راهنمای سامانه ارزش افزوده؛ نحوه ثبت نام و ورود به سایت

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 10 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها است که دریافت عادلانه آن، آبادانی کشور را در پی خواهد داشت. در این میان، مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین بخش‌های مالیات هر کشوری است. سامانه ارزش افزوده، درگاه دریافت اطلاعات و پرداخت این مالیات برای مودیان کشورمان است. این سامانه در راستای ایجاد دولت الکترونیک، افزایش نظارت، جلوگیری از فساد و رانت ایجاد شده و می‌تواند روند محاسبه و پرداخت مالیات ارزش افزوده را تا حد قابل توجهی بهینه کند.

اگر از مودیان پرداخت مالیات ارزش افزوده هستید و هنوز با سامانه ارزش افزوده آشنایی ندارید، بهتر است هرچه زودتر این آشنایی را کسب کنید؛ در غیراینصورت، عدم مراجعه و تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی در سامانه‌های کشوری، می‌تواند جریمه‌های سنگین مالیاتی را برای شما در پی داشته باشد.

“جهت دریافت مشاوره مالیاتی آنلاین یا تلفنی در 24 ساعت شبانه‌روز روی کارمنتو حساب کنید”

در این بلاگ قصد داریم سامانه مالیات بر ارزش افزوده را به شما معرفی کنیم، نحوه ورود و ثبت‌نام در آن را توضیح دهیم و امکاناتش نیز بررسی کنیم؛ پس اگر به دنبال راهنمای کاملی برای پاسخ به سوالات خود هستید، در ادامه همراه کارمنتو باشید.

بنر مالیاتی

معرفی سامانه مالیات بر ارزش افزوده e-vat.ir

تا پیش از سال 1401 سامانه مشخصی برای ارائه اطلاعات و پیگیری روند پرداخت مالیات در کشور وجود نداشت، درحالی‌که پس از این سال، با ایجاد سامانه tax.gov.ir، عملا سیستم مالیاتی کشور یکپارچه شد و همه مودیان مالیاتی جهت تکمیل اطلاعات و انجام فرآیندهای مالیاتی خود به این سامانه خوانده شدند. البته همچنان سامانه‌های زیرشاخه‌ای مانند www.evat.ir نیز وجود دارند که به‌طور خاص فرآیندهای ارسال اظهارنامه و پرداخت نوعی مالیات خاص را پوشش می‌دهند.

سامانه evat چیست؟

سامانه evat به طور اختصاصی طراحی شده تا مودیان مالیات بر ارزش افزوده بتوانند اظهارنامه الکترونیکی خود را در آن ثبت و از اعتبار فعالیت خود اطمینان حاصل کنند؛ این سامانه همچنین اخبار و اطلاعیه‌های جدید سازمان مالیات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

در تکمیل صحبت‌های پیشین، اولین گام برای ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده، ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir است؛ پس از آن می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور خود، در سایر سامانه‌های مالیاتی کشور نظیر evat.ir نیز فعالیت داشته باشید. در ادامه با نحوه ورود و ثبت‌نام در سامانه مالیات ارزش افزوده آشنا خواهید شد.

نحوه ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir

جهت تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده؛ و همچنین استعلام میزان این مالیات، باید طبق مراحل زیر به سامانه عملیات مالیات بر ارزش افزوده وارد شوید.

  1. ابتدا عبارت «سامانه مالیات بر ارزش افزوده» را در مرورگر خود سرچ کنید و روی سایت مربوطه کلیک نمایید
  2. در صورتی که از قبل در سامانه مودیان ثبت‌نام کرده باشید، کافیست نام کاربری و کلمه عبور خود را در سامانه وارد کرده و به صفحه کاربری خود وارد شوید.
  • با توجه به تغییرات اعمال شده در سامانه‌های مالیاتی کشور، ورود به حساب کاربردی سامانه ارزش افزوده، از این پس مستقیما از طریق کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی صورت می‌گیرد. آموزش نحوه ورود در ادامه مقاله قرار دارد.

چنانچه در مراحل ورود و ثبت نام در سامانه مالیات ارزش افزوده با مشکلی روبه‌رو شدید، هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو در کمترین زمان ممکن بهره‌مند شوید. این مجموعه به در اختیار داشتن 350 مشاور برتر کشور در بیش از 33 زیرحوزه قانونی، قادر است مشکلات حقوقی و مالیاتی مخاطبان خود را در کمترین زمان ممکن بررسی و حل کند.

ادغام سامانه evat با سامانه مودیان مالیاتی

طی اقدام جدید سازمان مالیات، سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir با سامانه یکپارچه سازمان مالیات tax.gov.ir ادغام شد؛ لذا با ورود به سایت evat دکمه‌ای را مشاهده می‌کنید که مستقیما شما را به سامانه مودیان هدایت می‌کند. پس از ورود و ثبت‌نام در این سامانه می‌توانید روی پرونده مالیات بر ارزش افزوده خود کلیک کرده و فرآیند تکمیل اظهارنامه و پرداخت مالیات را از آن طریق پیگیری کنید.

ادغام سامانه evat با سامانه مودیان مالیاتی

ثبت‌نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده evat.ir

همانطور که گفتیم، با اقدامات جدید سازمان مالیات دیگر سامانه ارزش افزوده به صورت مستقل فعالیت نمی‌کند؛ لذا در این بخش تحت عنوان ثبت‌نام در سایت مالیات بر ارزش افزوده، مراحل ثبت‌نام در my.tax.gov.ir یعنی سامانه مودیان مالیاتی را توضیح می‌دهیم.

  • ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شوید؛
  • در صفحه باز شده روی منوی دریافت اطلاعات کاربری کلیک کنید؛

ثبت‌نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده

  • اطلاعات خواسته شده در این صفحه را تکمیل نمایید؛ سپس روی دکمه دریافت اطلاعات کاربری کلیک کنید؛

تکمیل اطلاعات کاربری

  • در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، پیامک تائید ارسال شده برای تلفن همراه خود را وارد کنید؛

تکمیل اطلاعات کاربری

  • در صورت صحیح بودن کد تائید، ثبت‌نام شما تکمیل شده و وارد کارپوشه مالیاتی خود می‌شوید؛

تکمیل ثبت نام

ورود به سامانه ارزش افزوده

  • چنانچه هنوز پرونده‌ای برای شما ایجاد نشده، روی گزینه «ایجاد پرونده مالیات بر درآمد جدید» کلیک کرده و اطلاعات پرونده مالیاتی خود را تکمیل کنید». (درمورد مالیات بر درآمد اطلاعات خود را تکمیل نمایید)

ایجاد پرونده مالیات بر درآمد جدید

امکانات سامانه مالیات بر ارزش افزوده (خدمات سامانه مالیات بر ارزش افزوده)

حال که با نحوه ورود و ثبت‌نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده آشنا شدید، وقت آن است که با امکانات و ویژگی‌های این سامانه نیز آشنا شوید. در ادامه دو مزیت استفاده از سامانه را به شما معرفی می‌کنیم.

استعلام و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

با استفاده از سامانه مالیات ارزش افزوده، می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور در دفاتر مالیاتی، نرخ مالیات خود را مشاهده و برای پرداخت آن اقدام کرد. همچنین می‌توانید مالیات را از درگاه‌های پرداخت آنلاین یا خودپرداز تسویه نمایید و در زمان صرفه‌جویی کنید.

ارسال اظهارنامه الکترونیک

تا پیش از یکپارچه شدن سامانه‌های مالیاتی کشور، ارسال اظهارنامه کاغذی برای سازمان مالیات همواره مشکلات بسیاری را برای مودیان ایجاد می‌کرد؛ پس از شکل‌گیری و آغاز به کار سامانه ارزش افزوده، حالا مودیان می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون مصرف کاغذ، اظهارنامه خود را تکمیل و ارسال کنند.

توجه کنید ارسال به موقع اظهارنامه می‌تواند امتیازات و معافیات‌های ویژه سازمان مالیات را به همراه داشته باشد. همچنین امکان کاهش مالیات با تکمیل صحیح اظهارنامه وجود دارد. اگر در این مسئله تخصص ندارید و نگران هستید با تکمیل اشتباه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دچار اضافه پرداخت مالیات شوید، بهتر است پیش از اقدام برای اینکار، از یک مشاوره مالیاتی با کارشناسان خبره کارمنتو بهره‌مند شوید. شما می‌توانید میزان تجربه، تحصیلات آکادمیک و امتیاز هر مشاور را مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود، با یکی از آن‌ها تماس حاصل کنید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالی و مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را در زمینه سامانه مالیات بر ارزش افزوده و نحوه ورود به آن دریافت نمایید.

برای تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده کافیست مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا وارد حساب کاربری خود در tax.gov.ir شوید.
  • در منوی اصلی حساب، کادری قرمز رنگی وجود دارد که شما را برای تکمیل اظهارنامه راهنمایی می‌کند. در این کادر دو مورد از شما خواسته شده:
  • اول اینکه پرونده مالیاتی موردنظر خود را انتخاب کنید؛
  • دوم اینکه وارد سامانه مالیات بر ارزش افزوده شوید.

برای انتخاب پرونده کافیست روی عبارت «اینجا» داخل کادر قرمز رنگ کلیک کنید.

تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

  • حال به صفحه انتخاب پرونده وارد می‌شوید؛ در اینجا می‌بایست پرونده‌ای که قصد دارید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده آن‌را ارسال نمایید، انتخاب کنید.

انتخاب پرونده موردنظر مالیات بر ارزش افزوده

  • با انتخاب پرونده، توضیحات مربوط به آن نمایش داده می‌شود؛ چنانچه توضیحات مذکور با اطلاعات مورد نظر شما همخوانی داشت، بر روی دکمه «ورود به سامانه ارزش افزوده» کلیک کنید.

تایید پرونده مالیات بر ارزش افزوده

  • در این مرحله به سامانه مالیات بر ارزش افزوده evat.ir هدایت می‌شوید؛ در اینجا بر روی تسلیم اظهارنامه عادی کلیک کنید.

تسلیم اظهارنامه

  • حال اطلاعات خواسته شده را جهت ورود به اظهارنامه تکمیل نمایید.

ورود به اظهارنامه

  • با تکمیل اطلاعات، وارد بخش اصلی اظهارنامه الکترونیکی می‌شوید. در این گام می‌بایست اطلاعات دقیق مربوط به دفاتر مالیاتی خود را وارد کرده و درآمد مشمول و معاف از مالیات ارزش افزوده خود را وارد کنید.

اظهارنامه الکترونیکی

توصیه: با توجه به اینکه ارائه اطلاعات نادرست ممکن است به جرایم مالیاتی منجر شود، بهتر است پیش از تکمیل اظهارنامه، حتما با یک وکیل مالیاتی مشورت کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را به صورت کاملا محرمانه با وکلای برتری کشور درمیان بگذارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی کارمنتو استفاده کنید.

  • پس از تکمیل و بررسی دقیق اطلاعات پیشین، حال جهت ثبت موقت یا تائید اظهارنامه خود به انتهای صفحه مراجعه کنید؛ در آنجا تیک «صحت اطلاعات …» را بزنید و نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید. حال اگر قصد ثبت موقت اظهارنامه را دارید روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید؛ در غیراینصورت و برای تائید نهایی، بر روی دکمه «تائید و مرحله بعد» کلیک کنید.

ثبت اظهارنامه

  • خوشبختانه فرآیند ثبت اظهارنامه به پایان رسید. در بخش آخر به شما اطلاعات مربوط به اظهارنامه شامل شماره ثبت تسلیم اظهارنامه، تاریخ و شناسه تسلیم ثبت‌نام نمایش داده می‌شوند.

نمایش اطلاعات اظهارنامه

  • با استفاده کد رهگیری مالیاتی دریافت شده در مرحله پیشین، حال می‌توانید نسبت به دریافت قبض مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت آن اقدام کنید. توجه داشته باشید در حال حاضر اینکار تنها از درگاه‌های پرداخت بانک ملی شامل:
  1. مراجعه حضوری به بانک؛
  2. استفاده از تلفن بانک؛
  3. دستگاه خودپرداز؛
  4. و دستگاه پوز بانک ملی

امکان پذیر است.

سخن پایانی

در این مقاله هرآنچه باید از مبانی و اصول اولیه کار با سامانه ارزش اولیه می‌دانستید، آموختید. اگر از مودیان این مالیات هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما آموختن کامل نحوه کار با این سامانه را در دستور کار خود قرار دهید تا هرچه بیشتر با خدمات و امکانات دولت الکترونیک آشنا و از آن بهره‌مند شوید.

همچنین می‌توانید 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته روی کمک کارمنتو حساب کنید. مجموعه ما با بیش از 350 مشاور خبره در 31 زیرحوزه مختلف آماده خدمت به شماست؛ پس هرگاه در مسائل مالیاتی خود به مشکل برخوردید، کافیست با مشاوران کارمنتو تماس بگیرید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
راهنمای سامانه ارزش افزوده؛ نحوه ثبت نام و ورود به سایت

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد