مراحل دادرسی مالیاتی و دستورالعمل رسیدگی مالیاتی چیست؟

مدت مطالعه: 13 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 اردیبهشت 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

با توجه به پررنگ‌تر شدن مالیات در کسب و کارها و همینطور محصولات و خدمات مختلف، هر فردی در هر صنفی باید خودش را برای پرداخت آن به اداره دارایی آماده کند. اما از آنجا که شاید همه افراد با مراحل رسیدگی مالیاتی آشنایی کامل نداشته باشند، ما این مقاله را مراحل رسیدگی مالیاتی، شیوه اعتراض به مراحل رسیدگی و هر آنچه که مربوط به این مبحث مهم حسابداری است، اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

بنر مالیاتی

تفاوت دادرسی مالیاتی با پشتیبانی مالیاتی

پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی، از خدمات مشاوران مالیاتی هستند. پشتیبانی مالیاتی، مجموعه‌ای از خدمات مشاوره‌ای است که در زمینه مالیات به شرکت‌ها ارائه می‌شود؛ شرکت‌ها از قوانین مالیاتی آگاهی پیدا کرده و از صدماتی که ممکن است در اثر ناآگاهی برای آن‌ها رخ دهد جلوگیری می‌کنند. در پشتیبانی مالیاتی، مشاوران باعث می‌شوند افراد بتوانند کمترین میزان از هزینه‌های مالیاتی را پرداخت کنند. کاهش هزینه‌های مالیاتی در چهارچوب قانون انجام می‌شود.

رسیدگی مالیاتی یا همان دادرسی، مفهوم دیگری دارد که افراد پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی با آن مواجه می‌شوند. هر “مودی مالیاتی“ وظیفه دارد در زمان‌هایی که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود، اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی نماید (به هر شخص حقیقی با حقوقی که در اداره مالیات دارای پرونده باشد، مودی گفته می‌شود). این اظهارنامه توسط ممیزی مالیاتی بررسی شده و تایید یا رد می‌شود.

رسیدگی مالیاتی چیست؟

رسیدگی به امور مالیاتی، مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی است که توسط مسئولین مالیاتی برای اجرای قوانین و آئین‌نامه‌های مالیاتی انجام می‌شود. در طی روند این رسیدگی، هر کاری مثل تجزیه و تحلیل و بررسی اظهارنامه مالیاتی، ارزیابی درستی این اظهارنامه، بررسی سوابق مالیاتی افراد حقیقی و حقوقی، تعیین میزان بدهی مالیاتی و بررسی تخلفات مالیاتی که ممکن است از جانب مودی رخ داده باشد، انجام می‌شود.

پرداخت مالیات می‌تواند داوطلبانه یا اختیاری باشد و به همین دلیل ممکن است باعث شود برخی افراد و شرکت‌ها مالیات کمتر یا بیشتری بپردازند. به همین جهت، دادرسی امور مالیاتی برای تضمین محاسبه مالیات برابر برای افراد و شرکت‌ها، جلوگیری از فرار و حفظ عدالت مالیاتی امری لازم‌الاجراست.

شیوه اعتراض مودی به مراحل رسیدگی مالیاتی

مودی یا وکیل، باید فرم اعتراض را تدوین کرده و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. سازمان امور مالیاتی نیز موظف است به اعتراض مودی در اسرع وقت رسیدگی کند. مودی یا وکیل مالیاتی، وظیفه دارد رونوشت یا کپی واضح از اسناد مالیاتی خود، به فرم اعتراض ضمیمه کند. این رونوشت به دو صورت است:

اگر رونوشت، خارج از کشور تهیه شده باشد، باید در سفارت ایران با اصل سند تطبیق داده شود.

اگر رونوشت به زبان فارسی نباشد، باید توسط مترجم قانونی دادگستری کشور، ترجمه شود.

  1. در واقع در صورت شکایت مودی به مراحل دادرسی مالیاتی، به اعتراض وی اینطور رسیدگی می‌شود:
    اول فرم اعتراض به رئیس امور مالیاتی (حسابرس) ارسال می‌شود. چنانچه حسابرس کل تشخیص دهد که شکایت مودی قابل رسیدگی است، نظرش را در پشت برگ تشخیص اعلام می‌کند و برگ یا حکم قطعی اعلام خواهد شد.
  2. اگر از نظر حسابرس مستندات و دلایل کافی وجود داشته باشد، پرونده به دبیرخانه شورای حل اختلاف منتقل می‌شود.
  3. در صورتی که هیأت حل اختلاف مالیاتی رای و نظرش را اعلام کند و مؤدی نسبت به رأی مذکور اعتراض داشته باشد، پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی برگردانده می‌شود. مودی فرصت دارد تا بیست روز از زمان ابلاغ رای، به تصمیم این هیأت اعتراض کند.
  4. در صورت صدور رأی هیأت تجدیدنظر و اعتراض مؤدی، پرونده به شورای عالی مالیاتی ارجاع داده می‌شود (یادتان باشد که مرحله شورای عالی جز مراحل دادرسی مالیاتی ارزش افزوده نیست).
  5. در صورت اعتراض مؤدی به رای شورا یا قابل رسیدگی نبودن اعتراض این شورا یا مراجع دیگر، موضوع با رعایت ماده 251 قانون مالیات‌های مستقیم به کمیسیون 3 نفره که اعضایش توسط وزیر اقتصاد انتخاب شده‌اند، ارجاع داده می‌شود.
  6. و در نهایت در صورت مخالفت مودی با رأی هیأت 3 نفره، پرونده به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود.

خوشبختانه امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه توسط گروه تخصصی کارمنتو فراهم شده تا سوالی در مورد امور اعتراضات مالیاتی بی‌جواب نماند.

دادرسی توسط چه کسی و چه زمانی انجام می‌شود؟

در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی، دانش و تسلط کافی به امور مالی و قوانین حقوقی مربوط به امور مالیاتی داشته باشد، می‌تواند خودش برگ تشخیص مالیات و مراحل اعتراض به تشریفات مالیاتی را تکمیل کند. اما اگر چنین توانایی ندارد، بهتر است رسیدگی مالیاتی را به مشاور یا وکیل مالیاتی بسپارد. این مشاوران تجربه زیادی در زمینه پیگیری امور مالیاتی مختلف دارند و روی قوانین و مقررات مربوط به دادرسی مالیاتی مسلط هستند. بنابراین، با کمک آنها، شانس موفقیت در کارهای مالیاتی بیشتر خواهد شد.

زمان شروع و پیشرفت مراحل رسیدگی به پرونده مالیاتی هم از زمان ارسال پیامک به مدت 20 روز خواهد بود. مودی هم فرصت دارد اعتراضش به رای را طی 30 روز ثبت کند.

انواع رسیدگی مالیاتی

معمولا رسیدگی به امور مالیاتی، به دو صورت که شامل مراحل رسیدگی مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده است، انجام می‌شود. هر کدام از این رسیدگی‌ها به شرح زیر هستند:

  1. رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده

در این نوع دادرسی، بازه زمانی مشخصی وجود ندارد. یعنی یک کارشناس یا بازرس مالیاتی می‌تواند از شما بخواهد اسناد و مدارک مورد نیاز رسیدگی مالیاتی که مربوط به چند سال است را به صورت یکجا ارائه بدهید. از طرفی هم تمامی مدارک باید در زمان رسیدگی مالیاتی تعیین‌شده به سازمان امور مالیاتی ارائه شود. بنابراین رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده ممکن است تبدیل به یک پروسه طولانی و زمان‌بر شود.

  1. رسیدگی مالیاتی عملکرد

این نوع رسیدگی باید مراحل رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده فرق دارد. در این دادرسی، مودی باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به یک سال را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد. این سازمان تمام اظهارنامه را بررسی و در گام بعدی دعوتنامه‌ای را برای حضور شما در جلسه دادرسی برایتان ارسال می‌کند.

مراحل رسیدگی مالیاتی (چرخه دادرسی مالیاتی چه مراحلی دارد؟)

معمولا عاقلانه‌تر است که قبل از انجام هر کاری، با مراحل آن آشنا شوید و بدانید قرار است وارد چه پروسه‌ای بشوید. در این بخش مراحل رسیدگی مالیاتی به ترتیب گفته خواهد شد، امیدواریم با تسلط به این مراحل بتوانید از حقتان دفاع کنید.

دفاع مالیاتی و آگاهی از قوانین با کارمنتو

دفاع مالیاتی، از مهم‌ترین مسائلی است که افراد و شرکت‌ها باید به آن توجه کنند زیرا به کاهش مالیات‌های پرداختی یا جلوگیری از پرداخت آن‌ها اشاره دارد و می‌تواند به طور قابل توجهی این هزینه‌ها را کاهش دهد یا از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

در این فرآیند، کمک گرفتن از یک فرد خبره اهمیت بسیاری دارد، زیرا این امکان فراهم می‌شود که ضمن آشنایی با قوانین، استراتژی‌های کاهش مالیاتی مناسبی شناسایی شود و به اجرا درآید.

به کمک تیم مجرب مجموعه کارمنتو، به شما کمک می‌شود تا از ریسک‌های مربوط به پرداخت مالیات و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید و به بهترین نحو از مزایای آن بهره‌مند شوید زیرا می‌توانید به استراتژی‌های کاهش مالیاتی دست یابید و با تحلیل وضعیت مالی، راه‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌ها شناسایی کنید.

 

از طرفی دانستن ماده و تبصره‌های مختلف که در ادامه به برخی از‌ آنها، اشاره خواهیم کرد، کمکتان می‌کند بهتر این مراحل را پشت سر بگذارید.

ماده 237

بر اساس این ماده 237 مالیات مستقیم، مودی حق بررسی برگ تشخیص خود را دارد. در صورتی که مودی بخواهد، باید جزئیات گزارشی که بر مبنای این برگه صورت گرفته، به وی اعلام و توضیح داده شود.

ماده 239

طبق این ماده 239 مالیات مستقیم، وقتی مودی ظرف 30 روز مالیات موردنظر را پرداخت کند، پرونده مالیاتی او مختومه اعلام می‌گردد. اما اگر بعد از مهلت رسیدگی مالیاتی هیچ اقدامی نکند، درآمد مشخص‌شده در برگ قطعی اعلام خواهد شد.

ماده 240

طبق ماده 240 مالیات مستقیم، نماینده اداره مالیات باید در جلسه‌هایی که هیات برگزار می‌کند، شرکت کند و در مورد مواردی که در برگ تشخیص آمده، توضیح دهد.

ماده 242

بر اساس ماده 242 مالیات مستقیم، اگر مالیاتی اضافی از مودی دریافت شده باشد یا طبق قانون دادرسی مالیاتی، وجهی باید مسترد شود، اداره رسیدگی مالیاتی باید آن را در عرض 1 ماه به مودی برگرداند.

ماده 243

اگر مودی ادعا کند که بخشی از مبلغی که به عنوان مالیات پرداخت کرده، طبق ماده 243 قانون مالیات مستقیم، باید عودت داده شود اما اداره مالیات آن را جایز نداند، می‌تواند از هیات حل اختلاف بخواهد به درخواستش رسیدگی کنند.

مرحله اول رسیدگی مالیاتی؛ رئیس اداره مالیاتی شعبه مربوطه

این مرحله اولین مرحله از مراحل رسیدگی پرونده مالیاتی است. سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند درخواست رئیس سازمان امور مالیاتی را به مجری تفویض کند. طبق ماده 238 قانون مالیات‌های مستقیم، مؤدی یا وکیل او در مرحله اول حق دارد ظرف سی روز پس از ابلاغ، برگ تشخیص را رد کند. باید مدارک همراه باشد. کلا به اعتراضات حداقل ده روز پس از ابلاغ نامه رسیدگی می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید جلسه شما زودتر برگزار شود، باید این درخواست را مطرح کنید. پس از تاریخ ثبت درخواست، افسر مربوطه موظف است ظرف سی روز اقدام کند. در صورتی که مدارک رسیدگی مالیاتی ارائه‌شده کافی نباشد، مأمور مربوطه درخواست را رد می‌کند و با قید در پشت برگه، به مؤدی اطلاع می‌دهد. در صورت عدم رفع مشکل مؤدی در این مرحله، کمیته حل اختلاف باید درخواست را بررسی کند.

مرحله دوم دادرسی مالیاتی؛ هیئت حل اختلاف مالیاتی

در قانون جدید دادرسی مالیاتی هم مثل سابق، چهار نوع مرجع اداری ویژه برای حل و فصل اختلافات مالیاتی و رسیدگی در نظر گرفته شده است. اما طبق ماده 244 قانون مالیات مستقیم، قبل از ورود به این مراجع، باید هیات حل اختلاف که متشکل از 3 نفر است، به این اختلاف مالیاتی رسیدگی کنند.

این هیات از سه عضو نماینده سازمان مالیاتی، قاضی و نماینده مؤدی تشکیل شده است. این کمیته اسناد مودی را بررسی خواهد کرد تا مشخص شود آیا پرونده او در این مرحله قابل حل است یا خیر. مودی هم تصمیمی که گرفته شده است را می‌پذیرد. رای نهایی در گزارش رسیدگی مالیاتی اعلام خواهد شد، البته مودی 30 روز فرصت دارد تا دوباره به رای اعتراض کند.

البته یک سری ماده در این مرحله هست که دانستنشان خالی از لطف نیست:

ماده 245

طبق این ماده 245 مالیات مستقیم، اعضای هیئت از بین کارمندان ادارات مالیاتی انتخاب شوند.

ماده 246

زمان دادرسی طبق ماده 246 مالیات مستقیم، توسط این هیات دادرسی مالیاتی باید از قبل به مودی یا نماینده او، ابلاغ شود.

ماده 247

در صورت عدم اعتراض مودی بر اساس ماده 247 مالیات مستقیم، هر رایی از جانب این هیات صادر شود، قطعی است و باید اجرا شود.

ماده 248

طبق ماده 248 مالیات مستقیم، رای باید طبق یک اظهارنامه مستند صادر شود تا احتمال اعتراض به صفر برساند.

ماده 249

طبق این ماده 249 قانون مالیات مستقیم، نحوه رسیدگی هیات حل اختلاف مالیاتی برای مالی که مالیات برای آن محاسبه شده به این صورت است که در متن رای درج شود. اگر هم در محاسبات اشتباهی کرد، آن را اصلاح کند.

ماده 250

بر اساس ماده 250 مالیات مستقیم، این هیات موظف است در صورت رد برگ تشخیص، یک نسخه از رایی که صادر کرده را برای دادستان انتظامی ارسال کند.

ماده 251

اداره مالیات یا مودی بر اساس ماده 251 مالیات مستقیم، می‌توانند تا 1 ماه از زمان ابلاغ، با ارائه دلایل کافی و مناسب، به شورای مالی اعتراض و درخواست تجدیدنظر کنند.

ماده 251 مکرر

وزیر اقتصاد می‌تواند برای پرونده مالیات غیرمستقیم و قطعی که در سایر مراجع دادرسی مالیاتی قابل پیگیری نباشد، از هیاتی سه نفره که خودش اعضایش را انتخاب می‌کند بخواهد به آن رسیدگی کنند.

اگر سوالی در مورد تبصره‌ها و مواد مختلف قوانین مالیاتی دارید، کارشناسان کارمنتو با پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

شرایط عمومی هیات‌های حل اختلاف

برای حل اختلاف در این هیات، تعداد اعضای مشخصی در قانون مشخص شده و رای بر اساس نظر اکثریت اعضا صادر می‌شود. چنانچه فرد معترض در حین انجام مراحل رسیدگی به تشکیل پرونده مالیاتی از شکایتش منصرف شود، رسیدگی به آن پرونده در سامانه دادرسی مالیاتی متوقف خواهد شد.

از طرفی هم تمامی ابلاغیه و اخطارها در طی مدت سه روز یعنی قبل از اینکه جلسه تشکیل شود، باید توسط این هیات به اشخاص حقیقی و حقوقی ابلاغ شود.

چه افرادی حق حضور در هیات حل اختلاف را دارند؟

علاوه بر خود مودی، یکی از افراد مجاز به حضور در کمیته حل اختلاف مالیاتی، وکیل مودی است که باید وکالتنامه رسمی ارائه کند. دیگری، مشاور رسمی مالیاتی است که البته باید کارت عضویت معتبر کانون مشاوران رسمی مالیاتی داشته باشد. اگر ورثه قرار است به کارهای مالیاتی رسیدگی کنند آنها هم می‌توانند حضور داشته باشند. کارمند هر شرکتی که به عنوان یک شخص حقوقی به امور مالیاتی رسیدگی می‌کند هم می‌تواند در جلسات هیئت حل اختلاف شرکت کند.

مرحله سوم رسیدگی مالیاتی؛ شورای عالی مالیاتی

نحوه دادرسی مالیاتی در این مرحله به این صورت است که مودی می‌تواند تا یک ماه پس از اعتراض به صدور حکم توسط هیأت حل اختلاف، به شورای عالی مالیاتی مراجعه کند. طبق ماده 252 مالیات مستقیم، این شورا از 25 عضو خبره تشکیل شده است و دوره عضویتشان سه سال است.

در حال حاضر شورای اقتصاد پس از طی مراحل قانونی و بدون توجه به ماهیت موضوع به آن رسیدگی و تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.
چنانچه در این مرحله شورای عالی رأی کمیسیون حل اختلاف را نپذیرد، پرونده به سازمان بازرسی مالیاتی ارسال و به کمیسیون حل اختلاف دیگری منتقل می‌شود. در صورت تایید رای شورای حل اختلاف در شورای عالی مالیاتی، مودی می‌تواند نسبت به کرسی سه نفره وزارت اقتصاد معترض شود.

اما مواد دیگری در مورد شورای عالی در بخشنامه رسیدگی مالیاتی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

ماده 253

بر اساس ماده 253 مالیات مستقیم، دوره عضویت اعضای شورا قابل تغییر نیست مگر به تقاضای خودشان یا حکم دادگاه.

ماده 254

این شورا هشت شعبه دارد که هر کدام سه عضو دارند. رئیس شورای عالی طبق ماده 254 مالیات مستقیم، اعضای شعب را مشخص می‌کند.

ماده 255

طبق این ماده 255 مالیات های مستقیم، این شورا باید آئین‌نامه‌های مربوط به دادرسی مالیاتی که به دستور وزیر اقتصاد یا دارایی هستند را تهیه کند. همچنین باید مطالعه کافی داشته باشد تا اگر لازم بود اصلاحاتی را در قوانین مربوط به مالیات پیشنهاد دهد.

ماده 256

در مراحل رسیدگی به شکایات مالیاتی، رئیس شورای عالی بر اساس ماده 256 مالیات های مستقیم، موظف است اعتراض یا شکایت مودی یا اداره دارایی را به یکی از شعب ارجاع دهد.

ماده 257

طبق این ماده 257 مالیات مستقیم، اگر اعتراض بی‌مورد باشد، این شورا باید پرونده را مجددا به هیات حل اختلاف ارجاع دهد.

ماده 258

اگر به یک پرونده با موضوعات مشابه با رویه‌های متفاوتی رسیدگی شده باشد، یک هیات عمومی با حضور روسای شعب و رئیس شورا تشکیل می‌شود. در این جلسه پرونده بررسی و رای با توجه به عوامل مختلف طبق ماده 258 مالیات مستقیم، صادر می‌شود.

ماده 259

این ماده اخیرا از قوانین و دستورالعمل دادرسی مالیاتی جدید حذف شده است.

با توجه به پیچیدگی قوانین مخصوصا در زمینه امور مالیاتی، شاید وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما مثل کارمنتو یک نعمت بزرگ باشد. این سایت، با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا این بستر را برای مخاطبان ایجاد کرده‌اند که توصیه می‌کنیم حتما به آن سر بزنید.

مرحله چهارم دادرسی مالیاتی؛ هیئت سه نفره وزارت اقتصاد و دارایی

پس از رد شدن پرونده از زیر نظر مراجع ذکرشده و حل نشدن مشکل، مودی باید در هیئت سه نفره وزارت اقتصاد حاضر شود. هدف از تشکیل این شورای سه نفره اینست که پرونده از سازمان مالیاتی و دولت خارج نشود.
این کمیته متشکل از سه نفر است که به پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی انتخاب می شوند و بعد از رسیدگی به پرونده، رای می‌دهند.
البته اگر مودی راضی نشود و نظر هیات را نپذیرد، می‌تواند با مراجعه به دیوان عدالت به رای، اعتراض کند.

مرحله پنجم دادرسی مالیاتی؛ دیوان عدالت اداری

در این مرحله که بیشتر طبق قوانین و مقررات قضایی پیش می‌رود، بهتر است مودی با کمک وکیل کارها را انجام دهد زیرا احتمالا در این گام، اختلافات با سازمان مالیاتی شدت گرفته است.
تقریبا می‌توان گفت که دیوان آخرین خانه امید برای مودی است. اگر نسبت به رای اعتراضی وجود داشت، مودی می‌تواند تا سه ماه بعد از ابلاغ رای، به دیوان شکایت کند. او حق دارد برای صرفه‌جویی در وقت، مستقیما به دیوان اداری مراجعه کند. البته وقتی کسی به مرحله مراجعه به دیوان می‌رسد، مطمئنا کلی هزینه دادرسی مالیاتی پرداخت کرده و وقت گذاشته است.

برای اینکه شما متحمل این هزینه‌های سنگین نشوید، توصیه می‌کنیم از گروه ما که در ارائه خدمات با معقول‌ترین قیمت بازار، تخصص دارند حتما مشورت کنید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مراحل دادرسی و رسیدگی مالیاتی دریافت نمایید.

مراحل دادرسی مالیاتی در صورت تمکین برگ تشخیص

طبق قوانین و مقررات مربوط به دادرسی مالیاتی، چند مرحله وجود دارد که در صورت تکمین برگ تشخیص باید طی شود:

  1. رسیدگی به پرونده باید توسط اداره مالیاتی مربوط انجام شود.
  2. تمکین نسبت به برگ تشخیص صورت گیرد.
  3. برگ قطعی صادر و ابلاغ شود.
  4. بدهی تا ده روز بعد از صدور ابلاغیه پرداخت شود. در این حالت پرونده بسته می‌شود.
  5. برگ اجرائی که مربوط به دریافت بدهی است تا یک ماه صادر شود.
  6. جریمه‌ و بدهی‌ها با اقدامات اجرایی وصول شود.
  7. اعتراض به هیات حل اختلاف اعلام و رای صادر شود. یعنی عملیات به مرحله 3 بازمی‌گردد.

مراحل دادرسی مالیاتی در صورت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

در صورت اعتراض به برگ تشخیص، دادرسی مالیاتی به این صورت است:

  1. اظهارنامه مالیاتی ارائه و اعتراض تا ۳۰ روز انجام شود.
  2. با توجه به مدارک به اعتراض رسیدگی شود.
  3. در صورت وارد بودن اعتراض، ظرف سی روز، با رئیس امور مالیاتی توافق شود.
  4. برگ قطعی مالیات صادر و ابلاغ شود.
  5. و در صورت پذیرفته نشدن اعتراض، پرونده به هیات حل اختلاف برگردانده شود.
  6. پس از رسیدگی، رای هیات حل اختلاف صادر و ابلاغ شود.
  7. اگر اعتراض پذیرفته بود، برگ قطعی مالیات صادر و ابلاغ شود.
  8. اعتراض به رای هیات بدوی تا ۲۰ روز بعد از تاریخ ابلاغ انجام و بدهی مالیاتی پرداخت شود.
  9. بعد از تجدیدنظر، رای هیات حل اختلاف مالیاتی صادر و ابلاغ شود.
  10. اگر باز هم اعتراض وارد بود، برگ قطعی ابلاغ و صادر شود.
  11. اگر هم رای تجدیدنظر به نفع مودی نبود، باز هم اعتراض انجام شود.
  12. برگ اجرائی وصول بدهی تا مدت ۱ ماه صادر شود.
  13. طی مدت سه ماه، به دیوان عدالت اداری مراجعه و نسبت به رای هیئت تجدیدنظر اعتراض شود.
  14. باز هم اگر اعتراض وارد بود، رای هیات حل اختلاف هم‌عرض صادر شود. بعد هم برگ قطعی صادر و ابلاغ شود.
Please select another listing to show to avoid recursion.

در خلال این مراحل، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت واقعا کمک بزرگی است زیرا هر چه سریع‌تر به جواب سوالات حقوقیتان برسید. تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه) از ویژگی‌های خوب کارمنتو است که باعث می‌شود هیچ سوالی بی‌جواب نماند.

دستورالعمل دادرسی مالیاتی

دستورالعمل دادرسی مالیاتی به اصول، قواعد و قوانینی گفته می‌شود در هنگام انجام رسیدگی‌ها و حل و فصل اختلافات مالیاتی توسط مرجع، باید رعایت شوند. این مجموعه قوانین، وظایف مودیان مالیاتی، کمیسیون‌های رسیدگی و اعضای آنها و مقامات مالیاتی را پوشش می‌دهد. هدف از تدوین این اصول، جلوگیری از تنش و اختلاف آراء در تمامی ادارات و برقراری بهتر عدالت است. این قوانین بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، مقررات مربوط به موضوع ماده 219 مالیات مستقیم و تمام بخشنامه دادرسی مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر می‌شود.

آیین نامه دادرسی مالیاتی مدنی

بر اساس آئین‌نامه دادرسی مدنی، تمام دستور‌العمل‌های مربوط به چرخه رسیدگی مالیاتی، بر عهده روسای ادارات مالیات و هیات حل اختلاف است. اداره کل هم موظف است بر اینکه این دستورات درست اجرا می‌شوند، نظارت کند.

اداره دادرسی مالیاتی و رئیس مرکز دادرسی مالیاتی

معمولا رسیدگی به امور مالیاتی در مراحل مختلف، توسط مراجع رسیدگی مالیاتی مختلفی انجام می‌شود. مهم اینست که در صورت اعتراض، ترتیب دادرسی مالیاتی و مراجعه به سازمان‌های مختلف حفظ شود.

به دلیل اهمیت دادرسی مالیاتی بر اساس عدالت، رئیس دستگاه قضایی مالیاتی باید یک سری ویژگی‌های خاص داشته باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. پایبندی به اصولی مثل عدالت و شفافیت
  2. احترام به مالیات‌دهندگان
  3. برخورداری از دانش و تجربه کافی
  4. امکان ایجاد هماهنگی و برقرار ارتباط بین ادارات مختلف سازمان و مراجع قضائی، اتحادیه‌ها و نمایندگان اصناف و توانایی حل و فصل اختلافات و ارائه گزارش رسیدگی مالیاتی

زمان و مهلت انجام دادرسی مالیاتی

از زمانی که اخطاریه الکترونیکی در کارتابل مودی سایت دادرسی مالیاتی آپلود و از طریق پیامک به او ابلاغ می‌شود تا 20 روز بطول می‌کشد تا رای نهایی صادر شود. بعد از این مدت مودی 30 روز فرصت دارد تا به برگ تشخیص مالیات را اعتراض کند.
اگر مؤدی طی این مدت اخطاریه الکترونیکی را مشاهده نکند، مأمور مالیات موضوع را مستقیما به هیأت حل اختلاف ارجاع می‌دهد. و اگر اخطاریه را مشاهده کند اما کاری نکند، برگ تشخیص قطعی صادر خواهد شد.
به همین دلیل از زمانی که برگ تشخیص رسمی و قانونی ابلاغ می‌شود، مودی فرصت دارد طی حداکثر زمان رسیدگی به پرونده مالیاتی، یعنی 45 روز دادرسی را پیگیری و اعتراض کند. در غیر این صورت و پس از پایان دوره، به شکایتش رسیدگی نخواهد شد.
البته باید در نظر داشت که تشریفات اعتراض به مالیات تعیین‌شده به همین جا ختم نمی‌شود. از طرفی هم اگر سازمان امور مالیاتی ادعای مؤدی را قبول نداشته باشد، می‌تواند به مراجع دیگر اعتراض کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

گروه کارمنتو تمام تلاش خود را کرده است تا به سوال “مراحل دادرسی مالیاتی چیست” به عنوان یکی از پرتکرارترین سوالات مخاطب پاسخ دهد. این سایت امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی در زمینه امور مالیاتی را در اختیارتان قرار خواهد داد. امکان چت آنلاین با پشتیبان هم وجود دارد.

از جمله ویژگی‌های خوب دیگری که سایت کارمنتو دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)
  • نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه‌جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)
  • دارای شارژ اولیه رایگان
  • قابلیت استفاده از کیف پول
  • محرمانه بودن اطلاعات

سخن پایانی

در دادرسی مالیاتی، نوع دفاع مودی از اظهارنامه و پرونده مالیاتی، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد. اگر مودی نسبت به قوانین، اشراف داشته باشد و بتواند از پرونده خود دفاع کند، مراحل رسیدگی مالیاتی زودتر به اتمام می‌رسد و نتیجه خواهد داد. اگر فرد نسبت به این قوانین آگاهی کافی ندارد، بهتر است از مشاوران خبره بهره بگیرد. کارمنتو، اولین پلتفرم تخصصی در حوزه مشاوره کسب و کار، می‌تواند شما را در پرونده‌های مالیاتی همراهی کند. مشاوران خبره و مجرب این مجموعه، از قوانین مالیاتی آگاهی دارند و می‌توانند در حل این مسائل به شما کمک کنند. شما می‌توانید به صورت تلفنی یا آنلاین، با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید و در کمترین زمان، مشکل مالیاتی خود را حل کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 20 نظر

5 20
مراحل دادرسی مالیاتی و دستورالعمل رسیدگی مالیاتی چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد