آیا کارفرما میتواند از کارگر شکایت کند؟ شرایط و قانون آن چیست؟

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 25 فروردین 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

در بیشتر مواقع، کارفرمایان به علت‌های مختلفی حق کارگران خود را پایمال می‌کنند و به همین دلیل، بیشتر مواقع شکایت کارگر از کارفرما مطرح بوده است. اما موضوع این جا است که آیا کارفرما میتواند از کارگر شکایت کند؟

در قانون کار، وظایف و حقوق مختلفی برای کارگر و کارفرما تعیین شده است و باید هر دو طرف به این قوانین پایبند باشند. فرقی ندارد که کارگر یا کارفرما مرکتب خطا شده باشد؛ چرا که در این صورت، کارفرما هم می‌تواند برای شکایت از کارگر اقدام کند.

موارد تخلف کارگر در محیط کار، بسیار زیاد است؛ مثلا ممکن است که فرد بی‌انضباطی کند یا این که وظایف خود را به شکل درست انجام ندهد. شکایت کارفرما از کارگر اشکال مختلفی دارد و با شرایط خاصی باید انجام شود؛ از همین رو اگر می‌خواهید با قوانین و مراحل این کار آشنا شوید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

موارد شکایت کارفرما از کارگر

در قانون کار، توجه زیادی به برقراری عدالت بین کارگر و کارفرما شده است و از همین رو نه کارگر و نه کارفرما می‌تواند حقوق دیگری را زیر پا بگذارد. از طرفی حقوق کارفرما مانند کارگر کامل مشخص شده است و اگر کارگری به وظایف و قوانین مربوط به رابطه کارگر و کارفرما عمل نکند، باید پاسخگو باشد. البته موارد مربوط به اختلاف بین کارگر و کارفرما، در حوزه‌‌های مختلفی اتفاق می‌افتد؛ بر همین اساس، موارد شکایت کارفرما از کارگر را از دو جنبه مختلف بررسی می‌کنیم:

  • موارد شکایت کارفرما از کارگر در قانون کار

مهمترین و اصلی‌ترین مواردی که به دلیل آن‌ها کارفرما می‌تواند از نیروی کار خود شکایت کند، مواد و قوانین مربوط به قانون کار است که نمونه‌هایی از آن را معرفی می‌کنیم:

  1. بر اساس ماده 25 قانون کار، طرفین نمی‌توانند قرارداد کار معین شده را یک طرفه فسخ کنند و اگر کارگر این کار را انجام دهد، کارفرما می‌تواند برای شکایت از آن اقدام کند.
  2. در تبصره ماده 21 قانون کار، اگر کارگر می‌خواهد استعفا دهد، باید استعفانامه کتبی خود را به کارفرما ارائه دهد و تا حداقل 30 روز آینده هم کار خود را در کارگاه انجام دهد. همچنین در صورتی که این کار را انجام ندهد، شکایت کارفرما از کارمند اتفاق می افتد.
  3. بر طبق ماده 27 قانون کار، اگر کارگر وظایف خود را انجام ندهد و با وجود تذکرهای کتبی کارفرما باز هم آیین‌نامه‌های اضباطی کارگاه را زیر سوال ببرد، کارفرما می‌تواند از آن شکایت کند.
  4. در ماده 114 قانون کار، فرد کارآموز باید بعد از کارآموزی خود، حداقل به مدت 2 برابر زمان کارآموزی، در همان کارگاه کار کند و در غیر این صورت، کارفرما می‌تواند خسارت از آن دریافت کند.
  • موارد شکایت کارفرما از کارگر در خارج از قانون کار

جدای از موارد ذکر شده در قانون کار که لازم الاجرا هستند، برخی از قوانین خارج از قانون کار وجود دارد که در صورت نقض آن‌ها، امکان شکایت کارفرما از کارگر وجود دارد. بنابراین در ادامه این موارد را معرفی می‌کنیم:

  1. ارتکاب جرم، یکی از مهمترین نمونه شکایت کارفرما از کارگر است. اگر کارگری در محیط کار جرم‌های مختلفی مانند فحاشی، سرقت، توهین و از این قبیل موارد را مرتکب شود، کارفرما از طریق دادگاه کیفری می‌تواند از آن شکایت کند.
  2. وارد کردن هر گونه خسارت مالی و جانی به کارگاه و کارفرما جرم محسوب می‌شود و کارفرما می‌تواند از کارگر به این دلیل شکایت کند و خسارت آن را بگیرد.

شرایط شکایت کارفرما از کارگر

درست است که مثلا وارد کردن خسارت یا حتی تخلفات مالی دیگر دلیل مناسبی برای شکایت کارفرما علیه کارگر است؛ اما با این وجود، کارفرمایان تنها با داشتن شرایط خاصی می‌توانند برای شکایت از کارگر خود اقدام کنند. بنابراین در ادامه، شرایط کامل برای این کار را معرفی می‌کنیم:

  • شکایت کارفرما از کارگر برای استعفا زمانی انجام می‌شود که کارگر استعفا نامه کتبی خود را ارائه نکرده باشد یا این که 30 روز بعد از استعفا هم به کار خود ادامه نداده باشد. همچنین این شکایت تنها زمانی قانونی است که قرارداد کار معینی بین طرفین تنظیم شده باشد و کارگر آن را فسخ کرده است.
  • شرایط شکایت کارفرما از کارگر بابت قصور یا تخلفات آیین‌نامه انظباطی هم این است که قصور کارگر در انجام وظایف قانونی آن حتما ثابت شود. همچنین کارفرما باید تذکرات کتبی مختلف به کارگر را اثبات کند.
  • شرایط لازم برای کارآموزی هم اثبات کردن عدم کار کردن کارآموز حداقل به مدت 2 برابر زمان کارآموزی است.
  • برای شکایت کیفری هم باید جرم کارگر در دادگاه کیفری ثابت شود و قصد و عمل کارگر به مراجع قانونی اثبات شود.
  • برای دریافت خسارت‌های وارد شده به کارفرما هم باید سه عمل مهم کار زیان‌آور کارگر، خسارت‌های وارد شده به کارگاه و کارفرما و رابطه بین کار انجام شده و خسارت‌ها هم ثابت شود.

توجه کنید که اگر شرایط لازم برای این کار از جمله مهلت شکایت کارفرما از کارگر را نداشته باشید، باید عواقب این کار را هم بپذیرید. البته اگر می‌خواهید تخلف کارگر خود را ثابت کنید، بهتر است که از مشاور بیمه و قانون کار در کارمنتو به صورت تلفنی و آنلاین کمک بگیرید.

شرایط شکایت کارفرما از کارگر

مراحل و نحوه شکایت کارفرما از کارگر

با توجه به این که موارد مربوط به قانون شکایت کارفرما از کارگر در دو دسته جداگانه قرار می‌گیرد، بنابراین برای ثبت شکایت هم باید از راه مخصوص به خود اقدام کنید. نحوه شکایت کارفرما از کارگر، به دو صورت زیر امکان‌پذیر است:

  • مراحل و نحوه شکایت کارفرما از کارگر در شکایات قضایی

در صورتی که تخلف کارگر خارج از قانون کار باشد، باید از طریق مراجع قضایی برای شکایت اقدام کنید. در واقع شکایت از این راه، تنها در صورت بروز جرم‌های حقوقی و کیفری انجام می‌شود.

برای شکایت کیفری کارفرما از کارگر، باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید و نمونه متن دادخواست یا شکواییه خود را تنظیم کنید. سپس به یکی از دفترهای خدمات الکترونیکی قضایی بروید و دادخواست خود را ثبت کنید. البته توجه داشته باشید که قبل از هر چیزی، مدارک لازم برای این کار را به همراه داشته باشید.

  • مراحل و نحوه شکایت کارفرما از کارگر در شکایات مشمول قانون کار

برای آن دسته از تخلفاتی که مربوط به قانون کار می‌شود، مراجع قانونی در اداره کار به شکایت کارفرما از کارگر رسیدگی می‌کنند. البته ثبت شکایت کارفرما از کارگر در اداره کار به دو صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌شود که هر کدام را معرفی می‌کنیم:

  1. روش مراجعه حضوری به اداره کار

    برای شکایت حضوری در اداره کار منطقه خود، باید مدارک لازم را آماده کنید و به اداره کار بروید. سپس فرم دادخواست شکایت را کامل کنید و منتظر اعلام جلسه تشیخص و حل اختلاف باشید.

  2. ثبت اینترنتی شکایت در سامانه جامع روابط کار

    یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای شکایت کارفرما از کارگر، به صورت اینترنتی انجام می‌شود. مراحل شکایت کارفرما از کارگر به صورت اینترنتی، شامل موارد زیر است:

  • ابتدا آدرس سامانه جامع اداره روابط کار را جستجو کنید و احراز هویت خود را انجام دهید.
  • با دریافت نام کاربری و رمز عبور، وارد سامانه شوید و بخش پنجره واحد خدمات را انتخاب کنید و دکمه نمایش را فشار دهید.
  • در قسمت اداره کل روابط کار، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب کنید و وارد صفحه ویرایش پروفایل شوید.
  • اگر اطلاعات هویتی شما صحیح است، گزینه مورد تایید است ثبت درخواست را فشار دهید و ارسال را انتخاب کنید.
  • اطلاعات خود را به طور کامل تکمیل کنید و نشانی کارگاه خود را وارد کنید.
  • در صفحه جدید هم اطلاعات کارگر را وارد کنید و نشانی و کد پستی آن را در قسمت‌های تعیین شده وارد کنید.
  • در قسمت‌های مربوطه، عنوان خواسته و شرح خواسته خود را بنویسید و مدارک خود را در قسمت پایین صفحه آپلود و ارسال کنید.
  • پس از ثبت شکایت خود، جلسه هیئت تشخیص و هئیت حل اختلاف تشکیل می‌شود و مراجع قضایی رای نهایی را ابلاغ می‌کنند.
بیمه

درمورد شکایت کارفرما از کارگر سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

شکایت کارفرما از کارگر بابت ضرر و وارد کردن خسارت به کارگاه و کارفرما

یکی از متداول‌ترین دعاوی در قانون کار، شکایت کارفرما از کارگر بابت ضرر است. بسیاری از کارگران به دلیل کارهای غیرقانونی و انجام ندادن صحیح وظایف خود، باعث ایجاد آسیب‌های مالی برای کارفرما می‌شوند؛ از همین رو کارفرما می‌تواند برای دریافت خسارت اقدام کنند.

البته در این خصوص، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. اگر شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ضرر باشد، باید بر طبق موارد مربوط در ماده 114 قانون کار، میزان خسارت تعیین و اثبات شود. اما توجه کنید که جدای از موارد موجود در این ماده، باید دادخواست متن شکایت کارفرما از کارگر در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود و به دادگاه حقوقی هم ارجاع داده شود.

شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار و استعفا بدون رعایت یک ماه ادامه به کار

کارگر ممکن است که به دلایل مختلفی ترک کار کند و با این کار هم باعث ایجاد خسارت به کارگاه و کارفرما شود. در حالت کلی ترک کار کارگر بدون اطلاع قبلی، جرم محسوب می‌شود و امکان شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار  هم وجود دارد.

بر همین اساس کارفرما می‌تواند برای دریافت خسارت از کارگر اقدام کند؛ اما سوال این جا است که چگونه به دلیل ترک کار می‌توانیم از کارگر خسارت بگیریم؟ شما در صورتی می‎توانید خسارت دریافت کنید که ترک کار توسط کارگر غیر قانونی باشد. اگر ترک کار فرد دلیل قانونی داشته باشد، امکان شکایت از کارگر وجود ندارد.

  • اثبات ترک کار در صورت شکایت کارفرما از کارگر

به دلیل این که ثبت شکایت از طرف کارفرما انجام شده است، اثبات این موضوع هم باید از طرف کارفرما باشد. برای آن که این موضوع را به مراجع قانونی ثابت کنید، باید مدارک کافی برای این کار را داشته باشید. مدرک اصلی برای شکایت کارفرما از کارگر بابت ترک کار هم ترک کار غیر قانونی کارگر است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

شکایت کارفرما از کارگر بدون قرارداد

در قانون کار، داشتن قرارداد کتبی بین کارگر و کارفرما به عنوان یکی از مهمترین موارد اثبات کننده رابطه بین آن‌ها است؛ اما در حال حاضر کارفرمایان بدون قرارداد کتبی با کارمندان و کارگران خود کار می‌کنند. موضوع این جا است که آیا کارفرمایان بدون قرارداد کتبی هم می‌توانند برای شکایت بدون قرارداد کارفرما از کارگر اقدام کنند؟

درست است که قرارداد کتبی برای همه روابط کاری ضروری است؛ اما حتی بدون وجود قرارداد هم می‌توانید برای شکایت از کارگر خود اقدام کنید. البته برای این کار باید با استفاده از مدارک مختلفی مانند فیش واریزی، شهادت کارگران دیگر و ساعت های ورود و خروج کارگر، شکایت خود را ثبت کند.

متن شکایت کارفرما از کارگر

بسیاری از کارفرمایان در نوشتن متن شکایت کارفرما از کارگر دچار مشکل می‌شوند و نمی‌دانند که دقیقا باید چه متنی را بنویسند. از طرفی با توجه به این که متن دادخواست شکایت از کارگر اهمیت زیادی در نتیجه آن دارد، بهتر است که نمونه آن را در ادامه بررسی کنید:

خدمت ریاست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان…..

با سلام

احتراما اینجانب……… به عنوان خواهان پرونده، به استحضار میرساند که سرکار خانم/ جناب آقای ………. که طبق قرارداد کارآموزی مورخ…………..، برای مدت یک سال، به عنوان کارآموز در شرکت……………. مشغول به کار بوده است، با پایان مدت کارآموزی، در حالی که طبق قانون کار و مفاده قرارداد منعقده، ملزم به 2 سال کار در شرکت بوده و بدون عذر موجه کار خود را ترک کرده است.

لذا با تقدیم این دادخواست، مستندا به تبصره ماده 114 قانون کار، محکومیت نام برده به پرداخت خسارت مندرج در ماده ………. قرارداد کارآموزی مورخ……………، از ان مرجع قانونی مورد استدعا است.

البته اگر موضوع شکایت شما با این متن هماهنگی ندارد، می‌توانید از مشاوره بیمه و قانون کار در کارمنتو برای نوشتن متن مربوط به خود از جمله شکایت کارفرما از کارگر بدون قرارداد کمک بگیرید.

مراجع رسیدگی به شکایت کارفرما از کارگر

در حالت کلی با توجه به دسته‌بندی‌های موجود در تخلفات کارگر، نهادهای مختلفی از جمله اداره کار و دادگستری باید به موارد مربوط به نحوه شکایت کارفرما از کارگر رسیدگی می‌کنند. معمولا روال کار به این صورت است که شکایت در اداره کار ثبت می‌شود و این موضوع در هیئت تشخیص و حل اختلافات بررسی می‌شود؛ اما در صورتی که این دو مرجع قانونی مشکل بین کارفرما و کارگر را حل نکردند، شکایت کارفرما از کارگر در دادگاه مطرح می‌شود.

شکایت از کارگر دزد و سارق

اگر متوجه دزدی یا سرقت کارگر از کارگاه خود شده‌اید، می‌توانید طرح دعوی خود را در مرجع شکایت کارفرما از کارگر انجام دهید. البته توجه کنید که سرقت، جزو جرم‌های کیفری محسوب می‌شود و در این مورد باید به دادگاه قضایی مراجعه کنید.

همچنین تنها در زمانی حکم محکومیت کارگر ارائه می‌شود که سرقت کارگر ثابت شود؛ از همین رو اگر نتوانید شکایت کارفرما از کارگر را با مدارک قانونی ثابت کنید، کارگر می‌تواند در خصوص اعاده حیثیت از شما شکایت کند.

جهت شکایت کارفرما از کارگر به کجا مراجعه کنیم؟

با توجه به عواقب شکایت کارفرما از کارگر، اگر شرایط و مدارک لازم برای این کار را دارید، باید به دو مورد توجه کنید. اگر موضوع شکایت شما در قرارداد کار قرار دارد، می‌توانید از طریق سایت اداره کار یا مراجعه حضوری به اداره کار محل زندگی خود، برای شکایت اقدام کنید.

از طرفی اگر موضوع شکایت در قرارداد کار نیست، باید از طریق سامانه ثنا برای شکایت اقدام کنید. توجه کنید که روند رسیدگی به شکایت درباره قانون کار، کاملا با موارد کیفری تفاوت دارد و در نتیجه حکم‌های آن‌ها هم به صورت خاص ارائه می‌شود.

نحوه رسیدگی به شکایت کارفرما از کارگر

به طور کلی روند رسیدگی به شکایت در دادگاه مشخص است؛ اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که نحوه شکایت کارفرما از کارگر در اداره کار چگونه است؟ زمانی که شما شکایت خود را در سامانه یا به صورت حضوری ثبت می‌کنید، بررسی‌های لازم انجام می‌شود و جلسه هیئت تشخیص برگذار می‌شود.

در این جلسه یک نفر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی، یک نفر نماینده کارگران و یک نفر نماینده کارفرمایان قرار دارند و رای را در خصوص شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار یا موارد دیگر را صادر می‌کنند؛ اما اگر طرفین به این رای اعتراض داشتند، برای ابلاغ رای نهایی، جلسه هیئت حل اختلاف برگذار می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

برای برخی از افراد این چالش وجود دارد که آیا کارفرما میتواند از کارگر شکایت کند یا این امکان فقط برای کارگران وجود دارد. در قانون کار، طرفین قرارداد حقوق مشخصی دارند؛ از همین رو زمانی که کارگر به تعهدات خود عمل نکند، کارفرما می‌تواند از آن شکایت کند.

البته توجه کنید که اثبات کردن جرم کارگر، نیاز به مدارک و مستندات خاصی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید در مهلت شکایت کارفرما از کارگر، به نتیجه مثبتی برسید، از مشاور بیمه و قانون کار در این زمینه کمک بگیرید.

البته برای این که هزینه زیادی برای دریافت مشاوره پرداخت نکنید، وبسایت کارمنتو به شما کمک می‌کند؛ چرا که ارتباط با مشاوران این مجموعه به صورت آنلاین و تلفنی است و همین موضوع، باعث ارزان قیمت‌ترشدن تعرفه مشاوره می‌شود.

از طرفی شما می‌توانید در تمامی روزهای هفته و ساعت‌های شبانه روز، از مشاور خود کمک بگیرید و مشکلات حقوقی خود را در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف حل کنید. بنابراین اگر سوالی درباره نمونه شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار یا موارد دیگر دارید، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره شکایت کارفرما از کارگر

  1. آیا کارفرما می‌تواند از کارگر شکایت کند؟

    بله. در صورتی که کارگر به مواد مربوط در قانون کار عمل نکرد یا مرتکب جرم کیفری شد، کارفرما می‌تواند از آن شکایت کند.

  2. در چه صورت کارفرما می‌تواند از کارگر شکایت کند؟

    اگر مدارک و مستندات کافی برای اثبات جرم کارگر داشته باشد، می‌تواند شکایت کافرما از کارمند را مطرح کند.

  3. در چه صورتی کارگر در خصوص ترک کار مسئول نیست؟

    در صورتی که کارگر استعفانامه کتبی به کارفرما داده باشد و حداقل 30 روز بعد از اطلاع‌رسانی هم به شغل خود ادامه دهد، امکان شکایت کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار وجود ندارد و کارگر مسئولیتی ندارد.

  4. در مواردی که بازداشت کارگر در اثر شکایت کارفرماست چنانچه کارگر در مرجع صالحه محکوم نشود آیا مدت بازداشت جز سابقه کار کارگر به حساب خواهد آمد؟

    اگر جرم کارگر ثابت نشود و بی‌گناهی آن به طور کامل مشخص شود، مدت زمان بازداشت، جزو سابقه آن به شمار می‌رود.

  5. کارگری بنا به شکایت کارفرما بازداشت شده باشد در دوران بازداشت، حقوق و مزایای وی چگونه است و چنانچه در دادگاه محکوم شود تکلیف سنوات او چه می شود؟

    بر اساس ماده 18 قانون کار و تبصره‌های آن، اگر کارگر به دلیل شکایت کارفرما بازداشت شود، تا زمانی که حکم قطعی کارگر صادر نشده باشد، کارفرما باید حداقل نصف حقوق کارگر را به خانواده آن فرد بدهد.

  6. اگر پس از شکایت کارفرما از کارگر، کارگر تبرئه شد چه شرایطی دارد؟

    اگر بی‌گناهی فرد در خصوص شکایت کارفرما از کارگر بابت ضرر یا موارد دیگر ثابت شود، کارفرما باید تمامی حقوق کارگر را پرداخت کند و آن را در جایگاه قبلی خود بگذارد. همچنین حتی امکان اعاده حیثیت کارگر هم وجود دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
آیا کارفرما میتواند از کارگر شکایت کند؟ شرایط و قانون آن چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد