برگ قطعی مالیات چیست؟ جریمه عدم پرداخت مالیات قطعی چیست؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 تیر 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

از جمله سرفصل‌های مرتبط با امور دارایی، دریافت برگ قطعی مالیات است که معمولا به نام مالیات قطعی نیز مطرح می‌شود. قبل از تعریف کامل مالیات قطعی، لازم به توضیح است که مالیات تعیین شده برای یک مجموعه، در مرحله اول غیر قطعی و به نوعی بدوی است. از این رو زمانی که این مالیات در سامانه دریافت برگ قطعی مالیات اعلام می‌شود، پرداخت کننده طبق قانون حق دارد از جزئیات آن آگاه باشد. ادعای مودی یا مالیات دهنده، اولین مرحله از تعیین مالیات را شکل می‌دهد. به این معنی که میزان مالیات محاسبه شده بر اساس اظهارنامه‌ای است که مودی تنظیم کرده و تحویل می‌دهد. همین اظهارنامه نیز امکان اصلاح و بازبینی و تغییر البته بر اساس مقررات را دارد و تشخیص و تعیین مالیات بر اساس آخرین اظهارنامه ارائه شده، تراز مالی و دفاتر ثبت وی، محاسبه می‌شود.

مالیات قطعی، به مثابه حکم قانونی است و مودی باید در اولین فرصت به پرداخت آن اقدام کند، چرا که از اینجا به بعد، عدم پرداخت به عنوان تخلف مالیاتی و بر علیه مودی مد نظر قرار می‌گیرد. مرجع اصلی این مسائل، سازمان امور مالیاتی کشور است و در صورتی که پرداخت کننده از پرداخت مالیات قطعی سرپیچی کند، این سازمان اختیار و قدرت قانونی کافی برای برخورد اجرایی و اعمال جرائم سنگین را دارد. بلوکه کردن حساب‌ها از جمله یکی از رایج‌ترین راهکارهای تنبیهی به شمار می‌رود.

بنر مالیاتی

برگ قطعی مالیات چیست؟

برگ قطعی مالیات تصمیم نهایی سازمان امورمالیاتی در خصوص هر شرکت یا شخص حقیقی است. در واقع شما پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی برگ مالیات غیر قطعی و بدوی را تعیین می‌کنید. سپس بر اساس بررسی‌های ممیز مالیاتی، سعی می‌شود رقم دقیقی از مالیات شما برآورد شود. شما در صورت مغایرت بین این عدد و عدد اعلامی خودتان می‌توانید به آن اعتراض کنید. در نهایت بر اساس برآورد اولیه شما و برآورد ممیز مالیاتی، رقم مالیات شما تحت نام برگ قطعی مالیات صادر می‌شود و شما موظف به پرداخت آن هستید. اصطلاحا به این مالیات مالیات قطعی شده نیز گفته می‌شود.

بیایید نگاهی به مسیر قطعی شدن مالیات و اجبار به پرداخت شرکت‌ها بیندازیم. این مسیر از خود اظهاری شرکت‌ها آغاز شده و تا صدور برگ قطعی مالیاتی ادامه می‌یابد.

مراحل و فرآیندهای رسیدن به برگ قطعی مالیات

برای آنکه بیشتر با مفهوم مالیات و رقم قطعی آن آشنا شوید بهتر است چند تعریف کلی را با هم بررسی کنیم. ابتدا به ساکن هر شرکت یا شخص حقیقی با توجه به قوانین اظهارنامه‌های عملکرد خود را ثبت می‌کند. این اظهارنامه‌ها می‌تواند شامل درآمد، ارزش افزوده یا عملکرد فصلی و… باشد. مسلما هر کدام از این اظهارنامه ها مناسب کسب و کارهای مختلف و افراد مختلف است.

حتی ممکن است برخی اشخاص(حقیقی / حقوقی) چند مورد از این اظهارنامه‌ها را تکمیل و ارسال کنند. این که هر اظهارنامه چه شرایطی را باید داشته باشد، را تنها مشاوران مالیاتی و حسابداران می‌دانند و شما می‌توانید از کمک آنها استفاده کنید. (هرچند در ادامه به طور کلی هر کدام از این اظهارنامه‌ها را بررسی می‌کنیم.) بنابراین کار حسابرسی مالیاتی آغاز می‌شود:

پر کردن اظهارنامه مالیاتی:

همانطور که گفتیم اظهانامه مالیاتی از طرف شما یا وکیل شما تکمیل و به سازمان امور مالیاتی به آدرس TAX.GOV.IR ارسال می‌شود. حال نوبت کارشناسان سازمان است که راستی آزمایی اطلاعات ارسالی را انجام دهند.

دریافت برگ تشخیص مالیاتی

پس از بررسی‌های کارشناسان سازمان رقمی بر اساس آنچه در دفاتر شما ثبت و گزارش شده‌ است، محاسبه و به شما اعلام می‌شود. این رقم معمولا بیشتر از رقمی است که شما برآورد کرده‌اید. طبیعتا دو حالت در مواجهه با این برگه پیش می‌آید:

  1. شما با این رقم موافق هستید و اعتراضی به آن ندارید: در این حالت پس از گذشت مدت مقرر و عدم اعتراض شما، همین مبلغ به عنوان برگ قطعی به شما ابلاغ می‌گردد. به این نکته توجه کنید که شما تنها 30 روز پس از ابلاغ، اجازه دارید اعتراض خود را ثبت کنید. پس از این بازه این برگ به برگ قطعی تبدیل می‌شود.
  2. شما این رقم را بالا می‌دانید و به آن اعتراض می‌کنید: مسلما این اعتراض بررسی شده و با توجه به نظر ممیز مالیاتی ممکن است رقم کم یا زیاد شود. در این مرحله کارکرد حسابدار زبده یا مشاور مالیاتی بیشتر از مراحل پیش به چشم می‌آید.

دریافت مالیات برگ قطعی

پس از اعتراض و اعلام نتیجه نهایی یا گذشت مدت قانونی و عدم اعتراض، رقم مالیات شما تصویب شده و شما موظف به پرداخت آن می‌شوید. به این رقم (ابلاغیه پرداخت مالیات قطعی) برگ قطعی مالیات گفته می‌شود. طبیعتا این رقم در قسمت بدهی‌های ترازنامه شرکت خود را نشان می‌دهد و باید در اسرع وقت تسویه شود. برگ قطعی مالیات با توجه به اظهارنامه‌های اولیه‌ای که صادر شده‌اند، انواع مختلفی دارد. هر کدام از آن‌ها بر اساس قوانین مختص به خود صادر می‌شود و شرایط خاصی را دنبال می‌کنند.

دفاع مالیاتی و آگاهی از قوانین با کارمنتو

تهیه و تنظیم لایحه اعتراض مالیاتی، به کاهش مالیات‌های پرداختی یا جلوگیری از پرداخت آن‌ها اشاره دارد و از مهم‌ترین مسائلی است که افراد و شرکت‌ها باید به آن توجه کنند، زیرا می‌تواند به طور قابل توجهی این هزینه‌ها را کاهش دهد یا از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

در این فرآیند، کمک گرفتن از یک فرد متخصص اهمیت بسیاری دارد، زیرا این امکان فراهم می‌شود که ضمن آشنایی با قوانین، استراتژی‌های کاهش مالیاتی مناسبی را شناسایی کرده و به اجرا درآورید.

به کمک تیم مجرب مجموعه کارمنتو، می‌توانید به استراتژی‌های کاهش مالیاتی دست یابید زیرا با تحلیل وضعیت مالی شما و شرکتتان، راه‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌ها شناسایی می‌شود. همچنین، به شما کمک می‌شود تا از ریسک‌های مربوط به پرداخت مالیات و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید و به بهترین نحو از مزایای آن بهره‌مند شوید.

انواع برگ قطعی مالیات (برگ قطعی مالیات چه انواعی دارد؟)

  • برگ مالیات قطعی عملکرد: این برگ مالیاتی به زمانی اطلاق می‌شود که شخص (حقیق/حقوقی) نسبت به برگ تشخیصی اعتراضی نداشته باشد یا اعتراض او در شورای حل اختلاف بررسی شده باشد. به این ترتیب مالیاتی برای او مصوب می‌شود که باید به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت شود. در هر دو صورت باید طی سی روز این مالیات به سازمان پرداخت شود. البته ناگفته نماند که در صورت پرداخت به موقع مالیات (خواه پس از اعتراض باشد، خواه بدون اعتراض مالیات پذیرفته شده باشد) در طول 3 سال متوالی، شخص (حقیقی/حقوقی) به عنوان پاداش خوش حسابی، پاداشی را به میزان 5% اصل مالیات 3 سال دریافت می‌کند.
  • برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده: در خصوص مالیات بر ارزش افزوده خدماتی که از سمت اشخاص حقیقی یا حقوقی به مشتریانشان عرضه می‌شود، اظهارنامه‌ای با همین نام به سازمان امور مالیاتی تسلیم می‌شود. این اظهارنامه توسط کارشناسان بررسی شده و طبق روندی که پیشتر توضیح دادیم برگ تشخیصی برای آن صادر می‌شود که خواه با اعتراض و خواه بدون اعتراض به صدور برگ قطعی منجر می‌شود. البته ممکن است رقم این برگ پس از اعتراض کاهش یابد.
  • برگ قطعی مالیات حقوق: مالیات حقوق با توجه به حقوق کارکنان و از سمت کارفرمایان به سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود. به این ترتیب که هر سال با توجه قوانین صادر شده بخشی از حقوق کارکنانی که بیمه برایشان رد می‌شود به عنوان مالیات در نظر گرفته شده و به سازمان پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است این رقم به صورت ماهانه و علی‌الحساب پرداخت می‌شود ولی برگ قطعی آن به صورت سالانه مورد بررسی قرار گرفته و ما به التفاوت آن با رقم پرداختی محاسبه می‌شود.
  • برگ قطعی مالیات تکلیفی: همانطور که از اسم این موضوع مشخص است مالیات تکلیفی، همان اظهارنامه‌ای است مودیان مالیاتی اظهار کرده‌اند و باید مطابق آن انواع مالیات‌ها را پرداخت نمایند. به این ترتیب افراد مکلف باید در زمان‌های مشخص شده مالیات‌های قبولی خود را بپردازند و در صورت عدم پرداخت مالیات قطعی شده مجازات‌های سنگینی همچون زندان (بین چند ماه تا چند سال) انتظارشان را می‌کشد.
  • برگ قطعی مالیات سه در هزار: این برگ قطعی به طور کلی سهم اتاق بازرگانی از فعالیت‌های تجاری اعضای آن است که باید به این اتاق پرداخت شود. در واقع شما سه هزارم از مالیات بر درآمد که به تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور مشمول مالیات است را باید به اتاق بازرگانی پرداخت کنید.

توجه کنید که این رقم به هیچ وجه به عنوان هزینه محاسبه نمی‌شود و پس از تعیین برگ مالیات قطعی، شما باید این مالیات را محاسبه و به اتاق بازرگانی پرداخت کنید. همانطور که دیدید مراحل ثبت، تعیین و پراخت مالیات کاری پیچیده است؛ به همین خاطر مشاوران ما در کارمنتو به صورت آنلاین تلفنی آماده هستند به تمام سوالات شما پاسخ دهند. تا اینجا دیدیم که برگ قطعی مالیاتی پس از صدور برگ تشخیصی ابلاغ می‌شود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که تحت چه شرایطی این برگ به برگ قطعی تبدیل می‌شود؟

شرایط تبدیل برگ تشخیص به برگ قطعی مالیات

همانطور که پیشتر گفتیم برگ تشخیصی همان نظر ممیز مالیاتی است که با توجه به مستندات و اظهارنامه عملکرد شما در خصوص مالیات صادر می‌شود. پیشتر به این نکته هم اشاره کردیم که این ابلاغیه امکان تغییر به واسطه اعتراض را دارد. حال قرار است ببینیم که تحت چه شرایطی همان رقم تشخیصی به بر قطعی مالیات تبدیل می‌شود. استناد ما برای استنتاج این رویه قانون ماده 239 مالیات مستقیم خواهد بود.

  1. اعلام کتبی از سوی مودی ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ مبنی بر قبول مالیات: در صورتی که در طول 30 روز پس از اعلام و ابلاغ برگ تشخیصی مودی بدون اعتراض اعلام دارد که موافقت دارد، این برگ به برگ قطعی مالیات تبدیل خواهد شد. وی پس از ابلاغ برگ قطعی باید در موعد مقرر این مالیات را به سازمان بپردازد.
  2. پرداخت مالیات به ماخذ برگ تشخیص: در صورتی که با مشاهده این برگ، مودی تصمیم به پرداخت مالیات معین شده داشته باشد، این برگ خود به خود به عنوان برگه قطعی مالیات تلقی خواهد شد.
  3. عدم اعتراض کتبی به برگ تشخیص: شما پس از دریافت این برگ به مدت 30 روز مهلت اعتراض دارید. اگر در این بازه زمانی اعتراضی از سمت شما صورت نگیرد، این برگ به منطله برگ قطعی تلقی خواهد شد. لازم به ذکر است شما پس اعتراض و اعلام نتیجه دادرسی نیز 20 روز مهلت اعتراض مجدد خواهید داشت. این نکته را فراموش نکنید که تنها تجربه و نحوه ارائه مدارک به شما در دادرسی و کاهش رقم مالیات کمک خواهد کرد. پس از تجربه دیگران در این زمینه کمک بگیرید.
  4. عدم مراجعه به اداره امور مالیاتی: در صورتی که پس از مشاهده برگه تشخیصی اقدامی از سوی مودی در بازه زمانی مشخص (30 روز) صورت نگیرد یعنی نه اعتراضی اعلام شود نه اینکه وی در سازمان حاظر شود، این برگ به برگ قطعی مالیاتی بدل خواهد شد.

برگ قطعی مالیات را چطور می‌توان دریافت کرد؟ درصورتی که در این زمینه مشکل دارید کارشناسان ما آماده کمک رسانی به شما با معقول‌ترین قیمت بازار و به صورت 24/7 هستند.

مراحل صدور و دریافت برگ قطعی مالیاتی

تا اینجا به صورت پراکنده مراحل صدور برگ قطعی مالیات را بررسی کردیم اما اگر بخواهیم به صورت جامع به این مراحل نگاهی بیاندازیم باید به 3 مرحله کلی زیر اشاره کنیم:

  1. ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط مودی به سازمان امور مالیاتی
  2. ابلاغ برگ تشخیصی مالیات توسط سازمان بر اساس مستندات ارائه شده

این بخش خود دو شرط اعتراض یا عدم اعتراض را به همراه دارد. در صورت اعتراض، شورای حل اختلاف مالیاتی نظر نهایی را ابلاغ خواهد کرد.

  1. مشاهده برگ قطعی مالیاتی ابلاغ شده و موظف کردن مودیان مالیاتی به پرداخت مالیات مشخص شده.

زمانی که برگ قطعی برای شما صادر شد باید از طریق سامانه my.tax.gov.ir آن را پرداخت کنید. البته فراموش نکنید که برگه تشخیصی نیز از طریق همین سامانه به شما ابلاغ می‌شود. برای مشاهده ابلاغیه‌ها باید از مسیر زیر اقدام نمایید.

  1. ورود به سامانه tax.gov.ir به کمک یوزرنیم و پسورد اختصاصی خودتان. اگر هنوز در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید باید مراحل ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی ثبت نام را طی کنید. پس از این مرحله و ورود به سامانه نسبت به ثبت اظهارنامه در پرونده مالیاتی خود اقدام نمایید.
  2. در منو سمت راست روی گزینه ابلاغیه الکترونیک کلیک کنید و آن را برای پرونده خود فعال کنید.
  3. پس از گذشت یک ماه از ارائه اظهارنامه به همین بخش مراجعه کنید تا آخرین ابلاغیه خود را مشاهده کنید و می‌توانید روی آن اعتراض کنید.
  4. برای اعتراض به این برگ می‌توانید به سامانه اعتراض‌های مالیاتی مراجعه کنید.
  5. در صورت رفع اعتراض یا عدم اعتراض با گذشت زمان قانونی ابلاغیه دیگری در بخش ابلاغ الکترونیکی برای شما نمایش داده می‌شود که برای دریافت برگ قطعی مالیاتی خود باید روی آن کلیک کنید.

البته در صورت عدم دسترسی به سامانه یا عدم مشاهده ابلاغیه الکترونیک این ابلاغیه به آدرس شما ارسال خواهد شد یا می‌توانید به صورت حضوری آن را از سازمان مالیاتی کشور دریافت کنید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه برگ قطعی مالیات دریافت نمایید.

سامانه دریافت برگ قطعی مالیات

همانطور که گفتیم برای دریافت برگ قطعی مالیات از سایت، باید وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید.

نحوه ورود به سامانه دریافت برگ قطعی مالیات

آموزش کار با سامانه my.tax:

  • ابتدا آدرس فوق را جستجو کنید.
  • با وارد کردن اطلاعات حساب خود پیامکی برای شماره همراه ثبت شده ارسال می‌شود. کد پیامک شده را وارد نمایید تا ورود شما به سامانه تکمیل شود.

سامانه دریافت برگ قطعی مالیات

  • وارد قسمت کارتابل ابلاغ الکترونیک شوید و این گزینه را برای پرونده مالیاتی خود فعال کنید.
  • حالا تنها کافی است با تکمیل اظهارنامه خود به کمک مشاوران و حسابداران خود منتظر ارائه ابلاغیه‌های الکترونیکی پرونده خود باشید.

با تمام این تفاسیر و انجام همه این مراحل شما به برگه قطعی مالیات خود دسترسی دارید؛ ولی سازمان امور مالیاتی برای پرداخت این مالیات به شما چقدر وقت می‌دهد؟

مهلت پرداخت برگ قطعی مالیاتی و جریمه عدم پرداخت

با توجه به ماده 210 قانون مالیات مستقیم، پس از صدور برگ قطعی مالیات به هر نحوی، مودی 10 روز فرصت پرداخت دارد. در صورتی که در این بازه مودی مالیات خود را پرداخت نکند، با افزودن درصدی جریمه به مالیات قطعی شده به میزان یک ماه به مهلت پرداخت برگ قطعی مالیاتی او داده می‌شود. پس از این مرحله در صورت عدم پرداخت سازمان فاز اجرایی را آغاز می‌کند.

فاز اجرایی به معنی وصول مطالبات مالیاتی به کمک مصادره اموال منقول یا غیر منقول مودی به ارزش مالیات و جریمه‌های احتمالی آن است. علاوه بر آن در صورت عدم پرداخت مالیات قطعی احتمال دارد حساب‌های تجاری شما مسدود شده و حتی در صورت بزرگ بودن رقم بدهی به عنوان جریمه عدم پرداخت مالیات قطعی، ممنوع‌الخروج شوید. بنابراین حتما بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنید. (برای کسب اطلاعات کافی درمورد نحوه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی با کد ملی این مقاله از کارمنتو را مطالعه نمایید.)

کارشناسان ما در کارمنتو می‌توانند به شما کمک کنند تا میزان مالیات قابل پرداخت خود را به حداقل برسانید. به این ترتیب رقم تشخیصی را تا حد معقولی کاهش دهید. ما در کارمنتو ضمن حفاظت از اطلاعات شما با پروتوکل‌های امنیتی جدید خود، محرمانه بودن اطلاعات دریافتی از سوی شما را ضمانت می‌کنیم.

مراحل اعتراض به حکم قطعی مالیاتی (آیا می توان به برگ قطعی مالیات اعتراض کرد؟)

در صورتی که شما به برگ تشخیصی اعتراض دارید باید از سامانه اعتراض‌های مالیاتی متن اعتراض خود را به همراه مستندات ارائه کنید. این اعتراض در شورای مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه غایی به شما ابلاغ می‌شود. شما می‌توانید برای بار دوم هم به نتیجه اعتراض داشته باشید. بهترین کار این است که به کمک یک مشاور و متخصص در زمینه اعتراض مالیاتی این فرم را تکمیل و ظرف 30 روز پس از ابلاغ برگ ارسال کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

دیدیم که مسیر ثبت اظهارنامه و اعتراض سختی‌ها و پیچیدگی‌های خود را دارد. بیش از 350 مشاور خبره در کارمنتو گرد هم آمده‌اند تا به شما در مسیر ثبت اظهارنامه و پرداخت مالیات کمک کنند. ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین نتیجه را در اعتراض مالیاتی خود بگیرید و کمترین رقم ممکن را مطابق قانون پرداخت کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 150 نظر

5 150
برگ قطعی مالیات چیست؟ جریمه عدم پرداخت مالیات قطعی چیست؟
مالیات قطعی تصمیم نهایی سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر رقم قابل پرداخت مالیات شما بر اساس مستندات و اظهارنامه شما است.
شما 10 روز مهلت پرداخت دارید. پس از این بازه با اضافه شدن جریمه تا 30 روز دیگر فرصت دارید و پس از آن وارد مرحله اجرایی می‌شوید.
با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir و بخش ابلاغیه‌های الکترونیک برگ قطعی خود را مشاهده و دریافت کنید. البته می‌توانید به صورت حضوری به سازمان مراجعه کنید یا صبر کنید تا ابلاغیه برای شما به آدرستان ارسال شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد