اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را چگونه ثبت و ارسال کنیم؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 29 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

“مالیات بر ارزش افزوده”، یک نوع مالیات غیرمستقیم است که از مصرف‌کنندگان برای خرید کالاها و خدمات، دریافت می‌شود. ارزش افزوده در واقع مالیاتی است که توسط مصرف کنندگان پرداخت می شود. مالیات بر ارزش افزوده اظهارنامه مخصوص به خود را دارد و در زمان تعیین شده باید توسط مودیان تکمیل و ارسال شود. فروشندگان و کسب‌وکارهایی که مشمول این مالیات هستند، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را به نیابت از سازمان امور مالیاتی کشور از مشتریان دریافت کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌کنند.

برای نمونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک گزارش خلاصه از فعالیت مالیاتی برای دوره زمانی خاص (ماهانه، سه‌ماهه یا سالانه) محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با آموزش اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مفاهیم “اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده”، “اظهارنامه ارزش افزوده املاک” و اظهارنامه‌های الحاقی و اصلاحی، توصیه می‌شود تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بنر مالیاتی

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

محاسبه و تعیین مالیات بر ارزش افزوده، تحت روش‌های خود اظهاری مشمولان یا مودیان مالیاتی انجام می‌شود. به این معنا که افراد مشمول باید خودشان با استفاده از اظهارنامه مالیاتی، مالیات را مشخص کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در مرحله اول، تعیین و رسیدگی به این مالیات بر عهده سازمان امور مالیاتی نیست و به اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده افراد، اعتماد می‌شود.

به خاطر داشته باشید؛ سال‌های گذشته ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده از طریق تکمیل فرم‌های اظهارنامه مالیاتی به صورت کاغذی انجام می‌شد، اما از سال ۱۴۰۱، این فرآیند به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در سال‌های بعدی نیز به همین روال ادامه دارد. می‌توانید در این مسیر از مشاوره مالیاتی کارمنتو زیر یک دقیقه و در لحظه مشاوره دریافت نمایید تا بتوانید به درستی مراحل انجام را پشت سر بگذارید.

انواع اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

برای مالیات بر ارزش افزوده اظهارنامه جداگانه و مختص به خودش باید ارائه شود. برای آشنایی بیشتر با مقوله‌ی مالیات بر ارزش افزوده و اظهارنامه‌ی آن بهتر است ابتدا با انواع اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، آشنا شویم و جزئیات هرکدام را بررسی کنیم.

  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده کالا: طبق تعاریف سازمان مالیات، اگر فرد در هر یک از مراحل واردات، تولید و توزیع حضور داشته باشد، باید به منظور ارسال یا انتقال خدمات و محصولات به چرخه بعدی مبالغی که در این چرخه به دست می‌آورد را به سازمان مالیات ارائه دهد.
  • اظهار نامه ارزش افزوده املاک: مشاوران املاک همانند دیگر مودیان مالیاتی باید معاملات فصلی خود را تحت عنوان جمع فروش و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. نحوه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده املاک به شرح زیر است:

ابتدا باید به سامانه مالیات به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

سپس بر روی گزینه “تسلیم اظهارنامه عادی” کلیک کرده و آن را تأیید کنید. سپس باید نام کاربری و رمز عبور خود را که قبلاً از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده‌اید، در فرم وارد کنید و سایر اطلاعات مورد نیاز را نیز بادقت در فرم‌های مربوطه پر کنید.

پس از ورود اطلاعات، مشاوران املاک موظفند که مبلغ کمیسیون خود را در بخش فروش کالاها و خدمات مجاز وارد کنند.

ارسال گواهی مالیات بر ارزش افزوده توسط مشاوران املاک همانند دیگر حرفه‌ها باید به صورت سه ماهه انجام شود. حتی اگر در دوره‌های سه ماهه فعالیت اقتصادی چشمگیری نداشته باشند، باید همچنان اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

  • اظهارنامه ارزش افزوده اصلاحی: یکی از دغدغه‌هایی که مودیان مالیاتی با آن مواجه می‌شوند، مقایرت درآمد فعلی مودی با مقادیری است که در اظهارنامه مالیاتی درج شده است.

برای محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده، باید درآمد ناخالص مشمول مالیات بر ارزش افزوده را در مبلغ مالیات بر ارزش افزوده که ۹ درصد است؛ ضرب کنید تا مبلغ مالیات به دست بیاید. گاهاً خطاهایی ممکن است در مراحل محاسبه رخ دهد؛ البته پس از ارسال و ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نیز، فرصت اصلاح این خطاها برای شما وجود دارد. امکان اصلاح اظهارنامه مالیاتی، فرصتی برای رفع اشکالاتی است که در اسناد اصلی وارد شده است.

برای انجام این کار، شما باید به وب‌سایت evat.ir مراجعه کرده و پس از انتخاب گزینه “اصلاح اظهارنامه عمومی”، ارقام را اصلاح کنید. اگر اولین بار اصلاح به‌درستی انجام نشد یا متوجه شدید که هنوز نیاز به تغییرات دارید، نگران نباشید، می‌توانید دوباره وارد سامانه شده و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید. تعداد دفعات مجاز برای اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، حداکثر 3 بار است و مودیان اجازه دارند که تغییراتی در فرم‌های ارسالی به سازمان امور مالیاتی اعمال کنند.

  • اظهارنامه ارزش افزوده الحاقی: اظهارنامه الحاقی یک نوع تصحیح و اظهارنامه جایگزین است که برای اصلاح اشتباهات موجود در اظهارنامه قبلی استفاده می‌شود. این اظهارنامه بیشتر برای شرکت‌های پیمانکاری و شرکت‌هایی که قراردادهای بلندمدت دارند، مفید است. در صورتی که مودی پس از پایان مهلت قانونی برای ارسال اظهارنامه، خطاهای محاسباتی خود را متوجه شود، می‌تواند طی یک ماه اظهارنامه الحاقی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و اشتباهات را اصلاح کند.

مهلت ارسال و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت my.tax.gov.ir قابل تکمیل است. مودیان باید در پایان هر فصل این اظهارنامه را طبق راهنمای تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پر کرده و قبوض پرداخت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را، از همان سایت دریافت کنند. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای هر فصل، ۱۵ روز پس از پایان آن فصل است. یعنی، فصل بهار تا پانزدهم تیر ماه، فصل تابستان تا پانزده مهر ماه، و فصل پاییز تا پانزدهم دی ماه. البته زمان تکمیل اظهارنامه فصل زمستان، به دلیل تعطیلات عید نوروز استثناً تا پایان فروردین ماه سال بعد ادامه دارد.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مدارک مورد نیاز برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

مدارک لازم برای نمونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به‌منظور جلسه رسیدگی کارشناسان و ممیزین اداره کل مالیات بر ارزش افزوده به صورت زیر است:

  1. تراز آزمایشی (حداقل چهار ستونی) برای دوره‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال مورد بررسی، به ترتیب در سطوح کل، معین و تفصیلی.
  2. تراز آزمایشی (حداقل چهار ستونی) سالیانه قبل و بعد از بستن حساب‌های موقت برای سال مورد بررسی.
  3. گردش حساب درآمدهای عملیاتی (خدمات و فروش) برای دوره‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال مورد بررسی.
  4. گردش حساب درآمدهای غیر عملیاتی برای دوره‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال مورد بررسی.
  5. گردش حساب مالیات بر ارزش افزوده برای دوره‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال مورد بررسی.
  6. تصویر اولین و آخرین فاکتور رسمی فروش برای دوره‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال مورد بررسی (مربوط به شرکت‌های بازرگانی و تولیدی).
  7. تصویر صورت وضعیت‌های ارسالی (مختص شرکت‌های پیمانکاری).
  8. تصویر صورتحساب (فاکتور)‌های خرید، منجر به ایجاد اعتبار مالیاتی از هر شرکت (یک نمونه).
  9. تصویر کلیه اوراق سبز گمرکی و سایر مدارک مربوط به ایجاد اعتبار مالیاتی.
  10. تصویر اسناد فروش داراییها و جدول فروش داراییهای ثابت متشکل از بهای تمام شده کالای فروش رفته و بهای فروش و ارزش دفتری.
  11. گردش حساب سود وزیان انباشته.
  12. گردش حساب تعدیلات حسابداری و انباشته.
  13. گردش موجودی مواد و کالا.
  14. محاسبات قیمت تمام شده در خصوص کالاهای تولیدی و خدمات ارایه شده.
  15. تصویر اظهار نامه عملکرد سال مورد رسیدگی.
  16. تصویر گزارش حسابرسی مالی.
  17. تصویر برگ تشخیص عملکرد سال مورد رسیدگی.
  18. تصویر صورت حسابهای بانکی بهمراه صورت مغایرت آن‌ها برای سال مورد رسیدگی.
  19. تکمیل فرم‌های مربوطه.

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و ارسال آن

بر اساس قانون، همه اشخاص حقیقی و حقوقی که کالا یا خدماتی را عرضه می‌کنند، باید در نظام ارزش افزوده سرمایه‌گذاری نمایند و ملزم به ثبت‌نام و تکمیل فرم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در سیستم مالیاتی کشور هستند. در گذشته، پرداخت مالیات به‌صورت آنلاین ممکن نبود، اما امروزه پرداخت مالیات و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه مالیاتی و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. این تغییر روند برای بسیاری از افراد که با سامانه‌های آنلاین آشنا نیستند؛ چالش بزرگی محسوب می‌شود. به همین علت در ادامه آموزش ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و آموزش ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مالیاتی به طور کامل و شفاف توضیح داده شده است.

سامانه مالیاتی با نشانی my.tax.gov.ir یکی از ابزارهایی است که توسط سازمان مالیاتی ارائه شده تا مودیان را در فرآیند مالیاتی یاری دهد. با استفاده از این سامانه، مودیان می‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را به‌روز کرده و بدون نیاز به مراجعه حضوری و با صرف زمان کمتر، ارسال کنند. پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه مودیان، دیگر نیاز به ثبت نام مجدد نیست و دفعات بعدی برای ورود از نام کاربری و رمز عبور انتخاب شده، استفاده می‌شود.

هر مودی باید حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان دوره مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی جدید خود را ارسال کند. این سامانه امکان تکمیل اظهارنامه و ارسال آن را فراهم می‌کند و به مودیان کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این فرآیند را انجام دهند.

در صورتی که هرگونه سوال و ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید از مشاوران مالیاتی کمک بگیرید، نگران نباشید نیازی به مراجعه حضوری ندارید و می‌توانید به راحتی از طریق تماس آنلاین بر بستر voip زیر یک دقیقه و در لحظه پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالی و مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را در زمینه نحوه ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و نحوه پرداخت آن دریافت نمایید.

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، بر اساس خود اظهاری است.

مودیان باید در پایان هر سه ماه، اظهارنامه ارزش افزوده خود را از طریق سایت سامانه مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir ثبت کنند.

آن‌هایی که اظهارنامه را برای اولین بار تکمیل می‌کنند، باید اطلاعات شخصی و مالی کامل خود را ارائه دهند.

پس از ورود به سایت با این صفحه مواجه می‌شوید. شما باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده و گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

در مرحله بعد از سمت راست نوع اظهارنامه مالیاتی را انتخاب کنید.

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

اکنون در این مرحله شما باید سال عملکرد و شماره دوره را وارد نمایید. شماره دوره شامل شماره فصولی است که اظهارنامه به آن‌ها مربوط است.

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

اگر برای اولین بار می‌خواهید فرم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تکمیل کنید باید اطلاعات مودی را وارد نمایید.

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

در این مرحله باید اطلاعات خرید و فروش را در جدول ۱ و ۲ پر کنید. جدول ۱ اطلاعات مربوط به فروش است. شما باید در ردیف اول میزان فروشی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و در ردیف دوم میزان فروش مالیاتی که معاف از مالیات بر ارزش افزوده است را ثبت کنید.

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

در آخر به پایین برگه رفته و با وارد کردن نام و نام خانوادگی بر روی گزینه ثبت موقت و سپس تایید و مرحله بعد کلیک کنید.

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

جدول بعدی، محاسبه مالیات قابل پرداخت برای مودیان، عوارض و مواد مرتبط را شامل می‌شود. این جدول سه بخش دارد:

  1. قسمت اول این جدول بر اساس محتوای جدول ۲ محاسبه می‌شود و نیازی به دستی وارد کردن اطلاعات ندارد.
  2. قسمت دوم نیازمند تکمیل توسط مودیانی است که مالیات آن‌ها به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود. این مودیان به طور خاص در تبصره‌های ۲ و ۳ ماده ۸ و ماده ۲۶ قانون دائمی ارزش افزوده (مخصوصاً تبصره‌های ۲، ۳ و ۴ ماده ۱۷ قانون موقت ارزش افزوده) نام برده شده است. این گروه‌ها شامل:
  •    اشخاص و مؤسساتی که کالاها یا خدمات خاصی ارائه می‌دهند و از مالیات معاف هستند.
  •    افراد و مؤسساتی که در زمینه عرضه کالاها و خدماتی فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها مشمول مالیات ارزش افزوده هستند و برخی دیگر از این مالیات معاف هستند.
  •   افراد و مؤسساتی که در زمینه واردات کالاهای نفتی، فلزات گران‌بها، سیگار، نوشیدنی‌ها و موارد مشابه فعالیت دارند.
  1. فیلد سوم این جدول نیز بر اساس داده‌های دو فیلد قبلی محاسبه می‌شود.

در مرحله آخر، تمام اطلاعات نمایش داده می‌شوند تا به صورت نهایی تأیید شوند. سپس سه گزینه در اختیار شماست:

  1. تأیید نهایی و ارسال اطلاعات (در صورتی که امضای دیجیتال ندارید).
  2. تأیید نهایی و ارسال اطلاعات با امضای دیجیتال.
  3. ورود به بخش قبلی و اصلاح اطلاعاتی که اشتباهاً درج شده‌اند.

کد رهگیری مالیاتی شما در پایین صفحه به نمایش در می‌آید. در مرحله بعد، صفحه جدیدی باز می‌شود و باید اطلاعات مربوط به خرید و فروش را طبق دفاتر در آن ثبت کنید. جدول ۱ مربوط به اطلاعات فروش و جدول ۲ مربوط به اطلاعات خرید است. در ردیف اول، میزان فروش مشمول مالیات بر ارزش افزوده و در ردیف دوم، میزان فروش معاف از مالیات ارزش افزوده ثبت می‌شود. همچنین کادر مربوط به مالیات و عوارض نیز باید تکمیل شود.

سامانه ارسال و مشاهده اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

تا تابستان سال 1401، همه مشمولان مالیات بر ارزش افزوده موظف به ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بودند و برای این منظور باید به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir مراجعه می‌کردند. اما از پایان تابستان 1401 به تصویب بخشنامه‌ای از سازمان امور مالیاتی، تمام مشمولان موظف شدند که برای ارسال و ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین پرداخت آن به درگاه ملی خدمات الکترونیک به آدرس www.my.tax.gov.ir مراجعه کنند.

در صورتی که مبلغ مالیات ارزش افزوده در مهلت پرداخت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بصورت آنلاین از طریق سامانه مالیاتی پرداخت نشود، جریمه دیرکرد به مبلغ موردنظر افزوده خواهد شد. این مبالغ باید به صورت آنلاین از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شوند. هدف اصلی این سامانه، ارائه خدمات غیرحضوری برای بخشی از خدمات مالیاتی است تا نیاز به مراجعه حضوری را در برخی از قسمت‌ها کاهش دهد و یا از بین ببرد.

اگر با این تغییرات در روند مالیاتی کشور آشنا نیستید و رسیدگی به بخش‌های مالیاتی برای شما یک دغدغه محسوب می‌شود با توجه به خدمات عالی و منحصر به فرد کارمنتو، دیکر نیازی نیست که نگران دیرکرد در پرداخت مالیات ارزش افزوده خود باشید، با استفاده از خدمات کارمنتو می‌توانید از جریمه در پرداخت مالیات خود جلوگیری کنید. کارمنتو امکان پرداخت آسان مالیات را به صورت آنلاین از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده برای شما فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، کارمنتو با ارائه خدمات خود، شما را از خطاها و جریمه دیرکرد در پرداخت مالیات نجات می‌دهد.

اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چگونه امکان پذیر است؟

همه مودیان مالیاتی تنها ۳ بار تا پایان ۱۵ روز پس از پایان هر فصل فرصت دارند که مراحل ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده را انجام دهند. این مهلت صرفا برای اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده در دوره مجاز قبل از پایان زمان ارسال اظهارنامه‌ها است و پس از پایان زمان ارسال اظهارنامه‌ها، اظهارنامه الحاقی باید به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل داده شود.

یعنی اگر مهلت ۱۵ روزه برای ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده به پایان رسید، افراد می‌توانند اظهارنامه الحاقی را به عنوان اصلاحیه اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. تعداد ارسال‌های مجاز اظهارنامه الحاقی حداکثر ۳ بار است. به عبارت دیگر، افراد تا سه بار می‌توانند اظهارنامه الحاقی خود را اصلاح کرده و در قالب اظهارنامه الحاقی جدید به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

نکته 1: در ارزیابی اظهارنامه‌های الحاقی، اولویت بررسی با اظهارنامه‌هایی است که مالیات بیشتری بر آن‌ها تعلق گرفته است.

نکته 2: مودیان مالیاتی می‌توانند تنها ۳ بار بعد از اتمام مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه‌های الحاقی خود را از طریق سامانه evat.ir ارسال کنند.

اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده از طریق وب‌سایت سازمان امور مالیاتی، در طول ۱۵ روز پس از اتمام هر فصل، بدون هر گونه جریمه انجام می‌پذیرد. با این حال، تنها ۳ بار می‌توان از این فرصت اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده استفاده کرد.

اما اگر مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای هر فصل به پایان برسد و افراد هنوز نیاز به ارسال اظهارنامه الحاقی داشته باشند، باید جریمه دیرکرد ارسال اظهارنامه مالیاتی را پرداخت کنند. به عبارت دیگر، هر چه مدت زمان برای ارسال اظهارنامه الحاقی طولانی‌تر باشد، جریمه اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نیز افزایش خواهد یافت.

اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

جریمه عدم ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تعیین می‌کند و اگر مودیان در زمان مقرر اقدام به ارسال اظهارنامه نکنند، ممکن است به آن‌ها جریمه تعلق گیرد. توجه داشته باشید که جریمه عدم ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده قابل بخشش و چشم پوشی نیست.

باید توجه داشت که حتی اگر شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت مالی نداشته باشند، باز هم موظفند اظهارنامه ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و اگر می‌خواهند از صدور جریمه جلوگیری کنند، باید اظهارنامه ارزش افزوده را سفید و به همراه مدارک مربوطه ارائه کنند. بنابراین، عدم داشتن فعالیت مالی، دلیل کافی برای عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده نیست.

در ادامه، مواردی که باعث می‌شود به مشمولان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده جریمه تعلق گیرد، آورده شده است.

  1. عدم ثبت نام در سامانه در مهلت معین.
  2. عدم صدور صورتحساب به خریدار کالا یا خدمات.
  3. ثبت نادرست ارزش ریالی کالا یا خدمات در صورتحساب رسمی با کد اقتصادی.
  4. عدم تکمیل و ثبت اطلاعات در صورت حساب‌های قانونی توسط فروشنده کالا یا خدمات.
  5. عدم ارائه اظهارنامه قانونی.
  6. عدم ارائه دفاتر قانونی با پلمپ شده برای شرکت‌ها و مؤسسات مشمول قوانین مالیاتی.
  7. مودیان که علاوه بر عدم پرداخت کامل مالیات، بدهی‌ها را در مهلت معین پرداخت نکنند، می‌توانند متحمل جریمه نیز شوند.

سخن پایانی

مالیات بر ارزش افزوده، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مالیاتی که به فروش کالاها و ارائه خدمات مرتبط می‌شود، تأثیر زیادی بر اقتصاد و زندگی روزمره ما دارد. برای مدیریت بهتر و کارایی بیشتر در این حوزه، خدماتی با ویژگی‌های بسیار کارآمد و حیاتی، می‌توانند کمک شایانی به افراد و کسب‌وکارها کنند.

امکان دریافت مشاوره رایگان برای راهنمایی دقیق‌تر و کسب اطلاعات مفید، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت روز، همراه با پشتیبانی کامل در همان زمان، امکان چت آنلاین با پشتیبان برای حل مشکلات فوری، وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما برای مدیریت موثرتر مالیات و نیز محرمانه بودن اطلاعات، از جمله ویژگی‌هایی هستند که کارمنتو به عنوان یک مرکز ارائه دهنده خدمات مالیاتی از ان‌ها بهره‌مند است و می‌تواند با آن‌ها به مشتریان خود خدمات با کیفیت و امنیت بالاتری ارائه دهد. این امکانات همراه با تنوع وسیع در حوزه‌ها و خدمات، تعداد زیادی از مشاوران برتر و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها، این امکان را به مشتریان می‌دهد؛ که با اطمینان و اطلاعات کامل‌تر موارد مالیاتی خود را مدیریت نمایند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را چگونه ثبت و ارسال کنیم؟
اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده یک سند حسابداری است که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برای گزارش مبالغ مربوط به مالیات بر ارزش افزوده خود به مراجع مالیاتی ارائه می‌دهند. این اظهارنامه شامل معاملات مشمول مالیات بر ارزش افزوده، مانند فروش و خرید کالاها و خدمات و … می‌شود.
آموزش اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در شرح مطالب به طور مفصل توضیح داده شده اما بطور خلاصه؛ برای پر کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا باید اطلاعات مربوط به معاملات مشمول مالیات بر ارزش افزوده خود را جمع آوری کرده و سپس این اطلاعات را در فرم مربوطه در سامانه مالیاتی کشور وارد نمایید. بعد از ورود اطلاعات، می‌توانید اظهارنامه را بررسی کرده و نهایی کنید و در صورت صحت، آن را ارسال نمایید.
جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در مدت زمان قانونی مبلغی به‌عنوان دیرکرد است و معمولاً به مبلغ مالیات مورد نظر اضافه می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد