مالیات بر حق تمبر

مدت مطالعه: 15 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 مرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات بر حق تمبر یکی از اصولی‌ترین و پرکاربردترین انواع مالیات‌ها در کشورها است که در بسیاری از جوامع به عنوان یکی از منابع عمده درآمد دولت به شمار می‌آید. این مالیات به‌عنوان یک درآمد مهم در قوانین مالیاتی کشورها تعیین می‌شود و معمولاً بر اساس نوع اسناد و تراکنش‌های مختلف اجرا می‌شود. یکی از بخش‌های مهم و جدایی‌ناپذیر مالیات بر حق تمبر، مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت‌ها است که به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته‌است. در ادامه این مقاله کارمنتو به بررسی جامع مالیات بر حق تمبر و جنبه های مختلف آن می‌پردازیم.

مالیات حق تمبر چیست؟

مالیات حق تمبر به عنوان یک مالیات مستقیم و مالیات بر دارایی، برای اعتبار و به رسمیت شناختن اسناد و اوراق بهادار از تمبر استفاده می‌شود. افرادی که درخواست دریافت این اسناد و مدارک را دارند، ملزم به پرداخت این مالیات هستند و باید تمبرها را به اسناد خود چسبانده و مالیات را پرداخت کنند. در غیر اینصورت، عواقب جریمه‌ای برای آنها خواهد داشت. بنابراین، تمبر به عنوان وسیله‌ای مهم برای اثبات صحت و معتبر بودن اسناد و مدارک به شمار می‌آید.

بنر مالیاتی

انواع مالیات بر حق تمبر کدام است؟

1.مالیات حق تمبر افزایش سرمایه

مالیات حق تمبر افزایش سرمایه، یک موضوع مهم در قانون کشور است. براساس این قانون، شرکت‌های تازه تاسیس، از زمان ثبت شرکت تا مدت دو ماه فرصت دارند تا مالیات مربوط به ثبت شرکت را پرداخت کنند. در سال‌های آتی، هرگاه شرکت اقدام به افزایش سرمایه نماید، باید حق مالیات تمبر افزایش سرمایه را در زمان مقرر به صورت قانونی پرداخت کند. عدم پرداخت مالیات منجر به تحمل جریمه مالیاتی می‌شود.

انواع مختلفی برای افزایش سرمایه وجود دارد و مقدار مالیات هر کدام از این نوع‌ها در قانون تعیین شده است. به عنوان مثال، در ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم به طور کلی به موضوع مالیات بر افزایش سرمایه شرکت‌ها پرداخته شده است. بر اساس این ماده، سهام و سهم الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت، به استثنای شرکت‌های تعاونی، بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به نسبت نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهند بود. کسور هر صد (۱۰۰) ریال نیز به عنوان هزار (۱۰۰۰) ریال محاسبه خواهد شد.

ثبت حسابداری مالیات حق تمبر افزایش سرمایه

بخش مالیاتی حق تمبر افزایش سرمایه را به صورت زیر در حسابداری ثبت می‌کنیم:

در این بخش، میزان هزینه مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت ها  به نسبت میزان سرمایه اضافه شده برابر با 0.002 (یعنی دو در هزار) از ارزش سرمایه اضافه شده را به عنوان هزینه حق تمبر به اداره دارائی پرداخت می‌نمائید.

حسابها:

هزینه‌های مالی ***

موجودی نقد  ****

مالیات حق تمبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها، با رعایت مواد قانونی ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول حق تمبر نمی‌شود.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، و اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم، تصویب‌شده است و ماده دوم این آیین‌نامه به موضوع افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها اختصاص دارد.

معافیت مالیات حق تمبر افزایش سرمایه

در صورت رعایت صحیح تشریفات قانونی و اجرای افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی که در یک دوره پنج ساله اولیه انجام شده باشد، معافیت از مالیات برای این افزایش سرمایه تعیین می‌شود. این معافیت مالیات حق تمبر را در بر می‌گیرد.

مالیات حق تمبر کاهش سرمایه

منظور از مالیات حق تمبر کاهش سرمایه یعنی شرکت هایی که قبلا سرمایه خود راکاهش داده و در زمان حال میخواهند افزایش سرمایه انجام دهند.در صورتی که یک شرکت قبلاً سرمایه خود را کاهش داده باشد، هنگام افزایش مجدد سرمایه تا میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، نیازی به پرداخت مجدد مالیات نخواهد بود.

2.مالیات حق تمبر ثبت شرکت

حق تمبر ثبت شرکت، مطابق قوانین مالیات‌های مستقیم، برای افرادی که به صورت قانونی شرکت خود را ثبت می‌کنند، الزامی است. بر اساس ضوابط مشخص شده، حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت باید مالیات حق تمبر ثبت شرکت را به اداره ثبت شرکت‌ها پرداخت کنند. این قوانین به صورت کلی برای پوشش هزینه‌های دولت کاربردی می‌باشند.

افراد و مدیران کسب و کار باید پس از ثبت شرکت، افزایش سرمایه و سایر امور مربوط به حق تمبر، اطلاعات خود را به درستی تکمیل کنند. در صورتی که می‌خواهند این مالیات را به درستی پرداخت نمایند، بهتر است از افرادی که در این زمینه متخصص هستند، مشاوره بگیرند. این اقدام به تضمین پرداخت صحیح و دقیق حق تمبر ثبت شرکت و جلوگیری از هرگونه سوءتفاهم در مسائل مالیاتی کمک خواهد کرد.

کسب و کار

برای دریافت مشاوره کسب و کار در حوزه مد نظر خود، می‌توانید به سادگی با مشاوران مجرب ما در ارتباط باشید.

3.مالیات بر حق تمبر پروانه کسب در ایران

در ایران، حق تمبر پروانه کسب به عنوان یکی از انواع مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شد. این مالیات برای افراد و شرکت‌ها که دارای پروانه کسب معتبر بودند، اعمال می‌شد.

برای پرداخت حق تمبر پروانه کسب، صاحبان کسب و کارها و شرکت‌ها باید در هنگام دریافت یا تمدید پروانه کسب، مبلغ معینی به عنوان حق تمبر را پرداخت کنند. مبلغ این حق تمبر ممکن است بر اساس نوع فعالیت و حجم کسب و کار مختلف باشد و در قوانین مالیاتی مشخص می‌شود.

در هر صورت، مهم است که افراد و شرکت‌ها دقت کنند و مقررات مالیاتی مرتبط با حق تمبر پروانه کسب را رعایت نمایند تا از مشکلات مالیاتی جلوگیری کنند و بدهی‌های مالیاتی ناشی از عدم پرداخت حق تمبر را جلوگیری کنند. همچنین، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، بهتر است با مشاوران مالیاتی متخصص مشورت کنند. توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط به مالیات‌ها ممکن است در زمان‌های بعدی تغییر کنند، بنابراین بهتر است اطلاعات جدیدتر و به‌روزتر را از منابع معتبر دریافت کنید.

4.مالیات بر حق تمبر سفته

مالیات بر حق تمبر سفته یکی از جنبه‌های مهم قوانین مالیات‌های مستقیم در ایران است که در سال 1394 تحت تغییراتی قرار گرفت. قبل از اصلاحیه این قانون، میزان مالیات سفته سه در هزار (0.3%) از ارزش سفته بوده است. اما با اجرای ماده 45 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، این نرخ به نیم در هزار (0.05%) کاهش یافت. این تغییرات به این معنی است که قیمت یک سفته پنج میلیونی (5000000) به جای 15 هزار تومان، حالا 2500 تومان خواهد بود.

این اصلاحیه به منظور تنظیم مناسب‌تر و عادلانه‌تر نرخ مالیات بر حق تمبر سفته به اجرا درآمد و در نتیجه هزینه‌های دولت کمک می‌کند. این تغییرات باعث کاهش هزینه‌های مالیاتی برای افراد و شرکت‌ها می‌شود و همچنین تحریک کننده‌ی فعالیت‌های اقتصادی است. با اجرای این ماده، تشویق به رشد و توسعه کسب و کارها و تسهیل در انجام معاملات تجاری نیز دستیابی پیدا می‌کند.

این تغییرات مهم نشان دهنده تعهد دولت به بهبود محیط کسب و کار و ترغیب به ایجاد اقتصاد پویا و پویشگر می‌باشد. همچنین، با توجه به اینکه متغیرهای اقتصادی و مالی در طول زمان تغییر می‌کنند، باید به‌طور مستمر اصلاحاتی نظیر این اجراها انجام شود تا محیط کسب و کار این انطباقات را انعکاس دهد.

مطالب مرتبط:

سفته چیست و چه قوانینی دارد؟

سفته الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

کدام اسناد و مدارک بانکی باید حق تمبر بپردازند؟

اسناد و مدارک بانکی ای که باید حق تمبر بپردازند، شامل موارد زیر هستند که طبق ماده 45 قانون مالیات‌های مستقیم از این اسناد، به مبلغ آن‌ها نیم در هزار به عنوان حق تمبر دریافت می‌گردد:

  1. برات (براتهای بانکی که به معامله کنندگان یا دریافت‌کنندگان اجازه می‌دهند تا برداشت‌های مالی را از حساب‌های بانکی خود انجام دهند)
  2. فته طلب یا سفته (مدارک مالی که به عنوان سند قانونی برای اثبات بدهی و پرداخت آن به دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند)
مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

قانون مالیات حق تمبر

در قانون مالیات های مستقیم، بخشی از قوانین مربوط به قانون مالیات حق تمبر میباشد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

ماده 44 مالیات مستقیم:

در هر برگ چک که از طرف بانکها چاپ می‌شود، در زمان چاپ، مبلغ 200 ریال حق تمبر اخذ می‌شود.

ماده 45 قانون مالیات مستقیم:

بر اساس مقدار هر برات، فته‌طلب (سفته) و موارد مشابه، حق تمبر معادل نیم در هزار مبلغ آن اخذ خواهد شد. توجه داشته باشید که حق تمبر برای مقادیر کمتر از هزار ریال، با هزار ریال برابر خواهد بود.

ماده 46 مالیات‌های مستقیم:

حق تمبر به میزان پنج هزار (5000) ریال برای کلیه اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر و یا مورد معامله و استفاده قرار می‌گیرند (به استثنای اسناد مشمول ماده 45 و 48 این قانون) و همچنین اسناد کاشف از حقوق مالکیت نسبت به مال‌التجاره مانند بارنامه‌های دریایی و هوایی و اوراق بیمه مال‌التجاره، و همچنین بارنامه‌های زمینی و صورت وضعیت مسافری، دریافت می‌شود.

ماده 47 قانون مالیات‌های مستقیم:

به ازای قراردادها و اسناد مشابه آنها که بین بانک‌ها و مشتریان آنها منعقد یا از طرف مشتریان تعهد می‌شود و در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند، مبلغ 10000 ریال حق تمبر اخذ خواهد شد.

ماده 48 مالیات مستقیم:

سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی مطابق قانون تجارت، بجز شرکت‌های تعاونی، بر اساس ارزش اسمی آن‌ها به نسبت نیم در هزار (1) مشمول حق تمبر خواهند بود. در محاسبه این حق تمبر، هر صد (100) ریال به عنوان یک هزار (1000) ریال محسوب می‌شود.

ماده 49 قوانین مالیات مستقیم:

در صورتی که اسناد مشمول حق تمبر موضوع مواد (45، 46، 47 و 48) این قانون در ایران صادر شده باشند، صادرکنندگان باید تمبر مقرر را بر روی آنها الصاق و ابطال نمایند. در صورتی که این اسناد خارج از کشور صادر شده باشند، اولین فردی که اسناد را دریافت می‌کند، باید قبل از هر نوع امضا اعم از ظهرنویسی، معامله، قبولی یا پرداخت، تمبرها را بپردازد. در هر صورت، تمام مؤسسات یا افرادی که اسناد مذکور را در ایران معامله، دریافت یا تأدیه می‌نمایند، به طور متضامن مسئول پرداخت حقوق مقرر خواهند بود.

ماده 50 مالیات‌های مستقیم:

وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سفته، برات، بارنامه و سایر اسناد مشمول حق تمبر را چاپ و در دسترس متقاضیان قرار دهد. این وزارت در مواردی که ملزم به آن می‌داند، می‌تواند به جای الصاق و ابطال تمبر، حق تمبر را در قبال صدور قبض مالیات حق تمبر دریافت کند.

ماده 51 مالیات مستقیم:

در صورت تخلف از مقررات این فصل، علاوه بر اصل حق تمبر، مجرم به معادل دو برابر این مبلغ جریمه خواهد شد.

قانون مالیات حق تمبر

کدام نهاد دولتی متولی چاپ اوراق مشمول مالیات حق تمبر است؟

بنا به ماده 50 قانون مالیات‌های مستقیم، وزارت امور اقتصادی و دارایی مسئول چاپ سفته، برات، بارنامه و سایر اوراق مشمول حق تمبر می‌باشد. این نهاد اختیار دارد که این اوراق را چاپ نموده و به‌صورت آماده برای متقاضیان در دسترس قرار دهد. همچنین، این وزارت می‌تواند در شرایطی که مناسب دانسته باشد، به‌جای الصاق و ابطال تمبر، دریافت حق تمبر را به عنوان قبض مالیاتی انجام دهد. این اقدامات نشان‌دهنده صلاحیت و اختیارات وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص حق تمبر و اوراق مالیاتی می‌باشد.

 میزان و نحوه محاسبه مالیات حق تمبر

محاسبه مالیات حق تمبر در قانون مالیات‌های مستقیم به صورت واضح برای هر مورد به اجرا گذاشته شده است. به عنوان مثال، هر برگ چک با دویست ریال حق تمبر مشمول خواهد شد. همچنین، اسناد تجاری که در ایران صادر یا معامله و مورد استفاده قرار می‌گیرند، به استثنای چک و سفته و سهام شرکت‌های تجاری، مبلغ پنج هزار ریال حق تمبر دارند.

این قوانین بر مبنای قانون مالیات‌های مستقیم تنظیم شده‌اند و در متن بالا به طور واضح اشاره شده است. این قوانین کاملاً مشخص هستند و هر نوع اوراق مشمول حق تمبر با میزان مالیات مشخصی همراه خواهد بود. تمامی اطلاعات مربوط به این مالیات‌ها و اوراق مالیاتی در قوانین مالیات‌های مستقیم ذکر شده است و بر اساس آن‌ها عملیات مالیاتی انجام می‌شود. همچین میزان مالیات حق تمبر هم در ماده های قانونی در بالا ذکر شده است.

سامانه مالیات بر  حق تمبر

برای پرداخت حق تمبر، می‌توان از سامانه پرداخت قبوض مالیاتی به آدرس payments.tax.gov.ir استفاده کرد. این سامانه جزو زیرمجموعه‌های درگاه ملی خدمات مالیات با عنوان my.tax.gov.ir می‌باشد. از طریق این سامانه مدیریت پرداخت حق تمبر به راحتی امکان‌پذیر است و به شما اجازه می‌دهد که با راحتی و به سادگی مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید.

با استفاده از این سامانه مالیات بر حق تمبر، می‌توانید مالیات حق تمبر خود را به‌صورت آنلاین و امن تسویه کنید. این امکان به شما کمک می‌کند تا از وقت و هزینه‌های ناشی از حضور شخصی در دفترها و مراجع مالیاتی جلوگیری کنید. این سامانه به‌عنوان یک ابزار موثر در اداره و پرداخت مالیات‌های شما عمل می‌کند و راه‌هایی را برای بهبود و سهولت در انجام این امور به شما ارائه می‌دهد.

نحوه پرداخت مالیات بر حق تمبر

نحوه پرداخت مالیات حق تمبر از طریق سامانه مالیاتی بسیار ساده و شفاف است. ابتدا باید به حساب کاربری خود در سامانه وارد شوید که از طریق سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور امکان‌پذیر است. پس از جستجوی عبارت “پرداخت حق تمبر مالیاتی”، سامانه مربوط به پرداخت مالیات حق تمبر با عنوان “پرداخت تمبر دارایی – Tax.gov” ظاهر می‌شود. با کلیک بر روی آن، وارد صفحه اصلی سامانه می‌شوید.

برای پرداخت حق تمبر مالیاتی، ابتدا نام کاربری و کلمه عبور خود را در بخش ورود وارد کنید. پس از ورود به حساب کاربری، از منوی سمت راست صفحه، گزینه “پرداخت ها / قبض مالیاتی” را انتخاب کنید. در این قسمت، می‌توانید یک قبض جدید بسازید و اطلاعات مالیات حق تمبر مالیاتی را کامل کنید.

در فرم ایجاد قبض جدید، اطلاعات مربوط به نام مودی اصلی و شریک آن را وارد کنید. سپس سال عملکرد، نوع عملکرد و مرحله وصول را تکمیل کنید. در ادامه، نوع حق تمبر و شناسه واریز آن را انتخاب کنید و اطلاعات مالیاتی مربوطه را وارد کنید.

پس از تکمیل اطلاعات، با انتخاب گزینه “پرداخت برخط”، به صفحه پرداخت هدایت می‌شوید. اینجا باید اطلاعات کارت بانکی فعال و رمز پویای آن را وارد کنید و سپس با تایید رمز پویا، پرداخت را نهایی کنید.

پس از پرداخت موفقیت‌آمیز، قبض مربوطه به شما ارائه می‌شود و امکان چاپ آن نیز وجود دارد. اعلام وصول قبض مالیاتی از بانک، حداکثر بعد از ۴۸ ساعت در سامانه مالیاتی ثبت می‌شود و شما می‌توانید آن را مشاهده کنید.

اسناد، مدارک و اوراق مشمول مالیات حق تمبر

اسناد، مدارک و اوراق مشمول مالیات حق تمبر به‌طور کامل در ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم مشخص شده‌اند. بر اساس این ماده، اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر، معامله و یا استفاده می‌شوند (به استثنای چک و سفته و سهام شرکت‌های تجاری)، بارنامه دریایی و هوایی و اوراق بیمه مال‌التجاره به مبلغ 5000 ریال و بارنامه زمینی به مبلغ 1000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می‌گیرد.

تبصره ماده 46 قانون مالیات های مستقیم:

  • برای کسانی که به هر طریقی از انجام خدمت وظیفه معاف می‌شوند، بابت صدور کارت معافیت مبلغ 10.000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای هرگونه گواهینامه رانندگی بین‌المللی مبلغ 50.000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای پلاک ترانزیت انواع خودرو و از شماره‌گذاری هر وسیله نقلیه‌ای که به صورت موقت وارد کشور می‌شود، مبلغ 200.000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای گواهینامه رانندگی انواع خودرو به ازای هر سال مدت اعتبار مبلغ 1000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای کارنامه و گواهینامه دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی مبلغ 1000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای دانشنامه و گواهی دانشنامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر مبلغ 10.000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خارجی مبلغ 20.000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی خارجی مبلغ 50.000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای پروانه مامایی یا مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندانپزشکی تجربی مبلغ 20.000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای پروانه مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و داروسازی مبلغ 100.000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.
  • برای جواز تاسیس واحدهای تولیدی و معدنی، کارت بازرگانی، پروانه وکالت و کارشناسی و پروانه‌های کسب‌وکار دیگر مبلغ 100.000 ریال و برای تجدید این جوازها مجدداً مبلغ 50.000 ریال دریافت می‌شود.

ماده 47 همچنین اسناد و مدارک بانکی مشمول حق تمبر را تعیین می‌کند. بر اساس این ماده، قراردادهای بانکی بین بانک و مشتریان که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسیده باشند، مبلغ 10.000 ریال مالیات حق تمبر دارند. این قراردادها شامل برگ قبول شرایط عمومی حساب جاری، قرارداد هر نوع وام یا اعطای تسهیلات، اوراق و فرم‌های تعهدآوری، قراردادهای انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری، وکالت‌نامه‌های بانکی، قراردادهای انواع گشایش اعتبار اسنادی و ضمانت‌نامه‌های صادره از طرف بانک‌ها می‌شوند.

ماده 49 حق تمبر اسناد صادر شده در  خارج از کشور

هرگاه اسناد و اوراق مذکور خارج از کشور صادر شده باشند، نخستین فرد یا موسسه‌ای که این اسناد را تصرف کرده و قبل از هرگونه امضاء از قبیل ظهرنویسی، معامله، قبولی یا پرداخت اقدام به پرداخت حقوق تمبر طبق مراحل فوق الذکر می‌کند.

در هر صورت، همه اشخاص یا مؤسساتی که اسناد مذکور را در ایران معامله، دریافت یا تأدیه می‌نمایند، به‌صورت مشترک موظف به پرداخت هزینه‌های مشخص شده در قوانین مالیاتی خواهند بود.

معافیت های حق تمبر

موارد معافیت از پرداخت مالیات حق تمبر به شرح زیر است:

  1. سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت، به استثنای شرکت‌های تعاونی، بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه به نسبت هر نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود، مطابق ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم.
  2. اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد اقتصادی فعالیت دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در این مناطق از تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی مشمول قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهند بود. پس از انقضا پانزده سال، مشمول مقررات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیئت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. لذا با توجه به مراتب فوق، شرکت‌هایی که در مناطق آزاد به ثبت رسیده و دارای مجوز فعالیت اقتصادی در آن منطقه هستند و همچنین در منطقه مذکور فعالیت می‌کنند، از پرداخت مالیات حق تمبر معاف می‌شوند.
  3. شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، که از محل آورده نقدی یا مطالبات حال شده سهامداران افزایش سرمایه می‌دهند، از پرداخت حق تمبر موضوع ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره آن معاف می‌باشند.
  4. تأسیس شرکت جدید با افزایش سرمایه شرکت موجود تا سقف مجموع سرمایه‌های ثبت شده شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده، از پرداخت دو در هزار حق تمبر موضوع ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم معاف است، مطابق بند الف ماده ۱۱۱ قانون مالیات‌های مستقیم.

معافیت های حق تمبر

جریمه ناشی از نپرداختن حق تمبر چگونه است؟

طبق ماده ۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورت عدم پرداخت حق تمبر، جریمه دو برابر وجه حق تمبر تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، متخلف باید علاوه بر مبلغ اصلی حق تمبر، مبلغ دو برابر آن را به‌عنوان جریمه پرداخت نماید. این اقدام اهداف ارتقاء پایبندی به مقررات مالیاتی را داراست و اطمینان حاصل می‌کند که اسناد و مدارک مشمول حق تمبر به موقع و به میزان مناسب پرداخت شوند.

مالیات حق تمبر افزایش سرمایه چیست؟

مالیات حق تمبر افزایش سرمایه یکی از مسائل حیاتی در قانون کشور است که ارتباط مستقیمی با شرکت‌های تازه تاسیس دارد. طبق این قانون، شرکت‌های جدید تا دو ماه از تاریخ ثبت خود فرصت دارند تا مالیات مرتبط با ثبت شرکت را پرداخت نمایند. اما در سال‌های بعد، اگر شرکت تصمیم به افزایش سرمایه خود بگیرد، باید مالیات حق تمبر افزایش سرمایه را به موقع و طبق مقررات قانونی پرداخت نماید؛ در غیر این صورت، ممکن است مجازات مالیاتی به شرکت تعلق بگیرد.

نرخ مالیات حق تمبر افزایش سرمایه

نرخ مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت‌ها در ایران معادل 0.0005 یا نیم در هزار (0.05 درصد) است. برای محاسبه مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت‌ها، باید میزان افزایش سرمایه را در 0.0005 ضرب و سپس نتیجه را بر 1000 تقسیم کنید. این نرخ مالیات به‌طور معمول بر مبنای میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها به حساب می‌آید.

مدت زمان پرداخت مالیات حق تمبر افزایش سرمایه

مهلت پرداخت مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت‌ها در قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است. همانطور که گفته شد بر اساس تبصره ماده 48 این قانون، شرکت‌های تازه تاسیس برای سرمایه اولیه، دو ماه پس از ثبت قانونی شرکت و شرکت‌های دیگر برای افزایش سرمایه و سهام اضافی، دو ماه پس از تاریخ ثبت افزایش سرمایه نزد اداره ثبت شرکت‌ها فرصت دارند تا حق تمبر و مالیات مربوطه را پرداخت کنند.

بنا به تبصره این ماده، حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها باید ظرف دو‌ ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی باید از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها با ابطال تمبر، پرداخت گردد.

جریمه عدم پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه

در صورت عدم پرداخت مالیات افزایش سرمایه در مهلت قانونی، متخلف مشمول جریمه عدم پرداخت حق تمبر خواهد شد. طبق ماده 51 قانون مالیات‌های مستقیم:

در صورت تخلف از مقررات این فصل، متخلف علاوه بر اصل حق تمبر، معادل دو برابر آن جریمه خواهد شد.

مالیات حق تمبر پس از ثبت شرکت چقدر است؟

مالیات حق تمبر پس از ثبت شرکت بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه به نسبت نیم در هزار محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که کسور صد ریال نیز به عنوان هزینه‌ای جزئی در محاسبه این مالیات محسوب می‌شود. این مالیات برای تمام شرکت‌های ایرانی، به استثنای شرکت‌های تعاونی، اعمال می‌شود.

تبصره ماده 48 قانون مالیات‌های مستقیم به این صورت است:

حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکتها باید ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در صورت افزایش سرمایه و سهام اضافی، از تاریخ ثبت ‌افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکتها، از طریق ابطال تمبر، پرداخت شود. در صورتی که شرکت‌ها قبلاً سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا‌ میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، افزایش سرمایه موردنظر آنها مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود.

مالیات حق تمبر چک بانکی چقدر است؟

حق تمبر چک بانکی و سایر اسناد مالی در ماده 44 و 45 قانون مالیات‌های مستقیم مشخص شده است. به ازای هر برگ چک بانکی، مبلغ 200 ریال به عنوان حق تمبر از بانک دریافت می‌شود. برای اسنادی مانند سفته نیز، مبلغ نیم در هزار برابر ارزش سند به عنوان حق تمبر دریافت می‌شود. هم‌چنین، اگر مبلغ سند کمتر از 1000 ریال باشد، مبلغ حق تمبر به معادل حداقل 1000 ریال تنظیم می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

کدام اسناد و مدارک بانکی باید حق تمبر بپردازند؟

به اطلاع شما می‌رسانم که مطابق مواد 44 تا 51 قانون مالیات‌های مستقیم، حق تمبر به اوراق، اسناد و مدارک خاصی اعمال می‌شود که اهمیت ویژه‌ای دارند. این اسناد و مدارک متنوعی هستند و می‌توان به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کرد:

  • چک: چک‌ها به عنوان اسناد مالی با ارزش محسوب می‌شوند و در صورت تسویه مالی و واگذاری مبالغ نقدی از آنها استفاده می‌شود.
  • سفته: سفته‌ها نیز از جمله اوراق تضمینی هستند که به عنوان اطمینان‌بخش برای تسویه بدهی‌ها و تعهدات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ضمانت‌نامه‌ها و قراردادهای بانکی: این اسناد برای تضمین تعهدات مالی و اجرای قراردادها استفاده می‌شوند و در معاملات بانکی و تجاری اهمیت دارند.
Please select another listing to show to avoid recursion.

تبصره ماده 47 قانون مالیات های مستقیم:  

با توجه به آخرین اخبار و اصلاحیات قانون مالیات های مستقیم در ایران ، ماده 47 دارای تبصره نمیباشد.

نتیجه گیری

مالیات بر حق تمبر یکی از مالیات‌های مستقیم است که بر اساس ارزش اوراق و اسناد مختلف، از جمله سهام، برگه‌های بانکی، گواهینامه‌ها و اسناد مشابه، اخذ می‌شود. این مالیات در بسیاری از کشورها به‌عنوان یک محصول مالیاتی متداول می‌باشد و با هدف ایجاد درآمد برای دولت و تنظیم بازار ارزش اوراق، به کار گرفته می‌شود.

نرخ مالیات حق تمبر بسته به نوع اوراق و اسناد مختلف متفاوت است.با توجه به اهمیت مالیات بر حق تمبر در تأمین درآمد دولت و تنظیم بازار ارزش اوراق، افزایش آگاهی و شفافیت در این زمینه برای اشخاص و شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است. این اطلاعات به افراد کمک می‌کند تا به‌طور صحیح و به‌موقع مالیات حق تمبر را پرداخت کنند و از مسائل قانونی و جریمه‌های مرتبط با عدم پرداخت آگاهی داشته باشند.

سوالات متداول مالیات حق تمبر

1.مالیات حق تمبر چه نوع مالیاتی است؟

مالیات حق تمبر یک نوع از مالیات مستقیم است که در کشورهای مختلف به عنوان یک مالیات بر اساس ارزش اوراق و اسناد مختلف اعم از سهام، برگه‌های بانکی، گواهینامه‌ها و اسناد مشابه، اخذ می‌شود.

2.مالیات حق تمبر افزایش سرمایه چیست؟

مالیات حق تمبر افزایش سرمایه به معنای مالیاتی است که بر اساس میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها به‌عنوان نتیجه‌ای از تغییرات سهامداری و انجام معاملات مربوط به سهام، اخذ می‌شود.

3.مالیات حق تمبر چند درصد است؟

نرخ مالیات حق تمبر بسته به نوع اوراق و اسناد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، طبق ماده 48 قانون مالیات‌های مستقیم در ایران، حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه به میزان نیم در هزار از ارزش اسمی سهام اخذ می‌شود.

4.حق تمبر جز کدام دسته مالیات است؟ و شامل چه مواردی می شود؟

حق تمبر جزو دسته مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد. این مالیات بر اساس ارزش اوراق و اسناد مختلف مانند سهام، برگه‌های بانکی، گواهینامه‌ها و اسناد مشابه، اعم از شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی، بانک‌ها و سایر موارد مشمول می‌شود.

5.جریمه پرداخت نکردن حق تمبر چقدر است؟

جریمه عدم پرداخت حق تمبر به طور کلی معادل دو برابر میزان اصلی حق تمبر است. بنابراین، اگر شخص یا شرکت مالیات حق تمبر را پرداخت نکند، به علاوه اصل مبلغ حق تمبر، مبلغ معادل دو برابر اصل حق تمبر به عنوان جریمه نیز می‌بایست پرداخت کند.

6.نحوه پرداخت مالیات بر حق تمبر چگونه است؟

پرداخت مالیات بر حق تمبر معمولاً توسط اشخاص یا شرکت‌ها به مؤسسات مالیاتی صورت می‌گیرد. این پرداخت می‌تواند به صورت الکترونیکی یا حضوری انجام شود، و به موجب مقررات قانون مالیات‌های مستقیم، مدت زمان مشخصی برای پرداخت حق تمبر تعیین می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 6 نظر

5 6
مالیات بر حق تمبر

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد