز باید اظهار نامه مالیاتی خود را طبق نمونه تهیه شده توسط سازمان تنظیم و تسلیم نمایند. بررسی نحوه‌ی ارائه‌ی اظهار نامه‌ی کسب و کار مجازی می‌پردازیم:

  1. وارد سامانه شده و روی گزینه‌ی اظهارنامه‌ی عملکرد اشخاص حقیقی یا حقوقی کلیک کنید.
  2. روی گزینه‌ی اظهارنامه‌ی حقیقی کلیک کنید.
  3. نام کاربری و رمز عبوری که در زمان ثبت‌نام دریافت کرده بودید را وارد نمایید.
  4. روی گزینه‌ی ثبت اظهارنامه‌ی جدید کلیک کنید.
  5. سال شروع کسب و کار و نوع فعالیت را انتخاب کنید.
  6. گزینه‌ی ویرایش را انتخاب نمایید.
  7.  سپس تمامی اطلاعات مربوط به هویتی خود، آدرس، کدپستی و شماره‌ی حساب بانکی را وارد کنید.
  8. اطلاعات اختصاصی که بصورت پیش فرض نمایش داده شده است را ویرایش نمایید.
  9. اطلاعات مربوط به فروش داخلی یا خارجی را وارد کنید.
  10. مقدار سود و ضرر خود ا وارد نمایید.
  11. در نهایت میزان مالیات کسب و کار اینترنتی شما مشخص شده و اگر اعتراضی نسبت به آن ندارید تایید نموده تا ثبت نهایی انجام شود.
  12. با ثبت نهایی اطلاعات خود، یک کد رهگیری که در انتها دریافت می‌کنید که برای انجام مراحل بعدی ضروری است.

این مقاله را از دست ندهید: مراحل اعتراض به برگه قطعی مالیات

7-ارسال فهرست حقوق کارکنان

فهرست حقوق کارکنان خود را تا پایان ماه بعد از طریق لینک “فهرست مالیات حقوق الکترونیک” در درگاه عملیات الکترونیک به مودیان مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی ربط ارسال و مالیات متعلقه را حسب مورد پرداخت نمایند.

8- مدارک قابل ارائه به ممیزان مالیاتی

مودیان مالیاتی مکلفند، دفاتر و صورتحساب های درآمد، فروش، هزینه و سایر اسناد و مدارک حسب مورد نگه داری و حسب در خواست کتبی ماموران مالیاتی ذی ربط برای رسیدگی به آن ها ارائه نمایند.

9- مشمولیت ارزش افزوده

مودیانی که بر مبنای فرا خوان هشت گانه، مشمول مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شوند، مکلفند :

  • در واحد مالیاتی مربوط تشکیل پرونده دهند.
  • براساس فراخوان مالی هفت گانه سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ثبت نام نمایند.
  • نسبت به صدور صورتحساب و وصول مالیات کسب و کار مجازی و عوارض ارزش افزوده از کالا مشمول اقدام نمایند.
  • ظرف مدت 15 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده را تسلیم و مالیات و عوارض ارزش افزوده را پرداخت نمایند.
  • دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداقل به مدت 10 سال نگهداری نمایند.

میزان مالیات کسب و کار اینترنتی

مالیات کسب و کارهای مجازی طبق قوانین مالیات مستقیم محاسبه می‌شود. مالیات مستقیم یعنی اینکه میزان مالیات تعیین شده برای صاحبان مشاغل اینترنتی از محل دریافت درامد آن‌ها دریافت خواهد شد و دارای زیر مجموعه‌هایی نیز است. مالیات بر درامد و دارایی یکی از این موارد خواهد بود. بنابراین طبق قانون مالیات مستقیم و ماده‌ی 131 آن، میزان مالیات کسب و کارهای اینترنتی از میزان درامد آن‌ها محاسبه خواهد شد.

اگر میزان درامد شخص حقیقی صاحب مشاغل اینترنتی تا 50میلیون تومان باشد، مالیات پرداختی او 15 درصد میزان درامد یعنی 50میلون تومان محاسبه می‌شود. اگر میزان درامد شخص حقیقی بین 50 تا 100 میلون تومان باشد، میزان مالیات پرداختی 20 درصد میزان درامد محاسبه خواهد شد. چنانچه شخص حقیقی صاحب کسب و کار درامدی بیش از 100 میلون تومان داشته باشد، میزان مالیات پرداختی او به میزان 25 درصد درامد محاسبه خواهد شد. میزان مالیات اشخاص حقوقی متفاوت از اشخاص حقیقی بوده و طبق قانون مقرر شده 25 درصد خواهد بود.

محاسبه مالیات کسب و کار اینترنتی

مالیات بر کسب کار اینترنتی مانند مشاغلی که دارای یک فروشگاه هستند محاسبه می‌شود. وجه تمایز آن این است که این جا میزان مالیات برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت خواهد بود. محاسبه‌ی مالیات کسب و کار مجازی از سه روش کاملا مجزا صورت می‌گیرد و بستگی به نوع فعالیت مشاغل ندارد و طبق میزان درامد محاسبه خواهد شد.

گروه اول: افراد حقیقی که میزان تراکنش مالی آن‌ها بسیار بالاست باید دفاتر مالی خود را پلمپ نموده و مطابق با شرکت‌ها مالیات پرداخت نموده و اظهارنامه‌ی مالیاتی ارائه دهند.

گروه دوم: افراد حقیقی که نسبت به گروه اول تراکنش پایین‌تری دارند نیاز به پلمپ دفاتر نیست اما باید ماهانه و سالانه اظهارنامه‌ی مالیاتی ارائه دهند.

گروه سوم: افراد این گروه باید یک فرم سالانه تکمیل نموده و ضمن اضافه نمودن 5% به مالیات سال قبل باید آن را پرداخت نمایند.

پرداخت مالیات برای افرادی که مالک یا تولیدکننده‌ی یک کالا هستند و شخصی که صرفا یک کالا یا خدمت را به مشتری ارائه می‌دهد به طور متفاوتی محاسبه خواهد شد. برای شخص مالک، مالیات به صورت مالیات بر ارزش افزوده و همچنین نوع محصول حساب می‌شود. اما اگر شخص فروشنده تولیدکننده‌ی محصول یا خدماتی که در کسب و کار آن ارائه می‌شود، نباشد مالیات آن صرفا به صورت درصدی از فروش محاسبه خواهد شد.

نحوه‌ی پرداخت مالیات کسب و کار مجازی

پرداخت مالیات بر کسب کار اینترنتی مانند دیگر مشاغل بازه‌ی زمانی مخصوصی را دارد که عدم رعایت مقررات مذکور موجب تعلق جریمه‌ به فرد حقیقی یا حقوقی خواهد شد. از آنجایی که پرداخت مالیات این مشاغل دارای مراحل متفاوتی هستند در ادامه به نحوه‌ی پرداخت مالیات از دو سامانه‌ی امور مالیاتی کشور و سامانه‌ی پرداخت قبض مالیات و مراحل آن می‌پردازیم.

مراحل پرداخت مالیات از طریق سامانه‌ی قبض مالیاتی به شرح زیر است:

  1. در مرحله‌ اول باید وارد سامانه‌ی مربوطه به نشانی payments.tax.gov.ir شوید.
  2. سپس شناسه‌ 30 رقمی قبض مالیاتی خود را در صفحه‌ای که روبه‌روی شماست وارد نموده و گزینه‌ی بررسی شناسه قبض نسیم را کلیک کنید.
  3. اطلاعات مربوط به قبض مالیاتی شما نمایش داده خواهد شد و پس از بررسی و تایید صحت آن، گزینه‌ی تایید را انتخاب نموده تا وارد درگاه پرداخت مالیات خود شوید.

مراحل پرداخت مالیات از طریق سامانه‌ی سازمان امور مالیاتی به شرح زیر است:

  1. ابتدا وارد سامانه‌ی امور مالیاتی کشور به نشانی  tax.gov.irشوید
  2. سپس از بالای صفحه‌ی بازشده گزینه‌ی سایر خدمات مالیاتی و سپس گزینه‌ی پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید.
  3. گزینه‌ی سامانه‌ی الکترونیک پرداخت مالیات را در زیر صفحه‌ی نمایش انتخاب کنید.
  4. نام کاربری و رمزی که برای سامانه انتخاب نموده‌اید را وارد کنید.
  5. گزینه‌ی صدور قبض جدید را در بین فهرست گزینه‌ها انتخاب کنید.
  6. اطلاعت نمایش داده شده در صفحه را تایید نمایید تا وارد مرحله‌ی بعدی شوید.
  7. سپس گزینه‌ی پرداخت آنلاین را انتخاب نموده و مراحل مربوط به پرداخت را انجام دهید.
  8. در نهایت با پرداخت و تسویه‌ی بدهی مالیاتی خود با مراجعه به اداره‌ی مالیات نسبت به دریافت مفاصا حساب مالیاتی خود اقدام نمایید.

معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی

طبق قوانین سازمان امور مالیاتی برخی از کسب و کارهای مجازی در صورت داشتن شرایطی خاص معاف از پرداخت مالیات خواهند بود. اما باید توجه داشته باشید که معافیت به معنای عدم انجام امور مربوط به تکالیف مالیاتی نیست. حتما باید تمامی قوانین لازم را اجرا نمایید تا مالیات شما در سامانه محاسبه شود. اما به دلیل اینکه تمام محاسبات در صفر ضرب خواهد شد ملزم به پرداخت مالیات نخولاهید بود. در غیر این صورت جرائم عدم اجرای قوانین به شما تعلق خواهد گرفت. گروه‌هایی که معاف از مالیت هستند به شرح زیر است:

  • شرکت‌های دانش بنیان که در فصای مجازی نیز به ارئه‌ی خدمات و یا کالا می‌پردازند به مدت 20 سال معاف از پرداخت مالیات خواهند بود.
  • کسب و کارهای اینترنتی آموزشی که از وزارت ارشاد اسلامی مجوز دریافت نموده‌اند؛ معاف از پرداخت مالیات برای هر نوعی از فعالیت‌های وابسته هستند.

مشاوره‌ی مالیات کسب و کار مجازی با کارمنتو

کسب و کارهای مجازی نیز طبق قوانین سازمان امور مالیاتی کشور مانند سایر مشاغل ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود. مالیات بر کسب کار اینترنتی با روش‌های متفاوتی از سایر مشاغل محاسبه شده و در مواردی نیز معافیت از مالیات دیده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی پرداخت مالیات یا اعتراض به آن می‌توانید با مشاوران مجرب کارمنتو در ارتباط باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 26 نظر

5 26
9 نکته مهم درباره مالیات کسب و کارهای اینترنتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد