استعلام ارزش افزوده در چه سامانه ای انجام می شود؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 3 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

احتمالا شما نیز هنگام بررسی قیمت محصولات با عبارت مالیات بر ارزش افزوده مواجه شده‌اید. تا به حال از خود پرسیده‌اید این مالیات چیست و چگونه دریافت می‌شود؟ اگرهم خود عرضه‌کننده محصول باشید، احتمالا با ضوابط قانونی مالیات آشنایی دارید و منطق دریافت چنین مالیاتی را درک می‌کنید.

در این بلاگ قصد داریم نحوه استعلام مالیات ارزش افزوده را توضیح دهیم که سوال بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات است. باید بدانید که طبق قانون، برای دریافت مالیات ارزش افزوده از مشتریان، ابتدا باید استعلام گواهینامه ارزش افزوده خود را انجام داده و در صورت عدم ثبت نام و یا اتمام مهلت این گواهینامه، اقدام به دریافت یا تمدید آن نمایید.

در این بلاگ قصد داریم به مقوله استعلام مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم. شاید ابتدا تصور کنید که اینکار فرآیند پیچیده‌ای ندارد و به راحتی قابل انجام است، اما اگر نگاهی به سرتیترهای این مطلب بیاندازید، نظرتان عوض می‌شود. البته نیازی نیست نگران باشید. استعلام ارزش افزوده و مالیات آن زیاد زمانبر نخواهد بود؛ فقط با توجه به روش‌های مختلف و قوانین خاصی که برای آن وجود دارد، مطالعه چنین مقاله کاملی در رابطه به آموزش سامانه استعلام ارزش افزوده کمی زمانبر خواهد بود.

به هر حال، توصیه می‌کنیم هیچ یک از مطالب را از دست ندهید، هرچه باشد صرف کمی زمان بیشتر و آموزش کامل نحوه استعلام ارزش افزوده، بهتر از مواجه شدن با جریمه‌های سنگین مالیاتی است، درست می‌گویم؟!

بنر مالیاتی

منظور از استعلام مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

بکار بردن لفظ «استعلام مالیات ارزش افزوده» می‌تواند به مقاصد مختلفی انجام شود. گاهی شما از ثبت نام خود در سامانه اطلاعی ندارید و قصد دارید استعلام ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده انجام دهید؛ گاهی در مورد تاریخ انقضای گواهی خود مردد می‌شوید و برای استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده اقدام می‌کنید؛ گاهی نیز از موارد قبلی اطلاع کامل دارید به منظور پرداخت مالیات، استعلام میزان مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار خود قرار می‌دهید.

توضیح تمامی این موارد آن‌هم در یک بند کار دشوار و البته بی‌فایده‌ای است؛ پس اجازه دهید به جای آن، در قالب سه تیتر جداگانه، انواع استعلام مالیات بر ارزش افزوده را توضیح دهیم.

  • استعلام ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

در ابتدا اشاره کردیم که هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌بایست پیش از دریافت مالیات بر ارزش افزوده، گواهینامه قانونی آن را دریافت کند. بدین منظور باید ابتدا برای ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنید؛ پس از گذشت مدتی از تائید نهایی ثبت نام خود، استعلام ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده انجام دهید و در صورت مثبت بودن، فرآیند دریافت مالیات از مشتریان خود را آغاز کنید.

توجه کنید که دریافت این مالیات بدون گواهینامه و استعلام ثبت نام ارزش افزوده تخلف از قوانین مالیاتی کشور قلمداد شده و افراد خاطی، متحمل جریمه‌های سنگین سازمان مالیات می‌شوند.

  • استعلام میزان بدهی مالیات بر ارزش افزوده

چنانچه پس از بررسی گواهی مالیات بر ارزش افزوده متوجه شدید که گواهی شما ثبت و همچنان اعتبار دارد، پس شما یک مودی قانونی این مالیات هستید و باید در صدد پرداخت دوره‌ای آن باشید. طبق قانون مودیان باید در پایان هر فصل و در طی 15 روز آغازین فصل بعدی، جهت پرداخت مالیات ارزش افزوده اقدام کنند.

برای پرداخت مالیات، باید ابتدا استعلام بدهی مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار خود قرار دهید. با انجام اینکار، متوجه بدهی مالیاتی پیشین خود خواهید شد و آن را خواهید پرداخت.

همچنین استعلام میزان مالیات ارزش افزوده نیز دومین گامی است که در مرحله پرداخت باید انجام دهید. این استعلام، مالیات مربوط به دوره مالیاتی کنونی را به شما نمایش می‌دهد تا بتوانید اوضاع مالیاتی کسب‌وکارتان را مشاهده و آن را مدیریت کنید.

توصیه می‌کنیم استعلام بدهی مالیات بر ارزش افزوده را در دوره‌های زمانی کوتاه انجام دهید و در مدیریت مالیات خود کوشا باشید. اگر خودتان سررشته‌ای از موارد حقوقی و راهکارهای کاهش مالیات ندارید، می‌توانید با قیمتی معقول و منصفانه از مشاوره مالیاتی کارمنتو که به صورت آنلاین و تلفنی است، بهره‌مند شوید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالی و مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را در زمینه استعلام گواهینامه ارزش افزوده دریافت نمایید.

  • استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده

گواهینامه ارزش افزوده یک گواهی مادام‌العمر نیست و پس از مدتی باطل می‌شود. مدت اعتبار گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده معمولا بین شش ماه تا یک سال است و پس از آن باید تمدید شود. بنابراین می‌بایست در دوره‌های چندماهه برای استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده خود اقدام کنید.

شاید تصور کنید که استعلام گواهی مالیات بر ارزش افزوده جهت بررسی اعتبار آن، کاری بیهوده است. در این راستا باید اشاره کنیم پس از گذشت مدت زمان اعتبار گواهی، با دریافت مالیات از مشتریان، عملا در ردیف اشخاصی قرار خواهید گرفت که در این گواهی ثبت نام نکرده‌اند، آنگاه مرتکب تخلف مالیاتی شده و مشمول جریمه خواهید شد. بنابراین مهلت گواهینامه خود را مدنظر داشته باشید و در صورت تردید، تائیدیه گواهی ارزش افزوده را به صورت آنلاین دریافت کنید.

سامانه استعلام مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

اگر از کاغذبازی‌های اداری آن‌هم در سازمان مالیات کلافه هستید، باید بگویم که دیگر نیازی نیست نگران این مشکل باشید. با راه‌اندازی سامانه استعلام مالیات بر ارزش افزوده، همه امور مالیاتی شما در کمتر از چند دقیقه و به صورت کاملا آنلاین انجام می‌شوند.

با این سامانه می‎توانید بررسی گواهی مالیات بر ارزش افزوده خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهید و حتی برای پرداخت آن نیز به صورت آنلاین و از طریق درگاه‌های الکترونیکی اقدام کنید. (قطعا خواندن چنین مسائلی برای فردی که قصد دارد مالیات پرداخت کند جذابیتی ندارد! اما نیمه پر لیوان را ببینید؛ حداقل در زمانتان صرفه‌جویی می‌شود:))

مدارک مورد نیاز برای استعلام ارزش افزوده کدام است؟

از آنجایی که تمامی فرآیندهای ثبت‌نام تا پرداخت مالیات تماما به صورت اینترنتی انجام می‌شوند، لذا نیازی نیست برای استعلام و دریافت تائیدیه گواهی ارزش افزوده مدارک خاصی به همراه داشته باشید. البته توجه داشته باشید پیش از انجام تمامی فرآیندهای مربوط به مالیات، ابتدا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنید؛ پس از آن، با استفاده از شناسه ملی یا کد اقتصادی خود می‌توانید از وضعیت هر نوع مالیاتی اطلاع حاصل کنید.

نحوه استعلام میزان بدهی مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

جهت انجام انواع استعلام مالیات ارزش افزوده، ابتدا باید به سامانه استعلام اعتبار گواهی مالیات بر ارزش افزوده مراجعه نمایید، برای اینکار طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. عبارت «استعلام گواهی ارزش افزوده» را در مرورگر خود سرچ کنید.
  2. بر روی سایت evat.ir کلیک کنید.
  3. پس از انجام این عملیات وارد سامانه مالیات بر ارزش افزوده خواهید و می‌توانید استعلام خود را از دو مسیری که در ادامه توضیح می‌دهیم، پیگیری کنید.

استعلام میزان بدهی مالیات بر ارزش افزوده

  • استعلام ارزش افزوده با کد ملی

اگر به کد اقتصادی کسب و کار خود دسترسی ندارید، می‌توانید استعلام ارزش افزوده با کد ملی انجام دهید. در این روش تنها کدملی خود را در سامانه درج می‌کنید؛ پس از آن، استعلام تمامی پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده شما نمایش داده خواهد شد.

  • استعلام ارزش افزوده با کد اقتصادی

کد اقتصادی به شماره سریالی 12 رقمی اطلاق می‌شود که متعلق به واحدهای اقتصادی فعال در کشور است. صاحبان هر واحد می‌توانند با دسترسی به کد اقتصادی خود، استعلام ارزش افزوده با کد اقتصادی انجام دهند. با اینکار تنها اطلاعات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده همان واحد مدنظر به شما نمایش داده خواهد شد.

نحوه استعلام ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده (استعلام گواهی ارزش افزوده) چگونه است؟

چنانچه درمورد ثبت نام و یا مهلت اعتبار گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده خود مردد هستید، می‌توانید بررسی گواهی مالیات بر ارزش افزوده را به صورت کاملا آنلاین انجام دهید؛ انجام اینکار از طریق دسترسی به کدملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی امکان‌پذیر است؛ در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

  • استعلام ثبت نام ارزش افزوده با کد ملی اشخاص حقیقی

اگر عرضه‌کننده کالا یا خدمات که مشمول مالیات بر ارزش افزوده است، یک شخص حقیقی باشد، در این صورت باید استعلام ثبت نام ارزش افزوده با کد ملی اشخاص حقیقی را انجام دهد. برای اینکار پس از طی کردن مراحل اولیه (سه مرحله‌ای که پیش‌تر بیان شد)، از پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده خود استعلام می‌گیرید. لازم به ذکر است که پرکردن فیلد شناسه ملی برای اشخاص حقیقی لزومی ندارد، لذا این فیلد را خالی بگذارید و سایر موارد مورد نیاز را تکمیل کنید.

در صورتی که اطلاعات خود را به درستی وارد کرده باشید، جدول استعلام میزان مالیات ارزش افزوده به شما نمایش داده می‌شود. در ستون سمت چپ این جدول، گزینه‌ای تحت عنوان «مشاهده سابقه ثبت نام» وجود دارد. با کلیک بر روی این گزینه، می‌توانید استعلام ثبت نام ارزش افزوده خود را مشاهده کنید و از تاریخ انقضای آن اطلاع یابید.

  • استعلام ثبت نام ارزش افزوده با شناسه ملی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی می‌بایست جهت استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده شرکت خود، از شناسه ملی استفاده کنند. با اینکار اطلاعات مربوط به میزان مالیات به شما نمایش داده خواهد شد. الباقی مراحل جهت استعلام ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده اشخاص حقوقی با همتایان حقیقی‌شان یکسان است.

نحوه استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده

نحوه استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده چگونه است؟

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که گواهینامه ارزش افزوده اعتبار مادام‌العمر ندارد و باید در بازه‌های زمانی مشخص تمدید شود. نحوه استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده از همان طریقی انجام می‌شود که استعلام ثبت نام ارزش افزوده انجام می‌شد.

در ادامه به دو سوال پرتکرار، یعنی مدت اعتبار گواهی مالیات بر ارزش افزوده و هزینه استعلام آن می‌پردازیم.

  • اعتبار گواهینامه ارزش افزوده چقدر است؟

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده با توجه به نیاز متقاضی متفاوت است و می‌تواند از 6 ماه تا یک سال باشد. بدیهی است که مودیان این مالیات باید پس از اتمام اعتبار گواهینامه خود برای تمدید آن اقدام کنند. توجه کنید که داشتن یک گواهی بی‌اعتبار با گواهینامه نداشتن تفاوتی ندارد و دریافت مالیات ارزش افزوده با آن تخلف محسوب می‌شود.

در همین راستا توصیه می‌شود خودتان به صورت شخصی هرچند وقت یکبار تائیدیه گواهی ارزش افزوده خود را دریافت کنید. اگر از مراحل و روش انجام اینکار اطلاعی ندارید، می‌توانید هفت روز هفته به سایت کارمنتو مراجعه کنید و در بخش مشاوره مالیاتی، با برترین وکلای مالیاتی کشور ارتباط بگیرید.

هزینه استعلام ارزش افزوده چقدر است؟

علت اهمال‌کاری بسیاری از افراد در استعلام ثبت نام ارزش افزوده و یا اعتبار گواهینامه آن، تفکر هزینه‌بر بودن این فرآیند است. اگرچه در گذشته برای انجام فرآیند کاغذبازی اداری باید هزینه‌‎ای را پرداخت می‌کردید، اما با الکترونیکی شدن سامانه استعلام گواهی ارزش افزوده، دیگر نیازی به این کار نیست.

اشخاص حقیقی می‌توانند از طریق استعلام گواهی ثبت نام ارزش افزوده با شناسه ملی به رایگان وضعیت و میزان مالیات بر ارزش افزوده خود را مشاهده کنند. البته این فرآیند برای اشخاص حقیقی نیز به همین منوال و رایگان است؛ تنها با این تفاوت که استعلام ارزش افزوده با شناسه ملی انجام نمی‌شود و به جای آن از کدملی یا شماره اقتصادی استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این بلاگ از کارمنتو با سامانه استعلام گواهینامه ارزش افزوده evat.com آشنا شدیم و نحوه استعلام ارزش افزوده را آموختیم. چنانچه از مشمولان این مالیات هستید و هنوز برای دریافت گواهی و پرداخت مالیات اقدام نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم هرچه زودتر اینکار را انجام دهید؛ زیرا با توجه به گسترش سیستم‌های نظارتی کشور، دیگر امکانی برای فرار مالیاتی وجود ندارد؛ عدم اقدام صحیح نیز در نهایت به جریمه‌های مالیاتی منجر می‌شود.

اگر چالش اصلی شما عدم آشنایی با سامانه‌های مالیاتی کشور است، جای نگرانی نیست. کافیست به بخش مشاوره مالیاتی سایت کارمنتو مراجعه کرده و با یکی از مشاوران مجموعه تماس کوتاهی برقرار کنید. ما با دسترسی به بیش از 350 مشاور برتر کشور، آماده هستیم تا در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگوی سوالات مالیاتی شما باشیم.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
استعلام ارزش افزوده در چه سامانه ای انجام می شود؟
بله، شما می‌توانید با مراجعه به سامانه استعلام مالیات ارزش افزوده و با دسترسی به کداقتصادی یا کدملی مودی مالیاتی، استعلام مالیات ارزش افزوده را در کمتر از چنددقیقه انجام دهید.
با دسترسی به اطلاعات مربوط به هر شخص یا کسب و کار (کد ملی، شناسه ملی یا کد اقتصادی) می‌توانید مالیات ارزش افزوده هر شخص حقیقی یا حقوقی را مشاهده کنید.
سامانه استعلام ارزش افزوده بستری برای مشاهده و پرداخت مالیات ارزش افزوده است. پیگیری فرآیندهای مالیاتی از طریق این سامانه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه مودیان می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد