ممیز مالیاتی کیست؟ فرایند رسیدگی مالیاتی چه مدارکی نیاز دارد؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 3 مرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از مواردی که باید هر حسابدار، مدیر مالی یا صاحب کسب‌وکار با آن آشنا باشد، فرایند رسیدگی مالیاتی شرکت و سازمانی است که در آن مشغول به کار است. دلیل آن نیز لزوم دقت و تسلط بر قوانین است تا کسب‌وکار مدنظر از لحاظ مالیاتی دچار مشکل نشود. فرایند رسیدگی مالیاتی، فرآیندی قانونی است که هر موسسه و کسب‌وکاری با آن رو‌به‌رو خواهد شد تا مالیات آن به نحو احسن تعیین و پرداخت شود. یکی از افرادی که در  این فرآیند نقش کلیدی دارد، ممیز مالیاتی است. ممیز مالیاتی کیست؟ وظایف این ممیز مالیاتی چیست؟ چه مدارکی را باید به وی ارائه کنید؟ آیا می‌توان به نظر این ممیز مالیاتی اعتراض کرد؟ این‌ها سوالاتی هستند که قرار است در ادامه به آن‌ها پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

 فرایند رسیدگی مالی امری ضروری است که همه صاحبین مشاغل و موسسات باید با آن آشنایی داشته باشند و مراحل مختلف آن را بدانند تا بتوانند در جلسات فرایند رسیدگی مالیاتی، موفق عمل کنند. در این بین، حسابداران که مسئول اسناد و رویدادهای مالی کسب‌وکارها و موسسات هستند نیز باید آشنایی کامل و دقیق با این قوانین و مقررات داشته باشند تا مجموعه خود را درگیر مشکلات مالیاتی نکنند.

بنر مالیاتی

منظور از رسیدگی ممیز مالیاتی چیست؟

نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی و فرایند رسیدگی مالیاتی، مجموعه‌ای از اقدامات، بررسی‌ها و فعالیت‌هایی است که جهت اجرای صحیح مقررات مالیاتی، از طرف دولت و سازمان‌های نظارتی و مالیاتی انجام می‌شود. اظهارنامه مالیات، ارسالی توسط مودیان مالیاتی، مهم‌ترین ابزار قابل اتکاء در جهت تشخیص درآمد واحدهای تجاری و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است. هدف از فرایند رسیدگی مالیاتی، جلوگیری از تخلفات، حفظ عدالت و حفظ تساوی در تحمل بار مالیاتی بین افراد و شرکت‌ها است.

رسیدگی مالیاتی، شامل مراحل و بخش‌های مختلفی می‌شود اما به طور کلی شامل بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی، قانونی بودن و صحیح بودن آن‌ها و همچنین بررسی سوابق مالیاتی موسسات و اشخاص است. در نهایت نیز باید میزان مالیات قابل پرداخت، براساس بررسی‌های انجام شده روی اظهارنامه، تعیین شود. در فرایند رسیدگی مالی همچنین احتمال وقوع تخلف نیز بررسی می‌شود. ما در مجموعه کارمنتو با گردهم آوردن کارشناسان خبره مالیاتی در تلاش هستیم تمام سوالات شما در این حوزه را پاسخگو باشیم. پس همین الان با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

معمولا یکی از مهم‌ترین وظایف هر مدیر مالی و به طور کلی مدیران، تهیه و ارسال به موقع اظهارنامه‌های مالیاتی است. اظهارنامه‌های مالیاتی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی هستند که در فرایند رسیدگی مالی مورد تحلیل قرار گرفته و براساس آن‌ها میزان مالیات تعیین خواهد شد. بنابراین باید با دقت و صحت کامل تهیه و سر زمان مقرر، ارسال شوند. همچنین باید توجه داشت که فرایند رسیدگی مالیاتی، دو نوع که شامل رسیدگی مالیات عملکرد و رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده، می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

ممیز مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؟

ممیز به شخصی گفته می‌شود که براساس قوانین، بر امور مالی و مالیاتی اشخاص و موسسه‌ها و مشاغل مختلف نظارت می‌کند. بررسی صحیح بودن و مستند بودن پرداخت‌های مالیاتی و همچنین تشخیص، شناسایی و جلوگیری از وقوع تخلفات مالیاتی، بر عهده ممیز مالیاتی است. شرح وظایف ممیز مالیاتی، گسترده و شامل مواردی مانند دریافت معوقه‌ها، تشویق به پرداخت به موقع مالیات، بررسی اظهارنامه مالیاتی جهت صحیح بودن و نداشتن تناقضات، هستند. ممیزی مالیاتی بررسی میزان درآمد و هزینه‌های یک موسسه براساس بررسی حساب‌ها و دفترهای حساب‌رسی و اظهارنامه‌های آن‌ها است. ممیز مالیاتی بر اساس این اطلاعات، میزان مالیات قابل پرداخت موسسه را مشخص می‌کند.

تفاوت حسابدار و ممیز مالیاتی چیست؟

ممیز مالیاتی و حسابدار، وظایف و حیطه کاری متفاوتی از یکدیگر دارند. محدوده کاری حسابدار، درون سازمان، موسسه و یا هر کسب‌وکاری است و وظیفه او ثبت و بررسی دقیق هر نوع رویداد و یا اسناد مالی همان شرکت است. همچنین باید توجه داشت که حسابدار با صاحب کسب‌و‌کار در ارتباط است. اما در مقابل، ممیز مالیاتی وظیفه بررسی اطلاعات و اظهارنامه‌های مالی است که از طرف شرکت اعلام شده‌اند. ممیز مالی، در واقع مامور سازمان دارایی و مالیات است. همچنین باید به این موضوع هم اشاره کرد که ممیز مالیاتی در واقع کارمند دولت است و استخدام وزارت دارایی است که وظیفه او صحت‌سنجی مالیات دهند‌گان است.

روش های تشخیص مالیات پس از فرایند رسیدگی مالیاتی

پس از انجام فرایند رسیدگی مالیاتی، یکی از سه حالت زیر، تحقق می‌یابد:

  1. در صورتی که دفاتر و اسناد حسابداری و مالی مودی مالیاتی، طبق موازین قانونی و آیین نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری و همچنین رعایت اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری تنظیم شده باشد، درآمد مشمول مالیات مودی از طریق رسیدگی به دفاتر حسابداری تعیین و مبلغ مالیات تشخیصی و طی برگ تشخیص صادر و به مودی ابلاغ می گردد. به این روش، رسیدگی از طریق قبول یا قبولی دفاتر حسابداری، اطلاق می‌گردد.
  2. در صورتی که دفاتر و اسناد حسابداری مودی مطابق موازین قانونی و آیین‌نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری تنظیم نشده باشد و یا حتی خارج از اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری و یا در مدارک حسابداری ارائه شده جهت رسیدگی نقص وجود داشته باشد، دفاتر حسابداری مورد قبول واقع نمی‌شود و تشخیص درآمد و مالیات واحد های تجاری بر اساس معیارها و قوانین خاص مالیاتی شناسایی و مطالبه می‌گردد. اصطلاحا به این روش از تشخیص مالیات، رسیدگی از طریق علی‌الراس، اطلاق می گردد.
  3. در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری ابرازی برای محاسبه مالیات بر درآمد به نظر اداره امور مالیاتی غیرقابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آیین نامه مربوط و همچنین عدم رعایت کامل اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری مورد قبول واقع نشود، در این صورت مراتب و دلایل کافی بر اساس شواهدفرایند رسیدگی مالیاتی باید کتباً به مودی ابلاغ و پرونده برای رسیدگی به هیات سه نفره تحت عنوان هیئت بند 3 ماده 97 قانون مالیات مستقیم احاطه می‌گردد.

مدارک لازم فرایند رسیدگی مالیاتی به دفاتر قانونی توسط ممیز مالیاتی

مدارک مورد نیاز فرایند رسیدگی مالیاتی توسط ممیز مالیاتی به شرح زیر است:

  • دفاتر مالی(روزنامه کل)
  • تراز کل و معین قبل و بعد از بستن حساب‌ها
  • مجوزهای انجام فعالیت
  • گردش حساب(صندوق، تنخواه، جاری شرکاء، پیش پرداخت‌ها، پیش دریافت‌ها، ریز هزینه‌ها).
  • ریز خرید و فروش، گردش بدهکاران و بستانکاران.
  • گردش حساب حقوق پرسنل.
  • صورت حساب بانک.
  • گردش موجودی کالا.
  • جول محاسبه استهلاک(نحوه محاسبه).
  • لیست بیمه ارسالی برای 12 ماه.
  • صورتحساب‌های فروش(کپی از اولین و آخرین صورتحساب).
  • صورت معاملات ارسالی.
  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده.
  • اجاره‌نامه، قبوض پرداختی بابت اجاره.
  • لیست پرسنل مرتبط با تبصره ماده 86 مالیات مستقیم و قبوض پرداختی.
مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه فرایند رسیدگی مالیاتی توسط ممیز مالیاتی دریافت نمایید.

ایجاد آمادگی برای جلسه فرایند رسیدگی مالیات توسط ممیز مالیاتی (آمادگی های لازم برای شرکت در جلسه فرایند رسیدگی مالیاتی)

بهترین کار قبل از مراجعه جهت جلسه رسیدگی، داشتن آمادگی لازم برای تمام موارد اختیارات ممیز مالیاتی است. این آمادگی شامل:

  1. آماده سازی چک اسناد حسابداری
  2. آماده سازی چک ضمائم مرتبط
  3. دریافت اطلاعیه سازمان مالیاتی
  4. مرتب سازی مدارک و دفاتر و اسناد

همچنین لازم به ذکر است که، قبل از حضور در جلسه رسیدگی برگ دعوت اسناد و مدارک عملکرد را کاملا مشاهده نمایید. ساعت و روز را حتما در رسید خود یادداشت نمایید. برای بهبود روند رسیدگی حداقل 15 دقیقه قبل از زمان رسیدگی در اداره مالیات خود حضور داشته باشید. در طول این جلسه از شما سوالاتی پرسیده می‌شود تا ممیز مالیاتی به استفاده از اختیاراتی که دارد، بتواند بهترین و دقیق‌ترین نتیجه را دریافت کند.

سوالاتی که در فرایند رسیدگی مالیاتی توسط ممیز مالیاتی پرسیده می‌شود

ممیز مالیاتی به چه مواردی دقت می کند؟ و چه سوالی را می‌پرسد؟ در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • فعالیت شرکت در چه زمینه‌ای است؟

در پاسخ به این سوال، باید دو نوع فعالیت کلی را به ممیز مالیاتی اطلاع دهید. اول فعالیت اصلی شرکت و دوم فعالیت‌های جانبی شامل سرمایه‌گذاری یا فعالیت‌های مالی غیر مستقیم شرکت.

  • آیا دفاتر قانونی تحریر شده‌اند؟

برای پاسخ به این سوال باید دفاتر قانونی شرکت شامل دفاتر روزنامه و کل تحویل ممیز مالیاتی شوند. این دفاتر بررسی و درصورت وجود تقصان از سمت ممیز رد می‌شوند. این نقصان شامل عدم ثبت رویدادهای مالی به ترتیب زمان وقوع، تلاش برای چال کردن بخشی از معاملات، حذف صفحه یا صفحاتی از بین دفتر و… است. اتفاقی که حین این بررسی ممکن است رخ دهد، عدم نگارش بخشی از دفاتر است.

تحریر دفاتر قانونی

کلیه رویدادهای مالی شامل بدهکاری و بستانکاری در دفاتر قانونی ثبت می‌شود. صاحبان مشاغل باید کلیه معاملات و رویدادهای مالی و حسابداری خود را ثبت و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. بنابراین یکی از دغدغه های صاحبان مشاغل، اشتباهاتی است که ممکن است به دلیل دانش فنی پایین، بی احتیاطی و … در این زمینه رخ دهد.

کارمنتو با ارائه خدمات نوشتن دفاتر قانونی و شناخت این دغدغه مدیران و صاحبان مشاغل، با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب سعی در نگارش صحیح برای شرکت‌ها و مشاغل با مناسب‌ترین قیمت، کمترین زمان و بالاترین دقت را دارد.

  • تفاوت دفاتر نا نویس با عدم تحریر:

در صورتی که شما هیچ فعالیت مالی خاصی را در سال مالی گذشته در شرکت نداشته باشید طبیعتا هیچ ثبتی در دفاتر شما انجام نمی‌شود. این در حالی است که اگر شما رویدادهای مالی را به عمد در دفاتر ننویسید، مرتکب تخلف مالیاتی شده‌اید. حالت اول برای شما در صورت امکان ثبت ادعا مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما در حالت دوم و احراز آن توسط ممیز مالیاتی دفاتر شما رد و شما موظف به پرداخت جریمه خواهید شد.

  • مالیات اجاره را پرداخت کرده‌اید؟

مالیات اجاره همان مالیاتی است که به واسطه اجاره دادن اموال غیر منقول اشخاص حقیقی یا حقوقی باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. طبیعتا این مالیات با توجه به رقم دریافتی تعیین و به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

پس از برگزاری این جلسه و اظهار نظر ممیز مالیاتی، برگه مالیاتی شما صادر می‌شود. این برگه به دو دسته کلی تشخیصی و قطعی تقسیم بندی خواهد شد. مسلما رقم نهایی مالیات شما به نحوه ارائه مدارک و پاسخگویی به سوالات ممیز مالیاتی تعیین می‌شود. مشاوران کارمنتو در پلتفرم آنلاین همواره و در هرکجای ایران که باشید آماده کمک به شما و راهنمایی شما هستند.

صدور برگ قطعی و تشخیصی مالیاتی

پس از بررسی‌های ممیز مالیاتی، برگه تشخیص مالیات برای شما صادر می‌شود. این برگه با توجه به اظهارنامه ارسالی شما و مدارک بررسی شده، صادر و جهت اعلام اولیه میزان مالیات قابل پرداخت شما ارائه خواهد شد. شما در طول 1 ماه از زمان مشاهده این برگه امکان ثبت اعتراض خود را به رقم اعلامی دارید که باید مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی را پشت سر بگذارید.

مسلما برای ثبت یک اعتراض به ممیز کل مالیاتی موفق و کاهش رقم مالیات قابل پرداخت باید از کمک مشاوران مالیاتی خبره استفاده کنید. نکته مهم این است که این مشاوران باید همیشه و در همه جا در دسترس باشند تا کار شما به بهترین نحو ممکن انجام شود. ما در مجموعه کارمنتو امکان استفاده از کمک بهترین مشاوران با کمترین هزینه را فراهم کرده‌ایم. پس از بررسی اعتراض‌های شما به ممیز کل مالیاتی، برگ قطعی مالیات برای شما صادر می‌شود که بیانگر مالیاتی است که باید ظرف مدت مشخص (حدود 1 ماه) به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله دیدیم که ممیز مالیاتی کیست و وظاف ممیز مالیاتی چیست. شرح وظایف ممیز مالیاتی به او این اجازه را می‌دهد تا با بررسی مدارک و مستندات شما در خصوص میزان مالیاتی که باید بپردازید، نظر دهد. طبیعتا هرچه مدارک قوی‌تر و دقیق‌تری را در اختیار این ممیز بگذارید، بهترین نتیجه را دریافت می‌کنید. کارشناسان ما در کارمنتو به صورت 24/7 در خدمت شما هستند تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود. پس همین الان برای دریافت مشاوره با ما ارتباط بگیرید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 75 نظر

4 75
ممیز مالیاتی کیست؟ فرایند رسیدگی مالیاتی چه مدارکی نیاز دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد